MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / R.I.P.

zoeken in:
Aangezien ik weer de schuldige ben ook even een reactie.

Ik kan nogal slecht tegen die eufemismes. Ze is gewoon overleden aan kanker en dat is inderdaad heel erg rot maar K zeggen als je kanker bedoeld is zo ontzettend jaren '80. Inmiddels zijn we die taboes wel te boven (althans, dat dacht ik).

Overigens is mijn opa aan kanker overleden en heeft mijn nicht het ook gehad. Een zekere mate van humor met betrekking tot haar ziekte heeft haar op de been gehouden. Dus ja, over kanker kan je zeker grappen maken. Zelfs als je het zelf hebt.

Helemaal eens met BoordAppel. Ik heb wel eens de volgende definitie van humor gehoord en er zijn momenten dat deze definitie erg erg waar is:

"Humor is lachen om je eigen ellende".

Humor als relativeringstool is een zeer krachtig middel. Grapjes over ziektes horen daar soms bij. En zoals je merkt heeft vrijwel iedereen wel eens met t K bijltje gehakt. Dus laten we de dramatiek maar snel in de kast stoppen en de humor weer beoordelen op waar t op beoordeeld moet worden : Leuk...of niet leuk.

Ik dacht eerlijk gezegd dat het ketamine betekende

BoordAppel schreef:
Aangezien ik weer de schuldige ben ook even een reactie.

Ik kan nogal slecht tegen die eufemismes. Ze is gewoon overleden aan kanker en dat is inderdaad heel erg rot maar K zeggen als je kanker bedoeld is zo ontzettend jaren '80. Inmiddels zijn we die taboes wel te boven (althans, dat dacht ik).

Overigens is mijn opa aan kanker overleden en heeft mijn nicht het ook gehad. Een zekere mate van humor met betrekking tot haar ziekte heeft haar op de been gehouden. Dus ja, over kanker kan je zeker grappen maken. Zelfs als je het zelf hebt.

Mijn punt is deze: En grappen over de ziekte, is heel iets anders dan met humor met de ziekte omgaan.

teutoon
Sommige mensen kun je inderdaad kwetsen met grappen maken over deze ziekte. Maar met humor blijft het leven inderdaad dragelijk.

Wat echter nog veel triester is, is dat mensen deze ziekte gebruiken als scheldwoord. Het staat zeer onvolwassenen, je komt heel dom over, ach eigenlijk moet je medelijden hebben met dat soort mensen. In feite zijn dit soort mensen achterlijke infantiele apen.

teutoon schreef:

Wat echter nog veel triester is, is dat mensen deze ziekte gebruiken als scheldwoord. Het staat zeer onvolwassenen, je komt heel dom over, ach eigenlijk moet je medelijden hebben met dat soort mensen. In feite zijn dit soort mensen achterlijke infantiele apen.

Ach, ook daar kan ik me niet druk om maken. Ik kom nog wel eens in Den Haag, daar is het bij sommige bevolkingsgroepen gewoon een stop-woordje. Die zou je misschien infantiele apen kunnen noemen, maar ik moet zeggen dat ik als ik kwaad ben het woord kanker ook nog wel eens in de mond wil nemen.

teutoon
Is trouwens typisch Nederlands om met ziektes te spotten (al eeuwen lang).

Amerikanen vloeken inderdaad meer met fucking neuken

teutoon schreef:
(al eeuwen lang)

Toen Toto nog populair was?

Lukas schreef:
Amerikanen vloeken inderdaad meer met fucking neuken

Omdat vloeken met woorden waar het grootste taboe op heerst nu éénmaal het meeste effect sorteert. En dus is in Nederland kanker een bijzonder effectief scheldwoord, zoals hier ook wel blijkt.

teutoon
HammerHead schreef:
(quote)

Omdat vloeken met woorden waar het grootste taboe op heerst nu éénmaal het meeste effect sorteert. En dus is in Nederland kanker een bijzonder effectief scheldwoord, zoals hier ook wel blijkt.

Effectief in welk opzicht?

teutoon
Conway Twitty schreef:
(quote)

Toen Toto nog populair was?

Ja toen Ol Dirty bastard nog leefde ja!

moviefreak#1 schreef:
Reactie op lebowski :

Ik ben het bijna compleet met je eens. Maar ik vind dat er dingen in het leven zijn waar je geen grappen over moet maken en als je mensen die heel dicht bij je staan verliest aan zo'n vreselijke ziekte dan schiet het al snel in het verkeerde keelgat.Dat is overigens zeker niet alleen bij mij.

Een beetje respect voor al die mensen die familieleden en vrienden hebben verloren aan de ziekte kun je toch nog wel opbrengen hoop ik ?

Veel mensen hebben iemand verloren aan deze vreselijke ziekte, waaronder ik, nog maar 3 weken geleden. Wat mij het meest verbaasd aan deze discussie is hoe sommige users opmerkingen/grappen over kanker direct op zichzelf weten te betrekken en als een persoonlijke aanval zien. Het maken van grappen over kanker heeft niets te maken met het niet hebben van respect voor de ziekte, het slachtoffer of de nabestaanden. Toen de persoon waarover ik hier spreek nog in leven was hebben wij menig maal dubbel gelegen om haar morbide grappen. En zelfs nu zij er niet meer is maken wij hier nog geregeld grappen over. De ziekte opzich is al erg genoeg, laten we het onderwerp niet zwaarder maken dan het al is. Samen kunnen lachen om deze ziekte maakt deze ziekte draaglijker.
Wanneer iemand het woord kanker gebruikt als scheldwoord weet ik zeker dat hij het echt niet tegen jou persoonlijk heeft. In sommige streken is dit nu eenmaal spreektaal, evenals tyfus en tering. Daar maken we toch ook geen ophef over?
Een poosje terug zei iemand tegen mij; Ik heb liever dat mensen zichzelf zijn door het woord kanker te gebruiken, dan dat ze zichzelf niet zijn door dit woord angstvallig te gaan mijden. Zij (die net haar moeder verloren heeft aan deze vreselijke ziekte) kan dit onderscheid wel maken, waarom kunnen sommige onder ons dit dan niet?

Prachtig berichtje Angelique. Ik ben het er dan ook helemaal mee eens. Zelf scheld ik ook wel eens met het woord kanker, dat is nu eenmaal een automatisme. Maar dat wil niet zeggen dat ik dan ineens spot met iedereen die kanker heeft. Tegenwoordig zijn 'tering, tyfus en pest' al ingeburgerd en als er ooit voor kanker een geneesmiddel komt, dan zal ook kanker een geaccepteerd scheldwoord worden. Dat is het nu al in Den Haag en omstreken.

teutoon schreef:

Dank je wel teutoon. Lees het bericht van Angie eens.

Angie..goed stuk!

Eens met Angeliquek. Het toeval wil natuurlijk ook dat kanker een erg krachtig woord is dat uitermate geschikt is om mee te schelden. Je niet zal niet snel iemand horen zeggen: wat een AIDS album is dat toch.

Bovendien heeft het woordje kanker in de vorm van schelden helemaal niks meer met de ziekte te maken. Het is puur en alleen een krachtterm geworden. Als iemand bij ADO zegt dat het een 'kankermooi' doelpunt is, dan doelt hij echt niet op de ziekte, maar bedoeld hij gewoon heel mooi.

Zoals de Amerikanen inderdaad fucking good gebruiken, maar neukend goed klinkt gewoon niet in het Nederlands

teutoon
Tuurlijk is het een krachtig woord, en niemand zal zeggen: aidszooi. Hoe dan ook, of het je het nu luchtig moet zien of niet. Het blijft gewoon ordinair als je zoiets roept en het gaat er niet om of je niet iemand kwetst, als iemand zicht gekwetst voelt is het al fout.

@ Angeliquek

Wat voor jou geldt geldt niet voor iedereen. Het gaat om gevoel en gevoel is wat anders als ratio. Als iemand kanker roept als scheldwoord, dan denk ik altijd, ach hij weet niet beter. Maargoed het staat zeer dom als je scheldt in het algemeen waar mensen bij zijn. Ik ben ook iemand die af en toe wel van schelden houdt maar dan niet te vaak waar mensen bij zijn en zeker niet met oudere mensen. Eigenlijk is schelden uitten van emotie waar ik een voorstander van ben, maar voor sommige mensen is het gewoon iets wat ze maar lukraak roepen.

Nogmaals (bij mij en bij meer mensen) kom je gewoon heel dom over als je scheldt in het bijzijn van anderen.

@ gemaster

Goede uitleg, je begrijpt duidelijk dat kanker meer ophef veroorzaakt als tyfus of tering. Dat betekent dat mensen zich er dus druk om maken, kortom je kwetst wel degelijk mensen.

Laatst op tv was er een reportage dat een aantal scholieren (niet al te slimme, voornamelijk buitenlandse) bij kankerpatienten langs gingen. Deze patienten gaven duidelijk aan dat ze het verdriet doet als mensen te pas en te onpas kanker roepen. Dat sommige patienten veel zelfspot hebben en er geen moeite mee hebben, betekent niet dat er geen patienten zijn die er geen moeite mee hebben. Dan kan Angeliquek zich wel afvragen waarom niet iedereen wat luchtiger doet, maar zo werkt dat niet. Iedereen mens heeft een eigen karakter en niet iedereen houdt van zelfspot, heeft humor etcetera. Dus rekening houden met die mensen kan geen kwaad lijkt me.

tis wel geen muzikant maar toch zielig:

LOS ANGELES - De honderdjarige werknemer van de stadsvervoersmaatschappij MTA in Los Angeles die in maart na een dienstverband van 76 jaar met pensioen ging, heeft daar niet lang van kunnen genieten. Arthur Winston overleed donderdag in zijn huis in Los Angeles, meldden Amerikaanse media.

als iemand zicht gekwetst voelt is het al fout

En met die redenering mag eigenlijk helemaal niets meer. Misschien kwest je wel iemand met een album dat je hier afzeikt. Niet meer doen dus.

Mag ik voorstellen een einde te maken aan deze discussie en het weer te gebruiken waar het voor bedoeld is?

Ja hoor, bij deze: er is weer een stukje Elvis gestorven

teutoon
BoordAppel schreef:
(quote)

En met die redenering mag eigenlijk helemaal niets meer. Misschien kwest je wel iemand met een album dat je hier afzeikt. Niet meer doen dus.

Klopt dat moet ook niet, maar je weet bij bepaalde onderwerpen dat mensen over het algemeen eerder gekwetst zijn dan bij andere. Trek je conclusies zou ik zeggen.

Laten we er nu inderdaad mee stoppen.

Een van mijn favoriete zangers allertijden van mijn favoriete groep The Go-Betweens is gestorven heb ik net gehoord op Studio Brussel .Nauwelijks 48 jaar is hij geworden .Samen met David McComb een van de belangrijkste Australiers.Ontelbare keren heb ik hun platen gedraaid en nog altijd draai ik ze.Zie bij Lijstjes mijn top 10.

Jammer. Vrije Geluiden was vroeger altijd vaste prik op zondagochtend, zo vlak voor een middag Studio Sport...

Wat een trieste familietragedie... Misschien maar beter dat ze geen dochters heeft.

Programmamaker en NPS-directeur Willem van Beusekom is zondag op 59-jarige leeftijd overleden. Van Beusekom was jarenlang de commentator van het Eurovisie Songfestival. Ook was hij in het verleden bij het grote publiek bekend als radiomaker. Van Beusekom was al enige tijd ernstig ziek.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:18 uur

geplaatst: vandaag om 09:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.