Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar
zoeken in:
1
zaaf
geplaatst: 2 juni 2017, 07:11 uur
10. Gridlock - Formless
https://www.musicmeter.nl/album/12172
Punten : 186
Nom. : 9
Nr. 1 van : zaaf
Van de ene verbazing in de andere. Deze plaat stond tot en met lijstje 18 op de eerste plek. Natuurlijk scheelt het dat ik de eerste 'inzender' ben, maar het was fascinerend. De teloorgang was stuitend en de tiende plek frappant.
Gridlock is een soort verkeersopstopping, die in grote steden kan optreden als automobilisten zich in de drukte niet aan de regels houden. We kennen allemaal het wel willen doorrijden als het licht op groen is gesprongen, maar de voorligger nog maar kort voor je staat. Als je dan aansluit (wat niet mag) en de opstopping rijdt nog niet als de stoplichten verspringen, kan men ook van links naar rechts (vanuit jou gezien) en andersom niet verder en staat de zaak in alle richtingen vast. Gridlock.
Tot zover de naamgeving. Mike Wells: "I remember being fascinated with music as a very young kid, starting around the 1st grade, listening to records with my mom. I always wanted to play an instrument and had to beg my parents to get me a guitar for years. It wasn't until the 4th grade until they 'agreed' that I could get a guitar ($10 acoustic at a garage sale) and take lessons (my first teacher was a nun at school)."
Mike verhuisde in 1989 naar Kansas en sleet vele bandjes voor hij in 1994 Gridlock oprichtte.
Na een aantal pogingen met bevriende muzikanten bleef Mike Cadoo, een jaar later, plakken en zij vormden de band tot het verscheiden in 2005.
Het duo nam twee demo's op, Sickness en Frozen en werden op basis hiervan in '97 door Pendragon vastgelegd.
Toen ze startten was hun sound nogal industrial, met weliswaar minder vocalen en met ambient invloeden, maar men schoof steeds meer weg van de industrial, lieten de zang achterwege en implementeerden veel moderne elektronica met het verstrijken van de tijd.
Formless is hun laatste plaat als Gridlock.
Prachtig sfeervol werkje. Ik heb m eens een dag op repeat gehad en het was een goeie dag.
https://www.musicmeter.nl/album/12172
Punten : 186
Nom. : 9
Nr. 1 van : zaaf
Van de ene verbazing in de andere. Deze plaat stond tot en met lijstje 18 op de eerste plek. Natuurlijk scheelt het dat ik de eerste 'inzender' ben, maar het was fascinerend. De teloorgang was stuitend en de tiende plek frappant.
Gridlock is een soort verkeersopstopping, die in grote steden kan optreden als automobilisten zich in de drukte niet aan de regels houden. We kennen allemaal het wel willen doorrijden als het licht op groen is gesprongen, maar de voorligger nog maar kort voor je staat. Als je dan aansluit (wat niet mag) en de opstopping rijdt nog niet als de stoplichten verspringen, kan men ook van links naar rechts (vanuit jou gezien) en andersom niet verder en staat de zaak in alle richtingen vast. Gridlock.
Tot zover de naamgeving. Mike Wells: "I remember being fascinated with music as a very young kid, starting around the 1st grade, listening to records with my mom. I always wanted to play an instrument and had to beg my parents to get me a guitar for years. It wasn't until the 4th grade until they 'agreed' that I could get a guitar ($10 acoustic at a garage sale) and take lessons (my first teacher was a nun at school)."
Mike verhuisde in 1989 naar Kansas en sleet vele bandjes voor hij in 1994 Gridlock oprichtte.
Na een aantal pogingen met bevriende muzikanten bleef Mike Cadoo, een jaar later, plakken en zij vormden de band tot het verscheiden in 2005.
Het duo nam twee demo's op, Sickness en Frozen en werden op basis hiervan in '97 door Pendragon vastgelegd.
Toen ze startten was hun sound nogal industrial, met weliswaar minder vocalen en met ambient invloeden, maar men schoof steeds meer weg van de industrial, lieten de zang achterwege en implementeerden veel moderne elektronica met het verstrijken van de tijd.
Formless is hun laatste plaat als Gridlock.
Prachtig sfeervol werkje. Ik heb m eens een dag op repeat gehad en het was een goeie dag.
0
geplaatst: 2 juni 2017, 07:15 uur
Nummer 8 in mijn top 10. Helaas niet in de top 10 voorspeld. De concurrentie was eenvoudigweg te groot. En dan moet je kiezen.
0
geplaatst: 2 juni 2017, 07:31 uur
Niet voorspeld, niet verwacht en niet in mijn lijst. Ken er geen noot van. Had er wel al van gehoord, hier op MusicMeter dan, anders zou ik ook totaal uit de lucht vallen. Toch wel benieuwd naar.
0
geplaatst: 2 juni 2017, 07:33 uur
Tot 5 minuten geleden was ik me niet bewust van het bestaan van deze band en deze muziek. Echt nog nooit van gehoord! Dat overkomt me zelden in deze lijstjes. Ik zal wel eens nagaan hoe erg ik dat moet vinden.
0
geplaatst: 2 juni 2017, 07:33 uur
Tot voor een paar maand geleden had ik dit album nog nooit gehoord. Ik heb het speciaal ingeluisterd voor dit spelletje. Hard in de auto. Ik hoorde de klasse en gaf het plekje 20.
1
geplaatst: 2 juni 2017, 08:32 uur
0
geplaatst: 2 juni 2017, 08:40 uur
Bij mij ook een gebrek aan mijn opvoeding blijkbaar, zegt mij niets
0
geplaatst: 2 juni 2017, 08:51 uur
Viel bij mij net buiten de top 20. Destijds wel veel geluisterd, net als de voorganger, maar daarna wat uit zicht geraakt bij mij. Wel mooi dat er eens wat electronic de lijst haalt.
Aangezien Trace hier weinig deed ook niet voorspeld.
Aangezien Trace hier weinig deed ook niet voorspeld.
1
geplaatst: 2 juni 2017, 08:52 uur
Ook bij mij is deze onbekend. Ken wel het label Hymen en daarop verscheen in hetzelfde jaar een lekker plaatje van "Lusine Icl", die hier slecht enkelle stemmen heeft, terwijl "Gridlock" er toch meer dan 200 heeft.
Volgens mij ligt dit toch voornamelijk aan promotie en wat voor een magazine's/websites/(web)radiostations men beluistert.
op de "nog te luisteren" lijst ermee
Volgens mij ligt dit toch voornamelijk aan promotie en wat voor een magazine's/websites/(web)radiostations men beluistert.
op de "nog te luisteren" lijst ermee
0
geplaatst: 2 juni 2017, 09:14 uur
Haha, Gridlock in de top 10. 
Vind deze iets minder dan Trace, maar nog steeds heel erg fraai. #8 in mijn eigen lijst.

Vind deze iets minder dan Trace, maar nog steeds heel erg fraai. #8 in mijn eigen lijst.
0
geplaatst: 2 juni 2017, 09:24 uur
herman schreef:
Volgend jaar zal het wel weer anders zijn wat betreft de nummer 1... er was niet echt een uitschieter dit jaar, merkte ik ook met voorspellen.
Oh, die was er absoluut wel.Volgend jaar zal het wel weer anders zijn wat betreft de nummer 1... er was niet echt een uitschieter dit jaar, merkte ik ook met voorspellen.
naar ik begrijp moet je hier 'subtiele' hints geven, toch?
0
geplaatst: 2 juni 2017, 09:28 uur
Ik ben de afgelopen jaren steeds meer van dit soort muziek gaan luisteren, maar Gridlock heeft me nooit echt getrokken. Formless (Trace ken ik nauwelijks) is mij iets te ongepolijst. Dan prefereer ik toch het melodische Boards of Canada of het machinale Autechre. Om maar gelijk twee van de grootste namen te noemen.
0
geplaatst: 2 juni 2017, 09:34 uur
De laatste afvaller in mijn pronostiek. Ik had hem op 11 of 12 verwacht. 

2
geplaatst: 2 juni 2017, 09:49 uur
lieve mensjes met een lichtelijke autistische tik voor lijstjes, 14 lijstjes kreeg ik in mijn digitale postbus.
johan de witt behoort eigenlijk een strafpunt te krijgen omdat hij te laat inleverde maar ik laat het maar even zo.
Dit zijn de resultaten na de voor mij onbekende plaat van Gridlock!
20 dix * +20
20 EttaJamesBrown * +20
20 Casartelli * +20
0 GrafGantz
0 Wibro
0 Johnny Marr
0 vigil
0 ArthurDZ
0 Herman
0 Motel matches
0 finidi
0 johan de witt
0 gretz
0 Koenr
drie maal een vliegende start waarvoor mijn welgemeende complimenten en verder 11 losers.
johan de witt behoort eigenlijk een strafpunt te krijgen omdat hij te laat inleverde maar ik laat het maar even zo.
Dit zijn de resultaten na de voor mij onbekende plaat van Gridlock!
20 dix * +20
20 EttaJamesBrown * +20
20 Casartelli * +20
0 GrafGantz
0 Wibro
0 Johnny Marr
0 vigil
0 ArthurDZ
0 Herman
0 Motel matches
0 finidi
0 johan de witt
0 gretz
0 Koenr
drie maal een vliegende start waarvoor mijn welgemeende complimenten en verder 11 losers.
0
geplaatst: 2 juni 2017, 09:57 uur
herman schreef:
Volgend jaar zal het wel weer anders zijn wat betreft de nummer 1... er was niet echt een uitschieter dit jaar, merkte ik ook met voorspellen.
dit soort reacties lees ik meer, toch zijn er 12 van de 13 deelnemers het eens over de nummer 1
0
geplaatst: 2 juni 2017, 10:39 uur
Wie zijn dat Gridlock? Leuk voor jouw zaaf. Is het wat voor mij?
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 2 juni 2017, 10:40 uur
zaaf schreef:
Niet van deze wereld!Het duo nam twee demo's op, Sickness en Frozen en werden op basis hiervan in '97 door Pendragon vastgelegd.
Ik zie dat ik een 2½* bij Gridlock heb staan. Dat is wel een heel oude waardering, ik zal er op niet al te lange termijn weer eens een luisterbeurt tegenaan gooien.
Met het succes van Aphex Twin en Boards of Canada in het achterhoofd, leek deze cultklassieker me verder wel een kanshebber voor de toptien. Niet al te hoog, op 10 dus maar... en dan heb je een voltreffer.
3
Casartelli (moderator)
geplaatst: 2 juni 2017, 10:41 uur
Jouw zaaf, mijn zaaf... ik voel een tv-format aankomen!
0
zaaf
geplaatst: 2 juni 2017, 12:16 uur
9. Songs: Ohia - The Magnolia Electric Co
https://www.musicmeter.nl/album/4637
Punten : 206
Nom. : 10
Nr. 1 van : shinybeast, motel matches
Zoals met meer platen in de top 10 het geval: in de eerste helft van de week buiten de top 25. Kreeg vanaf maandag veel support en dreunde direct de top 10 binnen. De steun hield aan maar droogde donderdag weer op…
Zoals vorig jaar vermeld: Didn't It Rain werd door Jason Molina als laatste Songs: Ohia plaat gezien. Met deze worp richtte de (per album) niet heel stijlvaste Molina zich op het bandgeluid, op de live performance in de countryrock stijl. De leadzang werd zelfs op een enkel nummer afgestaan. En na deze plaat richtte hij die band ook op en werd de band officieel Magnolia Electric Co genoemd.
Hoewel deze plaat geen artiestnaam vermeldt, werd de plaat voorzien van sticker met Songs: Ohia erop en werden de promotionele activiteiten ook onder deze vlag gebracht.
In deze tijd kreeg Jason Molina, die al wel van een drankje hield, een ingewikkelder relatie met de fles en bleek later dat hij een stiekeme drinker aan het worden was…
De plaat werd opgenomen in drie dagen en geproduceerd door Steve Albini.
Niet zijn beste naar mijn smaak, dat ligt inderdaad aan de stijl, maar vind m wel erg mooi.
https://www.musicmeter.nl/album/4637
Punten : 206
Nom. : 10
Nr. 1 van : shinybeast, motel matches
Zoals met meer platen in de top 10 het geval: in de eerste helft van de week buiten de top 25. Kreeg vanaf maandag veel support en dreunde direct de top 10 binnen. De steun hield aan maar droogde donderdag weer op…
Zoals vorig jaar vermeld: Didn't It Rain werd door Jason Molina als laatste Songs: Ohia plaat gezien. Met deze worp richtte de (per album) niet heel stijlvaste Molina zich op het bandgeluid, op de live performance in de countryrock stijl. De leadzang werd zelfs op een enkel nummer afgestaan. En na deze plaat richtte hij die band ook op en werd de band officieel Magnolia Electric Co genoemd.
Hoewel deze plaat geen artiestnaam vermeldt, werd de plaat voorzien van sticker met Songs: Ohia erop en werden de promotionele activiteiten ook onder deze vlag gebracht.
In deze tijd kreeg Jason Molina, die al wel van een drankje hield, een ingewikkelder relatie met de fles en bleek later dat hij een stiekeme drinker aan het worden was…
De plaat werd opgenomen in drie dagen en geproduceerd door Steve Albini.
Niet zijn beste naar mijn smaak, dat ligt inderdaad aan de stijl, maar vind m wel erg mooi.
0
geplaatst: 2 juni 2017, 12:29 uur
Vanwege de populariteit van Molina had ik 'm veel hoger voorspeld, op 4 om exact te zijn. Zelf haalde hij net aan m'n top 10, op 10 dus.
0
geplaatst: 2 juni 2017, 12:40 uur
Had deze ook wel een stukje hoger verwacht.
Mooie plaat, die bij mij net buiten de top 20 viel. Ik denk wel dat Farewell Transmission (wat een titel achteraf gezien) mijn meest gedraaide Molina-nummer is. Gauw dit album weer eens draaien!
Mooie plaat, die bij mij net buiten de top 20 viel. Ik denk wel dat Farewell Transmission (wat een titel achteraf gezien) mijn meest gedraaide Molina-nummer is. Gauw dit album weer eens draaien!
0
geplaatst: 2 juni 2017, 12:57 uur
Farewell Transmission is inderdaad van een ongekende schoonheid, zeldzaam mooi. Schuimbekkend prachtig zelfs. Heb ik al gezegd dat dit nummer fantastisch is?
0
geplaatst: 2 juni 2017, 13:03 uur
Prachtig nummer inderdaad, en er staan nog wel meer pareltjes op (I've Been Riding with the Ghost en Hold On Magnolia bv.). Vind 'm net iets beter dan Didn't It Rain, leuk dus om deze in de top 10 terug te zien. Extra leuk is dat ik hem juist voorspeld heb!
0
geplaatst: 2 juni 2017, 13:11 uur
Voor mij staat Farewell Transmission mijlenver boven de rest van het album. Was alles van het niveau van FT dan was dit het beste album ooit gemaakt.
0
geplaatst: 2 juni 2017, 13:34 uur
Gridlock niet in mijn lijstje, wel overwogen voor de voorspelling omdat ik weet dat het album het goed doet onder een select groepje MuMe-rs. Had alleen niet gedacht dat er voldoende fans zouden zijn onder de deelnemers aan dit spelletje. Songs: Ohia ook niet in m'n lijstje maar wel voorspeld, alleen veel te hoog ingeschaald met een 4e stek.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.