MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / R.I.P. #2

zoeken in:
En toe maar, weer een icoon. En dit keer een van Nederlandse bodem.

RIP George.

dix
50tracks schreef:

Kan Iron Maiden vanavond in Arnhem mooi hun cover van Ce Soir spelen!

Dat zou wat zijn

Maar het is vast geen breaking news op CNN of FOX

RIP JoJo. Gaat lekker deze week....

Shit zeg.... RIP George Kooymans

R.I.P. George.
Ik heb er eigenlijk geen woorden voor.
We praten over een band die je al je hele leven met je meezeult. Je weet niet beter dan dat de Golden Earring bestaat. Ze bestonden al voordat je bent geboren en als je dan 62 bent mag je daar best je petje voor afnemen. Ik maak er een diepe buiging bij, gelijk voor de tijd die je met de Golden Earring hebt meegemaakt en nooit meer terug zal komen.
Back home.

R.I.P. George Kooymans

Niet verwacht dat dit moment nu al zou komen.

Phoe, Golden Earring was eigenlijk het eerste serieuze optreden dat ik gezien heb, ik denk rond 1980 in godbetert m'n toenmalige woonplaats Zevenaar in de lokale sporthal, was 16 ofzo. Vanilla Queen zal ik nooit vergeten en ja, Cesar sprong over het drumtoestel. Robert Jan Stips op toetsen, zucht...rust zacht George

at een verdrietige week... ozzy...nu George.

Niet onverwacht, maar wel een groot verlies van 2 iconen. En de komende 10 jaar wordt echt nog een slachtveld van muzikale helden.

Rip George en Ozzy

Als Robert Jan Stips mee deed was het voor 1980 Frenz.
Stips deed mee op Switch en To the Hilt.
Hij ging in 1975 op tour, maar heeft niet lang in de band gespeeld.
Eelco Gelling kwam voor hem in de plaats in 1976 als 2e gitarist.
In 1980 waren de mannen weer met zijn vieren.

Ozzy Osbourne en George Kooymans kort na elkaar overleden. Er is een anekdote waarin Black Sabbath en Golden Earring elkaar raken.

In 1973 waren de Engelsen in een kasteel bezig om een nieuw album te schrijven, wat echter niet lukte. Gitarist Tony Iommi had een writer's block en afgezien van enige practical jokes (o.a. spookverschijningen faken) wilde niets ontstaan.

Totdat Iommi en de anderen Radar Love van Golden Earring hoorden. Het gaf ze inspiratie met als resultaat dat het materiaal voor Sabbath Bloody Sabbath ontstond.
Gelezen in Tony Iommi's biografie Iron Man, geschreven met Tjerk Lammers.

Dan was het idd voor '80 bikkel2 en ik denk dat het mss Eelco Gelling was die meespeelde. Zomer '75 (want het was in de zomer) was ik 9 en toen luisterde ik nog naar Adamo denk ik

Toch staat me bij dat er een toetsenist bij was of speelde George dat ook?

To the Hilt met het geweldige Sleepwalkin'

[edit] het was sowieso na 1977, want Earring Live was al uit, mén die heb ik grijs gedraaid

R.I.P. George Kooymans.

Mooi eerbetoon van Robert Jan Stips aan zijn vriend George bij Nieuwsuur afgelopen avond. Wist trouwens niet dat er een muzikaal lijntje liep van Nits naar Earring (maar heb ook niet veel met laatst genoemde). Zachtaardige, sympathieke man, die RJ. En George kennelijk ook, als ik z’n vrind mag geloven.

Frenz: Rinus speelde zo nu en dan wel eens toetsen, maar zeker geen heel concert.
Misschien was Robert Jan Stips gast of zo. Hij is altijd goede vrienden gebleven met de band.

Gisteren overleed gitariste/ componiste Sally Tiven. Nee, ze was geen Ozzy of JoJo, maar ook de kleinere namen verdienen een vermelding.
Sally Young, sinds 1979 getrouwd met producer Jon Tiven, was actief als songschrijver van voornamelijk bluesnummers. Zo schreef ze onder meer tracks voor Buddy Guy, Irma Thomas, de Jeff Healey Band, Huey Lewis en Shemekia Copeland. Daarnaast speelde ze gitaar en bas op tracks die opgenomen zijn door B.B. King, Wilson Pickett en Don Covay.
Hier staat de blonde Sally Tiven op het podium samen met Don Covay en Ron Wood:

Eergisteren overleed volkszanger Rinus Wesselink. Vanaf eind jaren '70 vormde Wesselink samen met Nico de Jong het Leiderdorper duo de Lenco's. 'Esmeralda' was in 1979 hun enige hit. Nadat De Jong in 1989 overleed stopte ook het duo.
Rinus Wesselink is 79 jaar oud geworden.
Nog één keer die lekkere meezinger:

chartsmaster schreef:
Nadat De Jong in 1989 overleed stopte ook het duo.

Merkwaardig!

Let me rephrase:

Aan de Lenco's kwam een einde toen De Jong in 1989 overleed.

Nóg een Nederlands icoon verloren: Chiel Montagne is vandaag overleden.
Bert van Rheenen, zo heette hij eigenlijk, was een neef van zakenman/ Veronica-oprichter Bull Verweij. Geen wonder dus dat hij in 1963 op die zeezender zijn dj-carrière begon. In 1971 schakelde hij over naar de tv en ging hij 'Op losse groeven' presenteren. Later veranderde de naam van het programma in 'Op volle toeren'. Programma's die ongelofelijk belangrijk zijn geweest bij de popularisering van Hollandse hits, smartlappen, meezingers en carnavalskrakers. Montagne, altijd te herkennen aan zijn markante snor, had daarnaast een geluidsstudio, een boekingsbureau en hij was een van de oprichters van de radiozender Holland FM. In 1972 probeerde hij het zelf met een singletje, maar een hit werd dat niet.
Montagne/ Van Rheenen is 80 jaar oud geworden.

Ook gewoon een icoon! In ieder geval in de snorrenwereld!

Wie is er niet groot geworden met Op Volle Toeren?

Marja is aardige 60's sunshine pop op zijn Nederlands (er staat 1972 bij, maar het origineel is uit 1969).

dix
herman schreef:
Wie is er niet groot geworden met Op Volle Toeren?

Ik ...

Mijn groeispurt was tijdens Op Losse Groeven.
Bij Op Volle Toeren was ik al lang afgehaakt.

Nico Haak, Adèle Bloemendaal, André van Duin, Corrie van Gorp, Vader Abraham, Mieke, Dennie Christian…
Bedankt Chiel voor mijn muzikale vorming in de jaren zeventig! R.I.P. Bert van Rheenen, mooi duo met Ted de Braak in het hiernamaals

Bekend als boegbeeld en voorvechter van het Nederlandse lied.
Op Losse Schroeven en later Op Volle Toeren waren zeer populair.
Natuurlijk was hij ook bekend als DJ.
80 jaar oud en leed aan C.O.P.D.

R.I.P. Chiel Montagne.

Premonition schreef:
R.I.P. Bert van Rheenen, mooi duo met Ted de Braak in het hiernamaals

Ted de Braak is nog altijd levend en wel, 90 jaar inmiddels en wonend in Frankrijk. Daar moet Bert dus nog even op wachten.

Icoon na icoon sneuvelt: Hulk Hogan is overleden. Hogan, wiens echte naam Terry Gene Bollea was, was natuurlijk vooral een showman, worstelaar, showworstelaar en soms ook acteur. Maar hij zong ook. Ouderwetse hardrock hoort blijkbaar bij showworstelen; zowel zijn theme songs als de odes aan hem en zijn eigen muziek zijn stoere, Amerika-liefhebbende hardrocksongs.
Hulk Hogan is 71 geworden.

Deranged
Er is een oogst van zielen gaande lijkt het doet denken aan 2016.

De snorren vallen bij bosjes vandaag.

dix
Kramer schreef:
De snorren vallen bij bosjes vandaag.

Hulk en Chiel samen bij de hemelpoort. Een mooi beeld.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:37 uur

geplaatst: vandaag om 23:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.