MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar

zoeken in:
Natuurlijk tot dan toe het meest poppy album van Blondie maar het is en blijft een fris en erg aanstekelijk album met veel vitaliteit. Er is niets mis met goede mainstream (de vorige jaren had ik een Abba-album in mijn lijst).

Voor mij zekerheidje in de top 20. (15) maar een top 10 notering had ik niet echt verwacht.
Lekker album, waar niet alles even sterk is, maar op z'n tijd lekker wegluistert.
Eens met johan betreft Fade Away And Radiate.
Beste song v/d plaat. Gastbjidrage van Robert Fripp.

Doe mij maar 11:59, geweldig nummer.

Idd ook een sterk liedje herman.

Blondie hier op 11. Meer dan uitstekend album, maar de concurrentie was weer moordend dit jaar.

Nee maar: die heb ik! Ik loop ietsje meer parallel met deze top 10.

Een stiekem favorietje is singeltje I'm Gonna Love You Too. Ik heb dit album trouwens op een mooie Picture Disc.

west schreef:
Ik heb dit album trouwens op een mooie Picture This.

Hij is scherp op de zaterdagochtend!

zaaf
5. Elvis Costello & The Attractions - This Year's Model
https://www.musicmeter.nl/album/929

Punten : 366
Nom. : 17 x
Nr. 1 van : Rudi S, LucM

Apart verloop: startte als een nerd na een paar lijstjes op 1. Kletterde daarna randje top 10, trok zich weer in gang naar plekkie 3, maar had de benen niet om dat vast te houden.

Elvis had het erg druk na My Aim Is True. Veel tours om Stiff Records te promoten, interesse vanuit de US en Canada. De This Year's Model sessies vonden plaats vlak voor en vlak na de eerste USA toer, eind '77 en begin '78 - totaal elf dagen. De nummers werden deels al gespeeld na de vorming van The Attractions in juli '77, anderen (zoals Pump It Up) werden geschreven op het eind van de Live Stiffs-toer, vlak voor de opnames.
Jake Riviera verliet in deze tijd Stiff Records en nam Nick Lowe en Elvis mee naar zijn nieuw gevormde platenmij Radar. This Year's Model was de eerste release op dat label.

In Amerika had Columbia Records My Aim Is True uitgebracht inclusief Watching The Detectives, maar maakte het met de nieuwe plaat wel bont: de single Radio Radio werd erop geplaatst ten faveure van Chelsea en Night Rally…

Niet zijn beste hoor, maar wel heeeel erg goed. Elvis is een baas. Vijfde plek, ik ben met elke top 10 notering voor Elvis met welke plaat dan ook verguld (ook al zet ik ze lang niet allemaal in mijn top 20).

Bij mij op 12!

Dankzij Rudi S opgepakt, en ook letterlijk meegenomen van een platenmarkt, en hij is in mijn lijst beland. Nog bescheiden op 16.

Mijn nummer 14.
Ik kende Elvis Costello tot voor kort alleen van de nummers I Want You en Good Year for the Roses . Dat vond ik zulke vreselijke nummers dat het mij aanvankelijk er van weerhield albums van Costello te gaan beluisteren. Maar goed dat ik het toch maar gedaan heb want ik moet zeggen dat wat Costello in de jaren zeventig heeft gemaakt mij reuze meeviel.

De naam Pere Ubu ken ik reeds een eeuwigheid, maar ben er deze week eens eindelijk aan toegekomen om er eens echt naar te luisteren. En dat beviel me heel goed. Soms wat exp. en hier en daar freaky maar het loopt nooit uit de hand, alles blijft binnen de (songstruktuur)grenzen. Bij mij op 19.

Talking Heads, voorlopig niet. Hun beste werk moet nog komen.

Blondie. Nou ja, zoals zaaf zei:
zaaf schreef:
Blondie doet het niet voor mij. De liedjes zijn te flauw, de zang te zeurderig, de zucht naar makkelijke populariteit te groot. Een enkel liedje kan ik waarderen, maar dat zijn er niet veel.
.
Maar als Debby op toppop verscheen was ik wel present

Alweer Elvis? doe mij maar Abbott & Costello

Van Debbie uiteraard posters aan de muur toendertijd

Elvis op 7. Uitstekend album.

zaaf
4. Magazine - Real Life
https://www.musicmeter.nl/album/16183

Punten : 377
Nom. : 18 x
Nr. 1 van : Arno

Surprise! Na de eerste lijstjes nog nauwelijks genoemd, maar daarna kwam dat los en bleef los. Steeds hoog in de top 10.

Magazine werd in Manchester opgericht door Howard Devoto na het verlaten van de Buzzcocks begin '77. Hij wilde een wat progressiever geluid - minder rechttoe rechtaan.
Hij ontmoette gitarist John McGeoch (dé John McGeoch later bekend van Visage en vooral Siouxie) , een student aan de kunstacademie en ze gingen samen nummers schrijven. Ze lijfden vervolgens Barry Adamson (dé Barry Adamson, die later met Visage speelde en met The Birthday Party) in op bas, Bob Dickinson als toetsenist en Martin Jackson op drums. De toetsenist vertrok al weer snel, zodat de eerste single toch een vrij straighte song werd met een akkoordenschema, voorgesteld door Pete Shelley en ook gebruikt op Buzzcocks' song Lipstick.
Met een vervanger voor Dickinson, Dave Formula, werd toch het baanbrekende Real Life volgespeeld met inderdaad een vooruitstrevender geluid, dat zowel met wave als postpunk wordt aangeduid.

Goeie, inventieve plaat met frisse ideeen. Steeds als ik hem opzet (en dat is niet zo vaak), verbaast het me weer hoe goed ie eigenlijk is. En hoeveel ideeen van deze plaat later zijn hergebruikt door anderen.

Bij mij op 2, maar had op een andere dag ook 1 kunnen zijn.
Geweldig album

Op 8 in mijn lijst. Treffend verhaal weer van zaaf. Niets aan toe te voegen.
Zal in ''79'' ook wel hoog gaan scoren denk ik zo.
Heel aardige top 10 tot dusver.
Nu de Captain nog.

Bij mij ook op 2. De hoge notering hier had ik trouwens niet verwacht. Ja, dit klinkt heel wat anders dan Blondie.

Mijn eerste overeenkomst pas. Hier op 12, maar eerlijk gezegd pas deze week ontdekt.
Ik verwacht dat er nog wel het een en ander uit mijn top 4 langskomt. Voor je het weet ga ik anders nog denken dat ik geen doorsnee muzieksmaak heb

Edit; moet toch wat beter opletten . De Dire Straits had ik ook, op 13. Gelukkig al weer wat meer doorsnee dan ik dacht.

Wie? Tijdschrijft? Alweer één die ik niet ken.

Volgende Magazine is nog beter

west schreef:
Wie? Tijdschrijft? Alweer één die ik niet ken.

Aanrader west!

Ik vrees het ergste , mevrouw piep , Boss, lange arm vd wet en die Duitsers gaan sowieso hoger eindige.

Maar ok, ik ben al blij met Mijn Elvis

Elvis Costello niet meer aan toegekomen om te luisteren. Zal vast wel een goed album zijn.

Magazine bij mij op 8. Geweldige plaat en de opvolger is nog beter.

Rudi S schreef:
(quote)

Ik vrees het ergste , mevrouw piep , Boss...
Dat je wat tegen mevrouw Bosjes hebt kan ik me nog voorstellen, maar tegen mijnheer Boss?!

west schreef:
(quote)
Dat je wat tegen mevrouw Bosjes hebt kan ik me nog voorstellen, maar tegen mijnheer Boss?!

Ik heb tegen geen van die 4 genoemde artiesten iets, maar ik zeg enkel dat die boven de Kapitein gaan eindigen, dus ik vrees het ergste voor de klassering vd Kapitein.
3 van de 4 genoemde staan in mijn lijst.

Boss en Piep voor mij ook prima. De laatste wals zou ook nog welkom zijn trouwens.
Met het album v/d Duitsers kan ik dan weer niet veel.

Geen Boss aub

Wellicht is er ruimte voor wat broodbeleg?

De Boss hoeft van mij ook niet. Piep vind ik wel een stuk fijner, maar haalde ook mijn top 20 niet.

Big Star en Japan!

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:43 uur

geplaatst: vandaag om 11:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.