MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar

zoeken in:
zaaf
7. The Veils - Nux Vomica
https://www.musicmeter.nl/album/53736

Punten : 311
Nom. : 16
Nr. 1 van : nelis

Waar twee jaar terug het debuut op 8 belandde in de eindlijst, wordt deze prestatie overtroffen door de follow-up. Het verloop was vrij stabiel, altoos in de top 10 en ook Nux Vomica was veelal achter in datzelfde pelotonnetje te vinden.

De originele line-up van de band werd compleet door Andrews vervangen na het verschijnen van het debuutalbum. Hij vertrok naar Nieuw-Zeeland via de VS en Japan waar hij een reeks solo optredens ten beste gaf en formeerde in NZ een nieuwe band met zijn oude schoolvrienden Liam Gerrard (keyboards) en Sophia Burn (basgitaar). Er werd daar in Liam's slaapkamer stevig geoefend op nieuw materiaal alvorens weer naar Londen te verhuizen.
Dan Raishbrook (gitaar) en Henning Dietz (drums) completeerden de nieuwe samenstelling.

De band startte opnamesessies op met producer Nick Launay in Los Angeles vroeg in 2006 en tijdens deze sessies gaf Gerrard er de brui aan, waarop de band als viertal de sessies afrondde, resulterend in Nux Vomica (de braaknoot).
Het album is aanzienlijk donkerder dan het debuut, het geluid voller en Finn Andrews zingt met duidelijk toegenomen zelfvertrouwen.

De plaat/groep doet me niks. Leuk dat jullie hem leuk vinden.

Bij mij op nummer 26, dus niet in de top 20 maar wel voorspeld in de top 10, Op plek 5 wel te verstaan.

Ok, dan is het wel beslist

De eerste plaat waarvan ik niet moet vomiten

Rudi S schreef:
Ok, dan is het wel beslist

Beslist? Ik mag er toch wel vanuit gaan dat iedereen dat album toch wel in de top 10 heeft voorspeld. The Veils, toch niet de meest onbekende band. Onlangs nog zien optreden in Doornroosje.

Casartelli (moderator)
't Is een mooie lijst tot nu toe, met nu mijn nummer 9. Het titelstuk wekte mijn interesse in de band andermaal op. Naast de welbekende nummers Advice for Young Mothers to Be en Jesus for the Jugular is Not Yet het andere prijsnummer.

In mijn voorspelling op 6 gezet, dus hier is de 0 in elk geval ook van het scorebord. Overigens kan ik wibro mededelen dat de albums uit mijn voorspelling allemaal meer stemmen hadden dan de 379 van The Decemberists; sommige nipt, een aantal ook heel royaal.

zaaf
luigifort schreef:
De eerste plaat waarvan ik niet moet vomiten
je hebt een prikkelbare spijsvertering

Hoe wist je dat

Eigenlijk best een wat tegenvallende plek voor Nux Vomica van the Veils op Musicmeter, is hier toch best populair (geweest). Zelf heb ik dit juweeltje op 3 gezet.

Eindelijk eens eentje uit mijn lijstje, en wel m'n nummer 15.

Joezer49263
wibro schreef:
Ik mag er toch wel vanuit gaan dat iedereen dat album toch wel in de top 10 heeft voorspeld.

Nee, dus niet. Ook na The Veils ( 4 albums gehad nu ) nog steeds geen compleet elftal. Zie hiervoor het actuele klassement :

36 wibro +18
19 Casartelli +19
19 Gretz +19
19 motel matches +19
18 dix +18
17 johan de witt +17
16 EttaJamesBrown +16
16 Joezer49263 +16
15 ArthurDZ +15
15 Johnny Marr +15
0 chevy93 +0

En na de eerste 4 van 2006 ook nog steeds geen maximum per album gescoord...

zaaf
6. Trentemøller - The Last Resort
https://www.musicmeter.nl/album/57876

Punten : 329
Nom. : 15
Nr. 1 van : andré

Ook The Last Resort opereerde vrij stabiel en fluctueerde in de kopgroep tussen positie 3 en 7.

Anders Trentemøller maakte aanvankelijk, in de jaren 90, muziek in een aantal indie rock projecten voor hij zich ging wijden aan elektronische muziek en in 1997 samen met DJ T.O.M. de eerste Deense live-house act vormde, genaamd Trigbag. Ze traden over de gehele wereld op en hun single Showtime werd gespeeld door bekende dj's als Laurent Garnier. Trigbag stopte in 2000.

Trentemøller bracht in 2003 zijn The Trentemøller EP uit, waarop de nummers Le Champagne en Work in Progress staan. Trentemøller kreeg een prijs voor Up Front Release of the Year tijdens de Danish DJ Awards in februari 2004 voor het nummer Le Champagne.

Na een aantal EP's werd zijn debuutalbum The Last Resort uitgebracht op het Poker Flat-label.

Ja deze brengt me natuurlijk wel in beweging. Erg lekkere plaat van een fijne producer.

Nog altijd maar 1/5 goed... Ik had Silent Shout als electronic-plaat van dienst ingeschat. Dat wordt zittenblijven ?

Niet in mijn top 20 en ook niet voorspeld in de top 10. Daar gaat mijn voorsprong.

Joezer49263
5 gebruikers die het wel zagen gebeuren voor The Last Resort.

We noteren nu pas (?) de eerste * voor een 20-punter, en wel voor Chevy93, die daarmee duidelijk afstand doet van de laatste plaats.

Ladies and Gentlemen; we have a new leader in da house !

38 Gretz +19
37 Casartelli +18
36 wibro +0
35 johan de witt +18
32 Joezer49263 + 16
20 chevy93 * +20
19 motel matches +0
18 dix +0
16 EttaJamesBrown +0
15 ArthurDZ +0
15 Johnny Marr +0

Topalbum van een artiest die in die tijd wat mij betreft helemaal niets fout kon doen. Z'n vroege singles etc. zijn stuk voor stuk geniaal. Op plek 7 hier, maar kijkend naar m'n lijstje had dat in retrospect eigenlijk plek 6 moeten zijn.

Casartelli (moderator)
Niet in mijn lijst, maar ik zou me wel voor kunnen stellen dat hij er over een paar jaar wel in staat.

Leek me wel cult genoeg voor dit topic. Had hem uiteindelijk zelfs nog twee plaatsen te laag ingeschat.

Dat ik Trentemoller niet in mijn top 10 heb staan als voorspelling is zonder meer een blunder van de 1e categorie. Er moet iets grondig mis gegaan zijn. Het album heeft 403 stemmen met een gemiddelde van 4.05 en dat niet alleen; ik heb dat album namelijk een 4.0* gegeven en het staat niet eens in mijn reservelijst. Stom stom stom. Ik moet wel hebben zitten slapen Ja, zo win je dus nooit!

Woooh, Liars in de top 10. Helden.

Topartiest, eergisteren nog live mogen aanschouwen. Ook in m'n persoonlijke lijst op #6 te vinden. 1 plekje te hoog ingeschat, maar daar maar ik niet om.

wibro schreef:
Stom stom stom. Ik moet wel hebben zitten slapen Ja, zo win je dus nooit!

Vergeet niet dat 1 of 2 lijstjes de stand al behoorlijk op z'n kop kunnen gooien (per lijst dus 30 punten max. er bij). Ik verwacht dat de verschillen tussen de nummers 9 en 10 en de nummers 11-15 weer erg klein zullen zijn. Zelf ook lang getwijfeld om The Last Resort in m'n voorspelling op te nemen. Dat ging uiteindelijk o.a. ten koste van The Crane Wife die een van de eerste reserves was.

Voorspelling voor de Top 5.

❌❌❌ vrouwen ??❄️
☃️ aapjes
⚫️??⚫️

Zijn die zwarte stippen ook mijn aanwijzing met de ronde pijl?

zaaf
Sorry! Nog even wat gaan drinken na gedane arbeid gisteren...

zaaf
5. The Knife - Silent Shout
https://www.musicmeter.nl/album/41012

Punten : 335
Nom. : 14 x
Nr. 1 van : herman, Arno

Silent Shout stond vrij stevig op 1 in de eerste gehele week. Dat verbaasde mij, maar het verval erna eigenlijk ook wel. Toch is die 5e plek voor dit album mooi.

The Knife, ofwel broer en zus Dreijer, startte in 1999 na het uiteenvallen van Karins vorige groep Honey Is Cool. Uitgesproken tegenstander van mediabemoeienissen en mainstream, reden waarom ze zich samen nauwelijks in het openbaar vertonen en als ze dat doen (ze zijn vanaf 2006 wel gaan optreden) dan wordt er veelal gebruik gemaakt van Venetiaanse maskers.

De groep verwierf met hun 2e album in 2003 bekendheid, Zweedse grammies werden hun deel, maar ze weigerden altijd op dat soort ceremonies op te komen draven.

Hun nummer Heartbeats werd bekend doordat de coverversie van José González (van zijn album Veneer) door Sony werd gebruikt voor een reclamespot over een LCD-TV. The Knife werd op de korrel genomen 'met hun principes', en de groep verklaarde dat Sony weliswaar een flinke som gelds had betaald, maar dat dit alles was gebruikt om hun platenlabel, Rabid Records, op te tuigen. Gezien de linkse ideologie en de niet-commerciële filosofie van het duo, boden ze wel hun excuses aan...

Op deze ben ik behoorlijk verzot. Er kwam dit jaar niet veel beters uit.

Nee nee nee

zaaf
Dat is je verkeerde been luigi

Zaterdagochtend he

luigifort schreef:
Nee nee nee

Ja ja ja ja jaaaah!!!

Mijn nummer 2, een van m'n favoriete albums van deze eeuw

Tack tack tack zaaf!

Trentemoller en The Knife, beide fantastisch. Silent Shout helemaal grijsgedraaid gedraaid toen en ook het concert in het donker in Paradiso was top.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:21 uur

geplaatst: vandaag om 17:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.