MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
wavanbuuren
starbright boy schreef:
wavanbuuren Nou nee. Bij Ijsland heeft het anders een zeer waarschijnlijke laatste plaats in de halve finale opgeleverd. Ijsland kon een veel beter liedje sturen, maar dan van iemand met een Palestijnse achtergrond, Dat was politiek gemaakt door alles en iedereen. Daarom hebben ze gekozen voor een waardeloos alternatief, Het is dus niet eens per se dat IJsland het politiek had gemaakt het was meer de angst dat anderen dat zouden gaan doen. Hera zal vast een lief mens zijn, maar ze had niks op dat podium te zoeken.

Maar dan klopt mijn stelling toch dat meer mensen geen zin zouden moeten hebben om teveel dingen onnodig politiek te maken? Daar krijg je alleen maar polarisatie van.

wavanbuuren
dix schreef:
Linksom of rechtsom, rechtop of ondersteboven, een oproep tot ceasefire laat zich niet opvatten als een politieke stellingname. Twee jaar geleden zou het gehele ESF er voor geapplaudisseerd hebben.

Ceasefire is inderdaad de enige juiste oproep.
Wat me wel opvalt is dat veel LHBTQ personen stelling nemen tegen israel en voor Palestina.
Jammer dat ze niet door hebben dat als ze in een gemiddeld moslimland als Iran of Palestina zonder proces van een flat gegooid worden als ze alleen maar hand in hand over straat zouden lopen.

Ach ja, de invulling van wat een politiek statement is, is ook zo vaag.. Een liedje over vrede mag, zo lang je maar niet specificeert wíé er vrede moeten sluiten. Ik lees zelfs dat mensen Europapa te veel een pro-EU-lied vinden en het daarom ook als politiek statement opvatten. Waar gaat dit nog over?

Leuke halve finale gisteravond! Grootste verrassing: Ierland, met een act die zó goed was dat je spontaan vergeet naar een kutnummer te luisteren. Mijn top 10:

1. Slovenië (fascinerende vrouw om naar te kijken)
2. Ierland (fantastische act)
3. Kroatië (feestje dit!)
4. Oekraïne (prachtige beeld, als ze die helling op loopt)
5. Cyprus (ik heb er een zwak voor)
6. Portugal (beste liedje van de avond, denk ik)
7. Servië (mooi ingehouden nummer)
8. Finland (onderbroekenlol: ik moest lachen)
9. Australië (vreselijk maar mede daarom ook wel leuk eigenlijk)
10. Luxemburg (gunfactor, en ik had nog een nummer 10 nodig)

9 uit 10 dus; Australië moet plaatsmaken voor Litouwen. Ik heb niks met dat nummer, maar ik kan er goed mee leven.

dix
wavanbuuren schreef:
Jammer dat ze niet door hebben dat als ze in een gemiddeld moslimland als Iran of Palestina zonder proces van een flat gegooid worden als ze alleen maar hand in hand over straat zouden lopen.

Iran is langs geen enkele maatlat een gemiddeld moslimland, Palestina is effectief geen autonoom land. Sowieso mag het hier niet maar met de diepte van het kikkerbad heeft dit gesprek verder ook weinig zin. Dus ik laat deze enkele bijdrage gewillig vegen.

wavanbuuren
dix schreef:
(quote)

Iran is langs geen enkele maatlat een gemiddeld moslimland, Palestina is effectief geen autonoom land. Sowieso mag het hier niet maar met de diepte van het kikkerbad heeft dit verder ook weinig zin. Dus ik laat deze enkele bijdrage gewillig vegen.

Misschien kan jij mij gebrekkige kennis dan wat bijspijkeren. Welk moslim land is LHBTQI-tolerant dan?
(Dit is geen framing, ik worstel series met dit vraagstuk en laat mij graag goed informeren).

dix
wavanbuuren schreef:

(ik worstel serieus met dit vraagstuk)
Voor worstelen moet je in Japan zijn

wavanbuuren
Lollig inderdaad. Daar zijn ze redelijk tolerant.

Maar goed, als niemand het relevant vindt of de veiligheid van de Israëlische inzending morgen wel gewaarbord is en of ze niet de volle 3 minuten wordt uitgefloten, dan hou ik al op.

Onweerwolf
wavanbuuren schreef:
(quote)

Ceasefire is inderdaad de enige juiste oproep.
Wat me wel opvalt is dat veel LHBTQ personen stelling nemen tegen israel en voor Palestina.

Sterk staaltje niet snappen.

wavanbuuren schreef:

LHBTQ-personen en hun bondgenoten zijn vaak progressief en voor hen geldt: onderdrukking is onderdrukking. Als persoon van de linkerkant aan het spectrum ben ik ook niet zozeer pro-Palestina of anti-Israël, maar vooral pro-vrede. Geen weldenkende linkse persoon is een voorstander van de sharia, hoe zeer bangrechts dat ook lijkt te denken. Plus, hoe draagt de aanhoudende bezetting en het geweld door Israël aan tot homo-emancipatie in Palestina? Ik krijg te vaak het gevoel dat mensen aan de rechterkant islamitische homofobie als rechtvaardiging zien om zo wreed met Palestijnen om te gaan, terwijl de populistische rechtse partijen in Nederland geen zak geven om homo- en vrouwenrechten, tenzij ze daarin een stok vinden om moslims mee te slaan.

Moslims moeten homo- en vrouwenrechten gewoon accepteren. Christenen en joden moeten dat ook en dat doen ze ook zeker niet altijd. Maar dat wordt ze stukken minder kwalijk genomen, ten onrechte.

Vergeet niet dat orthodoxe Israëliërs verschillende keren mensen hebben neergestoken tijdens de Pride in Tel Aviv en huwelijken tussen mensen van hetzelfde geslacht nog steeds niet afgesloten kunnen worden in Israël.

wavanbuuren
(quote)
Wauw. Alsof überhaupt het feit dat iemand homo of trans is allesbepalend is voor het karakter van die persoon. Je kunt daarnaast toch als mens tegen een genocidaire staat zijn?
Verder puur racisme natuurlijk.

Welk ras heb ik aangesproken? Sterk staaltje polarisatie.

wavanbuuren schreef:
Maar goed, als niemand het relevant vindt of de veiligheid van de Israëlische inzending morgen wel gewaarbord is en of ze niet de volle 3 minuten wordt uitgefloten, dan hou ik al op.

Uiteraard moet de veiligheid van de Israëlische inzending gewaarborgd worden. Drie minuten lang uitfluiten is niet heel chique, maar ik zie echt niet in waarom dat per se niet zou mogen. Geef me eens een goede reden.

In de tussentijd is voor een aantal landen uit de eerste halve finale bekendgemaakt in welke helft ze mogen starten tijdens de finale.

Eerste helft:
-Ierland
-Litouwen
-Luxemburg

Tweede helft:
-Cyprus
-Finland
-Slovenië

Het interessante is dat deze keer niet alle landen hun helft toegewezen hebben gekregen. In plaats daarvan wordt hun plek overgelaten aan de producers/organisatoren van het ESF (de zogenoemde Producers' Choice). Dit geldt voor de volgende landen:

-Kroatië
-Oekraïne
-Portugal
-Servië

De landen die zich automatisch hebben geplaatst voor de finale zijn hiervoor al een paar dagen eerder geloot. Van hen zitten Duitsland, het VK en Zweden in de eerste helft (van Zweden weten we al dat zij het bal zaterdag openen), Frankrijk in de tweede helft en Spanje en Italië zijn opgescheept met de Producers' Choice.

Onweerwolf
Het is vooral interessant om te zien waar Portugal wordt geplaatst. Ik denk dat nu dat land heeft bewezen om ieder geval punten te kunnen scoren bij het publiek ook wel echt gevaarlijk wordt voor een top 10 notering maar een goede plaatsing is daarbij wel van belang.

Ik blijf dit een rare manier vinden. Ik snap heus wel dat ze een beetje een flow in een programma wilden hebben en dat oplosten met eerste en tweede helft (waar de producers dan verder bepalen), maar nu met producer's choice erbij denk ik: als je dan toch zo nodig wil bepalen doe het dan in z'n geheel. Iedereen weet dat bepaalde startposities niet gunstig zijn (gevreesde startnummer 2), maar een goed lied moet gewoon overal goed aanslaan, welke startpositie ook en tussen welke nummers ingeklemd maakt dan ook niet uit.
Het is en blijft extra duwtjes geven op deze manier. Gewoon allemaal laten loten en klaar. Bedenk dan geen kunstgrepen. Veel eerlijker ook.

Onweerwolf
Over een paar jaar bepalen bookers en/of zaal-uitbaters gewoon je setlist. Ik weet zeker dat ze dat bij een Mojo wel zien zitten.

Bookers bepalen geloof ik al de winst tegenwoordig

Bijzonder spijtig dat iemand die actief (al dan niet enkel meelezende) is op deze pagina zich geroepen voelde om wavanbuuren een persoonlijke mail te schrijven met daarin een zodanige inhoud dat hij zich daardoor bedreigd voelde en zich heeft uitgeschreven van MuMe.

Totaal van het padje dit, heel jammer

EvilDrSmith schreef:
Bijzonder spijtig dat iemand die actief (al dan niet enkel meelezende) is op deze pagina zich geroepen voelde om wavanbuuren een persoonlijke mail te schrijven met daarin een zodanige inhoud dat hij zich daardoor bedreigd voelde en zich heeft uitgeschreven van MuMe.

Ook op MovieMeter en zelfs op BoekMeter zag ik, nota bene een plek waar zelden iets gebeurt. Een beetje discussie is goed, maar iemand wegjagen kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn. Inderdaad, jammer.

EvilDrSmith schreef:

Ronduit triest zelfs. Dit is dus exact de sfeer van het moment rondom deze kwestie. Hypocrisie alom ook (merk het zelfs in mijn privé-kring). Andere meningen welke kant dan ook: blijkbaar kan en mag het niet meer of men gaat over tot dit soort praktijken. Mag hopen dat dit consequenties heeft voor de bedreiger (als dit verhaal klopt uiteraard).

Qua Songfestival: Songfestival minnende vriend is donderdag jarig (tweede halve finale) maar gaat niet kijken, want er komen andere vrienden die hebben er problemen mee als dat gebeurt (want Israël). Goed, ik pas me dan maar aan, dan kom ik in de middag wel. Als het blijkbaar zo heftig is.
Het slaat allemaal zo door. Normale discussie is niet meer mogelijk, het moet blijkbaar agressief.

dix
EvilDrSmith schreef:

Waar heb je die info vandaan? Bij het topic 'uitschrijven' zie ik niks.

Onweerwolf
aERodynamIC schreef:
Andere meningen

Neutrale opmerking: het gaat niet om andere meningen, maar om specifieke meningen. Ik snap best dat er een streven bestaat om niet te willen polariseren en dat het leuk is dat iedereen met elkaar kan opschieten maar volgens mij is dat op z'n best niet realistisch en op z'n slechtst wordt onrecht in stand gehouden onder het mom van laissez-faire.

En dit is echt een algemene opmerking over de tolerantie paradox en heeft verder geen verband met het bericht van Evil Dr Smith.

Zoals ik in het Ooit in de top 40 meter al geplaatst had triest dat er dreig e-mails zijn gestuurd naar iemand omdat hij of zij een andere mening heeft.

Verder hou ik mezelf ver van politieke discussies om het web

EvilDrSmith schreef:
dix schreef:
Waar heb je die info vandaan? Bij het topic 'uitschrijven' zie ik niks.
In het spelletje 'Ooit in de top 40 - meter #3'
wavanbuuren schreef:
Beste Mensen. Even een bommetje droppen.
Dit is mijn laatste post op de meter sites.

Na de overname was het beleid van de nieuwe eigenaren en het belachelijke reclamebeleid me al langer een blok aan het been. Nu krijg ik zelfs bedreigingen op mijn persoonlijke e-mailadres na een post in het Eurosvie topic. dat is het me allemaal niet waard.

Het ga jullie goed.

Onweerwolf
Volgens de betting odds, waar anderen hier wat meer mee bezig zijn dan ik, maar die ik af en toe nog wel eens check is Noorwegen kansloos. Wordt Noorwegen enorm onderschat of mis ik iets? waren de rehearsals slecht? Ik heb die van Noorwegen namelijk niet gezien. Volgens mij is deze inzending gewoon een dark horse. Ik denk dat het type liedje in elk land wel op waarde wordt geschat. Ik denk dat dat het jong zeker aanspreekt en dat 'oud' het niet te opzichtig vindt. En hoewel het wellicht geen jury frontrunner zal zijn zie ik het wel een gemene deler zijn en daarom toch punten pakken.

Casartelli (moderator)
Beste mensen, verzoek het hierbij te laten voor wat de discussie over het Israëlisch-Palestijnse conflict en de LHBTQ-situatie aldaar en verderop in de regio betreft.

Het lijkt me ook evident dat de instructie "geen politiek op MuMe" geen vrijbrief (integendeel) is om, naar aanleiding van een bericht op MuMe, mensen op hun privémail lastig te vallen. Dat iemand zich naar eigen zeggen om deze reden uitgeschreven heeft, is inderdaad triest, maar op deze manier is voor ons verder ook niet verifieerbaar of en op welke manier dat inderdaad gebeurd is. Daarmee kunnen we er dus ook geen actie op ondernemen.

Onweerwolf schreef:
Breekt lans voor Noorwegen.
Kroatië en Ierland, maak plaats voor mijn nieuwe favoriet. Wat een fantastisch nummer. Ik zwengel onmiddelijk hun oude album aan.

Joost heeft zojuist opgetreden en de mensen die dit in de zaal gezien hebben schrijven:

Song 16: Netherlands

Postcard: 1998 (robbed!) and 2019 are the choices.

Performance: Well, as you'd expect from Joost the stage visuals are a feast of gags, including a stretched version of Joost's face, the polygonal Joost running in the background, the 'this graphic is unfinished' and a couple of other gems. The bird is still there, the melodic 'Euro-pa-pa-pa-papa-pa-pa' bit is all prerecorded backings, and he's still allowed the subtitles for the final speech in the sad bit. No tears from Joost this time, but it's still an effective ending and the camera lingers on that poignant final note. It's good fun, but it is obviously nowhere near the ridiculously high level of heights his hype team built up and if you expect anything more than a fun, light-hearted performance you will be disappointed. For all the theories, there is no big surprise.

---

Closing up it’s The Netherlands. Lots of energy from Joost, but I am sorry to say… this is not the winning performance we hoped for.

The emotional ending is the highlight, and is very touching. Sadly I can’t stop thinking: this staging could have delivered more.

Helaas dus een tegenvaller als ik het zo moet geloven. team Joost heeft de boel blijkbaar iets te veel opgepookt vantevoren

Maar toch ook:

Fun , playfully and creative. Still think this can be televote winner but maybe too comedic for jury.

---

Netherlands. HIS FACE IS ON THE STAGE LED. lmao This whole performance is a giant troll. I’m dying. These graphics are WILD. Food. Video games. Like I’m confused. Idk what the surprise was, but that was a giant trip and I have no idea how to feel.

en

Dress Rehearsal SF2:
Omg im in bits - the ending of this is so beautiful, there's subtitles on the screen so all can understand .
The performance is gritty, real, raw. It purposefully looks homemade at some points & leans HEAVILY into being a live show experience.

In de recap zit blijkbaar het outro, wat ik een rare keuze vind.

Nederland en staging blijft een problematisch iets blijkbaar. Maar wie weet vind Europa dit toch leuk. Na wat ik gisteren heb gezien (Ierland bijvoorbeeld) houd ik mijn hart toch wel een beetje vast.

Het AD vindt het ook enigszins een tegenvaller.

"Het beginshot van de act is een leuke vondst, maar de nogal opgeklopte verwachtingen van het geheel worden niet helemaal waargemaakt."

Op Songfestivalweblog.nl werd het volgende geschreven:

"Het lied komt pas echt los bij het hakken en het outro maakte ook indruk. Joost leek zich wat in te houden en er volgde dan ook maar een matig applaus in de zaal en in het perscentrum. ‘Europapa’ komt vast zeker beter tot zijn recht in een zaal vol publiek, maar wie denkt dat Nederland het songfestival gaat winnen moeten we teleurstellen. Daar is deze uitvoering niet sterk genoeg voor. Een plaats aan de linkerzijde van het scorebord moet echter wel haalbaar zijn."

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:49 uur

geplaatst: vandaag om 07:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.