MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
1. Zweden
Vervelend stemgeluid en de productie is nogal plat. The Weeknd van den Aldi. Het stukje Daft Punk op het eind is nog best leuk.
*

2. Duitsland
Oef, dit is wel echt NMD. Al is zijn stem sterk, de overdreven manier van zingen staat me echt tegen. En het nummer zelf is zo'n grote hoop bombast, dat het platslaat.
*

3. Frankrijk
Aardig nummer van Frankrijk, zoals meestal wel. Het nummer heeft een mooie opbouw. Maar is ook weer niet heel bijzonder.
**

4. Italië
Dit jaar voor het eerst (een groot gedeelte van) San Remo gekeken. Vond het teleurstellend, maar goed ik kende dan ook alleen maar fragmenten van de meer legendarische San Remo optredens. Maar al met al hoorde ik geen enkel nummer dat in de buurt kwam van het standaard hoge niveau van Italië. En dan was La Noia ook nog eens niet echt het beste van San Remo (eerder Annalisa of Mahmood (die een soort van kopie van Telemóvies deed)). La Noia is in de studioversie trouwens stukken beter dan de San Remo-uitvoering, ook een prestatie op zich. En zo - verrassend genoeg - het beste nummer tot nu toe.

5. Spanje
Ik vind de productie best wel heel erg lekker. Hier word ik vrolijk van. Retro op een fijne manier. Zorra zorra!

6. Verenigd Koninkrijk
Oef, dit is toch wel een beetje teleurstellend. Al heb ik Years & Years nooit zo boeiend gevonden, maar Danny L Harle heeft eigenlijk een nagenoeg foutloos track record. Gelukkig voor mijn koppige mening ligt daar het probleem ook niet echt: productioneel is dit best aardig - maar heel ver van topniveau Danny - maar het nummer an sich heeft heel erg weinig om handen.
**

1. Spanje ****

2. Italië ***

3. Frankrijk **
4. Verenigd Koninkrijk **

5. Zweden *
6. Duitsland *

Wat is Shum toch ook een ontieglijk geniaal nummer

Onweerwolf
#teamzorra

Wat betreft VK: jammer dat vaste kompaan van Danny L Harle en F1-huisdesigner TImothy Luke er niet betrokken bij lijkt te zijn.

Overigens hadden Olly & Danny gewoon full Harlecore moeten gaan.

https://postimg.cc/XrwWXZd1

7. Cyprus

Eerste deelname: 1981
Aantal deelnamen: 39
Aantal gewonnen: 0

Hoogste positie: 2de (2018)
Laagste positie: laatste (1986)

Cyprus krijgt 12 punten van Griekenland. Oh wacht, niet deze halve finale, want Griekenland zit in de tweede halve finale.

Zou het land het redden naar de finale? Vast wel met zo'n typisch Songfestival deuntje, want daar is nog steeds publiek voor.
Maar waar ik het Verenigd Koninkrijk nikserig vind, daar vind ik dat hier ook. Zo'n typische Songfestival bop. Niet vervelend, maar ook niet memorabel en we hebben al zo vaak dit soort nummers gehoord dat ik nu al naar de borrelnootjes en het kaasplankje verlang en al richting keuken vertrek. Mooie mevrouw, leuke danspasjes, ja hoor goed gedaan meid, en nu van dat podium af........

De eerste winst voor Cyprus? Dacht het niet.

Verwachting: door naar de finale en daar 15e-20e plaats

Mijn top 37:

1. Italië
2. Frankrijk
3. Zweden
4. Spanje
5. Verenigd Koninkrijk
6. Cyprus
7. Duitsland

Onweerwolf
Cyprus

Volstrekt saaie, gedateerde, smoelloze meisjespop waarvan ik hoop dat zelfs Gretz hier niet meer warm voor kan lopen. Alles aan deze inzending is afgevlakt en overbodig. Het doet een klein beetje denken aan de inzending van Israël van vorig jaar maar dat was een meer dan uitstekende poging in een verder miserabel muziekgenre. Doei Cyprus.

01. Spanje
02. Italië
03. Frankrijk
04. Verenigd Koninkrijk
05. Zweden
06. Duitsland
07. Cyprus

Half naakt dansen in een goud pakje. Hier is altijd markt voor tijdens ESC. Ondanks matige pop zitten er genoeg vervelende nummers tussen dit jaar. Dit haalt waarschijnlijk de finale als ze zuiver kan zingen.

1. Italië
2. Spanje
3. Verenigd Koninkrijk
4. Zweden
5. Frankrijk
6. Cyprus
7. Duitsland

Spanje De stem van de mevrouw vind ik niet zo heel prettig om naar te luisteren al is het liedje best aardig.

Verenigd Koninkrijk: Grote naam natuurlijk maar ik had meer verwacht van het liedje

Cyprus: Typische wegwerpop met een halfnaakte zangeres, best een aardig deuntje maar niet zo bijzonder

1. Italie
2. Zweden
3. Frankrijk
4. Verenigd Koninkrijk
5. Cyprus
6. Spanje
7. Duitsland

Als ik me niet vergis heeft Cyprus de jongste deelnemer. Silia Kapsis is 17 jaar. Met Fuego waren ze trendsettend maar de laatste jaren neigen ze steeds meer naar saaie fabriekspop zonder veel smaak. Voor het tweede opeenvolgende jaar halen ze iemand met Cypriotische roots uit Australie. Het blijkt zelfs een afgewezen nummer uit de Griekse preselectie van vorig jaar te zijn.

Ik denk dat dit de finale niet haalt. Tenzij de staging echt spectaculair wordt. Het nummer heeft ook geen hoogtepunt waar ze vocaal iets extra´s kan geven en is net niet catchy genoeg. Cyprus heeft eerste helft geloot en zit in een halve finale met concurrentie voor stemmers die van dit soort spul houden. Ik hou het voorlopig op 12e in hun halve finale. Missen we er iets aan in de finale? Nou nee.

1. Italiè
2. Verenigd Koninkrijk
3. Frankrijk
4. Spanje
5. Zweden
6. Cyprus
7. Duitsland

Na de bovenstaande commentaren durf ik bijna niet meer te zeggen dat ik het liedje van Cyprus eigenlijk wel kan waarderen. Energiek, grappige dansjes en ik vind het juist erg catchy. Dat het allemaal niet zo bijzonder is snap ik ook wel, maar leuk vind ik het desondanks. Ik denk dat het genre binnen mijn guilty pleasure-gebied valt. Het zou zomaar nog net binnen mijn top 10 kunnen eindigen.

Ik hoop alleen dat ze de zangeres, die inderdaad net een paar maandjes 17 is, in het vervolg wat meer kleding laten aantrekken.

1. Italië
2. Cyprus
3. Frankrijk
4. Spanje
5. Verenigd Koninkrijk
6. Duitsland
7. Zweden

Waking up in the morning and I'm, I'm feeling like ooh-la-la
It's about to go down 'cause I found out the truth, la-la

1. Italië
2. Spanje
3. Cyprus
4. Frankrijk
5. Duitsland
6. Verenigd Koninkrijk
7. Zweden

https://postimg.cc/d7T1KpMP

8. Ierland

Eerste deelname: 1965
Aantal deelnamen: 56
Aantal gewonnen: 7

Hoogste positie: 1ste (1970, 1980, 1987, 1992, 1993, 1994, 1996)
Laagste positie: laatste (2007, 2013, 2019 HF, 2021 HF)

Ierland, Ierland, wat is er toch gebeurd? In de jaren '90 was het land grootmacht op het Songfestival waardoor de stand op 7 overwinningen is komen te staan, maar al heel wat jaren is het land compleet de weg kwijt.

Zou het tij gaan keren met Bambie Thug? Het is in elk geval weer eens een gedurfde inzending. Zet ik dit op dan krijg ik thuis steevast te horen hoe kut dit nummer wel niet is, terwijl ik het geweldig vind.
Hier gaan mensen gillend de tv uitzetten of de volumeknop gaat omhoog. Het is weer eens wat anders dan een zingende kalkoen op het podium zetten zullen we maar zeggen.

Live vond ik het niet zo overtuigend, maar dat lijkt de laatste jaren eerder regel dan uitzondering op het festival met dank aan een muziektape die meedraait en waar zelfs vocalen mogen meedraaien. Hierdoor mis ik de chemie tussen zanger(es) en muzikant op het podium en klinkt het waarschijnlijk regelmatig vrij matig allemaal.

Ja, dit is een bak met herrie en ja, ik ben er niet altijd voor in de stemming. Maar Ierland durft weer en dat alleen al valt te prijzen en ik hoop dat het eindelijk ook eens beloond gaat worden. Winst hoeft echt niet van mij, maar een beetje leuke score mag best.

Inmiddels gaat de studioversie van Spanje omhoog in mijn lijst......

Verwachting: door naar de finale en daar 15e-20e plaats

Mijn top 37:

1. Italië
2. Spanje
3. Frankrijk
4. Ierland
5. Zweden
6. Verenigd Koninkrijk
7. Cyprus
8. Duitsland

Probleem met Ierland is matige inzendingen die allemansvriendjes proberen te zijn. En ze bakken ook vaak echt niks van staging. En dan krijg je een Sarah Mctiernan met een vierderangliedje en veel te veel staging om te maskeren. Of Lesley Roy wat er amateuristisch uit zag en niet goed klonk. Brooke klonk als je irritante buurmeisje en die groep van vorig jaar had een liedje dat ik al vergeten was voor het afgelopen was. De enige inzending die sinds 2014 de finale haalde stond daar om een staging met een mooi statement maar zelfs dat liedje was erg onopvallend. De laatste keer echt succes was Jedward. Dat was niet iedereens kopje thee, maar onthield je tenminste wel.

Ierland lijkt eindelijk door te hebben dat je best een deel van het publiek de gordijnen in mag jagen, als je er maar genoeg over houd die het wel leuk vinden. Ik denk dat dit de ommekeer is. Grootste risico zit ´m in dit naar het podium vertalen. Zingt ze live goed genoeg en benutten ze mogelijkheden voor een toffe duistere staging waar wappies nog lang mee bezig kunnen zijn. Ik vind het leuk, maar moet het niet te vaak horen en ik denk dat ze curse doorbreken. Ik gok op 15e, wat in Ierland bijna winst betekent. De jury gaat dit echter vrijwel puntenloos laten.

1. Italiè
2. Verenigd Koninkrijk
3. Frankrijk
4. Spanje
5. Ierland
6. Zweden
7. Cyprus
8. Duitsland

Onweerwolf
Ierland

Het probleem met Ierland dit jaar is een beetje dat ze volgens mij eerst een concept hebben bedacht en daarna de muziek, tekst en zang er aan op hebben gehangen en dat zorgt er voor dat het allemaal wat te plastic en te bedacht aandoet zodat het niet organisch is en dat is echt een vereiste voor zoiets als dit. De tekst is erg slecht en juist dit soort nummers moeten wat meer inhoud hebben. De zang is okay, maar niet fantastisch en muzikaal gezien is het wel behoorlijk. Het idee is leuk maar de uitwerking had anders gemoeten en dan sta ik hier veel meer voor open. Nu is het een subtopper die nog wat naar boven en naar beneden kan. Maar goed, als je weet wat Ierland de laatste jaren in heeft gestuurd dan is dit ruimschoots acceptabel.

01. Spanje
02. Italië
03. Frankrijk
04. Ierland
05. Verenigd Koninkrijk
06. Zweden
07. Duitsland
08. Cyprus

Een vraagje voor de kenners: waarom was Ierland zo waanzinnig succesvol in de 90s? En wat is er sindsdien veranderd/gebeurd wat tot deze waanzinnige losing streak heeft geleid?

Dit nummer komt voor mij eigenlijk te vroeg voor een beoordeling. Ik weet gewoon nog niet wat ik ervan moet vinden. Ik weet niet wat ik van Bambie vind, wat ik van het nummer vind en of ik het authentiek vind overkomen. Dat laatste is in dit genre ook wel lastig om te beoordelen, omdat het sowieso een acteerwerkje is. Ik ken echter artiesten in hetzelfde genre waarbij ik mij dit niet afvraag.

Toch een voorlopige derde plek, maar ik denk dat er binnenkort geschoven gaat worden in mijn lijstje.

1. Italië
2. Cyprus
3. Ierland
4. Frankrijk
5. Spanje
6. Verenigd Koninkrijk
7. Duitsland
8. Zweden

Moeilijk nummer. Aan de ene kant waardeer ik het originele geluid. Ook het concept, de combinatie van lieflijk meisjesachtig en verontrustende, harde electro, kan ik prima smaken. Maar het liedje zelf -- nou, liever niet eigenlijk. Het grootste pijnpunt is dat "I, I, I know you're living a lie", wat alleen maar vreselijk lelijk is. Het komt op een vervelende manier puberaal op me over, alsof het creatieve meisje van 4 havo in haar goth-fase heeft ontdekt dat je ook zonder mooie muziek te maken aandacht kan krijgen.

(Overigens kan Bambi Thug het wel. Ik had liever gezien dat ze met een Tsunami of Psilocybin het podium had betreden. Jammer!)

**

1. Italië
2. Spanje
3. Cyprus
4. Frankrijk
5. Duitsland
6. Ierland
7. Verenigd Koninkrijk
8. Zweden

ArthurDZ schreef:
Een vraagje voor de kenners: waarom was Ierland zo waanzinnig succesvol in de 90s? En wat is er sindsdien veranderd/gebeurd wat tot deze waanzinnige losing streak heeft geleid?

Vraag dat de jury's zou ik zeggen. Die jaren was dat soort muziek gewoon populair op het Songfestival, want toen Noorwegen het even een jaartje overnam was het ook in dezelfde stijl (Nocturne).
Zelfs in 1997, toen het klaar was met winnen, werd Ierland nog tweede met wederom eenzelfde soort ballad (Mysterious Woman), en in 1998 werd Ierland nog 9e met jawel een soortgelijke ballad.

Mijn favoriete winnaars waren het telkens niet en het werd op een gegeven moment ook gewoon niet leuk meer dat ze alweer wonnen.

Ik denk dat iedereen het onderhand beu werd, zoals veel mensen nu Zweden beu zijn. Alleen blijft Zweden nog steeds scoren en hield het voor Ierland op. Maar laten we wel wezen: Ierland stuurt echt prut en Zweden blijft sterke nummers sturen met waanzinnige podiumacts. Of dat nu gelikt en fabriekspop is of niet.

Karl schreef:
et komt op een vervelende manier puberaal op me over, alsof het creatieve meisje van 4 havo in haar goth-fase heeft ontdekt dat je ook zonder mooie muziek te maken aandacht kan krijgen.

Dat heb ik ook wel een beetje. Het nummer zwalkt ook de hele tijd in mijn lijstje. Uiteindelijk zal het wel ergens in het midden belanden denk ik zo. Dan vind ik het leuk en dan irriteert het me vanwege de aanstelleritis.

cosmic kid (moderator)
1. Frankrijk
2. Italië
3. Ierland
Dit is een lastige; spannend en afwijkend genoeg om op te vallen en, net zoals andere reacties, weet ik nog niet of dit authentiek, een gimmick of een geforceerd concept is

4. Spanje
5. Cyprus
Het oog wil ook wat, zullen ze bij Cyprus gedacht hebben al voel ik me bijna beschaamd om hier als man van middelbare leeftijd naar te kijken. Het liedje is wegwerp Top 40 pop van de betere soort

6. Zweden
7. Verenigd Koninkrijk
8. Duitsland

Onweerwolf
ArthurDZ schreef:

Wat Eric al zegt; het land heeft eigenlijk gewoon geprofiteerd van winst in de periode dat veilige muziek die volledig binnen de randjes was gekleurd populair was op het songfestival. Dit was de periode dat de experimentele klanken maar ook de kermismuziek nog not done was en jury's nog de dienst uitmaakten. Ierland is daarna eigenlijk gewoon blijven hangen in dat genre en naarmate ze voorbij werden gestreefd en andere geluiden vatbaar waren op het ESC zakten ze steeds verder weg en werd er, ogenschijnlijk, ook steeds minder aandacht besteed aan de nationale selectie. Je zou wel kunnen beargumenteren dat Ierland het grootste slachtoffer is van de toetreding van het voormalig Oostblok en de post-Joegoslavische staten omdat die landen maar weinig op hadden met traditionele neuzelpop. Ierland heeft het natuurlijk wel zelf in de hand gehad en had na hun boze periode met Dustin The Turkey moeten hergroeperen en doorpakken en dat is niet gebeurd. Hetzelfde gold ook wel voor Nederland trouwens maar daar is men er inmiddels toch wat vanaf gestapt. Al blijft ook daar de radiovriendelijke reus zijn ugly head nog geregeld opsteken getuige het wangedrocht van vorig jaar en bijvoorbeeld de inzendingen van Troskompasje Oosterhuis en toch ook wel Jeangu Macrooy. Al staan die nog echt wel ruim boven wat Ierland gemiddeld heeft gedaan in de afgelopen 2 a 3 decennia. Gezapigheid is een bitch.

tnf
Ierland 1994: Johan Derksen's favoriet.

Voor mezelf iig dodelijk saai, maar ik snap wat Derksen erin hoort.

Onweerwolf
tnf schreef:
Ierland 1994: Johan Derksen's favoriet.

Voor mezelf iig dodelijk saai, maar ik snap wat Derksen erin hoort.

Dat is dan wel weer echt een van mijn favorieten. Maar ik hou erg van het meta-concept in muziek waar dit een voorbeeld over is. Dus zingen over muziek (luisteren) zelf. Bovendien ben ik fan van Simon & Garfunkel, waar deze heren duidelijk door waren geïnspireerd. Ik heb deze inzending zelfs nog op originele single.

Johan Derksen vind ik trouwens een verschrikkelijk walgelijke vent dus ik ben niet blij met deze informatie.

Onweerwolf
Ierland staat nog altijd bekend als Topland op het ESC vanwege die overwinningen maar in mijn persoonlijke totaallijst is het gemiddeld een van de slechtst scorend landen. Dit was 2023 waarbij aangetekend dat ik alles buiten de Top 1000 op z'n best matig vind en de volgorde daar redelijk natte vinger werk is. Ierland valt op door met de helft van hun inzendingen in de staart te staan. Er waren tot dan toe 1643 inzendingen. Eigenlijk vind ik alleen de eerste 12 echt okay.

74. [1970] Dana - All Kinds Of Everything
76. [1994] Paul Harrington & Charlie McGettigan - Rock 'n' Roll Kids
119. [1984] Linda Martin - Terminal 3
130. [1993] Niamh Kavanagh - In Your Eyes
145. [1992] Linda Martin - Why Me?
158. [1987] Johnny Logan - Hold Me Now
196. [1980] Johnny Logan - What's Another Year
201. [1996] Eimear Quinn - The Voice
308. [2010] Niamh Kavanagh - It's For You
321. [2011] Jedward - Lipstick
477. [2008] Dustin The Turkey - Irelande Douze Pointe
510. [2012] Jedward - Waterline
650. [2013] Ryan Dolan - Only Love Survives
662. [2007] Dervish - They Can't Stop The Spring
669. [1972] Sandie Jones - Ceol An Ghrá
688. [2005] Donna & Joe - Love?
727. [1971] Angela Farrell - One Day Love
756. [1976] Red Hurley - When
796. [1997] Marc Roberts - Mysterious Woman
876. [1990] Liam Reilly - Somewhere In Europe
902. [2018] Ryan O'Shaughnessy - Together
972. [1966] Dickie Rock - Come Back To Stay
1004. [2009] Sinéad Mulvey & Black Daisy - Et Cetera
1031. [2017] Brendan Murray - Dying To Try
1108. [1998] Dawn Martin - Is Always Over Now?
1115. [1986] Luv Bug - You Can Count On Me
1131. [2006] Brian Kennedy - Every Song Is A Cry For Love
1158. [2014] Can-Linn Feat. Kasey Smith - Heartbeat
1169. [1973] Maxi - Do I Dream
1173. [1989] Kiev Connolly & The Missing Passengers - The Real Me
1185. [1968] Pat McGeegan - Chance Of A Lifetime
1191. [1985] Maria Christian - Wait Until The Weekend Comes
1193. [1974] Tina Reynolds - Cross Your Heart
1246. [1975] The Swarbriggs - That's What Friends Are For
1262. [2019] Sarah McTernan - 22
1265. [1967] Sean Dunphy - If I Could Choose
1293. [1978] Colm Wilkinson - Born To Sing
1347. [2021] Lesley Roy - Maps
1380. [1999] The Mullans - When You Need Me
1387. [2004] Chris Doran - If My World Stopped Turning
1412. [1969] Muriel Day - The Wages Of Love
1420. [2000] Eamonn Toal - Millennium Of Love
1434. [1991] Kim Jackson - Could It Be That I'm In Love
1466. [1977] The Swarbriggs Plus Two - It's Nice To Be In Love Again
1469. [1965] Butch Moore - I'm Walking The Streets In The Rain
1487. [1981] Sheeba - Horoscopes
1501. [2003] Mickey Joe Harte - We've Got The World Tonight
1552. [2015] Molly Sterling - Playing With Numbers
1564. [1979] Cathal Dunne - Happy Man
1569. [1995] Eddie Friel - Dreamin'
1572. [1988] Jump The Gun - Take Him Home
1584. [2016] Nicky Byrne - Sunlight
1592. [1982] The Duskeys - Here Today, Gone Tomorrow
1598. [2022] Brooke - That's Rich
1603. [2001] Gary O'Shaughnessy - Without Your Love

Ierland. Zeker een originele inzending, maar eerder een sterk toneelstukje dan een sterke song. Niet bepaald een meezinger. Valt bij mij nog niet in de smaak. Ben wel benieuwd hoe ze het op het podium gaat doen.

1. Italië
2. Spanje
3. Verenigd Koninkrijk
4. Zweden
5. Frankrijk
6. Ierland
7. Cyprus
8. Duitsland

Dank voor de interessante info aERodynamIC en Onweerwolf! Fall-from-grace-verhalen zijn bijna altijd interessant vind ik maar de artikels die ik online tegenkwam over dit onderwerp kwamen geen van allen verder dan 'ze sturen gewoon geen goede liedjes meer op'. Dan zijn jullie analyses een stuk interessanter

Grappig dat Onweerwolf radiovriendelijk noemt. Ik zag een analyse van een Duitse Youtuber die dat woord ook de grootste ziekte uit de Duitse voorselectie vind.

Wat betreft Ierland is het wat er al gezegd is. De jury viel in de jaren ´90 op goed gezongen keurige ballads, soms met een folkrandje. Maar aan het eind van dat decennium kwamen vlak achter elkaar de grootste veranderingen die het ESC ooit had. En nog wel 4 stuks. Oost-Europa kwam erbij, publieksstemmen werden ingevoerd, de taalregel werd afgeschaft en het orkest verdween. Allevier die wijzigingen gingen ten koste van de keurige Ierse ballad. Ierland ging echter nog een tijdje door. En de laatste jaren was de nationale finale vaak van een laag niveau en leek niemand in Ierland er echt zin te hebben. De taalregel afschaffen was een vrij direct gevolg van de Ierse overwinningen. In 1992, 1993, 1994 en 1996 won Ierland, In 1997 de UK en in 1995 Noorwegen met erg weinig tekst. Dat was wel heel veel Engels. En meer dan eens was ook de nummer 2 in die jaren Engelstalig (dus uit de UK, Ierland of Malta).

Ik heb niet veel met de Ierse overwinningen uit de jaren '90. Why Me is minder dan de Linda Martin waarmee ze tweede werd en ook minder dan de Johnny Logan's. Ik hou van Simon & Garfunkel maar vind Rock n Roll KIds van een kleurloosheid die mijn slaap opwekt. The Voice en In Your Eyes trek ik iets beter maar zijn ook rechterrijtje in mijn winnaarslijstje.

starbright boy schreef:
Grappig dat Onweerwolf radiovriendelijk noemt. Ik zag een analyse van een Duitse Youtuber die dat woord ook de grootste ziekte uit de Duitse voorselectie vind.

Doet mij denken aan Snap van Rosa Linn. Erg radiovriendelijk en werd een megahit, maar op ESC slechts 20e.

Oftewel bewaar de hits voor de radio. Op ESC gelden andere wetten.

Onweerwolf
Djarune schreef:
(quote)

Diet mij denken aan Snap van Rosa Linn. Erg radiovriendelijk en werd een megahit, maar op ESC slechts 20e.

Oftewel bewaar de hits voor de radio. Op ESC gelden andere wetten.

Radiovriendelijk en zoiets als Snap zijn voor mij wel twee verschillende zaken.

https://postimg.cc/TKmHqWCn

9. Kroatië

Eerste deelname: 1993
Aantal deelnamen: 28
Aantal gewonnen: 0

Hoogste positie: 4de (1996, 1999)
Laagste positie: 17de (2018 HF)

Toen de voorronde van het Kroatische Dora nog moest beginnen had ik al een favoriet: Baby Lasagna, de man die eigenlijk niet mee mocht doen aan de nationale voorronde maar door een uitvaller alsnog kon deelnemen. Ik was heel blij met de winst en mijn nummer 1 was bekend. Uiteraard moesten er nog wat landen volgen, maar net als bij Cha Cha Cha vorig jaar was ik fan en dat ben ik nog steeds.

We weten inmiddels hoe het verder is gegaan: Kroatië staat op 1 bij de bookmakers en doet het heel goed in allerhande polls. Maar gaat Kroatië ook echt de eerste winst binnenhalen? Alhoewel.... Riva won in 1989 met Rock Me voor Joegoslavië en dat werd gezongen in het Kroatisch (en na winst in het Engels).
Dus het zou niet helemaal de eerste winst zijn, maar wel als zelfstandig land.

Ik heb dit jaar geen flauw idee wie er kan gaan winnen. Ik denk dat Baby Lasagna net wat toegankelijker klinkt dan Joost, waardoor ik hem meer kans toedicht om te winnen. Maar tegelijkertijd bleek het live niet helemaal geweldig. Baby Lasagna zong niet sterk en de podiumpresentatie was rommelig en kwam niet goed over.

Daarnaast vrees ik dat een paar acts punten van elkaar gaan afsnoepen: en daar horen Kroatië en Nederland zeker bij. Ook denk ik dat Kroatië het niet van de jury's moet hebben en dan zou dat wel eens kunnen gaan betekenen dat er hierdoor net geen winst behaald kan worden.

We gaan het zien. De laatste jaren zitten de bookmakers er wel goed bij en dan zou dit de winnaar van 2024 kunnen zijn. Van mij mag het. Zagreb 2025 dan maar?

Verwachting: door naar de finale en daar 1e-3e plaats

Mijn top 37:

1. Kroatië
2. Italië
3. Spanje
4. Frankrijk
5. Ierland
6. Zweden
7. Verenigd Koninkrijk
8. Cyprus
9. Duitsland

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:09 uur

geplaatst: vandaag om 16:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.