MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar

zoeken in:
zaaf
Joezer49263 schreef:
En wéér scoort Dwejkk_ de volle mep; curieus !
En had je al gezien dat Dwejkk_ ook dezelfde nummer 1 heeft als ik? Luuk kan hacken!

Top 3 wordt dan dus:

3. Oasis
2. Pulp
1. Radiohead

En toch loop je met het volle pond 5 x achter elkaar nauwelijks in. Ik zou er bonus pts voor geven...voor de exact juiste positie.

zaaf
dan gaat iedereen hacken

zaaf schreef:
(quote)
En had je al gezien dat Dwejkk_ ook dezelfde nummer 1 heeft als ik? Luuk kan hacken!

Ik wil geen slapende honden wakker maken, maar Dwejkk klinkt toch wel een beetje Russisch.

Gevalletje koude oorlog: Dwejkk Eisenhower
(Former President of the United States of America)

Russisch? Raekwon daar maar niet op.

zaaf
EttaJamesBrown schreef:
Gevalletje koude oorlog: Dwejkk Eisenhower
(Former President of the United States of America)

Russisch? Raekwon daar maar niet op.
Pienter bazinnetje he, die Etta

Vandaag op MuMeWikiLeaks verschenen:

De Hack:

Jaar: 1995
Aantal stemmen: >250
Stemgemiddelde: >3,75
min Hip Hop
min The Gathering en Kyuss
Leftfield = Björk

Casartelli (moderator)
Björk hier op 10 en PJ Harvey op 12.

Van Smashing Pumpkins herinner ik me nog wel de jubelrecensie in de Platomania indertijd (je kon je er een lange tijd mee terugtrekken in het bos, of zoiets, en zo te lezen heeft herman dat ook daadwerkelijk gedaan). Vond 1979 ook nog wel een aardige single, maar daar houden anno nu de positieve associaties ook wel mee op. Had ze op 2 voorspeld, dus andermaal geen 20-punter.

dix
O ja Smashing Pumpkins ... Deze eeuw niet meer gedraaid. Buitengewoon vermoeiende plaat.

dix
Dwejkk_ schreef:

De Hack:

min Hip Hop
Leftfield = Björk

Ah, eindelijk mijn nummer 1 een keer genoemd.

Casartelli (moderator)
luigifort schreef:
En toch loop je met het volle pond 5 x achter elkaar nauwelijks in. Ik zou er bonus pts voor geven...voor de exact juiste positie.
Ik heb Joezer wel als suggestie meegegeven om de bonus voor een correct geraden plaat van 10 naar 5 punten terug te brengen, om de verhouding iets te verschuiven, maar hij wou het nog een weekje zo doen. Zoals het er nu uitziet mag johan de witt zich komende week over de optimale telling buigen.

Zo'n precies juiste positie is natuurlijk wel leuk, maar als je per ongeluk de nummer 4 op 4 plaatst, maar de omliggende nummers 3 en 5 verwisseld hebt, heb je mijns inziens de essentie van die 4e plek toch niet zo te pakken.

The Smashing Pumpkins met inderdaad hun topzware album. Maar ik vind het heerlijk. Had wellicht iets korter gekund, maar toch zakt het wat mij betreft nauwelijks in. Stond bij mij op 5.

Dwejkk_ schreef:

De Hack:

min Hip Hop
Leftfield = Björk

Klopt niet, deze algoritme. Als ik het toepas komt P.U.L.S.E. bijna bovenaan.

Of is Pink Floyd tegenwoordig Hip Hop in Rusland?

He een echt goede plaat in de top 10

LucM schreef:
1995 was duidelijk hét jaar van de Britpop.

Voor sommigen wel, voor sommigen niet. In sommige delen van de wereld een beetje, in andere delen niet. En Radiohead is toch geen Britpop? Zelfs Oasis kan je beter Britrock noemen.

zaaf
3. Oasis - (What’s the Story) Morning Glory?
https://www.musicmeter.nl/album/550

Punten : 561
Nom. : 25 x
Nr. 1 van : Film Pegasus, LucM

Begon heel goed, viel een klein beetje terug, naar plekje 4 en klom alras het podium weer op.

Toen het succes ging naken voor Oasis nam men afscheid van drummer Tony McCarroll. Dat ging uiteraard niet harmonieus, volgens Tony was hij "unlawfully expelled from the partnership" na een personality clash met de broers. Noel echter verklaarde: "I like Tony as a geezer but he wouldn't have been able to drum the new songs"

In comes Alan White dus, aanbevolen door Paul Weller. Na de zeer succesvolle single Some Might Say ging de groep de studio in voor hun tweede leg in Rockfield Studios bij Monmouth.
Tijdens deze opnameperiode wakkerde de rivaliteit aan tussen Oasis en Blur. Waar Oasis zich daarvoor zelf niet associeerde met Britpop vonden de straatschoffies het wel grappig deze mediahype aan te wakkeren.
Zo verklaarde Noel aan The Observer dat hij hoopte dat "Damon Albarn and Alex James of Blur would catch AIDS and die". Hij verontschuldigde zich later wel voor deze uitspraak.

Intussen was de opnameperiode goed benut, de band nam gemiddeld een song per 24 uur op. Wel was er natuurlijk gedoe tussen de broers, Noel wilde de leadzang op ofwel Wonderwall of Don't Look Back In Anger. En toen Liam even adempauze had omdat de hoge noten op Champagne Supernova hem moeilijkheden gaven, pakte Noel zijn kans en startte met de opnames van zijn zang op Don't Look Back In Anger.
Liam was naar de kroeg gegaan, kwam terug met een groep mensen inclusief een journalist en begon met Noel te vechten. Sessie afgebroken, opnames uitgesteld en de pers had alweer een lekker verhaal.

Na een paar weken ging het weer met de broers en voltooide men het album na nog twee weken. Ondanks het gedoe, wat ook op exposure leek, verklaarde Owen Morris later dat: "The sessions were the best, easiest, least fraught, most happily creative time I've ever had in a recording studio. I believe people can feel and hear when music is dishonest and motivated by the wrong reasons. Morning Glory, for all its imperfection and flaws, is dripping with love and happiness."

De populariteit van de band leek een hoogtepunt te hebben bereikt. Op 10 en 11 augustus 1996 trad Oasis voor 250.000 mensen, verdeeld over 2 avonden, op. De optredens waren binnen enkele minuten uitverkocht en in totaal hadden 2,5 miljoen mensen een ticket aangevraagd, wat in het Verenigd Koninkrijk nog steeds een record is.
De rest van het jaar bleek zwaar voor de band. Oasis zou optreden voor MTV Unplugged, maar Liam liet vlak voor het optreden weten dat hij niet meer kon zingen door (naar eigen zeggen) keelpijn. Hij besloot het concert wel bij te wonen en de band (met Noel als zanger) lastig te vallen. De daaropvolgende Amerikaanse tournee verliep ook moeizaam en moest vroegtijdig worden afgelast.

Wat ook een koddig weetje is: de albumtitel zou van een vriend van Noel afkomstig zijn. Hij gebruikte deze term tijdens een telefoongesprek. "Morning Glory" is slang voor een ochtenderectie.

Plaat waar ik het echt goeie niet vanaf hoor. Wel leuk.

Cellulord schreef:
(quote)

neen, alsjeblieft

Hoewel ik niet alles slecht vind uit dat lijstje, zou dat de top 10 wel aardig vervuilen ja. Niet dat ie al zo tof was... Blur met een middelmatig album (wel beter dan Parklife ) nog in de top 10. Hoe dan?

Alle hoop op Pulp dan maar. Pumpkins album is goed. Had echter wel beter gekund.

Mooi, Oasis in ieder geval niet op 1. Ik vind het niet meer zo'n vreselijke kutband als vroeger, maar nog steeds een kutband.

Eens met Casartelli eigenlijk als het gaat om de puntentelling, deze puntentelling is wat mij betreft het best.
De top is denk ik in geen enkel jaar zo duidelijk als 1995 (had verwacht dat iedereen dezelfde top 6 had), al ben ik bij Pulp en Radiohead er ook nog niet helemaal zeker van wie gaat winnen. Had zelfs overigens Bowie ook wel in de Top 10 verwacht.
Over PULSE, als MTV Unplugged in New York het al niet haalt, dan die zeker niet.

Casartelli (moderator)
Dit is waarschijnlijk het eerste album in dit spel waar ik van het begin af aan bij was. Vond het indertijd een geweldig album en dat kleurt de waardering anno nu nog steeds wel, al is Pulp er inmiddels wel overheen. Blur nog niet, maar vraag me dat over tien jaar nog eens.

Op 4 in mijn eigen lijstje en op 7 in mijn voorspelling (maar ze zijn hier toch salonfähiger dan ik dacht).

Grijs gedraaid..gans beu en verkocht!

Hier staat Oasis op 6.

Over P*U*L*S*E; die zal het zeker niet redden, ook al omdat ik hem niet geheel bewust niet in mijn lijstje had opgenomen. Toch erg goede herinneringen aan dat album, al is het maar om dat lampje aan de zijkant, wat zelf 's nachts in mijn puberslaapkamer me er aan deed herinneren dat ik door bijbaantjes inmiddels me ook wat meer bijzondere uitgaven kon veroorloven. Volgens mijn herinnering het eerste album wat ik aanschafte, wat niet in een standaard cd doosje zat.

Iets minder dan het debuut, maar nog altijd wel erg fijn. Hierna was het wel op.

Bij mij op 12, en op 8 voorspeld.

Mooie top-3

luigifort schreef:
Grijs gedraaid..gans beu en verkocht!

Eerste twee wel, derde nog niet.

Zal ook denk ik niet gebeuren al heb ik hem al jaren niet meer opgezet.

Qua voorspelling had ik 'm op 9

Oasis ook bij mij op 3.
Nog steeds een plaat die mij wel boeit.
Na deze gaat het achteruit
Noel solo zonder zijn irritante broertje vind ik eigenlijk beter.

Oasis op 4 hier, fijne plaat van die fantastische broertjes

Ataloona schreef:
Mooi, Oasis in ieder geval niet op 1. Ik vind het niet meer zo'n vreselijke kutband als vroeger, maar nog steeds een kutband.

Is het ook, maar wel onze kutband

Oasis die fantastische kutband. Al die andere Britten waren toch watjes vergeleken met de broertjes? Live natuurlijk ook geweldig. Op 3, had ook 2 kunnen zijn.

zaaf
2. Pulp - Different Class (Common People)
https://www.musicmeter.nl/album/1249

Punten : 643
Nom. : 25 x
Nr. 1 van : Telamon, Rudi S, herman, vigil, motel matches, johan de witt, Casartelli, ArthurDZ, andré, Manfield en Gretz

Pas dinsdagavond werd de grens van de top 10 overgestoken en de opmars stopte niet tot deze runnerupplek werd bereikt.

1995 was ook een glorieus jaar voor de Britten van Pulp. Door de pers op een hoop geschoven met Blur, Suede en Oasis werd het succes van His 'n' Hers overtroffen.

De single Common People deed het erg goed en als laatste-moment-stand-in voor The Stone Roses traden ze op in de achtertuin van Polly, Glastonbury.

De titel van de plaat heeft een dubbele betekenis, het verwijst naar het sociale klassensysteem in Engeland waar in de songs gewag van wordt gemaakt plus dat het een vaste uitspraak van een vriend van Cocker die de term gebruikte voor zaken die een aparte klasse hebben. Een soort 'different cook' van van Gaal.

Op de achterkant van het album staat dan ook: "We don't want no trouble, we just want the right to be different. That's all."

Wel gaf de single Sorted for E's flinke commotie, de release werd direct gevolgd door een voorpaginakop van Daily Mirror met: "BAN THIS SICK STUNT" gekoppeld aan een verhaal van Katie Thornton waarin de song pro-drugs wordt genoemd. De single bevatte namelijk ook een instructie hoe je amfetaminen kan bewaren in een DIY 'wrap'. Cocker verklaarde hierop: "...'Sorted' is not a pro-drugs song. Nowhere on the sleeve does it say you are supposed to put drugs in here but I understand the confusion. I don't think anyone who listens to 'Sorted' would come away thinking it had a pro-drugs message."

Hier bedank ik voor.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:03 uur

geplaatst: vandaag om 08:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.