MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / R.I.P.

zoeken in:
Hail! Hail! Mr Rock 'n Roll

R.I.P. Chuck Berry

De laatste echte grote R&R held is niet meer.... RIP Chuck Berry....
Amerikaanse muzikant Chuck Berry (90) overleden | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Vergeet Fats Domino niet!

If you tried to give rock and roll another name, you might call it 'Chuck Berry'. John Lennon

Vaarwel Chuck Berry

RIP Chuck Berry

Mooie leeftijd bereikt desalniettemin. R.I.P. Chuck Berry

RIP Chuck Berry. Hij heeft de Stones, Beatles en vele anderen de weg gewezen.

Tsja, toch wel de godfather van de rockmuziek. Hoeveel jaren 60 bandjes wel niet in eerste instantie schatplichtig aan hem waren (lees: Chuck Berry coverbandjes). Beatles, Stones.

Zo, grote naam zeg. Bijna niet te overschatten invloed. Volgens mij zijn bijna alle sixties bands begonnen met het naspelen van Chuck Berry-hits. En bijna in het harnas gestorven zoals het hoort.

Arrie schreef:

Vergeet Fats Domino niet!

En Little Richard.

En, hoewel een beetje jonger en van iets later: Jerry Lee Lewis leeft ook nog.

R.I.P. Chuck Berry - mister rock and roll

Het moest er eens van komen voor deze hele grote meneer uit de oer R&R-tijd.

Rust in vrede, mr. Chuck Berry.

Mijn eerste kennismaking met de muziek van Chuck Berry was dat nummer "Maybelline" uit 1955. Ik was toen een menneke van amper 6 jaar. Ja, ja, de tijd vliegt voorbij. Over zijn invloed op grote rocksterren zoals de Stones en de Beatles is al genoeg gezegd. Zijn invloed op de latere popmuziek is gewoon enorm geweest.

R.I.P. Chuck Berry

starbright boy schreef:
(quote)

En Little Richard.

En, hoewel een beetje jonger en van iets later: Jerry Lee Lewis leeft ook nog.

Ik heb ze alle 4 nog live mogen zien....

R.I.P. Chuck Berry. Een van de eindbazen van de rock 'n' roll.

johannesA
RIP Chuck Berry

Wat dibbel zegt. Eindbaas. Denk dat de halve muziek wereld schatplichtig is aan hem, van the Beatles tot Grateful Dead. It goes to show you can never tell... RIP.

Ai, weer een grote held van het toneel verdwenen.

In de zomer spelen we een Greatest Hits of Chess Records. Chuck Berry is daar groot geworden. In de startlijst zal ik Chuck zeker niet vergeten.

Chuck Berry is ook niet meer onder ons, nog zo'n grote rock pionier

Na (maar wat mij betreft samen met) Elvis de grootste van de eerste generatie. Too much monkey business, meesterlijk! R.I.P. Chuck Berry.

The Father of Rock 'n' Roll en favoriet op de oude dansschool is niet meer! R.I.P. Chuck Berry.

Hail hail draaiden ze net op Raduo 2 als eerbetoon voor de gisteren overleden Little Richard. Oeps...

Mooie brief GrafGantz! Terechte erkenning, maar bound for the stars? Die Voyager komt nog niet in de buurt van de dichtstbijzijnde ster, maar okee, geen plek voor nuchterheid nu eigenlijk.

Ah, ze hebben het hersteld en draaien Chuck nu maar zelf even...

wibro schreef:
Mijn eerste kennismaking met de muziek van Chuck Berry was dat nummer "Maybelline" uit 1955. Ik was toen een menneke van amper 6 jaar. Ja, ja, de tijd vliegt voorbij. Over zijn invloed op grote rocksterren zoals de Stones en de Beatles is al genoeg gezegd. Zijn invloed op de latere popmuziek is gewoon enorm geweest.

R.I.P. Chuck Berry

Nu ben ik benieuwd: bedoel je dat je Maybellene ook al in 1955 hebt leren kennen? En zo ja, hoe kwam je er dan mee in aanraking? Pikte de Nederlandse radio het al meteen op?

Wim is een ouwe bok

Mooi artikel in The Guardian overigens:

But among the array of great American rhythm and blues heroes, it was Berry who provided the most stimulating and influential set texts, mainly because it was in his work that the harsh poetry of the blues was softened, streamlined and neon-lit in a way that made it immediately palatable to a young white audience.

Chuck Berry: the rock'n'roller who wrote the soundtrack for teen rebellion | Music | The Guardian - theguardian.com

R.I.P. Chuck Berry

St. Louis to Liverpool is een heerlijk album, met o.a. zijn beste nummer Nadine.

R.I.P. Chuck Berry

Arrie

Ik heb Maybellene denk ik niet in 1955 leren kennen. Ik ben pas eind 1960 bewust naar popmuziek gaan luisteren maar ik meende destijds dat nummer toch al veel eerder gehoord te hebben. Het was gewoon een zeer bekend nummer. Het bereikte in september 1955 de 4e plaats van Billboard's top 100 en dat was zeker niet slecht voor een Afro-American omdat vooral black music veel gecovered werd door blanke artiesten die hiermee met het succes aan de haal gingen.

Komt als een klap aan dat de Godfather of Rock ´n´ Roll is heengegaan. Chuck Berry blijft voor mij toch de persoon die dit genre definitief op de kaart heeft gezet, een geweldenaar op de gitaar en in zijn teksten altijd zoekende naar het maken van plezier, de liefde en jeugdige zorgen. Zijn invloed binnen de muziek is groot geweest en zal dat hopelijk ook blijven, van zijn wilde bewegingen en de de fameuze duck walk tot de scherpe gitaarriffs en aanstekelijke zang. Ik ga maar weer eens genieten van Chuck Berry Is on Top.

R.I.P. Chuck Berry

R.I.P. Chuck Berry

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:45 uur

geplaatst: vandaag om 07:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.