MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar

zoeken in:
zaaf
6. Explosions in the Sky - The Earth Is Not a Cold Dead Place
https://www.musicmeter.nl/album/1826

Punten : 245
Nom. : 12
Nr. 1 van : likeahurricane

Deze postrockers waren in and out de top 10. En als ze erin belandden dan was het netaan. Plek 6 betekent hier goed pieken.

De naam van de band was oorspronkelijke Breaker Morant. Met de nieuwe naam Explosions In The Sky kreeg de groep wat gelazer naar aanleiding van 9/11. Volgens de groep was het een idee naar aanleiding van een opmerking die drummer Hrasky maakte toen ze na hun eerste sessie de opnamestudio verlieten en er buiten vuurwerk afgestoken werd.
In 2000 brachten ze hun eerste album How Strange, Innocence uit en werd deze lokaal verdeeld via cd-r; niet veel later tekende de band voor het Temporary Residence label.
Met hun tweede album Those Who Tell the Truth Shall Die, Those Who Tell the Truth Shall Live Forever (15 bij ons) trok de band aardig wat media-aandacht doordat geruchten hen in verband brachten met de aanslagen op 11 september 2001. Het artwerk bevat uit een vliegtuig met het opschrift “This plane will crash tomorrow”. Geruchten dat de verschijningsdatum 10 september 2001 was deden dan ook de ronde maar klopten niet. Het album kwam uit op 4 september 2001 en het concept was al bedacht in 2000.
Ook werd Michael James aangehouden op een luchthaven waar hij moest uitleggen waarom er “This plane will crash tomorrow” op zijn gitaar stond.

De band maakt postrock, met lange tracks, 'onheilspellende' opbouw en zinderende climaxen. Instrumentaal en zonder bandleider. Een drummer en drie gitaristen, waarvan er één nog wel eens een basgitaar ter hand neemt.

Muzikantenmuziek, maar deze muzikant heeft hier niks mee.

Aaaargh had deze eerst op 10 in mijn voorspelling, maar op het laatste moment verwisseld met een plaat die nu sowieso niet meer gaat komen En zo maakt nu niet de koploper, maar ikzelf een misstap

Op 8 in mijn lijst trouwens, vrij geweldige plaat!

Niet mijn top 10, nog geen enkele match.
Maar daar zal op 5 toch wel verandering in komen mag ik hopen.

Casartelli (moderator)
De enige die ik van ze op cd heb. Aardige achtergrondmuziek, maar uiteindelijk ook niet zo veel meer dan dat en derhalve niet in mijn Top 20.

Wel in de voorspelling, op 4 zelfs. Ja, dat leek mij ook wat ambitieus, maar dat gold voor de concurrentie eveneens.

Tja, ik voel me nu als Armstrong die Ullrich onderuit ziet gaan. Jammer Arthur, maar de Tour wacht op niemand.

Zegt me heelemaaal niets. en dat zal dit weekend dan wel anders moeten worden...verplicht inluisteren voor Etta

Scrabble voor beginners...

90 Casartelli * +18
58 ArthurDZ ** +0
54 Wibro +17
55 dix * +19
53 Johnny Marr +19
52 johan de witt +16
50 vigil +19
48 gretz +16
37 EttaJamesBrown * +0
35 GrafGantz * +20
34 finidi +0
33 Koenr +0
33 Herman +0
19 Motel matches +0

Het is denk ik nog nooit voorgekomen dat de nummer 6 van het spel door zo'n beetje de helft van het veld niet is opgenomen. Wel door GrafGantz die duidelijk toch niet laatste wil worden. Wie er eerste wil worden deze editie is ook wel vrij duidelijk. Laat Casartelli nog steken vallen? Ik heb zijn lijstje in de mailbox en ik denk dat ik het antwoord wel weet

Er zijn op dit moment 7 strijders die gaan voor de 2de plek.

In dit moeilijke jaar alle 10 goed hebben zou wel spotten met alle voorspelwetten zijn
En ja, de top-5 vond ik ook wel het makkelijkst en die krijgen we nog.

in deze editie is niets zeker Johan

Maar de top 5 wel iets meer zeker dan de top 6-10

johan de witt schreef:
Niet mijn top 10, nog geen enkele match.
Maar daar zal op 5 toch wel verandering in komen mag ik hopen.

Ik wel, 1tje MA, de rest ver van mijn bed.
Top 5 zal wel helemaal aanwezig zijn

Rudi S schreef:
(quote)

Ik wel, 1tje MA, de rest ver van mijn bed.
Top 5 zal wel helemaal aanwezig zijn

Al is die serveerster catastrofaal met het bijvullen van de glazen.

Die zal toch nog wel komen, beste plaatje vh jaar

Casartelli (moderator)
Casartelli schreef:
maar ik vermoed toch dat ik in de topzes minstens één kennelijk voor de hand liggende plaat over het hoofd gezien heb.
Ah... de serveerster.

Fijne band (vooral live), die net mijn top 20 hebben gemist. Ook niet voorspeld, maar dat geldt voor bijna alle platen vandaag. Morgen ga ik echter schitteren, want ik heb 9 platen die nog niet voorbij zijn gekomen. Als ik nog 1 mis, dan geef ik het op

Geweldig album van de mannen van Explosions in the Sky, op hetzelfde niveau als voorganger "Those Who Tell the Truth Shall Die, Those Who Tell the Truth Shall Live Forever". Alleen al de opbouw van de nummers staat garant voor een mooi schouwspel, goed voor plek 4 in mijn jaarlijst.

Ik dacht dat de betere voorganger het niet gehaald had, daarom deze ook niet voorspeld. Ook niet in mijn eigen lijst: destijds vond ik het geweldig, maar nu ben ik er wel een beetje klaar mee. Achteraf is EITS ook wel een beetje de doodsteek voor het postrockgenre geweest gezien de vele copycats die hierna kwamen (en dat terwijl EITS zelf al een soort copycat van Mogwai is).

vigil schreef:
Het is denk ik nog nooit voorgekomen dat de nummer 6 van het spel door zo'n beetje de helft van het veld niet is opgenomen. Wel door GrafGantz die duidelijk toch niet laatste wil worden.

Ik voorspel dat Casartelli 10/10 gaat scoren dit jaar en voor een unicum gaat zorgen.
(afbeelding) De 5 platen die hoogstwaarschijnlijk nog gaan komen moet hij ook in z'n prono op hebben genomen. Dat kan eigenlijk niet missen (toch).

3 MuMe-grootheden die het tot nu toe zo'n beetje elk jaar halen, een stel Britse proggers met een trouwe fanbase en dat ene tweetal dat een bekend rifje heeft gemaakt op de tekst 'alle Duitsers zijn ****'

Gretz schreef:
Ik voorspel dat Casartelli 10/10 gaat scoren dit jaar en voor een unicum gaat zorgen. (afbeelding) De 5 platen die hoogstwaarschijnlijk nog gaan komen moet hij ook in z'n prono op hebben genomen. Dat kan eigenlijk niet missen (toch).

3 MuMe-grootheden die het tot nu toe zo'n beetje elk jaar halen, een stel Britse proggers met een trouwe fanbase en dat ene tweetal dat een bekend rifje heeft gemaakt op de tekst 'alle Duitsers zijn ****'

Dan haal ik niet veel meer. Een grote witte streep door mijn voorspelling.

Dan scoor ik er ook nog maar 3/5 denk ik. :/

EitS heb ik ook al laten schieten, omdat de vorige het niet haalde. Ik ben hier niet goed in.

Kan me van die ene grootheid bijna niet voorstellen dat hij nog gaat komen met zo'n matige plaat. Maar heb 'm wel even overwogen in mijn voorspelling.

west schreef:
Wie zijn dat Gridlock? Leuk voor jouw zaaf. Is het wat voor mij?

Makkelijk, het zijn de twee Mikes: Mike Cadoo en Mike Wells. De één is nog steeds actief (Dryft e.a.) de ander niet zo. Maar zeker een electronic klassieker, als je het niet vat heeft het weinig zin er verder nog ns naar te luisteren, dan kan je beter beginnen met een electronic basiscursus, goede beginner daarbij is Autechre - Incunabula, dan zit je al een beetje op weg.

zaaf
5. Sufjan Stevens - Michigan (Greetings from Michigan: The Great Lakes State)
https://www.musicmeter.nl/album/1126

Punten : 263
Nom. : 12 x
Nr. 1 van : nico1616

En ook Sufjan was aanvankelijk in geen velden of wegen te bekennen en zette later zijn opmars in. Die vond plaats tussen lijstje 20 en 35, daarna steeg het album niet meer en hield hij de 5e plek vast.

Sufjan Stevens is geboren in Detroit, Michigan en is opgevoed door zijn vader Rasjid en stiefmoeder Pat. Soms bezocht hij zijn moeder Carrie, in Oregon, die was hertrouwd met Lowell Brams.

Sufjan is een multi-instrumentalist, die de vele instrumenten die hij kan bespelen ook inzet op zijn platen. Aanvankelijk speelde hij in bands als de folkrock groep Marzuki (de naam van zijn broer, een bekende lange afstandsloper) en garage-band Con Les Dudes. Hij schreef ook nummers voor zichzelf, als solomuzikant, die zouden leiden tot zijn eerste soloplaat A Sun Came.
Hij verhuisde naar New York waar hij in een schrijversklas 'belandde', want hij was gek op korte verhalen, maar in plaats van dat dat leidde tot het schrijverschap wierp het hem terug op het songschrijven.

Hij richtte met zijn stiefvader Lowell de platenmaatschappij Asthmatic Kitty op en bracht daarop zijn debuut (alsnog) uit, werkte zijn tweede uit (een elektronische plaat gebaseerd op de tekens van de Chinese astrologie) en kreeg het idee van het "Fifty States Project". Michigan is het eerste deel en bevat folksongs en instrumentals geïnspireerd door deze staat, zelf geproduceerd met redelijk goedkope apparatuur en met gebruik van Pro Tools.

Heel mooie, bijzondere plaat van een bijzonder artiest. Label heeft diverse fraaie platen uitgbracht, nog in mijn lijsten te verschijnen, de komende jaren.

zaaf
Nr 4 pas tussen de middag, er moet weer (extra) gewerkt worden

Oh, dan ga ik ook maar eben werken, tot zo.
Geen sufjan hier, 1 uit 6.

De muziek van Suffe Jan is nu niet bepaald mijn ding. Ik heb 'm wel voorspeld in de top 10. Op plek 4 namelijk.

Ik ben trouwens nu Illinois meer weer eens aan het beluisteren. Misschien dat ik de muziek van Suffe Jan - wat een lange titels zeg - toch niet zo suf vind.

Ah, dit is dus het album dat ik op het laatste nippertje nog op 10 heb gezet. Had 'm niet meer verwacht eerlijk gezegd.

In mijn eigen lijstje op 19, de twee opvolgers doen me toch een stukje meer.

zaaf schreef:

Ook werd Michael James aangehouden op een luchthaven waar hij moest uitleggen waarom er “This plane will crash tomorrow” op zijn gitaar stond.

lijkt me eerder een gerucht, tenzei hij met de guitaar rond zijn nek rondliep op de luchthaven.

Dacht eerst dat ik deze plaat nog niet kende, wist wel dat ik toendertijd wel wat van de Exposions beluisterd had, maar welke? Na het inzenden van mijn lijstje deze opgelegd, en hoor daar ik kon hem wel. Een 4* album maar het mijn top 20 niet gehaald.

iets met idolatrie alhier...

Er komen weer een hoop voorspellingen voorbij, ik lees zelfs iets met proggers... die heeft waarschijnlijk niets opgestoken van de eindlijsten van de laatste 25 edities

Maarrrr weg met de praatjes hier zijn de harde cijfers!

90 Casartelli * +0
73 ArthurDZ ** +15
73 Wibro +19
70 Johnny Marr +17
69 johan de witt +17
69 vigil +19
65 gretz +17
55 dix * +0
55 EttaJamesBrown * +18
52 GrafGantz * +17
51 finidi +17
52 Koenr +19
51 Herman +18
36 Motel matches +17

Oei oei Casartelli laat hier een steek vallen en dat kan hij vrees ik niet nog een keer doen. Gaat 2003 het kunststukje van wibro worden?

Sufjan

Prachtplaat, #2 in mijn lijst.

orbit schreef:
(quote)

Makkelijk, het zijn de twee Mikes: Mike Cadoo en Mike Wells. De één is nog steeds actief (Dryft e.a.) de ander niet zo. Maar zeker een electronic klassieker, als je het niet vat heeft het weinig zin er verder nog ns naar te luisteren, dan kan je beter beginnen met een electronic basiscursus, goede beginner daarbij is Autechre - Incunabula, dan zit je al een beetje op weg.

Bedankt voor je reactie. Ik vind sommige electronic wel, andere niet goed. Vaak best zwart-wit. Ga 'm zeker proberen.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:28 uur

geplaatst: vandaag om 02:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.