Muziek / Nieuws / R.I.P.
zoeken in:
0
Hendrik68
geplaatst: 27 juni 2011, 01:35 uur
Jan van Beveren, een van mijn grote helden vroeger. Met hem waren we misschien wel wereldkampioen geweest in 1974. Maar hij werd niet gepruimd door de machthebbers. 63 jaar nog maar, veel te vroeg. Jan rust zacht.
0
Zephyr
geplaatst: 27 juni 2011, 09:11 uur
Veel te jong natuurlijk.
Eén van de beste keepers ooit in NL.
R.I.P. Jan van Beveren.
Eén van de beste keepers ooit in NL.
R.I.P. Jan van Beveren.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 27 juni 2011, 10:28 uur
Oh, was daarom gisteravond die docu weer op tv? Had het helemaal niet meegekregen. Hartaanval ofzo?
R.I.P.
R.I.P.
0
geplaatst: 27 juni 2011, 10:34 uur
Geen idee. Er is alleen doorgekomen dat hij erg onverwacht is overleden.
0
geplaatst: 27 juni 2011, 11:39 uur
Misschien is het een idee een apart R.I.P. topic voor niet-muzikanten te openen? Ik denk nou de hele tijd dat er een artiest het loodje heeft gelegd. Misschien hebben meer mensen daar last van.
0
geplaatst: 27 juni 2011, 15:37 uur
herman schreef:
Misschien is het een idee een apart R.I.P. topic voor niet-muzikanten te openen? Ik denk nou de hele tijd dat er een artiest het loodje heeft gelegd. Misschien hebben meer mensen daar last van.
Zonder lullig te willen zijn was Van Beveren ook echt een artiest, de meest stijlvolle doelman ooit.
0
geplaatst: 27 juni 2011, 17:08 uur
herman schreef:
Ik denk als ik R.I.P. in de updates zie, altijd ... 'toch niet Mark E Smith ...'
0
geplaatst: 27 juni 2011, 17:31 uur
herman schreef:
Er staat ook alleen maar R.I.P. als topictitel. Ik zou het gewoon zo houden. Meestal gaat het om muzikanten hier of mensen die met muziek te maken hebben. Soms heeft men de behoefte iemand anders hier te benoemen. Als je een R.I.P. topic maakt voor alle doden dan krijg je vast idioten die er elke dag tientallen zo niet meer in gaan zetten. Er sterven echt massa's mensen op een dag.

0
geplaatst: 27 juni 2011, 17:50 uur
Ben ik het wel mee eens. Het zijn 9 van de 10 keer muzikanten en een enkele keer een ander bekend persoon en dat kan best in hetzelfde R.I.P. topic wat mij betreft.
0
geplaatst: 27 juni 2011, 18:08 uur
Okay, prima zo. Als het nog eens de spuigaten uitloopt zien we wel weer verder. 

0
geplaatst: 28 juni 2011, 13:23 uur
reptile71 schreef:
Stellen we gewoon een sterfverbod in voor onbepaalde tijd.
Stellen we gewoon een sterfverbod in voor onbepaalde tijd.
Helaas heb je altijd weer van die spelbrekers die zich niet aan de regels houden...
Jim Dickson

Jim Dickson, who has died aged 80, played a significant role in the American folk-rock boom of the 1960s. He was responsible for bringing together the Los Angeles quartet the Byrds, building a buzz about the group in the hippest clubs on the Sunset Strip and masterminding their breakthrough single, Mr Tambourine Man (1965).
Edit: ze hebben het overlijden overigens wel vrij lang stil gehouden.
James Thomas Buchanan Dickson, record producer and manager, born 17 January 1931; died 19 April 2011
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 28 juni 2011, 13:50 uur
Een man die indirect veel voor de popmuziek heeft betekent. Toch wel een respectabele leeftijd. 

0
geplaatst: 29 juni 2011, 22:06 uur
R.I.P.: Kink FM per 1 oktober aanstaande.
Rest nog KX radio. Het gaat toch niet gebeuren dat we straks volledig zijn aangewezen op Giel Beelen?
Rest nog KX radio. Het gaat toch niet gebeuren dat we straks volledig zijn aangewezen op Giel Beelen?
0
geplaatst: 29 juni 2011, 22:29 uur
Boris1 schreef:
Er is ook nog zoiets als internet-radio toch ?
Genoeg leuke, interessante, goede en obscure keuzes te maken dacht ik zo.
En wat betreft het ''overlijden'' van een zender, ik merk dat het mij niets doet.
Met alle respect, maar ik heb gedurende mijn leven nog nooit iets echt goeds via een radio-zender ontdekt...
Alle muziek die ik luister en alle muzikanten die ik waardeer heb ik via via tot mij gekregen.
Radio heeft daar in mijn belevingswereld geen invloed op gehad (sterker nog, het grootste deel komt nooit op de radio) en dus een zender minder slaap ik niet minder om...ik luister het toch niet.
0
geplaatst: 29 juni 2011, 22:46 uur
Mja, Kink FM was toch wel anders. Daar draaiden ze alle obscure meuk die je nergens anders hoorde. En ook Zappa en Dylan.
Mijn smaak hebben ze voor een deel wel gevormd in ieder geval. Dit is een stukje uit een I.M. dat ik vorig jaar schreef voor Arjen Grolleman:
Kink FM luisterde ik vanaf het eerste uur. In eerste instantie was het nog min of meer een voortzetting van het fantastische Shock Radio (later Outlaw Radio), een nachtelijk programma van Rob Stenders op 3FM. Een programma vol gekkigheid en bovenal alternatieve muziek. Als 15-jarige lag ik eens in bed tot zes uur 's nachts mee te schrijven, met hun jaarlijkse toplijst. Je hoorde muziek die je nooit ergens anders hoorde. Het was muziek waar ik anders geen weet van zou hebben. Dus dat moest en zou ik vastleggen, want ik zou het waarschijnlijk nooit meer ergens anders tegen komen.
Toen Rob Stenders e.a. vervolgens Kink FM oprichtte, was dit een godsgeschenk. De hele dag alternatieve muziek! Het werd direct mijn favoriete radiozender en via DJ's als Gert Jonkers (Suede!), Arjen Grolleman en Saskia Videler ontdekte ik sloten aan nieuwe muziek. Ik was de tiener die qua gitaarrock nog niet veel verder kwam dan de grunge uit Seattle, REM en Radiohead, dus deze zender was voor mij als een goudmijn. Hele bandjes werden opgenomen met leuke muziek. Het leuke was dat de DJ's tijdens hun programma's ook goed benaderbaar waren; zo mailde ik wel eens met Arjen en Gert over kleine dingetjes en kwam ik ook nog wel eens in de uitzending. Niet voor de hand liggende aanvraagjes werden zonder morren gedraaid. Hulde! Jonkers en Videler verdwenen op een gegeven moment van de radio, maar de Grol bleef de zender altijd trouw - hoe erg het soms ook tegen zat als er weer eens geen geld was of als er weer geen etherfrequentie werd veroverd.
De laatste jaren luisterde ik veel minder naar Kink. Doordat ik in mijn laatste huizen geen kabelradio kon luisteren en ook niet altijd een internetverbinding had. Doordat ik aardig op weg was gezet en meer CD's dan radio draaide. Doordat de gidsfunctie was overgenomen door het internet. Zo af en toe luisterde ik nog wel eens naar het bijzonder aangename ochtendprogramma van Jan Douwe Kroeske. Al die tijd bleef de Grol wel een constante. Als ik weer eens naar een programma van hem luisterde, dan wist ik dat ik weer wat nieuwe artiesten ging ontdekken. Van eels tot Autechre, ik ken het allemaal via hem. En daar blijf ik hem eeuwig dankbaar voor. Arjen, je zendingswerk is niet voor niets geweest, want er zijn er nog veel meer zoals ik... Rust zacht.
--
Begin dit jaar heb ik weer een paar weken Kink Fm geluisterd op werk en het viel me op dat de programmering overdag wel wat eenzijdiger is geworden: veelal nieuwe rockbandjes. Na een paar uur per dag was ik dat meestal wel zat. Iets meer afwisseling qua genres (zoals StuBru dat zo goed doet) en tijdperken zou welkom zijn geweest. Anderszijds was er sinds dit jaar ook een erg toffe spin-off van oud-Boudisque-baas Bob Russche, die Kink FM X-Rated lanceerde. De hele dag door electronische, experimentele en andere niet voor de hand liggende muziek. Van Joy Division (en dan niet Love Will Tear Us Apart, maar bv. Decades), Duitse minimal, Coil, Aphex Twin, etc. Het kwam daar allemaal wel voorbij. Helaas gaan de spin-offs van Kink (er zijn er nog een paar) ook ter ziele.
Het wrange is dat de bazen die nu de geldkraan dichtdraaien, een jaar geleden bij de crematie van Arjen Grolleman nog beloofden een mooie zender van Kink te maken.
Mijn smaak hebben ze voor een deel wel gevormd in ieder geval. Dit is een stukje uit een I.M. dat ik vorig jaar schreef voor Arjen Grolleman:
Kink FM luisterde ik vanaf het eerste uur. In eerste instantie was het nog min of meer een voortzetting van het fantastische Shock Radio (later Outlaw Radio), een nachtelijk programma van Rob Stenders op 3FM. Een programma vol gekkigheid en bovenal alternatieve muziek. Als 15-jarige lag ik eens in bed tot zes uur 's nachts mee te schrijven, met hun jaarlijkse toplijst. Je hoorde muziek die je nooit ergens anders hoorde. Het was muziek waar ik anders geen weet van zou hebben. Dus dat moest en zou ik vastleggen, want ik zou het waarschijnlijk nooit meer ergens anders tegen komen.
Toen Rob Stenders e.a. vervolgens Kink FM oprichtte, was dit een godsgeschenk. De hele dag alternatieve muziek! Het werd direct mijn favoriete radiozender en via DJ's als Gert Jonkers (Suede!), Arjen Grolleman en Saskia Videler ontdekte ik sloten aan nieuwe muziek. Ik was de tiener die qua gitaarrock nog niet veel verder kwam dan de grunge uit Seattle, REM en Radiohead, dus deze zender was voor mij als een goudmijn. Hele bandjes werden opgenomen met leuke muziek. Het leuke was dat de DJ's tijdens hun programma's ook goed benaderbaar waren; zo mailde ik wel eens met Arjen en Gert over kleine dingetjes en kwam ik ook nog wel eens in de uitzending. Niet voor de hand liggende aanvraagjes werden zonder morren gedraaid. Hulde! Jonkers en Videler verdwenen op een gegeven moment van de radio, maar de Grol bleef de zender altijd trouw - hoe erg het soms ook tegen zat als er weer eens geen geld was of als er weer geen etherfrequentie werd veroverd.
De laatste jaren luisterde ik veel minder naar Kink. Doordat ik in mijn laatste huizen geen kabelradio kon luisteren en ook niet altijd een internetverbinding had. Doordat ik aardig op weg was gezet en meer CD's dan radio draaide. Doordat de gidsfunctie was overgenomen door het internet. Zo af en toe luisterde ik nog wel eens naar het bijzonder aangename ochtendprogramma van Jan Douwe Kroeske. Al die tijd bleef de Grol wel een constante. Als ik weer eens naar een programma van hem luisterde, dan wist ik dat ik weer wat nieuwe artiesten ging ontdekken. Van eels tot Autechre, ik ken het allemaal via hem. En daar blijf ik hem eeuwig dankbaar voor. Arjen, je zendingswerk is niet voor niets geweest, want er zijn er nog veel meer zoals ik... Rust zacht.
--
Begin dit jaar heb ik weer een paar weken Kink Fm geluisterd op werk en het viel me op dat de programmering overdag wel wat eenzijdiger is geworden: veelal nieuwe rockbandjes. Na een paar uur per dag was ik dat meestal wel zat. Iets meer afwisseling qua genres (zoals StuBru dat zo goed doet) en tijdperken zou welkom zijn geweest. Anderszijds was er sinds dit jaar ook een erg toffe spin-off van oud-Boudisque-baas Bob Russche, die Kink FM X-Rated lanceerde. De hele dag door electronische, experimentele en andere niet voor de hand liggende muziek. Van Joy Division (en dan niet Love Will Tear Us Apart, maar bv. Decades), Duitse minimal, Coil, Aphex Twin, etc. Het kwam daar allemaal wel voorbij. Helaas gaan de spin-offs van Kink (er zijn er nog een paar) ook ter ziele.
Het wrange is dat de bazen die nu de geldkraan dichtdraaien, een jaar geleden bij de crematie van Arjen Grolleman nog beloofden een mooie zender van Kink te maken.
0
geplaatst: 29 juni 2011, 23:09 uur
herman schreef:
Mja, Kink FM was toch wel anders. Daar draaiden ze alle obscure meuk die je nergens anders hoorde. En ook Zappa en Dylan.
Heb inderdaad ook nog wel herinneringen aan KinkFM, dus daar ligt het niet aan.
Toen ik vroeger 16 jaar was (zomer 1999 zal dat geweest zijn) heb ik samen een hele zomer gebollenpeld bij Boer Pennings in Breezand.
In die tijd luisterden we tijdens en na het werk best vaak naar KinkFM, wat toen veelal ''alternatieve en harde'' muziek uitzond.
Aangezien wij als opgeschoten pubers van zulke muziek toendertijd wel pap lusten, was dit een welkome aanvulling op het hersendodende werk wat bollenpellen nou eenmaal was.
Daarvoor alsnog dank

0
geplaatst: 6 juli 2011, 01:36 uur
Jammer van KinkFM, luister het tegenwoordig heel soms nog tijdens de afwas / koken, maar overdag had de zender eigenlijk niet meer heel veel te bieden.
Vooral in de periode 2005-2007 heeft de zender wel zijn bijdrage geleverd aan het verbreden van mijn muzikale horizon. Ik kom net op de KinkFM site en ik zie dat ze afgelopen uur 'Secret Smile' van Semisonic draaide, dat is zo'n nummer waarvan ik nog kan herinneren dat ik het voor het eerst hoorde op KinkFM, in de ochtend - weet niet meer hoe het programma heet, of 'Parachute' van Something Happens, ook een nummer dat voor mij verbonden blijft met KinkFM.
Maar mijn echte verslaving was het meesterlijke Club Casablanca (ik heb het geloof ik al ergens eerder genoemd
) op de podcast, 's nachts in bed. Eigenlijk zat er elke week wel weer een nummer dat een nieuwe deur leek te openen voor mij, waren het niet The Congos dan was het wel Connie Francis en anders wel Wire. Het kon alle kanten op.
Jammer dat hier geen plek meer voor is op de radio.
Vooral in de periode 2005-2007 heeft de zender wel zijn bijdrage geleverd aan het verbreden van mijn muzikale horizon. Ik kom net op de KinkFM site en ik zie dat ze afgelopen uur 'Secret Smile' van Semisonic draaide, dat is zo'n nummer waarvan ik nog kan herinneren dat ik het voor het eerst hoorde op KinkFM, in de ochtend - weet niet meer hoe het programma heet, of 'Parachute' van Something Happens, ook een nummer dat voor mij verbonden blijft met KinkFM.
Maar mijn echte verslaving was het meesterlijke Club Casablanca (ik heb het geloof ik al ergens eerder genoemd
) op de podcast, 's nachts in bed. Eigenlijk zat er elke week wel weer een nummer dat een nieuwe deur leek te openen voor mij, waren het niet The Congos dan was het wel Connie Francis en anders wel Wire. Het kon alle kanten op. Jammer dat hier geen plek meer voor is op de radio.
0
geplaatst: 7 juli 2011, 12:23 uur
R.I.P. Michel Terstegen, eigenaar van platenzaak Da Capo
3VOOR12 - Michel Terstegen (Da Capo Records) overleden - 3voor12.vpro.nl
0
geplaatst: 7 juli 2011, 12:39 uur
Wat... heb een paar weken geleden ndaar nog een plaat gekocht en een kletspraatje met hem gemaakt. Hij was toen supervrolijk...
Schrikken dit, kanker-kanker.
Schrikken dit, kanker-kanker.
0
geplaatst: 7 juli 2011, 22:48 uur
herman schreef:
Uit het stuk: Van daaruit startte hij ook zijn eigen label Kelt, waarop zo’n dertig EP’s en singles verdwenen, waaronder muziek van The Comedown, The Kliek en The Blue Guitars en de eerste single van Daryll-Ann.
Die EP's en singles verdwenen zomaar... (of zou het toch een foutje zijn.
)Wel uiterst cool en uniek zo'n winkel. Ik hoop maar dat iemand hem voortzet. Dat verhoogt vast de R.I.P.-kansen.
0
geplaatst: 7 juli 2011, 22:57 uur
Het is de hele dag niet uit mijn hoofd geweest - heb er met een aantal mensen over gesproken. Sprakeloos, geschokt. Ik kwam er regelmatig - zaterdag wordt ie begraven.
Iedereen vraagt zich of wat en hoe met die winkel - morgen is ie gewoon open; ik ga iig even langs.
Iedereen vraagt zich of wat en hoe met die winkel - morgen is ie gewoon open; ik ga iig even langs.
0
geplaatst: 8 juli 2011, 20:37 uur
Dit is wel een heel mooi I.M.
3VOOR12 - Eigenaar platenzaak Da Capo overleden ? Een persoonlijke terugblik - 3voor12.vpro.nl
3VOOR12 - Eigenaar platenzaak Da Capo overleden ? Een persoonlijke terugblik - 3voor12.vpro.nl
0
geplaatst: 8 juli 2011, 20:57 uur
Ik heb hem helaas nooit ontmoet, Da Capo als zaak ook helaas nimmer gezien. Ik kom eigenlijk niet zo vaak in Utrecht.
Maar het lijkt mij een man naar mijn hart, een platenzaak ook naar mijn hart. Een plek voor muziekverzamelaars bij uitstek, waar je nog graag komt. Zeer betreurenswaardig, het verlies van zo'n nog jonge gozer.
Maar het lijkt mij een man naar mijn hart, een platenzaak ook naar mijn hart. Een plek voor muziekverzamelaars bij uitstek, waar je nog graag komt. Zeer betreurenswaardig, het verlies van zo'n nog jonge gozer.
0
geplaatst: 8 juli 2011, 22:45 uur
Cubaanse gitarist Manuel Galbán overleden
De Cubaanse gitarist Manuel Galbán is donderdag op 80-jarige leeftijd overleden in zijn woonplaats Havana. Dat melden Cubaanse media vandaag. Het is nog onduidelijk waaraan Galbán is overleden.
Galbán, tevens componist, was tot 1972 gitarist bij de groep Los Zafiros. In de jaren negentig maakte hij een tijd deel uit van de Buena Vista Social Club. In 2004 won hij met het album Mambo Sinuendo, dat hij samen met de Amerikaanse producent Ry Cooder opnam, een Grammy. Zijn laatste plaat Blue Cha Cha komt binnenkort uit.
Bron: de Volkskrant
Moge hij rusten in vrede.
De Cubaanse gitarist Manuel Galbán is donderdag op 80-jarige leeftijd overleden in zijn woonplaats Havana. Dat melden Cubaanse media vandaag. Het is nog onduidelijk waaraan Galbán is overleden.
Galbán, tevens componist, was tot 1972 gitarist bij de groep Los Zafiros. In de jaren negentig maakte hij een tijd deel uit van de Buena Vista Social Club. In 2004 won hij met het album Mambo Sinuendo, dat hij samen met de Amerikaanse producent Ry Cooder opnam, een Grammy. Zijn laatste plaat Blue Cha Cha komt binnenkort uit.
Bron: de Volkskrant
Moge hij rusten in vrede.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.