Muziek / Nieuws / R.I.P Muziekindustrie? Goeie zaak!
zoeken in:
0
Ziegler
geplaatst: 5 januari 2012, 20:23 uur
Wat jij wilt. Ik gebruik al jaren muziek uit de iTunesStore en die kan je zonder enig probleem gebruiken (tegelijkertijd) op je iPod, computer en wat al niet meer.
En dat je geen eigenaar bent van de muziek (of software) is bekend. "Licensed not sold' zegt toch helemaal niets over het gegeven dat jij je muziek op je iPod en computer wilt afspelen? Dat laatste mag gewoon. Ik hoop dat je niet serieus bent over "heel lang moest je een song terugplaatsen".
Apple's DRM had in den beginne de onhebbelijkheid enkel op een computer met iTunes of een iPod te willen afspelen. Als ik het goed heb is dit enige tijd geleden veranderd.
Voor Apps geldt overigens hetzelfde: zodra jij aan één account meerder 'devices' koppelt, kan jij een app zowel op je iPhone, iPad, iPod, nog een iPhone gebruiken. Ik dacht dat het maximum 5 'devices' of computers was.
Wat sinds kort wel veranderd is, is dat je via 'the cloud' devices kan synchroniseren inclusief muziek.
En dat je geen eigenaar bent van de muziek (of software) is bekend. "Licensed not sold' zegt toch helemaal niets over het gegeven dat jij je muziek op je iPod en computer wilt afspelen? Dat laatste mag gewoon. Ik hoop dat je niet serieus bent over "heel lang moest je een song terugplaatsen".
Apple's DRM had in den beginne de onhebbelijkheid enkel op een computer met iTunes of een iPod te willen afspelen. Als ik het goed heb is dit enige tijd geleden veranderd.
Voor Apps geldt overigens hetzelfde: zodra jij aan één account meerder 'devices' koppelt, kan jij een app zowel op je iPhone, iPad, iPod, nog een iPhone gebruiken. Ik dacht dat het maximum 5 'devices' of computers was.
Wat sinds kort wel veranderd is, is dat je via 'the cloud' devices kan synchroniseren inclusief muziek.
0
geplaatst: 5 januari 2012, 20:37 uur
Ik rust mijn kaas - met AA-tjes (Apple-affiocionado's) valt niet echt te discussiëren over Apple (ik heb AA-tjes onder mijn vrienden); hoe durft een mens de voorwaarden voor betaalde downloads kritisch te bekijken? Dezelfde discussie speelde ook op het professionele forum.
Mijn oprechte excuses dat ik ook maar durfde suggereren dat Apple monopolistisch gedrag vertoont en steeds meer datgene doet wat hun aartsvijand altijd deed. Niets voor niets wordt m.n. in de US Apple steeds meer gezien als The Evil Empire ipv MS.
Apple heeft het beste met iedereen voor, gaat ook absoluut geen gebruik maken van alle data die ze verzameld hebben via iTunes, iCloud en anderszins - Apple zou eigenlijk gewoon de US moeten overnemen, dan zou alles goed komen.
Mijn oprechte excuses dat ik ook maar durfde suggereren dat Apple monopolistisch gedrag vertoont en steeds meer datgene doet wat hun aartsvijand altijd deed. Niets voor niets wordt m.n. in de US Apple steeds meer gezien als The Evil Empire ipv MS.
Apple heeft het beste met iedereen voor, gaat ook absoluut geen gebruik maken van alle data die ze verzameld hebben via iTunes, iCloud en anderszins - Apple zou eigenlijk gewoon de US moeten overnemen, dan zou alles goed komen.
0
geplaatst: 5 januari 2012, 20:49 uur
En Apple wil vooral ook helemaal geen geld verdienen.
Ik rust ook mijn kaas: de miljarden die Apple verdient met muziek van artiesten wordt in ieder geval niet of zeker niet in de juiste verhouding met hen afgerekend.
Tel daar alle winst bij op die de verkoop (tegen schandalige prijzen) van alle hardware en er is in ieder geval één club die nog nooit zo hard heeft gelachen, Apple inderdaad.
Ik rust ook mijn kaas: de miljarden die Apple verdient met muziek van artiesten wordt in ieder geval niet of zeker niet in de juiste verhouding met hen afgerekend.
Tel daar alle winst bij op die de verkoop (tegen schandalige prijzen) van alle hardware en er is in ieder geval één club die nog nooit zo hard heeft gelachen, Apple inderdaad.
0
geplaatst: 18 januari 2012, 09:21 uur
Tijden veranderen dus, dat mag duidelijk zijn hier.
Golfbewegingen heen en soms ook weer terug.
De muziek industrie had (bijna) alle kaarten in handen, maar hebben vanuit conservatief denken, gierigheid, passiviteit, en gebrek aan creativiteit, zichzelf in de voet geschoten...met de bekende gevolgen van dien.
Maar ik zat me ineens af te vragen: hoe zit dat hier op MuMe dan?
Nog steeds is het fysieke muziek product: de cd of lp, de kern waar het hier omdraait.
Dat is zichtbaar, tastbaar, meetbaar, enz, enz.
Maar wat wanneer "straks" ontwikkelingen als als streamen e.d echt de manier van muziek beluisteren worden?
Is MuMe dan creatief genoeg mee te veranderen? Of worden we dan een soort "muziek oldtimer club"?
Ik kwam hier op door het volgende:
1 x in de twee weken komt bij ons een schoonmaakster.
Lieve spontane meid, vrolijk, hardwerkend: super.
Ze heeft graag de radio aan bij het werk,zingt graag mee.
Wat schetst nou mijn verbazing?
Ik kreeg van haar eergisteren een mailtje met dat clipje van dat Canadees bandje: Walk Off the Earth, met zijn vijven op, rond, onder, achter en tussen 1 gitaar. Je kent 'em vast wel.
Ik kreeg dat clipje dus van haar,van iemand die nooit muziek koopt, download of wat dan ook. ik kon zien dat ze de clip ook had gekregen, en ook aan veel van haar kennissen en vrienden had door gestuurd.
En toen dacht ik: er is wel degelijk iets aan de hand.
En het gaat snel nu, zo snel dat zelfs de schoonmaaksters van de wereld er deel aan hebben * .
Dus kwam de vraag in me op: Is Mume klaar voor deze verandering?
Het is makkelijk afgeven op anderen, maar hoe staan wij hier zelf in?
* schoonmaakster is in deze zin niet denigrerend bedoelt, maar eerder bedoelt als symbool voor het deel van de bevolking wat nooit muziek koopt.
Golfbewegingen heen en soms ook weer terug.
De muziek industrie had (bijna) alle kaarten in handen, maar hebben vanuit conservatief denken, gierigheid, passiviteit, en gebrek aan creativiteit, zichzelf in de voet geschoten...met de bekende gevolgen van dien.
Maar ik zat me ineens af te vragen: hoe zit dat hier op MuMe dan?
Nog steeds is het fysieke muziek product: de cd of lp, de kern waar het hier omdraait.
Dat is zichtbaar, tastbaar, meetbaar, enz, enz.
Maar wat wanneer "straks" ontwikkelingen als als streamen e.d echt de manier van muziek beluisteren worden?
Is MuMe dan creatief genoeg mee te veranderen? Of worden we dan een soort "muziek oldtimer club"?
Ik kwam hier op door het volgende:
1 x in de twee weken komt bij ons een schoonmaakster.
Lieve spontane meid, vrolijk, hardwerkend: super.
Ze heeft graag de radio aan bij het werk,zingt graag mee.
Wat schetst nou mijn verbazing?
Ik kreeg van haar eergisteren een mailtje met dat clipje van dat Canadees bandje: Walk Off the Earth, met zijn vijven op, rond, onder, achter en tussen 1 gitaar. Je kent 'em vast wel.
Ik kreeg dat clipje dus van haar,van iemand die nooit muziek koopt, download of wat dan ook. ik kon zien dat ze de clip ook had gekregen, en ook aan veel van haar kennissen en vrienden had door gestuurd.
En toen dacht ik: er is wel degelijk iets aan de hand.
En het gaat snel nu, zo snel dat zelfs de schoonmaaksters van de wereld er deel aan hebben * .
Dus kwam de vraag in me op: Is Mume klaar voor deze verandering?
Het is makkelijk afgeven op anderen, maar hoe staan wij hier zelf in?
* schoonmaakster is in deze zin niet denigrerend bedoelt, maar eerder bedoelt als symbool voor het deel van de bevolking wat nooit muziek koopt.
0
geplaatst: 18 januari 2012, 10:56 uur
De wereld is inderdaad aan het veranderen. Ik kwam daar ook achter toen ik ging rondneuzen voor een nieuwe cd-speler.
Een aantal zaken vielen op:
* je eigen dingen worden bijna niet meer ingeruild
* steeds minder merken brengen nieuwe types uit
* er worden - zei men tegen mij bij navraag - nog nauwelijks spelers verkocht ( 10 - 20 p.j/winkel)
* streaming toepassingen voeren de boventoon
Helemaal schrok ik toen ik met een van de eigenaren van zo'n Hifi-zaak in discussie ging: die bleek een cd te rippen naar hard disk, de cd op te slaan in een doos en die cd vervolgens nooit meer te draaien. Tracklist en deel artwork zette ie over op een A4 en die ging in een map. Luisteren ging via hard disk, met map in de handen. Ik stond perplex hoe weinig beleving iemand ontleedde aan een fysiek product en het draaien ervan.
Bevestigde wel mijn idee dat de cd nog een tijdje zal bestaan als 'delivery mechanism'.
A propos YouTube: ben heel benieuwd, maar vrees dat de nakende wetgeving (tav copy right), ook hier, voor heel wat verandering zal zorgen
Ik blijf - en hopelijk velen met mij - voornamelijk genieten van mzuiek van fysieke dragers. Mochten we een kleine naar nostagie hunkerende minderheid blijken te zijn, kunnen we ons altijd afsplitsen onder de naam Mumetrassic Park.
Een aantal zaken vielen op:
* je eigen dingen worden bijna niet meer ingeruild
* steeds minder merken brengen nieuwe types uit
* er worden - zei men tegen mij bij navraag - nog nauwelijks spelers verkocht ( 10 - 20 p.j/winkel)
* streaming toepassingen voeren de boventoon
Helemaal schrok ik toen ik met een van de eigenaren van zo'n Hifi-zaak in discussie ging: die bleek een cd te rippen naar hard disk, de cd op te slaan in een doos en die cd vervolgens nooit meer te draaien. Tracklist en deel artwork zette ie over op een A4 en die ging in een map. Luisteren ging via hard disk, met map in de handen. Ik stond perplex hoe weinig beleving iemand ontleedde aan een fysiek product en het draaien ervan.
Bevestigde wel mijn idee dat de cd nog een tijdje zal bestaan als 'delivery mechanism'.
A propos YouTube: ben heel benieuwd, maar vrees dat de nakende wetgeving (tav copy right), ook hier, voor heel wat verandering zal zorgen
Ik blijf - en hopelijk velen met mij - voornamelijk genieten van mzuiek van fysieke dragers. Mochten we een kleine naar nostagie hunkerende minderheid blijken te zijn, kunnen we ons altijd afsplitsen onder de naam Mumetrassic Park.
0
Onweerwolf
geplaatst: 18 januari 2012, 11:04 uur
Mjuman schreef:
Ik blijf - en hopelijk velen met mij - voornamelijk genieten van mzuiek van fyusieke dragers. Mochten we een kleine naar nostagie hunkerende minderheid blijken te zijn, kunnen we ons altijd afsplitsen onder de naam Mumetrassic Park.
Ik blijf - en hopelijk velen met mij - voornamelijk genieten van mzuiek van fyusieke dragers. Mochten we een kleine naar nostagie hunkerende minderheid blijken te zijn, kunnen we ons altijd afsplitsen onder de naam Mumetrassic Park.
Een harddisk is natuurlijk ook gewoon een fysieke drager.
Ik geniet trouwens veel meer van mijn muziek die ik via mijn harddisk afspeel dan van de 1000 CD's die in mijn kast staan.
Mijn oude cd-speler is al jaren stuk. Dat geeft echter niets want nieuwe aankopen worden hier meteen geript voor ease-of-use en vervolgens via de pc, waarvan de grafkaart aansloten is op de stereo, afgespeeld danwel via een mobiel apparaat.
0
Onweerwolf
geplaatst: 18 januari 2012, 11:09 uur
musician schreef:
Heb je daar ook een bron voor? Ik hoor namelijk eigenlijk nooit iets over klachten van artiesten of artiesten verenigingen over de iTunes store.
Het is niet heel goedkoop nee, maar schandalig? Dat valt toch best wel mee?
0
geplaatst: 18 januari 2012, 11:14 uur
@Onweerwolf: die discussie hebben we al eens gevoerd en die ga ik niet overdoen. Ik gun je jouw fun, gun jij mij de mijne. Voor mij zit een deel van de fun ook in naar de kast lopen (of vooraf een te-draaien-selectie maken), het album uit de hoes halen en dan opleggen en draaien.
Ik snap de convenience van jouw oplossing (nogmaals ik ga niet de discussie opnieuw voeren); ik was alleen hogelijks verbaasd dat een manager van een hifi-zaak met dure producten er zo over dacht. Want wat is verkoop van dure hifi-spulletjes anders dan grotendeels handel in emotie en beleving?
Overigens verschilt de hifi-handel daarin niet essentieel van de autohandel - een auto van 12.000 euro brengt je net zo goed van A. naar B. als één van 120.000; het verschil laat zich wel raden.
Overigens kun je een hard disk niet 100% vergelijken met een cd, als fysieke drager. Ik ken nl niemand (Boudewijn Büch was wellicht de grote uitzondering) die tweemaal dezelfde cd in huis heeft. Hard disks, storage, worden vaak dubbel uitgevoerd, om evidente redenen. Eenmaal een crash meemaken weet je voldoende. Een cd is portable, een hard disk niet echt (al beweert men wel).
Ik snap de convenience van jouw oplossing (nogmaals ik ga niet de discussie opnieuw voeren); ik was alleen hogelijks verbaasd dat een manager van een hifi-zaak met dure producten er zo over dacht. Want wat is verkoop van dure hifi-spulletjes anders dan grotendeels handel in emotie en beleving?
Overigens verschilt de hifi-handel daarin niet essentieel van de autohandel - een auto van 12.000 euro brengt je net zo goed van A. naar B. als één van 120.000; het verschil laat zich wel raden.
Overigens kun je een hard disk niet 100% vergelijken met een cd, als fysieke drager. Ik ken nl niemand (Boudewijn Büch was wellicht de grote uitzondering) die tweemaal dezelfde cd in huis heeft. Hard disks, storage, worden vaak dubbel uitgevoerd, om evidente redenen. Eenmaal een crash meemaken weet je voldoende. Een cd is portable, een hard disk niet echt (al beweert men wel).
0
Onweerwolf
geplaatst: 18 januari 2012, 11:43 uur
Mjuman schreef:
@Onweerwolf: die discussie hebben we al eens gevoerd en die ga ik niet overdoen. Ik gun je jouw fun, gun jij mij de mijne. Voor mij zit een deel van de fun ook in naar de kast lopen (of vooraf een te-draaien-selectie maken), het album uit de hoes halen en dan opleggen en draaien.
Ik gun jouw je beleving ook maar je stelt dat 'hopelijk velen met jou' blijven genieten van jouw manier. Dat suggereert toch dat je denkt dat jouw manier beter is. Althans zou komt het op mij over.
Wederom een suggestie: alsof emotie en beleving alleen kan op jouw manier. Dat is gewoon pertinent niet waar. Ik weet 100% zeker dat ik minimaal net zo veel van mijn muziek geniet als jij. En of je nou een CD speler of een harddisk aansluit op een dure versterker + luidsprekers maakt niets uit tenzij je bronmateriaal van slechte kwaliteit is.
Ik zie niet precies in wat het hebben van back-ups er mee te maken heeft. Ik zou mijn CD's ook wel willen back-uppen als dat financieel haalbaar was. Dat is het niet maar ze zijn wel verzekerd.
Daarnaast is een harddisk net zo portable als een CD. Afgelopen Kerst heb ik een aantal dagen bij mij ouders gelogeerd. Super gezellig maar ik kan niet 100% van de tijd socializen. Dus af en toe vertrek ik dan even naar de werkkamer van mijn vader. Ik heb dan gewoon mijn harddisk bij me met daarop 40.000 digitale audio bestanden en een portable installatie van mijn media software. Ik hang dat ding aan de usb en mijn muziekbeleving is vervolgens exact zo als thuis.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 18 januari 2012, 12:38 uur
Als je 't in dezelfde kwaliteit wilt moet je wel alles in FLAC (of andere losless extensie) downloaden.
0
geplaatst: 18 januari 2012, 12:50 uur
@Onweerwolf - ik zal even puntsgewijs reageren.
1.
Dat laatste was humor; dat eerste feitelijk: met meerderen zijn (de zgn 'economy of scale') betekent dat iets eerder verkrijgbaar blijft.
2. Het ging me de dus gewoon om die hifi-boer: hij verkoopt beleving en emotie. Lees gewoon eens her en der in marketingliteratuur** over het verkopen van emotie en beleving - beelden spelen daarin een belangrijke rol (zoals autocommercials al aantonen).
3. Zo'n 25 jaar geleden (toen werkte ik al bij een dienstverlener naar de ict) las ik in Byte een column gelezen van Esther Dyson over het verschil tussen een cd-rom en een tijdschrift; het tweede is een delivery system en medium in één (je kan een tijdschrift lezen op de plee); het eerste is alleen een delivery system (toen had je nog geen laptops die zo klein waren dat je die kon meenemen naar de plee); het onderscheid is fundamenteel.
De vraag is volkomen gerechtvaardigd wat een (portable) hard disk dan wel is. Ik ben daar niet helemaal over uit, maar die 1-op-1 gelijkstelling is onjuist. Ik had een paar maanden geleden een bevriende Appelaar op bezoek die wel even wat muziek wilde 'tanken'. Hij sloot zijn hard disk aan op mijn pc en toen begon de ellende. Hele schijvensysteem werd opnieuw toegekend. Als ik thuis een cd van een ander in mijn speler stop, heb ik die ellende niet.
Ga je op bezoek om te werken bij een bedrijf moet je niet denken dat je je portable hard disk met je hele eigen werkomgeving/tools zo 1-2-3 mag aansluiten op een systeem van het bedrijf (tenminste niet bij een verstandig werkend bedrijf). Zou je er werken en een meegebrachte cd willen beluisteren op de mini-set aldaar, heeft men daar geen enkel probleem mee.
Gaandeweg krijg ik bij jouw tekst steeds meer het idee de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet.
--edit--
**Marketing (zie o.m. Kotler Marketing Management) leert ons dat producten gemakkelijker te 'marketen' zijn dan diensten, omdat producten 'tangible' zijn - mensen kunnen het beetpakken, ernaar kijken, soms ook proeven. Dat alles verhoogt de beleving (en de wil om iets te hebben en te kopen). een download is op de keper beschouwd dan ook een eerder een dienst (je koopt het recht om iets te mogen draaien dat niet van jou is). Let wel dit is marketingtheorie, gericht op het verkopen (aan de mens brengen van goederen en diensten); misschien dat het voor jou niet opgaat
1.
Mjuman schreef:
Ik blijf - en hopelijk velen met mij - voornamelijk genieten van muziek van fysieke dragers. Mochten we een kleine naar nostagie hunkerende minderheid blijken te zijn, kunnen we ons altijd afsplitsen onder de naam Mumetrassic Park.
Ik blijf - en hopelijk velen met mij - voornamelijk genieten van muziek van fysieke dragers. Mochten we een kleine naar nostagie hunkerende minderheid blijken te zijn, kunnen we ons altijd afsplitsen onder de naam Mumetrassic Park.
Dat laatste was humor; dat eerste feitelijk: met meerderen zijn (de zgn 'economy of scale') betekent dat iets eerder verkrijgbaar blijft.
2. Het ging me de dus gewoon om die hifi-boer: hij verkoopt beleving en emotie. Lees gewoon eens her en der in marketingliteratuur** over het verkopen van emotie en beleving - beelden spelen daarin een belangrijke rol (zoals autocommercials al aantonen).
3. Zo'n 25 jaar geleden (toen werkte ik al bij een dienstverlener naar de ict) las ik in Byte een column gelezen van Esther Dyson over het verschil tussen een cd-rom en een tijdschrift; het tweede is een delivery system en medium in één (je kan een tijdschrift lezen op de plee); het eerste is alleen een delivery system (toen had je nog geen laptops die zo klein waren dat je die kon meenemen naar de plee); het onderscheid is fundamenteel.
De vraag is volkomen gerechtvaardigd wat een (portable) hard disk dan wel is. Ik ben daar niet helemaal over uit, maar die 1-op-1 gelijkstelling is onjuist. Ik had een paar maanden geleden een bevriende Appelaar op bezoek die wel even wat muziek wilde 'tanken'. Hij sloot zijn hard disk aan op mijn pc en toen begon de ellende. Hele schijvensysteem werd opnieuw toegekend. Als ik thuis een cd van een ander in mijn speler stop, heb ik die ellende niet.
Ga je op bezoek om te werken bij een bedrijf moet je niet denken dat je je portable hard disk met je hele eigen werkomgeving/tools zo 1-2-3 mag aansluiten op een systeem van het bedrijf (tenminste niet bij een verstandig werkend bedrijf). Zou je er werken en een meegebrachte cd willen beluisteren op de mini-set aldaar, heeft men daar geen enkel probleem mee.
Gaandeweg krijg ik bij jouw tekst steeds meer het idee de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet.
--edit--
**Marketing (zie o.m. Kotler Marketing Management) leert ons dat producten gemakkelijker te 'marketen' zijn dan diensten, omdat producten 'tangible' zijn - mensen kunnen het beetpakken, ernaar kijken, soms ook proeven. Dat alles verhoogt de beleving (en de wil om iets te hebben en te kopen). een download is op de keper beschouwd dan ook een eerder een dienst (je koopt het recht om iets te mogen draaien dat niet van jou is). Let wel dit is marketingtheorie, gericht op het verkopen (aan de mens brengen van goederen en diensten); misschien dat het voor jou niet opgaat

0
Onweerwolf
geplaatst: 18 januari 2012, 13:14 uur
Mjuman schreef:
1.
1.
(quote)
Ok, dat je wilt dat het verkrijgbaar blijft snap ik,
2. Het ging me de dus gewoon om die hifi-boer: hij verkoopt beleving en emotie. Lees gewoon eens her en der in marketingliteratuur over het verkopen van emotie en beleving - beelden spelen daarin een belangrijke rol (zoals autocommercials al aantonen).
Het is een volledig subjectief verhaal. Iemand kan net zo goed een emotionele belevenis hebben bij bv een perfect getagde digitale bibliotheek als jij bij het vasthouden van je cd hoesjes.
Dus? Je geeft zelf hier al aan dat je standpunt tegenwoordig achterhaald is.
Dat ligt aan de onkunde van de gebruiker. Een harddisk is exaxt hetzelfde als een CD, namelijk een datadrager. Het enige dat verschilt is de techniek waarmee die data aangesproken wordt. Dat heeft voordelen en nadelen, het is minder makkelijk om te begrijpen, het is daarentegen veel functioneler.
Je verwart hier twee dingen. Namelijk het systeem waarop gewerkt wordt en het systeem waar muziek mee wordt afgespeeld. Ik zou als bedrijf ook niet willen dat iemand zijn harde schijf met spreadsheets aansluit op mijn platenspeler. bovendien haal je er opeens je hele digitale werkomgeving bij ipv dat het nog over muziek afspelen gaat.
Overigens mag je er rustig vanuit gaan dat in de nabije toekomst iedereen een mobiel apparaat heeft waarop alle data staat die zo'n persoon nodig heeft, zo'n apparaat plug je vervolgens in het digitale netwerk op je werk en klaar is kees.
Die mag je uitleggen, ik heb namelijk geen enkel commentaar op hoe jij muziek beleeft. Het enige wat ik doe is jouw commentaar op mijn manier relativeren.
Ik snap ook best wat jou aantrekt in CD's e.d. Ik zit er zelf over te denken om een kindle aan te schaffen, gewoon omdat dat handig is. Anderzijds vind ik ook leuk om een boekenkast vol gelezen boeken te hebben ook al lees ik boeken zelden vaker dan 1x en staan ze er dus maar te staan.
Het een is niet beter dan het andere, iemand die hifi producten verkoopt is geenszins een 'verrader' als hij zijn muziek via een harde schijf consumeert.
Als ik zometeen een CD opzet die ik heb geript naar een digitaal formaat op mijn harddisk en ik loop vervolgens naar mijn kast om het cd boekje erbij te pakken en de lyrics te lezen terwijl ik luister naar de muziek is mijn belevenis exact gelijk aan die van jou. Het enige verschil is dat mijn originele cd in mijn cd hoesje blijft zitten terwijl die van jou rondjes draait.
0
geplaatst: 18 januari 2012, 13:36 uur
De Engelse Wikipedia ging dicht voor een dag uit protest tegen de komende Amerikaanse AntiPiraten wetgeving, las ik op teletekst.
De AntiPiratenwetgeving wordt het felst ondersteund door artiesten en organisaties van artiesten zowel uit de muziekbranche als uit de filmwereld.
Op de vraag hoe goed Apple afrekent met artiesten, hoe er recent in zijn algemeenheid wordt gereageerd, wijs ik even op dit korte nieuwsberichtje uit november:
Het oproer kraait tegen het gratis downloaden en blijkbaar worden er, tegen alle verwachtingen in, hier steeds meer maatregelen tegen genomen.
Helemaal eens met Mjuman inzake muziekbeleving. Hij vergeet nog te vermelden de sensatie van het rondsnuffelen, het opdoen van nieuwe ideetjes, je laten informeren en het uiteindelijk beslissen van de aanschaf van een laatste album of cd.
Ik heb twee grotere installaties in huis en verder overal radio-cd spelers, ook eentje op mijn werk, zodat ik overal kan afspelen wat ik wil. Het samenstellen van componenten van een mooie en goede installatie is eveneens leuk om te doen. Dat je een prachtig geluid krijgt is uiteindelijk een lovenswaardige doelstelling.
Maar de verkopers van nu (mediamarkt e.a.) weten van toeten noch blazen en ik geef toe de laatste keer uiteindelijk maar een cd speler te hebben gekocht die ook geschikt was voor dvd's. Gelukkig is cd/dvd als medium nog zo alom aanwezig dat ik er van uit ga dat apparaten om ze af te spelen (ook computers dus) voorlopig nog zullen blijven bestaan.
De AntiPiratenwetgeving wordt het felst ondersteund door artiesten en organisaties van artiesten zowel uit de muziekbranche als uit de filmwereld.
Op de vraag hoe goed Apple afrekent met artiesten, hoe er recent in zijn algemeenheid wordt gereageerd, wijs ik even op dit korte nieuwsberichtje uit november:
Meer dan 200 Britse labels hebben op advies van de distributeur hun muziekcollecties van de streaming audiodiensten Spotify, Simfy, Rdio en Napster verwijderd. De labels zouden te weinig verdienen aan de streaming diensten.
In totaal 234 muzieklabels die gespecialiseerd zijn in grime, bass, dubstep en techno maken hun collecties niet langer beschikbaar via Spotify, Simfy, Rdio en Napster. Hun distributeur, ST Holdings, vroeg hen of ze de muziek nog langer via de streaming diensten wilden aanbieden; slechts vier wilden dit nog.
In totaal 234 muzieklabels die gespecialiseerd zijn in grime, bass, dubstep en techno maken hun collecties niet langer beschikbaar via Spotify, Simfy, Rdio en Napster. Hun distributeur, ST Holdings, vroeg hen of ze de muziek nog langer via de streaming diensten wilden aanbieden; slechts vier wilden dit nog.
Het oproer kraait tegen het gratis downloaden en blijkbaar worden er, tegen alle verwachtingen in, hier steeds meer maatregelen tegen genomen.
Helemaal eens met Mjuman inzake muziekbeleving. Hij vergeet nog te vermelden de sensatie van het rondsnuffelen, het opdoen van nieuwe ideetjes, je laten informeren en het uiteindelijk beslissen van de aanschaf van een laatste album of cd.
Ik heb twee grotere installaties in huis en verder overal radio-cd spelers, ook eentje op mijn werk, zodat ik overal kan afspelen wat ik wil. Het samenstellen van componenten van een mooie en goede installatie is eveneens leuk om te doen. Dat je een prachtig geluid krijgt is uiteindelijk een lovenswaardige doelstelling.
Maar de verkopers van nu (mediamarkt e.a.) weten van toeten noch blazen en ik geef toe de laatste keer uiteindelijk maar een cd speler te hebben gekocht die ook geschikt was voor dvd's. Gelukkig is cd/dvd als medium nog zo alom aanwezig dat ik er van uit ga dat apparaten om ze af te spelen (ook computers dus) voorlopig nog zullen blijven bestaan.
0
Ziegler
geplaatst: 18 januari 2012, 13:42 uur
Ik sta hier kennelijk te boek als Apple-fan . . . . Daar gaat ie dan:
Wat heeft Apple te maken met dat artikel?
Wat heeft Apple te maken met dat artikel?
0
Onweerwolf
geplaatst: 18 januari 2012, 13:43 uur
musician schreef:
De Engelse Wikipedia ging dicht voor een dag uit protest tegen de komende Amerikaanse AntiPiraten wetgeving, las ik op teletekst.
(quote)
Wat hebben streaming diensten zoals Spotify e.d. dan met Apple te maken? Het ging om de iTunes music store.
Overigens kun je van diensten zoals Spotify niet zomaar downloaden.
Dat is niet anders met digitale bestanden natuurlijk.
Ik heb twee grotere installaties in huis en verder overal radio-cd spelers, ook eentje op mijn werk, zodat ik overal wat kan afspelen wat ik wil. Het samenstellen van componenten van een mooie en goede installatie is eveneens leuk om te doen. Dat je een prachtig geluid krijgt is uiteindelijk een lovenswaardige doelstelling.
Ook precies hetzelfde, of je nou een audio set samenstelt met of zonder pc er aan gekoppeld maakt weinig uit.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 18 januari 2012, 13:48 uur
Je kan niet downloaden, maar een geluidsopname mee laten lopen kan natuurlijk wel.
0
Onweerwolf
geplaatst: 18 januari 2012, 13:50 uur
Stijn_Slayer schreef:
Je kan niet downloaden, maar een geluidsopname mee laten lopen kan natuurlijk wel.
Dat klopt, wat dan vervolgens resulteert in kwalitatief slechte opnames aangezien het bronmateriaal al niet bepaald hoogwaardig te noemen is. Dat moet je natuurlijk maar willen.
0
geplaatst: 18 januari 2012, 13:54 uur
Fascinerend (en tamelijk kortzichtig) hoe jij vanachter je computer muziek binnenhalen en afspelen (kortom naar een beeldscherm turen) blijft gelijkstellen aan ergens heengaan, eventueel met mensen praten, een geluidsdrager vasthouden en heb bijbehorende artwork in je handen houden.
Alleen al het gevoel en de voorpret van het naar de winkel te fietsen en door bakken met cd's gaan maakt cd's kopen voor mij veel leuker dan iets downloaden. En dan komt daar later nog bij dat je iets hebt dat je in je handen kan houden.
Maar dat even terzijde.
0
Ziegler
geplaatst: 18 januari 2012, 14:04 uur
Muzieksnuffelen als uitje. Om die reden ga ik met de familie nog wel eens naar een rommelmarkt of gewoon de stad in. Even snuffelen. Het maakt niet zo heel veel uit waaraan je snuffelt om 'de beleving' te hebben . . . . .
Digitaal is dat inderdaad anders. Nu moet ik wel zeggen dat digitaal snuffelen zo z'n voordelen heeft. Als ik een bepaalde compositie wil aanschaffen heeft iTunes zomaar een aantal uitvoeringen die ik allemaal met één muisklik kan beluisteren. Ondertussen drink ik wat koffie of ruim de vaatwasser uit. Ik neem rustig de tijd om juist die uitvoering te kiezen die ik goed vind.
In een platenzaak bepaal je dat meestal a.d.h.v. de hoes (als ze al meerdere uitvoeringen hebben van de betreffende compositie).
Digitaal is dat inderdaad anders. Nu moet ik wel zeggen dat digitaal snuffelen zo z'n voordelen heeft. Als ik een bepaalde compositie wil aanschaffen heeft iTunes zomaar een aantal uitvoeringen die ik allemaal met één muisklik kan beluisteren. Ondertussen drink ik wat koffie of ruim de vaatwasser uit. Ik neem rustig de tijd om juist die uitvoering te kiezen die ik goed vind.
In een platenzaak bepaal je dat meestal a.d.h.v. de hoes (als ze al meerdere uitvoeringen hebben van de betreffende compositie).
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 18 januari 2012, 14:05 uur
Onweerwolf schreef:
Dat klopt, wat dan vervolgens resulteert in kwalitatief slechte opnames aangezien het bronmateriaal al niet bepaald hoogwaardig te noemen is. Dat moet je natuurlijk maar willen.
(quote)
Extra reden om netjes de cd te kopen.

0
Onweerwolf
geplaatst: 18 januari 2012, 14:10 uur
wizard schreef:
Fascinerend (en tamelijk kortzichtig) hoe jij vanachter je computer muziek binnenhalen en afspelen (kortom naar een beeldscherm turen) blijft gelijkstellen aan ergens heengaan, eventueel met mensen praten, een geluidsdrager vasthouden en heb bijbehorende artwork in je handen houden.
(quote)
Kortzichtig? Je bent zelf kortzichtig.
Het gaat hier ten eerste niet per se om downloaden. Ik koop zat originele CD's die ik vervolgens rip naar digitale bestanden dus je aanname slaat werkelijk waar nergens op.
Daarnaast praat ik ook met mensen over muziek, laat ik mij dingen aanraden en check ik tips. Artwork vasthouden is trouwens onzin, het gaat immers om hoe het eruit ziet? En daar hoef je het niet voor vast te houden.
Alleen al het gevoel en de voorpret van het naar de winkel te fietsen en door bakken met cd's gaan maakt cd's kopen voor mij veel leuker dan iets downloaden. En dan komt daar later nog bij dat je iets hebt dat je in je handen kan houden.
Dat is allemaal prima en je goed recht maar je snobistische waarde oordeel is bijzonder vervelend. Jij bepaald niet wat een fijne muziekbelevenis is voor een ander. Echt waar, mij van kortzichtigheid betichten slaat de plank zo ontzettend mis dat je je zou moeten schamen. En dat meen ik serieus.
Verder even goede vrienden hoor maar het moest mij toch even van het hart.
0
geplaatst: 18 januari 2012, 14:12 uur
Onweerwolf - kom eens uit je schelp, of wellicht je storage cabinet vandaan.
Ongelofelijk hoe jij over concrete marketinginzichten (gebaseerd op kennis vanuit de sociale psychologie) heenstapt; en hoe je vervolgens mijn handelen neerzet als "onkunde van de gebruiker" Stupéfait; ik ervaar zeer regelmatig hoe de wereld van Apple apsoluut niet compatibel is met die van MS - maar daar zul jij ongetwijfeld totaal geen last van hebben; jouw universum wordt niet bepaald door code pages, UTF, Win 1252P, Ik zal je niet mijn indruk van jou geven - ik vind dat je een uiterst eenzijdig, in jezelf gekeerd wereldbeeld hebt.
Voor mij stopt hier de discussie met jou - het is volmaakt zinloos, gezien je geringe vatbaarheid voor inhoudelijke argumenten van anderen; kom ik in mijn werk zulke lieden tegen, escaleer ik. Hier is datgeen optie, dus haak ik gewoon af - nooit geweten dat er ook muzikaal fundamentalisme bestond
Ongelofelijk hoe jij over concrete marketinginzichten (gebaseerd op kennis vanuit de sociale psychologie) heenstapt; en hoe je vervolgens mijn handelen neerzet als "onkunde van de gebruiker" Stupéfait; ik ervaar zeer regelmatig hoe de wereld van Apple apsoluut niet compatibel is met die van MS - maar daar zul jij ongetwijfeld totaal geen last van hebben; jouw universum wordt niet bepaald door code pages, UTF, Win 1252P, Ik zal je niet mijn indruk van jou geven - ik vind dat je een uiterst eenzijdig, in jezelf gekeerd wereldbeeld hebt.
Voor mij stopt hier de discussie met jou - het is volmaakt zinloos, gezien je geringe vatbaarheid voor inhoudelijke argumenten van anderen; kom ik in mijn werk zulke lieden tegen, escaleer ik. Hier is datgeen optie, dus haak ik gewoon af - nooit geweten dat er ook muzikaal fundamentalisme bestond

0
Onweerwolf
geplaatst: 18 januari 2012, 14:14 uur
Mjuman schreef:
@Onweerwolf - kom eens uit je schelp, of wellicht je storage cabinet vandaan.
Ongelofelijk hoe jij over concrete marketinginzichten (gebaseerd op inzichten vanuit de sociale psychologie) heenstapt; en hoe je vervolgens mij neerzet als "onkunde van de gebruiker" Stupéfait; ik ervaar zeer regelmatig hoe de wereld van Apple apsoluut niet compatibel is met die van MS - maar daar zul jij ongetwijfeld totaal geen last van hebben; jouw universum wordt niet bepaald door code pages, UTF, Win 1252P, Ik zal je niet mijn indruk van jou geven - ik vion dat je een uiterst eenzijdig, in jezelf gekeerd wereldbeeld hebt.
@Onweerwolf - kom eens uit je schelp, of wellicht je storage cabinet vandaan.
Ongelofelijk hoe jij over concrete marketinginzichten (gebaseerd op inzichten vanuit de sociale psychologie) heenstapt; en hoe je vervolgens mij neerzet als "onkunde van de gebruiker" Stupéfait; ik ervaar zeer regelmatig hoe de wereld van Apple apsoluut niet compatibel is met die van MS - maar daar zul jij ongetwijfeld totaal geen last van hebben; jouw universum wordt niet bepaald door code pages, UTF, Win 1252P, Ik zal je niet mijn indruk van jou geven - ik vion dat je een uiterst eenzijdig, in jezelf gekeerd wereldbeeld hebt.
Waar heb je het in vredesnaam over? Als jij iemand die bij je thuiskomt twee niet compabitel systemen op elkaar laat aansluiten dan is dat een kwestie van onkunde ja.
Voor mij stopt hier de discussie met jou - het is volmaakt zinloos, gezien je geringe vatbaarheid voor inhoudelijke argumenten van anderen; kom ik in mijn werk zulke lieden tegen, escaleer ik. Hier haak ik gewoon af - nooit geweten dat er ook muzikaal fundamentalisme bestond
Ik ben op elk van je argumenten ingegaan dus wat is nou precies je probleem? Dat ik het niet met je eens kan zijn?
0
geplaatst: 18 januari 2012, 14:21 uur
Hoe communiceer JIJ in godsnaam met je collega's en je vriendin: binair?
Ik heb veel meegemaakt - zoals systeembeheerders waar je echt nog op zoek moest naar de communicatie interface - maar jij slaat echt alles - qua botheid en eigendunk en gebrek aan inlevingsvermogen.
Ik kap er echt mee.
Ik heb veel meegemaakt - zoals systeembeheerders waar je echt nog op zoek moest naar de communicatie interface - maar jij slaat echt alles - qua botheid en eigendunk en gebrek aan inlevingsvermogen.
Ik kap er echt mee.
0
Onweerwolf
geplaatst: 18 januari 2012, 14:27 uur
Mjuman schreef:
Ik kap er echt mee.
Ik kap er echt mee.
Nou ja zeg. Wat een asociale reactie. Ik wordt hier uitgemaakt voor iemand met een in zichzelf gekeerd eenzijdig wereldbeeld simpel en alleen omdat ik vind dat jij niet kunt bepalen dat jouw manier van muziek consumeren een mooiere belevenis oplevert dan de mijne en dat doe ik door inhoudelijke argumenten te geven en daarnaast te erkennen dat er niets mis is met jouw manier van muziek beleven.
En dan ben ik vervolgens degene die slecht communiceert? Belachelijk!

0
geplaatst: 18 januari 2012, 14:29 uur
Onweerwolf schreef:
Artwork vasthouden is trouwens onzin, het gaat immers om hoe het eruit ziet? En daar hoef je het niet voor vast te houden.
Artwork vasthouden is trouwens onzin, het gaat immers om hoe het eruit ziet? En daar hoef je het niet voor vast te houden.
Hoezo mij betichten van snobisme en van bepalen wat een fijne muziekbelevenis is, terwijl jij mij net zo hard vertelt dat de manier waarop ik mijn muziek beleef onzin is?
Onweerwolf schreef:
Als je bij gebrek aan argumenten op de man gaat spelen, prima.
Overigens schaam ik mij nergens voor. Als je mijn bericht had gelezen, had je gezien dat het belangrijkste punt was dat jij niet ingaat op wat anderen zeggen en hun meningen afdoet als niet relevant - omdat jij het anders ziet.
0
Onweerwolf
geplaatst: 18 januari 2012, 14:37 uur
wizard schreef:
Hoezo mij betichten van snobisme en van bepalen wat een fijne muziekbelevenis is, terwijl jij mij net zo hard vertelt dat de manier waarop ik mijn muziek beleef onzin is?
(quote)
Dat doe ik dus helemaal niet. Ik stel heel duidelijk dat jouw manier van muziek beleven prima is.
Onweerwolf schreef:
Als je bij gebrek aan argumenten op de man gaat spelen, prima. [/quote]
Jij speelt het op de man. Jij beschuldigt mij van kortzichtigheid. Als ik dan vervolgens de bal terug kaats dan ben ik degene die het op de man speelt? Natuurlijk.

Overigens schaam ik mij nergens voor. Als je mijn bericht had gelezen, had je gezien dat het belangrijkste punt was dat jij niet ingaat op wat anderen zeggen en hun meningen afdoet als niet relevant - omdat jij het anders ziet.
Er staat helemaal niet in jouw bericht dat ik niet inga op wat anderen zeggen. En als dat er wel had gestaan dan was dat onzin geweest want ik heb in de afgelopen posts niets anders gedaan dan ingaan op wat anderen zeggen.
Het is heel simpel:
Jij beleeft jouw muziek op manier A.
Ik beleef mijn muziek op manier B.
Ik stel dat allebei deze manieren prima zijn maar als ik vervolgens stel dat ze niet voor elkaar onder doen en dat manier B net zo fijn is als manier A. dan wordt ik vervolgens kortzichtig genoemd.
Jij noemt mij kortzichtig terwijl jij jouw manier van muziek beleven boven die van mijn plaatst omdat je een CD in je handen hebt en ik een harde schijf op mijn bureau heb staan. Dat slaat toch helemaal nergens op?
0
geplaatst: 18 januari 2012, 16:41 uur
Onweerwolf, je bekijkt het maar lekker... 
Dat jij voortdurend vanuit jezelf redeneert en verschillende manieren van muziek beleven per se gelijk wilt stellen, ook al beweert Mjuman (met bronnen!) dat er een verschil is, moet je zelf weten.
Ik vind dat kortzichtig. En dat vind ik ook van artwork kijken op een scherm gelijkstellen aan door een boekje bladeren. Als jij dat een snobistisch waarde-oordeel vindt, moet je ook zelf weten. In dat geval ben ik graag een snob.
Ik citeer mezelf:
"Alleen al het gevoel en de voorpret van het naar de winkel te fietsen en door bakken met cd's gaan maakt cd's kopen VOOR MIJ veel leuker dan iets downloaden. En dan komt daar later nog bij dat je iets hebt dat je in je handen kan houden."
Waar vel ik hier een oordeel over jouw muziekbeleving?
En verder wens ik je een fijne avond met een plezierige computergestuurde muziekbeleving. Wat verder overigens een prima manier is als je ervan houdt. Maar niet hetzelfde als een cd afspelen.

Dat jij voortdurend vanuit jezelf redeneert en verschillende manieren van muziek beleven per se gelijk wilt stellen, ook al beweert Mjuman (met bronnen!) dat er een verschil is, moet je zelf weten.
Ik vind dat kortzichtig. En dat vind ik ook van artwork kijken op een scherm gelijkstellen aan door een boekje bladeren. Als jij dat een snobistisch waarde-oordeel vindt, moet je ook zelf weten. In dat geval ben ik graag een snob.
Ik citeer mezelf:
"Alleen al het gevoel en de voorpret van het naar de winkel te fietsen en door bakken met cd's gaan maakt cd's kopen VOOR MIJ veel leuker dan iets downloaden. En dan komt daar later nog bij dat je iets hebt dat je in je handen kan houden."
En verder wens ik je een fijne avond met een plezierige computergestuurde muziekbeleving. Wat verder overigens een prima manier is als je ervan houdt. Maar niet hetzelfde als een cd afspelen.
0
Onweerwolf
geplaatst: 18 januari 2012, 16:59 uur
wizard schreef:
Jij stelt dat het kortzichtig van mij is om de belevenis gelijk te stellen. Met andere woorden je suggereert dat jouw belevenis een mooiere is.
Het gaat hem niet om de praktische verschillen in hoe je het beluistert maar om hoe de belevenis is en jij kunt niet stellen dat die voor iemand die naar gedigitaliseerde muziek luistert minder is dan voor iemand die naar CD's luistert. Als dat voor jezelf zo is, prima maar dat maakt het nog geen feit.
0
geplaatst: 18 januari 2012, 17:10 uur
Ik moet Onweerwolf hier toch bijtreden.
Er werd gesuggereerd dat 'de oude manier' een mooiere muziekbeleving geeft. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Evengoed zou bijvoorbeeld kunnen gesteld worden dat 'de oude manier' maar materialistisch is en minder om de muziek zelf gaat dan 'de nieuwe manier'.
Beide zijn mogelijk, maar als algemene waarheid voorgesteld zijn beide kul.
Er werd gesuggereerd dat 'de oude manier' een mooiere muziekbeleving geeft. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Evengoed zou bijvoorbeeld kunnen gesteld worden dat 'de oude manier' maar materialistisch is en minder om de muziek zelf gaat dan 'de nieuwe manier'.
Beide zijn mogelijk, maar als algemene waarheid voorgesteld zijn beide kul.
* denotes required fields.