Muziek / Nieuws / R.I.P. #2
zoeken in:
0
geplaatst: 17 juni 2025, 19:56 uur
Alfred Brendel (1931-2025) overleden
Klassieke muziek heeft me nooit erg aangesproken, maar Brendels versie van Beethovens Sonate pathétique heeft mij altijd geraakt. R.I.P. Alfred Brendel.
Klassieke muziek heeft me nooit erg aangesproken, maar Brendels versie van Beethovens Sonate pathétique heeft mij altijd geraakt. R.I.P. Alfred Brendel.
0
geplaatst: 17 juni 2025, 21:27 uur
Beethoven, Beethoven en nog eens Beethoven. Zijn Emperor-concert heb ik als tiener helemaal kapotgedraaid.
R.I.P. Alfred Brendel
R.I.P. Alfred Brendel
1
geplaatst: 17 juni 2025, 22:43 uur
Ik wist niet dat Brendel nog leefde, dacht dat-ie al een jaartje of twintig onder de groene zoden lag, dus ik keek er wel van op toen ik dat nieuws las.
1
geplaatst: 17 juni 2025, 22:53 uur
Ach, dat vind ik spijtig te moeten lezen. De eerste incarnatie van BZN vond ik namelijk best leuk en dit specifieke nummer vind ik zelfs een van de allerlekkerste 60's songs van Nederlandse bodem en kan wedijveren met de sterkste songs van The Outsiders, Brainbox en Q65. Die schreeuwerige uithalen van Jan op 2'06" en 3'19": dat is toch een beetje Dutch metal avant la lettre. Ik heb dit nummer door de jaren heen zeker honderd keer geluisterd. Hoop nog steeds het singletje (betaalbaar) in het wild tegen te komen.
1
geplaatst: 18 juni 2025, 12:12 uur
Na Jan Veerman verliezen we opnieuw een naam uit de '70's nederpop: Theo Coumans is eergisteren overleden. Coumans nam in 1973, afkomstig van de metalband Scum, plaats achter de drumkit van Sweet Reaction. In 1975 werd die groepsnaam gewijzigd in Pussycat. Coumans drumde op de grote Europese hits Mississippi, Smile, Georgie en 'My broken souvenirs'. In 1978 verliet Coumans de band; hij werd opgevolgd door Hans Lutjens, die eerder ook al in Sweet Reaction drumde.
Theo Coumans is 76 jaar geworden.
2
geplaatst: 18 juni 2025, 12:21 uur
EvilDrSmith schreef:
Ach, dat vind ik spijtig te moeten lezen. De eerste incarnatie van BZN vond ik namelijk best leuk en dit specifieke nummer vind ik zelfs een van de allerlekkerste 60's songs van Nederlandse bodem en kan wedijveren met de sterkste songs van The Outsiders, Brainbox en Q65.
Ach, dat vind ik spijtig te moeten lezen. De eerste incarnatie van BZN vond ik namelijk best leuk en dit specifieke nummer vind ik zelfs een van de allerlekkerste 60's songs van Nederlandse bodem en kan wedijveren met de sterkste songs van The Outsiders, Brainbox en Q65.
Klinkt lekker ja! Ik hoop 'm ooit in een popquiz te kunnen doen om dan te genieten bij de verwarring bij sommigen als het antwoord BZN (eventueel met puntjes zelfs) blijkt.
1
geplaatst: 18 juni 2025, 12:35 uur
chartsmaster schreef:
Dank voor het Pussycat clipje. Dit is precies wat ik nodig heb om weer tot innerlijke rust tekomen na een lange periode 24/7.
1
geplaatst: 18 juni 2025, 13:22 uur
Mississippi is inmiddels behoorlijk platgedraaid, maar de overige drie clips zijn bijzonder rustgevend.
Ik ben geen expert, maar zo te zien had Theo als Pussycat-drummer een behoorlijk relaxte baan.
Ik ben geen expert, maar zo te zien had Theo als Pussycat-drummer een behoorlijk relaxte baan.
1
geplaatst: 19 juni 2025, 08:53 uur
Eergisteren overleed zanger Lou Christie. De Amerikaan, wiens echte naam Lugee Sacco was, scoorde in de '60's een paar fraaie hits: Lightnin' strikes stond op #1 in de VS in 1965, I'm gonna make you mine kwam tot plaats #2 in Groot-Brittannië in 1969 en 'She sold me magic' bereikte de eerste plaats in Japan in 1970.
Ook in de Lage Landen werden dat hits.
Lou Christie is 82 jaar oud geworden.
Dit is toch eigenlijk wel een wereldnummer:
Ook in de Lage Landen werden dat hits.
Lou Christie is 82 jaar oud geworden.
Dit is toch eigenlijk wel een wereldnummer:
0
geplaatst: 19 juni 2025, 22:52 uur
Vanochtend is op 64-jarige leeftijd James Prime, de toetsenist van Deacon Blue overleden. Volgens de band heeft hij een korte strijd met kanker helaas verloren.
RIP James Prime
RIP James Prime
0
geplaatst: 20 juni 2025, 06:13 uur
Ah nee, weinig bands zo sympathiek als Deacon Blue. 64 is ook veel te jong natuurlijk 
R.I.P. James Prime

R.I.P. James Prime
1
geplaatst: 20 juni 2025, 12:11 uur
Ach jeetje, na Graeme Kelling het tweede lid van het eerste uur, die ons ontvalt.
Zoals vigil al aangaf een zeer sympathiek bandje, dat Deacon Blue. Luister er nog regelmatig naar.
R.I.P. James Prime
Zoals vigil al aangaf een zeer sympathiek bandje, dat Deacon Blue. Luister er nog regelmatig naar.
R.I.P. James Prime
0
geplaatst: 20 juni 2025, 13:32 uur
Ik luister er ook nog regelmatig naar. Ik ben blij dat ik ze meerdere keren live gezien heb, met James.
0
geplaatst: 21 juni 2025, 11:48 uur
Las dit gisteren al, maar ging er van uit dat het hier al lang en breed opgemerkt zou zijn. Blijkbaar niet, dus bij deze:
Cavin Yarbrough dead: Grammy nominated star dies as heartbroken wife pays tribute - Mirror Online - mirror.co.uk
Ken eigenlijk maar 1 nummer van ze, maar wat is die fijn!
Cavin Yarbrough dead: Grammy nominated star dies as heartbroken wife pays tribute - Mirror Online - mirror.co.uk
Ken eigenlijk maar 1 nummer van ze, maar wat is die fijn!
2
geplaatst: 21 juni 2025, 16:40 uur
Ik las nu pas dat op 22 januari 2025 Gabriel Yacoub is overleden na een slopende ziekte in Bourges, Gabriel Yacoub was het belangrijkste lid van Malicorne, de folkband uit Frankrijk die de folk nieuwe impuls heeft gegeven. Malicorne begon als echte folkband, maar evalueerde langzaam maar zeker in een geheel eigen genre. Daarna heeft hij Gabriel Yacoub zeer bijzondere solo platen gemaakt. Zijn stem is uit duizenden herkenbaar. Zijn overlijden werd wel in de Franse media en pers breed uitgemeten, met artikelen in kwaliteitskranten als Le Monde en Figaro. Maar in Nederland heb ik er eigenlijk niet veel over gehoord.
Een zeer bijzondere muzikant en zanger is niet meer onder ons.
Een zeer bijzondere muzikant en zanger is niet meer onder ons.
0
geplaatst: 23 juni 2025, 14:29 uur
Afgelopen vrijdag overleed Patrick Walden. Hij is het bekendst als gitarist van Babyshambles, waarin hij speelde vanaf de oprichting in 2004 tot eind 2005. Hij verliet de band wegens drugsproblemen en speelde daarna nog in de bands Fluid, the Six Cold Thousand en the White Sport.
Walden is de medecomponist van onderstaande Babyshambles-song, een top 5-hit in Groot-Brittannië.
Patrick Walden werd slechts 46 jaar oud.
Walden is de medecomponist van onderstaande Babyshambles-song, een top 5-hit in Groot-Brittannië.
Patrick Walden werd slechts 46 jaar oud.
0
geplaatst: 23 juni 2025, 23:01 uur
Mick Ralphs is overleden. Ralphs was oprichter, gitarist en componist van Mott the Hoople en Bad Company. Bij Mott speelde hij vanaf eind jaren '60 tot 1973. Hij verliet die band om Bad Company op te richten en schreef mee aan hun hits Can't get enough, Good lovin' gone bad en 'Feel like makin' love'. Daarnaast speelde hij in de bands van David Gilmour en Ian Hunter.
Ralphs werd in 2016 getroffen door een beroerte en verkeerde sindsdien in een niet al te beste gezondheid. Een nieuwe beroerte werd hem nu fataal. Hij is 81 jaar oud geworden.
Ralphs werd in 2016 getroffen door een beroerte en verkeerde sindsdien in een niet al te beste gezondheid. Een nieuwe beroerte werd hem nu fataal. Hij is 81 jaar oud geworden.
0
geplaatst: 24 juni 2025, 09:07 uur
R.I.P. Mick Ralphs - Een grote naam als het gaat om 'classic rock'.
Ik las het zojuist op de Facebookpagina van de band: "Mick Ralphs, the influential guitarist, songwriter, and co-founder of the iconic rock bands Bad Company and Mott The Hoople, has passed away at the age of 81.
Paul Rodgers of Free first met Mick Ralphs in 1971. After an inspired jam session and a mutual sharing of songs, Ralphs made the bold decision to leave Mott The Hoople and form a new band with Rodgers, and Bad Company was born."
Ik las het zojuist op de Facebookpagina van de band: "Mick Ralphs, the influential guitarist, songwriter, and co-founder of the iconic rock bands Bad Company and Mott The Hoople, has passed away at the age of 81.
Paul Rodgers of Free first met Mick Ralphs in 1971. After an inspired jam session and a mutual sharing of songs, Ralphs made the bold decision to leave Mott The Hoople and form a new band with Rodgers, and Bad Company was born."
0
geplaatst: 24 juni 2025, 11:05 uur
Het ging al heel lang niet goed met hem. Tegen een recente beroerte was niets meer te doen. Triest einde van een uitstekend rockgitarist.
R.I.P. Mick Ralphs
R.I.P. Mick Ralphs
0
geplaatst: 24 juni 2025, 16:35 uur
De Vlaamse radiomaker Mark Lefever is overleden. Lefever presenteerde op zo'n beetje alle publieke Vlaamse radiozenders: BRT1, BRT2, Donna, Studio Brussel, Klara... Bekende programma's van hem waren 'Golfbreker', 'Fris van Lefever' en 'Boem boem'. Lefever voelde zich vooral thuis in de jazz, blues en wereldmuziek. Hij is 71 jaar oud geworden.
0
geplaatst: 24 juni 2025, 19:58 uur
Het Amerikaanse tieneridool Bobby Sherman is overleden. Sherman had in de jaren '60 en '70 parallel aan elkaar een zang- en tv-carrière. Als zanger scoorde hij in de VS zeven top 40-hits, waaronder de ook in Nederland scorende millionseller 'Little woman'. Op tv acteerde hij in een aantal series en was hij gast in veel tv-shows.
In 1974 liet hij de showwereld echter achter zich en schoolde hij zich om tot verpleegkundige. Daarnaast was hij tussen 1999 en 2010 de reserve-sheriff van San Bernardino. Een veelzijdig man dus.
Bobby Sherman is 81 jaar oud geworden.
In 1974 liet hij de showwereld echter achter zich en schoolde hij zich om tot verpleegkundige. Daarnaast was hij tussen 1999 en 2010 de reserve-sheriff van San Bernardino. Een veelzijdig man dus.
Bobby Sherman is 81 jaar oud geworden.
2
geplaatst: 27 juni 2025, 09:45 uur
Het was gisteren de beurt aan Lalo Schifrin, hij was 93:
Lalo Schifrin, composer of Mission: Impossible theme and more than 100 film and TV scores, dies aged 93
Lalo Schifrin, composer of Mission: Impossible theme and more than 100 film and TV scores, dies aged 93
3
geplaatst: 27 juni 2025, 12:52 uur
Ach, spijtig te lezen. Maar toch twee jaar ouder geworden dan zijn muzikale evenknie Ennio.
Ik ben vooral ook gecharmeerd van zijn album 'Black Widow', waar o.a. een geil-bijtende jazzdiscofunkexotica-versie opstaat van Jaws. Hopelijk geen profetisch bruggetje naar de componist hiervan, die hetzelfde bouwjaar heeft als Lalo, maar gelukkig nog steeds onder ons is.
Ik ben vooral ook gecharmeerd van zijn album 'Black Widow', waar o.a. een geil-bijtende jazzdiscofunkexotica-versie opstaat van Jaws. Hopelijk geen profetisch bruggetje naar de componist hiervan, die hetzelfde bouwjaar heeft als Lalo, maar gelukkig nog steeds onder ons is.
1
geplaatst: 27 juni 2025, 13:12 uur
Gisteren overleed zanger Walter Scott. Walter richtte begin jaren '60 samen met zijn tweelingbroer Wallace de soulgroep the Whispers op. In de jaren '70 scoorden ze een paar kleine hitjes in Amerika, maar begin jaren '80 braken ze pas goed door met de discohits 'And the beat goes on' en It's a love thing.
Walter Scott overleed aan prostaatkanker en is 81 jaar oud geworden.
Walter Scott overleed aan prostaatkanker en is 81 jaar oud geworden.
0
geplaatst: 27 juni 2025, 16:55 uur
Ik las een split second Scott Walker i.p.v. Walter Scott.
Maar je kan over het algemeen maar één keer overlijden.
Maar je kan over het algemeen maar één keer overlijden.
0
geplaatst: 2 juli 2025, 22:12 uur
Gisteren overleed tv-dominee Jimmy Swaggard. Daar waar Jerry Lee Lewis de kant van de duivel koos, de rock 'n' roll, koos zijn neef Jimmy Swaggart de kant van de Here. Tot de tv-dominee, die veel roem en rijkdom vergaarde, zelf ook in de fout ging en aangetroffen werd bij menig prostituee. Waarna hij zijn befaamde/ beruchte I have sinned-tv-toespraak hield. Swaggart zette zijn liefde voor God ook om in menig gospelplaat. Begin jaren '80 ontving hij daarvoor een Grammy-nominatie. Twee dagen voor zijn dood werd Swaggard opgenomen in de Southern Gospel Hall of Fame.
Jimmy Swaggard is 90 jaar oud geworden.
Jimmy Swaggard is 90 jaar oud geworden.
4
geplaatst: 2 juli 2025, 22:28 uur
Op een ander platform maakte ik geheel per ongeluk de woordspeling 'evangeilist'
* denotes required fields.