MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
Heerlijke humor van Joost en co

Er zijn verrassingen die ze niet willen prijsgeven dus ik ben benieuwd!

Onweerwolf
Oostenrijk

2014 Conchita Wurst - Rise Like A Phoenix

Oostenrijk vind ik echt een erg leuk ESC land met een hele reeks aan toffe inzendingen die allemaal totaal anders zijn. 1966, 1989, 1977, 1978, 2012, 2023, allemaal top maar Conchita Wurst verslaat ze toch allemaal met gemak. Rise like A Phoenix is gemakkelijk een van de meest verdiende winnaars ooit. Sterker nog alleen Frida en France vind ik nog veel beter en daarnaast staan Ruslana en Duncan op ongeveer dezelfde hoogte. Wat was er destijds een kritiek op deze inzending vanwege het uiterlijk van Wurst en wat snoerde ze ze allemaal de mond door verschrikkelijk hard te overtuigen in haar performance in de semi. Niemand zag het aankomen maar in de finale kon ze vervolgens voor open doel schieten. Een klassiek gevalletje kwam, zag en overwon. Ik vond 2014 daarom misschien wel het mooiste ESC van alle edities die ik live heb meegemaakt. Hartverwarmend heerlijk.

The Makemakes is mijn #29, niet veel aan, al stoort het ook niet.

Denemarken

Dansevise is uiteraard ook mijn #1 van Denemarken dus pak ik mijn nummer #2:

1993 Tommy Seebach Band - Under Stjernerne På Himlen

Veel bijval verwacht ik hier niet want het is een nogal melig liedje maar ik vind dit zooooooo lekker. Heerlijke modulatie, beetje guilty pleasure schlagerpop. Na 1x horen fluit je het direct mee, knap hoor om zo'n onweerstaanbaar deuntje te maken.

Armenië

Voor Armenië ga ik helemaal terug naar hun 2e inzending uit 2008.

2008 Sirusho - Qélé, Qélé

Van alle Oosterse ethnodancebangers is dit toch wel een van de meest tijdloze. Ruslana meets Shakira, onweerstaanbare drums, lange benen en gaan met die banaan. Wel is de studioversie is stuk beter dan de live versie.

Aram Flac is mijn #2, ook een heerlijke track.

Oostenrijk

Udo Jürgens kan me gestolen worden, maar de inzendingen van de laatste jaren vind ik over het algemeen wel leuk, zoals 'Halo', 'Nobody but You', 'Running on Air', maar ook zeker The Makemakes, die blijkbaar net oinder de stemgrens voor velen zaten, en natuurlijk Conchita Wurst hebben me vermaakt. Een inzending die mij toch het meest bijblijft, is een in het Frans gezongen inzending van een jaar later: Loin d'ici. Een vlot doch licht nummertje dat prettig in het gehoor ligt, maar toch ook wel iets eigens heeft.

Denemarken

De kwaliteit wisselt nogal. 'Dansevise' vind ik een prachtige songfestivalklassieker, 'Fly on the Wings of Love' doet me daarentegen weinig en 'Only Teardrops' vind ik een van de meest overschatte songfestivalwinnaars van de laatste jaren. De inzending van vorig jaar vond ik op zich heel goed, maar je moet je noten wel halen natuurlijk. Laat ik weer eens voor iets verrassends gaan, een leuke boyband met een opbeurend nummer, geeft je een gevoel van onoverwinnelijkheid. Geen idee of er nu iets ontbreekt in iemands kelder, maar hier is Lighthouse X:

Armenië

Van Aram MP3 staat me vooral die suffe naam bij, niet zozeer het nummer. 'Qele, Qele' vind ik wel leuk, net als bijvoorbeeld Artvik uit 2017, maar ik ga duidelijk voor dit catchy nummertje met een oosters tintje van ene Eva Rivas uit 2010:

OMIT
Wordt toch wel steeds meer vrolijk van Europapa. De finale haalt Joost Klein moeiteloos, en hoe hoog hij eindigt? Top 5 zou prachtig zijn, maar eigenlijk denk ik dat het succes al binnen is. Wat een enorm Europese aandacht hij nu al heeft.

Lekker hoor. Draai het weer even. Echt een liedje dat totaal buiten mijn comfortzone zit, maar dat ik heerlijk vindt. Prachtig.

Oostenrijk

In veel jaren een also ran. Ik heb weinig met het winnende lied uit 1966. Verder veel matige schlagerballades die niet blijven hangen en dan neig ik nog meer naar de lulligheid die ze ook weleens deden. Voor mij steekt Conchita Wurst met kop en schouders boven de rest uit en ik ga daarin een heel stuk mee met Onweerwolf. Dat was qua zowel qua staging als qua zang als qua outfit zo fantastisch dat het ver boven de eerste indruk uitsteeg. Iets wat bijna niemand aan zag komen voor de semi., Maar Conchita is al geweest. En dan heb twee inzendingen die in aanmerking komen hoewel ik ze flink lager aansla. Schmetterlinge met fijne 70's onzin uit 1977 en het door de slechte finalestartplek en de niet helemaal overtuigende staging vermoorde Who The Hell Is Edgar? van vorig jaar. Ik ga voor de 70's. Boom Boom Boomerang

Voor dit jaar vrees ik een herhaling van twee jaar terug, Leuke throwback maar zo matig uitgevoerd dat het misschien niet eens doorgaat.

Over de Denen zijn we het eens. Dansevise is veruit het beste wat ze ooit brachten. Met beide andere winnaars heb ik weer weinig. Dus ook hier moet ik verder kijken. In de prehistorie naast Dansevise vooral als ze wat speelser waren. Er is zit een groot gapend gat in de 70's toen de Denen niet meededen. Ik vind stiekem een andere Tommy Seebach leuk, Disco Tango, dat echt is wat de titel zegt.
In de jaren 80 een paar keer de vrolijke pretentieloze pop van Hot Eyes, die in 1985 nog een kind meesleepten het podium op. Ik heb verder zwakken voor 1989, het liedje dat je al kende voor je het hoorde uit 2011, dito in 2014. De laatste jaren halen ze finale als ik het vreselijk vind (2017, 2018, 2019) En als ik het we leuk vind de finale niet (2021 en 2023) of zelfs het festival niet eens (2020) Alleen in 2022 klopte het. Dat was niet veel en haalde de finale ook niet. Ook dit jaar werkt het niet voor me.

Ik ben misschien in foute 70's bui vandaag maar ik kies hier voor Disco tango. Wederom met gigantische achterstand op mijn echte nummer 1. Dat wel.

En dan Armenie. Dit jaar is in opkomst bij me en heeft zich genesteld tussen mijn favorieten. Heerlijke inzending. De drie keuzes hierboven zijn allemaal goed en zouden mijn nummer 2 en 1 en 4 zijn. Qele Qele is een erg goede typisch zeroes inzending en Not Alone is spannend en goed gezongen, al voelt een artiestennaam als Aram MP3 nogal achterhaald nu. En Apricot Stone is een prima popliedje. Snap is overigens de op een na meest gestreamde eurovietrack ooit, De enige die meer gestreamd is is Arcade. Maar vandaag ga ik voor Lovewave uit 2016. Mijn nummer 3 dus.

Onweerwolf
Schmetterlinge vind ik ook gaaf.

Wel jammer dat jullie Udo niet op waarde schatten, vind ik wel echt een van de betere winnaars uit de prehistorie.

OMIT schreef:
Wordt toch wel steeds meer vrolijk van Europapa. De finale haalt Joost Klein moeiteloos, en hoe hoog hij eindigt? Top 5 zou prachtig zijn, maar eigenlijk denk ik dat het succes al binnen is. Wat een enorm Europese aandacht hij nu al heeft.

Lekker hoor. Draai het weer even. Echt een liedje dat totaal buiten mijn comfortzone zit, maar dat ik heerlijk vindt. Prachtig.

Hij gaat toch fluitend het podium halen?

Het lied is ook verreweg het meest bekeken op YouTube van allemaal, dus ik verwacht de publieksprijs wel. Maar goed, de jury zal een Zwitserland een stuk meer punten geven.

Onweerwolf schreef:

Wel jammer dat jullie Udo niet op waarde schatten, vind ik wel echt een van de betere winnaars uit de prehistorie.

Ik vind het de minste winnaar van de jaren´60 .

Een blauwe kip?!

Wat ik erg slim vind aan het nummer van Joost is dat het 'harde' stukje veel wegheeft van 2 Unlimited - dat enorm populair was in de hele wereld in de jaren '90 - gemengd met een laag gabber voor de cultuur.

28. Letland 2000

Hier hoef ik geen seconde over na te denken. Nog steeds in mijn top 10 beste Songfestivalnummers. Wat een heerlijk alternatief liedje is en blijft dit toch. Voor het eerst als land meedoen en gelijk op de 3e plaats eindigen. Terecht.

29. Spanje 1995

Weet zo'n hit or miss land. Ze hebben zeer goede bijdrages en ze slaan de plank soms flink mis. Ik heb geen uitgesproken favoriet, maar ik denk dat Anabel Conde er dan net een beetje bovenuit stijgt. Alleen Noorwegen vond ik toen beter (Nocturne) en die werd nummer 1, deze werd tweede.

30. San Marino 2022

San Marino blijft voor mij het lachertje op het festival. Eigenlijk vind ik dit jaar voor het eerst een inzending uit dat land leuk, maar die kunnen we pas volgend jaar meenemen.
Iedereen zal wel voor Serhat gaan, maar ergens vind ik dat nummer gewoon niet leuk ondanks de enorme populariteit en het feestje dat ontstaat zodra dat nummer gedraaid wordt.
Laat ik lekker gaan voor de zeer foute inzending uit 2022. Meer over de top krijg je niet op het festival toch?! Zo fout dat het weer leuk wordt. Fouter dan Say Na Na Na in elk geval

OMIT
Nicolage Rico schreef:
(quote)

Hij gaat toch fluitend het podium halen?

Je bedoelt top 3? Geen idee van eigenlijk. Ik houd dat allemaal niet zo bij. Ben geen groot kenner van het ESF, al kijk ik het wel al jaren. Gewoon leuke muziek afgewisseld door rommel, maar altijd alles wel lekker enthousiast. En gewoon ook een leuk programma om tegelijkertijd een potje bij te yathzeeën, of iets anders doms te doen.

Ik denk dat hij misschien het podium haalt, maar zeker niet fluitend. Hij zakt al een klein beetje weg en staat nu vierde ten koste van Italië na de eerste repetitie. Hij krijgt een karrevracht aan publieksstemmen, maar het zal niet zo goed bij de jury vallen. Ik kijk nu al uit naar wanneer de publieksstemmen worden verdeeld, dat moet echt een ontlading in Nederland worden! Tenzij we niets minder dan winst verwachten natuurlijk.

Onweerwolf
Letland

Uiteraard is het tijdloze My Star ook mijn #1 van Letland. Mijn #2, op weliswaar gepaste afstand, mag er ook zijn:

[2015] Aminata - Love Injected

Van mij mag het ESC nog veel meer deze kant op: schitterende futurepop gecombineerd met uitstekende vocalen, helemaal zelfgeschreven en dus met zo'n uniek eigen sfeertje. Aminata brengt het TALENT terug in deze talentenjacht.

Spanje

Spanje heeft een hele reeks geweldige inzendingen; 1990, 1983. 1967, 2015, 2008, 1973 en dan nog handenvol prima nummers (Anabel is mijn #23 en ook nog okay). De beste inzending echter is die van 2012.

2012 Pastora Soler - Quédate Conmigo

Vooraf vond ik het een goed nummer maar dankzij haar live performances ben ik helemaal om. Zelden heb ik tranen gelaten bij het zien van een ESC optreden maar Pastora heeft dat voor elkaar gekregen. Wat kan deze vrouw zingen, echt niet te geloven zo goed. De uithaal op het einde is gewoon goddelijk. Ik denk wel het beste ESC optreden ooit voor mij. Dit is de powerballad that puts all other powerballads to shame.

San Marino

2019 Serhat - Say Na Na Na

Ach ja, San Marino, het land heeft best wat aardige inzendingen maar heel bijzonder kwamen ze nooit uit de bus. Na Na Na is een prettige oorwurm en Serhat heeft de gunfactor. Achille is mijn nummer 9.

Pastora Soler is ook mijn nummer 1 gedeeld met Annabel Conde. Prachtig nummer.

De clipjes op TikTok zijn hilarisch. De mannen bouwen er een heel verhaal omheen: de blauwe vogel, de pianospeler. Alles.

Het helpt niet bij de bookmakers, maar wie maalt daar om? Dit hebben we nog niet eerder meegemaakt in Nederland en het is genieten.

Letland

Ook ik ga mee in het enthousiasme rond Brainstorm. Aminata vind ik iets te veel hol drama. Voor mijn keuze twijfel ik tussen drie inzendingen, die ik alle drie eigenlijk niet echt geweldig vind. 'I Wanna' is een aardig nummertje met een leuke stripact (gewoon leuk gedaan, heeft niks met mevrouw Naumova te maken). Een paar jaar later was er 'The War is Not Over', die toch een beetje blijft hangen ondanks de matige zang. Wat recenter is er het geinige 'Eat Your Salad', die als liedje misschien net wat tekortschiet. Toch is het songfestival eigenlijk incompleet zonder zo'n soort inzending, dus daar ga ik voor:

Spanje

Ja, daar zou ik ook voor Pastora Soler gaan. Prachtige melodie. Verder heeft Spanje een flink aantal degelijke tracks, die me gewoon eenmaal weinig doen. Wat er nog uitspringt, is het onbekommerde plezier van 'Europe's Living a Celebration'. Ook iets als 'Baila el Chiki Chiki' is leuk, maar die voelt wat vrouwonvriendelijk. Mijn keus gaat naar 'Eaea' van vorig jaar. Heel Spaans, en toch spannend in het ritme en smaakvol:

San Marino

Best een leuk songfestivalland. Een fenomeen als Serhat is wel gaaf en moeilijk uit te leggen aan niet-songfestivalfans. Eigenlijk is 'I didn't know' beter, maar 'Na Na Na' is leuker, hoewel een beetje een trollact. Nee, mijn keuze gaat naar deze track uit 2018, die af en toe in mijn hoofd opduikt, en dat is altijd een goed teken. Een stoere rapster (pun intended) en random robots maken het af:

Ieder land mag 30 seconden van de tv beelden laten zien na de tweede repetities. Podium is weer schitterend.

Opvallend: Ierland springt er goed uit, Kroatië blijft rommelig. Polen kan live niet zingen en de act vind ik niks. Oekraïne prachtig.

Ja, bij Letland is Brainstorm veruit het beste. Dan komt er een hele tijd niks. Dan Animata. En dan weer een hele tijd niks. Eat Your Salad vind ik buitengewoon vervelende studentikoze non-humor. Het nummer wat ik ga noemen staat waarschijnlijk het verst onder het niveau van het nummer dat ik het beste vind. Wat Letland is buiten Brainstorm en Animata een bepaald niet geweldig land. Vaak eindigen ze laag. Bij mij gaat het tussen een paar nummers die ik nog wel ok vind. Per met Here We Go, Cake to Bake, dat ik dan weer wel lollig vind of The Moon Is Rising van Samantha Tina, dat nogal een puinhoop was maar leuke elementen had. Verder veel dingen die je snel was vergeten of om snel te vergeten. Ach Cake to Bake dan maar.

Spanje is door de vele fantastische inzendingen uit het verleden een van mijn favoriete landen. Ik hou van 1961,1965, 1983, 1990, 1995 en 2022 Verder behoren 1968, 1969, 1971, 1973, 1979 en 2023 tot mijn absolute favorieten. Ze blijven naast de toppers minder strak op niveau dan pakweg Frankrijk en zitten er ook in elk decennium weleens flink naast en zoals wel meer landen in de jaren '00 erg vaak. Maar het rijtje toppers is indrukwekkend. Pastora Soler kan ik goed hebben maar vind ik niet fijn genoeg voor een van deze rijtjes. En ze hebben Manel Navarro op hun geweten. Een van de slechtste inzendingen ooit. Nu een keuze maken. Die zou elke dag anders kunnen zijn maar vandaag kies ik voor Karina met En Un Mondo Nuevo uit 1971.

Over San Marino kan ik kort zijn, want de leukste is nog niet gekozen Dat was het nummer van Valentina Monetta dat de finale had moeten halen. Crisalide (Vola).

Column | Klein en Swift – een hype? - NRC

(De column van Frits Abrahams heeft op de NRC webpagina overigens een wat “directere” titel: “Europapa: een onverteerbaar kolerelied” )

Chameleon Day schreef:
Column | Klein en Swift – een hype? - NRC

(De column van Frits Abrahams heeft op de NRC webpagina overigens een wat “directere” titel: “Europapa: een onverteerbaar kolerelied” )

Leuk, maar voor commentaren van zure oude mannen ga ik niet betalen

aERodynamIC schreef:
(quote)

Leuk, maar voor commentaren van zure oude mannen ga ik niet betalen

Zuur commentaar, dat zal de redactie van het NRC ook gedacht hebben, vandaar vandaag (speciaal voor jou) een positieve beschouwing in het NRC over Joost:

Welke trukendoos trekt Joost Klein volgende week open? Komt er een dansend gabberleger? - NRC

31. Georgië 2016

Ook niet echt een land waar nummers veel indruk gemaakt hebben. Wel vond ik de bijdrage uit 2016 erg leuk: een lekker alternatief popliedje dat helaas 20e werd.

32. België 1999

En dan wordt het ineens moeilijk, want België is een land dat regelmatig hoog scoort bij mij. Nee, niet omdat we buren zijn, of is het toch dat er onbewust een soort verwantschap is zoals andere landen dat ook punten geven is Nederland liever voor de Belgen dan andersom (Nederland staat op de eerste plaats, andersom is het vierde plaats).
Ik kan heel verantwoord gaan kiezen voor Loïc Nottet uit 2015 (te gek nummer) of voor de band van wie ik ook een album in huis heb: Urban Trad (2003), en wat te denken van Gustaph, Hooverphonic, Sennek, Blanche of het schitterende liedje van Tom Dice? Ik ben dol op Xandee en Sergio and the Ladies. Liliane Saint-Pierre vind ik ook leuk en Sandra Kim? Tja, ik ben het enigszins gaan waarderen maar ben er nog steeds niet dol op.
Ik ga voor een kitsch nummer van hier tot Brussel: Like the Wind van Vanessa Chinitor. Geheid geen favoriet van jullie, maar ik kan het niet helpen. Maar al die andere namen, plus namen die ik vergeten ben, zorgen er wel voor dat België behoort tot mijn meest favoriete Eurovisie landen.

33. Estland 2012

Laten we het winnende nummer uit 2001 maar vergeten. In 2012 werd Ott Lepland gestuurd met Kuula en dat nummer is toch vele malen beter dan dat vervelende nummer dat won in 2001?!
Pure eenvoud en schitterend uitgevoerd. Het leverde een zesde plaats op. Had hoger gemogen.

Onweerwolf
Georgië

2011 Eldrine - One More Day

Ik kies voor Eldrine uit 2011, met hun verrassend sterke en sympathieke rocksong. Beetje Linkin Park, beetje Evanescence en een goede performance maakten dit memorabel.

Die Lolitaz zijn mijn nummer 15 en dus laatste, vreselijk nummer.

België

België heeft een 20-tal (steen)goede inzendingen; inderdaad Vanessa (mijn #11) maar ook bijvoorbeeld Urban Trad, Dream Express, Louis Neefs, Xandee, Liliane of Telex. Mijn favoriet komt echter alweer uit de '70's.

1976 Pierre Rapsat - Judy Et Cie

Pierre Rapsat heeft een gouden stemgeluid en het schitterende Judy Et Cie is een perfecte hybride tussen chanson en siso. Echt eentje in de categorie "zo worden ze niet meer gemaakt". Perfect gezongen en met hoorbare liefde en vakmanschap gecomponeerd.

Estland

2023 Alika - Bridges

Estland heeft een handvol goede inzendingen maar een absoute topper zat er nog niet bij. Van al die goede inzendingen vind ik de lieve en stemmige ballad van Alika de mooiste. En dat is voor het eerst dat ik voor een nummer uit 2023 kies. Ott is mijn #3, ook goed.

En Kroatië staat weer op 1 bij de bookmakers, Zwitserland zakt naar 2 en Nederland nu op 5.

Vogelpakjes doen het 'em niet voor de bookies blijkbaar.

https://postimg.cc/8JDhX4sN
https://postimg.cc/z32gT8wJ

Onweerwolf
aERodynamIC schreef:
Ieder land mag 30 seconden van de tv beelden laten zien na de tweede repetities. Podium is weer schitterend.

(embed)

Opvallend: Ierland springt er goed uit, Kroatië blijft rommelig. Polen kan live niet zingen en de act vind ik niks. Oekraïne prachtig.

Ierland vind ik echt vreselijk suf juist maar Litouwen daarentegen vond ik er wel heel positief uitspringen. Oekraïne zag er ook goed uit inderdaad. Kroatië heeft live niet de x-factor die de studioversie heeft.

Georgiè is soms bijna outsider art. Maf en eigenzinnig maar soms ook amateuristisch. De man die in 2020 zou gaan en in 2021 ging was inclusief zijn liedjes (zeker dat van 2020) bijna aandoenlijk. In andere jaren sturen ze iets waarvan je je afvraagt voor wie ze dat doen. En toch vind ik dat stiekem leuker dan jaren dat ze wel op safe speelden, zoals 2010. of dit jaar Mijn keuze deelt het belangrijkste lid met de keuze van aERodymanIC en is Lock Me In van Circus Mircus. Na een keer horen wist ik dat het volkomen kansloos was. Maar ik mocht het wel. Laatste in de halve finale.

België is een land van hele hoge pieken en hele diepe dalen. Om met de dalen beginnen, die zijn talrijker dan Nederland. Met een aantal vreselijke jaren '00 inzendingen als triest dieptepunt. 2000 2001, 2007, 2008, 2009 en ook 2014 vind ik allemaal niet te doen. Van Vanessa Chinitor weet ik nog vooral dat ik dat jaar de nationale voorrondes in Belgie keek en toen dat kwam wist je dat het beslist was, Ik had er nooit echt een klik mee, Die had ik wel met Sandra Kim. Het eerste jaar dat ik echt heel erg voor een land was. En ze won ook nog. Echt fijn zijn daarnaast de inzendingen uit 1966 t/m 1969 1976, 1978 , 1980, 1987, 2010, 2013 en 2017 en ik hou echt heel veel van Pas de Deux en Ingeborg maar ik kies erg verantwoord voor de fantastische inzending van Loic Nottet.

Estland heeft niets van het niveau van Brainstorm, maar heeft een betere totaaloogst dan de Letten. Inmiddels zijn ze al heel lang gepasseerd door Litouwen maar ze waren ooit het aardigste Baltische land. Lang niet alles is goed en soms waren de dalen heel diep. Ik vind beide keuzes hiervoor leuk, wordt ook wel blij van de geflopte favoriete uit 2011 en de slimme pop uit 2015. Maar ik kies voor de mooie melodie van Rándajad van Urban Symphony,.

Georgië

Wil nog weleens origineel en verrassend, soms een beetje rocky, uit de hoek komen. Ik was ook voor 'Lock me in' gegaan. 'Midnight Gold' en 'One More Day' vind ik iets minder. Verder is er dit aardige popnummer uit 2008, dat dus mijn tweede keus is:

België

Ook ik vind het een uitstekend songfestivalland, hoewel ik 'J'aime la Vie' niet meer dan oké vind. Loïc Nottet was ook mijn eerste keus geweest, maar ook Gustaphe, Xandee, Blanche, Laura Tessoro, Vanessa Chinitor, Tom Dice en Sennek vond ik sterk voor de dag komen. Mijn tweede keuze valt op het fraaie ook al reeds genoemde Urban Trad. Had Treble daar maar iets beter naar geluisterd. Wat een schitterende melodie:

Estland

Vind ik ook een heel sterk songfestivalland. Ik zie al wat moois voorbijkomen: de degelijke pianopop van vorig jaar, het boeiende Urban Symphony. 'Kuula' vind ik een beetje saai. De winnaar vind ik lang niet de slechtste die er is geweest, maar dat is zeker niet mijn favoriet van Estland. 'La Forza' vind ik operapop op z'n best, 'Rockefeller Street' vond ik leuk, maar ik kan er maar een kiezen, en dat wordt 'Goodbye to Yesterday' uit mijn favoriete jaar 2015:

“Goodbye to Yesterday“ is een hele fijne radiovriendelijke plaat. Live kwam het niet tot zijn recht, maar de studio versie staat op mijn “easy listening” playlist. Bezoek is verbaasd dat het van ESC is.

In het geval van België ga ik voor de 17e jarige Blanche

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:13 uur

geplaatst: vandaag om 16:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.