MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar

zoeken in:
Casartelli (moderator)
Tja, daar is die Jason Molina ook weer...

Valt eigenlijk buiten de voorspellingsparameters, maar ik struikelde over het album toen ik de jaarlijst doorkeek en heb hem, met het oog op de idolatrie alhier, toch maar opgenomen, op nummer 7.

Casartelli schreef:
de idolatrie alhier

Is die niet terecht dan?

Het niet voorspellen van Songs Ohio in de top 10 van 2002 was er de oorzaak van dat ik in het rijtje van voorspellers niet bovenaan geëindigd ben. En dat gaat ook in 2003 gebeuren, want ik heb 'm weer niet voorspeld en ik ga 'm voor 2004 weer niet voorspellen. Ik vind aan die muziek gewoon niet veel aan. That's it.

Hier is dan de post waarvan je wist dat die zou komen...

Wie blijft aan kop, wie haakt er aan en wie kan de overwinning nu al wel bijna vergeten!

38 Casartelli * +18
20 dix * +0
20 EttaJamesBrown * +0
20 ArthurDZ * +20
19 Motel matches +19
17 finidi +17
17 johan de witt +17
16 gretz +16
15 GrafGantz +15
15 Johnny Marr +15
15 vigil +15
14 Koenr +14
14 Herman +16
0 Wibro +0

Gezien de vorige successen kon deze bijna niet missen, veel mensen hadden deze enkel te zonnig ingeschat. Drie mensen hadden een zonnesteek en namen deze helemaal niet op. Opvallend genoeg twee van de koplopers zodat Casartelli nu letterlijk en figuurlijk los is. ArthurDZ krijgt een pluim vanwege de voltreffer

wibro schreef:
ik heb 'm weer niet voorspeld en ik ga 'm voor 2004 weer niet voorspellen. Ik vind aan die muziek gewoon niet veel aan. That's it.

Ik geloof dat je het principe van het voorspellen niet helemaal begrijpt Wim

Ik begrijp het wel maar soms heb ik de neiging om lekker flink dwars te liggen.

Geen probleem, weet ik in elk geval zeker dat ik niet laatste wordt

zaaf
8. Massive Attack - 100th Window
https://www.musicmeter.nl/album/3236

Punten : 212
Nom. : 12
Nr. 1 van : niemand

Vroeg in deze editie op nr 8, klom door tot plek 4 waarna de terugtocht zich langzaam maar zeker inzette.

Album met een aparte historie. Begin 2000 werd de groep Lupine Howl (een groep bestaande uit ex-musici van Spiritualized, allen ontslagen door frontman Jason Pierce) benaderd door Massive Attack om opnamesessies te maken voor de opvolger van Mezzanine. Daar was men een flinke tijd mee bezig, totdat de band (Massive Attack en dan met name Del Naja) wegens ontevredenheid met het opgenomen materiaal een streep zette door de samenwerking.

Lupine Howl's Sean Cook over dit materiaal: "very experimental ... that essentially consisted of kinda minimal loops and noises that were fed to our head phones from the computer up in the control room. Then we would have this sort of extended jam session playing along to them and they would do various things to do the loops. Sometimes they would drop out the loop, sometimes they would start processing it with effects and delays and stuff like that, to try and make it change in various ways and see what that would do in terms of our playing. They also had a strobe light in the live room, which they controlled from the control room. They would kind of put that on and speed it up to dictate the intensity and try to affect the way we played with the lighting. It was a really good laugh; we got some good stuff. I mean, hours and hours of stuff, which they have taken back and cut up and arranged and done their things to."

Begin 2002 vond deze eliminatie plaats en werd een totaal nieuwe start gemaakt met de creatie van 100th Window. Wel werd de track Nature of Threat vrijgegeven op de website van Massive Attack.

Van het core trio van Massive Attack is op deze plaat alleen Del Naja over: Andrew Vowles verliet de groep na Mezzanine en Grant Marshall wilde wegens onvrede (met de beslissing van Del Naja) niet bijdragen.

100th Window werd aldus Robert Del Naja's kindje, al hielp Mezzanine-producer Neil Davidge hem weer. Deze over de totstandkoming: "Some great things had been said about Mezzanine and we didn't want to repeat ourselves. It was a strange period of isolation and the weirdness of 9/11, but we got there in the end."

Op het materiaal is Del Naja (alias 3D) terzijde gestaan door de muzikanten die ook live de band ondersteunden: keyboardspeler Alex Swift, gitarist Angelo Bruschini, bassist Jon Harris en drummer Damon Reece. Voornaamgenoot Albarn is op een track (als 2D) te horen, Horace Andy draagt weer als zanger bij en vooral Sinéad O'Connor is als vocalist te horen, naast 3D.

De plaat maakt voor het eerst geen gebruik van samples en de jazz-elementen van de eerste platen zijn nu geheel absent.

Kwam er bij mij mondjesmaat in na Mezzanine, maar smaakt me nu uitstekend.

Bij mij op nummer 13 en voorspeld op plek 7.

Hè hè, eindelijk van die gehate nul (0) af.

Casartelli (moderator)
Woelige ontstaansgeschiedenis of niet, het klinkt mij toch behoorlijk als een Mezzanine deel 2 in de oren. En dan net wat minder. Maar daarmee is het nog steeds wel een fijne plaat, goed voor een 16e plaats hier.

Ik vermoedde dat de consensus hier ongeveer gelijkluidend was. Daarom heb ik hem op 6 voorspeld. Dat was dus 2 plekken te hoog, maar een heel grote bedreiging voor mijn koppositie zal dat nog wel niet zijn.

in mijn eigen lijst op 15...

dix
Oh.

Was die ook uit 2003?

De temperatuur is over zijn hoogtepunt heen voor vandaag, maar hier bij het spel der spellen is het kwik alleen nog maar stijgende!

De Massive Attack results!

56 Casartelli * +18
40 ArthurDZ ** +20
20 dix * +0
20 EttaJamesBrown * +0
19 Motel matches +0
19 Wibro +19
17 finidi +0
17 johan de witt +0
16 gretz +0
15 GrafGantz +0
15 Johnny Marr +0
15 vigil +0
14 Koenr +0
14 Herman +0

Een grote naam met een hoop stemmen die het altijd goed doet op MuMe... maar kijk en huiver... Casartelli kan de vlag alvast klaar gaan leggen en ArthurDZ denkt alleen maar in voltreffers en lijkt als enige op dit moment nog een kans te maken tegen de ontketende import Amsterdammer

dix en ik zijn na een vliegende start alras tot stilstand gekomen.

zaaf
7. Muse - Absolution
https://www.musicmeter.nl/album/1092

Punten : 237
Nom. : 12
Nr. 1 van : chevy93

Ook dit album schitterde het vorige weekend nog door afwezigheid maar kreeg zodra de werkweek begon de nodige vermeldingen. Dat leidde tot een plek in de top 20 op dinsdagavond, randje top 10 op woensdag en donderdag nog een stapje verder.

Na het laatste optreden van de Origin of Symmetry-toer in augustus 2002 kon Muse voor het eerst sinds de doorbraak van de band een rustpauze nemen. Hierdoor konden de bandleden meer tijd thuis doorbrengen en kon het werk aan een nieuw album in een rustig tempo beginnen.
Er waren ditmaal geen deadlines en zo kon Muse dus zo vaak mogelijk repeteren en herhalen. Na enkele maanden werd er een oefenruimte in Londen gehuurd en werd er gewerkt aan nieuw materiaal.

Frontman Matthew Bellamy over de situatie: "We konden echt weer 'vrij' muziek maken, het leek wel op de dagen in Teignmouth zonder platendeal. Dat had als voordeel dat de nummers erg goed in elkaar zaten toen we de studio ingingen. Veel beter dan bij Origin of Symmetry." 

Qua productie werkte Muse aanvankelijk met John Cornfield en Paul Reeve. Samen werden er enkele nummers opgenomen, zoals Butterflies and Hurricanes en Blackout. Het album kreeg de werktitel The Smallprint en de opnamen begonnen groots: Muse liet een orkest van 32 man overkomen en had 98 achtergrondzangers aangesteld. Na het opnemen van twee nummers met deze bezetting vond de band dat het wel erg uit de hand begon te lopen en werden de opnamen geschrapt.

De band leerde later producer Rich Costey kennen via wederzijdse vrienden. Costey, die een fan was van Origin of Symmetry, werd door Muse gekozen om hen iets nieuws te brengen qua muziek en inspiratie. Het werk met Cornfield en Reeve werd als positief ervaren, maar Muse wilde met Costey de rest van het album afmaken. Costey ging eerst aan de slag met het bestaande materiaal: Blackout werd door hem gemixt met inbegrip van mandolinespel en in Butterflies and Hurricanes zou hij de zang, bas en piano aanpassen.

Er werden in Londen meer opnames gemaakt, tot de band voor het laatste deel naar Grouse Lodge in Ierland verhuisde; een locatie die ze via het internet gevonden hadden. Omdat de band het hele huis afgehuurd had, kon het volledig zijn eigen gang gaan. Er werd door Costey en Muse veel geëxperimenteerd met verschillende ruimtes en akoestiek.

zaaf says: too much.

Niet in mijn top 20, maar wel voorspeld in de top 10 op plek 9.

Na een zeer slechte start gaat het dus nu eindelijk de goede kant op.

Gelukkig niet al te hoog deze

Hier haakte ik compleet af bij Muse, vanaf hier krijgt geen enkel album nog een voldoende van me. NMD.

Niet voorspeld, heb zo'n hekel aan deze band dat ik geen idee had dat ze dit jaar een album in de running hadden. Niet in mijn stemmen en (volkomen terecht) een te lage score voor de toplijst van dit jaar, dus volledig over het hoofd gezien. Anders absoluut in m'n voorspellingslijstje opgenomen, ik ben niet zo principieel als Wim gelukkig

Ik vind de muziek van Muse in één woord vreselijk! Maar omdat dit album als een van de weinigen in de top 250 staat heb ik 'm maar in de top 10 gezet. Uiteraard niét in mijn top 20.

Casartelli (moderator)
Tja, 't is wel een beetje het tegenovergestelde van Songs: Ohia en dat pleit voor ze. Nummer 9 in mijn lijst. Denk dat ik dit marginaal de minste Muse vind (in elk geval van de eerste 4 a 5), maar het ontloopt elkaar weinig.

Ook deze zat in mijn voorspelling, met een 3e plek wel royaal te hoog. Daarmee kan ik in theorie nog steeds alle toptien-albums geraden hebben, maar ik vermoed toch dat ik in de topzes minstens één kennelijk voor de hand liggende plaat over het hoofd gezien heb.

wibro schreef:
Ik vind de muziek van Muse in één woord vreselijk! Maar omdat dit album als een van de weinigen in de top 250 staat heb ik 'm maar in de top 10 gezet.

Wim, waar zijn je principes!!!

Heh die heb ik ook! Op 20 in mijn eigenste lijst!

Gelukkig is er nog iemand hier positief over onze gezamenlijke nummer 7 Muse. Namelijk ikzelf, moi, io, ich, I, ik zegt de gek. Absolution bij mij op 3. Naar mijn bescheiden mening is er weinig mis met nummers als Time Is Running Out, Stockholm Syndrome, Butterflies and Hurricanes, Blackout & Sing for Absolution. (=positief)

Ik vind deze Muse ook nog prima, heb 'm zelf op #12

Noem het goed, noem het over de top, noem het vreselijk of noem het weinig mis... Maarrr we noemen het allemaal Muse!

72 Casartelli * +16
58 ArthurDZ ** +18
37 EttaJamesBrown * +17
37 Wibro +18
36 dix * +16
36 johan de witt +19
34 Johnny Marr +19
34 finidi +17
33 Koenr +19
33 Herman +19
32 gretz +16
31 vigil +16
19 Motel matches +0
15 GrafGantz +0

Onderin loopt het allemaal een beetje in elkaar. GrafGantz wil nog steeds graag laatste worden en de koploper hoeft slechts 1 misstap te maken om ArthurDZ nipt achter of nipt voor zich te voelen zien of ruiken.

Ik vind het prima dat mijn MuMe-maatjes Muse prima vinden.

GrafGantz schreef:
Geen probleem, weet ik in elk geval zeker dat ik niet laatste wordt

Waar blijf je nu GrafGantz

zaaf
Spijkerhard die Wim

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:53 uur

geplaatst: vandaag om 01:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.