Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2
zoeken in:
3
Onweerwolf
geplaatst: 10 mei 2024, 00:21 uur
Gretz schreef:
Puur op basis van de muziek gaat een doornee (niet uitzonderlijke) popballad natuurlijk nooit winnen , maar het is natuurlijk al zo vaak voorgekomen dat een onderliggende boodschap de doorslag geeft bij het stemmen.
Mocht Eden Golan alsnog de meeste punten halen dan zullen we ons ernstig moeten afvragen of dit wel beschouwd kan worden als een een (indirecte) steunbetuiging aan het land Israël en haar oorlogsdaden. Niet te vergelijken met de winst van Kalush Orchestra in 2022. Massale televotes op Israël (en specifiek het thema van dit nummer) zou je ook kunnen uitleggen als veroordeling van een terroristische aanval op onschuldige burgers. M.a.w. iemand die een 'sympathie votes' geeft aan Israël kiest niet automatisch partij in de verschrikkelijke oorlog die na 7 oktober is uitgebroken.
Disclaimer: dit is geen poging om een politieke discussie aan te wakkeren. Ik wilde alleen verklaren dat ik niet gek zou opkijken van een uitstekende score van Israël op deze editie.
(quote)
Puur op basis van de muziek gaat een doornee (niet uitzonderlijke) popballad natuurlijk nooit winnen , maar het is natuurlijk al zo vaak voorgekomen dat een onderliggende boodschap de doorslag geeft bij het stemmen.
Mocht Eden Golan alsnog de meeste punten halen dan zullen we ons ernstig moeten afvragen of dit wel beschouwd kan worden als een een (indirecte) steunbetuiging aan het land Israël en haar oorlogsdaden. Niet te vergelijken met de winst van Kalush Orchestra in 2022. Massale televotes op Israël (en specifiek het thema van dit nummer) zou je ook kunnen uitleggen als veroordeling van een terroristische aanval op onschuldige burgers. M.a.w. iemand die een 'sympathie votes' geeft aan Israël kiest niet automatisch partij in de verschrikkelijke oorlog die na 7 oktober is uitgebroken.
Disclaimer: dit is geen poging om een politieke discussie aan te wakkeren. Ik wilde alleen verklaren dat ik niet gek zou opkijken van een uitstekende score van Israël op deze editie.
In 2016, een half jaar na de aanslagen in het Bataclan theater, was Frankrijk ook slechts 9e bij het publiek. Er zullen vast sympathie-stemmen zijn voor Israël maar ik steek er mijn handen voor in het vuur dat er ook een heleboel stemmen van 'andere' aard zijn voor dit land.
1
geplaatst: 10 mei 2024, 00:22 uur
40% van de publiek votes is wel waanzinnig hoog.
Toch alarmerend. Als is Italië wel een redelijk rechts land (denk ik).
Toch alarmerend. Als is Italië wel een redelijk rechts land (denk ik).
0
Onweerwolf
geplaatst: 10 mei 2024, 00:23 uur
EvilDrSmith schreef:
En voor mij qua stijl veel te opzichtig gay. Of te non-binair, zo u wilt.
Dat is en blijft vreemd want dat was het nou juist totaal niet. Als je Conchita niet had gezien dan had je geen seconde gedacht dat het gay was. Precies waarom het een enorm sterke inzending was.
0
geplaatst: 10 mei 2024, 00:23 uur
Afgaande op onze verkiezingsuitslag niet rechtser dan Nederland. En dat zeg ik niet om een politieke discussie aan te gaan.
0
geplaatst: 10 mei 2024, 00:25 uur
Blijkbaar een envelop-feitje:
Zowel Kroatië als Zwitserland werden als 8e genoemd. Loreen en Kalush werden indertijd ook als 8ste genoemd.
Zowel Kroatië als Zwitserland werden als 8e genoemd. Loreen en Kalush werden indertijd ook als 8ste genoemd.
0
geplaatst: 10 mei 2024, 00:29 uur
starbright boy schreef:
Is er eigenlijk al een reactie van de Rai op uitslaggate?
Is er eigenlijk al een reactie van de Rai op uitslaggate?
Bij Italië gaat het toch altijd chaotisch of mis. Zie hun jaren waar ze het organiseerden

0
geplaatst: 10 mei 2024, 00:31 uur
Onweerwolf schreef:
In 2016, een half jaar na de aanslagen in het Bataclan theater, was Frankrijk ook slechts 9e bij het publiek. Er zullen vast sympathie-stemmen zijn voor Israël maar ik steek er mijn handen voor in het vuur dat er ook een heleboel stemmen van 'andere' aard zijn voor dit land.
(quote)
Ah, maar het sentiment was in Stockholm ongetwijfeld anders geweest als beide gebeurtenissen veel dichter op elkaar hadden gezeten (bijv. 13/04/16). Bovendien ging het liedje van Amir niet over de aanslagen in Parijs. Mensen zullen dan de associatie niet maken.
In dit geval is er sinds oktober overweldigende media-aandacht voor de escalatie aldaar in de Levant. Dat maakt het verschil. En ja, die stemmen van 'andere' aard heb je helaas ook. Maar omgekeerd, als de kijkers ook minpunten mochten uitdelen (lees: wegstemmen) dan zou Israël vermoedelijk op basis van tegenstemmen ergens onderaan bungelen in de halve finale.
In een ideale wereld was Lennon's droombeeld allang uitgekomen. Maar ja...
0
Onweerwolf
geplaatst: 10 mei 2024, 00:31 uur
Even afgezien van die 40% voor extreem-rechtsrael, vind ik het nogal wat dat de televoting van zo'n groot land nu al bekend is. Dat kan echt wel van invloed zijn op de uitslag. Slechte zaak.
2
geplaatst: 10 mei 2024, 00:32 uur
Even genoeg over die rare Israël uitslag in Italië: wat vinden we van het feit dat Nederland met zo'n nummer gewoon tweede wordt in een land waar normaal maar zelden naar punten naar Nederland gaan?!
Misschien moeten we daar eens over nadenken en dan is het misschien helemaal zo slecht nog niet gesteld met de kansen voor Joost
Misschien moeten we daar eens over nadenken en dan is het misschien helemaal zo slecht nog niet gesteld met de kansen voor Joost

1
geplaatst: 10 mei 2024, 00:33 uur
Ik ben toch wel benieuwd of dit de echte uitslag was of een repetitie-uitslag of de Mossad die op de Rai inbreekt, Rusland deed dat op Baby TV ook. Dat kan de Mossad vast beter.
0
geplaatst: 10 mei 2024, 00:35 uur
Europapa vanuit de zaal gefilmd vanavond (publiek beter hoorbaar):
0
Onweerwolf
geplaatst: 10 mei 2024, 00:36 uur
Gretz schreef:
Ah, maar het sentiment was in Stockholm ongetwijfeld anders geweest als beide gebeurtenissen veel dichter op elkaar hadden gezeten (bijv. 13/04/16). Bovendien ging het liedje van Amir niet over de aanslagen in Parijs. Mensen zullen dan de associatie niet maken.
Bataclan zat dichter op het ESC dan de Hamas aanval dus dat argument volg ik niet. Het liedje van Eden gaat 'zogenaamd' ook niet over de aanslagen want daar heeft de EBU wat 'aan' gedaan.
In dit geval er sinds oktober overweldigende media-aandacht voor de escalatie aldaar. Dat maakt het verschil.
.
.
Dat klopt, maar dat verklaart echt niet alles.
En het gaat hier om Israël, bij elk ander land in de wereld was het anders geweest.
0
geplaatst: 10 mei 2024, 00:36 uur
aERodynamIC schreef:
Even genoeg over die rare Israël uitslag in Italië: wat vinden we van het feit dat Nederland met zo'n nummer gewoon tweede wordt in een land waar normaal maar zelden naar punten naar Nederland gaan?!
Dat is ook wel een ding ja. Italie houdt meestal echt niet van ons. Wij zijn populair in de Baltische staten. En ik verwachte een tweede plek uit Belgie of Duitsland, maar van Italie niet meteen.
0
Onweerwolf
geplaatst: 10 mei 2024, 00:37 uur
Temeer ook omdat Oostenrijk helemaal niet scoort bij Italië en Nederland wel. Dat is vreemd.
Ik vond Oostenrijk trouwens erg leuk.
Ik vond Oostenrijk trouwens erg leuk.

1
geplaatst: 10 mei 2024, 00:38 uur
EvilDrSmith schreef:
Onweerwolf schreef:
Dat is en blijft vreemd want dat was het nou juist totaal niet. Als je Conchita niet had gezien dan had je geen seconde gedacht dat het gay was. Precies waarom het een enorm sterke inzending was.
Niet? Niet? Haha! Ben je nou serieus? Echt? Die falsetto Mika-stem en dé vocale hook in het liedje - oh-óh-oh, really: how gay can you get? Maar goed, als je dat niet typisch gay vindt, prima hoor. Het is verder ook geen waardeoordeel. Vind je de Village People ook iets voor een heteroseksuele gangbang? Dat is en blijft vreemd want dat was het nou juist totaal niet. Als je Conchita niet had gezien dan had je geen seconde gedacht dat het gay was. Precies waarom het een enorm sterke inzending was.
Conchita's liedje, met name haar aangedikt melodramatische zangstijl, vind ik ook typische gay songfestivalmuziek. Daar had ik haar beelden echt niet voor nodig om dat te horen.
0
Onweerwolf
geplaatst: 10 mei 2024, 00:39 uur
EvilDrSmith schreef:
Conchita's liedje, met name haar aangedikt melodramatische zangstijl, vind ik ook typische gay songfestivalmuziek. Daar had ik haar beelden echt niet voor nodig om dat te horen.
(quote)
(quote)
Niet? Niet? Haha! Ben je nou serieus? Echt? Die falsetto Mika-stem en dé vocale hook in het liedje - oh-oh-óóh, really: how gay can you get? Maar goed, als je dat niet typisch gay vindt, prima hoor. Het is verder ook geen waardeoordeel. Vind je de Village People ook iets voor een heteroseksuele gangbang? Conchita's liedje, met name haar aangedikt melodramatische zangstijl, vind ik ook typische gay songfestivalmuziek. Daar had ik haar beelden echt niet voor nodig om dat te horen.
Nee, sorry maar dit is gewoon onzin.
0
geplaatst: 10 mei 2024, 00:40 uur
Albanië is ook wel erg hoog of is er zo'n grote Albanese gemeenschap? En Noorwegen laatste blijf ik ook heel raar vinden. Ik weet het niet zo.
0
Onweerwolf
geplaatst: 10 mei 2024, 00:42 uur
starbright boy schreef:
Albanië is ook wel erg hoog of is er zo'n grote Albanese gemeenschap? En Noorwegen laatste blijf ik ook heel raar vinden. Ik weet het niet zo.
Volgens mij stemt Italië altijd of vaak wel op Albanië maar zeker weten doe ik dat niet.
0
geplaatst: 10 mei 2024, 00:44 uur
Onweerwolf schreef:
Bataclan zat dichter op het ESC dan de Hamas aanval dus dat argument volg ik niet. Het liedje van Eden gaat 'zogenaamd' ook niet over de aanslagen want daar heeft de EBU wat 'aan' gedaan.
(quote)
Dat klopt. Echter na de verschrikkelijke gebeurtenissen in Bataclan ontstond er geen grootschalige escalatie die uitmondde in een oorlog/invasie die dagelijks aandacht krijgt in alle Westerse media. Nog los van de berichtgeving over de massale studentenprotesten van de laatste weken (in allerlei landen zoals Nederland en VS). Dat is volgens mij het verschil.
De tekst van het nummer van Eden is inderdaad herschreven en de titel moest ook worden aangepast, maar de (nieuwe) lyrics bevatten alsnog vele subtiele en minder subtiele verwijzingen naar 7 oktober. Ik vertrouw hierbij op Genius.
0
geplaatst: 10 mei 2024, 00:45 uur
Net nog eens wat dingen teruggeluisterd.
Zwaar fan hier van Ierland, Griekenland, Kroatië (toch wel heel aanstekelijk) en Italië.
Kunnen we hier weer een lijstje ingeven zaterdag?
Zwaar fan hier van Ierland, Griekenland, Kroatië (toch wel heel aanstekelijk) en Italië.
1
Onweerwolf
geplaatst: 10 mei 2024, 00:47 uur
FinisTerra schreef:
Help me morgen even herinneren dat ik het weer opzet.
0
geplaatst: 10 mei 2024, 00:47 uur
starbright boy schreef:
En Noorwegen laatste blijf ik ook heel raar vinden.
En Noorwegen laatste blijf ik ook heel raar vinden.
Die werd in dat nabeschouwing programma net behoorlijk afgezeken. Blijkbaar vinden wij dat hier een goed nummer, maar wordt die mening niet breed gedeeld.
1
geplaatst: 10 mei 2024, 00:49 uur
Onweerwolf schreef:
En het gaat hier om Israël, bij elk ander land in de wereld was het anders geweest.
Ik vrees wel dat je met het laatste punt voor
% de spijker op zijn kop slaat. Zoiets als meten met twee maten en het gegeven dat vrijwel iedere mens of entiteit zich vroeg of laat schuldig maakt aan hypocrisie. Helaas...
De uitleg van de EBU waarom Belarus en Rusland wel geweerd zijn van het ESF, maar Israël vooralsnog de dans ontspringt is natuurlijk ook op allerlei manieren als hypocriet te beschouwen.
Hij stelt dat de beslissing om Belarus uit te sluiten te maken had met het meermaals insturen van een te politiek nummer. "En voor Rusland geldt dat de openbare omroep daar niet onafhankelijk kan werken", aldus De Tender.
0
geplaatst: 10 mei 2024, 00:50 uur
Ik heb niet zoveel met Noorwegen mee omdat ik niet van dat genre hou. Maar het is zo uitgesproken en in dat genre zijn er zoveel liefhebbers. Ik kan me echt niet voorstellen dat er in Italië zo weinig op gestemd wordt.
3
Onweerwolf
geplaatst: 10 mei 2024, 00:53 uur
Gretz schreef:
% de spijker op zijn kop slaat. Iets met meten met twee maten en het gegeven dat vrijwel iedere mens of entiteit zich vroeg of laat schuldig maakt aan hypocrisie. Helaas
(quote)
% de spijker op zijn kop slaat. Iets met meten met twee maten en het gegeven dat vrijwel iedere mens of entiteit zich vroeg of laat schuldig maakt aan hypocrisie. Helaas Sterker nog; je moet hier als weldenkend en sociaal mens wel haast meten met twee maten want de burgers aan beide kanten van het conflict verdienen steun en vrijheid van onderdrukking maar beide groepen zitten elkaar letterlijk in de weg. Vervolgens vallen beide groepen toevallig in totaal verschillende culturen en religies en als gevolg is de hele wereld er over verdeeld.
0
Onweerwolf
geplaatst: 10 mei 2024, 00:55 uur
starbright boy schreef:
Ik heb niet zoveel met Noorwegen mee omdat ik niet van dat genre hou. Maar het is zo uitgesproken en in dat genre zijn er zoveel liefhebbers. Ik kan me echt niet voorstellen dat er in Italië zo weinig op gestemd wordt.
Italië is sowieso niet echt een metalland. Is het nooit geweest en dat geldt voor alle subgenres.
0
geplaatst: 10 mei 2024, 00:56 uur
Ach Italië stemt meestal vrij afwijkend dus misschien maken we ons druk om niks en daarbij weten we ook niet of dit uitlekken ook wel echt klopt. Op naar zaterdag zou ik zeggen. Zien we dan wel weer verder.
Vannacht weten we de running order, maar dat lees ik later wel. Het is mooi geweest zo.
Vannacht weten we de running order, maar dat lees ik later wel. Het is mooi geweest zo.
0
geplaatst: 10 mei 2024, 00:56 uur
Onweerwolf schreef:
Sterker nog; je moet hier als weldenkend en sociaal mens wel haast meten met twee maten want de burgers aan beide kanten van het conflict verdienen steun en vrijheid van onderdrukking maar beide groepen zitten elkaar letterlijk in de weg. Vervolgens vallen beide groepen toevallig in totaal verschillende culturen en religies en als gevolg is de hele wereld er over verdeeld.
(quote)
Sterker nog; je moet hier als weldenkend en sociaal mens wel haast meten met twee maten want de burgers aan beide kanten van het conflict verdienen steun en vrijheid van onderdrukking maar beide groepen zitten elkaar letterlijk in de weg. Vervolgens vallen beide groepen toevallig in totaal verschillende culturen en religies en als gevolg is de hele wereld er over verdeeld.
Niets meer aan toe te voegen
Terug naar de muziek
Dit precaire onderwerp zal zaterdagavond bij de puntentelling vast nog wel weer even aan bod komen. Sinds ik het ESF volg (early 200s) kan ik me geen jaar heugen dat het helemaal niet over (vriendjes)politiek ging.
En voorts heb ik niets tegen protestliederen (met een politieke boodschap), als ze van hoge kwaliteit zijn zoals Jamala's 1944. Nog altijd duidelijk in mijn Eurovisie Top-10 aller tijden, wat een song

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.