MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar

zoeken in:
zaaf
5. Coldplay - A Rush of Blood to the Head 
https://www.musicmeter.nl/album/159

Punten : 445
Nom. : 20 x
Nr. 1 van : west

Nipt. Zeer nipt. Maar de 5e plek kwam tot stand door later in het spel op te rukken van buiten de 16 via de stip naar het doelgebied.

De band verkaste een week na 9/11 naar Londen om zich op hun tweede leg te richten maar ondervond daar problemen mee. Langdurig verblijf in de hoofdstad kenden ze niet en beviel maar matig, de aandacht voor de aanslagen haalde de focus er ook wat af. Ze trokken naar Liverpool, bekend van het opnemen van enkele Parachutes-songs. Men had ook last van toegenomen perfectionisme, zodat de studio exercitie een zware was.

Ze begonnen met In My Place, "because it was the song that made us want to do a second album. It kept us going and made us think we could still write songs, following a strange period of not really knowing what we were doing"

Gitarist Buckland en Martin werkten aan hun ideeën in het weekend waarna de andere twee er 's maandags kond van kregen en hun plasje over konden doen. He bah, ome zaaf...
Uiteindelijk schreef de band meer dan 20 songs, waarvan een aantal werden gespeeld tijdens de Parachutes-tours. Daar werd dus een selectie van gemaakt en er werd een CD gemaakt "Songs for #3", met opnames en ideetjes voor een derde album. Toen het album af was en Martin zijn concept-Clocks liet horen was men onder de indruk, maar omdat de plaat in principe klaar was, werd ook dit nummer op die bewuste "Songs for #3" gezet.

Juni 2002 was het album af, maar de band niet tevreden. Ze vonden de output teveel op Parachutes lijken en men wilde progressie laten zien. Ze kwamen met hun label overeen dat de release werd uitgesteld tot de groep content was.
Na het headlinen op het Glastonbury festival van 2002 trokken ze zich terug om een aantal ideeën op "Songs for #3" alsnog uit te werken. En zo kwam het toch nog tot deze succesvolle worp.

Braver dan Radiohead. Dan ben ik er snel op uitgekeken.

Niet in mijn top 20. Op Coldplay ben ik helemaal uitgeluisterd. Voorspeld in de top 10 op plek 8.

Ook niet mijn lijst. Ik heb de eerste 4 albums van Coldplay wel in de kast maar die komen er nooit uit. Als ik af en toe ergens een nummer van Coldplay voorbij hoor komen vind ik dat over het algemeen niet vervelend (tenminste als het van de 1ste albums is) maar het doet me verder niets.

Uiteraard ook in de voorspelling, ietsje hoger alleen. Het zou zo maar kunnen dat Wibro en ik na deze nummer 5 samen aan kop gaan

Nog steeds een straight score! Zou het kunnen dat er dadelijk iemand is die alle 10 goed heeft voorspeld maar niet wint?

Dat zit er dik in. Voor het eerst iemand die ze alle 10 goed heeft ook.
De vier die nog komen zal iedeeen hebben.

Zo zeker ben ik nog niet van overgebleven worpelingen, dus of ik de 9 ga halen?

Ter ere van Zaaf ga ik vanochtend eens lekker Coldplay draaien met een snufje Geogaddi.

Komt nog Nieuwegein, Johnny, IJsland en NY, dat kan toch niet mis.

zaaf
O

zaaf schreef:

Braver dan Radiohead. Dan ben ik er snel op uitgekeken.

Is blijkbaar dus niet door de "goede smaakpolitie afgevangen"
Wel in de kast, niet in mijn lijst luister deze nog aleen maar stiekem als niemand in de buurt is,
het blijft toch Coldplay

johan de witt schreef:
Komt nog NY.

Ik dacht uit Lyon, blijkt iets anders te zijn

johan de witt schreef:
Komt nog Nieuwegein, Johnny, IJsland en NY, dat kan toch niet mis.

Holy... Ik vrees dat ik de 10 niet gaat halen. Ik ben er eentje vergeten zie ik nu. Ergens waarschijnlijk bewust... Nou ik gooi er maar een glas wodka in...

Ach, ik durf wel te bekennen dat ik deze nog geregeld luister en nog mooi vind ook. Om nog wel iets aan mijn eigen beeldvorming en geloofwaardigheid hier te doen (en nee, die hoeft niet ingekopt te worden door te vragen naar welke geloofwaardigheid ); dat heb ik niet meer met alle latere albums van Coldplay. Maar deze zet ik met plezier nog steeds op, mijn nummer 8.

Trouwens, tot nu toe heb ik er 5 van de 6. Ik heb altijd het gevoel dat ik een vrij mainstream (brave zo u wil) smaak heb, begon hier altijd te twijfelen als ik keek naar de lijst, maar gelukkig blijkt het nu toch zo te zijn Dat het een jaar zonder album van Radiohead en Nick Cave is het ook wel

Ook ik ga de 10 niet halen als de voorspelling van johan de witt juist is. Dat ligt natuurlijk aan die Johnny die ik net zoals in 2000 bewust heb overgeslagen en dat zal ik in de jaren die hierna volgen bewust opnieuw doen.

Ik ben benieuwd welke jullie dan wel hebben! Ik kan er ook naast zitten natuurlijk

johan de witt schreef:
! Ik kan er ook naast zitten natuurlijk

Ik denk het niet, Johnny is hier een zekerheidje, Bruce en Beck zijn in dit topic minder populair dan die brommende Man in black.
Die andere 3 zijn sowieso goed.

zaaf
zaaf says: no

zaaf
4. Songs: Ohia - Didn't It Rain
https://www.musicmeter.nl/album/4634

Punten : 459
Nom. : 23 x
Nr. 1 van : Ataloona

Tijdens de race ofwel op 4 ofwel op 5 te vinden.

Volgens Molina de laatste van Songs: Ohia, ondanks het verschijnen van The Magnolia Electric Co in 2003 onder de Songs: Ohia vlag. Ingegeven door het label dus. Terwijl Molina juist een nieuwe start onder een nieuwe naam wilde maken en de albumnaam als groepsnaam wilde brengen.

Maar goed, Didn't It Rain. Het zesde album van de 'groep' en vernoemd naar een traditional, bekend gemaakt door Sister Rosetta Tharpe in 1948 en Mahalia Jackson in 1954.

De plaat is live opgenomen - in 1 take dus. De opnames werden 's nachts gemaakt nadat de muzikanten met elkaar buiten de avond doorbrachten en het donker hadden zien worden. De invallende duisternis en stilte is van grote invloed op de plaat geweest, aldus Molina.

De medewerkende muzikanten op deze plaat zijn de hoofdfiguren uit de bluegrass groep Jim & Jennie and the Pinetops uit Philadelphia, Pennsylvania: Jim Krewson en Jennie Bedford, alsmede Mike Brenner, een local die zijn bas zo had 'ingericht' dat hij hem als steel-bass kon bespelen en zo een cello-achtig geluid kon voortbrengen, en Greg Castano op drums.

Oe deze wedijvert om de prijs voor de mooiste Molina.

dix
De spiderfish heeft ook vele haters.

Nooit maar dan ook nooit verwacht. Ik zei het nog tegen Johnny Marr, die zit er sowieso niet in. Hahaha, wat een slechte voorspeller ben ik toch.

dix schreef:
De spiderfish heeft ook vele haters.

Sigur Ros ook

dix
Ik denk dat Jantje Contant het met die koffers niet gered heeft.

Ha ha, dus toch niet.
Deze had ik ook nooit verwacht.

dix schreef:
Jantje Contant

Mooi album, maar wel voor de juiste omstandigheden. Niet de mooiste Molina wat mij betreft, maar ook deze is zeker de moeite waard! Net aan in mijn lijst op nummer 19.

Vannacht geland na een overheerlijk weekje Paphos (Cyprus).
Zie dat er toch alweer vijf albums voorbij zijn gekomen uit mijn top 15:
1. Coldplay - A Rush of Blood to the Head
3. Wilco - Yankee Hotel Foxtrot
7. Porcupine Tree - In Absentia
13 Songs: Ohia - Didn't It Rain
15 Queens of the Stone Age - Songs for the Deaf

Coldplay had ik een tijd geleden ook teveel gedraaid, maar de afgelopen maanden komen de eerste 2 platen, met bijbehorende live plaat, weer vaker uit de kast. De platen erna zijn minder tot uiterst matig.

Songs: Ohia is dus de ontbrekende. Helemaal vergeten trouwens. Dat zijn er dus geen 10 juist voorspeld.

Dan kan ik wel een van de slechtste voorspellers van dit spel zijn, deze zag ik toch duidelijk aankomen. Voorspeld op plek 7, in m'n eigen lijstje op de 10e stek.

Tja, dit album heeft met 4.22 wel het hoogste gemiddelde van 2002.

Wrijf het maar in Rudi S

Rudi S schreef:
Tja, dit album heeft met 4.22 wel het hoogste gemiddelde van 2002.

Dat hoeft op zich niks te betekenen, zijn genoeg hiphop en metal albums met bizar hoge gemiddeldes die we hier niet terugzien. Maar deze past niet alleen qua smaak binnen dit deelnemersveld, ook The Lioness gooide twee jaar terug hoge ogen in dit spel. Ik had dus eigenlijk verwacht dat iedereen deze wel in de voorspelling meegenomen zou hebben.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:52 uur

geplaatst: vandaag om 18:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.