MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
Onweerwolf
Kroatië

De Kroatische inzending van dit jaar is een soort mix van de Finse van vorig jaar en Rammstein. Popmetal met een focus op show ipv inhoud. Ik vind het wel een behoorlijk nummer maar tegelijkertijd ook wel erg overschat. Dat vond ik vorig jaar van de Finse inzending ook en die werden er toch tweede mee dus wellicht ligt het aan mij.

01. Spanje
02. Italië
03. Kroatië
04. Frankrijk
05. Ierland
06. Verenigd Koninkrijk
07. Zweden
08. Duitsland
09. Cyprus

Kroatië, ik geloof best dat deze inzending kan winnen. Aan de andere kant. Cha cha cha was een sterker nummer en won niet. Podium zie ik zeker gebeuren. Baby Lasagne is een stuk toegankelijker dan Let 3 vorig jaar.

01. Italië
02. Spanje
03. Kroatië
04. Verenigd Koninkrijk
05. Zweden
06. Frankrijk
07. Ierland
08. Cyprus
09. Duitsland

Eerlijk is eerlijk: dat refrein is mees-ter-lijk. Alleen al op basis daarvan zie ik Kroatië wel een podiumplek veroveren. Of liever gezegd: alleen op basis daarvan zie ik Kroatië een podiumplek veroveren. Want de coupletten zijn wel erg repetitief, de tekst is belabberd en dat electronisch intermezzo in de brug is zo zoutloos als maar zijn kan. Maar ja, there's no going back (whoa)!

1. Italië
2. Spanje
3. Kroatië
4. Cyprus
5. Frankrijk
6. Duitsland
7. Ierland
8. Verenigd Koninkrijk
9. Zweden

Kroatië komt met een nummer dat bij de eerste luisterbeurt meteen aanslaat. Het is pakkend en heeft een lekker gek en ruig sfeertje (zonder echt heel ruig te zijn natuurlijk). Ook ik vrees dat Kroatië heel veel punten gaat pakken die anders naar Nederland hadden kunnen gaan.

Als enige minpuntje: het nummer levert bij de eerste luisterbeurt, maar er valt na meerdere luisterbeurten niet veel meer te ontdekken. Het is vrij rechttoe rechtaan.

Dat komt natuurlijk wel vaker voor bij het songfestival, maar dit vond ik voor de gedoodverfde winnaar toch het benoemen waard.

Dit gaat ze echter niet veel punten kosten, want de meeste stemmers horen het nummer voor het eerst.

1. Italië
2. Kroatië
3. Cyprus
4. Ierland
5. Frankrijk
6. Spanje
7. Verenigd Koninkrijk
8. Duitsland
9. Zweden

https://postimg.cc/nXRKz5rR

10. Litouwen

Eerste deelname: 1994
Aantal deelnamen: 23
Aantal gewonnen: 0

Hoogste positie: 6de (2006)
Laagste positie: laatste (1994, 2005 HF)

Studioversie:

Litouwen is een niet al te best scorend land sinds het mee is gaan doen in 1994. Slechts drie keer top 10 met een 6e plaats als beste notering is magertjes. In 2020 behoorde The Roop tot de grote favorieten voor de winst, maar helaas gooide Covid roet in het eten. Gelukkig mochten ze het jaar daarop meedoen en werd de 8e plaats behaald.

The Roop probeerde het dit jaar weer omdat ze het nu echt goed mee wilden maken (in Rotterdam 2021 was het toch met de nodige beperkingen), maar helaas wisten ze de voorronde deze keer niet te winnen want dat deed Silvester Belt.
Of Silvester voor de winst gaat zorgen dit jaar valt te bezien. De bookmakers hebben daar vooralsnog niet veel geloof in. Momenteel staat Litouwen op de 12e plaats.

Ik vind Luktelk een prima nummer, en fijn dat het in de eigen taal gezongen wordt (hopelijk blijft dat ook zo).
Het is modern en klinkt fris zonder al te geforceerd over te komen. Ik verbaas me dan ook een beetje dat Litouwen niet zo hoog ingeschat wordt. Wat mij betreft is het categorie 'dark horse', maar dan wel met het besef dat het dit jaar een behoorlijk open race is met veel landen die kans maken en dan is een dark horse waarschijnlijk niet genoeg.
Enige kritiekpunt is dat het na verloop van tijd een beetje saai gaat worden omdat er weinig spannends gebeurt in het nummer. Maar verder? Prima nummer en als dit zou winnen zou ik dat zeker niet vervelend vinden.

Verwachting: door naar de finale en daar 8e-12e plaats

Mijn top 37:

1. Kroatië
2. Italië
3. Litouwen
4. Spanje
5. Frankrijk
6. Ierland
7. Zweden
8. Verenigd Koninkrijk
9. Cyprus
10. Duitsland

Onweerwolf
Litouwen

Uitstekende inzending van Litouwen. Een beetje futurepop met wat trippy invloeden en vooral heel erg smaakvol en dat laatste is iets waar Litouwen nou al een tijdje patent op lijkt te hebben. Waar ze in het verleden nogal vaak oubollige inzendingen sturen lijkt daar het roer wat omgegooid en sturen ze inzendingen waar ik steeds meer waardering voor krijg. Hongarije deed dat ook de laatste jaren voordat ze stopten en daar doet de huidige Litouwse koers me wat aan denken. Het zal dit jaar nog niet het geval zijn maar ik durf wel te voorspellen dat Litouwen in de nabije toekomst eens kans gaat maken op een overwinning als ze zo doorgaan. Goed nummer, goed gezongen, ik ben fan.

01. Litouwen
02. Spanje
03. Italië
04. Kroatië
05. Frankrijk
06. Ierland
07. Verenigd Koninkrijk
08. Zweden
09. Duitsland
10. Cyprus

Kroatie: De studioversie van nummer is heel tof en supercatchy. Het live optreden is niet zo goed en de staging verdient puntjes op de i. Ook ik twijfel wat de jury met dit gaat doen. Er is vermoedelijk minimaal een top 5 plek nodig om te kunnen winnen als Kroatië het publiek gaat inpakken. Maar als alles samenkomt zou de wint best kunnen gaan naar het eerste Oost-Europese land dat niet Oekraine heet sinds 2011. Mijn winnaar is het zeker niet, maar ik kan het goed hebben.

Litouwen: Gek genoeg is Litouwen, dat altijd het Baltische kneusje was, tegenwoordig bijna gegarandeerd veruit het leukste Balkanland, Sterker nog: ze zitten tegenwoordig vaak in mijn hoogste regionen.. Zo ook dit jaar. Litouwen is een pop done right. Eigen taal, intrigerend en een beetje donker. Een beetje wat ik van Zweden hoop maar waar ze nooit meekomen. Tot nu toe mijn favoriet. Ik hoop al jaren dat Litouwen de hoogste notering uit de boeken scoort. Daarvoor moeten ze top 5 eindigen. Dat is denk ik wat veel gevraagd, maar linkerrijtje finale moet kunnen.

Er zitten grote gaten tussen Spanje en Ierland en ierland en Zweden. De onderste drie zijn echt de achterhoede voor mij. De eerste zes vind eigenlijk allemaal wel leuk. De zevende hangt er tussenin.

1. Litouwen
2. Italiè
3. Kroatië
4. Verenigd Koninkrijk
5. Frankrijk
6. Spanje
7. Ierland
8. Zweden
9. Cyprus
10. Duitsland

cosmic kid (moderator)
Twee sterke nummers op rij zeg! Litouwen wint het op punten van Kroatië. Het fascinerende nummer met een duister triphop randje heeft waarschijnlijk een langere houdbaarheidsdatum dan Kroatië. Vermoedelijk is dat precies de reden dat het bij de bookmakers lager scoort.

Kroatië grijpt je direct bij de strot met een pompend, aanstekelijk ritme en ook de songtitel bekt lekker. Het is juist het refrein dat ons (meneer en mevrouw cosmic kid) minder kan bekoren. Dat doet mij teveel denken aan de nu-metal, een genre waar ik geen fan van ben. En dan druk ik het nog zachtjes uit.

1. Litouwen
2. Kroatië
3. Frankrijk
4. Italië
5. Ierland
6. Spanje
7. Cyprus
8. Zweden
9. Verenigd Koninkrijk
10. Duitsland

Litouwen doet goede zaken hier! Eigenlijk zouden we een tussenstand moeten bijhouden, maar daar ben ik zelf niet zo handig in om dat snel bij te houden. Tot nu toe ligt iedereen redelijk op één lijn zo te zien.

Litouwen heeft ook de 90s herontdekt. Dit nummer is eigenlijk goed door zijn eenvoud. Nergens teveel aangedikt. Geen virtuoze bridge of dance break. Geen geweldige zanger, maar wel prima geluid en hij blijft in één octaaf. Tof dat het in Litouws is.

01. Italië
02. Spanje
03. Litouwen
04. Kroatië
05. Verenigd Koninkrijk
06. Zweden
07. Frankrijk
08. Ierland
09. Cyprus
10. Duitsland

Onweerwolf
Van alle varianten van het grafische thema die ze voor de officiële CD hoes hadden kunnen kiezen vind ik dit wel een van de mindere trouwens. =/

1. Spanje 7,5*
2. Kroatië 7,0*
3. Litouwen
4. Verenigd Koninkrijk 6,5*
5. Italië
6. Cyprus
7. Ierland
8. Frankrijk 5,5*
9. Zweden 4,5*
10. Duitsland 3,0*

Ik luister alles via Spotify, misschien dat ik daarom Cyprus helemaal niet zo verkeerd vind. Gewoon een degelijk popnummer met een goede beat. Ik kan er prima naar luisteren. Alles wat bij mij 6* of hoger scoort zet ik sowieso op mijn playlist, dus wie weet wat het cijfer nog gaat doen in de loop der tijd.

Ierland is weer heel andere koek. Ik hoor Billie Eilish, maar op het eind gaat het aardig los. Een soort Billie Eilish goes metal dan maar? Ben benieuwd wat ik hier na meerdere luisterbeurten van ga vinden. In ieder geval een creatieve en gedurfde inzending.

Kroatië blijkbaar een kanshebber en ik hoor ook wel waarom. Net als Käariyä vorig jaar een soort mengeling van Rammstein-achtige neue Deutsche harte en pure eurodance. Het refrein slaat nergens op, de zang is matig en het doet me denken aan vervelende 00's nu-metal, maar toch is het tamelijk onweerstaanbaar. Dat electronische middenstukje is goud.

Litouwen doet het bij mij ook goed. Gewoon een prima electro-nummer en zingen in de eigen taal is altijd een pluspunt. Er zit wel weinig dynamiek in, maar vooralsnog vind ik dat geen struikelpunt.

Ik kan niet zeggen dat ik Litouwen onaardig vind, sowieso is zingen in de eigen taal altijd een pluspunt, maar het nummer gaat ook een beetje aan me voorbij. Niet mijn smaak, denk ik?

1. Italië
2. Spanje
3. Kroatië
4. Cyprus
5. Frankrijk
6. Duitsland
7. Litouwen
8. Ierland
9. Verenigd Koninkrijk
10. Zweden

Ja, las het ook.
Heb de afgelopen week zijn bijdrage uit 1992, Wijs Me De Weg (9e), weer een aantal keer beluisterd. Toch wel een tof en aanstekelijk nummer.

66 pas

De inzending uit Litouwen is bij mij de laatste weken flink gegroeid. Bij de eerste luisterbeurt deed het nummer mij niet veel. Er gebeurde naar mijn gevoel vrij weinig (waarschijnlijk vooral doordat er weinig dynamiek in de zang zit) en ik vond het daarom vooral een saaie inzending. Iets zorgt ervoor dat mijn mening flink is veranderd, maar ik kan mijn vinger er niet goed op leggen. Om toch een poging te doen: Het nummer heeft iets rustgevends, bijna mantra-achtig, waardoor ik het op de achtergrond graag blijf opzetten.

1. Italië
2. Litouwen
3. Kroatië
4. Cyprus
5. Ierland
6. Frankrijk
7. Spanje
8. Verenigd Koninkrijk
9. Duitsland
10. Zweden

aERodynamIC schreef:
Litouwen doet goede zaken hier! Eigenlijk zouden we een tussenstand moeten bijhouden, maar daar ben ik zelf niet zo handig in om dat snel bij te houden. Tot nu toe ligt iedereen redelijk op één lijn zo te zien.

Heb even gekeken naar de mensen die tot nu toe alle 10 beluisterd hebben. Dat zijn er 9 (incl. laxus11) en dan kom ik hier op uit:

1. Italië 79
2. Kroatië 75
3. Litouwen 73
4. Spanje 60
5. Frankrijk 51
6. Ierland 41
7. Verenigd Koninkrijk 38
8. Cyprus 33
9. Zweden 30
10. Duitsland 15

Maximale score is 90, minimale 9.
We hebben een duidelijke top 3 en een duidelijke nummer laatst vooralsnog.

edit: met de punten van Lex erbij pakt Kroatië de 2e plek af van Litouwen.

Ierland: Erg apart nummer dat me doet denken aan Billie Eillish maar eindelijk doet Ierland iets wat gewaagd is.

Kroatie: Heerlijk nummer dit maar wel een beetje een rip-off van Cha Cha Cha (die ik nog leuker vind) maar dit zal erg hoog eindigen

Litouwen: In de eigen taal zingen vind ik persoonlijk altijd erg leuk om te horen en als het ook nog een leuk liedje is is het helemaal goed!

1. Italie
2. Kroatie
3. Zweden
4. Frankrijk
5. Litouwen
6. Ierland
7. Verenigd Koninkrijk
8. Cyprus
9. Spanje
10. Duitsland

Vanaf 18.00 uur is de running order van de halve finales bekend, dus vanaf morgen kunnen we de volgorde nog wat preciezer langsgaan.

https://postimg.cc/Lh2QxqVc

11. Oekraïne

Eerste deelname: 2003
Aantal deelnamen: 18
Aantal gewonnen: 3

Hoogste positie: 1ste (2004, 2016, 2022)
Laagste positie: 24ste (2017)

Studioversie:

Oekraïne is er pas sinds 2003 bij, maar is nog nooit in de halve finale blijven steken. Sterker: al in 2004 won het land dankzij Ruslana met haar Wild Dances. In 2016 won Jamala en in 2022 Kalush Orchestra.

Van die 18 deelnames behaalde het land 12 keer de top 10 waar 2 jaar een tweede plaats behaald werd. Hiermee kunnen we wel stellen dat Oekraïne behoort tot de best scorende Songfestival landen.

Gaat dat dit jaar weer gebeuren met alyona alyona & Jerry Heil? De bookmakers denken dat ze kans maken (momenteel derde plaats). Ook in diverse polls doen ze het goed.

Je kan zeggen wat je wilt, maar ook dit jaar stuurt het land een prima inzending. Ik hoor er niet echt een winnaar in, maar dat er weer flink gescoord gaat worden lijkt wel een zekerheid, alleen al door de diaspora die momenteel door de oorlog ontstaan is.
Maar ook los daarvan is dit een uitstekende inzending wat mij betreft. Gewoon een fijn en degelijk nummer waar ik graag naar mag luisteren.

Verwachting: door naar de finale en daar 2e - 5e plaats.

Mijn top 37:

1. Kroatië
2. Italië
3. Litouwen
4. Spanje
5. Frankrijk
6. Oekraïne
7. Ierland
8. Zweden
9. Verenigd Koninkrijk
10. Cyprus

11. Duitsland

Wow. Nederland mag in de halve finale als laatste aantreden. Dat is wel heel fijn, zeg!

Porcupine Head schreef:
Wow. Nederland mag in de halve finale als laatste aantreden. Dat is wel heel fijn, zeg!

Zeker, maar het zou nog beter zijn als dat in de finale zo gaat zijn. Uiteraard moet Joost dat wel zien te halen (maar dat gaat lukken) en dan moet ie tweede helft loten. In dat geval denk ik dat ze hem wel weer aan het eind kunnen gaan zetten, wat altijd gunstig is.

Onweerwolf
Mja, die trend van later starten = voordeel staat nu wellicht wel onder druk vanwege de meest idiote regelwijziging ooit die ze straks invoeren.

Onweerwolf schreef:
Mja, die trend van later starten = voordeel staat nu wellicht wel onder druk vanwege de meest idiote regelwijziging ooit die ze straks invoeren.

Overigens gaan de stemlijnen in de halve finales wel pas open als alle nummers geweest zijn. Begrijpt u het nog?

Onweerwolf
aERodynamIC schreef:
(quote)

Overigens gaan de stemlijnen in de halve finales wel pas open als alle nummers geweest zijn. Begrijpt u het nog?

Okay dan.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Okay dan.

Tja, Zweden doet pas in de finale echt mee en mag als eerste

Benieuwd of het de big five helpt dat ze nu twee keer mogen optreden.

Onweerwolf schreef:
Dat is het opengooien van de lijnen vanaf het begin, toch? Volgens mij hadden ze die regel al eens eerder ingevoerd. Sowieso in 2010 en 2011 (gold toen ook voor de halve finales, btw) en volgens mij ook in 2012. Daarna hadden ze die regel afgeschaft, maar nu is die kennelijk dus terug.

Edit: in 2012 schafde ze die regel weer af, maar in 2010 en 2011 was dat systeem er wel degelijk.

Onweerwolf
Oekraïne

Ik weet het niet met de inzending van Oekraïne dit jaar. In het begin vond ik hem best wel leuk maar de laatste paar luisterbeurten begint het allemaal wat vervelend en zijig aan te doen. Ik krijg bij deze act een beetje zo'n talentenjacht idee waar de opdracht is dat twee kandidaten samen iets moeten doen en dat staat me gewoon wat tegen. Het liedje is an sich in de basis wel aardig maar breekt ook verder niet door de grens van heel bijzonder heen terwijl de vocale capaciteiten van de dames prima zijn maar tegelijkertijd mij ook niet doen opwinden. Het is het net niet.

Vandaag weer alles beluisterd dus ook wat verschuivingen.

01. Spanje
02. Litouwen
03. Kroatië
04. Italië
05. Frankrijk
06. Verenigd Koninkrijk
07. Ierland
08. Oekraïne
09. Zweden
10. Duitsland

11. Cyprus

Onweerwolf
Porcupine Head schreef:
(quote)
Dat is het opengooien van de lijnen vanaf het begin, toch? Volgens mij hadden ze die regel al eens eerder ingevoerd. Sowieso in 2010 en 2011 (gold toen ook voor de halve finales, btw) en volgens mij ook in 2012. Daarna hadden ze die regel afgeschaft, maar nu is die kennelijk dus terug.

Serieus? Daar kan ik mij niets van herinneren.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:14 uur

geplaatst: vandaag om 22:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.