MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar

zoeken in:
Aan mij zal het niet liggen
Er net buiten denk ik.

Heb ik nu weer de cursus ' kabbala voor MuMe-ers' gemist?

zaaf
10. Red Hot Chili Peppers - Californication
https://www.musicmeter.nl/album/537

Punten : 317
Nom. : 17
Nr. 1 van : Film Pegasus

Een van de twee top 10 platen die na de eerste 10 lijstjes nog niet in dat rijtje stonden (!). Dit album maakte een rustige ontwikkeling door en steeg steeds een aantal plaatsen tot de 10e plek nipt werd bereikt.

In 1984 begonnen de Red Hot Chili Peppers als een funk-punk band, gedreven door een uitbundig rappende Kiedis en Flea's manische slap-bas. Na de drugsdood van gitarist Slovak en het verlaten van de band door drummer Irons traden John Frusciante en Chad Smith tot de band toe.

Na het succesvolle Blood Sugar Sex Magik (16e in onze lijst van 1991) werd Frusciante uit de groep gezet in verband met verregaande drugsverslaving. En in kwam Dave Navarro (Jane's Addiction ?).

Met hem werd het veel minder succesvolle One Hot Minute gemaakt (152e in onze lijst van 1995), met een groepsgeluid met meer metal en psychedelische invloeden.

Ontevreden met de ontwikkeling van de Peppers werd Navarro weer aan de kant gezet en stond de groep op een laag pitje. Intussen ging het met Frusciante vrij slecht en hield de vriendschap met Flea hem nog zo'n beetje op de been.
Toen hij begin '98 eindelijk de stap zette richting afkickkliniek en daar drie maanden later als herboren uit kwam, werd hij direct door Flea gevraagd weer tot de groep toe te treden.

Euforisch na het overwinnen van veel tegenslag ging de groep aan de slag en door de groei van Frusciante als muzikant, de verandering van basspelen van Flea en het ontwikkelen van de zangstijl van Kiedis kwam de groep in '99 met wederom een transitie naar volwassen en enigszins radiovriendelijke rock act op de proppen middels het zeer succesvolle Californication.

Ach ja, de Peppers. Als jonge kerel omarmde ik die gekkigheid wel, maar raakte ze gaandeweg wel kwijt. Op dit album staan een aantal lekkere nummers die niet te vaak gedraaid moeten worden.

Ai, die had ik op 3 voorspeld. Ik vermoed dat deze top 10 verrassender wordt dan de voorgaande jaren. Plaat die ik zo vaak gehoord heb dat ik niet denk dat ik hem ooit nog vrijwillig opzet.

Veel gedraaid deze van de Peppers, maar de laatste jaren toch aanzienlijk minder. Hij staat bij mij net aan in de top 20 (op 20 dus).

Ik had deze ook een stuk hoger verwacht, al is ie in mijn lijstje in geen velden of wegen te bekennen. Wel een plaats waar je toen echt niet omheen kon.

Ik sluit me aan bij de woorden van Herman om er nog aan toe te voegen dat ik deze plaat een log gedrocht vind...

In mijn voorspelling op 5

Ik heb deze nog nooit gehoord, maar ik zou hem ongetwijfeld vreselijk vinden.
Ik had hem op 3 verwacht, dus dat valt dan weer mee

Ah deze ook op 3 verwacht, schijnbaar was ik niet de enige die hem dus heeft overschat.

Heb ik destijds gekocht maar inmiddels uit mijn kast gegooid. Ik vind er geen bal meer aan. Wel verwacht dat die in de top 10 zou komen. Op plaats 9 voorspeld. Levert voor mij in ieder geval wel wat punten op.

Oh, die had ik helemaal niet verwacht hier, dacht dat dat een veel te commercieel en populair album zou zijn voor dit deelnemersveld. Ook niet in m'n eigen lijstje, maar wel m'n favoriete Peppers plaat.

Mooier kan de dag niet beginnen.

GrafGantz schreef:
Oh, een veel te commercieel en populair album.

en te radiovriendelijk.
Doe mij maar hun bloed en sex plaat!

Wat zaaf al zegt....Paar prima songs, maar de Peppers vervelen mij doorgaans snel.
Zanger Anthony heeft daar zeker een rol in.

Gezien alle bovenstaande commentaren is het een klein wonder dat deze plaat sowieso de top 10 heeft gehaald

dix
Ach, die roem is dubbel en dwars verdiend. Maar UDS was beter

catchup
Ben benieuwd wat jullie uit dit jaar weten te peuren, het is mij niet gelukt. Het was hooguit een top 3 geworden, met deze Peppers er zeker wel in. En een filmscore, die doen het hier nooit goed.

motel matches schreef:
Gezien alle bovenstaande commentaren is het een klein wonder dat deze plaat sowieso de top 10 heeft gehaald

Toch een van de populairste platen van de jaren '90. Alleen OK Computer, Ten en Nevermind hebben meer stemmen.

En hij staat ook hoog in de top 250. Uit 1999 staan enkel de albums die ik op 1 en 2 verwacht nog hoger.

Maar in dit deelnemersveld is het waarschijnlijk een album dat iedereen kent, maar bijna niemand echt hoog heeft gezet.

Heb hem zelf nooit in huis gehad, maar wel veel gehoord. Integraal op Lowlands in 2001 herinner ik me nog, op huiskamerfeestjes van mensen die verder alleen Sky Radio draaiden, op vakanties, etc. En de singles waren niet van MTV weg te krijgen. Waarschijnlijk is Scar Tissue daar wel een van de meest gedraaide nummers geweest dat jaar.

Bij mij op 5.

And tidal waves couldn't save the world from Californication...

..en Album Top 10 per jaar dus ook niet

9 mensen hadden dit album voorspeld. Niemand had m op de juiste positie, al zaten wibro er dicht bij, hij staat nu dus aan kop.

19 wibro
16 EttaJamesBrown
16 herman
15 dix
15 vigil
13 Gretz
13 johan de witt
13 motel matches
13 nico1616
0 GrafGantz
0 Joezer49263
0 Johnny Marr
0 luigifort

Wat een grachtengordelcommentaar weer op Californication. Heel interessant hoor.

Ik had 'm op 10. Er staan een paar geweldige nummers op en een paar (hele) aardige. Otherside gaat overigens over diepe depressie en zelfmoord, ik dacht van een vriend van de band. Commercieel he?

johan de witt schreef:
Ik heb deze nog nooit gehoord, maar ik zou hem ongetwijfeld vreselijk vinden.

quote van de week

dix
west schreef:
Wat een grachtengordelcommentaar weer op Californication. Heel interessant hoor.

Ik had 'm op 10. Er staan een paar geweldige nummers op en een paar (hele) aardige. Otherside gaat overigens over diepe depressie en zelfmoord, ik dacht van een vriend van de band. Commercieel he?

Jezusss .... wat een provinciaalse reactie zeg. Een nummer over zelfmoord zeg je? Dat móet ik horen

west schreef:
Otherside gaat overigens over diepe depressie en zelfmoord, ik dacht van een vriend van de band. Commercieel he?

Ik hou wel van liedjes over diepe depressies en zelfmoord, zolang Kiedis ze maar niet zingt

west schreef:
(quote)

quote van de week

In een parallel universum heeft ie er 20 verschillende edities van

dix schreef:
(quote)

Jezusss .... wat een provinciaalse reactie zeg. Een nummer over zelfmoord zeg je? Dat móet ik horen

Ik heb juist in die grachtengordel gewoond. Daar wonen veel leuke mensen, maar ook van die lui die graag erg cultureel verantwoord doen. En jij weet best dat ik daarop doelde. Dat heet een uitdrukking.

Vreemde reactie op zelfmoord overigens. Voor heel wat mensen en dus ook voor die band, is dat een bloedserieus iets.

Dus je bent een oud-Ajacied?

Beste zaaf, je doet het fantastisch en hebt mij wel binnenboord weten te houden, in tegenstelling tot heel wat anderen. Maar de negatieve reacties van steeds dezelfde users op muziek die anders is dan die waar zij van houden, waarbij diegene met een weerwoord de volle lading terug krijgt, bederven veel plezier hier.

west schreef:

Ik weet niet of dit ook aan mij gericht is, maar ik stelde tevens dat het m'n favoriete album van ze is, samen met de opvolger ook de enige twee RHCP albums die hier in de kast staan. Niet in m'n eigen top 20, maar datzelfde geldt voor tientallen andere prima albums uit dit jaar. Ik kan het ook niet helpen dat ik een veelstemmer met een positieve insteek ben

Ik zie geen aanvallen
humor/korreltje zout

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:07 uur

geplaatst: vandaag om 21:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.