MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
SanderT schreef:
(quote)

Finland had 133 punten meer dan de nummer twee bij de televote: op Oekraïne in 2022 na het grootste verschil bij de televote sinds dit systeem geïntroduceerd is

En 190 (!) punten minder bij de jury's dan Loreen. Had Käärijä al in 2008 meegedaan dan had ie met overmacht gewonnen. (Vakjury's zijn er weer sinds 2009)

Die redenatie klopt niet. Want het is niet 18,46% van de mogelijke punten. Het is 18,46% van alle punten die te vergeven zijn. Het is onmogelijk dat een land 2378 punten haalt. Bovendien waren er vorig jaar niet 41 maar 37 deelnemers. Het maximale puntenaantal dat voor een land mogelijk is was 36 x 12 = 432. Finland haalde 376 punten. Dat is 87% van wat er mogelijk was.

In het jaar van Oekraine waren er 40 landen. Dus het maximale puntenaantal was toen 468. Oekraine scoorde 439. Dat is zelfs bijna 94%, maar het ontloopt elkaar niet zoveel.

edit: Beide waren extreem goed scorende televotelanden en als de cijfers van Italie kloppen zou het kunnen dat Israel dezelfde kant opgaat. Het verschil in deze twee jaren is dat Loreen vorig jaar een extreme juryfavoriet was., Zon nummer was er niet in 2022. En ik denk dat die er dit jaar ook niet is. Kroatie moet het meer van de televote hebben. En landen als Zwitserland en Oekraine gaan de jury's niet zo domineren. Bovendien zou in andere jaren Israel meer een jury inzending zijn geweest.

Onweerwolf
SanderT schreef:
Dat de jury's alsnog de doorslag kunnen geven als Kroatië overal tweede wordt bij de televote (zelfs al is het met een veel lager percentage van de stemmen) is precies mijn punt inderdaad

Dat kan natuurlijk maar de geschiedenis wijst dus uit dat landen niet dusdanig vergelijkbaar stemmen als het puur gaat om smaak maar wel als het gaat om andere redenen, zoals Oekraïne bewees. Dus de kans dat Kroatië overal tweede wordt is gewoon heel klein. Wat je dan eigenlijk voorstelt is een battle tussen een sympathie-hog en een nummer dat zo verschrikkelijk veel beter wordt gevonden dan de concurrentie dat het zich zelfs kan meten met de sympathie-hog. Dat nummer zit dit jaar denk ik niet in het ESC.

Misschien dat een Alexander Rybak, Måns Zelmerlöw of Katrina and The Waves het tegen Israël 2024 had kunnen opnemen.

edit: het feit dat the cat nu out of the bag is kan natuurlijk wel van invloed zijn en mensen massaal achter Kroatië doen scharen.

Weten jullie je nog te herinneren dat het briljante Spirit in the Sky (trouwens schandalig dat die voor de finale van GH al is weggestemd) bij de televoters op #1 eindigde, maar dankzij belabberde jurywaarderingen (40 pt. totaal) slechts 6e overall werd? Zoveel impact kunnen de jury's dus hebben.

Als ik kon kiezen zouden de vakjury's per direct weer verdwijnen. Ik vind dat ze teveel invloed hebben op het eindresultaat. Liever gewoon de kijker die bepaalt, ook al krijg je dan wel eens een winnaar met dank aan een hoop 'sympathy votes' waar niet iedereen op zat te wachten.

Gretz schreef:
Weten jullie je nog te herinneren dat het briljante Spirit in the Sky (trouwens schandalig dat die voor de finale van GH al is weggestemd) bij de televoters op #1 eindigde, maar dankzij belabberde jurywaarderingen (40 pt. totaal) slechts 6e overall werd? Zoveel impact kunnen de jury's dus hebben.

Stiekem was Spirit In The Sky ook een veel leuker Songfestival-liedje, maar dat is in Nederland natuurlijk vloeken in de kerk

Onweerwolf
Nou nee, ik wil graag 50/50 maar dan wel met jury's die verplicht veel groter zijn dan het handjevol dat er nu is en met mensen die aantoonbaar fan zijn en er niet zitten omdat het mooi staat op hun media CV.

starbright boy schreef:
Die redenatie klopt niet. Want het is niet 18,46% van de mogelijke punten. Het is 18,46% van alle punten die te vergeven zijn. Het is onmogelijk dat een land 2378 punten haalt. Bovendien waren er vorig jaar niet 41 maar 37 deelnemers. Het maximale puntenaantal dat voor een land mogelijk is was 36 x 12 = 432. Finland haalde 376 punten. Dat is 87% van wat er mogelijk was.

In het jaar van Oekraine waren er 40 landen. Dus het maximale puntenaantal was toen 468. Oekraine scoorde 439. Dat is zelfs bijna 94%, maar het ontloopt elkaar niet zoveel.

Ah ja, ik had voor het gemak even snel m'n berekening uit 2019 overgenomen. Was vergeten dat er intussen minder landen deelnemen.

Jouw berekening klopt nu wel. Het zijn belachelijke hoge percentages, maar die alsnog niet doorslaggevend hoeven te zijn als de jury's precies het omgekeerde over een nummer denken.

Gretz schreef:

Als ik kon kiezen zouden de vakjury's per direct weer verdwijnen. Ik vind dat ze teveel invloed hebben op het eindresultaat. Liever gewoon de kijker die bepaalt, ook al krijg je dan wel eens een winnaar met dank aan een hoop 'sympathy votes' waar niet iedereen op zat te wachten.

Als jury's in 2009 niet waren ingevoerd had het songfestival nu niet meer bestaan.

SanderT schreef:
(quote)

Stiekem was Spirit In The Sky ook een veel leuker Songfestival-liedje, maar dat is in Nederland natuurlijk vloeken in de kerk

Achteraf denk ik er ook zo over, maar in mei 2019 was ik chauvinistischer dan ik waarschijnlijk ooit ben geweest. Voelde toch als een once in a lifetime event. En bij gebrek aan nieuwe ⚽️ hoofdprijzen voor onze andere nationale trots is het toch wel lekker dat we 1x een groot Europees evenement wonnen.

starbright boy schreef:
(quote)

Als jury's in 2009 niet waren ingevoerd had het songfestival nu niet meer bestaan.

Ik ben wel benieuwd naar de argumenten achter deze stelling.

Genoeg tongen die beweren dat het nu eerlijker is met de 50/50 verdeling, maar imo zijn die kleine jury's juist makkelijker om te kopen en wordt daar veel gemakkelijker mee gesjoemeld als met de televotes. Ik vind het bovendien niet eerlijk dat een klein vaag eliteclubje van mensen in de muziekindustrie meer invloed hebben dan de gewone tv-kijker.

Onweerwolf schreef:
Nou nee, ik wil graag 50/50 maar dan wel met jury's die verplicht veel groter zijn dan het handjevol dat er nu is en met mensen die aantoonbaar fan zijn en er niet zitten omdat het mooi staat op hun media CV.

Dat zou alvast een redelijk begin zijn ja. Ik ben op zich niet 100% anti-jury's, maar hoe het nu geregeld is is het systeem allesbehalve feilloos.

Gretz schreef:

Genoeg tongen die beweren dat het nu eerlijker is met de 50/50 verdeling, maar imo zijn die kleine jury's juist makkelijker om te kopen en wordt daar veel gemakkelijker mee gesjoemeld als met de televotes. Ik vind het bovendien niet eerlijk dat een klein eliteclubje van mensen in de muziekindustrie meer invloed hebben dan de gewone tv-kijker.

Hier ben ik het wel grotendeels mee eens, maar het voordeel van de jury vind ik wel dat ze ieder nummer individueel moeten beoordelen in plaats van alleen te stemmen op hun favoriet. Wat dat betreft voel ik wel wat voor het voorstel van Onweerwolf, om een veel grotere jury samen te stellen van echte Songfestival-fans

Onweerwolf
Gretz schreef:
(quote)

En 190 (!) punten minder bij de jury's dan Loreen. Had Käärijä al in 2008 meegedaan dan had ie met overmacht gewonnen. (Vakjury's zijn er weer sinds 2009)

Het is sowieso niet feilloos aangezien het niet objectief meetbaar is.

Enige uitzondering zou zijn als ik in mijn eentje elk jaar bepaal wat de uitslag wordt. Maar dat wil ik niet.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Het is sowieso niet feilloos aangezien het niet objectief meetbaar is.

Enige uitzondering zou zijn als ik in mijn eentje elk jaar bepaal wat de uitslag wordt. Maar dat wil ik niet.

Fair enough Al zou het laatste wel nieuwe kansen bieden op het winnen van een airfryer, als we dan weer mogen raden wat de juiste uitslag wordt

Onweerwolf
Mogelijke verklaring: Italianen hebben per ongeluk op Israël gestemd omdat het optreden meteen na dat van Italië kwam en ze dachten op zichzelf te stemmen.

Van een of ander Twittertweetje oid.

Gretz schreef:
(quote)

Ik ben wel benieuwd naar de argumenten achter deze stelling.

In 2008 was het festival in crisis. De puntentelling was een aanfluiting aan het worden waarbij je vooraf kon invullen welke landen de meeste punten zouden krijgen. Echt veel en veel erger dan nu. Kijk maar eens terug. Bovendien waren er meerdere landen die altijd de finale haalden wat ze ook inzonden. Bovendien was het niveau een stuk lager dan nu omdat het alleen nog om opvallen ging. Variatie was er veel minder. Het eerste West-Europese land was al afgehaakt en er dreigden er veel meer te volgen. De jury en de tweede semi hebben het festival gered. Daar ben ik 100% zeker van.

Israel voorin. Dat had ik wel verwacht, maar wij ook en dat had ik niet verwacht. Noorwegen wordt ook genaaid. Loot je tweede helft krijg je 14. Dit moet ook anders kunnen dan nu. Oekraine op de gevreesde tweede plek is ook heel opvallend. Kroatie heeft een heel fraaie plek gekregen.

Nederland en Israël na elkaar, dat is vast een bewuste director's choice geweest

Onweerwolf
Gretz schreef:
Nederland en Israël na elkaar, dat is vast een bewuste director's choice geweest

Het is vooral een director's choice geweest om Ierland niet na Israël te plaatsen, denk ik.

Onweerwolf
Gezien het feit dat dit jaar voor het eerst het stemmen al direct vanaf het eerste nummer mag beginnen is het heel opvallend dat Oekraïne op plek 2 staat. Dat zou dan de uitgelezen kans zijn om voor het eerst de vloek van de 2e plek te breken en dat zou er dan op duiden dat Oekraïne misschien de eerste semi wel heeft gewonnen.

Het kan natuurlijk gewoon een strijd worden tussen Oekraïne en Israël. Oekraïne won met een redelijk nummer maar werd vorig jaar ook gewoon nog 6e met een nummer dat bij de fans echt niet goed was ontvangen. Hun inzending van dit jaar is duidelijk beter dan die van vorig jaar en het jaar ervoor.

Wordt het misschien toch nog spannend.

Was de Israëlische inzending van 2019 echt zo beroerd dat het bij geen van de vakjury's in de top-12 eindigde?

https://i.vgy.me/9qInnu.png

Dit is wel een indicatie dat negatieve uitschieters bij de jury's niet uitzonderlijk zijn. Het scenario van dit jaar waarbij veel juryleden huiverig zullen zijn om hun publieke waardering uit te spreken voor Israël lijkt me niet eens zo heel onwaarschijnlijk.

Zolang Kroatië nog steeds met ruime marge favoriet is wordt er door de wedkantoren vanuit gegaan dat Israël tekort gaat komen bij de jury's. Neem hierbij aan dat de kansen op veel televotes op Israël allang waren meegenomen. De eventuele kloof die Israël met de televotes kan slaan is echt niet onoverbrugbaar als ze bij de jury' maar max. 50-100 punten scoren.

Maar goed, blijft koffiedik kijken.

Onweerwolf

Yep. Dit is echt. Dit gebeurde, zoals de tweet zelf ook omschrijft, vlak voordat de tweede halve finale startte. Er stond gisteravond ook een bericht over in de songfestival-liveblog van de NOS.

Ja, zeer dom van VRT.

Zo maak je het zelf een politiek gebeuren. Die protesten in Zweden etc.

Niet onlogisch dat het publiek dan reageert natuurlijk…

Hopelijk is Kroatië sterk genoeg.

Israël nu op 19%.... ik vrees er voor want het beste voor het Songfestival is nu dat een Kroatië wint ipv Israël

Het is echt een reactie tegen de anti-protesten.

Als Israel “geruisloos” meedeed, zouden ze natuurlijk nooit winnen. Zelfs al is die oorlog er.

Ik hoop dat de Nederlandse delegatie wel kiest voor een ander ''recap-fragment'' in de finale nu Joost Klein al zo vroeg aan de bak moet. Gisteren vond ik het coda als recap heel effectief omdat Joost toch al de avond afsloot en niemand die show derhalve vergeten was en het de nadruk legde op een diepere lading. Nu hij zaterdag echter nog twee uur andere liedjes na zich krijgt kunnen ze beter kiezen voor een meer representatief moment om het geheugen van de stemmers op te frissen.

starbright boy schreef:
Israel voorin. Dat had ik wel verwacht, maar wij ook en dat had ik niet verwacht.

Kan een indicatie zijn dat NL het toch minder goed heeft gedaan dan we denken, maar Joost was ook duidelijk bij de persconferentie hoe hij over de EBU dacht (en dat was ie al vaker). Misschien heeft dat meegeholpen in deze beslissing? Finland staat op een gunstiger plek, Oostenrijk ook.

Oekraïne de gevreesde tweede plaats. Daar heeft de EBU blijkbaar ook geen zin in.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:01 uur

geplaatst: vandaag om 20:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.