Muziek / Nieuws / R.I.P. #2
zoeken in:
0
geplaatst: 5 december 2023, 20:04 uur
R.I.P. Denny Laine.
Toch wel een grootheid uit de rockmuziek. Van begin tot eind bij Wings gezeten.
Speelde alle instrumenten, wisselde moeiteloos af met Paul McCartney. Schreef en zong zelfs ook voor Wings, een band die toen een echte rockgigant werd.
Is (eigenlijk) toch wel hopeloos in de problemen gekomen nadat McCartney de stekker uit Wings had getrokken. Onbegrijpelijk hoe dat toen is gelopen, onbegrijpelijk ook dat Laine niet meer de draad op kon pikken.
McCartney heeft het succes van Wings voor een groot deel aan de inzet van Laine te danken. Ik denk dat dat ook de ondergang van Laine heeft betekend.
Toch wel een grootheid uit de rockmuziek. Van begin tot eind bij Wings gezeten.
Speelde alle instrumenten, wisselde moeiteloos af met Paul McCartney. Schreef en zong zelfs ook voor Wings, een band die toen een echte rockgigant werd.
Is (eigenlijk) toch wel hopeloos in de problemen gekomen nadat McCartney de stekker uit Wings had getrokken. Onbegrijpelijk hoe dat toen is gelopen, onbegrijpelijk ook dat Laine niet meer de draad op kon pikken.
McCartney heeft het succes van Wings voor een groot deel aan de inzet van Laine te danken. Ik denk dat dat ook de ondergang van Laine heeft betekend.
0
geplaatst: 5 december 2023, 20:07 uur
Met name bekend van de prille Moody Blues waar hij Go Now tot grote hoogte zong.
Daarna uiteraard de trouwe rechterhand van Paul McCartney in Wings.
Laine was al een poosje ziek en recentelijk is er nog een benefietconcert voor hem gehouden.
R.I.P. Denny Laine.
Daarna uiteraard de trouwe rechterhand van Paul McCartney in Wings.
Laine was al een poosje ziek en recentelijk is er nog een benefietconcert voor hem gehouden.
R.I.P. Denny Laine.
0
geplaatst: 6 december 2023, 07:21 uur
R.i.P Denny Laine, een van de oprichters van de Moody Blues en de trouwe metgezel van McCartney in Wings, na het uiteenvallen van Wings verdween hij in de anonimiteit. Door corona, long covid, is hij met zijn gezondheid gaan kwakkelen las ik een paar weken geleden.
0
geplaatst: 6 december 2023, 10:07 uur
R.I.P. Denny Laine, voor mij vooral de melancholische stem van de Moody Blues Mk. I, een kwintet dat later altijd in de schaduw van Mk. II is blijven staan maar zelf toch ook een prima R&B-band was met een ijzersterke zanger.
0
geplaatst: 7 december 2023, 14:17 uur
De Nederlandse blues- en jazzzangeres Lils Mackintosh is eergisteren overleden. Mackintosh was de dochter van Max Woiski jr. en de kleindochter van Max Woiski sr. Zelf zong Mackintosh in de jaren '70 aanvankelijk in musicals (Hair, Ik Jan Cremer) en in rockbands. Na samenwerkingen met B.B. King en Oscar Peterson verlegde Mackintosh haar interesse naar jazz en blues. Ze is 68 jaar oud geworden.
0
geplaatst: 7 december 2023, 14:55 uur
Poet, actor and activist Benjamin Zephaniah has died, aged 65
Hij maakte ook muziek: Benjamin Zephaniah
Hij maakte ook muziek: Benjamin Zephaniah
0
geplaatst: 7 december 2023, 22:02 uur
Eergisteren overleed Mama Diabaté. De zangeres uit Guinee begon haar carrière in 1970, toen ze nog maar elf was. Ze bespeelde ook de gitaar en zes traditionele instrumenten. De 'Biche du Manding', zoals ze werd genoemd, is 64 jaar oud geworden.
1
geplaatst: 8 december 2023, 10:44 uur
De Finse progrockgroep Wigwam is in een maand tijd beide toetsenisten kwijtgeraakt. De groep werd opgericht in 1969. In 1874 werd Esa Kotilainen lid van de band. Een jaar later stapte hij weer op en werd opgevolgd door Pedro 'Heikki'/ 'Hessu' Hietanen. In 1977 wisselden de twee weer terug, waarna de band in 1978 op hiatus ging. In 1991 volgde een heroprichting, met Hietanen opnieuw een jaartje op toetsen. Tussen 1994 en 1999 lag de band opnieuw stil, maar rond de eeuwwisseling werd er weer opgestart, met alweer Hietanen als toetsenist. Kotilainen nam zijn plek weer over in 2001 en speelde bij de groep tot 2018.
Kotilainen is 77 jaar oud geworden; hij stierf op 6 november. Exact een maand later, op 6 december, overleed Hietanen op 74-jarige leeftijd.
Kotilainen is 77 jaar oud geworden; hij stierf op 6 november. Exact een maand later, op 6 december, overleed Hietanen op 74-jarige leeftijd.
7
geplaatst: 8 december 2023, 12:39 uur
chartsmaster schreef:
De groep werd opgericht in 1969. In 1874 werd Esa Kotilainen lid van de band.
De groep werd opgericht in 1969. In 1874 werd Esa Kotilainen lid van de band.
Hij was er vroeg bij.
1
Mssr Renard
geplaatst: 8 december 2023, 13:33 uur
WigWam is toevallig wel een ontzettend gave band. Ik ken de namen van de toetsenisten niet eens. Waarschijnlijk omdat Finse namen niet zo makkelijk blijven hangen.
Ik zal wat Wigwam draaien, want ze hebben enkele erg gave platen.
Ik zal wat Wigwam draaien, want ze hebben enkele erg gave platen.
2
geplaatst: 8 december 2023, 13:41 uur
Hoera, er is een typfout ontdekt!
Fijn dat mijn stukjes goed gelezen worden. En dat mensen er blijkbaar plezier aan beleven, al is het dan om een andere reden dan de bedoeling was.
Fijn dat mijn stukjes goed gelezen worden. En dat mensen er blijkbaar plezier aan beleven, al is het dan om een andere reden dan de bedoeling was.

2
Mssr Renard
geplaatst: 8 december 2023, 13:44 uur
chartsmaster schreef:
Gewoon die stukjes blijven plaatsen. Ik vind dat juist interessant, en het zet ook weer aan om oude albums op te zetten.
3
geplaatst: 8 december 2023, 13:51 uur
Mssr Renard schreef:
Gewoon die stukjes blijven plaatsen.
Gewoon die stukjes blijven plaatsen.
O ik vind zo'n stukje 'leedvermaak' ook helemaal niet erg hoor, ik kon er zelf ook om lachen.
En ik blijf ook lekker plaatsen. Ik sta er soms versteld van dat als ik iets plaats over mij volstrekt onbekende artiesten, dat dat voor anderen juist heel herkenbaar is. Zoals Wigwam; een naam die ik nog nooit eerder was tegengekomen. Ik moet zeggen dat dat 'Grass for blades' dat ik hierboven plaatste wel erg sterk is. Helaas wel een beetje trieste gelegenheid om nieuwe muziek te leren kennen
0
geplaatst: 8 december 2023, 15:53 uur
chartsmaster schreef:
"Op hiatus gaan", wat een lelijk fout anglicisme.

0
geplaatst: 8 december 2023, 20:11 uur
Het overlijden van Norman Lear (101), een groot progressief comedy schrijver en producent in de VS mag zeker ook wel even worden genoemd. Wereldberoemd vanwege dit:
All in the family theme
Veel goede dingen uit het verleden verdwijnen met, ook, Norman Lear.
All in the family theme
Veel goede dingen uit het verleden verdwijnen met, ook, Norman Lear.
0
geplaatst: 10 december 2023, 13:43 uur
Nidra Beard is op 71-jarige leeftijd overleden. Beard was zangeres in de groep Dynasty, een jaren '70/'80-funkband uit Los Angeles. Daarna(ast) was Beard ook actief als songschrijver voor o.a. Shalamar en the Whispers.
1
geplaatst: 10 december 2023, 16:05 uur
chartsmaster schreef:
Nidra Beard is op 71-jarige leeftijd overleden. Beard was zangeres in de groep Dynasty, een jaren '70/'80-funkband uit Los Angeles. Daarna(ast) was Beard ook actief als songschrijver voor o.a. Shalamar en the Whispers.
(embed)
(embed)
Gesampled door onze eigen 2 Brothers on the 4th Floor voor hun Can't Help Myself.
0
geplaatst: 10 december 2023, 17:04 uur
Op 7 december overleed Lola Dee. Geboren in 1928 als Lorraine DeAngelis kreeg ze als tiener een contract als zangeres bij ABC en een platencontract bij Mercury. Als Lola Ameche (haar moeders meisjesnaam) nam ze op bij London en Columbia. Tussen 1951 en 1955 scoorde ze een viertal Billboard-hits: Pretty Eyed Baby (1951, #26), Hitsity Hotsity (1951, #24), Padre (1954, #25) en Paper Roses (1955, #72). Intussen had ze de artiestennaam Lola Dee aangenomen. Na haar hits ging ze op tournee met artiesten als Bob Hope en Johnny Ray. Vanaf 1965 zong ze in het nachtclubcircuit. In de jaren '80 zing ze werken als conciërge in het Hillton hotel, waarna ze in 2013, op haar 85e, werd opgenomen in de Chicago Concierge Hall of Fame; ja die bestaat echt. Lorraine DeAngelis/ Lola Dee is 95 jaar oud geworden.
0
geplaatst: 10 december 2023, 17:25 uur
Afgelopen maandag overleed John Hyatt, de zanger van de '80's postpunkband the Three Johns. Naast zijn muzikale carrière, en ook daarna, toen the Three Johns in 1990 splitten, was Hyatt werkzaam als docent beeldende kunst aan de universiteit van Leeds.
0
geplaatst: 11 december 2023, 20:40 uur
Triest metalnieuws: drummer Cayle Sain van Twitching Tongues is gisteren overleden. Sain was de tweede drummer van de metalband, nadat hij in 2015 de stokjes overnam van Michael Cesario. Naast deze band drumde Sain bij nog een achttal andere bands. De drummer is 31 jaar oud geworden.
0
geplaatst: 11 december 2023, 20:54 uur
chartsmaster schreef:
Afgelopen maandag overleed John Hyatt, de zanger van de '80's postpunkband the Three Johns.
Afgelopen maandag overleed John Hyatt, de zanger van de '80's postpunkband the Three Johns.
Ach
vroeger veel gedraaid, die hadden een leuke sound.
0
geplaatst: 12 december 2023, 11:50 uur
Bulelwa Mkutukana, alias Zahara, is gisteren overleden. De Zuid-Afrikaanse zangeres, die zong in het Engels en Xhosa, was al sinds haar debuutalbum, twaalf jaar geleden, erg populair in eigen land, met een rits platina albums en awards. Helaas vormde haar alcoholmisbruik de keerzijde van de medaille; Zahara overleed aan leverfalen; ze is 36 jaar oud geworden.
0
geplaatst: 12 december 2023, 15:27 uur
Richard Kerr was een Britse singer/songwriter die vooral als componist flink wat hit op z'n naam heeft staan. Zo schreef hij (mede) Blue Eyes voor Don Partridge, Brandy voor Scott English (later werd dat Mandy voor Barry Manilow), Looks Like We Made It voor Barry Manilow, Somewhere In The Night voor Helen Reddy (ook een hit voor Barry Manilow), I'll Never Love This Way Again voor Dionne Warwick, Shine On voor L.T.D. en nog een sloot Britse en Amerikaanse hits. Daarnaast bracht Kerr ook als uitvoerend artiest zes albums uit, maar die brachten hem minder succes. Kerr is 78 jaar oud geworden.
Hier Kerr zelv achter de piano, op latere leeftijd, en niet meer geweldig bij stem, maar wel mooi een componistenversie van 'I'll never love this way again' en 'Mandy':
Hier Kerr zelv achter de piano, op latere leeftijd, en niet meer geweldig bij stem, maar wel mooi een componistenversie van 'I'll never love this way again' en 'Mandy':
0
geplaatst: 12 december 2023, 20:08 uur
Gisteren overleed drummer Jimmy Ayoub. Ayoub was in 1969 een van de oprichters van de Canadese rockband Mahogany Rush. Hij drumde in de band in hun succesjaren tot 1982. Daarnaast was hij zanger in de groep Fox. Daarna werd hij assistent in de muziek- en reclamefotografie en tenslotte locatiemanager voor foto- en videosessies. Ayoub is 82 jaar geworden.
0
geplaatst: 16 december 2023, 11:06 uur
Colin Burgess was de eerste drummer van AC/DC. Burgess drumde tussen 1968 en 1972 in de groep the Masters Apprentices en scoorde met hen een viertal Australische top 40-hits. Eind 1973 was hij een van de oprichters van AC/DC. Hij hield het exact drie maanden uit, maar werd in februari 1974 uit de groep gegooid, omdat hij dronken op het podium stond.
Eerder vandaag (de dag is al een tijdje bezig in Australië) overleed Burgess op 77-jarige leeftijd.
Eerder vandaag (de dag is al een tijdje bezig in Australië) overleed Burgess op 77-jarige leeftijd.
* denotes required fields.