menu

Muziek / Nieuws / R.I.P.

zoeken in:
avatar van ranboy
Zomaar een mooi liedje van Martine




RIP

catchup
Elfje Twaalfje - Martine Bijl - YouTube

mijn kleuterklassieker uit 1969, samen met Schorrepiep de muis. Ik lees nu dat ze toen pas 21 was, maar was al op haar zeventiende begonnen.

avatar van zaaf
waarmee?

avatar van nlkink
Zingen....

avatar van Gerards Dream
Rust in vrede Martine Bijl.

avatar van gigage
gaucho schreef:



Ook zij scoorde ooit een heuse carnavalshit. Al had ze veel meer in haar mars.

R.I.P. Martine Bijl


Mijn moeder kocht nooit singles, maar deze wel. Als Friezin in Brabant kon ze er wel wat aan relateren waarschijnlijk.

avatar van Justus18
R.I.P. Roky & Barry , allebei grootheden voor mij. En Martine.


avatar van Film Pegasus
De Vlaamse volkszanger Herman van Haeren is overleden. Hij werd vooral bekend in duet met zanger Ed Kooyman: Ed Kooyman & Herman Van Haeren

Arbeidsdeskundige
Rust zacht Barry Hughes en Martine Bijl.



bennerd
Ow... RIP

avatar van vigil
Zo, dat is toch een behoorlijk grote naam. Volgens mij was hij nog wel redelijk actief als was hij wel van radar verdwenen

RIP

avatar van jeroentjuhh
Oei, dat is schrikken!

R.I.P. Dr. John


avatar van Renoir
R.I.P. Mac Rebennack. Je maakte prachtige muziek en het was genieten bij je concerten.

avatar van Poeha
Dr. John

RIP Mac Rebennack

avatar van gaucho
Hoor het ook net op het acht uur-journaal op de radio. Toch wel een van de fijnste muzikanten uit New Orleans. En die stad heeft muzikaal al een zeer rijk erfgoed.

Ik kwam zijn naam toevallig deze week nog tegen in de 'credits' van een album van Willy Deville, waarop hij samenspeelt met een groot aantal muzikanten uit New Orleans, waaronder ook enkele leden van The Meters. ' A victory mixture indeed', zoals Willy ook zelf zegt.

Zijn enige echt grote hit, althans in de VS, was deze.

R.I.P. Dr. John

avatar van deedee
R.I.P. Dr. John

Zeker een van de echt groten. Een geweldig muzikant, bandleider, componist, songschrijver, arrangeur, etc, etc. Geweldige zanger en pianist (soms ook gitarist) uit de New Orleans school met zijn funky Voodoo style.
Zijn debuut Gris Gris is nog steeds bijzonder en achteraf nauwelijks te bevatten dat hij in die tijd met zo'n afwijkende, vernieuwende plaat op de proppen kwam. Ook de opvolgers uit die jaren zijn zonder uitzondering aanraders.
Ik ben blij dat ik hem in de 80-er jaren nog eens in Paradiso heb gezien.

R.I.P. Mr Nite Tripper

avatar van herman
Vanochtend bij het ontbijt:

Ik: Ah, Dr. John is dood!
Vriendin: die van Medisch Centrum West?

Gelukkig kennen jullie hem wel...

Heb zelf ooit Gris-Gris gekocht n.a.v. onderstaande treffende review van Jellorum jaren geleden. Sindsdien is het altijd een favoriete plaat geweest. Las net dat hij noodgedwongen (door een schietincident) zijn gitaar moest inruilen voor de piano, maar dat heeft hem zeker niet verkeerd gedaan.

jellorum schreef:
Sfeer! Daar draait het om bij deze plaat. De hoes zegt het ook al. The Nighttripper bevindt zich in een waas van rook in een klein cafeetje in een duistere straat van de grootstad New Orleans. Het is 3 uur in de morgen en The Nighttripper begint net aan zijn set. Een amalgaam van artiesten is de revue gepasseerd, de mensen zijn al wat relaxed of suf van alcohol of andere leuke substanties, het geroezemoes is niet van de lucht te krijgen tot Hij op het podium komt geslenterd, ietwat wazig in het rond te kijkend, zijn band is al net als hij, er helemaal klaar voor, high in the sky.

Grommend zegt hij 'They call me Doctor John,known as The Nighttripper, got my satchel of gris-gris in my hand....

de toon is meteen gezet, de mensen blijven rustig verder babbelen maar toch luisterend naar die voodoo kerel op het podium...na 2 minuten is het geroezemoes verstomd en laat men zich gewillig meeslepen met de duistere tonen van de muziek, de soms tribal aandoende drums, de snerpende gitaar die af en toe zijn zegje komt doen...

Danse Kalinda Ba Boom lijkt in een kakafonie te ontwaren eerst maar dan komt de ritmesectie goed op dreef en de mooie zangeressen zorgen voor precies de juiste zang bij dit wereldse nummer....

intussen kunnen sommige mensen zich niet meer beheersen en laten zich door de ritmes meesleuren op de dansvloer, achter de bar, in het toilet...het feest dreigt los te barsten...wat een onheilspellend nummer is dat toch...

Mama Roux zorgt een klein beetje dat we weer begane grond onder onze voeten voelen, gelukkig maar...

Danse Fambeux zorgt er weer voor dat we spontaan rare kronkels met ons lichaam uitvoeren, onbewust en ons niets aantrekkend van bezorgde blikken...

Croker Courtbullion is een onstuimige instrumental waar de band soms de draad kwijt lijkt te zijn..maar net dat zorgt voor de sfeer waarmee dit nummer en de hele plaat me omarmen...intussen komt een wulpse jongedame rond me zwieren en we drinken samen nog een rum...

Jump Sturdy is zo een lekker klein uptempo nummertje waarop echt iedereen loos gaat... the Nighttripper zit ondertussen helemaal gek op het podium en geeft een optreden als hing zijn leven er vanaf, net als hij iedere avond doet, daarom is hij zo goed en komen de mensen van heinde en verre om een nachtje Nighttripper te beleven...

I Walk on Guilded Splinters is nog lang niet het einde van dit optreden, de bezwerende ritmes en tonen zorgen ervoor dat we nog lang doorgaan tot het ochtendgloren onze roes ietwat bederft en we allen laveloos huiswaarts keren.....

and we all spread the word around.....

avatar van Bonk
Was vorige week toevallig nog bij de voorstelling van Leo Blokhuis en co over New Orleans. Daar werd natuurlijk ook al bij leven uitgebreid stilgestaan bij de invloed die hij had op de muziekscene in het algemeen en die van New Orleans in het bijzonder, inclusief mooie vertolking van meerdere van zijn nummers.

R.I.P. Dr. John

avatar van gigage
OG van Dr. Teeth van de muppets dus

avatar van heartofsoul
R.I.P. Dr. John

avatar van bikkel2
Weer een fenomeen weggetrokken.

R.I.P Dr. John

avatar van judgepaddy
New Orleans neemt op gepaste wijze afscheid van Dr. John.
Fly away,..

avatar van spinout
Ik heb 4 CD's van Dr. John en wat meerdere op Spotify beluistert, maar ik heb er nog vele te gaan. Dat is uiteraard geen zelfkastijding, maar een aangename bezigheid. De man maakte heerlijke voodoo muziek; New Orleans muziek met jazz, blues, gospel (voodoo is nogal vermengd met katholieke rituelen en symbolen) en pop invloeden. Zijn dood lijkt me een uitstekende reden om me weer volop op zijn muziek te storten.
RIP Dr. John .

avatar van buckingham
Andre Matos lees ik net. 6 dagen terug nog een optreden samen met Avantasia en vandaag overleden.

bennerd
Bushwick Bill

avatar van gigage
André Matos, Braziliaanse zanger, 47 jaar


Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:34 uur

geplaatst: vandaag om 08:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.