Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar
zoeken in:
1
zaaf
geplaatst: 26 mei 2017, 20:14 uur
7. Porcupine Tree - In Absentia
https://www.musicmeter.nl/album/1668
Punten : 351
Nom. : 16
Nr. 1 van : dynamo d
Begon matig, vervolgens werd het (nog) stil(ler) en daarna werd de plaat gelanceerd: top 10, 9, 8, en idd.
Plaat die een stukkie steviger is dan de voorganger Lightbulb Sun, die hier ook al zo succesvol was. Die gewonnen stevigheid ligt besloten in de intieme werkrelatie die heer Wilson opbouwde met de progressieve deathmetallers Opeth. Die kwam voort uit de hernieuwde belangstelling van Wilson voor metal, via Burzum (en diverse extreme metalgroepen) naar Meshuggah en Opeth. Ook de toetreding van Gavin Harrison, ten faveure van drummer Maitland, is van invloed.
Daarnaast had Wilson met Aviv Geffen een zijproject opgericht, Blackfield, waar hij zijn poppy kant in kwijt kon (moest, want Aviv is niet zo van de metal). Dus kon Porcupine Tree deze kant opschuiven. Aangemoedigd door hun nieuwe (major-)label Lava Records.
Wilson says:
In Absentia was all written before Gavin came on; even the drum parts were kind of programmed. But it’s one of those times sometimes in life when everything comes together. I’d written these songs and I was very much more interested at that time—having worked with Opeth—in the idea of combining a more kind of brutal or metal aspect back again into the fabric of the music. At the same time Gavin came along and Gavin was a very different drummer to our previous drummer, Chris Maitland. He was much more of a powerhouse and he was much more technical. He had more of a contemporary edge to his sound so it was just one of those really lucky things that he just came in and he played those songs and just blew everyone away and everything just kind of came together. And of course it was the first record we made for our new label and we got signed to a big American label for the first time [Lava Records]. Gavin was the final piece of that equation in a way—he just totally raised the bar in terms of not just the drumming but just the musicianship right throughout the band. Everyone was listening to Gavin and saying, “Fuck, wow. We really need to step up our game.”
zaaf says: no.
https://www.musicmeter.nl/album/1668
Punten : 351
Nom. : 16
Nr. 1 van : dynamo d
Begon matig, vervolgens werd het (nog) stil(ler) en daarna werd de plaat gelanceerd: top 10, 9, 8, en idd.
Plaat die een stukkie steviger is dan de voorganger Lightbulb Sun, die hier ook al zo succesvol was. Die gewonnen stevigheid ligt besloten in de intieme werkrelatie die heer Wilson opbouwde met de progressieve deathmetallers Opeth. Die kwam voort uit de hernieuwde belangstelling van Wilson voor metal, via Burzum (en diverse extreme metalgroepen) naar Meshuggah en Opeth. Ook de toetreding van Gavin Harrison, ten faveure van drummer Maitland, is van invloed.
Daarnaast had Wilson met Aviv Geffen een zijproject opgericht, Blackfield, waar hij zijn poppy kant in kwijt kon (moest, want Aviv is niet zo van de metal). Dus kon Porcupine Tree deze kant opschuiven. Aangemoedigd door hun nieuwe (major-)label Lava Records.
Wilson says:
In Absentia was all written before Gavin came on; even the drum parts were kind of programmed. But it’s one of those times sometimes in life when everything comes together. I’d written these songs and I was very much more interested at that time—having worked with Opeth—in the idea of combining a more kind of brutal or metal aspect back again into the fabric of the music. At the same time Gavin came along and Gavin was a very different drummer to our previous drummer, Chris Maitland. He was much more of a powerhouse and he was much more technical. He had more of a contemporary edge to his sound so it was just one of those really lucky things that he just came in and he played those songs and just blew everyone away and everything just kind of came together. And of course it was the first record we made for our new label and we got signed to a big American label for the first time [Lava Records]. Gavin was the final piece of that equation in a way—he just totally raised the bar in terms of not just the drumming but just the musicianship right throughout the band. Everyone was listening to Gavin and saying, “Fuck, wow. We really need to step up our game.”
zaaf says: no.
0
geplaatst: 26 mei 2017, 20:18 uur
Bij mij op 7, goede plaat die het ook erg goed deed in de verkoop. De komende 2, wederom succesvolle, albums zijn helaas 2 herhalingsoefeningen van dit album.
In mijn voorspelling op 10.
2
geplaatst: 26 mei 2017, 20:21 uur
Graf says: no.
Wel voorspeld, ik ben ondertussen wel bekend met de slechte smaak van mijn mede MuMe'rs.
Wel voorspeld, ik ben ondertussen wel bekend met de slechte smaak van mijn mede MuMe'rs.
0
geplaatst: 26 mei 2017, 20:26 uur
Lastig deze in te schatten. Meer stemmen dan de voorganger, eenzelfde gemiddelde maar toch iets lager. Had hem zelf op 5 of 6 voorspeld geloof ik.
Heb hier zelf verder niets mee.
Heb hier zelf verder niets mee.
0
geplaatst: 26 mei 2017, 20:28 uur
Bij 12 van de 13 lijstjes geen absentie voor Porcupine Tree! Dit zorgt voor niet al teveel verschuivingen. 3 users krijgen er een ster bij omdat ze deze 7e plaats al van verre zagen aankomen. motel matches is nu ook van de hatelijke nul af.
72 wibro +17
68 vigil +17
56 Gretz* +19
53 KoenR* +20
51 johan de witt +17
51 EttaJamesBrown* +20
49 Casartelli +19
37 dix +0
35 Johnny Marr* +20
34 ArthurDZ +18
33 herman +17
32 GrafGantz +16
19 motel matches +19
72 wibro +17
68 vigil +17
56 Gretz* +19
53 KoenR* +20
51 johan de witt +17
51 EttaJamesBrown* +20
49 Casartelli +19
37 dix +0
35 Johnny Marr* +20
34 ArthurDZ +18
33 herman +17
32 GrafGantz +16
19 motel matches +19
0
geplaatst: 26 mei 2017, 20:30 uur
In Absentia is - naar mijn mijn muziekmening - het beste album van Porcupine Tree. Donker, machtig en mooi. Blackest Eyes dreunt er meteen in.
0
geplaatst: 26 mei 2017, 20:31 uur
Ik vind er na Blackest Eyes en Trains juist weinig aan. Niet in m'n lijstje derhalve
0
geplaatst: 26 mei 2017, 20:36 uur
Sterk album. Stevige progrock, muzikaal begaafd,maar niet te gelikt.
Fijne band. Op 3 in mijn lijstje.
Fijne band. Op 3 in mijn lijstje.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 26 mei 2017, 20:55 uur
Daar knapt de toptien wel behoorlijk van op. Op 4 in mijn lijst. Frisse plaat en de ruimte voor verdere perfectionering wordt op de opvolger nog benut. Trains is inmiddels een klassieker, maar mijn favoriet is Gravity Eyelids.
Met de successen alhier van Stupid Dream en Lightbulb Sun in het achterhoofd deze op 8 voorspeld. Nog eentje te laag dus.
Met de successen alhier van Stupid Dream en Lightbulb Sun in het achterhoofd deze op 8 voorspeld. Nog eentje te laag dus.
0
geplaatst: 26 mei 2017, 21:00 uur
Gretz schreef:
Bij 12 van de 13 lijstjes geen absentie voor Porcupine Tree!
Bij 12 van de 13 lijstjes geen absentie voor Porcupine Tree!
Wichelroede, koffiedik, glazen bol, ingewanden van de offer-os ... ik kwam steeds op nr 11 uit.
0
geplaatst: 26 mei 2017, 21:11 uur
Uiteraard ook wel in mijn lijstje, maar toch wel wat lager dan de voorgaande twee albums van deze band, namelijk op nummer 12. Dat heeft gedeeltelijk met het sterke jaar te maken, maar vind deze ook wel net een stukje minder. Ook dan de twee herhalingsoefeningen, zoals vigil het noemt
, die hierna komen.
, die hierna komen.
0
geplaatst: 26 mei 2017, 21:34 uur
Je kan toch niet ontkennen dat PT behoorlijk van sound veranderde door de jaren heen maar bij de zogenaamde metal fase toch wel wat lang bleef hangen. Natuurlijk ook omdat het erg succesvol was en Wilson via andere projecten zijn muzikale ei ook kwijt kon.
1
geplaatst: 26 mei 2017, 21:40 uur
Dat zal ik niet ontkennen. Maar om met name Fear of a Blank Planet, gezien de gedachte erachter, het concept en de dynamiek en emotie die dat album herbergt, weg te zetten als alleen maar een herhalingsoefening van In Absentia, alsof het meer van hetzelfde (metal) is, is niet geheel mijn optiek.
1
zaaf
geplaatst: 26 mei 2017, 22:16 uur
6. Wilco - Yankee Hotel Foxtrot
https://www.musicmeter.nl/album/458
Punten : 439
Nom. : 21
Nr. 1 van : Renoir, LucM
Wordt ook een vast gezicht hier, dat van Wilco. Zeer stabiel: continu op plek 6.
Wilco was aan het toeren om Mermaid Avenue Vol. II te promoten toen Tweedy uitgenodigd werd te spelen op het Noise Pop festival in Chicago. De organisator bood hem aan een tweede muzikant te kiezen om een samenwerking mee op de planken te brengen en Tweedy koos voor Jim O'Rourke, van wie hij een plaat veelvuldig had gedraaid die winter.
O'Rourke was een begaafd producer en muzikant en had vele albums geproduceerd toen Tweedy's samenwerkingsverzoek bij hem terecht kwam. O'Rourke zei ja en nam een drummer mee, Glenn Kotche, en het trio trad op 14 mei 2000 op het festival op. En Tweedy genoot er dusdanig van dat hij voorstelde gedrieënlijk een album op te nemen. Onder de naam Loose Fur werden die zomer 6 nummers opgenomen.
Intussen was Wilco ook bezig demo tracks te maken als stap naar een vierde album en aan het eind van het jaar was er voldoende materiaal, maar de groep was er niet helemaal tevreden over. Dat had te maken met het drumwerk van Ken Coomer. Op verzoek van Tweedy kwam Kotche helpen en al snel was de band overtuigd: Kotche verving Coomer.
Tweedy: "Playing solo shows, playing with Glenn, playing in Loose Fur made me realize how important it was to have Wilco feel like those experiences. I played this whole show in December with a drummer who theoretically didn't know any of the material, and it felt more fluid and exciting than 90 percent of the shows I'd done in the last three or four years. That was too much information to ignore. I became certain that this is how music is supposed to feel, and I got braver about doing something about it."
Gitarist Jay Bennett mixte de plaat, met Chris Brickley, en ook hier trad onvrede op, gedeeld door Bennett zelf en men was het eens dat O'Rourke het mixwerk zou doen.
Daarnaast lag Tweedy gedurende de opnames geregeld met Bennett in de clinch over het materiaal, dat Bennett met een totaal andere invalshoek benaderde, technisch, en Tweedy meer conceptueel. Resultaat was dat na de opnames Bennett zijn koffers kon pakken.
Deze plaat vermaakt me niet. Echt getracht, maar zonder succes.
https://www.musicmeter.nl/album/458
Punten : 439
Nom. : 21
Nr. 1 van : Renoir, LucM
Wordt ook een vast gezicht hier, dat van Wilco. Zeer stabiel: continu op plek 6.
Wilco was aan het toeren om Mermaid Avenue Vol. II te promoten toen Tweedy uitgenodigd werd te spelen op het Noise Pop festival in Chicago. De organisator bood hem aan een tweede muzikant te kiezen om een samenwerking mee op de planken te brengen en Tweedy koos voor Jim O'Rourke, van wie hij een plaat veelvuldig had gedraaid die winter.
O'Rourke was een begaafd producer en muzikant en had vele albums geproduceerd toen Tweedy's samenwerkingsverzoek bij hem terecht kwam. O'Rourke zei ja en nam een drummer mee, Glenn Kotche, en het trio trad op 14 mei 2000 op het festival op. En Tweedy genoot er dusdanig van dat hij voorstelde gedrieënlijk een album op te nemen. Onder de naam Loose Fur werden die zomer 6 nummers opgenomen.
Intussen was Wilco ook bezig demo tracks te maken als stap naar een vierde album en aan het eind van het jaar was er voldoende materiaal, maar de groep was er niet helemaal tevreden over. Dat had te maken met het drumwerk van Ken Coomer. Op verzoek van Tweedy kwam Kotche helpen en al snel was de band overtuigd: Kotche verving Coomer.
Tweedy: "Playing solo shows, playing with Glenn, playing in Loose Fur made me realize how important it was to have Wilco feel like those experiences. I played this whole show in December with a drummer who theoretically didn't know any of the material, and it felt more fluid and exciting than 90 percent of the shows I'd done in the last three or four years. That was too much information to ignore. I became certain that this is how music is supposed to feel, and I got braver about doing something about it."
Gitarist Jay Bennett mixte de plaat, met Chris Brickley, en ook hier trad onvrede op, gedeeld door Bennett zelf en men was het eens dat O'Rourke het mixwerk zou doen.
Daarnaast lag Tweedy gedurende de opnames geregeld met Bennett in de clinch over het materiaal, dat Bennett met een totaal andere invalshoek benaderde, technisch, en Tweedy meer conceptueel. Resultaat was dat na de opnames Bennett zijn koffers kon pakken.
Deze plaat vermaakt me niet. Echt getracht, maar zonder succes.
1
geplaatst: 26 mei 2017, 22:24 uur
Een groot feest in het Yankee Hotel, want iedereen scoort punten. Wat een eensgezindheid!
Drie MuMe'ers krijgen er een gouden sterretje bij.
89 wibro +17
88 vigil* +20
74 Gretz* +18
72 KoenR* +19
69 johan de witt +18
68 EttaJamesBrown* +17
68 Casartelli +19
57 dix* +20
52 Johnny Marr* +17
52 GrafGantz* +20
52 ArthurDZ +18
50 herman +17
38 motel matches +19
Drie MuMe'ers krijgen er een gouden sterretje bij. 89 wibro +17
88 vigil* +20
74 Gretz* +18
72 KoenR* +19
69 johan de witt +18
68 EttaJamesBrown* +17
68 Casartelli +19
57 dix* +20
52 Johnny Marr* +17
52 GrafGantz* +20
52 ArthurDZ +18
50 herman +17
38 motel matches +19
0
geplaatst: 26 mei 2017, 22:26 uur
Ach, we sluiten de vrijdag ook nog eens heel mooi af. Deze van Wilco staat op 4 bij mij.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 26 mei 2017, 22:27 uur
Wilco heeft een paar fraaie nummers, maar dat er daarvan een op Yankee Hotel Foxtrot staat, is mij tot op heden niet opgevallen. Niet in mijn lijst dus.
Wel in de voorspelling, net als In Absentia één plaatsje te laag nog.
Wel in de voorspelling, net als In Absentia één plaatsje te laag nog.
0
geplaatst: 26 mei 2017, 22:28 uur
Niet mijn favoriet van Wilco , maar wel een hele mooie dus in mijn top 20.
0
geplaatst: 26 mei 2017, 22:44 uur
Niet in mijn lijst, wel in de voorspellingslijst zoals te zien is 

0
geplaatst: 26 mei 2017, 22:48 uur
Niet in mijn lijst, en zou 'm ook niet voorspeld hebben. Heb het album over de jaren een aantal keren geprobeerd, maar heb er tot nu toe niet veel mee kunnen doen
0
geplaatst: 26 mei 2017, 23:34 uur
Bijzondere plaat, raakt mij wel. Op 7 gezet. Mooi dat Wilco er weer bij zit 

0
geplaatst: 27 mei 2017, 01:07 uur
YHF zo laag... Had 'm op 4 en voorspeld op 3. Teleurgesteld. Nog altijd één van de beste liveshows die ik ooit heb mogen meemaken, Wilco op het cactusfestival in Brugge vorig jaar.
0
geplaatst: 27 mei 2017, 01:12 uur
Tot nu toe alle vijf albums die de revue gepasseerd zijn in de top 10 voorspeld, maar of dat voldoende is de leiding in het klassement te behouden is nog maar de vraag. Ik vrees namelijk dat ik een van de albums van de nummers 5 t/m 1 niet in die top 10 voorspeld heb. Maar we wachten gewoon af. Voorlopig heb ik de leiding. 

0
geplaatst: 27 mei 2017, 01:18 uur
vigil schreef:
Bij mij op 7, goede plaat die het ook erg goed deed in de verkoop. De komende 2, wederom succesvolle, albums zijn helaas 2 herhalingsoefeningen van dit album.
Herhalingsoefeningen? Eerder perfectioneringen en deze plaat is al geweldig. Trains en The Sound of Muzak zijn twee van hun allerbeste nummers. Op de exacte plaats voorspeld en op 9 in mijn eigen lijst.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.