MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
Geloof het of niet, maar die was zelfs kleiner.

Heb ik nog een hele discussie met m'n vriend over gehad . Dan lijkt Ziggo Dome me wel een perfecte locatie. Ook prachtig geluid.

Nadeel van Ziggo Dome is wel dat er weinig ruimte buiten de zalen is. Voor bijvoorbeeld persruimten (dat kan in Afas Live eventueel) en kleedkamers (er wordt gepraat over tijdelijke aanbouw daarvoor). Voordeel is verder dat je de omgeving tussen station Bijlmer/Arena en Ziggo Dome zo'n beetje kunt inrichten als een festivalterrein. Heel veel mogelijkheden daar. Bovendien is het een klein treinreisje vanaf Schiphol.

In Ahoy kan alles onder een dak. De grootste zaal heeft een vergelijkbare capaciteit als Ziggo Dome. Maar er zijn ook nog twee kleinere zalen (formaat Afas). En ik woon in Rotterdam. Dat lijkt me helemaal maf.

En dan nog voor lijstjesfreaks als ik. Stel de jurering zou volgens het systeem dat ze eerder hadden waarbij jurypunten gecombineerd werden met televote zijn gegaan. Ene Tommy O'Donell berekent dat elk jaar. Hij houdt hierbij de volgorde van de juryvote in de echte uitslag aan.

. In dit

Nederland wint hier ook. En zou zelfs al redelijk snel de leiding nemen. Om uiteindelijk alleen Italie steeds in de buurt te houden. Je kunt hier ook vrij duidelijk zien waar Nederland het verschil maakt. We doen het beter in Oost-Europa dan Italie, Zwitserland en Noorwegen en Rusland blijft weer flink achter in West-Europa.

Hier en daar wat verschillen (Zwitserland naar het podium, de Russen naar de vierde plaats bijvoorbeeld). In dit systeem komen de punten tot stand door de televote top 25 te combineren met de jury top 25.

Op die manier was er trouwens in 2016 wel een andere winnaar geweest. Namelijk Australië. Hij heeft ook andere jaren berekend wat er gebeurd zou zijn als ze toen al het huidige systeem hadden gehad. Daar zijn wel verschuivingen maar geen andere winnaars.

En ineens weet ik waar ik de vibe van Arcade van herken, ja nu pas...... en ook dit vind ik een heerlijk nummer. Niet dat het er op lijkt, maar het ademt eenzelfde sfeer.

Ja, aan dat nummer moest ik ook gelijk denken de eerste keer dat ik Arcade hoorde inderdaad.

starbright boy schreef:
Op die manier was er trouwens in 2016 wel een andere winnaar geweest. Namelijk Australië.

Dat zou ik persoonlijk echt niets hebben gevonden. Ben blij dat Jamala heeft gewonnen ?. Dat was de eerste, en enige, keer, sinds ik het volg, dat mijn favoriete nummer ook daadwerkelijk won.

Het is nu 7 jaar later en ik kan nog steeds zonder problemen de songfestivalpoging 'Chocolate' van Raffaela opdreunen. Het was in ieder geval catchy.

Martial
NewYorkCityLight schreef:
Het is nu 7 jaar later en ik kan nog steeds zonder problemen de songfestivalpoging 'Chocolate' van Raffaela opdreunen. Het was in ieder geval catchy.

Had fluitend naar de finale gegaan, maar ja het Nederlandse stempubliek koos voor de vrouwelijke Winnetou

Ben blij de AVRO/TROS het roer compleet hebben omgegooid wat resulteert in een mooie overwinning voor Nederland deze jaargang

Even wat totaal anders, ik moest er ineens weer aan denken dat we het vorig jaar over een soort Asiavision hadden in dit topic (wat ik een heel gaaf idee vond). Dat werd toen echter niks. Aoibhin zei toen: "Ik had eerder dit jaar al het idee dat het niet van de grond ging komen, omdat er verder nog niets gepland was aan hosting, data, e.d."

Ik dacht: laat ik eens kijken hoe het ermee zit! Maar er schijnt inmiddels een locatie te zijn (het Gold Coast Convention and Exhibition Centre in Australië, én een datum (de week van 30 november-7 december), evenals een rijtje van zeventien landen dat mee zou gaan doen. Ik hoop echt dat dit wat wordt, want ik zou het sowieso gaan kijken. Ik heb sowieso al een interesse in vooral Oost-Aziatische cultuur.

Dat filmpje dat Martial plaatst: zo ging het er bij ons ook aan toe. Heerlijk! Die ontlading inclusief emoties. Ik ben altijd erg koeltjes, misschien wel eens té, maar toen was dat even heel anders. Er kwamen aardig wat emoties los toen

EBU heeft laten weten dat de jurystemming van Wit-Rusland niet correct is doorgegeven in de uitzending en dus ook niet correct is verwerkt in de einduitslag.

Dit is nu de einduitslag:

1. Nederland (498 punten) (was 1e met 492 punten)
2. Italië (472 punten) (was 2e met 465 punten)
3. Rusland (370 punten) (was 3e met 369 punten)
4. Zwitserland (364 punten) (was 4e met 364 punten)
5. Zweden (334 punten) (was 6e met 332 punten)
6. Noorwegen (331 punten) (was 5e met 338 punten)
7. Noord-Macedonië (305 punten) (was 8e met 295 punten)
8. Azerbeidzjan (302 punten) (was 7e met 297 punten)
9. Australië (284 punten) (was 9e met 285 punten)
10. IJsland (232 punten) (was 10e met 234 punten)
11. Tsjechische Republiek (157 punten) (ongewijzigd)
12. Denemarken (120 punten) (ongewijzigd)
13. Cyprus (109 punten) (was 15e met 101 punten)
14. Malta (107 punten) (was 16e met 95 punten)
15. Slovenië (105 punten) (was 13e met 105 punten)
16. Frankrijk (105 punten) (was 14e met 105 punten)
17. Albanië (90 punten) (was 18e met 90 punten)
18. Servië (89 punten) (was 17e met 92 punten)
19. San Marino (77 punten) (was 20e met 81 punten)
20. Estland (76 punten) (was 19e met 86 punten)
21. Griekenland (74 punten) (was 21e met 71 punten)
22. Spanje (54 punten) (was 22e met 60 punten)
23. Israël (35 punten) (was 23e met 47 punten)
24. Wit-Rusland (31 punten) (was 25e met 31 punten)
25. Duitsland (24 punten) (was 24e met 32 punten)
26. Verenigd Koninkrijk (11 punten) (was 26e met 16 punten)

Stel je voor dat het van invloed was op de nummers 1 en 2

Dan hadden we Duncan het gezicht zien hebben van die verliezende Zweed

Wat een puinzooi hebben ze er van gemaakt zo.

EBU - EBU issues statement on Eurovision Song Contest Grand Final Jury result

Noord-Macedonië was dus de winnaar bij de vakjury en niet Zweden..........

Onweerwolf
Godverdomme, moet ik alles weer in mijn Excel file gaan lopen aanpassen.

Edit: nog best veel veranderingen in de eindstand ook. En nieuwe records voor zowel San Marino als Noord-Macedonië.

Onweerwolf schreef:
Godverdomme, moet ik alles weer in mijn Excel file gaan lopen aanpassen.

Ik lees nu ook alle discussies hierover op fan fora en het werpt toch wel een smetje op de winst van Duncan.

Mensen vinden dat Noorwegen bestolen is, want winnaar televoting en nu ook nog eens buiten de top 5 door die domme fouten, en nu blijkt Noord-Macedonië de winnaar van de vakjury en niet Zweden en dat vindt men niks omdat er nu geen extra aandacht voor dat land was bij de laatste momenten.

En wat te denken van de 12 punten voor Israël waar de zanger zo blij mee was. Au! die waren dus niet voor hem......

Al die beelden, blijken nu dus eigenlijk niet terecht te zijn. Koop je de dvd straks en zie je een blije zanger uit Israël, weet je nu dat hij gewoon niks kreeg. Niet grappig.

Veel mensen vinden dit een k*tjaar. Daar baal ik wel een beetje van, want hoe blij ik ook ben met de winst, er hangt nu wel een hoop gedoe omheen en niet eens zozeer over de winst (want die is wel degelijk terecht volgens het systeem zoals het er nu is 50/50).

Onweerwolf
Ze spreken dus van een menselijke fout maar mijns inziens zit de fout dan in het feit dat er klaarblijkelijk voor dit soort situaties geen protocol bestaat waarin dubbel en triple gecheckt wordt of het wel klopt. Iedereen kan fouten maken maar voor zoiets als dit moet een waterdicht systeem zijn.

Onweerwolf schreef:
Ze spreken dus van een menselijke fout maar mijns inziens zit de fout dan in het feit dat er klaarblijkelijk voor dit soort situaties geen protocol bestaat waarin dubbel en triple gecheckt wordt of het wel klopt. Iedereen kan fouten maken maar voor zoiets als dit moet een waterdicht systeem zijn.

Sterker: mensen op Twitter hebben dit ontdekt een aangekaart en zo'n grote organisatie ontdekt zelf helemaal niks?! Dat is toch best merkwaardig te noemen.

Er schijnt ook iets met Polen aan de hand te zijn: die hadden wel in de finale moeten zitten. Ga ik ook eens uitzoeken wat daar nu van klopt.

Dat laatste zou helemaal een schandaal zijn

Laat ik maar een leuk filmpje uit de green room plaatsen dan...

Onweerwolf
aERodynamIC schreef:
Er schijnt ook iets met Polen aan de hand te zijn: die hadden wel in de finale moeten zitten. Ga ik ook eens uitzoeken wat daar nu van klopt.

Schijnt dat een van de juryleden van Tsjechië uitspraken heeft gedaan over haar favorieten die contrasteren met haar daadwerkelijke stemmen en de theorie is daarbij dat ze in tegengestelde volgorde haar punten heeft gegeven.

Dat was het ja. Puinhoop dus.

Wel een memorabel jaar zo: winst voor Nederland, de afgang van Madonna, de controverse rondom Hatari en nu dit gedoe weer.

aERodynamIC schreef:

Meen je niet??

??

Onweerwolf
Die suggestie van Poek (?, ik weet het niet zeker meer) om voorrondes te houden voor juryleden was in ieder geval goud.

Dat was Masimo volgens mij.

Ik lees het nu ook allemaal. Blijkbaar heeft een lid van de Zweedse jury haar lijstje ook verkeerd om ingediend in de tweede halve finale (al had dat gelukkig geen gevolgen voor de plaatsing), en is in 2016 ook al eens zoiets gebeurd in de finale.

Wat een amateuristisch gedoe.

Arrie schreef:

Dan snap ik ook wel dat veel mensen die jury's geen toegevoegde waarde vinden hebben (eigenlijk vond ik dat ook toen ze met hun uitslagen kwamen).

Ik ben blij met het tegenwicht voor diaspora stemmen en dat ze gemiddeld genomen de kwaliteit toch wat meer naar boven halen, maar dat een klein clubje nitwits zo'n enorm stempel op de uitslag drukt is toch ook wel een ding. Zeker omdat ze tegenwicht moesten vormen en wat je dus totaal niet terug ziet: want ze stemmen nog erger op hun vriendjes dan de televoters doen. Hoe serieus moet je die lui dan nog nemen? Of wat dacht je van het schandalige stemgedrag in Rusland die geen enkel hoog scorend land bij de bookmakers punten gaf. Dat moet dan de vakjury zijn.

Het blijft lastig.

Onweerwolf
Arrie schreef:
Dat was Masimo volgens mij.

Ik lees het nu ook allemaal. Blijkbaar heeft een lid van de Zweedse jury haar lijstje ook verkeerd om ingediend in de tweede halve finale (al had dat gelukkig geen gevolgen voor de plaatsing), en is in 2016 ook al eens zoiets gebeurd in de finale.

Bij De Witte Trui gebeurt het ook hoor. Afgelopen jaar niet maar daarvoor wel een stuk of 4 keer. Sommige mensen hebben gewoon een blinde vlek voor dat soort dingen. Die veronderstellen onbewust dat ze weten hoe het moet en het komt nooit bij ze op om dubbel te checken om ze het wel volgens de regels doen, laat staan om te bedenken wat de eventuele gevolgen zouden kunnen zijn als zij een fout maken.

(edit: de fouten bij De Witte Trui zijn er door mij allemaal uitgehaald voordat de eindstand bekend werd gemaakt. )

Ik vond dit jaar echter niet dat ze de kwaliteit meer naar boven halen. Het idee van een jury is dan nog wel oké, maar als dat in de praktijk betekent dat eigenzinnigheid maar beneden wordt gehaald.... Hoe werkt dat eigenlijk? Hebben ze nog criteria waarop ze hun oordeel moeten baseren? Of is het echt domweg een top 10 insturen?

Onweerwolf schreef:
(quote)

(edit: de fouten bij De Witte Trui zijn er door mij allemaal uitgehaald voordat de eindstand bekend werd gemaakt. )

En dat dat hier niet is gebeurd, dat vind ik amateuristisch.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:38 uur

geplaatst: vandaag om 11:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.