MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar

zoeken in:
Casartelli (moderator)
Kan ik nog melden dat ik Meddle op 5 had. Echoes komt dicht bij het beste nummer van het jaar (en zal wel het beste nummer zijn dat in de collectieve toptien staat), maar goed, de plaat heeft ook nog een A-kant.

1. Serge Gainsbourg - Histoire de Melody Nelson (1971)
7. Pink Floyd - Meddle (1971)
8. Can - Tago Mago (1971)

zaaf schreef:
storing hier op t platteland. zodra dan ga ik weer.

Hier ook geen KPN internet toegang, gelukkig ging ik met de jongelui voetballen

Omdat hier de boel ff stil ligt, van mij ook tss commentaar
10. Bij mij (-) Can,can ik niet ,wat ik nu beluisterd heb ,niet verkeerd eigg

9. Bij mij (2) the Who ,samen met Tommy klasse !

8. Bij mij (-) Mitchell. ,goede songs ,houd niet zo van haar stemgeluid

7. Bij mij (9) Gainsbourg. ,een hoogstaand Frans albumwerk

6. Bij mij (17) Floyd ,uit mijn top3 Floyd albums

zaaf
5. Led Zeppelin - Led Zeppelin IV
https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/93.300.jpg

Punten : 449
Nom. : 20 x
Nr. 1 van : niemand

Zep wederom op 5. Na een kalme start kwam de vaart erin en reikte de plaat op dinsdag bijna tot plek 1. Om vervolgens nogal verwaarloosd te worden.

Aanvankelijk dook de groep de Basing Street Studio (Londen) in tegelijk met Jethro Tull (Aqualung), december 1970. Op aanraden van Fleetwood Mac verkasten ze al snel naar Headley Grange, een afgelegen Victoriaans landhuis in East Hampshire. De werkwijze leek aldus op die van de vorige plaat, al deden ze dit nu als groep (niet alleen Page en Plant). Hier werd ook het vermaarde, veel gesamplede, drumgeluid gecreerd door het sublieme 'miken' van Page - zoals te horen in het intro van When The Levee Breaks.
Ook hier werd de beroemde Rolling Stones Mobile Studio gebruikt. In de Island studios werden de overdubs toegevoegd en de zaak werd afgemixt in LA en deels daarna nog in Londen.

Uit deze sessies stammen ook Down By The Seaside, Night Flight en Boogie With Stu, pas 4 jaar later gebruikt op Physical Graffiti.

Plaat die wat uit mijn warme belangstelling was weggesijpeld, maar er nu weer in is teruggekeerd.

Best vroeg deze van Led Zep, had ik hoger verwacht met zo,n evergreen

Veels te hoog

Heel mijn top 5 is hier nog niet geraden door de groep, er is hoop op goede smaak.

Casartelli (moderator)
Mijn nummer 10, tevens (weinig origineel) mijn favoriete Led Zeppelin. The Battle of Evermore en When the Levee Breaks zijn schitterend. In iets mindere mate geldt dat ook voor Four Sticks en de welbekende evergreen. Helaas vind ik die andere vier een pak minder.

luigifort schreef:
Veels te hoog

Een trap naar de hemelpoort, hoger kan eigenlijk niet.

Wil je de diepte in moet je nog een paar jaartjes wachten.
AC/DC - Highway to Hell (1979)

Op 8 in mijn lijst.
Tuurlijk wel een dijk van een plaat.
Komt alleen zelden meer uit de kast.
Ik heb tegenwoordig wat meer met III en Houses Of The Holy.
Desalniettemin een terechte notering in de top 10.

Kijk eens aan de eerste uit mijn top 25, bij mij op 16.

Met een beetje goede wil komt mijn nummer 14 ook nog en als mijn nummer 1 niet in de Top 10 staat is deze lijst totaal........... vul dat zelf maar in

zaaf
onder dreiging van thelion

4. Marvin Gaye - What's Going On
https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/76.300.jpg

Punten : 457
Nom. : 19 x
Nr. 1 van : zaaf, Rudi S, GrafGantz, LucM, thelion

Deed het vanaf het begin heel goed, tikte zondag de toppositie aan en zakte iets weg om op de vermaledijde 4e plek (geen medaille) uit te komen.

In 1970 viel Marvin Gaye in een diepe depressie als gevolg van de dood van zijn zangpartner Tammi Terrell, die op 16 maart van dat jaar gestorven was aan een hersentumor. Gaye weigerde zowel optredens als opnames, totdat hij in contact kwam met Al Cleveland en Renaldo "Obie" Benson (van de Four Tops), die op dat moment aan het werk waren aan een politiek bewust nummer genaamd What's Going On. Gaye hielp hen met de compositie en was van plan het nummer later dat jaar te produceren voor Motown-act The Originals. Cleveland en Benson wisten Gaye er echter van te overtuigen dat hij het nummer zelf moest opnemen.
Hij deed dat uiteindelijk, na lang aandringen en voegde God is Love eraan toe, dat hij zelf had geschreven. De atmosfeer in Hitsville USA was bij de opnamen uiterst ontspannen, de marihuanadampen waren niet van de lucht. De sessie had een geïmproviseerd karakter en omdat hij niet kon besluiten aan welke van de beide leadvocals hij de voorkeur gaf, werden ze uiteindelijk aan de mengtafel gecombineerd. Juist daardoor wekt de song een losse, quasi-spontane indruk.
Het gaf nog wat commotie voor het op single verscheen maar was direct een zeer groot succes.

Na dit succes werd een heel album verwacht, een project waaraan Gaye gretig begon. Hij kreeg totale zeggenschap over de eindproductie en beloonde dit vertrouwen met zijn volgens velen beste werk ooit. Het instrumentale aandeel werd geleverd door The Funk Brothers, Motowns vaste groep sessiemuzikanten waarvan Gaye in de vroege jaren zestig zelf deel had uitgemaakt.

Het verhaal in de songteksten wordt verteld vanuit het oogpunt van een veteraan die terugkomt uit de Vietnamoorlog. Hij kijkt kritisch naar de Verenigde Staten, het land waarvoor hij vocht en waar hij niets anders ziet dan onrechtvaardigheid, leed en haat. Dat de nummers in elkaar overlopen en qua thematiek sterk met elkaar verbonden zijn, was voor Motown heel bijzonder. Het geeft de plaat het karakter van een conceptalbum.

Weer-ga-lo-ze plaat. Toptijden voor de soul natuurlijk, maar dit is buitencategorie.

1. Serge Gainsbourg - Histoire de Melody Nelson (1971)
2. Marvin Gaye - What's Going On (1971)
3.......
4. The Who - Who's Next (1971)
5. Pink Floyd - Meddle (1971)
......

20. Led Zeppelin - Led Zeppelin IV (1971)

Mijn top 5 doet het goed. De 6 tot en met 19 beduidend minder.

zaaf schreef:

Weer-ga-lo-ze plaat. Toptijden voor de soul natuurlijk, maar dit is buitencategorie.

oh ja, helemaal eens.

Wat een teleurstellende 4e plek voor Marvin. Die moet natuurlijk gewoon op 1 dit jaar, en dat zeg ik echt niet omdat ik hem daar zelf heb staan.

Ja, het is een plaat met een geweldige reputatie.
Meerdere malen geprobereerd met What's Going On.
Ik krijg er op een bepaalde manier geen klik mee.
Terwijl het genre ( ook 50's en 60's) mij best ligt.
Otis, James, Isaac, Curtis, Bill W, Temptations....top.

Vermoedelijk trek ik zijn manertjes/ stem onvoldoende.

Eens met GrafGantz hoewel, ik zeg het wel omdat ik 'm op 1 heb staan.

Uiteraard had Marvin op één moeten staan! Vierde plek, teleurstellend wel..

2. Marvin Gaye - What's Going On (1971)
19. Joni Mitchell - Blue (1971)

Stones, Doors, Bowie nog te gaan. Fijn weer zo'n verrassende lijst...

Zo mijn top 3 heeft de eindlijst gehaald.

1. The Who - Who's Next (9)
2. Pink Floyd - Meddle (6)
3. Led Zeppelin - Led Zeppelin IV (5)

Mijn nummer 3 uit 1971 is Marvin Gaye, omdat ik nou eenmaal een bepaalde Funk plaat en een recent overleden artiest (die denk ik wel in de top 3 staat) net ietsje hoger inschatte:

3. Marvin Gaye - What's Going On (4)
....
9. Led Zeppelin - Led Zeppelin IV (5)

Verder verwacht ik nog stenen en deuren.

Telamon
'Bij deze 1971
Ik vrees weer een voorspelbare top 10 met Led Zep, Doors, Bowie, Stones, Can, PF, Gaye, Who en Withers'

...schreef ik aan zaaf. En idd geen verrassingen. Bowie, Stones en Doors nog te gaan

Of zouden de madehersens toch nog de top 4 zijn ingekropen?

Telamon schreef:
'Bij deze 1971
Of zouden de madehersens toch nog de top 4 zijn ingekropen?

Het is toch ongelooflijk dat ze niet in de top 10 staan? Zucht.

Rock, rock, rock, rock, rock, rock, rock, Marvin, rock, rock en nog eens rock. En dat in dit top soul/funk jaar.

zaaf
Serge is geen rock, Joni al helemaal niet en Can alleen als je goed luistert. Stelletje mopperaars het is ook altijd hetzelfde liedje.
O dat bedoel je juist...

Hebben we een keer diverse top-10, van Duitse kraut en Franse pop tot Canadese folk, wordt er weer gemopperd

zaaf
3. The Doors - L.A. Woman
https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/218.300.jpg

Punten : 463
Nom. : 21 x
Nr. 1 van : Telamon, Johnny Marr

Toog direct naar plek 2, zakte daarna iets weg, maar de fanbase bracht het toch tot deze derde plek en het vierde Doors album in een van onze top tienen.

Laatste plaat van The Doors met Jim Morrison, geproduceerd door engineer Bruce Botnick en de band zelf, na het opstappen van vaste producer Paul Rothchild in verband met hun lakse houding in de studio en zijn walging met betrekking tot de song Love Her Madly.

De baspartijen zijn gespeeld door Jerry Scheff, bassist van Elvis tijdens diens Vegas shows. Jim Morrison zou hem hiervoor hebben gevraagd omdat hij een groot Elvis fan was. Er wordt gezegd dat Scheff als vast lid tot de band zou toetreden. De dood van Morisson maakte hier echter een vroegtijdig einde aan.

De plaat is opgenomen in hun eigen pand in Los Angeles met apparatuur die aan Elektra had toebehoord. De intentie was een puur geluid te produceren met weinig overdubs, wat in ruim een week geklaard was. Jim vertrok richting Parijs tijdens de eindmix van het album.

Goeie plaat, met een fijne l'America Deel wel de kritiek op Love Her Madly En dat het geen funk is.

johan de witt schreef:
Hebben we een keer diverse top-10, van Duitse kraut en Franse pop tot Canadese folk, wordt er weer gemopperd

En een zwarte bluesplaat op 3!

Glam op 1 zou het compleet maken!

Bowie en Stones hier ook top 5.

zaaf
2. The Rolling Stones - Sticky Fingers
https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/978.300.jpg

Punten : 486
Nom. : 21 x
Nr. 1 van : teus

Direct naar de toppositie, waar het de gehele week verbleef. Onee, niet de gehele week; het belangrijkste deel niet: de laatste avond…

Hoewel nog niet zo'n bedrijf als nu werden de eerste stappen gezet: het bekende logo werd ontworpen en in gebruik genomen en Rolling Stones Records werd opgericht, waar Sticky Fingers release nummer 1 op was. Dit gebeurde nadat manager Allen Klein ze een kunstje had geflikt rond de rechten van hun materiaal uit de jaren 60.
Dit is tevens de plaat met Mick Taylor's eerste volledige deelname aan een Rolling Stones album, de eerste zonder bijdrage van Brian Jones en de eerste waarop Mick Jagger is genoemd als gitarist

De Sticky Fingers sessies begonnen maart 1970, Sister Morphine dateert al van de Let It Bleed sessies. Zoals een aantal van de songs op Exile dateren van de Sticky Fingers sessies, die veelal opgenomen werden met The Rolling Stones' mobile studio unit in Stargroves (het landgoed van Mick Jagger in Hampshire).

De cover van het album, een strakke spijkerbroek, waarschijnlijk gedragen door acteur Joe Dallesandro (bijgenaamd Biggus Dickus), werd bedacht en ontworpen door Andy Warhol en John Pasche (die ook het Rolling Stones-logo had ontworpen) en gefotografeerd door Billy Name.

Geweldige plaat. Waar in mijn jonge jaren de rockers favoriet waren, zijn de laatste 3 songs van het album het nu. Maar als geheel erg goed dus.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:37 uur

geplaatst: vandaag om 02:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.