Muziek / Nieuws / R.I.P Muziekindustrie? Goeie zaak!
zoeken in:
0
geplaatst: 29 mei 2012, 18:59 uur
En dat blijkt dus volgens veel onhankelijk onderzoek onzin. Ik download muziek, maar toch koop ik zoveel mijn budget toelaat en meestal ga ik er nog ver over heen. Ik heb genoeg films gedownload en heb ze later in de bioscoop bekeken (voor de ervaring). Etc....
De grote maatschappijen willen geen verbod omdat ze gratis reclame willen tegen houden. Ze willen een verbod omdat mensen steeds breder gaan kijken en ze hun controle over de toevoer kwijt raken!! Dus hun marktpositie verminderd.
De grote maatschappijen willen geen verbod omdat ze gratis reclame willen tegen houden. Ze willen een verbod omdat mensen steeds breder gaan kijken en ze hun controle over de toevoer kwijt raken!! Dus hun marktpositie verminderd.
0
geplaatst: 29 mei 2012, 19:12 uur
korenbloem schreef:
waarom is dit aannemelijk? Dit is toch heel duidelijk een dogmatische stelling, en ik weet dat veel mensen daar in geloven, maar het is niet bewijzen!!!!
waarom is dit aannemelijk? Dit is toch heel duidelijk een dogmatische stelling, en ik weet dat veel mensen daar in geloven, maar het is niet bewijzen!!!!
So what?
In een voedingswinkel worden dagelijks producten weggeworpen als de houdbaarheidsdatum bijna verstreken is.
Dus ik loop zo'n winkel binnen en laad mijn karretje met vanalles vol en loop naar buiten zonder te betalen. Ik word natuurlijk tegengehouden. Geen nood, want ik leg even uit dat die producten toch door niemand meer gekocht zouden worden.
Vervolgens meld ik doodleuk dat ik weet dat hij en vele mensen geloven dat zijn winst nu daalt, maar, zeg ik, met enkele uitroeptekens erbij; het is niet te bewijzen!!!!
Of met andere woorden, het argument 'ik zou het toch niet gekocht hebben' is geen argument want dát is niet te bewijzen. De inbreuk blijft dezelfde.
0
geplaatst: 29 mei 2012, 19:24 uur
Ik zou willen dat mensen stoppen met downloaden vergelijken met andere producten. Het is iets virtueels en oneindigs. Er is geen wet van schaarste of verbruik. Het is iets oneindigs. En nog maals al die vergelijkingen gaan mank.
Maar goed ik wil proberen om mee te gaan in je analogie:
Wanneer er een machine wordt gemaakt: dat een bepaald soort voedsel (dus dat iedereen er van kan leven) oneindig zou maken en iedereen heeft er toegang tot. Wat zou er dan gebeuren?
Wil dit zeggen dat alle supermarkten dicht kunnen, wil dit zeggen dat restaurants niet meer bestaan etc. Een idee kun je niet beschermen of afbakenen, zelfde heeft heel lang voor muziek gegolden, tot halverwege vorige eeuw. en het keer punt is gekomen in het begin van deze eeuw. En moet downloaden kopieer ik nog steeds het idee niet en ik schaad en misbruik het niet. Ik verspreid slechts het idee.
Maar goed ik wil proberen om mee te gaan in je analogie:
Wanneer er een machine wordt gemaakt: dat een bepaald soort voedsel (dus dat iedereen er van kan leven) oneindig zou maken en iedereen heeft er toegang tot. Wat zou er dan gebeuren?
Wil dit zeggen dat alle supermarkten dicht kunnen, wil dit zeggen dat restaurants niet meer bestaan etc. Een idee kun je niet beschermen of afbakenen, zelfde heeft heel lang voor muziek gegolden, tot halverwege vorige eeuw. en het keer punt is gekomen in het begin van deze eeuw. En moet downloaden kopieer ik nog steeds het idee niet en ik schaad en misbruik het niet. Ik verspreid slechts het idee.
0
geplaatst: 29 mei 2012, 19:24 uur
korenbloem schreef:
Ik denk heren dat we toch met een generatie kloof te maken hebben hier. Want hoe goed ik Mujman zijn analyse ook vind, is zijn conclusie weer ouderwets, want waarom kan dat NOOIT geen goed gevoel gegeven?
Er zijn zoveel kleine (goede) werken die niet op cd zijn uitgebracht, maar wel op vinyl en OOP dan moet ik maar niet downloaden als ik die plaat wil horen en jaren wachten tot het opnieuw wordt uitgebracht. Ik hoef niet perse de nieuwste plaat van artiest X, ik wil de plaat die ik het beste vind!
En alles is beschikbaar door het internet en vrij te beluisteren.
Ik denk heren dat we toch met een generatie kloof te maken hebben hier. Want hoe goed ik Mujman zijn analyse ook vind, is zijn conclusie weer ouderwets, want waarom kan dat NOOIT geen goed gevoel gegeven?
Er zijn zoveel kleine (goede) werken die niet op cd zijn uitgebracht, maar wel op vinyl en OOP dan moet ik maar niet downloaden als ik die plaat wil horen en jaren wachten tot het opnieuw wordt uitgebracht. Ik hoef niet perse de nieuwste plaat van artiest X, ik wil de plaat die ik het beste vind!
En alles is beschikbaar door het internet en vrij te beluisteren.
Het was niet mijn conclusie: het was een persoonlijke observatie. Mijn stelling is evenwel - ik herhaal 'em even:
Mjuman schreef:
zo lang als er mensen zijn die veel tijd steken in het maken van mooie (muziek, film, tekst etc) content waarvan andere mensen volop genieten, zal op enige manier voor die content moeten worden betaald.
zo lang als er mensen zijn die veel tijd steken in het maken van mooie (muziek, film, tekst etc) content waarvan andere mensen volop genieten, zal op enige manier voor die content moeten worden betaald.
De crux zit 'em in "op enige manier". Praktijkvoorbeeld: waarom zijn printers zo goedkoop, omdat de prijs gesubsidieerd wordt door de hoge prijs van cartridges. Waarom krijg je een fraaie smartphone als je een abonnement afsluit? Omdat ...
Zo zou het ook met cd's kunnen gaan, de prijs daalt en de gedaalde prijs wordt door andere bestedingen gecompenseerd. Waar ik dan aan denk? Nou bijv. een abonnement op content feeds van bepaalde bands/labels. Zal de retail dan nog meer buiten spel komen te staan - ik vrees van wel. Voor labels/bands moet het heerlijk zijn omrechtstreeks content (mail) met de fans/kopers te hebben. Heb al een tijd een abo op Fabric/FabricLive cd's - die komen 1 * per maand door de bus gefloept (voor GBP 8,50 per stuk) - omdat ik daarmee prime member kan ik gratis allerlei streams beluisteren.
Mijn uitgangspunt platenmaatschappijen hebben te lang het oude business model overeind willen houden en zitten snurken - de wereld veranderde al in de jaren 90 van de vorige eeuw en toen was er nog geen breedband-internet. Ons mediagedrag is de afgelopen 30 jaar fundamenteel gewijzigd, we hebben gewoon meer media(toegang) gekregen en een wereldwijd schoolplein om 'cassettes' uit te wisselen. Het mp3-formaat bestaat al sinds 1995 en de platenmaatschappijen hadden kunnen weten wat dat zou gaan betekenen - niet uitsluitend werken aan belemmerende maatregelen, maar mee evolueren.
Het is te simplistisch om een lineaire relatie te leggen tussen downloaden en inkomstenderving: 1000 downloads betekent echt niet een non-sale van 1000 albums; hoe hoog dan wel, moeilijk te zeggen - denk wel dat prijselasticiteit een belangrijk gegeven is, al krijg ik wel de indruk dat door hoogfrequent downloaden muziek langzamerhand verschuift van duurzaam goed naar puur consumptiegoed: downloaden, beluisteren, becommentariëren en becijferen op MuMe, evt wissen, zippo presto klaar. Wat blijft?
0
geplaatst: 29 mei 2012, 19:30 uur
Mjuman schreef:
Het was niet mijn conclusie: het was een persoonlijke observatie. Mijn stelling is evenwel - ik herhaal 'em even:
De crux zit 'em in "op enige manier". Praktijkvoorbeeld: waarom zijn printers zo goedkoop, omdat de prijs gesubsidieerd wordt door de hoge prijs van cartridges. Waarom krijg je een fraaie smartphone als je een abonnement afsluit? Omdat ...
Zo zou het ook met cd's kunnen gaan, de prijs daalt en de gedaalde prijs wordt door andere bestedingen gecompenseerd. Waar ik dan aan denk? Nou bijv. een abonnement op content feeds van bepaalde bands/labels. Zal de retail dan nog meer buiten spel komen te staan - ik vrees van wel. Voor labels/bands moet het heerlijk zijn omrechtstreeks content (mail) met de fans/kopers te hebben. Heb al een tijd een abo op Fabric/FabricLive cd's - die komen 1 * per maand door de bus gefloept (voor GBP 8,50 per stuk) - omdat ik daarmee prime member kan ik gratis allerlei streams beluisteren.
Mijn uitgangspunt platenmaatschappijen hebben te lang het oude business model overeind willen houden en zitten snurken - de wereld veranderde al in de jaren 90 van de vorige eeuw en toen was er nog geen breedband-internet. Ons mediagedrag is de afgelopen 30 jaar fundamenteel gewijzigd, we hebben gewoon meer media(toegang) gekregen en een wereldwijd schoolplein om 'cassettes' uit te wisselen. Het mp3-formaat bestaat al sinds 1995 en de platenmaatschappijen hadden kunnen weten wat dat zou gaan betekenen - niet uitsluitend werken aan belemmerende maatregelen, maar mee evolueren.
Het is te simplistisch om een lineaire relatie te leggen tussen downloaden en inkomstenderving: 1000 downloads betekent echt niet een non-sale van 1000 albums; hoe hoog dan wel, moeilijk te zeggen - denk wel dat prijselasticiteit een belangrijk gegeven is, al krijg ik wel de indruk dat door hoogfrequent downloaden muziek langzamerhand verschuift van duurzaam goed naar puur consumptiegoed: downloaden, beluisteren, becommentariëren en becijferen op MuMe, evt wissen, zippo presto klaar. Wat blijft?
(quote)
(quote)
Inderdaad. In de kern ben ik het zeker met je eens. Het gedrag veranderd de luisteraar wordt dus eigenlijk steeds kritischer
Mjuman schreef:
Hier ben ik het 100% mee eens.
Edit:
Het probleem zit er in inderdaad hoe moet men nu straks geld gaat verdienen, als het product gratis verkrijgbaar is. Maar er zijn voldoende opties en 10 jaar naar napster bestaat er nog steeds voldoende muziek en er komt alleen maar meer! Maar het lastige is: er zo zoveel kosten die niet gemaakt hoeven worden omdat het product ook voor hun gratis verspreid wordt. Waarom moet iemand voor 1 x luisteren om te proberen de volle mep betalen, want waarom mag ik wel gratis lenen van mijn buurman, waarom is dit wel akkoord? (Dit laatste is akkoord omdat ze er niks tegen kunnen doen!!!)
0
geplaatst: 29 mei 2012, 20:22 uur
korenbloem schreef:
Ik zou willen dat mensen stoppen met downloaden vergelijken met andere producten.
Ik zou willen dat mensen stoppen met downloaden vergelijken met andere producten.
Schrijft degene die er pas nog het Nederlandse cannabis gedoogbeleid bijsleurt.

(Ik snap het al. Vergelijken is geen probleem. Jij ziet er meer voordelen in dan nadelen. Tenminste, zolang alleen jij het doet en anderen niet.)
Het is overigens niet het downloaden dat ik hier vergelijk met andere producten, maar ik maak duidelijk dat jouw uitroep dat het niet te bewijzen is van geen belang is in de discussie of het hier wel dan niet om een inbreuk gaat. Rond dat feit blijf je liever angstvallig heen fietsen.
0
Ziegler
geplaatst: 29 mei 2012, 20:25 uur
En daar fiets hij al pagina's omheen. Zelfs op directe uitnodigingen van mijn kant wil Korenbloem niet ingaan op de vraag of er inbreuk op het auteursrecht gemaakt wordt als we 'sharen'.
0
geplaatst: 29 mei 2012, 20:41 uur
korenbloem schreef:
Waarom moet iemand voor 1 x luisteren om te proberen de volle mep betalen,...
Waarom moet iemand voor 1 x luisteren om te proberen de volle mep betalen,...
Ja, waarom mag ik het boek niet 1x lezen om te proberen, de film niet 1x kijken om te proberen, voor ik ook maar 1 cent uitgeef? Spannende vraag.
Je moet om muziek even te proberen trouwens niet de volle mep betalen. Je kan in de winkel gratis fragmenten beluisteren.
Vroeger, voor de tijd dat kopiëren tot nieuwe norm verheven was, kon je een cd'tje dat echt niet beviel 's anderendaags zelfs gewoon weer binnenbrengen bij je vertrouwde handelaar, zonder dat dit je 1 cent kostte. (Bij mijn lokale 'metaldealer' mag ik dat trouwens nog steeds.) Maar je anonieme verkoper van vandaag zou wel heel naïef zijn zulke service te verlenen.
0
geplaatst: 29 mei 2012, 20:45 uur
korenbloem schreef:
Waarom moet iemand voor 1 x luisteren om te proberen de volle mep betalen, want waarom mag ik wel gratis lenen van mijn buurman, waarom is dit wel akkoord? (Dit laatste is akkoord omdat ze er niks tegen kunnen doen!!!)
Waarom moet iemand voor 1 x luisteren om te proberen de volle mep betalen, want waarom mag ik wel gratis lenen van mijn buurman, waarom is dit wel akkoord? (Dit laatste is akkoord omdat ze er niks tegen kunnen doen!!!)
Kronos geeft al een antwoord en ik heb er ooknog wel één: bij Amazon kan je per track ca 30 sec. beluisteren, umsonst. In de platenzaak, zolang totdat je weggekeken wordt - 't schijnt trouwens dat de combi platenzaak/koffieshop - koffiedrinken in combinatie met luisteren ook weer terugkomt - in de jaren 70 was dat hier geen succes.
De formule die Kronos omschijft: kopen, beluisteren en terugbrengen als een cd niet bevalt, was een formule die Van Leest tot een paar jaar terug hanteerde voor zgn pashouders (moest je een pas kopen voor 10 euro); ook Plato had heel lang (nu nog?) de zgn no-risk disc: beviel ie niet kreeg je je geld terug - slechts eenmaal gebruik van gemaakt.
0
Ziegler
geplaatst: 29 mei 2012, 21:00 uur
Ik vind downloaden zo 2010.
Deze discussie behoort binnenkort tot de geschiedenis. Als je een album even wil luisteren neem je een al dan niet gratis abbonnement op een dienst zoals spotify. Dergelijke diensten zijn op één of andere manier de toekomst. En dan komt er vanzelf een verdienmodel waar de artiesten op een of andere manier zijn opgenomen.
Sinds kort stream ik spotify draadloos naar m'n stereo. In een heel behoorlijke kwaliteit.
Deze discussie behoort binnenkort tot de geschiedenis. Als je een album even wil luisteren neem je een al dan niet gratis abbonnement op een dienst zoals spotify. Dergelijke diensten zijn op één of andere manier de toekomst. En dan komt er vanzelf een verdienmodel waar de artiesten op een of andere manier zijn opgenomen.
Sinds kort stream ik spotify draadloos naar m'n stereo. In een heel behoorlijke kwaliteit.
0
Onweerwolf
geplaatst: 29 mei 2012, 21:11 uur
Kronos schreef:
Ja, over illegaal downloaden gaat het natuurlijk. Dat er geen goed wordt weggenomen is geen argument. Even citeren uit wiki over wat in Nederland onder diefstal valt:
In overeenstemming met rechtspraak uit het begin van de 20ste eeuw hoeft een goed niet noodzakelijk een tastbaar iets te zijn, met 'enig goed' kan ook stroom of informatie worden bedoeld. link
Dat is bij het downloaden van illegaal geüploade bestanden toch het geval. Dat dit (nog) niet strafbaar is heeft onder andere te maken met een verouderde wet (zie wat Ziegler daarover schreef).
(quote)
Ja, over illegaal downloaden gaat het natuurlijk. Dat er geen goed wordt weggenomen is geen argument. Even citeren uit wiki over wat in Nederland onder diefstal valt:
In overeenstemming met rechtspraak uit het begin van de 20ste eeuw hoeft een goed niet noodzakelijk een tastbaar iets te zijn, met 'enig goed' kan ook stroom of informatie worden bedoeld. link
Dat is bij het downloaden van illegaal geüploade bestanden toch het geval. Dat dit (nog) niet strafbaar is heeft onder andere te maken met een verouderde wet (zie wat Ziegler daarover schreef).
Dat er geen goed wordt weggenomen is juist wél het argument. Het enige wat jij aankaart is dat muziek oid ook een goed is omdat goederen niet per se stoffelijk moeten zijn. Dat goederen ook niet stoffelijk kunnen zijn is totaal irrelevant. Waar het om gaat is dat downloaden inbreuk maakt op een auteursrecht en dus niet op een eigendomsrecht. Er wordt geen goed weggenomen, dus kan er geen sprake zijn van diefstal.
(quote)
Het is niet omdat het verlies niet precies te berekenen valt dat er daarom geen verlies is en geen sprake van een vorm van diefstal.
Dat beweert verder ook niemand.
0
geplaatst: 29 mei 2012, 21:11 uur
Mjuman schreef:
Laat ik dat even verduidelijken aan de hand van een voorbeeld: ik ben een aantal malen naar een concert van Saskia Laroo geweest, die runt haar eigen label waarop ze haar cd's uitbrengt, zij (trompettiste) behoort tot de NL jazztop en is innovatief bezig, ze speelt op kleine podia en heeft altijd een doosje met haar eigen cd's bij zich - die dan voor ca 12 - 15 euro worden verkocht. Ik heb bewondering voor iemand die zo actief is en ik vind dat zo iemand ook gewoon 'zijn/haar ding' moet kunnen blijven doen. Iemand die voor (relatief) lage gages - kleine clubs - optreedt en dan cd's meezeult, verdient gewoon steun en waardering. Tja en dat is inderdaad subjectief, mijn persoonlijke opvatting, mijn gevoel erbij.
Laat ik dat even verduidelijken aan de hand van een voorbeeld: ik ben een aantal malen naar een concert van Saskia Laroo geweest, die runt haar eigen label waarop ze haar cd's uitbrengt, zij (trompettiste) behoort tot de NL jazztop en is innovatief bezig, ze speelt op kleine podia en heeft altijd een doosje met haar eigen cd's bij zich - die dan voor ca 12 - 15 euro worden verkocht. Ik heb bewondering voor iemand die zo actief is en ik vind dat zo iemand ook gewoon 'zijn/haar ding' moet kunnen blijven doen. Iemand die voor (relatief) lage gages - kleine clubs - optreedt en dan cd's meezeult, verdient gewoon steun en waardering. Tja en dat is inderdaad subjectief, mijn persoonlijke opvatting, mijn gevoel erbij.
Hulde voor dit standpunt! En als je dan de artiest(en) nog kent ook is het helemaal geweldig om nog even reclame te kunnen maken:

Smoke This..... (2000)

New Fuses, Old Sticks (2012)
Onvervalste en onversneden behoorlijk stevige Roadhouse blues (daar kan menige ervaren groep nog van leren) van de band Smokin' Dynamite van mede user Droombolus. Cd's (met een handtekening) te verkrijgen via www.smokindynamite.nl. Of PM-en. Voor een zeer schappelijke prijs.
Enthousiasme voor muziek ligt niet bij verkochte aantallen, of het nu gaat om miljoenen of verkoop van cd's in eigen beheer via internet. Wat muzikanten en liefhebbers van muziek/verzamelaars wel bindt, is liefde voor het vak. Het is onmogelijk tegelijkertijd lief te hebben en aan de andere kant af te wijzen. Natuurlijk dient een muzikant voor creatieve inspanningen (concerten, geluidsdragers, streams) te worden beloond.
Het gaat om het uiten van de waardering voor de kunst, de muziek, en de wens om het maar vooral voort te laten bestaan.
Gewoon streven dus naar betalen. Dat je cd's koopt in de aanbieding doet daar niets aan af, over de hoogte van prijzen van cd's is het laatste woord nog niet gezegd.
0
Onweerwolf
geplaatst: 29 mei 2012, 21:15 uur
Kronos schreef:
Dat is een goede uitleg om te verduidelijken dat het moeilijk/onmogelijk te zeggen valt wat precies het verlies is wanneer er illegaal wordt gedownload. Maar het principe verandert er niet door. Of je de cd nu wel of niet gekocht zou hebben, er is sprake van het toeëigenen van bestanden met informatie waar auteursrechten voor gelden en die bestanden worden onrechtmatig verspreid.
(quote)
Dat is een goede uitleg om te verduidelijken dat het moeilijk/onmogelijk te zeggen valt wat precies het verlies is wanneer er illegaal wordt gedownload. Maar het principe verandert er niet door. Of je de cd nu wel of niet gekocht zou hebben, er is sprake van het toeëigenen van bestanden met informatie waar auteursrechten voor gelden en die bestanden worden onrechtmatig verspreid.
Het is geen toe-eigening, dat veronderstelt namelijk dat je iets wegneemt en dat doe je niet. Het enige wat je doet als je een CD downloadt is inbreuk maken op een auteursrecht.
De enige relevantie theoretische discussie in dit geheel is dan ook of de wetgever het huidige artikel over kopieën voor eigen gebruik moet afschaffen of niet.
0
Onweerwolf
geplaatst: 29 mei 2012, 21:19 uur
Ziegler schreef:
Volgens mij leg ik dat al uit: downloaden is enkel dan mogelijk als iemand anders bereid is om een kopie aan te bieden. En dat is verboden.
(quote)
Volgens mij leg ik dat al uit: downloaden is enkel dan mogelijk als iemand anders bereid is om een kopie aan te bieden. En dat is verboden.
Ik volg je niet. Het ging toch over downloaden en niet over uploaden? Maar goed of een en ander wettelijk verboden is is verder niet zo relevant voor de vraag of iets moreel is of niet.
En alleen gekken weten dingen zeker zegt men wel eens. Dat de schade lastig vast is te stellen wil niet zeggen dat er geen schade is.
Het wil ook niet zeggen dat er wel schade is.
Of zou kunnen zijn. Ik vind het eigenlijk wel amusant dat er hier zijn die met zoveel bravoure weten te stellen dat er geen schade is.
Wordt de schade overdreven door de branche? Vast en zeker, maar dat het totale downloaden er voor zorgt dat rechthebbenden geld mislopen lijkt me zeer aannemelijk.
Wordt de schade overdreven door de branche? Vast en zeker, maar dat het totale downloaden er voor zorgt dat rechthebbenden geld mislopen lijkt me zeer aannemelijk.
Er zijn anders genoeg andere factoren te bedenken waarom de huidige cd markt ingestort is.
0
Ziegler
geplaatst: 29 mei 2012, 21:22 uur
Onweerwolf schreef:
Dat er geen goed wordt weggenomen is juist wél het argument. Het enige wat jij aankaart is dat muziek oid ook een goed is omdat goederen niet per se stoffelijk moeten zijn. Dat goederen ook niet stoffelijk kunnen zijn is totaal irrelevant. Waar het om gaat is dat downloaden inbreuk maakt op een auteursrecht en dus niet op een eigendomsrecht. Er wordt geen goed weggenomen, dus kan er geen sprake zijn van diefstal.
Oh? Oké, dan vind je het vast niet erg dat ik een kabeltje naar jouw meterkast leg om stroom af te tappen. Dat is geen diefstal doet ook geen inbreuk op enig auteursrecht.
Of er wel of geen goed weggenomen wordt is voor de vraag of er sprake is van diefstal niet meer zo heel relevant.
0
Onweerwolf
geplaatst: 29 mei 2012, 21:24 uur
Ziegler schreef:
Edit: de aannemelijkheid zit hem in de grote getallen. Als een film 1.000.000 keer gedownload is vind ik het aannemelijk dat er mensen tussen zitten die vervolgens besluiten de DVD niet meer te huren of de bioscoop niet meer te bezoeken.
Edit: de aannemelijkheid zit hem in de grote getallen. Als een film 1.000.000 keer gedownload is vind ik het aannemelijk dat er mensen tussen zitten die vervolgens besluiten de DVD niet meer te huren of de bioscoop niet meer te bezoeken.
Ongetwijfeld, maar dan hoeft Korenbloem zich toch niet moreel bezwaard te voelen?
0
Onweerwolf
geplaatst: 29 mei 2012, 21:28 uur
Kronos schreef:
So what?
In een voedingswinkel worden dagelijks producten weggeworpen als de houdbaarheidsdatum bijna verstreken is.
Dus ik loop zo'n winkel binnen en laad mijn karretje met vanalles vol en loop naar buiten zonder te betalen. Ik word natuurlijk tegengehouden. Geen nood, want ik leg even uit dat die producten toch door niemand meer gekocht zouden worden.
Vervolgens meld ik doodleuk dat ik weet dat hij en vele mensen geloven dat zijn winst nu daalt, maar, zeg ik, met enkele uitroeptekens erbij; het is niet te bewijzen!!!!
Of met andere woorden, het argument 'ik zou het toch niet gekocht hebben' is geen argument want dát is niet te bewijzen. De inbreuk blijft dezelfde.
(quote)
So what?
Dus niet. Want voedsel jatten uit een supermarkt is namelijk wel diefstal. Als je mijn vuilniszak van mijn balkon meeneemt ook. Dan eigen je je namelijk iets toe en het doet niet terzake of de diegene van wie je het ontvreemd waarde hecht aan het goed of niet of dat het goed überhaupt op welke manier dan ook enige waarde heeft.
Deze analogie gaat dus totaal niet op.
0
Ziegler
geplaatst: 29 mei 2012, 21:30 uur
Die analogie komt jou slecht uit, maar was juist erg goed gevonden door Kronos.
0
Onweerwolf
geplaatst: 29 mei 2012, 21:34 uur
Ziegler schreef:
Oh? Oké, dan vind je het vast niet erg dat ik een kabeltje naar jouw meterkast leg om stroom af te tappen. Dat is geen diefstal doet ook geen inbreuk op enig auteursrecht.
(quote)
Dat is wel diefstal want dan neem je namelijk mijn stroom weg. Die stroom is mijn eigendom en kan ik niet meer gebruiken omdat jij dat al doet.
Of er wel of geen goed weggenomen wordt is voor de vraag of er sprake is van diefstal niet meer zo heel relevant.
Ja dat is dus precies wat wel relevant is.
0
Onweerwolf
geplaatst: 29 mei 2012, 21:35 uur
Ziegler schreef:
Kom zeg. Als we hier nu echt willens en wetens gaan lopen beweren dat inbreuk op een auteursrecht gelijk staat aan diefstal dan hou ik op hoor.

Een discussie is leuk zolang de feiten niet genegeerd worden.
0
Ziegler
geplaatst: 29 mei 2012, 21:40 uur
Hoe kan stroom jouw eigendom zijn?
Als je de discussie overigens gevolgd had, had je geweten dat diefstal en een inbreuk op het auteursrecht keurig uit elkaar worden gehouden, maar dat zelfs rechtsgeleerden in de verleiding komen om inbreuk op het auteursrecht als 'theft' aan te duiden. Wie is Kronos dan om daar niet aan mee te doen.
Als je de discussie overigens gevolgd had, had je geweten dat diefstal en een inbreuk op het auteursrecht keurig uit elkaar worden gehouden, maar dat zelfs rechtsgeleerden in de verleiding komen om inbreuk op het auteursrecht als 'theft' aan te duiden. Wie is Kronos dan om daar niet aan mee te doen.
0
geplaatst: 29 mei 2012, 21:41 uur
Ziegler schreef:
Dan moet spotify wel de dingen hebben die je zoekt!!!
Daarnaast samles zeggen mij niks, kan ik geen beeld krijgen van een goed album
0
geplaatst: 29 mei 2012, 21:43 uur
Onweerwolf schreef:
Dat is wel diefstal want dan neem je namelijk mijn stroom weg. Die stroom is mijn eigendom en kan ik niet meer gebruiken omdat jij dat al doet.
Dat laatste is niet waar. Je gebruikt alleen twee keer zoveel stroom, waarvan een deel naar Ziegler zou gaan.
Het voorbeeld is perfect gekozen omdat het ook om niets tastbaars gaat. Maar je bent niet de eerste hoor, die z'n schuldige praktijken probeert te vergoelijken en vooral recht te praten wat krom is.
0
Ziegler
geplaatst: 29 mei 2012, 21:48 uur
Dat geldt altijd. Ook voor The Pirate Bay of Promo Bay zoals ze nu heten. Het zal je verbazen hoeveel daar niet te krijgen is.
0
geplaatst: 29 mei 2012, 21:53 uur
Nee, voor mij (want ik heb de juiste bronnen) is wel alles (99%) te krijgen en te proberen voordat ik het koop!!!
En nee het stroom voorbeeld is niet perfect gekozen, Want een kopie zegt niks over het orgineel!!!
En nee het stroom voorbeeld is niet perfect gekozen, Want een kopie zegt niks over het orgineel!!!
0
Onweerwolf
geplaatst: 29 mei 2012, 21:56 uur
Ziegler schreef:
Waarom zou dat niet kunnen?
Beetje tegenstrijdig dit. Het wordt helemaal niet uit elkaar gehouden want Kronos stelt dat downloaden diefstal is en dat is het dus niet.
Het argument dat 'rechtsgeleerden' in de verleiding komen is een drogreden.
Het is namelijk wettelijk gezien gewoon geen diefstal. Je neemt namelijk helemaal niets weg.
0
Onweerwolf
geplaatst: 29 mei 2012, 22:00 uur
musician schreef:
Dat laatste is niet waar. Je gebruikt alleen twee keer zoveel stroom, waarvan een deel naar Ziegler zou gaan.
(quote)
Wat een onzin. Ik gebruik helemaal niet 2x zoveel stroom. Ik betaal voor de stroom die ik gebruik en voor de stroom die Ziegler steelt, mijn gebruik blijft precies hetzelfde.
Het voorbeeld is perfect gekozen omdat het ook om niets tastbaars gaat.
Het gaat niet om tastbaar of niet tastbaar, dat heeft er dus niets mee te maken. Het gaat om het wegnemen van een goed.
Maar je bent niet de eerste hoor, die z'n schuldige praktijken probeert te vergoelijken en vooral recht te praten wat krom is.
Haha, wat triest. Het downloaden van muziek is in Nederland volstrekt legaal. Ik ben dus nergens schuldig aan, al download ik 10.000 cd's per dag.
Dat jij dat persoonlijk niet leuk vindt is prima, maar zoals gezegd volledig subjectief en verder dus totaal irrelevant.
0
Ziegler
geplaatst: 29 mei 2012, 22:11 uur
Je maakt jezelf een beetje belachelijk.
Stroom kan je niet wegnemen. Net zomin als je een hypotheek kan verbranden.
Het kenmerk van een 'goed' (komt van goederen) is dat je het kan vastpakken.
Nu wil het geval dat je ook iets niet-tastbaars kan stelen. Daar zijn rechtsgeleerden het wel over eens.
Je kan stroom dus wel stelen, maar niet meenemen.
Lastig hoor.
Stroom kan je niet wegnemen. Net zomin als je een hypotheek kan verbranden.
Het kenmerk van een 'goed' (komt van goederen) is dat je het kan vastpakken.
Nu wil het geval dat je ook iets niet-tastbaars kan stelen. Daar zijn rechtsgeleerden het wel over eens.
Je kan stroom dus wel stelen, maar niet meenemen.
Lastig hoor.
* denotes required fields.