Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar
zoeken in:
0
geplaatst: 3 december 2016, 12:44 uur
1
geplaatst: 3 december 2016, 12:53 uur
1
geplaatst: 3 december 2016, 12:55 uur
Het lijkt me op zich sterk maar Pink floyd misschien? Tegen beter weten hoop ik meer op het debuut van The Waterboys. er zitten binnen de deelnemers wel de nodige liefhebbers van de groep.
1
geplaatst: 3 december 2016, 12:58 uur
vigil schreef:
Het lijkt me op zich sterk maar Pink floyd misschien? Tegen beter weten hoop ik meer op het debuut The Waterboys. er zitten binnen de deelnemers wel de nodige liefhebbers van de groep.
(quote)
Het lijkt me op zich sterk maar Pink floyd misschien? Tegen beter weten hoop ik meer op het debuut The Waterboys. er zitten binnen de deelnemers wel de nodige liefhebbers van de groep.
Dat eerste lijkt me stug, dat tweede help ik je mee hopen. Wellicht heeft mijn hint zoden aan de dijk gezet?

0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 3 december 2016, 13:05 uur
johan de witt schreef:
en de... de?
Dat lijkt mij evenzeer wishful thinking als het alsnog opduiken van China Crisis.en de... de?
Uitstekend debuut van Tears for Fears dat bij mij op 2 stond. Suffer the Children was dus kennelijk ook een single. Hij wordt anno nu niet vaak meer tot de favorieten gerekend, maar ik lust er wel pap van (net als overigens van de meeste andere nummers daarvóór op het album).
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 3 december 2016, 13:09 uur
Nog maar eens naar de 1983-toplijst alhier gekeken. Metallica heeft vooral zijn stemmenaantal mee, maar die verwacht ik toch echt niet in de topdrie, Iron Maiden evenmin. Dan had Stevie Ray Vaughan kennelijk ook nog een populaire plaat in dit jaar, maar dat valt toch ook wel buiten de gemiddelde comfortzone hier (ook buiten die van mijzelf overigens). Bij gebrek aan geloofwaardige alternatieven is de de (met een toch niet zo spectaculaire 3,96 uit 287) misschien toch niet zo'n gekke suggestie.
0
geplaatst: 3 december 2016, 13:18 uur
Casartelli schreef:
Dan had Stevie Ray Vaughan kennelijk ook nog een populaire plaat in dit jaar, maar dat valt toch ook wel buiten de gemiddelde comfortzone hier (ook buiten die van mijzelf overigens).
Dan had Stevie Ray Vaughan kennelijk ook nog een populaire plaat in dit jaar, maar dat valt toch ook wel buiten de gemiddelde comfortzone hier (ook buiten die van mijzelf overigens).
Dat was voor mij juist echt de ontdekking van de week! Heerlijke bluesplaat, maar top drie zal die denk ik niet halen. Zorgde er wel voor dat Tears for Fears een plekje zakte naar nummer 5 in mijn lijst.
0
geplaatst: 3 december 2016, 13:35 uur
Ook in mijn top 10, al blijf ik een iets grotere fan van hun opvolger.
The Hurting raakt me inhoudelijk meer. Muzikaal kies ik voor Songs from the Big Chair.
Tears for Fears was budgettair genoodzaakt om het debuut met synthesizers op te bouwen.
Op sommige momenten verliezen de nummers daardoor een beetje aan warmte, vind ik.
Maar ik wil geen kniesoor zijn. Alle platen uit mijn top 10 verdienen 5 sterren.
Suffer the Children was inderdaad het singledebuut.
Maar net als met de opvolger Pale Shelter werden die nummers opnieuw ingeblikt voor het album.
Pale Shelter werd in de albumversie een tweede keer en met succes als single uitgebracht.
Ik vond titeltrack The Hurting ook wel hitpotentie hebben eigenlijk.
Nu ik toch op dreef ben.
Harvest Home was de debuutsingle van Big Country.
Maar de albumversie is een nieuwe (en veel krachtigere) opname.
The Hurting raakt me inhoudelijk meer. Muzikaal kies ik voor Songs from the Big Chair.
Tears for Fears was budgettair genoodzaakt om het debuut met synthesizers op te bouwen.
Op sommige momenten verliezen de nummers daardoor een beetje aan warmte, vind ik.
Maar ik wil geen kniesoor zijn. Alle platen uit mijn top 10 verdienen 5 sterren.
Suffer the Children was inderdaad het singledebuut.
Maar net als met de opvolger Pale Shelter werden die nummers opnieuw ingeblikt voor het album.
Pale Shelter werd in de albumversie een tweede keer en met succes als single uitgebracht.
Ik vond titeltrack The Hurting ook wel hitpotentie hebben eigenlijk.
Nu ik toch op dreef ben.
Harvest Home was de debuutsingle van Big Country.
Maar de albumversie is een nieuwe (en veel krachtigere) opname.
0
geplaatst: 3 december 2016, 13:52 uur
Mannen, al jullie hints zitten in mijn top 20. Serieus waar.
0
zaaf
geplaatst: 3 december 2016, 14:40 uur
3. R.E.M. - Murmur
https://www.musicmeter.nl/album/418
Punten : 520
Nom. : 23 x
Nr. 1 van : Telamon, LucM, johan de witt, Film Pegasus
De top 3 zit ontzettend dicht opeen. Had ook zomaar anders kunnen uitpakken, maar het pakte zo uit
R.E.M. startte zeer sterk, zakten daarna behoorlijk weg en klommen daarna steeds weer een plekkie terug omhoog.
R.E.M. begon wat ongelukkig aan de opnames van Murmur. Ze hadden eerder gewerkt met Mitch Easter, maar label I.R.S. wilde ze koppelen aan de meer gerenommeerde producer Stephen Hague. Hague's perfectionisme paste de band niet. Vooral Bill Berry werd gek van het voor de zoveelste keer Catapult opnemen. En toen Hague de opname zonder hun medeweten meenam naar Synchro Sound Studio in Boston om er keyboard aan toe te voegen, barstte de bom. I.R.S. stond een try-out sessie met Easter en zijn partner Don Dixon toe en na het resultaat - Pilgrimage - gehoord te hebben, werd hen toegestaan met dit duo verder aan de slag te gaan.
Juist door de ervaring met Hague wilde de groep 'showy' elementen als hippe keys of stoere solo's vermijden. Ook de drums hoorden gewoon als drums te klinken, daar was Berry zeer stellig in. Het materiaal was grotendeels bepaald en beproefd in de voorafgegane toers, dus het opnameproces verliep vlotjes, ook omdat men in weinig takes wilden spelen. Alleen echt hoorbare fouten werden opnieuw gedaan.
Goeie plaat, zeker niet hun beste jaren 80 plaat
maar goed genoeg voor mijn top 20.
https://www.musicmeter.nl/album/418
Punten : 520
Nom. : 23 x
Nr. 1 van : Telamon, LucM, johan de witt, Film Pegasus
De top 3 zit ontzettend dicht opeen. Had ook zomaar anders kunnen uitpakken, maar het pakte zo uit
R.E.M. startte zeer sterk, zakten daarna behoorlijk weg en klommen daarna steeds weer een plekkie terug omhoog. R.E.M. begon wat ongelukkig aan de opnames van Murmur. Ze hadden eerder gewerkt met Mitch Easter, maar label I.R.S. wilde ze koppelen aan de meer gerenommeerde producer Stephen Hague. Hague's perfectionisme paste de band niet. Vooral Bill Berry werd gek van het voor de zoveelste keer Catapult opnemen. En toen Hague de opname zonder hun medeweten meenam naar Synchro Sound Studio in Boston om er keyboard aan toe te voegen, barstte de bom. I.R.S. stond een try-out sessie met Easter en zijn partner Don Dixon toe en na het resultaat - Pilgrimage - gehoord te hebben, werd hen toegestaan met dit duo verder aan de slag te gaan.
Juist door de ervaring met Hague wilde de groep 'showy' elementen als hippe keys of stoere solo's vermijden. Ook de drums hoorden gewoon als drums te klinken, daar was Berry zeer stellig in. Het materiaal was grotendeels bepaald en beproefd in de voorafgegane toers, dus het opnameproces verliep vlotjes, ook omdat men in weinig takes wilden spelen. Alleen echt hoorbare fouten werden opnieuw gedaan.
Goeie plaat, zeker niet hun beste jaren 80 plaat
maar goed genoeg voor mijn top 20.
1
geplaatst: 3 december 2016, 14:47 uur
Hier op 8. Een voorbeeldig debuut. Leuk bandje, zouden we nog veel van horen! 

1
geplaatst: 3 december 2016, 14:47 uur
0 uit 8 hier.
Murmur viel er ook net buiten.
Gelukkig komt m'n nummer 1 nog.
Murmur viel er ook net buiten.Gelukkig komt m'n nummer 1 nog.
0
geplaatst: 3 december 2016, 14:48 uur
Zelfde hier. Tears for Fears haalde het bij mij ook, maar wel nipt op plek 19.
0
REM op 5 en ik verwacht mijn nummer 1 en 2 nog op de juiste positie 

0
Mijn nummer 4 dit. Mooi dat deze zo hoog staat. Dit bandje gaan we nog wel vaker terug zien de komende jaren, zeker ook in mijn lijstje!
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 3 december 2016, 14:51 uur
Het gemompel is al veelbesproken hier. Ik had hem op 5. Inderdaad niet hun beste jaren '80 plaat (en zeker niet hun beste over-all), maar het scheelt niet veel. Met name Pilgrimage is een pareltje.
0
geplaatst: 3 december 2016, 15:10 uur
Na U2 nu ook R.E.M. uit mijn lijstje in deze top 10. Na wat ik al had voorbij zien komen, had ik het niet meer verwacht. Terecht in deze top 10!
0
geplaatst: 3 december 2016, 15:43 uur
Chameleons en R.E.M debuutalbums draai ik nog steeds in zijn geheel.
0
geplaatst: 3 december 2016, 15:47 uur
zaaf schreef:
39 stemmers gaven 243 verschillende albums en nummer 1 ontving 20 nominaties en 524 punten.
39 stemmers gaven 243 verschillende albums en nummer 1 ontving 20 nominaties en 524 punten.
Ah, Murmur heeft dus drie nominaties meer en 4 punten minder dan de nummer 1

Was wel heel close dus!
0
zaaf
geplaatst: 3 december 2016, 17:56 uur
2. The The - Soul Mining
https://www.musicmeter.nl/album/4399
Punten : 521
Nom. : 25 x
Nr. 1 van : zaaf, west, Dwejkk_
Vanaf lijst 1 (
) op 1. Soms werd de marge klein, dan groeide hij weer. Uiteindelijk ruim het meest genoemd, maar daar zaten ook wat 20e plekjes bij. En werd het onhoudbaar
Nadat Matt Johnson met Mike Thorne Uncertain Smile (eerder en anders uitgebracht als Cold Spell Ahead) en Perfect in New York had opgenomen kwam het tot een breuk omdat Thorne zich enorm stoorde aan Johnson's drug- en drankmisbruik.
De sessies werden afgebroken, Johnson kwam terug naar de UK en startte met Thorne's engineer Paul Hardiman de twee nummers opnieuw te bewerken. Vooral Uncertain Smile had een gedaanteverwisseling ondergaan: de fluit en saxofoon in de eerdere versie waren verdwenen en de saxsolo was vervangen door een uitgebreide pianosolo door Jools Holland.
Perfect bevatte harmonicabijdragen van David Johansen, een vriend van Thorne. Het feit dat uiteindelijk in de US Perfect werd toegevoegd aan de tracklist van Soul MIning beviel Johnson helegaar niet. Of dat kwam doordat, zoals hij zei, de toevoeging niks toevoegde of dat de beef tussen hem en Thorne hierin nog een rol speelde, laat dit verhaal in het midden.
Naast Holland en Johansen bevat Soul MIning nog een keur aan bekende gastartiesten als Orange Juice drummer Zeke Manyika, synthpionier Thomas Leer en Jim Thirlwell, gecredit als Frank Want en later bekend als drijvende kracht achter Foetus. Het artwerk is van Andy Dog, Johnson's broer Andrew, die eerder dit jaar overleed aan een agressieve hersentumor.
Plaat die ik van acquit enorm waardeerde. En de liefde schoof mettertijd van kant 1 naar kant 2. Wat een prachtige muziek is dat!
https://www.musicmeter.nl/album/4399
Punten : 521
Nom. : 25 x
Nr. 1 van : zaaf, west, Dwejkk_
Vanaf lijst 1 (
) op 1. Soms werd de marge klein, dan groeide hij weer. Uiteindelijk ruim het meest genoemd, maar daar zaten ook wat 20e plekjes bij. En werd het onhoudbaar
Nadat Matt Johnson met Mike Thorne Uncertain Smile (eerder en anders uitgebracht als Cold Spell Ahead) en Perfect in New York had opgenomen kwam het tot een breuk omdat Thorne zich enorm stoorde aan Johnson's drug- en drankmisbruik.
De sessies werden afgebroken, Johnson kwam terug naar de UK en startte met Thorne's engineer Paul Hardiman de twee nummers opnieuw te bewerken. Vooral Uncertain Smile had een gedaanteverwisseling ondergaan: de fluit en saxofoon in de eerdere versie waren verdwenen en de saxsolo was vervangen door een uitgebreide pianosolo door Jools Holland.
Perfect bevatte harmonicabijdragen van David Johansen, een vriend van Thorne. Het feit dat uiteindelijk in de US Perfect werd toegevoegd aan de tracklist van Soul MIning beviel Johnson helegaar niet. Of dat kwam doordat, zoals hij zei, de toevoeging niks toevoegde of dat de beef tussen hem en Thorne hierin nog een rol speelde, laat dit verhaal in het midden.
Naast Holland en Johansen bevat Soul MIning nog een keur aan bekende gastartiesten als Orange Juice drummer Zeke Manyika, synthpionier Thomas Leer en Jim Thirlwell, gecredit als Frank Want en later bekend als drijvende kracht achter Foetus. Het artwerk is van Andy Dog, Johnson's broer Andrew, die eerder dit jaar overleed aan een agressieve hersentumor.
Plaat die ik van acquit enorm waardeerde. En de liefde schoof mettertijd van kant 1 naar kant 2. Wat een prachtige muziek is dat!
0
geplaatst: 3 december 2016, 18:02 uur
Alleen TFF had ik niet. En de kans zit er dik in dat mijn nummer 1 ook de algemene nummer 1 gaat worden! Ik ben een beetje de GrafGantz van 1983 denk ik
1.
2.
3. The The - Soul Mining
4. R.E.M. - Murmur
5.
6. The Chameleons - Script of the Bridge
7. Marillion - Script for a Jester's Tear
8.
9.
10.
11.
12. Violent Femmes - Violent Femmes
13.
14.
15. Big Country - The Crossing
16.
17. New Order - Power, Corruption & Lies
18.
19. U2 – War
20.
1.
2.
3. The The - Soul Mining
4. R.E.M. - Murmur
5.
6. The Chameleons - Script of the Bridge
7. Marillion - Script for a Jester's Tear
8.
9.
10.
11.
12. Violent Femmes - Violent Femmes
13.
14.
15. Big Country - The Crossing
16.
17. New Order - Power, Corruption & Lies
18.
19. U2 – War
20.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.