MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
https://postimg.cc/qtPCNQT0

5. Spanje

Eerste deelname: 1961
Aantal deelnamen: 62
Aantal gewonnen: 2

Hoogste positie: 1ste (1968, 1969)
Laagste positie: laatste (1962, 1965, 1983,
1999, 2017)

Arm Spanje. Doet al jaren mee en won slechts twee keer, en daarvoor moeten we ver terug de tijd in. En dan ook nog eens een jaar winst gedeeld met 3 andere landen (waaronder Nederland).
En deze eeuw doet het land het bar slecht. Sinds 2000 wist Spanje 12 keer niet eens boven de 20e plaats uit te komen. In 2022 was er even een opleving met een 3e plaats voor Chanel.

Ik vrees dat ze daar nog even op moeten gaan teren, want ook dit jaar verwacht ik niet veel van Zorra (slet), het nummer van Nebulossa. De Spanjaarden werden wild van dit nummer (of was het vanwege de blote billen van de mannelijke dansers). In Europa slaat het vooralsnog niet aan. We begrijpen de boodschap niet vertellen de fans ons. Dat zou kunnen natuurlijk.

Live vond ik het niet om aan te zien en te horen, maar de studioversie is eigenlijk best lekker fout en begint aan te slaan. Ik denk zelfs dat dit mijn guilty pleasure gaat worden dit jaar. Waarschijnlijk zal ik het niet hoog beoordelen in de finale, maar het zal zeker niet geskipt gaan worden als mijn cd weer binnen is, en dat had ik niet verwacht in het begin toen dit nummer de nationale voorronde (Benidorm Fest) won.

Verwachting: 21e -26e plaats

Mijn top 37:

1. Italië
2. Frankrijk
3. Zweden
4. Spanje
5. Duitsland

Onweerwolf
Spanje

Ik ben inmiddels al hard fan van de Spaanse inzending dit jaar. Veruit van mijn favoriete guilty pleasure zoals Roemenië dat in 2022 was. Deze heerlijke retro-italopop inzending op z'n Spaans maakt me vrolijker dan welke andere inzending ook, uitgezonderd wellicht die ene Joost dan. Zorra! Zorra!

01. Spanje
02. Italië
03. Frankrijk
04. Zweden
05. Duitsland

Spanje. Aanstekelijke guilty pleasure maar live was het absoluut niet best. Dat zou voor nu niet mee moeten tellen, maar krijg het niet meer uit mijn geheugen gewist. Vind de foute sfeer en tekst wel geweldig.

1. Italië
2. Spanje
3. Zweden
4. Frankrijk
5. Duitsland

1. Italië - niet per se mijn smaak maar ontegenzeggelijk sterk. Het enige nummer dat ook buiten de ironie van het songfestival overeind zou blijven.
2. Frankrijk - clichématig maar lekker, leunt wel zwaar op de zang. Als dat misgaat blijft er niks over.
3. Spanje - fouter dan fout maar kekker dan kek. Beter dit dat matig uitgevoerde pogingen tot oprechte kwaliteit, zoals de twee nummers hieronder.
4. Duitsland
5. Zweden

cosmic kid (moderator)
Spanje; zang is matig, muzikaal bezien in de foute jaren 80 blijven en toch werkt het wel aanstekelijk. Geen hoogvlieger maar het heeft zijn foute charme

1. Frankrijk 7
2. Italië 6,5
3. Spanje 6,4
4. Zweden 6
5. Duitsland 5

Het stemgeluid en de uitstraling van de zangeres zorgen ervoor dat ik hier niet zo heel graag naar luister/kijk ((terwijl die uitstraling wel uniek is en voor anderen misschien juist een pluspunt is). Het nummer had anders best wel eens een guilty pleasure kunnen worden.

1. Italië
2. Frankrijk
3. Spanje
4. Duitsland
5. Zweden

Dit jaar lijk ik wel een kopie van aERodynamIC. Want qua commentaar ben ik het weer eens. Alleen is er een verschil tussen ons in de lijstjes nu. Ik begin Zweden beu te raken dus ik zet Spanje ervoor.

Ook ik vond de live versie niet veel maar de studio versie lekker fout. Het is wel een flinke teruggang in vergelijking met de afgelopen twee jaar. Vorig jaar was de Spaanse inzending mijn nummer 1 en ook hun podiumplek van 2022 vond ik zeer terecht. Maar dit gaat de top 20 niet halen in de finale. Tenzij het live veel beter wordt.

1. Italiè
2. Frankrijk
3. Spanje
4. Zweden
5. Duitsland

Tussen haakjes. We nemen in de odds afstand van Belgie en komen in de buurt van Zwitserland. We staan op 8%, Zwitserland op 9% en Belgie op 5%. Kroatie begint ook wat verder weg te lopen van Oekraine en Italie en is nu 20%.

Onweerwolf
Die podiumplek voor Spanje in 2022 was de meest onterechte podiumplek van deze eeuw. Wat was dat een bagger zeg.

Onweerwolf schreef:
Die podiumplek voor Spanje in 2022 was de meest onterechte podiumplek van deze eeuw. Wat was dat een bagger zeg.

Onweerwolf en ik zijn meestal minder Songfestivalmaatjes qua mening over inzendingen dan starbright boy en ik, maar hier ben ik met met Oww eens. Onterecht op het podium in 2022 met een 'we doen Fuego gewoon nog eens over' (en ook dit jaar hebben weer Fuego copycats). Ben dat wel beu onderhand.

Met nog 1 finale land te gaan zijn we het allemaal best met elkaar eens tot nu toe. Best opvallend toch wel.

Live zal het wel ruk zijn, maar op de plaat is het een feestje. Die overstuurde synths, ik hou ervan!

1. Italië
2. Spanje
3. Frankrijk
4. Duitsland
5. Zweden

https://postimg.cc/t1R5H99x

6. Verenigd Koninkrijk

Eerste deelname: 1957
Aantal deelnamen: 65
Aantal gewonnen: 5

Hoogste positie: 1ste (1967, 1969, 1976,
1981, 1997)
Laagste positie: laatste (2003, 2008, 2010, 2019, 2021)

Katrina & the Waves bezorgde het Verenigd Koninkrijk de laatste overwinning in 1997, waardoor het land op vijf keer winst kwam, evenveel als Nederland na de winst van Duncan Laurence.

Het jaar erna won het land bijna weer met nog steeds één van de beste Songfestival inzendingen ooit: Imaani met Where Are You werd tweede na Dana International. En vanaf toen ging het niet best meer met uitzondering van 2002 (3e), 2009 (5e) en 2022 (2e).
Tweede is een positie die wel enorm vaak behaald is, maar het is kommer en kwel deze eeuw met heel vaak de top 20 niet eens meer behalend.

Dit jaar zetten de Britten hoog in met Olly Alexander en is de hoop dat het dit jaar wel gaat lukken. Toen bekend werd dat Olly zou gaan was er ook een flinke buzz gaande. Maar Olly staat er niet bekend om goed live te zingen en het nummer bleek uiteindelijk toch ook wel een beetje tegen te vallen.

Zelf heb ik weinig met zijn muziek (daar denkt mijn partner anders over). Ik vind het een beetje niksig allemaal en daar is Dizzy geen uitzondering op. Leuk hoor dat er een beetje Pet Shop Boys in terug te horen is, maar dan wel een zeer matige variant. Bij het intro veer ik op, maar daarna is het gedaan voor mij. En nu ik het nummer vaker heb gehoord gaat de irritatie zelfs wat groeien. Dat gedingdong door het nummer heen, zijn zang. Even rond de twee minuten is het weer een momentje interessant, maar dan is het klaar voor mij (en moet ik nog een klein minuutje).

Nee, ik denk dat ik hier best alleen in sta. Iedereen mag Zweden dan wel niks vinden, maar dat hoor ik dan toch wel liever eerlijk gezegd.

Vanaf morgen duiken we de eerste halve finale in en dan kunnen we voorspellen of de finale gehaald gaat worden ja of nee.

Verwachting: 11e-16e plaats

Mijn top 37:

1. Italië
2. Frankrijk
3. Zweden
4. Spanje
5. Verenigd Koninkrijk
6. Duitsland

Onweerwolf
Verenigd Koninkrijk

Ik vind het wat lastig om deze te plaatsen vooralsnog. Eigenlijk doet VK hetzelfde als Zweden en waar laatstgenoemden van Faithless stelen doen de Britten dat van Pet Shop Boys. Wederom ligt het er dik bovenop. En wederom is het nummer echt wel behoorlijk maar is de zang de zwakke schakel. In het geval van de Britse meneer ben ik echter wat milder dan ik het geval van de Zweedse tweeling. Ik vind de zang vooral een beetje dertien in het dozijn en verder heeft deze meneer wel wat meer uitstraling. Ik hou de optie ook wel open dat deze inzending nog bij me gaat groeien. In ieder geval is het VK net als de afgelopen twee jaar eindelijk weer serieus te nemen.

01. Spanje
02. Italië
03. Frankrijk
04. Verenigd Koninkrijk
05. Zweden
06. Duitsland

aERodynamIC schreef:
Het jaar erna won het land bijna weer met nog steeds één van de beste Songfestival inzendingen ooit: Imaani met Where Are You
Misschien wel de allerbeste. Al vind ik Euphoria ook nog steeds tof.

Is Where Are You eigenlijk ooit genomineerd voor de ladder?

Edgar18 schreef:
Is Where Are You eigenlijk ooit genomineerd voor de ladder?

Dat zal vast wel niet En als jij het nu nomineert volgend jaar dan redt ze het, want jouw nominaties redden het altijd wel

Haha, de laatste paar jaar mag ik inderdaad niet klagen. Ook dit jaar (voorlopig) een 100% score. Misschien wel een toffe nominatie voor volgend jaar, want het is ook na vijfentwintig jaar nog een bijzonder fijn nummer.

Nog een vraag waar één van jullie misschien wel gelijk het antwoord op weet. Staat er überhaupt een songfestival nummer in de ladder? Ik kan er zo gauw geen bedenken.

Oh wacht... ik weet er één!

Edgar18 schreef:
Nog een vraag waar één van jullie misschien wel gelijk het antwoord op weet. Staat er überhaupt een songfestival nummer in de ladder? Ik kan er zo gauw geen bedenken.

Ik heb het wel een paar keer geprobeerd, maar zonder succes.

Onweerwolf
Edgar18 schreef:

https://i.vgy.me/Nx3NbN.png

France Gall & Go_A stonden er ook in 2023 nog in.

Toen bekend werd gemaakt dat Olly Alexander voor de UK zou mee doen dachten ze daar meteen dat ze zouden winnen. Toen het nummer er was zag ik her en der vooral gematigde teleurstelling. Ik denk dat er zelfs in de UK niet zoveel mensen meer denken dat ze gaan winnen, ondanks de grote naam. Daarom staan ze ook niet eens meer in de top 10 bij de odds, terwijl de Britten daar juist meestal overschat worden. Het zijn namelijk ook de Britten die gokken.

Maar ik vind dit nou juist wel een groeier vooralsnog en veel leuker dan de mainstreampop van Zweden. Hoewel ik Years & Years wel kende had ik daar ook niet veel mee en verwachte ik eigenlijk niet zoveel als veel Britten Het is na Europapa het nummer dat het vaakst in mijn kop zit. Ben het met onweerwolf eens dat hij veel meer uitstraling heeft dan de Zweden en als het live goed gaat zie ik best een hoop jurypunten voor me. Publiek is lastiger in te schatten. Bekendheid vooraf kan helpen, maar ook tegen je werken. De staging is belangrijk en het track record van de Britten daarin is weinig overtuigend. Al bied de goed clip vele aanwijzingen die je kunt vertalen naar staging. Olly Alexander kan bewegen en dat helpt ook. Als alle kwartjes de goede kant op vallen zie ik dit potientieel in de top 5. Het is net te veel mainstream radiopop om te winnen. En omdat het de Britten zijn zie ik het ergens wel een beetje mislopen en dan wordt het wellicht zoals in de odds nu, elfde ofzo.

1. Italiè
2. Verenigd Koninkrijk
3. Frankrijk
4. Spanje
5. Zweden
6. Duitsland

Ik overweeg om aan het einde van het jaar gewoon eens een keer allemaal songfestivalnummers te nomineren voor de ladder.

Onweerwolf schreef:
France Gall & Go_A stonden er ook in 2023 nog in.
Go_A had ik ook bedacht, France Gall nog niet, maar dat is natuurlijk ook een oud-songfestival nummer.

cosmic kid (moderator)
De clip vind ik niet heel aangenaam om naar te kijken en dat geldt eigenlijk ook voor het liedje. Nikserig is het eerste woord wat me te binnen schiet.

1. Frankrijk
2. Italië
3. Spanje
4. Zweden
5. Verenigd Koninkrijk
6. Duitsland

starbright boy schreef:
Ik overweeg om aan het einde van het jaar gewoon eens een keer allemaal songfestivalnummers te nomineren voor de ladder.

Goed idee. Help me herinneren tegen die tijd. Doe ik met je mee.

aERodynamIC schreef:
Ik vind het een beetje niksig allemaal

cosmic kid schreef:
Nikserig is het eerste woord wat me te binnen schiet.

VK: Niksig met matige Pet Shop Boys invloeden. Ik sluit me er helemaal bij aan. Het refrein blijft wel op een één of andere manier in mijn hoofd spoken dus dat is dan wel een pluspunt (en minpunt).

1. Italië
2. Spanje
3. Verenigd Koninkrijk
4. Zweden
5. Frankrijk
6. Duitsland

1. Spanje 7,5*
2. Verenigd Koninkrijk 6,5*
3. Italië 6,5*
4. Frankrijk 5,5*
5. Zweden 4,5*
6. Duitsland 3,0*

VK vind ik niet heel geweldig, maar het zit wel meteen in mijn hoofd. Heb hem in mijn playlist gezet, maar verwacht uiteindelijk dat dit nummer een redelijk anonieme score gaat halen in de finale (14e ofzo). Spanje vind ik een stuk leuker, fijne retro-italo pop waar ik wel blij van word. Ook maar in mijn playlist gezet, ben nu al benieuwd naar het optreden straks (dat waarschijnlijk heel slecht, maar hopelijk toch ook wel leuk zal zijn).

herman schreef:
ben nu al benieuwd naar het optreden straks (dat waarschijnlijk heel slecht, maar hopelijk toch ook wel leuk zal zijn).

Nou, nog een keer voor jou de nationale finale dan..... let vooral op het meezingen van het publiek

Oeh, dat is inderdaad niet best, al is het ook wel amusemant... op plaat klinkt het wel een stuk beter.

Deze single van 2 jaar terug had zo van Kylie kunnen zijn en vind ik best prima. Maar goed deze muziekstijl vind ik sowieso wel leuk, al is er zeker beter in het genre.

Dat gekronkel van die Olly is inderdaad heel onaangenaam om naar te kijken, de clip zorgde er dan ook voor dat ik dit nummer in eerste instantie een diepe onvoldoende gaf. Maar na 'm een paar keer in een playlist voorbij hebben horen komen, ben ik het nummer wel wat meer gaan waarderen. Tegelijkertijd herken ik ook wel wat aERo zegt, en ik sluit daarom niet uit dat de irritatiefactor er tegen de aanvang van het festival ervoor zorgt dat deze weer ergens onder aan mijn lijstje is gaan bungelen.

*** (maar neigt meer naar ** dan naar ****)

1. Italië
2. Spanje
3. Frankrijk
4. Duitsland
5. Verenigd Koninkrijk
6. Zweden

Het refreintje van Dizzy vind ik eigenlijk best wel pakkend, maar dat is dan ook wel het enige dat het nummer te bieden heeft. Het blijft eindeloos herhaald worden en uiteindelijk gaat het mij flink irriteren. En dat binnen drie minuten.

1. Italië
2. Frankrijk
3. Spanje
4. Verenigd Koninkrijk
5. Duitsland
6. Zweden

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:44 uur

geplaatst: vandaag om 17:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.