MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
Oef Malta. Voor de derde keer op rij komen ze met een absolute drol aanzetten. Het is inderdaad een beetje als een mislukte versie van Israel vorig jaar of iets wat in Zweden niet eens de TV had gehaald bij Melfest. Vorig jaar was het een slap studentikoos liedje dat heel graag de nieuwe epic sax guy wilde leveren. In 2022 schrok Malta zo van de slechte reacties op hun nummer dat ze het vervingen door iets dat nog slechter was. Beide terechte flops. Ook dit jaar is helemaal niks en ze gaan weer de finale ruim missen. Malta heeft geen idee meer wat aan het doen zijn.

1. Portugal
2. Litouwen
3. Italië
4. Kroatië
5. Verenigd Koninkrijk
6. Slovenië
7. Polen
8. Frankrijk
9. Spanje
10. Servië

11. Luxemburg
12. Oekraïne
13. Ierland
14. Moldavië
15. Zweden
16. Australië
17. Azerbeidzjan
18. Cyprus
19. Malta
20. IJsland

21. Duitsland
22. Finland

Zwitserland loopt trouwens flink uit in de odds.

Ik kan dit soort inzendingen (zoals eerder bleek met bijvoorbeeld Cyprus) soms best wel waarderen en durf daar inmiddels ook voor uit te komen. Maar dan moet ik wel de neiging voelen om het mee te neuriën of (meestal in lichtelijk aangeschoten toestand) mee te zingen. Nee, dat heb ik hierbij niet. En wanneer dat er niet is, dan ben ik het ermee eens dat het genre weinig te bieden heeft.

1. Italië
2. Litouwen
3. Slovenië
4. Servië
5. Azerbeidzjan
6. Cyprus
7. Kroatië
8. Luxemburg
9. Polen
10. Portugal

11. Ierland
12. Frankrijk
13. Spanje
14. Oekraïne
15. Verenigd Koninkrijk
16. Duitsland
17. Malta
18. Australië
19. Moldavië
20. Zweden

21. Finland
22. IJsland

Ik heb eerlijk gezegd niet zo'n probleem met de Maltese inzending. Het is in het genre zeker geen uitschieter, en ik moest 'm een paar keer horen voordat 'ie bleef hangen, maar het geeft je wel een stoot energie. In de liveversie in dat piepkleine studiootje werd Bonnici alle kanten op gesmeten, dat belooft nog wat voor de echte performance. Voor mij een prima middenmotor.

1. Italië
2. Australië
3. Spanje
4. Kroatië
5. Cyprus
6. Slovenië
7. Portugal
8. Servië
9. Finland
10. Frankrijk

11. Polen
12. Duitsland
13. Litouwen
14. Malta
15. Ierland
16. Luxemburg
17. Zweden
18. Verenigd Koninkrijk
19. Azerbeidzjan
20. Oekraïne

21. Moldavië
22. IJsland

https://postimg.cc/YLSvttcs

23. Albanië

Eerste deelname: 2004
Aantal deelnamen: 19
Aantal gewonnen: 0

Hoogste positie: 5de (2012)
Laagste positie: 17de (2007 HF)

Albanië is meestal het eerste land dat hun inzending presenteert in december, nu was Frankrijk het land voor.
Meestal veranderen ze hun inzending later nog een beetje en heel vaak gaan ze over van het Albanees naar het Engels en dat was dit jaar al niet anders. Zo zonde, want in het Albanees vond ik Titan beter te pruimen omdat het in eigen taal toch iets eigens had.

Nu belandt het op de hoop eenheidsworst waar landen als Malta, Cyprus, Luxemburg en Moldavië al liggen. Zo'n vlees noch vis popnummer waar niemand zich aan zal storen, maar waar de televoters ook niet massaal hun mobiel voor zullen oppakken.

Ze kunnen het wel getuige inzendingen als die van Rona Nishliu in 2012 (Suus) en Eugent Bushpepa in 2018 (Mall), maar dit jaar is het 'em niet in elk geval. Het zou enkele plaatsen hoger terecht zijn gekomen in mijn lijst als ze de originele versie gewoon behouden hadden.

Verwachting: niet door naar de finale.

Mijn top 37:

1. Kroatië
2. Italië
3. Litouwen
4. Portugal
5. Spanje
6. Slovenië
7. Polen
8. Zweden
9. Frankrijk
10. Oekraïne

11. Servië
12. Ierland
13. Verenigd Koninkrijk
14. Azerbeidzjan
15. Luxemburg
16. Malta
17. Albanië
18. Cyprus
19. Duitsland
20. Moldavië

21. Australië
22. Finland
23. IJsland

De revamp heeft dit nummer inderdaad weinig goeds gedaan. Zoals aERodynamIC terecht opmerkt, door de switch naar het Engels heeft het iets eigens verloren. Ook de rap halverwege en de geforceerde climax werken niet helemaal lekker. Dit is een nummer waarvan ik steeds vergeet dat het meedoet, en dat is jammer want het refrein is nog best aardig.

**

1. Italië
2. Australië
3. Spanje
4. Kroatië
5. Cyprus
6. Slovenië
7. Portugal
8. Servië
9. Finland
10. Frankrijk

11. Polen
12. Duitsland
13. Litouwen
14. Malta
15. Ierland
16. Luxemburg
17. Zweden
18. Verenigd Koninkrijk
19. Azerbeidzjan
20. Oekraïne

21. Albanië
22. Moldavië
23. IJsland

Onweerwolf
Albanië

Tsja, ik vind de Albanese inzendingen doorgaans altijd wel leuk omdat ze vaak van die etnische Balkan franjes door hun nummers strooien en dat mis ik dit jaar een beetje. Verder is dit nummer ook wel heel erg volgens het boekje in elkaar geproduceerd waardoor het nogal plastisch aandoet. Ik vind het niet slecht, bij vlagen wel leuk zelfs maar het is geen inzending die ik me over 5 jaar nog kan herinneren. Misschien als ze het live heel goed doet maar dat verwacht ik niet.

01. Litouwen
02. Kroatië
03. Portugal
04. Spanje
05. Australië
06. Italië
07. Slovenië
08. Frankrijk
09. Luxemburg
10. Verenigd Koninkrijk

11. Azerbeidzjan
12. Ierland
13. Zweden
14. Oekraïne
15. Albanië
16. Moldavië
17. Polen
18. Servië
19. Duitsland
20. Malta

21. Finland
22. IJsland
23. Cyprus

https://postimg.cc/Zv458pmY

24. Griekenland

Eerste deelname: 1974
Aantal deelnamen: 43
Aantal gewonnen: 1

Hoogste positie: 1ste (2005)
Laagste positie: 16de (2016 HF)

Griekenland heeft al best wat inzendingen gehad die ik erg leuk vind. Met de enige winst was ik toen ook tevreden. Soms hebben ze ook inzendingen waar ik niet veel mee heb.

Aanvankelijk dacht ik dat Zari van Marina Satti daar ook toe ging behoren, maar na meerdere draaibeurten is dit nummer echt gegroeid bij mij en dat blijft het maar doen.

Het is een avontuurlijk en hip nummer met toch wat eigen etnische invloeden en heerlijk in eigen taal gezongen (pluspuntje!).
Ik ben heel benieuwd hoe dit nummer in Europa ontvangen gaat worden.

Verwachting: door naar de finale en daar 11e - 16e plaats.

Mijn top 37:

1. Kroatië
2. Italië
3. Litouwen
4. Griekenland
5. Portugal
6. Spanje
7. Slovenië
8. Polen
9. Frankrijk
10. Oekraïne

11. Zweden
12. Servië
13. Ierland
14. Verenigd Koninkrijk
15. Azerbeidzjan
16. Luxemburg
17. Malta
18. Albanië
19. Cyprus
20. Duitsland

21. Moldavië
22. Australië
23. Finland
24. IJsland

Ik sluit me aan bij Onweerwolf. Albanie is vaak best leuk als ze etnische geluiden combineren met soms wat moderne invloeden. Naast Suus en Mall vond ik vooral de inzending van 2019 steengoed. Vorig jaar schoot de inzending ineens omhoog in mijn aanzien door een goed optreden. Twee jaar terug gebeurd het omgekeerde en verknalde een slecht optreden een flinke guilty pleasure van me. Dit jaar krijgen we doorsneepop. Wel iets beter dan pakweg Cyprus of Malta, maar het blijft doorsnee. Ik denk dat ze zich niet kwalificeren. Te doorsnee en te ongunstige startplek.

Met Griekenlands topjaren (de jaren '00) heb ik niet veel. De winnaar vind ik nog wel leuk,. Maar die dingen van Savis Rouvas enzo voelen erg achterhaald en vond ik toen al niet veel. Vanaf de jaren '10 zijn de resultarten wisselend en dit jaar komen ze met een soort eigenzinnige danceplaat met etnische invloeden die tegelijk iets chaotisch als iets minimalistisch heeft ofzo. Behoorlijk leftfield, Maar erg interessant. Ik verwacht een interessante en opvallende staging en dat dit de finale haalt. Moeilijk in te schatten waar het terecht komt. Dit kan een nummer zijn dat dan crasht bij de jury en bij het grote publiek. Maar laat ik eens me optimisch aansluiten bij Aero: 10-16

1. Portugal
2. Litouwen
3. Italië
4. Griekenland
5. Kroatië
6. Verenigd Koninkrijk
7. Slovenië
8. Polen
9. Frankrijk
10. Spanje

11. Servië
12. Luxemburg
13. Oekraïne
14. Ierland
15. Albanië
16. Moldavië
17. Zweden
18. Australië
19. Azerbeidzjan
20. Cyprus

21. Malta
22. IJsland
23. Duitsland
24. Finland

Onweerwolf
Griekenland

En waar Albanië het dit jaar laat afweten gaat Griekenland nu eens full-on ethnic. Gecombineerd met een aardig onweerstaanbare beat en een soort rauwe afwerking die je niet zo vaak hoort bij dance maakt het dit nummer tot een soort niet echt radiovriendelijke maar meer festival-achtige worldpop. Straatmuziek maar wel op een interessante en authentieke manier. Ik vind dit toch echt een dark horse. Kan meerdere kanten op gaan en of het live gaat overtuigen weet ik nog niet maar dit is een goede en interessante poging wat mij betreft.

01. Litouwen
02. Griekenland
03. Kroatië
04. Portugal
05. Spanje
06. Australië
07. Italië
08. Slovenië
09. Frankrijk
10. Luxemburg

11. Verenigd Koninkrijk
12. Azerbeidzjan
13. Ierland
14. Zweden
15. Oekraïne
16. Albanië
17. Moldavië
18. Polen
19. Servië
20. Duitsland

21. Malta
22. Finland
23. IJsland
24. Cyprus

Albanië, gooi alle popcliché’s in een blender en je krijgt dit als resultaat. Ik trek het slecht. Naar mate het nummer doorgaat wordt het ook nog erger met de foute rap, boyband beat en klappend gospel koor.

Griekenland, originele etnische inzending met dikke beat. Niet iets wat ik op zou zetten, maar het klinkt fris. Heel benieuwd naar haar live performance. Ze heeft vrijwel nog niets prijs gegeven.

01. Italië
02. Spanje
03. Litouwen
04. Griekenland
05. Slovenië
06. Kroatië
07. Servië
08. Luxemburg
09. Portugal
10. Frankrijk
11. Zweden
12. Verenigd Koninkrijk
13. Azerbeidzjan
14. Oekraïne
15. Ierland
16. Polen
17. Finland
18. Moldavië
19. Malta
20. Cyprus
21. Albanië
22. Duitsland
23. Australië
24. IJsland

Verder wat wisselingen
- de diva uit Slovenië kan geweldig goed zingen ben ik achter.
- Kroatië begin ik me een beetje aan te storen
- Luxemburg krijgt meer sympathie en vind ik een leuker Frans liedje dan Frankrijk. Less = more.

Er is geen inzending die ik zo vreselijk vond als de Griekse, bij de eerste luisterbeurt. Die allesoverstemmende beat, dat repetitieve "ta ta", dat irritante getoeter: ik vond het een schoolvoorbeeld van zielloze tiktokmuziek. Maar eerlijk is eerlijk, hoe vaker ik deze luister, hoe milder ik word. Of Marin Satti mijn top 10 in weet te dansen, durf ik niet te zeggen (ik denk het niet), maar de weg die ze heeft afgelegd vanaf een overtuigende laatste plek, is indrukwekkend.

1. Italië
2. Australië
3. Spanje
4. Kroatië
5. Cyprus
6. Slovenië
7. Portugal
8. Servië
9. Finland
10. Frankrijk

11. Polen
12. Griekenland
13. Malta
14. Duitsland
15. Ierland
16. Albanië
17. Litouwen
18. Luxemburg
19. Zweden
20. Verenigd Koninkrijk

21. Azerbeidzjan
22. Oekraïne
23. Moldavië
24. IJsland

Albanië
Wanneer het nummer opstaat vind ik dat helemaal niet onplezierig, maar wanneer ik er iets over wil schrijven weet ik eigenlijk al niet meer hoe het gaat. Dus luister ik het maar nog een keer. Inmiddels heb ik het nummer hierdoor al vele malen beluisterd, maar ik zou desgevraagd nog steeds de melodie niet kunnen fluiten.

Griekenland
Griekenland was vanaf het eerste moment een van mijn favorieten. Ik denk dat ik het nummer vooral kan waarderen omdat het een soort blend lijkt van allerlei muziekstijlen die wat mij betreft erg goed blijkt te werken. Een moderne drumbeat, de melodieuze etnische zang en de ' Tah's' die daar leuk mee contrasteren door juist heel monotoon en repetitief te zijn.

Ik heb een paar andere nummers van haar beluisterd en daar zaten ook best leuke dingen bij. Wat ik minder vond waren de 'stoere' auto's en motoren die in veel van haar clips de muziek komen verstoren.

1. Italië
2. Griekenland
3. Litouwen
4. Slovenië
5. Servië
6. Azerbeidzjan
7. Cyprus
8. Kroatië
9. Luxemburg
10. Polen

11. Portugal
12. Albanië
13. Ierland
14. Frankrijk
15. Spanje
16. Oekraïne
17. Verenigd Koninkrijk
18. Duitsland
19. Malta
20. Australië

21. Moldavië
22. Zweden
23. Finland
24. IJsland

https://postimg.cc/qggwvT11

25. Zwitserland

Eerste deelname: 1956
Aantal deelnamen: 63
Aantal gewonnen: 2

Hoogste positie: 1ste (1956, 1988)
Laagste positie: laatste (1964, 1967, 1974, 1998, 2004 HF, 2010 HF, 2011, 2015 HF, 2016 HF)

Zwitserland is verantwoordelijk voor de allereerste winst in 1956 (Lys Assia met Refrain). Toen moesten we wachten tot de tweede winst van de Canadese Céline Dion in 1988 met Ne Partez Pas Sans Moi, die daarna doorbrak als wereldster en sinds een tijdje heeft Zwitserland dit jaar de koppositie van Kroatië overgenomen bij de bookmakers als mogelijke winnaar en beetje bij beetje loopt Nemo ook uit op Baby Lasagna.

Interessant om deze inzending dus eens extra aandachtig te beschouwen.

Toen ik het nummer voor het eerst hoorde was ik één en al oor. De chaos, de zang, de hysterie, het pompeuze, het gekke. Ja dit was wel wat voor mij. Maar een winnaar hoorde ik er totaal niet in. Gaan de kijkers hier in mee? Alweer een meneer in een jurk, non binair, oei... daar is het woke-spook weer. En toch.....

Nemo blijkt het live geweldig te kunnen zingen en is daarbij heel innemend. Hij manifesteert zich dit jaar als de allemansvriend en zijn concurrenten lopen dan ook weg met hem:

Nemo en alyona alyona & Jerry Heil (leuke combinatie).

Hij waardeert ze en moedigt ze aan tijdens pre-parties. Een combinatie van dit alles heeft er blijkbaar voor gezorgd dat Nemo nu als potentiële winnaar wordt gezien en dat we in 2025 wellicht naar Zwitserland gaan als het Kroatië dan toch niet lukt.

Wat ik er van denk? Qua winst kan het alle kanten op. Ja, Zwitserland zal zeker kans maken op de winst, maar zo zijn er nog wel wat landen dus voor mij is het nog geen vanzelfsprekendheid dat het Zwitserland 2025 gaat worden.
Het nummer vind ik dus erg goed, maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat mensen hier gillend gek van worden. Een love-hate nummer.

Ik ben heel benieuwd hoe iedereen er op deze site over denkt: zelfs dat kan ik niet inschatten

Verwachting: door naar de finale en daar 1e-5e plaats.

Mijn top 37:

1. Zwitserland
2. Kroatië
3. Italië
4. Litouwen
5. Griekenland
6. Portugal
7. Spanje
8. Slovenië
9. Polen
10. Frankrijk

11. Oekraïne
12. Zweden
13. Servië
14. Ierland
15. Verenigd Koninkrijk
16. Azerbeidzjan
17. Luxemburg
18. Malta
19. Albanië
20. Cyprus

21. Duitsland
22. Moldavië
23. Australië
24. Finland
25. IJsland

Ik op 6 maart

starbright boy schreef:

Al denk ik stiekem een beetje dat als Zwitserland live zo goed is als hij moet zijn, dat weleens het perfecte evenwicht tussen jury en publiek kan zijn om te winnen. Duncan style, zonder winst bij het publiek en zonder winst bij de jury.

Gesneden koek is het nog niet, maar ik zie dit eerder winnen dan Kroatie Italie of Nederland en zeker eerder dan Oekraine,

Theatraal over de top en tegelijk een soort Eurovisie-Bohemian Rhapsody (maar dan niet doodgedraaid)_ met meer sfeertjes in drie minuten dan sommige artiesten in hun hele oeuvre en Nemo is niet alleen non-binair, op mij komt hij over als iemand die niet zoals de meeste mensen groeit in een aantal karaktertrekken die je in je hebt en andere negeert om het niet te ingewikkeld te maken maar iemand die ze allemaal omarmt. Daarnaast gaat hij met zijn zang de jury imponeren. Dat er ook wel mensen in de gordijnen hangen en het niet trekken maakt niet zoveel uit.

Het wordt volgend jaar een dure editie. In Zwitserland. Door en winst en voorlopig ook nog eens bovenaan in mijn lijstje. En Zwitserland beweegt al jaren richting de winst met meestal goede inzendingen en ook nog eens gevarieerd.

1. Zwitserland
2. Portugal
3. Litouwen
4. Italië
5. Griekenland
6. Kroatië
7. Verenigd Koninkrijk
8. Slovenië
9. Polen
10. Frankrijk

11. Spanje
12. Servië
13. Luxemburg
14. Oekraïne
15. Ierland
16. Albanië
17. Moldavië
18. Zweden
19. Australië
20. Azerbeidzjan

21. Cyprus
22. Malta
23. IJsland
24. Duitsland
25. Finland

starbright boy schreef:
Gesneden koek is het nog niet, maar ik zie dit eerder winnen dan Kroatie Italie of Nederland en zeker eerder dan Oekraine

Dat denk ik ook. Nederland krijgt de jury's niet mee en moet de televote gaan delen met Kroatië (en dan kom je gewoon tekort), dus NL en Kroatië gaan het lastig krijgen om echt te kunnen winnen.

Italië wordt het denk ik gevoelsmatig niet. Zwitserland valt op, is modern en hij heeft een zekere gunfactor. En dat ie in een jurkje optreedt? Ach, Conchita won ook

Het gaat spannend worden dit jaar, maar moest ik echt met het mes op de keel een naam noemen dan denk ik dat de bookmakers er ook dit jaar weer niet naast zitten.
Ik zou er heel goed mee kunnen leven in elk geval. Originele inzending.

En nu ik het weer op heb staan denk ik: ja, eigenlijk is dit ook mijn nummer 1 Even aanpassen dus.

Onweerwolf
Zwitserland

De inzending van Zwitserland is origineel en verzorgd maar ik vind het allemaal nogal pompeus en normaal gesproken ben ik daar heus niet altijd vies van maar op een of andere manier doet het me in dit geval vrij weinig. Het doet me wat denken aan België 2015, ook dat was best een goed nummer met veel dynamiek dat mij verder weinig deed en pas na jaren is het een beetje naar de subtop toegetrokken.

01. Litouwen
02. Griekenland
03. Kroatië
04. Portugal
05. Spanje
06. Australië
07. Italië
08. Slovenië
09. Frankrijk
10. Zwitserland

11. Luxemburg
12. Verenigd Koninkrijk
13. Azerbeidzjan
14. Ierland
15. Zweden
16. Oekraïne
17. Albanië
18. Moldavië
19. Polen
20. Servië

21. Duitsland
22. Malta
23. Finland
24. IJsland
25. Cyprus

Zwitserland, vooral goed geproduceerd die met volle overtuiging wordt gezongen. Maar inderdaad bombastisch en verzorgd, maar ook complex, niet echt dansbaar en zelfs een beetje irritant. It dit nu een geweldige track of vooral een virtuoos showstukje voor de bühne? Dat laatste toch?

Dit jaar kun je een beetje vergelijken met ESC 2021. Zwitserland zat er met Tout l'univers (wat ook complex was) dicht bij winst en was erg populair bij de jury. Net als Italië (Zitti e Buoni) en Frankrijk (Voilà). Televotes gingen vooral naar Italië en Oekraïne (Shum ). Nu lijken weer Italië en Zwitersland veel jury punten te scoren. Angelina Mango heeft wat mij betreft meer flair en charisma en het nummer is pakkender en toch redelijk eenvoudig. Televotes die niet naar NL of Kroatië gaan zullen het verschil moeten maken. Ik zie zowel Italië als Zwitersland zomaar winnen. Met Joost en Baby Lasagna als televotes kannonnen die niet uit te sluiten zijn.

01. Italië
02. Spanje
03. Litouwen
04. Griekenland
05. Slovenië
06. Kroatië
07. Zwitserland
08. Servië
09. Luxemburg
10. Portugal
11. Frankrijk
12. Zweden
13. Verenigd Koninkrijk
14. Azerbeidzjan
15. Oekraïne
16. Ierland
17. Polen
18. Finland
19. Moldavië
20. Malta
21. Cyprus
22. Albanië
23. Duitsland
24. Australië
25. IJsland

Zwitserland
Hoewel het niet helemaal aan mij besteed is, heb ik toch steeds meer het gevoel dat de winnaar bekend is. Nemo heeft de sympathie van de songfestivalliefhebber, komt bovendien met een prima nummer en is daarnaast als zanger technisch indrukwekkend (ook live).
Voor mij is het nummer iets te theatraal, maar theatraliteit is juist iets dat op het songfestival goed kan scoren. De inzending doet mij op dat vlak erg denken aan Conchita Wurst. Daarnaast doet het mij dat ook wat betreft de stijl van de zanger en het feit dat er veel nadruk op de zang ligt. Het meer uptempo nummer van Nemo spreekt mij echter veel meer aan dan de pompeuze ballad van Conchita destijds.

Voor nu de zesde pek, maar waarbij ik van een aantal nummers die erboven staan verwacht dat ze het live niet kunnen waarmaken, denk ik dat Nemo juist gaat imponeren.

1. Italië
2. Griekenland
3. Litouwen
4. Slovenië
5. Servië
6. Zwitserland
7. Azerbeidzjan
8. Cyprus
9. Kroatië
10. Luxemburg

11. Polen
12. Portugal
13. Albanië
14. Ierland
15. Frankrijk
16. Spanje
17. Oekraïne
18. Verenigd Koninkrijk
19. Duitsland
20. Malta

21. Australië
22. Moldavië
23. Zweden
24. Finland
25. IJsland

Ik kan niet ontkennen dat dit een steengoede inzending is, zeker met de clip erbij. Maar het is geen nummer dat ik persoonlijk graag opzet, daar is het me te druk voor. Een relatief lage notering in mijn lijst dus, al verwacht ik wel dat Nemo een sterke show gaat geven op de avond zelf en dan vanzelf nog enkele plaatsen stijgt.

1. Italië
2. Australië
3. Spanje
4. Kroatië
5. Cyprus
6. Slovenië
7. Portugal
8. Zwitserland
9. Servië
10. Finland

11. Frankrijk
12. Polen
13. Griekenland
14. Malta
15. Duitsland
16. Ierland
17. Albanië
18. Litouwen
19. Luxemburg
20. Zweden

21. Verenigd Koninkrijk
22. Azerbeidzjan
23. Oekraïne
24. Moldavië
25. IJsland

https://postimg.cc/R6QMGJPB

26. Tsjechië

Eerste deelname: 2007
Aantal deelnamen: 11
Aantal gewonnen: 0

Hoogste positie: 6de (2018)
Laagste positie: laatste (2007 HF, 2009 HF)

Tsjechië heeft vooralsnog geen indruk gemaakt op het Songfestival. Van de 11 deelnames bleef het land 6 keer in de halve finale hangen en in 208 en 2023 wist het land de top 10 te halen (respectievelijk een 6e en 10e plaats).

Om iedereen maar gelijk mijn mening over dit jaar mee te geven: ook dit jaar gaat het geen succes worden.

Pedestal van Aiko is best een lekker nummer, maar live klink het erbarmelijk en ja, dan helpt dat niet echt om een wat middelmatig nummer naar grotere hoogtes te brengen, integendeel.

Op zich is er niet heel veel mis met het nummer, maar het meest een beetje smoel. Misschien dat ze het in mei live wel goed gaat doen, maar ik heb zo mijn vermoedens van niet.

Dan blijft over: leuk tussendoortje op de verzamel-cd straks.

Verwachting: niet door naar de finale.

Mijn top 37:

1. Kroatië
2. Italië
3. Zwitserland
4. Litouwen
5. Griekenland
6. Portugal
7. Spanje
8. Slovenië
9. Polen
10. Frankrijk

11. Oekraïne
12. Zweden
13. Servië
14. Ierland
15. Verenigd Koninkrijk
16. Azerbeidzjan
17. Luxemburg
18. Malta
19. Albanië
20. Tsjechië

21. Cyprus
22. Duitsland
23. Moldavië
24. Australië
25. Finland
26. IJsland

Het rommelt enorm in mijn top 3

Onweerwolf
Tsjechië

Ik vermoed dat als deze inzending in de jaren '90 had meegedaan dat ik dan best gecharmeerd zou zijn van deze familievriendelijke Courtney Love van de Lidl maar ik kan inmiddels helemaal niets meer met dit soort altpop. De eerst 30 seconden gaan nog wel maar dat refrein komt me echt de neus uit en hoewel ik echt voorstander ben van emancipatie, ook van vrouwen, vind ik dit soort teksten gewoon kut. Het ligt aan mij, niet aan Tsjechië.

01. Litouwen
02. Griekenland
03. Kroatië
04. Portugal
05. Spanje
06. Australië
07. Italië
08. Slovenië
09. Frankrijk
10. Zwitserland

11. Luxemburg
12. Verenigd Koninkrijk
13. Azerbeidzjan
14. Ierland
15. Zweden
16. Oekraïne
17. Albanië
18. Moldavië
19. Polen
20. Servië

21. Duitsland
22. Tsjechië
23. Malta
24. Finland
25. IJsland
26. Cyprus

Was het maar meer Courtney Love. Helaas klinkt dit eerder als de geflopte opvolger van Bitch van Meredith Brooks ofzo. Vooral heel erg voorspelbaar en zonder veel eigenheid. Het ene oor in en het andere uit. Ik vrees dat dit nummer voor het eind van de semi's vergeten is. Of uberhaupt niet oplet omdat ze aan het uitblazen zijn van Zwitserland. Geen finale voor Tsjechie. Lang niet het vervelendste maar te forgettable.

Als we er 37 hebben moet ik weer eens een beetje herschikken denk ik.

1. Zwitserland
2. Portugal
3. Litouwen
4. Italië
5. Griekenland
6. Kroatië
7. Verenigd Koninkrijk
8. Slovenië
9. Polen
10. Frankrijk

11. Spanje
12. Servië
13. Luxemburg
14. Oekraïne
15. Ierland
16. Albanie
17. Tsjechië
18. Moldavië
19. Zweden
20. Australië

21. Azerbeidzjan
22. Cyprus
23. Malta
24. IJsland
25. Duitsland
26. Finland

Tsjechië
Ik had een avondje vrij op een druilerige dag en zag toevallig op YouTube voorbijkomen dat de show om de uitverkiezing voor de Tsjechische inzending live werd uitgezonden. Ik ben er eens goed voor gaan zitten en werd niet teleurgesteld. Het was een avondje topamusement, maar helaas voor Tsjechië wel in de categorie leedvermaak.

Ik heb eerder al eens dezelfde opmerking gemaakt bij de inzending voor Moldavië, maar ook hier geldt dat dit een verdedigbare inzending is gezien de competitie. En eerlijk gezegd: als ik doe alsof ik hier geen liveversie van heb gezien en de tekst negeer, dan valt dit best wel mee. Wel moeilijk om dit nummer nu te plaatsen, want het verschil met de liveversie is wel erg groot (niet dat ik de videoclip geweldig vind, maar het optreden dat ik ik heb gezien was abominabel).

Hier een videoclip van mijn favoriete inzending voor het ESCZ. Ongelofelijk dat dit nummer niet gewonnen heeft...

1. Italië
2. Griekenland
3. Litouwen
4. Slovenië
5. Servië
6. Zwitserland
7. Azerbeidzjan
8. Cyprus
9. Kroatië
10. Luxemburg

11. Polen
12. Portugal
13. Albanië
14. Ierland
15. Frankrijk
16. Spanje
17. Oekraïne
18. Verenigd Koninkrijk
19: Tsjechië
20. Duitsland

21. Malta
22. Australië
23. Moldavië
24. Zweden
25. Finland
26. IJsland

Dat is en blijft een groot probleem: mijn toplijstje studioversies is vaak anders dan mijn lijstje aan de hand van de optredens zelf. Er zit soms echt veel te veel verschil in.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar ik heb ook het idee dat je aan de studioversie vaak af kunt leiden of de artiest live ook iets kan. Dan zit er al iets meer eigenheid in of zo... Moeilijk om mijn vinger op te leggen.

Onweerwolf
Ik beoordeel altijd de studioversie maar af en toe weet een fantastische live-uitvoering mijn totaal oordeel verder te laten stijgen (sporadisch eens wat te laten zakken). Grootste voorbeeld hiervan is wel Spanje 2012.

Adembenemend mooi vind ik dit. Een van de zeer weinige keren dat ik bij het ESC echt ontroerd raakte.

Ook Oostenrijk 2014 brak bij mij helemaal door tijdens de halve finale

Wat snoerde ze daar een hoop monden mee. Fantastisch.

Prachtige voorbeelden. Het zijn geen nummers die ik op cd hoef te hebben, maar wat een overtuigende optredens!

Soms kan het dus ook andersom gaan. In 2018 trad namens Wit-Rusland Alekseev op met het nummer Forever. Ik moest wat wennen aan de zang, maar het nummer groeide in aanloop van het festival uit tot een van mijn favorieten. En toen gebeurde dit:

Ik vind (de studioversie) van Tsjechië best aardig, doet me aan Salad en Elastica denken.Het geschreeuw vind ik wel wat minder en ik kan me goed voorstellen dat dit live gaat tegenvallen.

Onweerwolf
Ha! Elastica, daar kon ik niet opkomen. In mijn hoofd zat Guano Apes maar ik wist dat dat het niet was. Het was Elastica. Dank!

We beoordelen hier studioversies inderdaad, maar in het geval van Tsjechië kan ik niet om die beschamende liveversie heen -- voor mij de doodskus voor dit op het eerste gehoor best aardige nummer. Maar ook: na verloop van tijd gaat dat Put. My. Self. On a pedestal irriteren. En nu ik de clip terugkijk blijkt het nummer op een gegeven moment nog gerevampt te zijn, maar de nieuwe outro is wat mij betreft van geen enkele toegevoegde waarde. Deze blijft steken in de halve finale, gelukkig maar.

**

1. Italië
2. Australië
3. Spanje
4. Kroatië
5. Cyprus
6. Slovenië
7. Portugal
8. Zwitserland
9. Servië
10. Finland

11. Frankrijk
12. Polen
13. Griekenland
14. Malta
15. Duitsland
16. Ierland
17. Albanië
18. Litouwen
19. Luxemburg
20. Zweden

21. Verenigd Koninkrijk
22. Azerbeidzjan
23. Oekraïne
24. Tsjechië
25. Moldavië
26. IJsland

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:12 uur

geplaatst: vandaag om 16:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.