MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar

zoeken in:
En weer eentje van m'n reservebank. Bij de volgende voorspelling stel ik een top 15 op zoals ik denk dat het gaat worden, en vervolgens wissel ik de nummers 6 t/m 10 om voor de nummers 11 t/m 15. Succes gegarandeerd!

Niet echt aan mij besteed dit, volgens mij heeft de cd wel 5 jaar in het cellofaan gezeten

Wel voorspeld, zij het een paar plekjes hoger.

Zoals ik volgens mij elders al eens eerder gezegd heb, snap ik ergens wel dat Damien Rice voor sommigen te veel van emotie doordrongen is, het te veel van het goede is en irritatie oproept.
Maar ja, dat roept het bij mij niet op. Ik geef me er gewoon aan over. Toen ik het album leerde kennen, was ik echt overdonderd en het is één van de albums die mij bij eerste beluistering meerdere keren kippenvel gegeven heeft. En nog steeds af en toe doet.
Soms weet je niet zo goed waarom muziek je zo raakt en je juist dit album zo bloedmooi vindt. Dit is voor mij zo'n album!

Ook dit album is niet aan mij besteed. Wél voorspeld in de top 10; op plaats 7.

Yup heb ik ook en wel op 9.
Maar goed van top 3 zal ik er maar eentje hebben.

Nee Rice vind ik niks maar uiteraard wel in de voorspelling. Op 7 om precies te zijn.

Niet in mijn lijst, wel in mijn voorspelling (2)

johan de witt schreef:
Niet in mijn lijst, wel in mijn voorspelling (2)

Serieus op 2 voorspeld? De felle lichtjes vergeten, tussen haakjes?

herman schreef:
Niet echt aan mij besteed dit, volgens mij heeft de cd wel 5 jaar in het cellofaan gezeten.

Je zou een goedkopere methode kunnen proberen: niet afspelen op Spotify.

Die methode pas ik meestal toe bij de muziek die niet aan mij besteed is.

13 users voorspelden in totaal 17 verschillende albums.

We get some rules to follow
That and this, these and those
No one knows
We get these pills to swallow

19 wibro
18 Dix
17 Gretz
17 johan de witt
16 ArthurDZ
15 Johnny Marr 
14 vigil
14 EttaJamesBrown
14 KoenR
13 Casartelli
0 GrafGantz
0 herman
0 motel matches

10 van jullie waren pienter genoeg om de steentijdkoninginnen in de voorspelling op te nemen. Wibro zat er met een 9e plek het dichtste bij en gaat daarom aan kop.

Casartelli (moderator)
Vreselijke muziek, al is 's mans stem een wezenlijk onderdeel van de aversie. The Blower's Daughter is nog eens niet onverdienstelijk door Anneke van Giersbergen gecoverd en toen bleek het toch wel een aardig liedje. Verder heb ik die Originalaufnahme twee jaar terug ook op een begrafenis voorbij horen komen, maar daar werd de liefde verder ook niet groter van.

Voorspeld op 6. Tja, ik moet dan per saldo ook wat albums ónderschat hebben.

Stones taught me to fly
Love taught me to lie
And life taught me to die
So it's not hard to fall
When you float like a cannonball

37 wibro +18
37 Gretz* +20
34 johan de witt +17
33 KoenR +19
32 vigil +18
31 EttaJamesBrown +17
30 Casartelli +17
18 Dix +0
16 herman +16
16 ArthurDZ +0
15 Johnny Marr  +0
0 motel matches +0
0 GrafGantz +0

9 users zetten Damien Rice in de basis wat ze een score oplevert. Naastgetekende was de enige die de vriendelijke Ierse troubadour op zijn favoriete positie opstelde en gaat nu samen met wibro aan de leiding.

Casartelli schreef:

Voorspeld op 6. Tja, ik moet dan per saldo ook wat albums ónderschat hebben.

De Wet van Walras schiet ineens door mijn hoofd.

De naam is mij bekend, zijn muziek echter niet.
Geen notering van mijn kant dus.
Ik dacht dat de man zoetgevooisde muziek maakte, maar dat is dus niet het geval kennelijk.

EttaJamesBrown schreef:
(quote)

Je zou een goedkopere methode kunnen proberen: niet afspelen op Spotify.

Die methode pas ik meestal toe bij de muziek die niet aan mij besteed is.

Ach, de CD was maar 4 of 5 euro destijds bij FNAC, dus ik heb het niet het volle pond betaald.
Doorgaans hanteer ik idd jouw methode.

zaaf
8. Boards Of Canada - Geogaddi
https://www.musicmeter.nl/album/1444

Punten : 330
Nom. : 16
Nr. 1 van : herman

Begon heel sterk, stond de eerste helft van deze editie op het podium, toen het verval intrad. Donderdag, tussen de laatste lijstjes, nog wat support, de top 10 plek kwam niet in gevaar.

Geogaddi is de tweede full length plaat van BoC en het album dat de meeste controverse opriep. Zonder tamtam (lees: promo) uitgebracht, werd het album gepresenteerd in zes verschillende kerken over de wereld: in Londen, New York, Tokio, Edinburgh, Parijs en Berlijn. Daarnaast werd één interview, geconstrueerd via email, gegeven.

De plaat werd wat lauwtjes ontvangen door critici die de plaat meer van hetzelfde vonden, de aanhang was content met de plaat, die is samengesteld uit een arsenaal van 90+ songs waar er 23 van op de plaat zijn geslingerd. De plaat werd door de groep beschreven als:
"a record for some sort of trial-by-fire, a claustrophobic, twisting journey that takes you into some pretty dark experiences before you reach the open air again. It has a kind of narrative."

Waar de plaat al geconstrueerd werd in een roerige periode in de broeders levens, zoals Michael Sandison heeft laten weten, werd de plaat nog eens flink beïnvloed door de aanslagen van 9/11:
"Geogaddi was kind of exorcising demons, and even after we'd set out to do a record like that, smack in the middle of working on it, 9/11 happened. I remember there were a few of us in the studio that day, and we just ended up glued to the TV for the whole day. I think the months after that pushed us into making a darker record, as I'm sure it did with a lot of bands."

De controverse rond Geogaddi zit hem in de tekstuele inhoud en de vorm (achterstevoren afgespeelde vocalen, stemmen diep weggemixt etc.). Er zijn vele occulte en satanische referenties 'ontdekt', waar de groep uiteraard, behalve in bovenstaande quote, niet op reageerde.

Mooie plaat, mijn favoriet van BoC.

Hoera, eindelijk van de gehate nul af! Al had ik hem zelf toch een flink pak hoger ingeschat op plek 4. In m'n eigen lijstje op 2 en die nummer 1 van Herman leek me ook een zekerheidje, dus ik dacht die gaat het podium bijna halen.

Op nummer 12 in mijn lijst. Voorspeld in de top 10 op plek 6. Gaat goed zo.

En da's de tweede die ik fout voorspeld heb, verdorie toch Had hem ook niet in mijn lijstje trouwens, ken de plaat nog niet.

Casartelli (moderator)
Ja, die cd heb ik ook. Maar echt heel spannend vind ik hem toch niet. Een wat anoniemerige krappe drie sterren, evenals voor opvolger The Campfire Headphase. Derhalve niet in mijn Top 20.

En in mijn voorspelling had ik hem evenmin. Dat is een beetje suf, want hij had de statistieken voldoende mee om op zijn minst even te checken hoe eerder BoC-werk het, tegen de pop/rock-trend alhier in, gedaan had (en dan te zien dat de voorganger in 1998 ook een 10e plaats haalde), maar ergens is dat erbij ingeschoten.

Slechts 4 renners waren overtuigd van Boards of Canada. Dit betekent dat wibro nu een kleine voorsprong neemt op de nieuwe nummer 2 vigil.

55 wibro +18
51 vigil +19
37 Gretz +0
37 dix +19
34 johan de witt +0
33 KoenR +0
31 EttaJamesBrown +0
30 Casartelli +0
16 herman +0
16 GrafGantz +16
16 ArthurDZ +0
15 Johnny Marr  +0
0 motel matches +0

Op 9 in de voorspelling (zoals in t vorige bericht te zien) en op 16 in mijn eigen lijst dus ik ben weer tevreden

Niet in mijn lijst en ook niet voorspeld.

zaaf schreef:
De controverse rond Geogaddi zit hem in de tekstuele inhoud en de vorm (achterstevoren afgespeelde vocalen, stemmen diep weggemixt etc.). Er zijn vele occulte en satanische referenties 'ontdekt', waar de groep uiteraard, behalve in bovenstaande quote, niet op reageerde.

En via een van de songs op het album.

Boards Of Canada - The Devil Is In The Details - YouTube

Ik weet nog wel dat ik het album in 2002 luisterde in Concerto en compleet weggeblazen werd. Daarna veel blijven draaien en na een jaar idd. ontdekt dat er veel meer te horen was dan ik lange tijd had begrepen.

Nope....maar wel nieuwsgierig. Op lijstje gezet voor beluistering.

Deze had ik op #17 in mijn lijst, prettig album. Wordt ook steeds beter naarmate ik het vaker hoor.

En oeps, ik had een lijstje met voorspellingen klaar liggen, maar wist niet naar wie die moest en had gisteravond geen zin meer om het in te sturen. Had ik toch moeten doen, want QotSA had ik op 5 gezien, en Damien Rice en Boards of Canada precies op de plek waar ze eindigen. Bij 2003 misschien maar wel opsturen.

jaja achteraf weet je het allemaal

"Geogaddi" staat al jaren op mijn "nog te luisteren" lijst. Misschien dat het er nu eens van komt.

dix
Hee ik sta op het podium

BoC bij mij op 6. Verrassend dat deze het beter doet dan hun plaat uit 1998. Ik vind Geogaddi veel minder toegankelijk dan Music Has The Right.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:00 uur

geplaatst: vandaag om 09:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.