MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / R.I.P.

zoeken in:
R.I.P. Chuck Berry

Chuck Berry, één van mijn muzikale helden uit de 'prehistorie'. Negentig jaar is een mooie leeftijd en toch komt het nog onverwachts. Chuck Berry, die zou toch nooit dood gaan? Helaas, zelfs de grootste rock 'n roll held van allemaal bleek een mens van vlees en bloed. Maar, wel één die tot in lengte van jaren herinnert zal worden als een invloedrijk en bijzonder pionier in de geschiedenis van de populaire muziek. Zoals Lennon het ooit zo mooi zei: If you tried to give rock and roll another name, you might call it Chuck Berry.

Just let me hear some of that rock 'n' roll music, any old way you use it.

herman schreef:
St. Louis to Liverpool is een heerlijk album, met o.a. zijn beste nummer Nadine.
Nadine was wel het eerste nummer dat hij uitbracht na zijn gevangenisstraf maar is toen enkel als single uitgegeven, het stond niet op St. Louis to Liverpool .

Edgar18 schreef:
(quote)
Nadine was wel het eerste nummer dat hij uitbracht na zijn gevangenisstraf maar is toen enkel als single uitgegeven, het stond niet op St. Louis to Liverpool .

Ach, da's waar. Ze komen geloof ik uit hetzelfde jaar, vandaar de verwarring.

Rust zacht meneer Berry.

Wat een baas !!

Ik heb gehoord (maar misschien is het fake-news ) dat Chuck alweer een potje ruzie aan het schoppen is bij de hemelpoort. Hij wil vooruit betaald worden voordat hij ook maar één stap naar binnen zet.
Over de doden niets dan goeds natuurlijk, maar ik heb zelden iets positiefs gelezen over de mens Chuck Berry. Goede muziek gemaakt in zijn beginjaren natuurlijk, zijn invloed op de popmuziek is niet te overschatten, maar wat een naar mannetje.

AdrieMeijer schreef:
maar wat een naar mannetje.
Wat een raar negatief stukje. Je leest inderdaad dat Chuck Berry na zijn gevangenisstraf begin jaren '60 als een ander mens naar buiten kwam. Zijn vrolijke en humorvolle karakter had in de gevangenis een knauw gekregen. Als publiek persoon was hij veranderd.

Maar, volgens mij was Chuck Berry ook gewoon een echtgenoot, vader, grootvader, buurman en dorpsgenoot. Zouden al deze mensen hem zien als een naar mannetje? Of zouden wij daar helemaal niet over kunnen oordelen? Ik neig naar het laatste...

Ruim daarvoor heeft hij ook een gewapende overval gepleegd. Absoluut afkeurenswaardig, maar we kennen niet alle achtergronden. Iemand die narigheid uithaalt hoeft zeker geen naar mens te zijn.

Stijn_Slayer
Zijn invloed is ontegenzeggelijk, een hele generatie is door hem geïnspireerd en dat verdient bewondering. Heb 'm persoonlijk altijd een one trick pony gevonden - steeds die 12 bars - die eigenlijk na de 50ies ook niet veel spannends meer heeft uitgebracht.

Chuck is niet meer. Go Johnny go. RIP.

Verneem zojuist dat Chuck Berry is overleden. Zijn invloed op de ontwikkeling van de popmuziek is immens. Zie bijvoorbeeld het zojuist door Ace uitgebrachte cd-album Rock and Roll Music! The Songs of Chuck Berry, waarop vele covers door zeer uiteenlopende artiesten. Maar zijn eigen nummers leggen uiteraard het meeste gewicht in de schaal. Ik zal zijn albums weer snel tevoorschijn halen. Ben overigens benieuwd of het nieuwe album waar Chuck Berry zo lang aan gewerkt heeft nog uitkomt.

R.I.P.Chuck Berry

Various Artists (Songwriter Series) - Rock And Roll Music! The Songs Of Chuck Berry - Ace Records - acerecords.co.uk

Meestal gaat Rock'n Roll gepaard met een niet zo'n gezonde levensstijl en vaak overlijden ze te vroeg
Maar er zijn uitzonderingen...
Chuck berry werd maar liefst 90 en trad op hoge leeftijd nog op!...R.I.P. Chuck Berry

Enkele andere '50,s Rock and Roll uitzonderingen ,en nog in leven...of ze nog het podium bestijgen weet ik eigg niet

Wanda Jackson 79
Jerry Lee Lewis 81
Little Richard 84
Fats Domino 89!

Wat een held. Vooral met zijn gitaarspel echt een voorbeeld voor veel van die grote "gitaar" jongens later.

R. P. I. Evan Johns
Wist dat het al een jaren minder met hem ging en lees zojuist dat ie om 11 maart is overleden.

Zijn Rolling through the night, met the H Bombs geldt voor mij toch als een absolute Rock n Roll klassieker.

Off-topic berichten verwijderd. Dit draadje is alleen bestemd voor zij die ons wél ontvallen zijn.

Sir Spamalot (crew)
Afscheid van een bekende Oostendenaar in de persoon van Jean Paul Dellaert: "Pol, we zullen je verdorie missen" | HLN Oostende.

Onweerwolf
Negru, oprichter en drummer van Negură Bunget is heengegaan.

NEGURĂ BUNGET Drummer Gabriel “Negru” Mafa Dead At 42 - Bravewords.com

Wat slowchat/off-topic berichten verwijderd.

Balafonist Mamadou Diabaté Kibié. Hij speelde mee op het Wait for me project van Zita Swoon Group.

Mamadou Diabaté Kibié explique son balafon - YouTube

RIP Sib Hashian, drummer van Boston, tijdens optreden op een schip Legends of Rock Cruise.

Rust in vrede Sib Hashian.

Geweldige, vooral functionele drummer.
R.I.P Sib Hashian.

Alweer een stuk jeugdsentiment naar het Walhalla. R.I.P. Sib.

RIP John "Sib" Hashian

Casartelli (moderator)
De naam zei mij eerlijk gezegd helemaal niks, maar het was dus toch juist wel de drummer van die eerste twee albums. Nou vooruit, van mijn kant dan ook maar een

R.I.P. John "Sib" Hashian

Nou, ik ken 'm eigenlijk ook alleen maar vanwege de achterkant van die fenomenale debuutplaat van Boston, waar hij met baard en grote bos krullen op de foto vereeuwigd is. Die plaat maakte al vroeg deel uit van mijn toen nog kleine platencollectie en de hoestekst kan ik onderhand dromen.

Listen to the record!

Niks guilty pleasure - fantastisch album, net als de opvolger. Dank voor je bijdragen daaraan.

R.I.P. Sib Hashian

Dat is een ikonische foto... Ik plaats jouw link ook even bij het Dylan-forum, Kramer !

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:18 uur

geplaatst: vandaag om 06:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.