MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / R.I.P. #2

zoeken in:
Deranged

Als ik Johan Derksen was zou ik binnenblijven.

R.I.P. Hulk Hogan

R.I.P. Chiel Montagne

Jeugdsentiment from the highest level met Op Losse Groeven en Op Volle Toeren, mooie tijden .....

En weer een...
Eergisteren overleed Chuck Mangione. De jazzmuzikant (hij bespeelde de trompet en de bugel) scoorde in 1978 een onverwachte hit (#4 in de Billboard) met de instrumental 'Feels so good'. Mangione won twee Grammy's en zijn compositie Give it all you got was het thema van de Olympische Winterspelen in Lake Placid in 1980.
Chuck Mangione is 84 jaar oud geworden.

RIP Ch... M.n...ne x2

Gerdav schreef:
R.I.P. Chiel Montagne

Jeugdsentiment from the highest level met Op Losse Groeven en Op Volle Toeren, mooie tijden .....

Voor mij zonder ironie ook. Ik was al kind gek op muziekprogramma's. Dat vind ik eigenlijk nog leuker dan de meeste tekenfilms. Dat waren Toppop, Countdown en Popformule, maar zeker toen ik wat jonger was ook Op Volle Toeren. Mijn ouders hadden niet zoveel met die muziek maar zetten dat voor mij aan.. Toen ik op mijn achtste de top 40 meer in de gaten kreeg verdween Op Volle Toeren langzaam meer naar de achtergrond. Maar het is erg jeugdsentiment.

Ik wist door dat programma als jong kind prima wie Benny Neyman, Bonnie St Claire, Vader Abraham of Henk Wijngaard waren.

starbright boy schreef:
R.I.P. Chiel Montagne

Mijn ouders hadden niet zoveel met die muziek maar zetten dat voor mij aan.. Toen ik op mijn achtste de top 40 meer in de gaten kreeg verdween Op Volle Toeren langzaam meer naar de achtergrond. Maar het is erg jeugdsentiment.
Voor mij andersom, m'n ouders keken dat en dus zaten m'n broertje en ik mee te kijken. We wisten ook niet veel beter toen. Toen we wat meer eigen smaak kregen (wel wat ouder dan 8 toen) was dat wel gebeurd.

starbright boy schreef:
het is erg jeugdsentiment.
Ik wist door dat programma als jong kind prima wie Benny Neyman, Bonnie St Claire, Vader Abraham of Henk Wijngaard waren.

Ik denk wel dat Chiel Montagne mij de waardering voor de smartlap heeft bijgebracht.
Het is zeker niet mijn favoriete genre, maar gevoelsmatig heb ik toch meer met de Lenco's (ik plaatste vanmiddag - oh omen - hier nog de 'Op volle toeren'-clip) dan met Ozzy.

R.I.P. Chiel Montagne

Bij het overlijden van Chiel Montagne moest ik onwillekeurig denken aan de oma van mijn neef die de beste man altijd Sio Montage noemde, een groter soort meccano eigenlijk waarvan mijn neef een paar dozen had: RVBCVBM: Sio Montage RVBCVBM: Sio Montage - share.google. Tot mijn verbazing is daar zelfs nog aardig wat informatie over te vinden.
Leuke herinneringen aan kijken naar Op Volle Toeren, mijn relatief jong overleden neef, zijn oma en zijn dozen met Sio Montage.
Overigens, dat filmpje van de Lenco's kwam uit een aflevering van Op Volle Toeren.

Tja, Chiel Montagne, RIP uiteraard, maar ik snap de lofzang op zijn programma niet helemaal. Mijn gebrek, ik werd echt gek van die Nederlandstalige meuk, de Havenzangers, Nico Haak met Foxy Foxtrot, "Lig op me kussen stil te dromen"ARRGHHHH, vreselijk

Heerlijk toch, zo'n hele zaal zien meedeinen op weer zo'n tranentrekker?!
Het werd pas schizofreen toen rond 1982 de Nieuwe Nederlandstalige Golf kwam opzetten; dat botste en schuurde.
Aan de ene kant had je de 'serieuze artiesten' die er niet wilden optreden. Ik citeer even De Volkskrant:
"Het Klein Orkest wist platenbazen indertijd tot wanhoop te drijven met zijn stugge weigering op te treden in gladde maar commercieel belangrijke muziekprogramma's als Op volle toeren van de TROS. Jekkers maakt duidelijk dat het Klein Orkest een pionier was in het maken van Nederlandstalige popmuziek, in een tijd dat popmuziek nog per se Engelstalig moest zijn."
Frappant is dat 'O o Den Haag', toch óók een liedje van het Klein Orkest, wél in Op Volle Toeren mocht, omdat het niet door henzelf werd uitgevoerd, maar gezongen/ geplaybackt werd door hun roadie, die zich Harrie Klorkestein (idd een anagram) noemde.

Aan de andere kant had je de TROS en de programmamakers zelf, die ineens geconfronteerd werden met grote-mensen-songteksten, in plaats van met zakdoeken die waren vol gehuild met hete tranen omdat er weer eens een hondje dood was. Ik citeer nu Radio 2:
"De release van Bloedend Hart leidt ertoe dat De Dijk in dat jaar op mag treden in het TROS-programma Op Volle Toeren. Er is alleen één probleem: de songtekst van het nummer. De makers van het programma zijn niet gecharmeerd van het openingscouplet van de track, waarin Van der Lubbe de volgende regels zingt:
'Ik doe niks en ik doe niks / Ik hang alleen maar rond / Kijk es door de ramen / En ik krab wat aan mijn kont'
Nadat de programmamakers besluiten dat de zanger niet over zijn kont mag zingen, wordt de tekst aangepast. In het openingscouplet van Bloedend Hart blijkt Van der Lubbe dus plotseling aan zijn trouwe viervoeter te krabben."
Waarbij ik me dan altijd afvroeg waarom Van der Lubbe niet mocht zingen dat ie aan z'n kont krabde, maar wél dat ie op z'n fluit speelde... Dat bleef helaas/ gelukkig een onbegrepen lyric...

chartsmaster schreef:
Het werd pas schizofreen toen rond 1982 de Nieuwe Nederlandstalige Golf kwam opzetten; dat botste en schuurde.
Aan de ene kant had je de 'serieuze artiesten' die er niet wilden optreden. Ik citeer even De Volkskrant:
"Het Klein Orkest wist platenbazen indertijd tot wanhoop te drijven met zijn stugge weigering op te treden in gladde maar commercieel belangrijke muziekprogramma's als Op volle toeren van de TROS. Jekkers maakt duidelijk dat het Klein Orkest een pionier was in het maken van Nederlandstalige popmuziek, in een tijd dat popmuziek nog per se Engelstalig moest zijn."

Ja, dat waren mooie tijden. 1982 was echt een waterscheidingsmoment voor Op Volle Toeren. Het was natuurlijk altijd een programma voor het traditionelere levensliedrepertoire. En opeens kwam daar zo'n hausse aan Nederlandstalige popbandjes opzetten, met muziek en teksten die totaal niet aansloten bij wat het TROS-publiek wilde. Volgens mij hebben ze toen ook vrij snel, ik meen een jaar later al, besloten om te kiezen voor dat volkse repertoire en de popbandjes links te laten liggen. Tja, de ene Nederlandstalige hit is de andere niet, natuurlijk.

Al was er dus een tijd, in de jaren zestig en zeventig, dat 'Nederlandstalig' gelijk stond aan platte meuk, een enkele uitzondering (Boudewijn de Groot, Armand) daargelaten.
Of je er blij mee moet zijn is een kwestie van persoonlijke smaak, maar je kunt er niet omheen dat Chiel Montagne met Op Losse Groeven (en later Op Volle Toeren) in die tijd voor een hausse aan Nederlandstalige hits heeft gezorgd. Het programma was een fenomeen, dat in miljoenen huiskamers wist door te dringen. Platenfirma's als Telstar, CNR, Elf Provinciën (Vader Abraham) en Dureco beleefden gouden tijden. Daarom toch:

R.I.P. Chiel Montagne, alias Bert van Rheenen.

Natuurlijk was Op Losse Schroeven en Op Volle Toeren feitelijk gericht op liefhebbers van lichte Nederlandstalige muziek.
Fans van de smartlap, carnavalsliedjes en dergelijke.
Er was Toppop, en later ook Countdown voor de popliefhebber.
Chiel Montagne is het heel trouw en volhardend blijven presenteren en ik denk ook met veel passie en plezier.
Het stond bij ons wel eens aan, want veel andere zenders waren er toen niet. Ik geloof ook wel dat mijn ouders liefhebber hier van waren.
Goed dat het er was. Een op maat gemaakt programma voor de liefhebber en Chiel was uitermate geschikt voor de job hij deed.

Overigens trad de roadie van Klein orkest wel gewoon op in Op Volle Toeren. Hij playbackte Oh Oh Den Haag, dat ze onder de naam Harry Klorkestein opnamen, dat vonden ze wel passend blijkbaar. Ook Doe Maar kwam in hun vroege dagen gewoon langs (en had er al pre-Vrienten, dus heel vroeg, gestaan). Op basis van wat ik zoal op Youtube kon vinden hebben Toontje Lager en Het Goede Doel er volgens mij niet of nauwelijks gestaan. Kwamen Normaal en Frank Boeijen af en toe. Drukwerk en Bloem kwamen volop en graag. Het was vooral of de artiesten wilden, Op volle Toeren vroeg ze wel, maar verschillende groepen en ook kleinkunst artiesten weigerden gewoon. Zo stonden Boudewijn de Groot en Ramses Shaffy er niet vaak, maar ik heb ze wel gevonden, Van Robert Long denk ik dat hij alleen met vanmorgen vloog ze nog is geweest en Herman van Veen helemaal nooit.

Ik kijk weleens oude beelden van Op Volle Toeren en zag toen ook hoe openlijk het meestal playback was. Met als gekste ding dat er ooit een plaatje was van een stuk of vier artiesten gezamenlijk, maar er konden er maar drie komen. De oplossing van Op Volle Toeren was om Chiel Montagne de zangstukjes van de artiest die niet kon te laten playbacken. Ik weet niet meer wel liedje dat was, maar dat vond ik toch wel heel opmerkelijk.

In '82 zat ik vol in m'n Einstürzenden Neubauten en Echo & the Bunnymen periode, dat matchte niet heel erg

Ik was in 1982 zeven, ik wist niet wie dat waren. Benny Neyman kende ik wel.

Het ergste is, ik ook: "waarom fluister ik je naam nog....."

dix
Ja, waarom fluisteren jullie zijn naam nog?

Is Bennie niet recent overleden dan?

Oeps, in 2008 al

Frenz schreef:
Is Bennie niet recent overleden dan?
Oeps, in 2008 al

En je mist 'm nog steeds. Komt allemaal door Op Volle Toeren

chartsmaster schreef:
En je mist 'm nog steeds. Komt allemaal door Op Volle Toeren

We hebben natuurlijk wel de Sterren NL top 25, voor wie per ongeluk op zaterdag tussen de middag de tv aanzet.
Wel een stuk goedkoper, het ontbreekt natuurlijk volledig aan het aan elkaar praten van het Nederlandse zeikliederen repertoire, want daarvoor was er natuurlijk geen betere dan Chiel Montagne.

Ohw, dit is echt wel even leuk teruglezen allemaal over Op Volle Toeren en Chiel ‘De Snor’ Montagne. Heerlijk, heel herkenbaar maar toch ook ergens melancholisch jammer van al die ‘oude’ dingen uit onze jeugd die voorbij gaan.

starbright boy schreef:
Ik was in 1982 zeven, ik wist niet wie dat waren. Benny Neyman kende ik wel.

Echo en de Bennyman

panjoe (moderator)
Zootje politiek getinte berichten verwijderd.

Is dit te plek om te posten? Over iemand die "sinds 1989" is overleden?
Nu diens muziek AI-gegenereerd werd (én verwijderd), maakt dat overlijdensberichten bijna onnodig zijn! Onsterfelijkheid voor uw muzikale helden!

Ik bedoel een bericht over Blaze Foley.

Nou, en blijkbaar - zo lezen we op de hoofdpagina van deze website - is Cleo Laine dus ook overleden. Wie? U weet wel, Cleo Laine, met in totaal één stem op deze zelfde website. Toch fijn om te weten.

dix
Kramer schreef:
- zo lezen we op de hoofdpagina van deze website -

Daar staan de hele week alleen maar doden op

De jazz is een stem kwijt, maar Cleo Laine blijft klinken.

“Het moet niet alleen goed klinken, het moet goed vóélen.” Dat deed het. En dat zal het blijven doen.

De man die zijn gitaar liet huilen en zijn pen liet spreken, zwijgt nu. Maar zijn muziek? Die blijft.

Zijn nalatenschap blijft nagalmen in speakers wereldwijd en in de harten van miljoenen fans.
En met die AI-gegenereerde berichten blijft dat ook nog wel even zo.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:57 uur

geplaatst: vandaag om 02:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.