MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song Top 10 Per Jaar #2

zoeken in:
Kleine kanttekening:
Het is Dewolff ipv The Wolf

Fout in 2010: Yolanda Be Cool (en DCUP) met We no speak Americano

De liefde voor de jaren '30 was even terug, al leek het eerder op een parodie. Leuk voor even op de dansvloer, maar meer ook niet deze swing house. Yolanda Be Cool is een Australisch duo met Sylvester Martinez en Johnson Peterson. De sample is dan zelfs nog geen echte 30's maar het nummer Tu vuò fa l'americano van Renato Carosone uit 1957. Carosone speelde met de Nederlandse gitarist Peter Van Wood nog in het trio Trio Carosone jaren '40.

De naam Yolanda Be Cool komt dan weer van Pulp Fiction waarin Samuel L Jackson naar de overvaller roept: Yolanda, be cool! De groep is nog altijd actief trouwens, al blijft het bij dit soort nummers. Hun hit We no speak Americano is dan ook hun enige hit in Vlaanderen en Nederland. Wel met succes, want 5 weken nr 1 in Vlaanderen en 8 weken nr 1 in Nederland. In Nederland trouwens de best verkochte single van 2010.

Kortom wat n slechte smaak heeft Nederland

12 lijstjes binnen het veld zit dus nog dicht op elkaar, de koploper heeft wel een sprintje ingezet.

Oei, The Baseballs. Bestaat er iets ergers op muzikaal gebied?

Fout in 2010: Duck Sauce met Barbra Streisand

Duck Sauce was een DJ-project met Armand Van Helden en A-Trak. In 2010 kwamen ze met hun debuutalbum 'Greatest hits' en de single 'Barbra Streisand'. Genoemd naar de bekende zangeres. Een nummer met een sample van een andere foute hit: 'Gotta go home' van Boney M. Dat op zich een cover was van 'Hallo Bimmelbahn' van Nighttrain.

Duck Sauce is nog altijd actief trouwens. Hun grootste hit is nog wel altijd Barbra Streisand. Met zelfs een Grammy Award nominatie voor Best Dance Recording. In Nederland bleef het 7 weken op nr 2 staan, waar het niet voorbij Bruno Mars geraakte (met Just the way you are). In Vlaanderen werd het 6 weken nr 1.

genieten hoor

Teunnis schreef:
Oei, The Baseballs. Bestaat er iets ergers op muzikaal gebied?

Fuck Buttons

Barbra Streisand

Heerlijk nummer!

luigifort schreef:
(quote)

Fuck Buttons

Rudi S schreef:
Wauw wat een stuk weer van "onderzoekspopjournalist"bikkel2

Blokhuis komt zeker regelmatig iets bij jou "lenen"?

Ja....kind aan huis die Leo !

vigil schreef:
Kleine kanttekening:
Het is Dewolff ipv The Wolf

Ja....je hebt helemaal gelijk. En ik had het nog wel apart opgeschreven
Rottige deadline.

Deathline

Fout in 2010: Shakira met Waka Waka

Het WK van 2010 in Zuid-Afrika was niet meteen een plezier voor het oor. En het is nog de vraag wat het meest op de zenuwen werkte: Shakira met Waka Waka of de invasie van de vuvuzela's. Die laatste werden gaandeweg wel verbannen in voetbalstadions. Shakira zong het nummer Waka Waka met de Zuid-Afrikaanse groep Freshlyground, een groep met leden uit Zuid-Afrika, Mozambique en Zimbabwe die nog altijd actief is. Het nummer is een herwerking van een ouder Kameroens lied Zangaléwa, een ode aan Afrikaanse schutters uit WO II.

Het nummer had een videoclip met vrolijk dansende kindjes en enkele bekende voetballers. In combinatie met het populaire WK, werd dit één van de best verkochte singles aller tijden en één van de meest bekeken filmpjes op Youtube. België deed niet mee aan het WK, de succesvolle Rode Duivels moesten nog groeien. Nederland speelde de finale. Het waren andere tijden. Wat de WK-hit van Shakira zelf betreft bleef het in Nederland bij een mooie top 10-notering. In Vlaanderen stond het 5 weken op nr 1.

15 deelnemers en een stevige koploper, de rest zit nog erg dicht op elkaar.
Deze lijstjes zijn verwerkt: DjFrankie Film Pegasus zaaf Arno HugovdBos bikkel2 vigil Dwejkk_ GrafGantz nelis Johnny Marr yeahyeahyeah hoi123 Renoir Rudi S

zaaf
meatloaf? alweer?

Waka Waka...wat is dat toch een vreselijk nummer inderdaad. Gotta Go Home vind ik trouwens beter dan Barbra Streisand

Gotta Go Home is ook heerlijk. Net als Waka Waka trouwens.

Mooie vermelding van Villagers bikkel2. Een van hun nummers gaat mijn top 10 wel halen.

Wut??!! Dat geweldige nummer haalt mijn top-10 niet eens. Hetzelfde geldt voor Canadese bergen en ook voor geremixte tienerdromen is er geen plaats meer. Met de bikkel-regel was er wel plaats, zo heb ik één artiest maar liefst vier keer erin staan. Ik blijf erbij dat het album misschien zelfs beter dan haar meesterwerk uit 2006 was geweest als ze het album gewoon wat ingekort had . En het schijnt dat ik ook hét icoon van de 21e eeuw er twee keer in heb staan. Dé doorbraak van 2010 (zeker als je je bedenkt dat hij #7 heeft gehaald in de Nederlandse charts, al kwam hij daar wel pas in 2011 binnen) is het net niet gelukt om de top-10 twee keer te halen. Die grote "hit" kwam tekort, maar de echte kenners weten dan ook dat zijn eerdere EP's nóg beter waren.

Die bikkel2-regel kwam juist weer goed uit Teunnis. Zoveel mooie muziek ook weer in 2010 en zo heb je een lekker gevarieerde top 10, na het maken van kei- en keiharde keuzes. Zo heb ik het icoon van de 21e eeuw er maar één keer in staan. Anders trouwens ook, maar dat terzijde.

Film Pegasus schreef:
Fout in 2010: Shakira met Waka Waka

Het nummer had een videoclip met vrolijk dansende kindjes en enkele bekende voetballers.

En één van die bekende voetballers werd na de opname van deze clip haar huidige echtgenoot (in Barcelona).... (zo saai was het dus ook weer niet daar)

Gretz schreef:
Mooie vermelding van Villagers bikkel2. Een van hun nummers gaat mijn top 10 wel halen.

Dank Gretz. Idem bij mij.

Erg sterk jaar inderdaad - in mijn top-10 was er, ook met één notering per artiest, geen plek voor The National, terwijl ik toch vind dat er best wat toppers op dat album staan.

Nog snel een laatste foute hit:

Fout in 2010: Tom Waes met Dos Cervezas

Tom Waes had in 2010 een tv-programma 'Tomtesterom' waarbij hij via handleidingen en boekjes opdrachten uitvoerde. Eén van die opdrachten was 'Hoe word je schlagerzanger'. Daar maakte hij de hit Dos Cervezas. Het nummer werd meteen een succes. Een bekende Vlaming dat een heel programma tijd heeft in primetime om een nummer te promoten, zorgt voor succes natuurlijk.

Tom Waes geraakte met Dos Cervezas tot in de alternatieve hitlijst De Afrekening en kon zijn hit meerdere keren op het schlagerfestival brengen. En uiteraard een nr 1 hit in Vlaanderen. Nederland bleef nog bespaard.

Met de lijstjes van west luigifort Teunnis Gretz johan de witt Simon77 en het lijstje van dynamo d (had in een eerdere update moeten zitten) komen wij op 22 lijstjes en kunnen wij beginnen aan het mooie jaar
https://vincentloy.files.wordpress.com/2010/12/2010_bye_bye_1293015309.jpg

10 . Anathema - Dreaming Light

http://www.metal-archives.com/images/3/1/1/0/311037.jpg?3529

Punten : 19
Nom. : HugovdBos vigil
Nr. 1: HugovdBos

Tja, wat doen de Porcupine / Steven Wilson tijdens een “ sabbatical “ van hun held, ach er is nog wel een moderne band met prog invloeden en Steven doet de mix op het album waar dit lied vandaan komt.
Anathema is van een zware metal band via een meer proggy sound inmiddels in het rock idoom terecht gekomen.
Dreaming Light bleef nummer 11 met slechts 1 puntje voor.

Dreaming Light is een fraaie ballad, met mooie zang en een heerlijk aangezet instrumentaal post-rock sectie.

Film Pegasus schreef:

Tom Waes geraakte met Dos Cervezas tot in de alternatieve hitlijst De Afrekening en kon zijn hit meerdere keren op het schlagerfestival brengen. En uiteraard een nr 1 hit in Vlaanderen. Nederland bleef nog bespaard.

En niet te vergeten: hij tourde ook door het land en kreeg voor zijn blitsoptredens vet betaald. Dat voor een oeuvre dat slechts 1 nummer telt! Meestal speelde hij het dan maar 3 keer na elkaar

Ik wist dat ik op Hugo kon rekenen

vigil schreef:
Ik wist dat ik op Hugo kon rekenen

Ook bedankt Vigil voor de nodige punten.

9 . Gorillaz - Stylo

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/5/5b/Gorillaz_Stylo.jpg

Punten : 20
Nom. : dynamo d , bikkel2
Nr. 1: dynamo d bikkel2

Ook weer 2 nominaties en 2 keer een 10, ach Albarn begint hier een vaste gast te worden en Gorillaz werden dit jaar natuurlijk veel vaker genoemd met diverse liedjes.

Relaxt begin en er gebeurt constant van alles, dan komt Damon Albarn met zijn zang onderbroken door de geweldige soulzanger Bobby Womack (If its love is electric, it'll be flowing on the streets/Night after night, just to get through the week…)
Mos Def doet tegen het einde nog een duit in het zakje, wel een feestje dit nummer.

Geweldige clip ook weer met de helden en gangster Bruce W.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:41 uur

geplaatst: vandaag om 23:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.