Muziek / Nieuws / R.I.P. #2
zoeken in:
0
geplaatst: 3 november 2025, 12:45 uur
Moet ik op zijn sterfdag erachter komen dat ik zijn soloplaat níét heb, terwijl ik al een jaar of dertig in de veronderstelling was dat-ie in de kast staat. Nou, dan met een grief en een snik toch maar de lijkenpikker en aasgier uithangen en op zoek naar deze plaat. Moeilijk zou het, tot vandaag, toch niet zijn om die te verwerven.
Prachtige collectie teksten van Willem Wilmink & Hans Dorrestijn met muziek van Harry Bannink, met de markante dictie van Joost.
Deze is natuurlijk van Hans.
Prachtige collectie teksten van Willem Wilmink & Hans Dorrestijn met muziek van Harry Bannink, met de markante dictie van Joost.
Deze is natuurlijk van Hans.
0
geplaatst: 3 november 2025, 12:47 uur
Poeha schreef:
Rust zacht Joost Prinsen...een divers en markant mens, dat was 'ie.
Ik zie pas na het plaatsen van mijn bericht dat jij het woord 'markant' ook gebruikte. Nou, dan zal hij het ook wel geweest zijn. Rust zacht Joost Prinsen...een divers en markant mens, dat was 'ie.

1
geplaatst: 3 november 2025, 13:15 uur
Ofwel: als er één eigenschap toe te dichten is aan Joost Prinsen, dan is het blijkbaar dat wel
0
geplaatst: 3 november 2025, 14:24 uur
Ik heb als kind altijd kunnen genieten van zijn sketches bij Het Klokhuis en zijn presentatie bij Met het Mes op Tafel. Rust zacht Joost.
0
geplaatst: 3 november 2025, 15:06 uur
Mijn eerste kennismaking moet ergens rond 1973 of 1974 zijn geweest, met de Stratemaker Op Zee. Erik Engerd was een vaste waarde in dat programma, maar ook een schoolmeester die altijd begon met: "De bodemgesteldheid van Zuid-Oost Groningen", waarna hij werd onderbroken door één van de twee leerlingen (Aart Staartjes en Wieteke van Dort). Nadat hij e.e.a. met de 'klas' had besproken pakte hij de draad inzake de bodemgesteldheid weer op maar dat was meteen ook het einde van de sketch. J.J. de Bom was een soort vervolg, ook van grote klasse.
En zijn bijdragen aan het Klokhuis waren ook geweldig. Zo leerden mijn zonen hem kennen. Later keek ik met mijn jongens naar Het Mes op Tafel.
Ik heb niks dan goede herinneringen aan Joost Prinsen. Bedankt!
En zijn bijdragen aan het Klokhuis waren ook geweldig. Zo leerden mijn zonen hem kennen. Later keek ik met mijn jongens naar Het Mes op Tafel.
Ik heb niks dan goede herinneringen aan Joost Prinsen. Bedankt!
1
geplaatst: 3 november 2025, 15:12 uur
nlkink schreef:
Erik Engerd was een vaste waarde in dat programma, maar ook een schoolmeester die altijd begon met: "De bodemgesteldheid van Zuid-Oost Groningen", waarna hij werd onderbroken door één van de twee leerlingen (Aart Staartjes en Wieteke van Dort).
Erik Engerd was een vaste waarde in dat programma, maar ook een schoolmeester die altijd begon met: "De bodemgesteldheid van Zuid-Oost Groningen", waarna hij werd onderbroken door één van de twee leerlingen (Aart Staartjes en Wieteke van Dort).
Ja, prachtig. Wat er even bij moet worden vermeld is dat Staartjes en Van Dort als enigen nog over waren van een klas omdat ze elk jaar bleven zitten. Dat feitje was voor een jongen van een jaar of 10 zoals ik, buitengewoon grappig.
1
geplaatst: 3 november 2025, 15:35 uur
Fantastische vertolker van poëzie en liederen. Geweldige vent leek me dat altijd.
1
geplaatst: 3 november 2025, 17:14 uur
Casartelli schreef:
Aanvullend memoreer ik graag nog even de ietwat malafide antiquair P. Joosten uit Het Klokhuis. Ik lees in het in memoriam op nu.nl dat hij vooral bekendheid kreeg dankzij Met het Mes op Tafel. Niets ten nadele van die quiz (vooral toen hij hem nog presenteerde), maar... echt?
R.I.P. Joost Prinsen
Aanvullend memoreer ik graag nog even de ietwat malafide antiquair P. Joosten uit Het Klokhuis. Ik lees in het in memoriam op nu.nl dat hij vooral bekendheid kreeg dankzij Met het Mes op Tafel. Niets ten nadele van die quiz (vooral toen hij hem nog presenteerde), maar... echt?
R.I.P. Joost Prinsen
Generatiedingetje wellicht want daar ken ik hem ook vooral van. Neemt niet weg dat ie daarvoor al bekend was natuurlijk.
R.I.P. Joost Prinsen
4
geplaatst: 3 november 2025, 17:25 uur
Mooi toch, elke generatie heeft z'n eigen Joost Prinsen. Ik ben flink te jong voor de Stratenmaker Op Zee Show en net te jong voor de Zevensprong (favoriet van m'n oudere broer), mijn Joost Prinsen is vooral van Het Klokhuis 

0
geplaatst: 3 november 2025, 17:25 uur
Een aimabele en markante persoonlijkheid. Dat heerlijke knorrige sarcasme in Met het mes op tafel, geweldige sketches en het onroerend voordragen van gedichten. Prachtige vent. Rust zacht Joost Prinsen.
0
geplaatst: 3 november 2025, 17:53 uur
Een ietsje minder markant (want hij bleef graag buiten de schijnwerpers), maar ook overleden: de Grieks/ Duitse zanger en componist Leo Leandros. Leandros werd in 1923(!) geboren in het Griekse Astakos en verhuisde in de jaren '50 naar Duitsland om daar een zangcarrière te beginnen. Hij schakelde echter al snel over naar het begeleiden van zijn dochter Vicky, die al op haar dertiende succes begon te hebben. Vader Leo is medecomponist van Après toi, waarmee dochter Vicky namens Luxemburg in 1972 het Eurovisie Songfestival won. Daarnaast componeerde Leo ook nummers voor o.a. Julio Iglesias, Demis Roussos, Nana Mouskouri en Freddy Quinn. Zijn composities zijn zo'n 120 miljoen keer verkocht.
Leo Leandros bereikte de gezegende leeftijd van 102.
Leo Leandros bereikte de gezegende leeftijd van 102.
0
Onweerwolf
geplaatst: 3 november 2025, 18:03 uur
Arrie schreef:
Generatiedingetje wellicht want daar ken ik hem ook vooral van. Neemt niet weg dat ie daarvoor al bekend was natuurlijk.
R.I.P. Joost Prinsen
(quote)
R.I.P. Joost Prinsen
Ik ben van dezelfde generatie als Casartelli en ook ik kende hem alleen van dat suffe quizje. Maar Nederlandse televisie is sowieso niet aan mij besteed.
0
Onweerwolf
geplaatst: 3 november 2025, 18:04 uur
EvilDrSmith schreef:
lijkenpikker en aasgier
lijkenpikker en aasgier
Hoezo dan? Ga je de plaat kopen en vervolgens proberen te flippen op Discogs ofzo?
0
geplaatst: 3 november 2025, 18:25 uur
Onweerwolf schreef:
Hoezo dan? Ga je de plaat kopen en vervolgens proberen te flippen op Discogs ofzo?
Discogs: 28 copies from €1.19.(quote)
Nou, dat zet geen zoden aan de dijk. Veel mensen raken pas geïnteresseerd in artiesten op het moment dat ze zijn overleden. Ik vind dat soort muzikaal ramptoerisme nogal aas(nieuws)gierig. Bij mij beperkt zich deze lijkenpikkerij tot je eerste deel: het kopen.
Ga maar lekker honderd jaar slapen, Joost. Het is je gegund.
0
Onweerwolf
geplaatst: 3 november 2025, 18:28 uur
EvilDrSmith schreef:
Veel mensen raken pas geïnteresseerd in artiesten op het moment dat ze zijn overleden. Ik vind dat soort muzikaal ramptoerisme nogal aas(nieuws)gierig. Bij mij beperkt zich deze lijkenpikkerij tot je eerste deel: het kopen.
Veel mensen raken pas geïnteresseerd in artiesten op het moment dat ze zijn overleden. Ik vind dat soort muzikaal ramptoerisme nogal aas(nieuws)gierig. Bij mij beperkt zich deze lijkenpikkerij tot je eerste deel: het kopen.
Nou, ik denk niet dat ik deze maand nog grotere onzin ga lezen, maar wie weet; hij duurt nog even.
0
geplaatst: 3 november 2025, 18:29 uur
Onweerwolf schreef:
Maar Nederlandse televisie is sowieso niet aan mij besteed.
Jij hebt nog een Telefunken?Maar Nederlandse televisie is sowieso niet aan mij besteed.
0
geplaatst: 3 november 2025, 18:34 uur
R.I.P. Joost Prinsen 
Zowel in mijn jeugd als in mijn volwassen leeftijd van de man genoten. Vanwege zowel de jeugdprogramma's en zijn bijdrages daaraan als dat hij ook nog eens een bijzonder aardige quiz verzonnen heeft. De muziek speelde in al die programma's ook een fijne rol.

Zowel in mijn jeugd als in mijn volwassen leeftijd van de man genoten. Vanwege zowel de jeugdprogramma's en zijn bijdrages daaraan als dat hij ook nog eens een bijzonder aardige quiz verzonnen heeft. De muziek speelde in al die programma's ook een fijne rol.
0
geplaatst: 3 november 2025, 18:34 uur
Onweerwolf schreef:
Nou, ik denk niet dat ik deze maand nog grotere onzin ga lezen, maar wie weet; hij duurt nog even.
Jij snapt niet veel, hè?(quote)
0
Onweerwolf
geplaatst: 3 november 2025, 18:41 uur
Dat ik aangeef dat jij onzin loopt te verkondigen wil niet zeggen dat ik het niet snap.
Waarom post je eigenlijk YouTube clipjes in dit topic? Ik heb deze man nog nooit horen zingen. Stel dat ik op zo'n linkje klik en het leuk blijk te vinden dan ben ik dus volgens jou een ramptoerist en dan heb jij daar voor gezorgd.

Ik weet dat je ook met0lhead bent en dus is een beetje snobisme je natuurlijk niet vreemd, ik herken het, maar artiesten willen gatekeepen omdat ze dood zijn is wel echt de overtreffende trap van elitair gedrag zeg.
Maar goed; ik zal niet op je linkjes klikken en je beloven dat ik verder ook voorlopig niet naar Joost Prinsen ga luisteren.
1
Onweerwolf
geplaatst: 3 november 2025, 18:48 uur
Ik wil wel even vermelden dat ik al mijn Michael Jackson-platen al had gekocht voordat 'ie overleed.
Stel je voor..
1
geplaatst: 3 november 2025, 18:51 uur
Natuurlijk had ik 'm daarvoor al talloze malen gezien in het Klokhuis, maar ik zal mij Joost Prinsen voornamelijk herinneren als de stem van Kunststof en de presentator en mede-oprichter van Met Het Mes Op Tafel, met afstand de meest originele en vermakelijke Nederlandse tv-quiz die ik ken, en waarbij de charmante, eigenzinnige en authentieke Prinsen een grote rol speelde.
Over Kunststof gesproken: zometeen een thema-aflevering, 19.00, NPO Radio 1.
Over Kunststof gesproken: zometeen een thema-aflevering, 19.00, NPO Radio 1.
0
geplaatst: 3 november 2025, 19:00 uur
Onweerwolf schreef:
Onweerwolf schreef:
Dat ik aangeef dat jij onzin loopt te verkondigen wil niet zeggen dat ik het niet snap.
Waarom post je eigenlijk YouTube clipjes in dit topic? Ik heb deze man nog nooit horen zingen. Stel dat ik op zo'n linkje klik en het leuk blijk te vinden dan ben ik dus volgens jou een ramptoerist en dan heb jij daar voor gezorgd.
Ik weet dat je ook met0lhead bent en dus is een beetje snobisme je natuurlijk niet vreemd, ik herken het, maar artiesten willen gatekeepen omdat ze dood zijn is wel echt de overtreffende trap van elitair gedrag zeg.
Maar goed; ik zal niet op je linkjes klikken en je beloven dat ik verder ook voorlopig niet naar Joost Prinsen ga luisteren.
En de maand was slechts dertien minuten verder. Dat ik aangeef dat jij onzin loopt te verkondigen wil niet zeggen dat ik het niet snap.

Maar je klikt maar een eind heen en mocht je die plaat tegenkomen: neem 'em vooral mee, al is het maar voor mij.
Het heeft niks met mettol of gatekeepen te maken, eerder met kuddegedrag in het algemeen en opportunistisch gedrag/platenwinkel'snobisme' (lees: nooit vraagt iemand naar die artiest, tot het moment dat degene overlijdt, dan willen ze het allemaal) in het bijzonder.
Vandaag aangeboden op Marktplaats, dát bedoel ik.
0
Onweerwolf
geplaatst: 3 november 2025, 19:11 uur
EvilDrSmith schreef:

Maar je klikt maar een eind heen en mocht je die plaat tegenkomen: neem 'em vooral mee, al is het maar voor mij.
Het heeft niks met mettol of gatekeepen te maken, eerder met kuddegedrag in het algemeen en opportunistisch gedrag/platenwinkel'snobisme' (lees: nooit vraagt iemand naar die artiest, tot het moment dat degene overlijdt, dan willen ze het allemaal) in het bijzonder.
(quote)
(quote)
En de maand was slechts dertien minuten verder. 
Ja doei, ik had je al gevraagd of je de plaat ging flippen en je daarom sprak van lijkenpikkerij maar dat was niet het geval dus dat je nu alsnog wel met dat voorbeeld aankomt is rijkelijk te laat. Proberen winst te maken over de rug van iemand die is overleden omdat 'ie is overleden is inderdaad een vorm van lijkenpikkerij. Dit in grote tegenstelling tot de hilarische onzin die jij hier probeert te verkopen waarbij je zogenaamd een ramptoerist bent als je geïnteresseerd raakt in het werk van een artiest omdat je toevallig wordt geconfronteerd met diens dood.
Je had op je 7e Charles Mingus uit je top 10 zeker al ontdekt? Of is er ook een afkoelperiode? Dat je x jaar nadat iemand dood is wel voor het eerst naar diens muziek mag luisteren zonder ramptoerist te zijn? En hoeveel jaar is dat dan? En is dat zoveel jaar na de daadwerkelijke sterfdatum of zoveel jaar na het moment dat jij leest dat de artiest niet meer leeft? En hoe zit het eigenlijk met bands? Mag je eigenlijk nog wel Black Sabbath ontdekken nu Ozzy is overleden of is alleen z'n solowerk offlimits?
1
geplaatst: 3 november 2025, 19:43 uur
R.I.P. Joost Prinsen.
Ik ken hem vooral van Klokhuis en zijn rubriek in de krant, waarbij hij reageerde op allerlei problemen van briefschrijvers.
Ik ken hem vooral van Klokhuis en zijn rubriek in de krant, waarbij hij reageerde op allerlei problemen van briefschrijvers.
* denotes required fields.