MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / R.I.P.

zoeken in:
Ach, Jeroen van Merwijk. Geheel onverwachts komt het niet, maar het stemt me droef.
Nog van hem genoten tijdens de mooie duo-voorstelling die hij enkele jaren geleden deed met Harrie Jekkers, waar ze onder andere vertelden dat ze door het spelen van Old Man van Neil Young al jarenlang voordat ze bekend waren vrienden werden, ondanks de grote verschillen die er ook tussen hen zijn.
Jeroen van Merwijk was naar mijn mening een zeer begenadigd tekstschrijver en één van de hele weinigen die het voor elkaar kon krijgen je zowel te laten gniffelen om de mooie humoristische vondsten, als je wist te ontroeren met prachtige teksten van nummers zoals Treinen en Ik kan je dromen. Ook bewondering voor hoe hij omging met een naderende dood.
Rust in Vrede.

RIP Jeroen van Merwijk.

Tekstkunstenaar pur sang.

Dim
Het zat er aan te komen, zoals dat dan lelijk heet, maar alsnog ben ik enigszins aangeslagen door de dood van een man die vele levens heeft verrijkt met zijn fijne lichtzinnig cynische voorkomen en rake teksten - soms ontroerend, soms buitengewoon hilarisch.

R.I.P. Jeroen.

R.I.P. Bunny Wailer & Jeroen van Merwijk

DjFrankie (moderator)
RIP Chris McKelvey

Singer-songwriter Michael Stanley, frontman van The Michael Stanley Band

Onweerwolf
L-G Petrov, Zweedse deathmetal pionier, bekend als zanger van Entombed, is overleden aan galwegkanker. Hij was nog net geen 50, maar wel ruim 30 jaar actief in de scene.

Entombed A.D. have made the tragic announcement that frontman Lars-Göran Petrov has passed away.

LG was diagnosed with ​‘incurable’ bile duct cancer last year, stating that it ​“can’t be removed” but that doctors were ​“trying to control it with chemotherapy”. Today (March 8 ), his bandmates have posted a statement to say that the musician sadly died last night.

“We are devastated to announce that our beloved friend Lars-Göran Petrov has left us,” they write.

Entombed A.D. frontman LG Petrov has died — Kerrang!

vroeger veel naar geluisterd. Left Hand Path is een klassieker!

dix
Entombed ... Daar had ik wel waardering voor. Ooit zien optreden in Nighttown, dat moet al 30 jaar geleden zijn.

R.I.P. LG Petrov

R.I.P. LG Petrov.
Left Hand Path zal voor mij altijd één van de ultieme death metalplaten blijven.

R.I.P. LG Petrov

Gister toevallig nog veel Entombed gedraaid. Ik dacht nog, A.D. wil ik wel weer eens live zien vanwege de beste man. Niet wetende hoe ziek hij was.

Casartelli (moderator)
R.I.P. Alan Cartwright (75), bassist van Procol Harum in de periode 1971-1976

zaaf
flinke bos had je toen nog, Graf

Nooit geweten dat de uitvinder van de cassette een Nederlander was... En hij heette dus niet deheer Casette

dix
aerobag schreef:
Nooit geweten dat de uitvinder van de cassette een Nederlander was... En hij heette dus niet deheer Casette

Er woont in Eindhoven toch ook iemand die Disc heet? Voornaam Compact?

https://adaddyblog.com/wp-content/uploads/2014/10/Do-you-remember-the-connection-between-the-cassette-and-the-pencil-800x1200.jpg
Ik ben nog van de generatie die snapt wat het verband is tussen een cassettebandje en een potlood... Dus ja, ik kan erover meepraten.

Dat de compact cassette - zo heette het ding bij de introductie - een Nederlandse vinding was, dat wist ik wel. Philips kwam er midden jaren zestig als eerste mee. Maar ik had altijd het idee dat het een gezamenlijk geconcipieerd product was, dat binnen de Philips-organisatie door een team was ontwikkeld. Maar we kunnen dus wel degelijk één persoon als de uitvinder beschouwen. Gek dat je daar nooit iets over leest, tenminste niet voordat de man in kwestie komt te overlijden.

Hoewel ik, net zomin als zijn schepper, absoluut niet snap wat mensen anno 2021 nog in het fenomeen zien - meer nog dan CD en LP is het een gebaseerd op een achterhaalde techniek - heeft het cassettebandje me wel honderden, zo niet duizenden uren muzikaal plezier verschaft. Naast radio-opnamen zette ik in de jaren zeventig en tachtig ook vaak mijn eigen albums over op cassette. En dan draaide ik die vaak, ook buitenshuis, om die kostbare LP's een beetje te ontzien. Daar ben ik nog steeds dankbaar voor, want daardoor bevinden mijn LP's zich door de bank genomen nog steeds in goede staat.

Echt wel een overlijdensbericht om even bij stil te staan, ook al kende ik 's mans naam nog niet toen ik vanmorgen uit bed stapte...

R.I.P. Lou Ottens (94) - mooie leeftijd bereikt trouwens.

Hij wordt in de overlijdensberichten ook genoemd als iemand die een belangrijke rol speelde bij de ontwikkeling van de CD:

DPG Media Privacy Gate - volkskrant.nl

In memoriam Lou Ottens, uitvinder van cassettebandje en compact disc - hifi.nl

dix schreef:
(quote)

Er woont in Eindhoven toch ook iemand die Disc heet? Voornaam Compact?

Die heeft toch het huis overgekocht van meneer Speler, voornaam Lang? Al heb ik wel begrepen dat hij na een tijdje vakantie weer in de buurt is gaan wonen

R.I.P. Patrick Juvet.

Was kennelijk ooit Songfestival-deelnemer voor Zwitserland, maar dat is mij ontgaan. Ik ken 'm voornamelijk van zijn disco-hits uit de jaren zeventig: Got a feeling en I love America. Falset-disco in de stijl van de Bee Gees.

Zwitserse Songfestival-deelnemer Patrick Juvet op 70-jarige leeftijd overleden | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:32 uur

geplaatst: vandaag om 18:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.