Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2
zoeken in:
2
geplaatst: 10 mei 2024, 09:56 uur
laxus11 schreef:
Israël nu op 19%.... ik vrees er voor want het beste voor het Songfestival is nu dat een Kroatië wint ipv Israël
Israël nu op 19%.... ik vrees er voor want het beste voor het Songfestival is nu dat een Kroatië wint ipv Israël
Waar we allemaal hoopten op eindelijk weer eens een leuk spannend jaar daar is het feestje nu wel weer verpest.
Na de aflasting in 2020 hadden we een leuk jaar in 2021 (alleen voor de stad Rotterdam was het minder leuk dan dat het had kunnen zijn, maar daar hebben de kijkers geen last van gehad), 2022 was natuurlijk een raar jaar en vorig jaar zagen we Loreen al ruim voor dat het begon als duidelijke winnaar.
Het leek erop dat het spannend zou worden tussen landen die we wel (weer) eens graag zien winnen en Nederland deed mee om de winst. Allemaal leuk. Nu gaat het weer tactisch worden: 'zet alles maar op Kroatië om Israël niet te laten winnen' (ik hoop sowieso dat Kroatië als zijnde mijn favoriet wint, maar dat terzijde). Ontspannen de finale in waar het spannend gaat worden is er niet meer bij. Ja het wordt spannend om heel andere redenen nu. Jammer.
2
geplaatst: 10 mei 2024, 10:05 uur
FinisTerra schreef:
Het is echt een reactie tegen de anti-protesten.
Als Israel “geruisloos” meedeed, zouden ze natuurlijk nooit winnen. Zelfs al is die oorlog er.
Het is echt een reactie tegen de anti-protesten.
Als Israel “geruisloos” meedeed, zouden ze natuurlijk nooit winnen. Zelfs al is die oorlog er.
Als het nou bij protesten zou blijven, dan zou het nog wel meevallen. Maar Eden Golan krijgt de zwaarste beveiliging uit de Songfestivalgeschiedenis, puur om alle bedreigingen die zij persoonlijk krijgt. Een enorme mensenmassa blokkeert de uitgang van haar hotel om haar te intimideren. Als je wil protesteren, doe dat dan tegen overheden en niet tegen een 20-jarige zangeres. Ik kan niet helpen dat mijn sympathie voor de Israëlische inzending daardoor ook eerder groter dam kleiner wordt.
0
geplaatst: 10 mei 2024, 10:13 uur
https://twitter.com/ESCdiscord/status/1788681278142718097
Een vervelende fout van de Italiaanse publieke omroep.
Een vervelende fout van de Italiaanse publieke omroep.
0
geplaatst: 10 mei 2024, 10:37 uur
Redelijk verrassende uitslag gisteravond. Niet verwacht dat de Letse Sven Nys door zou gaan.
Over het algemeen valt het niveau van de songs me wat tegen dit jaar. Veel nummers die uit hetzelfde vaatje tappen. Kroatië, Noorwegen, Ierland en Nederland zijn bij mij favoriet.
Na het uitlekken van de televote resultaten van Italië begin ik er helaas steeds zekerder van te raken dat Israël gaat winnen. Zou onterecht zijn qua liedje maar vooral een hele slechte zaak voor het Songfestival. Zeer benieuwd naar de juryvotes morgen. Het nummer van Israël is normaal gesproken wel eentje die het relatief goed doet bij de jury's en die van Kroatië juist minder.
Over het algemeen valt het niveau van de songs me wat tegen dit jaar. Veel nummers die uit hetzelfde vaatje tappen. Kroatië, Noorwegen, Ierland en Nederland zijn bij mij favoriet.
Na het uitlekken van de televote resultaten van Italië begin ik er helaas steeds zekerder van te raken dat Israël gaat winnen. Zou onterecht zijn qua liedje maar vooral een hele slechte zaak voor het Songfestival. Zeer benieuwd naar de juryvotes morgen. Het nummer van Israël is normaal gesproken wel eentje die het relatief goed doet bij de jury's en die van Kroatië juist minder.
0
geplaatst: 10 mei 2024, 10:39 uur
Voorlopig staat kroatie nog boven de 40% bij de bookmakers en israel pas op 19. Zou me niet zoveel zorgen maken dat ze winnen. Maar als ze toch winnen gaat er veel fouts gebeuren ben ik bang.
1
geplaatst: 10 mei 2024, 10:40 uur
Haha, geweldig. Ik kom er straks voorbij, zal eens kijken of ik het zie staan.
2
geplaatst: 10 mei 2024, 10:45 uur
Juul1998B schreef:
Voorlopig staat kroatie nog boven de 40% bij de bookmakers en israel pas op 19. Zou me niet zoveel zorgen maken dat ze winnen. Maar als ze toch winnen gaat er veel fouts gebeuren ben ik bang.
Dat is nu, maar denk dat dit nog flink kan veranderen in anderhalve dag als de media meer op dit verhaal duiken. En iedereen voor Kroatië of Israël gaat stemmen.
0
geplaatst: 10 mei 2024, 10:48 uur
herman schreef:
Dat is nu, maar denk dat dit nog flink kan veranderen in anderhalve dag als de media meer op dit verhaal duiken. En iedereen voor Kroatië of Israël gaat stemmen.
(quote)
Toch erg vreemd. Ik ken in mijn omgeving (en daarbuiten) en in de media juist veel anti israel en pro palestina mensen. Waarom zou er bij het songfestival dan veel sympatie zijn voor israel? En ik neem aan dat de pro palestina mensen dan juist voor een kroatie gaan toch? Mis ik iets.

De groep die tegen isreal is lijkt me namelijk groter.
4
geplaatst: 10 mei 2024, 10:52 uur
Juul1998B schreef:
Toch erg vreemd. Ik ken in mijn omgeving en in de media juist veel anti israel en pro palestina mensen. Waarom zou er bij het songfestival dan veel sympatie zijn voor israel? En ik neem aan dat de pro palestina mensen dan juist voor een kroatie gaan toch? Mis ik iets.
Televotes voor Israël zijn een van de weinige dingen die niet echt kunnen worden tegengehouden, zeker als het op grote schaal gebeurt. Daarnaast heb ik het gevoel dat de meeste mensen die pro-Palestina zijn niet naar het songfestival kijken vanwege de deelname van Israël, dus het is überhaupt nog maar de vraag of die hun stem aan Kroatië willen verlenen.(quote)
Toch erg vreemd. Ik ken in mijn omgeving en in de media juist veel anti israel en pro palestina mensen. Waarom zou er bij het songfestival dan veel sympatie zijn voor israel? En ik neem aan dat de pro palestina mensen dan juist voor een kroatie gaan toch? Mis ik iets.
3
geplaatst: 10 mei 2024, 10:53 uur
Lang niet iedereen stemt en je kunt tot 20 keer stemmen. Als de mensen die op Israël stemmen om een signaal af te geven extra gemotiveerd zijn om te stemmen en dat ook nog eens 20 keer doen, loopt dat snel op
0
geplaatst: 10 mei 2024, 10:58 uur
SanderT schreef:
Lang niet iedereen stemt en je kunt tot 20 keer stemmen. Als de mensen die op Israël stemmen om een signaal af te geven extra gemotiveerd zijn om te stemmen en dat ook nog eens 20 keer doen, loopt dat snel op
Dat verklaart idd wel een hoop!
Dank aan jou en Porcupine Head voor de opheldering!

0
geplaatst: 10 mei 2024, 11:02 uur
Joost tijdens de persconferentie waar Israël een lastige vraag kreeg: let op rond 1:30 hoe Joost reageert (Why Not?). Er zijn ook andere beelden van waar je Joost Why Not ziet zeggen terwijl hij de vlag even van zijn hoofd haalt. Morgen mag ie precies voor Israel starten.
0
geplaatst: 10 mei 2024, 11:03 uur
Er is altijd al een hele grote groep geweest in de Westerse wereld die Israël steunt. Zowel in de bevolking als in de regeringen. Dat de kritiek op Israël nu wat scherper en luider klinkt, betekent nog niet dat de steun voor Israël afneemt. De tegenstellingen zijn alleen weer eens wat scherper geworden het afgelopen jaar.
3
geplaatst: 10 mei 2024, 11:09 uur
Juul1998B schreef:
Toch erg vreemd. Ik ken in mijn omgeving (en daarbuiten) en in de media juist veel anti israel en pro palestina mensen.
Toch erg vreemd. Ik ken in mijn omgeving (en daarbuiten) en in de media juist veel anti israel en pro palestina mensen.
Ieder z'n eigen bubbel natuurlijk. Ik herken dit ook in mijn omgeving, maar al die protesten overal wekken ook wrevel en wat Porcupine Head al zegt: je kan niet tegen stemmen, en het Songfestival wordt door velen geboycot, zelfs door grote fans (heb ik ook meegemaakt in mijn eigen omgeving), dus die gaan echt niet op Kroatië stemmen want die kijken niet eens. De diaspora kan per persoon 20 keer stemmen: tel maar op straks, want het gaat gebeuren.
Ik baal ervan dat hier misschien op gaat uitdraaien: we stemmen maar op Kroatië als tegenstem. Dat geeft straks dan toch ook weer een bittere nasmaak (ondanks dat het mijn favoriet is). Wat een leuk feest leek te worden is gewoon verziekt door dit alles helaas.
Ik blijf het zeggen: het is onbegrijpelijk dat Israël zelf niet even een jaartje overslaat (Nederland deed het twee keer vanwege onze dodenherdenking.... van een heel andere orde zou je zeggen). En dit zeg ik los van hoe ik zelf hierin sta. Dat land heeft toch andere dingen aan z'n hoofd dan een feestje als het Songfestival zou je zeggen.
0
geplaatst: 10 mei 2024, 11:13 uur
aERodynamIC schreef:
Ik blijf het zeggen: het is onbegrijpelijk dat Israël zelf niet even een jaartje overslaat (Nederland deed het twee keer vanwege onze dodenherdenking.... van een heel andere orde zou je zeggen). En dit zeg ik los van hoe ik zelf hierin sta. Dat land heeft toch andere dingen aan z'n hoofd dan een feestje als het Songfestival zou je zeggen.
Echt waar? Heb je dat de afgelopen jaren ook tegen Oekraïne gezegd, dat ze maar even niet mee moeten doen omdat ze wel andere dingen aan hun hoofd hebben?
2
geplaatst: 10 mei 2024, 11:17 uur
Voor de mensen in Israël die ook niet op al deze ellende zitten te wachten is het misschien ook gewoon afleiding.
Tja, ik ken ook nauwelijks mensen die op de grootste partij van het land hebben gestemd. Daar zullen ook wel mensen bij zitten die in deze situatie meer op de hand van Israël zijn. En het systeem faciliteert een politieke pro-Israël stem ook beter dan een politieke pro-Palestina fan.
Juul1998B schreef:
Toch erg vreemd. Ik ken in mijn omgeving (en daarbuiten) en in de media juist veel anti israel en pro palestina mensen. Waarom zou er bij het songfestival dan veel sympatie zijn voor israel? En ik neem aan dat de pro palestina mensen dan juist voor een kroatie gaan toch? Mis ik iets.

Tja, ik ken ook nauwelijks mensen die op de grootste partij van het land hebben gestemd. Daar zullen ook wel mensen bij zitten die in deze situatie meer op de hand van Israël zijn. En het systeem faciliteert een politieke pro-Israël stem ook beter dan een politieke pro-Palestina fan.
3
geplaatst: 10 mei 2024, 11:20 uur
SanderT schreef:
Echt waar? Heb je dat de afgelopen jaren ook tegen Oekraïne gezegd, dat ze maar even niet mee moeten doen omdat ze wel andere dingen aan hun hoofd hebben?
Op een paar gekken na, was er een behoorlijk brede consensus dat Oekraïne niet de boosdoener was in dit conflict. De situatie is nu anders. Israël én Hamas (want voor de duidelijkheid, ik walg óók van de wrede aanslag op 7 oktober) hebben er beide voor gezorgd dat dit conflict uitloopt op een humanitaire ramp. Hamas doet niet mee met het Songfestival; Israël wel. Dat land had zo verstandig moeten zijn om te zeggen: 'We slaan dit jaar even over vanwege de ophef en vanwege het veiligheidsgevaar tijdens het evenement.'
3
geplaatst: 10 mei 2024, 11:21 uur
SanderT schreef:
(quote)
Zou ik zeer zeker ook logischer vinden ja (ik heb het ze niet persoonlijk gezegd trouwens). Daarbij zijn de sentimenten momenteel toch echt heel anders (wat je daar ook van moge vinden en hoe je daar zelf in staat). En nogmaals: hier zit niet mijn mening over de algemene situatie in, puur deelname aan het Songfestival.
edit: beetje wat Slowgaze zegt.
0
geplaatst: 10 mei 2024, 11:26 uur
Kan me trouwens ook moeilijk voorstellen dat Israël bij een eventuele overwinning, net als Oekraïne gaat zeggen: 'We hosten het Songfestival dit jaar niet in eigen land en co-hosten wel ergens anders.'
0
geplaatst: 10 mei 2024, 11:28 uur
Nee, dat gaat Israël zeker niet uit zichzelf zeggen. Maar het kan wel dat de EBU besluit dat alsnog te doen. Dat zullen ze niet om politieke redenen doen (daar houden ze zich immers buiten), maar ze kunnen wel een argument maken op basis van de veiligheid. De meeste landen hanteren immers een negatief reisadvies voor Israël momenteel
0
geplaatst: 10 mei 2024, 11:36 uur
SanderT, veiligheidsredenen zouden inderdaad een oplossing kunnen zijn, om de apolitieke schijn op te houden. Volgens mij heeft de EBU het daar ook op gegooid toen Rusland uit het Songfestival werd gezet, omdat je een ontzettend veiligheidsprobleem zou krijgen als Russische en Oekraïense delegaties op dezelfde locatie zouden zijn.
2
Onweerwolf
geplaatst: 10 mei 2024, 11:37 uur
Die veiligheidsmaatregelen hadden ze in januari al kunnen opvoeren om Israël dit jaar te weren. Iets met een put en een kalf.
1
geplaatst: 10 mei 2024, 11:40 uur
aERodynamIC schreef:
Joost tijdens de persconferentie waar Israël een lastige vraag kreeg
Joost tijdens de persconferentie waar Israël een lastige vraag kreeg
Net bekeken, ik vond het vooral een rare vraag. Was dat meisje bewapend of zo?
0
Onweerwolf
geplaatst: 10 mei 2024, 11:41 uur
SanderT schreef:
Als het nou bij protesten zou blijven, dan zou het nog wel meevallen. Maar Eden Golan krijgt de zwaarste beveiliging uit de Songfestivalgeschiedenis, puur om alle bedreigingen die zij persoonlijk krijgt. Een enorme mensenmassa blokkeert de uitgang van haar hotel om haar te intimideren. Als je wil protesteren, doe dat dan tegen overheden en niet tegen een 20-jarige zangeres. Ik kan niet helpen dat mijn sympathie voor de Israëlische inzending daardoor ook eerder groter dam kleiner wordt.
(quote)
Ik ben het gevoelsmatig wel met je eens maar verworven vrijheden en vergelijkbare zaken als gevolg van protest en demonstratie kwamen nooit tot stand na vriendelijk vragen. Zo werkt het gewoon niet.
1
geplaatst: 10 mei 2024, 11:42 uur
Tja, ik kan niet ontkennen dat ikzelf nu aan het hopen ben dat Kroatië wint (mag ook Zwitserland, Italië of een handvol andere landen zijn) i.p.v. Israël. Niet alleen omdat ik persoonlijk een eventuele winst voor Israël ontzettend onterecht zou vinden (potentieel een van de slechtste winnaars sinds 2011 en ik kan alvast verklappen dat Hurricane bij de OWW Eurovisiepoll niet mijn top 10 gaat halen), maar ook omdat dit vrijwel zeker hetzelfde effect gaat hebben als een rode lap op een stier, zowel online als offline.
Maar los van dit alles vind ook ik het ontzettend jammer dat de sfeer rondom deze editie van het ESF zo verzuurd is. Ik ben het met aERodynamIC eens dat het beter was geweest voor Israël als ze deze editie hadden overgeslagen. Daar hadden ze de veiligheidsredenen prima voor als argument kunnen gebruiken naar mijn bescheiden mening en dan had het hele festival niet dezelfde mate van controverse en ongemakkelijkheid die het nu heeft.
Maar los van dit alles vind ook ik het ontzettend jammer dat de sfeer rondom deze editie van het ESF zo verzuurd is. Ik ben het met aERodynamIC eens dat het beter was geweest voor Israël als ze deze editie hadden overgeslagen. Daar hadden ze de veiligheidsredenen prima voor als argument kunnen gebruiken naar mijn bescheiden mening en dan had het hele festival niet dezelfde mate van controverse en ongemakkelijkheid die het nu heeft.
1
geplaatst: 10 mei 2024, 11:43 uur
Onweerwolf schreef:
Die veiligheidsmaatregelen hadden ze in januari al kunnen opvoeren om Israël dit jaar te weren. Iets met een put en een kalf.
Iets zegt me dat de Israëlische regering dan heel hard geroepen dat ze bij de EBU allemaal antisemieten zijn 'omdat ze Joden weren van het Songfestival'.
0
geplaatst: 10 mei 2024, 11:43 uur
Ik bedoelde niet veiligheidsmaatregelen op het Songfestival zelf, maar het feit dat Israël zelf niet veilig genoeg is om op dit moment het Songfestival te organiseren. Er worden nog voortdurend raketten op Israël afgevuurd door Hezbollah, Hamas en op een slechte dag ook door Iran. Het beveiligen van het Songfestival zelf is één ding, maar moet ook veilig zijn om er naartoe te kunnen vliegen, naar hotels te kunnen rijden etc.
3
geplaatst: 10 mei 2024, 11:45 uur
Omdat veel mensen toch een beetje een kater aan dit alles overhouden een leuke compilatie. Laten we de voorpret maar proberen vast te houden:
0
geplaatst: 10 mei 2024, 11:48 uur
SanderT schreef:
Ik bedoelde niet veiligheidsmaatregelen op het Songfestival zelf, maar het feit dat Israël zelf niet veilig genoeg is om op dit moment het Songfestival te organiseren. Er worden nog voortdurend raketten op Israël afgevuurd door Hezbollah, Hamas en op een slechte dag ook door Iran. Het beveiligen van het Songfestival zelf is één ding, maar moet ook veilig zijn om er naartoe te kunnen vliegen, naar hotels te kunnen rijden etc.
Volgens mij was de beveiliging in 2019 (Tel Aviv) ook allemaal wat strenger dan normaal. Toen was de situatie uiteraard niet zoals nu.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.