Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2
zoeken in:
0
geplaatst: 29 maart 2024, 19:25 uur
Ik heb met de Poolse inzending een beetje hetzelfde als met die van Cyprus. Het zijn geen meesterwerkjes, maar ze luisteren wel lekker weg en hebben wat pit. Lekker om op te zetten bij het stofzuigen of sporten.
Ik deel de mening van iedereen die tot nu toe iets geschreven heeft over de IJslandse inzending en heb daar niets aan toe te voegen.
1. Italië
2. Litouwen
3. Servië
4. Kroatië
5. Cyprus
6. Polen
7. Ierland
8. Frankrijk
9. Spanje
10. Oekraïne
11. Verenigd Koninkrijk
12. Duitsland
13. Zweden
14. IJsland
Ik deel de mening van iedereen die tot nu toe iets geschreven heeft over de IJslandse inzending en heb daar niets aan toe te voegen.
1. Italië
2. Litouwen
3. Servië
4. Kroatië
5. Cyprus
6. Polen
7. Ierland
8. Frankrijk
9. Spanje
10. Oekraïne
11. Verenigd Koninkrijk
12. Duitsland
13. Zweden
14. IJsland
2
Onweerwolf
geplaatst: 29 maart 2024, 20:25 uur
Teunnis schreef:
8. Ierland
Jaaaa!!! Een van de nummers die ik al eerder heb gehoord. Fenomenaal nummer. Doet me denken aan Alice Longyu Gao en Poppy, maar dan veel verfijnder. Enorm fan van dit nummer. Wellicht dat dit in mijn top-3 aller tijden kan komen (waar nu Go_A, Conan Osiris en Jamala in staan).
8. Ierland
Jaaaa!!! Een van de nummers die ik al eerder heb gehoord. Fenomenaal nummer. Doet me denken aan Alice Longyu Gao en Poppy, maar dan veel verfijnder. Enorm fan van dit nummer. Wellicht dat dit in mijn top-3 aller tijden kan komen (waar nu Go_A, Conan Osiris en Jamala in staan).

0
geplaatst: 29 maart 2024, 21:22 uur
Weet je, die IJslandse inzending, het heeft wel wat. Het heeft alleen niets goeds.
*
1. Italië
2. Spanje
3. Kroatië
4. Cyprus
5. Servië
6. Frankrijk
7. Polen
8. Duitsland
9. Litouwen
10. Ierland
11. Zweden
12. Verenigd Koninkrijk
13. Oekraïne
14. IJsland
*
1. Italië
2. Spanje
3. Kroatië
4. Cyprus
5. Servië
6. Frankrijk
7. Polen
8. Duitsland
9. Litouwen
10. Ierland
11. Zweden
12. Verenigd Koninkrijk
13. Oekraïne
14. IJsland
0
geplaatst: 29 maart 2024, 22:40 uur
We zijn nu vierde in de odds en Zwitserland voorbij. We staan nu op 10%, Oekraïne is derde en staat op 11% en die zijn dalende. Ik denk nog steeds echt niet dat we gaan winnen en geef Zwitserland meer kans.
0
geplaatst: 29 maart 2024, 23:05 uur
starbright boy schreef:
We zijn nu vierde in de odds en Zwitserland voorbij. We staan nu op 10%, Oekraïne is derde en staat op 11% en die zijn dalende. Ik denk nog steeds echt niet dat we gaan winnen en geef Zwitserland.
We zijn nu vierde in de odds en Zwitserland voorbij. We staan nu op 10%, Oekraïne is derde en staat op 11% en die zijn dalende. Ik denk nog steeds echt niet dat we gaan winnen en geef Zwitserland.
Eindelijk weer eens een leuk jaar waar het vooraf niet duidelijk is wie er gaat winnen. Kan makkelijk nog een land zijn dat nu 12e staat of zoiets.
En dat Nederland het zo goed doet en het hele land er mee bezig is, van jong tot oud, positief of negatief maakt het nog leuker. Waar de spanning in 2019 vooral bij de fans lag daar is het dit jaar veel breder.
En dat het nu gewoon niet zo uitmaakt wat Joost gaat doen, winnen of enorm tegenvallen.... dit is al leuk, plus het feit dat het nog helemaal open is wie er gaat winnen.
Ja, leuk jaar dit!
0
geplaatst: 30 maart 2024, 16:04 uur
https://postimg.cc/bdR8qTqp
15. Slovenië
Eerste deelname: 1993
Aantal deelnamen: 28
Aantal gewonnen: 0
Hoogste positie: 7de (1995, 2001)
Laagste positie: laatste (2013 HF, 2022 HF)
Nog zo'n land dat niet echt goed scoort op het Songfestival en toch al een tijdje meedoet. Ik heb best wel wat favoriete nummers. Zo vond ik Zbudi se van Tanja Ribič uit 1997 goed, Energy van Nuša Derenda is ook wel een favorietje. En dan hebben we nog het schitterende Verjamem van Eva Boto uitt 2012 en ook On My Way van Omar Naber (2017), Sebi van Zala Kralj & Gašper Šantl (2019) en Carpe Diem van Joker Out (2023) waren prima. En dan hebben we nog het schitterende Voda van Ana Soklič dat in 2020 voor het land zou deelnemen, maar wat door de pandemie niet doorging. Aan mij zal het dus niet liggen.
Misschien dat Raiven er verandering in kan brengen.
Een lied in eigen taal scoort bij mij altijd al extra puntjes. Maar ook het nummer bevalt me best goed. Het gaat net niet tot mijn rijtje behoren die ik hierboven noem, maar ik vind het zeker geen zwakke inzending. Of het hoger gaat komen dan de 7e plaats denk ik niet. Finale? met de hakken over de sloot.
Verwachting: door naar de finale en daar 18e - 23e plaats.
Mijn top 37:
1. Kroatië
2. Italië
3. Litouwen
4. Spanje
5. Slovenië
6. Polen
7. Zweden
8. Frankrijk
9. Servië
10. Oekraïne
11. Ierland
12. Verenigd Koninkrijk
13. Cyprus
14. IJsland
15. Duitsland
15. Slovenië
Eerste deelname: 1993
Aantal deelnamen: 28
Hoogste positie: 7de (1995, 2001)
Laagste positie: laatste (2013 HF, 2022 HF)
Nog zo'n land dat niet echt goed scoort op het Songfestival en toch al een tijdje meedoet. Ik heb best wel wat favoriete nummers. Zo vond ik Zbudi se van Tanja Ribič uit 1997 goed, Energy van Nuša Derenda is ook wel een favorietje. En dan hebben we nog het schitterende Verjamem van Eva Boto uitt 2012 en ook On My Way van Omar Naber (2017), Sebi van Zala Kralj & Gašper Šantl (2019) en Carpe Diem van Joker Out (2023) waren prima. En dan hebben we nog het schitterende Voda van Ana Soklič dat in 2020 voor het land zou deelnemen, maar wat door de pandemie niet doorging. Aan mij zal het dus niet liggen.
Misschien dat Raiven er verandering in kan brengen.
Een lied in eigen taal scoort bij mij altijd al extra puntjes. Maar ook het nummer bevalt me best goed. Het gaat net niet tot mijn rijtje behoren die ik hierboven noem, maar ik vind het zeker geen zwakke inzending. Of het hoger gaat komen dan de 7e plaats denk ik niet. Finale? met de hakken over de sloot.
Verwachting: door naar de finale en daar 18e - 23e plaats.
Mijn top 37:
1. Kroatië
2. Italië
3. Litouwen
4. Spanje
5. Slovenië
6. Polen
7. Zweden
8. Frankrijk
9. Servië
10. Oekraïne
11. Ierland
12. Verenigd Koninkrijk
13. Cyprus
14. IJsland
15. Duitsland
0
geplaatst: 30 maart 2024, 22:17 uur
IJsland, echt het slechtste nummer in jaren van dit eiland. Laatste plaats materiaal.
Slovenië, donker slavisch sfeertje. Past goed tussen de vrolijke inzendingen dit jaar. Ik gun haar een finaleplaats.
01. Italië
02. Spanje
03. Litouwen
04. Kroatië
05. Servië
06. Slovenië
07. Frankrijk
08. Zweden
09. Verenigd Koninkrijk
10. Oekraïne
11. Ierland
12. Polen
13. Cyprus
14. Duitsland
15. IJsland
Slovenië, donker slavisch sfeertje. Past goed tussen de vrolijke inzendingen dit jaar. Ik gun haar een finaleplaats.
01. Italië
02. Spanje
03. Litouwen
04. Kroatië
05. Servië
06. Slovenië
07. Frankrijk
08. Zweden
09. Verenigd Koninkrijk
10. Oekraïne
11. Ierland
12. Polen
13. Cyprus
14. Duitsland
15. IJsland
0
Onweerwolf
geplaatst: 30 maart 2024, 23:34 uur
Slovenië
Zo goed als elk jaar komt Albanië met een ethno/dance fusie met een dosis potsierlijkheid die meestal over de top is, soms een guilty pleasure en sporadisch subtiel goed, maar de formule is vaak hetzelfde. Ook dit jaar is er weer zo'n inzending maar die komt nu eens een keer uit Slovenië. De beide talen niet sprekend had je me Veronika zonder beding kunnen verkopen als de Albanese inzending van 2024. Ik hink bij deze inzending een beetje op twee gedachten; ik vind het wel een lekker nummer en de arrangementen bevallen me ook zeker. Of ze het live kan is af te wachten. Tegelijkertijd vind ik het ook wel wat tacky, toch. Komt ook wel vanwege Raiven's uiterlijk en de manier waarop ze verlangend naar me kijkt. Dat leidt me wat af. Een subtopper voor mij.
01. Spanje
02. Litouwen
03. Kroatië
04. Italië
05. Frankrijk
06. Slovenië
07. Verenigd Koninkrijk
08. Ierland
09. Oekraïne
10. Zweden
11. Polen
12. Duitsland
13. Servië
14. Cyprus
15. IJsland
Zo goed als elk jaar komt Albanië met een ethno/dance fusie met een dosis potsierlijkheid die meestal over de top is, soms een guilty pleasure en sporadisch subtiel goed, maar de formule is vaak hetzelfde. Ook dit jaar is er weer zo'n inzending maar die komt nu eens een keer uit Slovenië. De beide talen niet sprekend had je me Veronika zonder beding kunnen verkopen als de Albanese inzending van 2024. Ik hink bij deze inzending een beetje op twee gedachten; ik vind het wel een lekker nummer en de arrangementen bevallen me ook zeker. Of ze het live kan is af te wachten. Tegelijkertijd vind ik het ook wel wat tacky, toch. Komt ook wel vanwege Raiven's uiterlijk en de manier waarop ze verlangend naar me kijkt. Dat leidt me wat af. Een subtopper voor mij.
01. Spanje
02. Litouwen
03. Kroatië
04. Italië
05. Frankrijk
06. Slovenië
07. Verenigd Koninkrijk
08. Ierland
09. Oekraïne
10. Zweden
11. Polen
12. Duitsland
13. Servië
14. Cyprus
15. IJsland
0
geplaatst: 31 maart 2024, 13:08 uur
De Sloveense inzending is spannend en donker. Het voornaamste probleem van het nummer is dat het alweer afgelopen is op het moment dat het echt op gang begint te komen.
1. Italië
2. Spanje
3. Kroatië
4. Cyprus
5. Servië
6. Slovenië
7. Frankrijk
8. Polen
9. Duitsland
10. Litouwen
11. Ierland
12. Zweden
13. Verenigd Koninkrijk
14. Oekraïne
15. IJsland
1. Italië
2. Spanje
3. Kroatië
4. Cyprus
5. Servië
6. Slovenië
7. Frankrijk
8. Polen
9. Duitsland
10. Litouwen
11. Ierland
12. Zweden
13. Verenigd Koninkrijk
14. Oekraïne
15. IJsland
0
geplaatst: 31 maart 2024, 16:23 uur
https://postimg.cc/1g9qqqXb
16. Finland
Eerste deelname: 1961
Aantal deelnamen: 56
Aantal gewonnen: 1
Hoogste positie: 1ste (2006)
Laagste positie: laatste (1963, 1965, 1968,
1980, 1982, 1990, 1992, 1996, 2009, 2015 HF, 2019 HF)
Studioversie:
Finland heeft samen met Noorwegen de twijfelachtige eer slechtst scorende land te zijn met elf keer een laatste plaats, waarvan er drie nul punten kregen.
Toch kan ik zelf uit hun inzendingen wel een paar favoriete nummers aanwijzen met vorig jaar Cha Cha Cha van Käärijä als favoriet. Maar ik mag Lordi ook niet onbenoemd laten, want dat was in 2006 gelijk al mijn favoriete nummer dat jaar en het won nog ook.
Door het succes van Käärijä zien we dit jaar meer nummers die een televote publiek aan zullen spreken en Finland doet gewoon weer mee met No Rules. Live is dat hysterie ten top. Dat kan leuk zijn, maar ik vind het erover en qua 'zang' is het bagger. Ja, dit grijpt ook terug naar de jaren '90 zoals Joost ook doet (en hij niet alleen), maar dit vind ik dan weer niks.
Voor Joost is het jammer dat de punten verdeeld gaan worden over zijn nummer en nummers als deze, maar dan moet het wel de finale gaan halen. Ik denk dat deze gekkigheid nog best gepruimd gaat worden bij de televoters, maar in de finale gaat het zwaar ondergeschikt zijn aan Joost en na Cha Cha Cha is dit gewoon he-le-maal niks.
Verwachting: door naar de finale en daar 21e - 26e plaats.
Mijn top 37:
1. Kroatië
2. Italië
3. Litouwen
4. Spanje
5. Slovenië
6. Polen
7. Zweden
8. Frankrijk
9. Servië
10. Oekraïne
11. Ierland
12. Verenigd Koninkrijk
13. Cyprus
14. Duitsland
15. Finland
16. IJsland
16. Finland
Eerste deelname: 1961
Aantal deelnamen: 56
Aantal gewonnen: 1
Hoogste positie: 1ste (2006)
Laagste positie: laatste (1963, 1965, 1968,
1980, 1982, 1990, 1992, 1996, 2009, 2015 HF, 2019 HF)
Studioversie:
Finland heeft samen met Noorwegen de twijfelachtige eer slechtst scorende land te zijn met elf keer een laatste plaats, waarvan er drie nul punten kregen.
Toch kan ik zelf uit hun inzendingen wel een paar favoriete nummers aanwijzen met vorig jaar Cha Cha Cha van Käärijä als favoriet. Maar ik mag Lordi ook niet onbenoemd laten, want dat was in 2006 gelijk al mijn favoriete nummer dat jaar en het won nog ook.
Door het succes van Käärijä zien we dit jaar meer nummers die een televote publiek aan zullen spreken en Finland doet gewoon weer mee met No Rules. Live is dat hysterie ten top. Dat kan leuk zijn, maar ik vind het erover en qua 'zang' is het bagger. Ja, dit grijpt ook terug naar de jaren '90 zoals Joost ook doet (en hij niet alleen), maar dit vind ik dan weer niks.
Voor Joost is het jammer dat de punten verdeeld gaan worden over zijn nummer en nummers als deze, maar dan moet het wel de finale gaan halen. Ik denk dat deze gekkigheid nog best gepruimd gaat worden bij de televoters, maar in de finale gaat het zwaar ondergeschikt zijn aan Joost en na Cha Cha Cha is dit gewoon he-le-maal niks.
Verwachting: door naar de finale en daar 21e - 26e plaats.
Mijn top 37:
1. Kroatië
2. Italië
3. Litouwen
4. Spanje
5. Slovenië
6. Polen
7. Zweden
8. Frankrijk
9. Servië
10. Oekraïne
11. Ierland
12. Verenigd Koninkrijk
13. Cyprus
14. Duitsland
15. Finland
16. IJsland
0
Onweerwolf
geplaatst: 31 maart 2024, 17:29 uur
Net als 9 jaar geleden stuurt Finland weer een Jostiband. De vorige generatie vond ik echter wel een stuk sterker voor de dag komen dan deze. Bij dit No Rules! zijn talent en skills voor 90% overboord gegooid en wordt uitsluitend nog gemikt op de act. Mij kan het niet bekoren. Ik hoop ook niet dat het de finale gaat halen maar daar ben ik wel een beetje bang voor want er leven meer mensen die infantiel zijn dan me lief is op deze planeet en zeker in West-Europa. De laatste plaats halen ze niet in mijn rangschikking want ik hou nog altijd meer van slecht dan van saai.
01. Spanje
02. Litouwen
03. Kroatië
04. Italië
05. Frankrijk
06. Slovenië
07. Verenigd Koninkrijk
08. Ierland
09. Oekraïne
10. Zweden
11. Polen
12. Duitsland
13. Servië
14. Finland
15. Cyprus
16. IJsland
01. Spanje
02. Litouwen
03. Kroatië
04. Italië
05. Frankrijk
06. Slovenië
07. Verenigd Koninkrijk
08. Ierland
09. Oekraïne
10. Zweden
11. Polen
12. Duitsland
13. Servië
14. Finland
15. Cyprus
16. IJsland
0
geplaatst: 31 maart 2024, 18:51 uur
Slovenië:
Een prima popnummer met een fijne donkere en mysterieuze sfeer. Met de clip kan ik minder. Ik merk dat ik dit nummer na elke luisterbeurt leuker ga vinden. Vaak zijn dat de nummers die tot mijn favorieten gaan behoren, dus ik ben benieuwd op welke positie dit nummer uiteindelijk gaat belanden. Voor nu alvast een mooie voorlopige derde plaats.
Finland:
Een avond kan gevoelsmatig heel lang duren wanneer je een cabaretvoorstelling bijwoont die niet aansluit bij jouw gevoel voor humor. Dat gevoel heb ik ook wanneer ik deze inzending beluister/bekijk.
Om toch maar even te vergelijken met Nederland: Beide nummers zijn niet mijn muzieksmaak, maar waar Joost meteen sympathie opwekt, doen deze heren het tegenovergestelde. Ik vind het maar schijtlollig gedoe zonder enige authenticiteit. Bij Joost zie ik die authenticiteit wel.
1. Italië
2. Litouwen
3. Slovenië
4. Servië
5. Kroatië
6. Cyprus
7. Polen
8. Ierland
9. Frankrijk
10. Spanje
11. Oekraïne
12. Verenigd Koninkrijk
13. Duitsland
14. Zweden
15. Finland
16. IJsland
Een prima popnummer met een fijne donkere en mysterieuze sfeer. Met de clip kan ik minder. Ik merk dat ik dit nummer na elke luisterbeurt leuker ga vinden. Vaak zijn dat de nummers die tot mijn favorieten gaan behoren, dus ik ben benieuwd op welke positie dit nummer uiteindelijk gaat belanden. Voor nu alvast een mooie voorlopige derde plaats.
Finland:
Een avond kan gevoelsmatig heel lang duren wanneer je een cabaretvoorstelling bijwoont die niet aansluit bij jouw gevoel voor humor. Dat gevoel heb ik ook wanneer ik deze inzending beluister/bekijk.
Om toch maar even te vergelijken met Nederland: Beide nummers zijn niet mijn muzieksmaak, maar waar Joost meteen sympathie opwekt, doen deze heren het tegenovergestelde. Ik vind het maar schijtlollig gedoe zonder enige authenticiteit. Bij Joost zie ik die authenticiteit wel.
1. Italië
2. Litouwen
3. Slovenië
4. Servië
5. Kroatië
6. Cyprus
7. Polen
8. Ierland
9. Frankrijk
10. Spanje
11. Oekraïne
12. Verenigd Koninkrijk
13. Duitsland
14. Zweden
15. Finland
16. IJsland
0
geplaatst: 31 maart 2024, 21:15 uur
Slovenië was mijn topper in het jaar van Duncan met het prachtige Sebi. Daarbuiten is het vooral wisselvallig. Dit jaar zitten ze weer flink aan de goede kant van de streep met een spannend en duister nummer. Ook met een beetje lef, want er is geen overdaad aan pophooks. Productioneel vind ik het interressant. Ik hoop dat het doorgaat, maar daarvoor heeft het nummer een imponerend en foutloos optreden nodig. In de finale wordt het dan wel rond de 20e plek. De jury gaat hier niet op aanslaan en van het publiek verwacht ik geen wonderen.
Finland komt in hun poging weer een Käärijä te sturen met de sof onder de publieksnummers van dit jaar. No Rules klinkt nergens naar. Dit is wat je krijgt als je een publieksnummer maakt maar nauwelijks ideeën hebt en nog minder talent. Ik hoop dat het de finale niet haalt. Maar als het toch net aan lukt (door alleenb televote in de semi) zal het in de finale onderuit gaan door teveel competitie. Ik gok er vooralopig op dat het niet naar de finale gaat door een elfde of twaalfde plek.
1. Litouwen
2. Italiè
3. Kroatië
4. Verenigd Koninkrijk
5. Slovenië
6. Polen
7. Frankrijk
8. Spanje
8. Servië
10. Oekraine
11. Ierland
12. Zweden
13. Cyprus
14. IJsland
15. Duitsland
16. Finland
Finland komt in hun poging weer een Käärijä te sturen met de sof onder de publieksnummers van dit jaar. No Rules klinkt nergens naar. Dit is wat je krijgt als je een publieksnummer maakt maar nauwelijks ideeën hebt en nog minder talent. Ik hoop dat het de finale niet haalt. Maar als het toch net aan lukt (door alleenb televote in de semi) zal het in de finale onderuit gaan door teveel competitie. Ik gok er vooralopig op dat het niet naar de finale gaat door een elfde of twaalfde plek.
1. Litouwen
2. Italiè
3. Kroatië
4. Verenigd Koninkrijk
5. Slovenië
6. Polen
7. Frankrijk
8. Spanje
8. Servië
10. Oekraine
11. Ierland
12. Zweden
13. Cyprus
14. IJsland
15. Duitsland
16. Finland
0
geplaatst: 31 maart 2024, 21:23 uur
Overigens zijn we weer vijfde in de odds. Zwitserland is gigantisch komen opzetten en niet alleen ons maar ook Oekraine en Italie voorbij en gaat in de richting van Kroatie. En dat komt door het eerste van de feestjes vooraf die je hebt en waar al veel liedjes te zien zijn. In Spanje maakte Zwitserland nogal indruk. Joost was daar niet.
Bern 2025? (of Lausanne of Geneve of Zurich of Basel)
0
geplaatst: 31 maart 2024, 22:05 uur
starbright boy schreef:
Overigens zijn we weer vijfde in de odds. Zwitserland is gigantisch komen opzetten en niet alleen ons maar ook Oekraine en Italie voorbij en gaat in de richting van Kroatie. En dat komt door het eerste van de feestjes vooraf die je hebt en waar al veel liedjes te zien zijn. In Spanje maakte Zwitserland nogal indruk. Joost was daar niet.
Het is een ingewikkeld nummer om te zingen maar hij doet het met gemak en dat maakt indruk.
Ik vind dit wel een lastige. Zijn optreden in een jurk zal, zeker anno nu, niet overal even lekker aanslaan (de woke discussie... volgens mij is het dan ook 'they'). Tuurlijk, Conchita won, maar wel met een heel ander soort nummer. Heel lastig in te schatten dit nummer en deze zanger.
Maar aan de andere kant: hij overtuigt live, dus krijgt de jury's mee, iets wat Kroatië en Nederland een stuk minder zullen hebben. En ik denk dat ook televoters er hun neus niet voor op zullen halen, zeker jongeren niet. De kans op een soort Duncan overwinning dit jaar is groot (jury en televote niet winnen maar wel brede steun): Zwitserland is daarop misschien wel de grootste kanshebber.
De podiumact zal onder leiding staan van de man die ook Cha Cha Cha deed en Heroes: Fredrik Rydma. Dus dat belooft ook wel wat.
Het zou mij niet meer verbazen als we in 2025 in Zwitserland staan

0
geplaatst: 1 april 2024, 00:51 uur
Finland, dit doet mij denken aan die ESC film met Will Ferrell. Erg slecht, maar negatieve aandacht is ook aandacht en dat is al beter dan überhaupt aandacht waar bijvoorbeeld Duitsland naar op zoek is.
01. Italië
02. Spanje
03. Litouwen
04. Kroatië
05. Servië
06. Slovenië
07. Frankrijk
08. Zweden
09. Verenigd Koninkrijk
10. Oekraïne
11. Ierland
12. Polen
13. Finland
14. Cyprus
15. Duitsland
16. IJsland
01. Italië
02. Spanje
03. Litouwen
04. Kroatië
05. Servië
06. Slovenië
07. Frankrijk
08. Zweden
09. Verenigd Koninkrijk
10. Oekraïne
11. Ierland
12. Polen
13. Finland
14. Cyprus
15. Duitsland
16. IJsland
1
geplaatst: 1 april 2024, 12:58 uur
Naar mijn beleving doen jullie de Finse inzending echt tekort. Natuurlijk, het klinkt als een wansmakelijk stukje Europop uit de slechtste jaren van het songfestival, maar volgens mij is het een sprekende allegorie over de spanning tussen het soevereine individu en de samenleving. Ga maar na: Windows95Man leeft "volgens maar één regel, en dat is: geen regels!", daarom draagt hij geen broek. Maar om mee te mogen doen aan het songfestival moet hij wel een broek dragen, daarom wordt hij het hele optreden lang achterna gezeten door pennenlikkers. Interessant is de oplossing van het spanningsveld: Windows95Man realiseert zich dat als hij geen regels volgt, hij dus ook niet per se géén broek hoeft te dragen, conformeert zich aan de rest van de samenleving en bouwt alsnog een feestje.
1. Italië
2. Spanje
3. Kroatië
4. Cyprus
5. Finland
6. Servië
7. Slovenië
8. Frankrijk
9. Polen
10. Duitsland
11. Litouwen
12. Ierland
13. Zweden
14. Verenigd Koninkrijk
15. Oekraïne
16. IJsland
1. Italië
2. Spanje
3. Kroatië
4. Cyprus
5. Finland
6. Servië
7. Slovenië
8. Frankrijk
9. Polen
10. Duitsland
11. Litouwen
12. Ierland
13. Zweden
14. Verenigd Koninkrijk
15. Oekraïne
16. IJsland
1
geplaatst: 1 april 2024, 13:35 uur
15. Slovenië
HRANI ME HRANI ME HRANI ME! Raiven mag inderdaad wel wat beter gevoederd worden ("hrani me" betekent "voed mij" - klein detal: in werkelijkheid is het "najdi me, rani me, brani me", waarvan ik alleen van "rani me" zo uit mijn hoofd de vertaling ("pijnig me") ken). In Slovenië is dit nummer niet van de radio te krijgen en ik begin het refrein helaas wat beu te worden. Helaas, want het is eigenlijk wel een heel sterk nummer. Al is mijn mening wellicht licht gekleurd, nu ik in dit schitterende land woon.
16. Finland
Ik kan een potje foute muziek vaak wel waarderen, maar dit is gewoon erg matig gedaan. Het is een gimmick, en een hele matige.
*
1. Ierland *****
2. Spanje ****
3. Slovenië ****
4. Litouwen ***
5. Servië ***
6. Italië ***
7. Kroatië ***
8. Oekraïne ***
9. Polen **
10. Frankrijk **
11. Verenigd Koninkrijk **
12. Cyprus **
13. Zweden *
14. Finland *
15. Duitsland *
16. IJsland *
HRANI ME HRANI ME HRANI ME! Raiven mag inderdaad wel wat beter gevoederd worden ("hrani me" betekent "voed mij" - klein detal: in werkelijkheid is het "najdi me, rani me, brani me", waarvan ik alleen van "rani me" zo uit mijn hoofd de vertaling ("pijnig me") ken). In Slovenië is dit nummer niet van de radio te krijgen en ik begin het refrein helaas wat beu te worden. Helaas, want het is eigenlijk wel een heel sterk nummer. Al is mijn mening wellicht licht gekleurd, nu ik in dit schitterende land woon.
16. Finland
Ik kan een potje foute muziek vaak wel waarderen, maar dit is gewoon erg matig gedaan. Het is een gimmick, en een hele matige.
*
1. Ierland *****
2. Spanje ****
3. Slovenië ****
4. Litouwen ***
5. Servië ***
6. Italië ***
7. Kroatië ***
8. Oekraïne ***
9. Polen **
10. Frankrijk **
11. Verenigd Koninkrijk **
12. Cyprus **
13. Zweden *
14. Finland *
15. Duitsland *
16. IJsland *
2
Onweerwolf
geplaatst: 1 april 2024, 14:12 uur
aERodynamIC schreef:
Vraag dat de jury's zou ik zeggen. Die jaren was dat soort muziek gewoon populair op het Songfestival, want toen Noorwegen het even een jaartje overnam was het ook in dezelfde stijl (Nocturne).
(quote)
Vraag dat de jury's zou ik zeggen. Die jaren was dat soort muziek gewoon populair op het Songfestival, want toen Noorwegen het even een jaartje overnam was het ook in dezelfde stijl (Nocturne).
Wat ik overigens niet wist maar de vrouwelijke helft van het Noorse duo dat het winnen dat jaar even overnam van Ierland is ook gewoon een Ierse.

En wat ik ook niet wist is dat de mannelijke helft destijds al voor de tweede keer won want hij was ook de schrijver van Noorwegen's eerste ESC winst (La Det Swinge)

0
geplaatst: 1 april 2024, 15:15 uur
https://postimg.cc/WF1BJvMZ
17. Moldavië
Eerste deelname: 2005
Aantal deelnamen: 18
Hoogste positie: 3de (2017)
Laagste positie: laatste (2014 HF)
Studioversie:
Moldavië behoort niet bepaald tot mijn favoriete Songfestival landen. Alleen Zdob și Zdub kon me echt bekoren met hun deelnames in 2005, 2011 en 2022.
Die band gaat dit jaar niet. Dat wordt Natalia Barbu, en dat doet ze met een nummer dat het ene oor in gaat en het andere er direct weer uit.
Zo'n nummer waar je er ik weet niet hoeveel van hebt. Vooruit: we gooien er een licht etnisch tintje doorheen en dan lijkt het misschien wat. Nee dus.
Misschien hebben ze in Moldavië ook wel een soort Zweeds hitfabriekje waar ze liedjes aan de lopende band afleveren, want zo klinkt dit wel.
Aan mij dus niet besteed. Het laat me helemaal koud en ik denk de rest van Europa ook.
Verwachting: niet door naar de finale.
Mijn top 37:
1. Kroatië
2. Italië
3. Litouwen
4. Spanje
5. Slovenië
6. Polen
7. Zweden
8. Frankrijk
9. Servië
10. Oekraïne
11. Ierland
12. Verenigd Koninkrijk
13. Cyprus
14. Duitsland
15. Moldavië
16. Finland
17. IJsland
17. Moldavië
Eerste deelname: 2005
Aantal deelnamen: 18
Hoogste positie: 3de (2017)
Laagste positie: laatste (2014 HF)
Studioversie:
Moldavië behoort niet bepaald tot mijn favoriete Songfestival landen. Alleen Zdob și Zdub kon me echt bekoren met hun deelnames in 2005, 2011 en 2022.
Die band gaat dit jaar niet. Dat wordt Natalia Barbu, en dat doet ze met een nummer dat het ene oor in gaat en het andere er direct weer uit.
Zo'n nummer waar je er ik weet niet hoeveel van hebt. Vooruit: we gooien er een licht etnisch tintje doorheen en dan lijkt het misschien wat. Nee dus.
Misschien hebben ze in Moldavië ook wel een soort Zweeds hitfabriekje waar ze liedjes aan de lopende band afleveren, want zo klinkt dit wel.
Aan mij dus niet besteed. Het laat me helemaal koud en ik denk de rest van Europa ook.
Verwachting: niet door naar de finale.
Mijn top 37:
1. Kroatië
2. Italië
3. Litouwen
4. Spanje
5. Slovenië
6. Polen
7. Zweden
8. Frankrijk
9. Servië
10. Oekraïne
11. Ierland
12. Verenigd Koninkrijk
13. Cyprus
14. Duitsland
15. Moldavië
16. Finland
17. IJsland
0
Onweerwolf
geplaatst: 1 april 2024, 15:32 uur
Moldavië
De Moldavische inzending van dit jaar is niet echt heel slecht maar vooral veel te veilig. Zo'n nummer als dit verdient een arrangement dat buiten de lijntjes kleurt want Natalia is in de basis best een goede zangeres. Een echt top 40 liedje.
01. Spanje
02. Litouwen
03. Kroatië
04. Italië
05. Frankrijk
06. Slovenië
07. Verenigd Koninkrijk
08. Ierland
09. Oekraïne
10. Zweden
11. Moldavië
12. Polen
13. Duitsland
14. Servië
15. Finland
16. Cyprus
17. IJsland
De Moldavische inzending van dit jaar is niet echt heel slecht maar vooral veel te veilig. Zo'n nummer als dit verdient een arrangement dat buiten de lijntjes kleurt want Natalia is in de basis best een goede zangeres. Een echt top 40 liedje.
01. Spanje
02. Litouwen
03. Kroatië
04. Italië
05. Frankrijk
06. Slovenië
07. Verenigd Koninkrijk
08. Ierland
09. Oekraïne
10. Zweden
11. Moldavië
12. Polen
13. Duitsland
14. Servië
15. Finland
16. Cyprus
17. IJsland
2
geplaatst: 1 april 2024, 15:58 uur
Inmiddels is Zwitserland de nieuwe nummer 1 bij de bookmakers (in de Eurovision Score Board app staat het land 2e) en Nederland is gestegen naar de 4e plaats (in de app op 6).
0
cosmic kid (moderator)
geplaatst: 1 april 2024, 21:20 uur
Even mijn lijstje bijwerken:
* Polen; zo slecht is dat niet met een zangeres die zichzelf gelukkig niet serieus neemt
* Ijsland; Aldi Anastacia
* Slovenië; sombere balkan (niet zo) triphop. Kan nog alle kanten op
* Finland; fractie beter dan Duitsland. Bijna wansmaak wat deze heren laten horen en zien
* Moldavië; in potentie best aardig maar ze zijn ze de peper vergeten
1. Litouwen
2. Oekraïne
3. Kroatië
4. Frankrijk
5. Italië
6. Ierland
7. Slovenië *
8. Polen *
9. Spanje
10. Servië
11. Moldavië *
12. Cyprus
13. Zweden
14. Verenigd Koninkrijk
15. Finland *
16. Duitsland
17. Ijsland *
* Polen; zo slecht is dat niet met een zangeres die zichzelf gelukkig niet serieus neemt
* Ijsland; Aldi Anastacia
* Slovenië; sombere balkan (niet zo) triphop. Kan nog alle kanten op
* Finland; fractie beter dan Duitsland. Bijna wansmaak wat deze heren laten horen en zien
* Moldavië; in potentie best aardig maar ze zijn ze de peper vergeten
1. Litouwen
2. Oekraïne
3. Kroatië
4. Frankrijk
5. Italië
6. Ierland
7. Slovenië *
8. Polen *
9. Spanje
10. Servië
11. Moldavië *
12. Cyprus
13. Zweden
14. Verenigd Koninkrijk
15. Finland *
16. Duitsland
17. Ijsland *
0
geplaatst: 1 april 2024, 21:28 uur
Moldavie heeft vaak gevoel voor wat ze moeten doen op het ESC zonder dat ze meestal in de buurt van de winst komen. Het zijn vaak publieksinzendingen en de staging is best vaak goed geweest. Maar af en toe zitten ze er naast en komen ze met een net niet nummer. Ik ben het met Onweerwolf eens dat een in potentie best aardig nummer met een leuk begin van wat de staging kan worden miskleunt doordat ze net te veilig willen doen. De scherpte is er net wat teveel afgeslepen. Het is nu niet makkelijk en catchy genoeg, maar ook niet opvallend en spannend. Ik zie Moldavie dit jaar in de semi's achterblijven.
1. Litouwen
2. Italië
3. Kroatië
4. Verenigd Koninkrijk
5. Slovenië
6. Polen
7. Frankrijk
8. Spanje
8. Servië
10. Oekraïne
11. Ierland
12. Moldavië
13. Zweden
14. Cyprus
15. IJsland
16. Duitsland
17. Finland
1. Litouwen
2. Italië
3. Kroatië
4. Verenigd Koninkrijk
5. Slovenië
6. Polen
7. Frankrijk
8. Spanje
8. Servië
10. Oekraïne
11. Ierland
12. Moldavië
13. Zweden
14. Cyprus
15. IJsland
16. Duitsland
17. Finland
0
geplaatst: 1 april 2024, 22:14 uur
1. Spanje 7,5*
2. Kroatië 7,0*
3. Litouwen
4. Italië
5. Oekraïne 6,5*
6. Slovenië
7. Ierland
8. Verenigd Koninkrijk 6*
9. Cyprus
10. Servië
11. Moldavië
12. Frankrijk 5,5*
13. IJsland 5,0*
14. Zweden 4,5*
15. Polen
16. Finland 3,5*
17. Duitsland 3,0*
Italië ben ik wel meer gaan waarderen, Verenigd Koninkrijk en Cyprus juist wat minder.
Wat de nieuwste entries betreft:
Oekraïne komt bijna elk jaar met een sterke inzending. Deze kan zich zo in het rijtje voegen wat mij betreft. De raps vind ik het minst overtuigende deel, maar de melodie is verder erg prettig dramatisch. Voorlopig 6,5*
Servië heb ik nu 2 keer gehoord en de 2e keer vond ik hem al een stukje beter dan de 1e keer. Prima ballad, ben benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen. 6*
Polen's Luna komt met een behoorlijk toegankelijk top40-deuntje, maar het is mij net iets te plat als een dubbeltje. Iets meer nuance was niet gek geweest. 4,5*
IJsland had de laatste jaren wel wat leuke inzendingen en eigenlijk hadden ze in 2020 ook gewoon moeten winnen. Nu is het dan de beurt aan Hera Björk die flink de jaren '90 recyclet (die pianoriedel is typisch voor early 90s house), maar dit hebben we de laatste jaren al zo vaak gehoord en ook beter meestal (bv. Hatchie). Toch vind ik het lang niet zo vervelend als de meesten hier, dus geen diepe onvoldoende van mij. 5*
Slovenië bevalt gelijk goed: een soort mix tussen electro en filmmuziek gezongen door een krachtige mezzo-sopraan. Ik krijg associaties met de Dune soundtrack, waarop ook prettig pompeus in een mij vreemde taal wordt gezongen. Als het op het ESC niets wordt, kan Raiven wellicht nog bij Hans Zimmer aankloppen. 7*
Finland probeert hetzelfde als vorig jaar, maar moet het nu bij gebrek aan leuke muzikale hooks hebben van een gimmick. Een minuut voor het einde had ik het gevoel alsof ik te lang op een fout feest was blijven hangen. Tijd om naar huis te gaan. 3,5*
Moldavië's inzending is helaas iets te gepolijst, met iets meer durf had dit Shum-achtige proporties kunnen hebben. Het nummer stopt ook te snel.
2. Kroatië 7,0*
3. Litouwen
4. Italië
5. Oekraïne 6,5*
6. Slovenië
7. Ierland
8. Verenigd Koninkrijk 6*
9. Cyprus
10. Servië
11. Moldavië
12. Frankrijk 5,5*
13. IJsland 5,0*
14. Zweden 4,5*
15. Polen
16. Finland 3,5*
17. Duitsland 3,0*
Italië ben ik wel meer gaan waarderen, Verenigd Koninkrijk en Cyprus juist wat minder.
Wat de nieuwste entries betreft:
Oekraïne komt bijna elk jaar met een sterke inzending. Deze kan zich zo in het rijtje voegen wat mij betreft. De raps vind ik het minst overtuigende deel, maar de melodie is verder erg prettig dramatisch. Voorlopig 6,5*
Servië heb ik nu 2 keer gehoord en de 2e keer vond ik hem al een stukje beter dan de 1e keer. Prima ballad, ben benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen. 6*
Polen's Luna komt met een behoorlijk toegankelijk top40-deuntje, maar het is mij net iets te plat als een dubbeltje. Iets meer nuance was niet gek geweest. 4,5*
IJsland had de laatste jaren wel wat leuke inzendingen en eigenlijk hadden ze in 2020 ook gewoon moeten winnen. Nu is het dan de beurt aan Hera Björk die flink de jaren '90 recyclet (die pianoriedel is typisch voor early 90s house), maar dit hebben we de laatste jaren al zo vaak gehoord en ook beter meestal (bv. Hatchie). Toch vind ik het lang niet zo vervelend als de meesten hier, dus geen diepe onvoldoende van mij. 5*
Slovenië bevalt gelijk goed: een soort mix tussen electro en filmmuziek gezongen door een krachtige mezzo-sopraan. Ik krijg associaties met de Dune soundtrack, waarop ook prettig pompeus in een mij vreemde taal wordt gezongen. Als het op het ESC niets wordt, kan Raiven wellicht nog bij Hans Zimmer aankloppen. 7*
Finland probeert hetzelfde als vorig jaar, maar moet het nu bij gebrek aan leuke muzikale hooks hebben van een gimmick. Een minuut voor het einde had ik het gevoel alsof ik te lang op een fout feest was blijven hangen. Tijd om naar huis te gaan. 3,5*
Moldavië's inzending is helaas iets te gepolijst, met iets meer durf had dit Shum-achtige proporties kunnen hebben. Het nummer stopt ook te snel.
0
geplaatst: 1 april 2024, 22:16 uur
Teunnis schreef:
In Slovenië is dit nummer niet van de radio te krijgen en ik begin het refrein helaas wat beu te worden. Helaas, want het is eigenlijk wel een heel sterk nummer. Al is mijn mening wellicht licht gekleurd, nu ik in dit schitterende land woon.
In Slovenië is dit nummer niet van de radio te krijgen en ik begin het refrein helaas wat beu te worden. Helaas, want het is eigenlijk wel een heel sterk nummer. Al is mijn mening wellicht licht gekleurd, nu ik in dit schitterende land woon.
Tof dat je daar nu woont. Merk je er iets van songfestivalkoorts?
Hier is wel veel enthousiasme over Europapa in ieder geval.
0
geplaatst: 1 april 2024, 22:52 uur
Moldavië, nooit top, maar vaak een prima etnisch intermezzo. Dit keer is niet zo zeer de insteek van het liedje, maar de productie en staging matig. Gaat niet door naar de finale.
01. Italië
02. Spanje
03. Litouwen
04. Kroatië
05. Servië
06. Slovenië
07. Frankrijk
08. Zweden
09. Verenigd Koninkrijk
10. Oekraïne
11. Ierland
12. Polen
13. Moldavië
14. Finland
15. Cyprus
16. Duitsland
17. IJsland
01. Italië
02. Spanje
03. Litouwen
04. Kroatië
05. Servië
06. Slovenië
07. Frankrijk
08. Zweden
09. Verenigd Koninkrijk
10. Oekraïne
11. Ierland
12. Polen
13. Moldavië
14. Finland
15. Cyprus
16. Duitsland
17. IJsland
0
geplaatst: 2 april 2024, 07:19 uur
De eerste keer dat ik Moldavië zag kon ik nog wel lachen om de extreem statische staging. Maar na het nummer een paar keer gehoord te hebben is het lachen me wel vergaan en is er weinig voor in de plek gekomen. Nee, deze gaat de halve finale niet overleven.
**
1. Italië
2. Spanje
3. Kroatië
4. Cyprus
5. Finland
6. Servië
7. Slovenië
8. Frankrijk
9. Polen
10. Duitsland
11. Litouwen
12. Ierland
13. Zweden
14. Verenigd Koninkrijk
15. Oekraïne
16. Moldavië
17. IJsland
**
1. Italië
2. Spanje
3. Kroatië
4. Cyprus
5. Finland
6. Servië
7. Slovenië
8. Frankrijk
9. Polen
10. Duitsland
11. Litouwen
12. Ierland
13. Zweden
14. Verenigd Koninkrijk
15. Oekraïne
16. Moldavië
17. IJsland
5
geplaatst: 2 april 2024, 16:18 uur
herman schreef:
(quote)
Ze zijn hier wel redelijk enthousiast over het ESC, meer dan ik had verwacht op basis van hoe ze presteren. Joker Out is bijvoorbeeld op dit moment duidelijk de populairste artiest van het land. Al waren ze dat wellicht ook al daarvoor. Ook Raiven is een gevestigde naam in Slovenië. Wat dat betreft lijkt het erop dat "grote" Sloveense artiesten graag deelnemen.
Mijn "schoonfamilie" zijn trouwens bekenden van het ESC. De zangeres (Ana Soklič) en componist (Bojan Simončič) van 2020 en 2021. Die waren er dus bij in Rotterdam.
0
geplaatst: 2 april 2024, 17:39 uur
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.