MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
Onweerwolf schreef:
(quote)

Serieus? Daar kan ik mij niets van herinneren.

Ik ook niet, maar ik las inderdaad al zoiets dat dit niet eens nieuw was. Wij moeten wat minder met lijstjes bezig zijn denk ik

Campbell stond ook op het podium bij Ruth Jacott(en Ruth bij hem) Hij had een langdurige relatie met haar en produceerde zelfs veel van haar platen. Sowieso verdween Campbell na Wijs me de weg meer achter de schermen van de muziekwereld. Vooral productie en sessiewerk.

Net als vorig jaar zit Oekraine niet op zijn hoogste niveau zonder dat daarmee echt slecht wordt. Ik denk wel dat de gunfactor bij Oekraine wat wegebt en denk dat ze zeker niet zo hoog gaan komen dan als in de odds gesuggereerd wordt. Ik denk dat ze net in of net buiten de top 10 belanden. Het liedje is niet vervelend maar doet me ook weinig en blijft ook niet zo hangen.

1. Litouwen
2. Italiè
3. Kroatië
4. Verenigd Koninkrijk
5. Frankrijk
6. Spanje
7. Oekraine
8. Ierland
9. Zweden
10. Cyprus

11. Duitsland

Ik wist nog vaag dat die regel al eerder is geweest. Ik denk dat het effect nihil zal zijn. Volgens mij is er ook geen meetbaar effect in 2010 en 2011.

Ik heb overigens al het gerucht gehoord dat de jury wildcard in de semi's terug zou komen als we het over afgeschafte dingen hebben die terug komen.

Onweerwolf
In 2021 maakten we voor het laatst in dit topic een aller tijden overzicht van Nederlandse inzendingen (wanneer gaan we België eens doen?) en daar stond Wijs me de Weg bij mij uiteindelijk op #16 van de 61. Andersgezegd: ik vind het, in ieder geval met terugwerkende kracht, een nummer dat net op de grens staat tussen top en suptop en vooral ook een nummer dat voor mij niet te gedateerd klinkt en ook die typische songfestival sfeer oproept met als hoogtepunt weer die mooie modulatie in de zang waar ik een zwak voor heb. Goede inzending die ik tot in lengte van jaren zal blijven draaien. 66 is absurd jong.

Oekraïne, lijkt een beetje een mengelmoes van hun inzendingen van de afgelopen jaren, maar dan minder interessant. Eindigt waarschijnlijk net in het linkerrijtje door Oekrainers in het buitenland. De bookmakers schatten dit te hoog in.

01. Italië
02. Spanje
03. Litouwen
04. Kroatië
05. Verenigd Koninkrijk
06. Zweden
07. Frankrijk
08. Oekraïne
09. Ierland
10. Cyprus
11. Duitsland

Het is niet zo dat de Oekraïense inzending slecht is, zeker niet, ik heb alleen het gevoel dat dit zo ongeveer de zevende keer is dat ze dit nummer insturen.

**

1. Italië
2. Spanje
3. Kroatië
4. Cyprus
5. Frankrijk
6. Duitsland
7. Litouwen
8. Ierland
9. Verenigd Koninkrijk
10. Zweden

11. Oekraïne

Ik vond de oehoes wat matig gezongen, maar verder een solide mix van pop, rap en traditional.

Ik kan niet veel met de inzending van Oekraïne. Ik vind het refrein niet interessant en de rap niet bij het nummer passen. De dame die de matige oehoes zingt heeft wel een mooie lage stem.

1. Italië
2. Litouwen
3. Kroatië
4. Cyprus
5. Ierland
6. Frankrijk
7. Spanje
8. Oekraïne
9. Verenigd Koninkrijk
10. Duitsland

11. Zweden

https://postimg.cc/R3XvK9V2

12. Servië

Eerste deelname: 2007
Aantal deelnamen: 15
Aantal gewonnen: 1

Hoogste positie: 1ste (2007)
Laagste positie: 11de (2013 HF, 2017 HF)

Oh wat was ik fan van Molitva van Marija Šerifović in 2007 en hoe blij dat ze nog won ook. Hun eerste deelname onder de naam Servië bracht gelijk al de winst. De jaren daarna vond ik de inzendingen nogal wisselend. Oro uit 2008 vond ik ook prachtig, maar daarna zat er voor mij niet heel veel meer bij met Nije ljubav stvar uit 2012 als uitzondering, nummers met een folkloristische inslag die het goed doen bij mij dus.

Dit jaar stuurt het land wederom een traag nummer. Een nummer dat goed opvalt in toch wel alle gekkigheid en drukte dit jaar. Ik vind het zeker een mooi nummer, maar ergens weet het mij ook niet enorm te raken zoals genoemde nummers uit voorgaande edities. En toch.... er is iets aan dit nummer dat me dan weer wel weet te bekoren. Ik vind het erg lastig te plaatsen in het deelnemersveld. Misschien gaan ze voor de jurywinst in de eerste halve finale. Het zou wel logisch zijn.

Of het ook gaat gebeuren? Geen idee. Zoals ik ook geen idee heb waar ik dit nummer nu moet rangschikken.

Verwachting: door naar de finale en daar 9e-15e plaats.

Mijn top 37:

1. Kroatië
2. Italië
3. Litouwen
4. Servië
5. Spanje
6. Frankrijk
7. Zweden
8. Oekraïne
9. Ierland
10. Verenigd Koninkrijk

11. Cyprus
12. Duitsland

Servië, Zo goed als hun debuut Molitva gaat het nooit meer worden voor ze. Dit is een prima rustig liedje met een fijne sfeer maar waait als een blaadje zo weer voorbij. Ik verwacht weinig punten, maar wel finale.

01. Italië
02. Spanje
03. Litouwen
04. Kroatië
05. Servië
06. Verenigd Koninkrijk
07. Zweden
08. Frankrijk
09. Oekraïne
10. Ierland
11. Cyprus
12. Duitsland

cosmic kid (moderator)
Oekraïne doet inderdaad een herhalingsoefening maar wel een smaakvolle die mij goed bevalt en iets traditioneler klinkt dan voorgaande inzendingen.

Servië klinkt niet onaardig maar valt inderdaad nauwelijks op. Ik hoor er ook nauwelijks groei potentie in.

1. Litouwen
2. Oekraïne
3. Kroatië
4. Frankrijk
5. Italië
6. Ierland
7. Spanje
8. Servië
9. Cyprus
10. Zweden
11. Verenigd Koninkrijk
12. Duitsland

Servie valt wel op omdat er geen ballad omheen hangt in het eerste deel van de eerste halve finale. Het is sowieso een balladarm jaar. Het nummer gaat het lastig krijgen om zich te kwalificeren, maar als dat lukt (ergens tussen plek 8 en 10 is het dan) dan gaan ze gewoon ergens mid table eindigen in de finale. Ik vind het best aangenaam. Dat het niet in het Engels is helpt veel. In het Engels had ik dit veel minder gevonden. Ik vind ook de stem fijn. Enn het is een pluspunt dat er geen cliche uitbarsting komt.

Twee jaar terug was Servie mijn nummer 1 met Konstrakta, Vorig jaar was Luke Black ook een van de toppers voor me. En Marija Sertovic is de beste winnaar van de 2000's. Dit komt niet in de buurt van die drie maar is best goed.

1. Litouwen
2. Italiè
3. Kroatië
4. Verenigd Koninkrijk
5. Frankrijk
6. Spanje
7. Servië
8. Oekraine
9. Ierland
10. Zweden

11. Cyprus
12. Duitsland

Langzaam maar zeker begint bij mij het kwartje te vallen wat betreft de Servische inzending. Ik moet zeggen dat ik de laatste tijd een beetje klaar ben met nummers (vaak ballads) die klein beginnen om uiteindelijk in een bombastische explosie te eindigen (ik lijk daar niet de enige in te zijn, gezien het kleine aantal inzendingen dat dit jaar aan die omschrijving voldoet). In eerste instantie kon de Servische inzending mij om die reden dan ook niet zo bekoren. Inmiddels luister ik hier een beetje doorheen en vind in de bombast eigenlijk best wel meevallen. Dan valt plotseling op dat er mooi gezongen wordt en ook ik vind het een pluspunt dat de tekst in eigen taal is.

1. Italië
2. Litouwen
3. Servië
4. Kroatië
5. Cyprus
6. Ierland
7. Frankrijk
8. Spanje
9. Oekraïne
10. Verenigd Koninkrijk

11. Duitsland
12. Zweden

"Waait als een blaadje zo weer voorbij" (Djarune) is een prima omschrijving. Het is een smaakvolle ballad, maar tussen al het geweld van dit jaar wil ik Servië nogal eens over het hoofd zien.

1. Italië
2. Spanje
3. Kroatië
4. Cyprus
5. Servië
6. Frankrijk
7. Duitsland
8. Litouwen
9. Ierland
10. Verenigd Koninkrijk

11. Zweden
12. Oekraïne

Onweerwolf
Servië

Heeft ze een aandoening of hoort het bij de act dat haar gezicht uitsluitend op standje constipatie kan staan? Ik vind dit echt helemaal niks. Van alle keren dat ik het heb geluisterd is het naderhand binnen 10 seconden weer verdwenen uit mijn hoofd. Eén van de saaiste ballads die ik ooit heb gehoord op het ESC. Er zit werkelijk helemaal niets in. Het is ook niet storend natuurlijk maar dit soort plastic krijgt van mij geen sympathie.

01. Spanje
02. Litouwen
03. Kroatië
04. Italië
05. Frankrijk
06. Verenigd Koninkrijk
07. Ierland
08. Oekraïne
09. Zweden
10. Duitsland

11. Servië
12. Cyprus

https://postimg.cc/pyjpnJLf

13. Polen

Eerste deelname: 1994
Aantal deelnamen: 25
Aantal gewonnen: 0

Hoogste positie: 2de (1994)
Laagste positie: laatste (2011 HF)

Voor de hoogste notering moeten we terug naar de eerste deelname van Polen: 2e in 1994 met het prachtige To nie ja! van Edyta Górniak.
Daarna is het land niet echt succesvol geweest met alleen in 2003 en 2016 een top 10 notering.

Het ene jaar vind ik hun inzending te gek en het andere drie keer niks. Zo vind ik Ale Jestem uit 1997 één van de beste inzendingen ooit en was ik gek op Follow My Heart uit 2006. Color of Your Life uit 2016 werd terecht 8e en Ochman met zijn River was mijn nummer één in 2022. Jammer dat het zo raar in beeld werd gebracht.

Dit jaar gaat Luna met The Tower. In feite een nummertje van niks en kan zo op het Junior Songfestival gezongen worden. Voor mij zijn dit soort bijdrages altijd gedoemd onderaan in mijn lijstje te eindigen.
Maar ik weet niet wat het is. Deze lulligheid is blijkbaar toch wel aan mij besteed. Ik vind het een lekker nummertje, pakkend en het blijft wel hangen. Ja, ik weet heel goed dat het niet veel voorstelt, misschien is het daarom een guilty pleasure?!

Verwachting: door naar de finale en daar 18e - 23e plaats.

Mijn top 37:

1. Kroatië
2. Italië
3. Litouwen
4. Spanje
5. Polen
6. Zweden
7. Frankrijk
8. Servië
9. Oekraïne
10 . Ierland

11. Verenigd Koninkrijk
12. Cyprus
13. Duitsland

Maar de klokken staan nogal ongelijik. De vraag is: heeft ze meer of minder tijd gekregen dan haar tegenstander(s)?

Polen, een zwaar repetitief kinderachtig nummer met nietszeggende lyrics en een simpele beat. Dit gaat denk ik niet naar de finale.

01. Italië
02. Spanje
03. Litouwen
04. Kroatië
05. Servië
06. Verenigd Koninkrijk
07. Zweden
08. Frankrijk
09. Oekraïne
10. Ierland
11. Polen
12. Cyprus
13. Duitsland

1. Italië
2. Zweden
3. Frankrijk
4. Servië
5. Verenigd Koninkrijk
6. Kroatië
7. Polen
8. Litouwen
9. Cyprus
10. Oekraïne

11. Ierland
12. Duitsland
13. Spanje

Polen behoort tot mijn minst favoriete landen op het ESC. En de nummers die aERodynamIC noemde dan? To Nie Ja is mooi maar de Hongaarse ballad uit hetzelfde jaar vind ik nog veel mooier en zorgt ervoor dat deze een beetje in de schaduw staat (die Hongaar staat wel bij mijn favorieten ooit). Ale Jestem is mooi, maar ver van mijn favorieten ooit. River werkte toch vooral net niet. Met Follow Your Heart kan ik niks en Coulor of My Life vind ik echt verschrikkelijk. Sinds het tegenvallend resultaat kiest Polen voor recht voorruit pop. Vorig jaar kwamen ze met een irritant liedje dat het nog wel aardig deed en vooral opvallend goede streamingcijfers heeft. Dan heb ik liever dit jaar. Wat hier denken we wel hetzelfde. Dit heeft iets onweerstaanbaars. Ik moet als we deze semi gehad hebben tellen oif ik niet teveel laat doorgaan, maar deze glipt ook mee, om dan in de finale in het begin opgesteld te worden en te floppen en buiten de top 20 te blijven.

1. Litouwen
2. Italiè
3. Kroatië
4. Verenigd Koninkrijk
5. Polen
6. Frankrijk
7. Spanje
8. Servië
9. Oekraine
10. Ierland

11. Zweden
12. Cyprus
13. Duitsland

Leuk popliedje, geen gezeur. Heb wel het gevoel dat iedereen in die clip voor het eerst in z'n leven een schaakbord van dichtbij ziet.

1. Italië
2. Spanje
3. Kroatië
4. Cyprus
5. Servië
6. Frankrijk
7. Polen
8. Duitsland
9. Litouwen
10. Ierland

11. Zweden
12. Verenigd Koninkrijk
13. Oekraïne

https://postimg.cc/q6V1K4RP

14. IJsland

Eerste deelname: 1986
Aantal deelnamen: 35
Aantal gewonnen: 0

Hoogste positie: 2de (1999, 2009)
Laagste positie: laatste (1989, 2001, 2018 HF)

Studioversie:

IJsland deed dit jaar wat iets te veel mensen in mijn ogen doen: interessant voor de bühne dreigen met boycotten, want Israël, om dan vervolgens je keutel weer in te trekken. Of je doet het goed of je doet het niet. Hoeveel mensen ik al niet op mijn social media voorbij heb zien komen om te roepen dit jaar niet te kijken maar dan wel flink hashtaggen met termen als Eurovision Song Contest en zo. Té vermakelijk (want zo boycot je niet hoor mensen). En geloof me: die kijken echt wel hoor, misschien gaan ze boeh roepen als Israël gaat optreden. Ook zie ik ze Israël op de laatste plaats zetten. Maar goed, laten we wegblijven van het politieke stuk dat dit jaar helaas echt overal opduikt, zeker als het over het Songfestival gaat. Het bederft wel wat van mijn plezier, want bij elke deelnemer is de felheid op dat vlak groot.

IJsland dus. De IJslandse omroep wilde het festival boycotten als Israël mee zou gaan doen. Dat werd later afgezwakt naar: de artiesten moeten het beslissen (beetje laf vind ik om het bij artiesten neer te leggen die graag willen gaan, maar het dan niet durven vanwege de publieke opinie in het land).
Twee artiesten gaven van tevoren aan sowieso wel te gaan: de Palestijnse Bashar Murad en oud-deelneemster Hera Björk.
Iedereen ging er al vanuit dat het dus Bashar zou gaan worden, want politiek gezien immers een statement. Nu vond ik zijn lied eigenlijk best wel lekker, maar heel verrassend werd het toch Hera Björk, met als gevolg dat IJsland er gewoon bij is in Malmö.

Tja, wat moet ik ervan zeggen? Ik vond haar vorige deelname best goed, maar dit nummer is vlees nog vis. Ik heb er niks mee, en ik kan er niks mee. Ik heb het al een aantal keer gehoord, maar weet nog niet hoe het klinkt.

Nu doe ik niet mee aan politieke fratsen als het over het Songfestival gaat (dus nee, ook straks bij Israël niet). Het gaat om de inzending. Punt. En daar vind ik dus niet veel aan. Al die keutels leveren dus weinig op wat mij betreft.

Verwachting: niet door naar de finale.

Mijn top 37:

1. Kroatië
2. Italië
3. Litouwen
4. Spanje
5. Polen
6. Zweden
7. Frankrijk
8. Servië
9. Oekraïne
10 . Ierland

11. Verenigd Koninkrijk
12. Cyprus
13. IJsland
14. Duitsland

1. Italië
2. Zweden
3. Frankrijk
4. Servië
5. Verenigd Koninkrijk
6. Kroatië
7. Polen
8. Cyprus
9. IJsland. Ik was groot fan van Je Ne Sais Quoi, maar dit nummer slaat helaas nog geen deuk in een pakje boter... Vreselijk vind ik het ook weer niet.
10. Litouwen

11. Oekraïne
12. Ierland
13. Duitsland
14. Spanje

Onweerwolf
Polen

De inzending van Polen begint best wel veelbelovend maar ontaardt dan vlot in een nogal middle of the road popliedje. Ik vind de coupletten beduidend sterker dan het refrein en als je de eerste minuut hebt gehoord heb je de rest ook wel gehoord. Toch denk ik dat dit wel eens kan verrassen. Ik denk dat het grote publiek hier best wel een zwak voor gaat hebben en dat een foutloze uitvoering ook bij een jury wel wat punten kan gaan pakken. Ik heb trouwens zo goed als hetzelfde schaakbord uit de clip in bezit.

01. Spanje
02. Litouwen
03. Kroatië
04. Italië
05. Frankrijk
06. Verenigd Koninkrijk
07. Ierland
08. Oekraïne
09. Zweden
10. Polen

11. Duitsland
12. Servië
13. Cyprus

Onweerwolf
IJsland

Je Ne Sais Quois uit 2010 van Hera vond ik een behoorlijke subtopbanger die in vervlogen jaren zelfs de staart van mijn top 250 nog wel een paar keer wist te halen en daar nu net buiten valt maar waar ze dit jaar mee komt is wat mij betreft echt de nieuwe blauwdruk voor het Troskompascore genre. Wat een kleurloos en gedateerd moeke deuntje zeg. Ik krijg er ook een sterk Trijntje O. gevoel bij. Ik vermoed dat de kans behoorlijk groot is dat IJsland hier mee allerlaatste gaat worden want hier zit echt volgens mij helemaal niemand op te wachten, toch?

01. Spanje
02. Litouwen
03. Kroatië
04. Italië
05. Frankrijk
06. Verenigd Koninkrijk
07. Ierland
08. Oekraïne
09. Zweden
10. Polen

11. Duitsland
12. Servië
13. Cyprus
14. IJsland

Ik sluit niet uit dat IJsland geen zin had in politiek en daarom veilig voor Hera Björk koos. Je ziet het wel vaker. Mensen die vrij lang geleden op het songfestival stonden die jaren later nog eens aan de voorronde van hun land meedoen. Soms gaan ze dan weer, maar veel vaker eindigen ze dan teleurstellend. Helemaal als je zoals Hera Bjork komt met een liedje dat ten tijde van haar eerste deelname al zowat achterhaald klonk. Veel minder goed dan haar eerste (die ik ook weer niet geweldig, maar best leuk vind). Dit voelt alsof iemand een leftover uit de late jaren '90 heeft opgewarmd. Misschien dat er nog wat bejaarde nichten in een nostalgische bui op Scared of Heights stemmen, maar ik denk niet dat dat er genoeg zullen zijn. IJsland gaat de finale missen met een nummer dat gewoon zevende had moeten worden in hun voorronde en niet eerste.

1. Litouwen
2. Italiè
3. Kroatië
4. Verenigd Koninkrijk
5. Polen
6. Frankrijk
7. Spanje
8. Servië
9. Oekraine
10. Ierland

11. Zweden
12. Cyprus
13. IJsland
14. Duitsland

7. Cyprus
Stuurt Cyprus ooit iets anders dan inwisselbare pop met een halfnaakte zangeres? De break in dit nummer is erg irritant. Desalniettemin, zit is het nog niet eens zo'n heel slecht nummer.
**

8. Ierland
Jaaaa!!! Een van de nummers die ik al eerder heb gehoord. Fenomenaal nummer. Doet me denken aan Alice Longyu Gao en Poppy, maar dan veel verfijnder. Enorm fan van dit nummer. Wellicht dat dit in mijn top-3 aller tijden kan komen (waar nu Go_A, Conan Osiris en Jamala in staan).

9. Kroatië
Deze had ik nog niet gehoord, maar wel al enthousiaste verhalen in dit topic over meegrekegen. Leuk nummer, maar voor mijn smaak net een beetje te veilig. Ik hoop niet dat de act iets gaat worden waar ze als hele stoere metalartiesten gaan posen en doen alsof ze heel ruig op een gitaar gaan spelen (wat we al een paar keer hebben gezien de laatste jaren). Qua catchiness ook wel duidelijk minder dan Cha Cha.

10. Litouwen
De zang - of eigenlijk de tekst - is hét grote pluspunt van dit nummer. De muziek zelf is namelijk niet zo heel boeiend, maar het Litouws klinkt aanstekelijk en erg sierlijk en fleurt daarmee het hele nummer op.

11. Oekraïne
De eerste keer dat ik het hoorde was ik niet zo overtuigd, maar nu toch wel wat meer. Alweer een stukje rap voor Oekraine en alweer is dat helemaal niet zo verkeerd gedaan. Hebben de leden van Kalush hier een vinger in de pap? Stoor me wel aan de flarden Engels. Vind het ook over het geheel een heel stuk minder krachtig dan Stefania, Shum of 1944. Dat laatste nummer hoor ik trouwens ook wel duidelijk wate elementen van terugkomen. Wat dat betreft is dit misschien ook iets te veel by the books.

12. Servië
Zo, smaakvol nummer van Servië. Bij lange na niet zo opvallend en zeker ook niet zo goed als vorig jaar, maar gewoon een hele sterke ballad, waarbij de eigen taal prettig klinkt en de zangeres een fijn stemgeluid heeft.

13. Polen
Begon leuk en ik dacht we krijgen aanstekelijk en een tikje eigenzinnige synthpop, maar al halverwege de eerste luisterbeurt begint al een beetje vermoeiend te worden.
**

14. IJsland
Oei.
*

1. Ierland *****

2. Spanje ****

3. Litouwen ***
4. Servië ***
5. Italië ***
6. Kroatië ***
7. Oekraïne ***

8. Polen **
9. Frankrijk **
10. Verenigd Koninkrijk **
11. Cyprus **

12. Zweden *
13. Duitsland *
14. IJsland *

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:44 uur

geplaatst: vandaag om 17:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.