MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar

zoeken in:
Pas over een paar maanden gaat dat veranderen, zo aan je top-10 te zien

zaaf
2. R.E.M. - Document
https://www.musicmeter.nl/album/248

Punten : 608
Nom. : 29 x
Nr. 1 van : Telamon, Manfield

Eerste deel van de strijd was voor R.E.M. maar in de strijd om de toppositie legden zij het in de tweede week definitief af.

Document is het eerste product van de samenwerking tussen producer Scott Litt en R.E.M. Litt was voorgedragen door de producer van de voorganger, Don Gehman, die niet in de gelegenheid was dit klusje op te pakken. En Litt liet horen dat hij geestverwant van Gehman is: de stap die de groep op Lifes Rich Pageant zette, wordt hier voortgezet met de heldere krachtige productie en een pop/rock insteek in het verklanken van de songs.
Dit levert hen voor Document platina op en een eerste echte (top 10) hit in de vorm van The One I Love.

Stipe bezigt hier zijn meest politieke teksten tot dusver, met name Exhuming McCarthy en Welcome to the Occupation vallen hierin op; reacties op de politieke koers van de VS tijdens het bewind van Reagan.

De instrumentatie werd wat uitgebreider, Peter Buck pakt de dulcimer op (King Of Birds) en Los Lobos-lid Steve Berlin voegt saxofoon toe aan Fireplace en, met meer impact, laat Buck nader kennismaken met de mandoline, die op de volgende platen nadrukkelijk aanwezig zal zijn.

In de aftermath van deze release stapte R.E.M. over van I.R.S. naar Warner Brothers wegens ontevredenheid met de overzeese distributie van hun platen. Waar andere labels hen meer geld boden, kozen ze voor WB wegens het toezeggen van totale artistieke vrijheid.

Goeie rockplaat. Deze heb ik nog in mijn hart gesloten, hierna werd het minder tussen mij en de band.

Had Prince eigenlijk nog hoger verwacht.

Mijn nummer 2 overigens.

R.E.M. komt in mijn lijst niet voor. Zeer overschat album.

Smithe op 2 en Prince op 4, tja best veel goed geraden.

Had hem wel. De speelse Dead Letter Office had ik ook.

Mijn nr. 7 en dan zal mijn nr. 6 wel op 1 staan.

Hoppa die heeft het ver geschopt, mijn nummers 7.
De volgende REM vind ik echt top of the bill.

Helaas geen nummer 1 plaats voor deze van R.E.M. , wat mij betreft na Automatic for the People hun beste.

Voor dit jaar had ik een top 30 gemaakt (mede vanwege een aantal verzamelplaten) en laat mijn nummer 30 dan hier waarschijnlijk de koppositie veroveren.

wibro schreef:
Had Prince eigenlijk nog hoger verwacht.

R.E.M. komt in mijn lijst niet voor. Zeer overschat album.

Mee eens. Alleen had ik deze R.E.M. wel: op 17.

Dat is dus deze week 9 uit de top 10..... wow.

Bij mij op 3, van gelijk (top)niveau als de voorganger en de opvolger.

Mijn nummer 15, een gewaardeerd album maar geen REM top 5 album voor mij

Document top 5 bij mij ook denk ik..
Hierna werd het alleen nog maar meer tussen mij en de band..

R.E.M. op 3 hier, en mijn nummer 1 komt zo nog langs. Tweede jaar voor mij met een clean sweep.

johan de witt schreef:
Bij mij ook op 3, van gelijk (top)niveau als de voorganger en de opvolger.

De vorige vind ik een pak beter dan deze en de volgende. Ik zie net dat Document ook 'maar' een gemiddelde score van 3,93 heeft. Best 'laag' voor een nummero due.

Verwachte notering voor R.E M.
Uitstekend album. Op 6 bij mij.

Slaat nergens op natuurlijk die tweede plek voor R.E.M. Zelfs niet één van hun beste uit de 80s. Worden toch wel wat overschat hoor hier. Document boven SOTT, niet te geloven haha.

R.E.M., ja super overschat!

Johnny Marr schreef:
Slaat nergens op natuurlijk die tweede plek voor R.E.M. Zelfs niet één van hun beste uit de 80s. Worden toch wel wat overschat hoor hier. Document boven SOTT, niet te geloven haha.

Johnny Marr schreef:

Johnny, Johnny , geen wonder dat Mozz er destijds mee is gestopt

Ik heb R.E.M. op 3 en Prince op 14 dus wat mij betreft volkomen logisch dat die eerste beter scoort. Sowieso een beetje flauw als een persoonlijke favoriet het minder doet dan een album waar je niet zoveel mee hebt om dan maar gelijk van "overschat" te spreken. Maar goed, ik schijn alleen maar naar populaire toegankelijke muziek te luisteren, dus wat weet ik er nu allemaal van.

zaaf
1. U2 - The Joshua Tree
https://www.musicmeter.nl/album/145

Punten : 724
Nom. : 31 x
Nr. 1 van : GrafGantz, LucM, teus

Niet geheel onverwacht ruimschoots eindwinnaar van deze editie.

Halverwege 1985 begon U2 met het schrijven van materiaal voor de opvolger van The Unforgettable Fire. Bono had veel unforgettable indrukken opgedaan tijdens de wereldreizen van de groep over de afgelopen 5 jaar en vooral de USA was erg blijven plakken. Hij las in die tijd veel, Mailer, O’Connor, Carver, om zich vooral in de achtergrond te verdiepen van hen voor wie de Amerikaanse Droom altijd een droom zou zijn. Dit werd ook gevoed door zijn reis naar Ethiopië, met zijn vrouw, ten tijde van Live Aid.

"Spending time in Africa and seeing people in the pits of poverty, I still saw a very strong spirit in the people, a richness of spirit I didn't see when I came home... I saw the spoiled child of the Western world. I started thinking, 'They may have a physical desert, but we've got other kinds of deserts.' And that's what attracted me to the desert as a symbol of some sort."

Daarnaast participeerde het drukke en bevlogen baasje in Silvio Steve Van Zandt’s anti-apartheid project Sun City en bracht hij tijd door met Jagger en Richards en werd gegrepen door hun ervaring met het spelen van de blues en andere ‘oude’ muziek, muziek waar U2 maagdelijk in stond.
Bono mag wat van een zendeling hebben, maar met name zijn compaan The Edge kreeg hij niet makkelijk mee in zijn ‘oude Amerikaanse muziek’ trip.
De start van de opnameperiode, in het huis van Larry Mullen, verliep stroef en The Edge herinnert zich deze tijd met gevoel van “going nowhere”.

De groep had de wens, met name Larry en The Edge, om weer met Eno en Lanois te werken. Vooral Mullen was erg te spreken over de aandacht van hen voor de ritmesectie.
Begin ’86 betrok de groep een 18e eeuws huis in de Wicklow Mountains (ZO Ierland). De grote en vooral hoge ruimtes gaven een specifiek geluid. Vooral de tekenkamer, waar de drums waren geposteerd, gaf een zeer harde sound, maar zeer werkbaar voor Lanois. Gaandeweg, en zeker door de invloed van het productieduo, die de duik in de Amerikaanse muziekcultuur juist stimuleerde, werd de sfeer productiever.

"We had experimented a lot in the making of [The Unforgettable Fire]. We had done quite revolutionary things... So we felt, going into The Joshua Tree, that maybe options were not a good thing, that limitations might be positive. And so we decided to work within the limitations of the song as a starting point. We thought: let's actually write songs. We wanted the record to be less vague, open-ended, atmospheric and impressionistic. To make it more straightforward, focused and concise."
—The Edge, over de band's benadering op The Joshua Tree

Ik zal me nog maar eens zetten tot het goed beluisteren van deze plaat. Eerdere pogingen lieten me afhaken en destijds vond ik de band veel te groots geworden naar mijn zin.

GrafGantz schreef:
Ik heb R.E.M. op 3 en Prince op 14 dus wat mij betreft volkomen logisch dat die eerste beter scoort. Sowieso een beetje flauw als een persoonlijke favoriet het minder doet dan een album waar je niet zoveel mee hebt om dan maar gelijk van "overschat" te spreken. Maar goed, ik schijn alleen maar naar populaire toegankelijke muziek te luisteren, dus wat weet ik er nu allemaal van.

Overschat album, klaar. Ik had m op 11 dus moest ie van mij niet in de top 10. Dan liever GNR

Heb REM steeds overschat gevonden en het word nog erger in de komende jaren. Zo'n track als "Losing My Religion", vreselijk.

zaaf
En de rest van de top 25:
11. Guns N' Roses - Appetite for Destruction
323 punten, 15 x genoemd nr 1 van Film Pegasus

12. The Triffids - Calenture
302 punten, 14 x genoemd nr 1 van Arno

13. INXS - Kick
293 punten, 18 x genoemd

14. Pet Shop Boys - Actually
292 punten, 14 x genoemd

15. John Hiatt - Bring the Family
286 punten, 13 x genoemd

16. The Nits - In The Dutch Mountains
282 punten, 13 x genoemd nr 1 van Lura

17. Jesus and Mary Chain - Darklands
267 punten, 14 x genoemd

18. Suzanne Vega - Solitude Standing
244 punten, 14 x genoemd

19. George Michael - Faith
238 punten, 14 x genoemd

20. Bruce Springsteen - Tunnel of Love
234 punten, 12 x genoemd nr 1 van johannesA

21. Terence Trent D'Arby - Introducing the Hardline According to Terence Trent D'Arby
231 punten, 13 x genoemd

22. The Cure - Kiss Me, Kiss Me, Kiss Me
227 punten, 12 x genoemd

23. Fleetwood Mac - Tango in the Night
222 punten, 10 x genoemd

24. The Replacements - Pleased to Meet Me
221 punten, 11 x genoemd nr 1 van J.J. Wever

25. Tom Waits - Franks Wild Years
212 punten, 11 x genoemd

Er vielen maar liefst 13 nummers 1 buiten de boot: de nummers 1 van Joezer49263, Ataloona, shinybeast, bennerd, Poeha, likeahurricane, Dwejkk_, EttaJamesBrown, dynamo d, dix, Teunnis, Henri-S en Cellulord zijn geeindigd op resp. 28, 28, 28, 31, 34, 36, 38, 63, 74, 83, 109, 109 en 109…

The Joshua Tree komt bij mij na The Unforgettable Fire, War, Under a Blood Red Sky en Boy.

Ik vind vooral de tweede helft van het album overschat. De eerste helft is pure klasse.

zaaf
Voor de volledigheid nog even de top 25 op een rij:

1. U2 - The Joshua Tree
2. R.E.M. - Document
3. Prince - Sign "☮" the Times
4. The Smiths - Strangeways, Here We Come
5. David Sylvian - Secrets of the Beehive
6. Dead Can Dance - Within the Realm of a Dying Sun
7. Depeche Mode - Music For The Masses
8. Sonic Youth - Sister
9. Marillion - Clutching at Straws
10. Michael Jackson - Bad
11. Guns N' Roses - Appetite for Destruction
12. The Triffids - Calenture
13. INXS - Kick
14. Pet Shop Boys - Actually
15. John Hiatt - Bring the Family
16. The Nits - In The Dutch Mountains
17. Jesus and Mary Chain - Darklands
18. Suzanne Vega - Solitude Standing
19. George Michael - Faith
20. Bruce Springsteen - Tunnel of Love
21. Terence Trent D'Arby - Introducing the Hardline According to Terence Trent D'Arby
22. The Cure - Kiss Me, Kiss Me, Kiss Me
23. Fleetwood Mac - Tango in the Night
24. The Replacements - Pleased to Meet Me
25. Tom Waits - Franks Wild Years

The Cure op 22, dat is dan weer opvallend laag zeg.

Johnny Marr schreef:
(quote)

Overschat album, klaar.

Bedankt voor je heldere uiteenzetting.

op 1 weer zo'n overschatte band
Geen Tom Waits??? Allee mensen toch!

Ik had Sinéad verwacht in de top 10, maar ze haalt zelfs niet de bovenste 25

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:36 uur

geplaatst: vandaag om 05:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.