Muziek / Nieuws / R.I.P.
zoeken in:
1
geplaatst: 12 mei 2017, 11:31 uur
Gedateerd? Nou dat zijn wij zelf ook. Het thema - de mens die gewild of ongewild in de tijd wordt verplaatst - keert met de regelmaat van de klok terug, in films (Back to the Future, The Final Countdown), strips (o.a. Suske en Wiske) en wordt daar regelmatig zwaar aangezet met stevig moreel dilemma (zoals het voorkomen van de aanval op Pearl Harbour of een aanslag op Hitler doorzetten) en vervolgens gaat het verhaal uit als een nachtkaars.
In Catweazle - check YouTube - werd dat thema uitermate luchtig en taal-spielerisch ("electrickery") gebracht. Gedateerd, in positieve zin, sure ... Kinderseries uit de jaren '60, '70, '80 zoals Catweazle, Thierry la Fronde, Lassie, De witte steen (Hampus), Kinderen van de Zilverkreek, Okkie Trooij, Johan en de Alverman, Kapitein Zeppos steken wellicht naïef en gedateerd af bij hedendaagse kinderseries waarin allerlei 'actuele thema's' worden aangesneden, maar je vraagt je af wat nou leuker was voor een 10 - 15-jarige.
Ik weet het wel en misschien wordt het tijd om hier een Grumpy Old Men - waarin Rick Wakeman regelmatig prominent figureert - topic te starten.
In Catweazle - check YouTube - werd dat thema uitermate luchtig en taal-spielerisch ("electrickery") gebracht. Gedateerd, in positieve zin, sure ... Kinderseries uit de jaren '60, '70, '80 zoals Catweazle, Thierry la Fronde, Lassie, De witte steen (Hampus), Kinderen van de Zilverkreek, Okkie Trooij, Johan en de Alverman, Kapitein Zeppos steken wellicht naïef en gedateerd af bij hedendaagse kinderseries waarin allerlei 'actuele thema's' worden aangesneden, maar je vraagt je af wat nou leuker was voor een 10 - 15-jarige.
Ik weet het wel en misschien wordt het tijd om hier een Grumpy Old Men - waarin Rick Wakeman regelmatig prominent figureert - topic te starten.
1
geplaatst: 12 mei 2017, 11:40 uur
Gedateerd zoals ik het noemde had inderdaad een wat negatieve connotatie, terwijl ik tegenwoordig best graag naar 'gedateerde' muziek luister of films kijk. Er zat ongetwijfeld veel meer in Catweazle dan ik er als puber uit heb gehaald, maar andere series trokken nu eenmaal meer.
0
geplaatst: 12 mei 2017, 11:47 uur
herman schreef:
Gedateerd zoals ik het noemde had inderdaad een wat negatieve connotatie, terwijl ik tegenwoordig best graag naar 'gedateerde' muziek luister of films kijk. Er zat ongetwijfeld veel meer in Catweazle dan ik er als puber uit heb gehaald, maar andere series trokken nu eenmaal meer.
Misschien was je wel een ADHD-jochie avant la lettre, voordat het in werd.
Vroeger baarde het enorm opzien toen een dame (Phil Bloom) op tv (Hoepla) heur boezem onthulde, vanachter de krant, tegenwoordig is live bimmelebammen (a.k.a. hotseflotsen) heel gewoon 
0
geplaatst: 12 mei 2017, 11:50 uur
R.I.P. Geoffrey Bayldon - Catweazle
Helaas maar een paar afleveringen van gezien... a long, long time ago.
Inderdaad leuk dat gespeel met woorden in die serie; "electrickery"
Helaas maar een paar afleveringen van gezien... a long, long time ago.
Inderdaad leuk dat gespeel met woorden in die serie; "electrickery"
0
geplaatst: 12 mei 2017, 16:13 uur
R.I.P. Catweazle.
Als jong vantje keek altijd met veel plezier naar deze serie.
Als jong vantje keek altijd met veel plezier naar deze serie.
0
geplaatst: 12 mei 2017, 16:22 uur
Rust in vrede Catweazle. Was altijd leuk om er na te kijken. Pure jeugdsentiment.
0
geplaatst: 12 mei 2017, 16:38 uur
Een onderdeel van mijn jeugd. Ik heb ook nog ergens een strip- en fotoboek liggen. Dat gebeurde wel vaker in die tijd.
Jaren geleden heeft mijn vrouw de DVD box set met de twee seizoenen aangeschaft en heb ik de afleveringen meegekeken met onze twee zonen. En ook bij deze jongetjes gingen de avonturen er weer in als koek.
RIP Geoffrey Bayldon.
Jaren geleden heeft mijn vrouw de DVD box set met de twee seizoenen aangeschaft en heb ik de afleveringen meegekeken met onze twee zonen. En ook bij deze jongetjes gingen de avonturen er weer in als koek.
RIP Geoffrey Bayldon.
0
geplaatst: 12 mei 2017, 17:11 uur
Wat me trouwens wel vaker opvalt is dat die oude series veel korter gelopen hebben dan in mijn herinnering.
Nog iemand ?
Nog iemand ?
0
geplaatst: 12 mei 2017, 17:25 uur
Ik had exact dezelfde gedachte toen ik zag dat Catweazle maar 2 jaar (eerder ruim een jaar) heeft gelopen.
0
Sir Spamalot (crew)
geplaatst: 12 mei 2017, 17:37 uur
Ik herinner me Catweazle ook nog, in mijn heel jonge jaren was ik een fervent kijker (en nog altijd) van BBC en ITV. Voor de eerste keer (1970) was ik te jong want nog maar één jaar maar ik herinner het me nog ofwel op CBBC (Children's BBC) ofwel op ITV. Bizarre serie met een even bizarre figuur. We worden oud.
0
geplaatst: 16 mei 2017, 01:30 uur
RIP Jimmy Copley...
Drummer Jimmy Copley Dies - ultimateclassicrock.com
Drummer Jimmy Copley Dies - ultimateclassicrock.com
0
geplaatst: 16 mei 2017, 07:58 uur
Ian Brady is overleden. Nou niet bepaald een muzikant, maar zijn handelen leidde wel tot een schitterend lied:
0
geplaatst: 18 mei 2017, 09:47 uur
De lijst met artiesten die ik gezien heb, en die nu zijn overleden wordt best lang.
RIP
RIP
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 18 mei 2017, 09:47 uur
Geen day he tried to live meer...
R.I.P. Chris Cornell
R.I.P. Chris Cornell
0
geplaatst: 18 mei 2017, 09:48 uur
Ja helaas wel freakey . Het leek nog om een hoax te gaan, de hoax blijkt nu een hoax.....
0
geplaatst: 18 mei 2017, 09:49 uur
0
geplaatst: 18 mei 2017, 09:50 uur
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.