menu

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
geplaatst:
Arrie schreef:
Ik vond dit jaar echter niet dat ze de kwaliteit meer naar boven halen. Het idee van een jury is dan nog wel oké, maar als dat in de praktijk betekent dat eigenzinnigheid maar beneden wordt gehaald.... Hoe werkt dat eigenlijk? Hebben ze nog criteria waarop ze hun oordeel moeten baseren? Of is het echt domweg een top 10 insturen?

Juryleden rangschikken alle nummers en vervolgens worden op basis daarvan de stemmen van de totale jury berekend. Voor zover mij bekend kunnen ze zelf bepalen wat de criteria voor hun rangschikkingen zijn. (Hetgeen volgens mij ook niet anders zou moeten want dan is het hek van de dam.)

geplaatst:
Ja, wel mee eens. Het voelt voor mij alleen wel krom dat vier (?) mensen per land net zo’n grote invloed hebben als de rest van dat land. Dat moet dan wel echt gerechtvaardigd worden door een zekere deskundigheid en ik vraag me af of die er wel altijd is...

Zullen we anders volgend jaar een musicoloog in de jury neerzetten?

geplaatst:
Overigens is het gevolg nu wel dat zowel de jurywinnaar als de televote winnaar niet de Top 5 hebben gehaald. ik ben benieuwd of dat resulteert in minder klassieke ballads en oppervlakkige guilty pleasures in de toekomst.

geplaatst:
Ik vind sowieso dat de jury's veel groter zouden moeten zijn. Het liefst een stuk op 20 mensen. Daarnaast zou er een systeem kunnen worden opgezet waarin juryleden gekozen worden die hun sporen hebben verdiend in meerdere takken van sport én in meerdere genres. Dat je bijvoorbeeld minimaal 1 electronica DJ hebt, maar ook een producer van rockalbums, iemand die klassiek of jazz aan het conservatorium heeft gestudeerd, iemand die zich professioneel bezig houdt met een mainstream hitparade, etc.

geplaatst:
Onweerwolf schreef:
Ik vind sowieso dat de jury's veel groter zouden moeten zijn. Het liefst een stuk op 20 mensen. Daarnaast zou er een systeem kunnen worden opgezet waarin juryleden gekozen worden die hun sporen hebben verdiend in meerdere takken van sport én in meerdere genres. Dat je bijvoorbeeld minimaal 1 electronica DJ hebt, maar ook een producer van rockalbums, iemand die klassiek of jazz aan het conservatorium heeft gestudeerd, iemand die zich professioneel bezig houdt met een mainstream hitparade, etc.

2019.... het jaar waar ik het niet vaak genoeg met je eens kon zijn

geplaatst:
Ik vind dat ook een heel sterke opmerking. Kan me er helemaal in vinden.

geplaatst:
aERodynamIC schreef:
(quote)

2019.... het jaar waar ik het niet vaak genoeg met je eens kon zijn

Nog even doorbijten, we zijn bijna halverwege.

geplaatst:
Arrie schreef:
Ik vind dat ook een heel sterke opmerking. Kan me er helemaal in vinden.

Ja, je zou gewoon simpelweg de organiserende omroep van het land dat deelneemt kunnen verplichten om een juryvoorstel te schrijven waarin ze uit de doeken doen wie ze willen laten jureren en waarom en dan kan de EBU gewoon een jury commissie instellen die beoordeelt of het juryvoorstel voldoende voldoet aan de diversiteitseisen.

geplaatst:
Onweerwolf schreef:
Edsilia > Duncan.
Ik neem aan na de puntenverandering dat ze niet meer gelijk staan?

Bizar gedoe weer zeg met die punten.. Erg sneu voor Noorwegen ook.

geplaatst:
Aan de jury van Griekenland en Cyprus kan sowieso wel wat worden gedaan.

geplaatst:
oh wat had ik Polen graag in finale gezien....

geplaatst:
Onweerwolf schreef:

Dit zo'n beetje en bij voorkeur iets verzinnen waardoor jury's van een land niet in contact met elkaar mogen zijn (is lastig, I know). En als San Marino (of als ze ooit weer meedoen: Monaco) er niet jaarlijks 20 bij elkaar krijgen kun je die nog officieel toestemming geven voor minder.

Er zijn een paar dingen de het songfestival min of meer hebben gered in het verleden. Zonder Oost-Europa, afschaffing van de taalregel en televoting was het wellicht een braaf festival geworden waar het publiek ernstig van was vergrijsd en er keurige ballades van Ierland en UK hadden gewonnen met af en toe een ander land. En hadden we dit jaar, als het nog bestond, de 16e Ierse overwinning gevierd.

Zonder de tweede halve finale en herintroductie van de jury was het een festival geworden waarbij vooral Oost-Europese en misschien Scandinavische landen hadden gedomineerd en waar het alleen nog meer was gegaan om op te vallen in de massa en waren er langzaam maar zeker steeds meer landen afgehaakt (zoals bijvoorbeeld Oostenrijk al een tijdje, veel mensen zijn dat al weer vergeten, maar van 2006 tot en met 2010 deden ze maar een keer mee). Turkije, Armenië en Rusland bijna standaard een plekje in het linkerrijtje en alle voormalig Joegloslavische landen, Baltische staten en Scandinavische landen heel veel kans op de finale, want die begonnen al met veel gegarandeerde punten. Het feit dat het festival in de hele geschiedenis niet zo gevarieerd geweest is als de laatste jaren heeft ook echt te maken met de terugkeer van de jury. Ondanks dat ze de laatste jaren echt conservatiever lijken te worden.

Dat is precies wat de jury echt flink evenwichtiger maakt. Ondanks dat er ook bij de jury best bedenkelijke zaken te zien zijn werkt het behoorlijk goed. Maar het kan inderdaad beter. Met de voorstellen hierboven. Daar mag wat mij betreft ook nog wel een leeftijdseis bij waardoor in elk geval er mensen onder de 25 in de jury moeten zitten en graag ook mensen van boven de 65. Nu is het toch wel heel veel 30-55 ongeveer. Ergens zou ik het liefst ook anonieme juryleden zien, maar dat vind ik een lastige, want dat wekt ook niet meteen vertrouwen.

En gedoe in de jury's is van alle tijden. Het verhaal gaat dat op het eerste festival, in 1956, Luxemburg niemand wist die wilde jureren voor hen en dat ze aan Zwitserland gevraagd hebben of zij niet twee juryleden konden regelen voor ze. Dus jureerden er twee Zwitserse juryleden voor Luxemburg, En wie won er dat jaar ook al weer...?

geplaatst:
Kijk en vergelijk trouwens:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=0inRcgbdKuY

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

https://www.youtube.com/watch?v=4VGAiZaRUX4

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

https://www.youtube.com/watch?v=DrsPKw2i8dk

https://www.youtube.com/watch?v=ONS7-16rrOo

Het beste filmpje is het filmpje met inzendingen die gered zijn door de televote (al zitten daar ook een paar vreselijke dingen tussen), maar vooralsnog zijn de twee filmpjes met geredde inzendingen wat mij betreft aanzienlijk beter dan de twee filmpjes met inzendingen die het niet hebben gehaald.

Paar opmerkelijke verassingen en dingen die ik vergeten was ook wel. De enige Zweedse non-qualifier is weggestuurd door de jury. Als het aan de jury had gelegen had Belgie geen Blanche maar wel Willoof Bay in de finale gehad. Harel Skaat was gesneuveld met alleen televote, Hovi Star ook. Kedvesem was weer door de jury weggestemd. De jury heeft Azarbeidzjan een paar keer geholpen en het publiek heeft gezorgd dat het beste nummer van Valentina Monetta sneuvelde en zorgde er juist voor dat een veel minder nummer de finale wel haalde.

Voor Nederland is Waylon doorgegaan door de jury, Joan Franka is gesneuveld door de jury en het publiek stuurde Trijntje weg,

geplaatst:
Vermoord door de jury: Who See, Sofi & Joan, in alle 3 gevallen een schande.

SCHANDE!

Met de inzendingen die door de televoters zijn omgelegd heb ik dan weer veel minder moeite. Alleen Amber, The Humans en Izabo hadden van mij zeker doorgemogen maar dat zijn op zijn best hoge middenmoters. Verder zit daar veel meer bagger bij dan aan de andere kant van de medaille.

geplaatst:
Mahmood nog sterk met een #13e positie in Spotify. Tipparade positie erbij plus een binnenkomst vandaag in de 538 Top 50!

geplaatst:
Eurovisie in de single top 100
#1 Arcade Duncan Laurence
#18 Soldi - Mahmood
#47 She Got Me - Luca Hänni
#49 Too Late For Love - John Lundvik
#55 Spirit In The Sky - Keiinno
#69 Chameleon - Michela
En in de tiplijst van de single top 100 vinden we nog:
#2 Friend Of A Friend - Lake Malawi
#8 Replay - Tamta
#19 La Venda - Miki Nunez
#28 Truth - Chingiz

6 in de top 100, 4 in de tiplijst. Vorig jaar was dat 4 in de top en 4 in de tiplijst (al stond er niks hoger dan nummer 40). In 2017 waren het er ook 6 in de toplijst en 5 in de tiplijst.

Dooorgaans is volgende week bijna alles al weer weg. Voor Mahmood zit er misschien meer in en Duncan Laurence blijft dit jaar natuurlijk ook nog wel even.

geplaatst:
Om een blijvende hit te scoren is het ook handig om op de radio gedraaid te worden. De binnenkomer in de 538 Top 50 is alvast één draaibeurt maar ik ben benieuwd of het meer wordt.

geplaatst:
starbright boy schreef:

En gedoe in de jury's is van alle tijden. Het verhaal gaat dat op het eerste festival, in 1956, Luxemburg niemand wist die wilde jureren voor hen en dat ze aan Zwitserland gevraagd hebben of zij niet twee juryleden konden regelen voor ze. Dus jureerden er twee Zwitserse juryleden voor Luxemburg, En wie won er dat jaar ook al weer...?

Ja je mocht toen ook op jezelf stemmen. Die regel hebben ze meteen daarna ook afgeschaft.

geplaatst:
En dan zit je een beetje te lezen over de geschiedenis van Eurovisie en dan kom je zomaar ineens dit tegen:

https://www.youtube.com/watch?v=L6aYJfGXfNc

Had iemand me niet even kunnen vertellen dat dit bestaat? Het is echt enorm zonde dat ik dit in 2001 niet heb gezien, dan was ik waarschijnlijk acht minuten lang de kamer rond gestuiterd. En ik was een heel rustig kind, hè?

Gewoon Aqua én Safri Duo. Ik was een enorme Aqua-fanboi en Played-a-Live was ik ook he-le-maal gek van.

Wel een geinig optreden ook, hoewel helemaal geplaybackt. "Hiya Barbie!" "Fuck off Ken!".

geplaatst:
Haha herkenbaar, Doctor Jones & Turn Back Time staan nog steeds in mijn playlist net als Played-a-Live

geplaatst:
Duncan bescheiden binnen op 67 in de UK.

Als de grote radiozenders het nu gaan oppakken kan het nog wel flink gaan stijgen
Sowieso BBC Radio1 als ie daar op de playlist komt

geplaatst:
In Vlaanderen binnen op nummer 2 trouwens.
En in Zweden op nummer 6.
Ierland nummer 37.

En in maart volgend jaar kondigt Duncan een Ziggo Dome-concert aan. En is op een soort promotietour nu. Zat bij de BBC in een ochtendshow en zong in The Voice in Vlaanderen.

geplaatst:
starbright boy schreef:
Eurovisie in de single top 100
#1 Arcade Duncan Laurence
#18 Soldi - Mahmood
#47 She Got Me - Luca Hänni
#49 Too Late For Love - John Lundvik
#55 Spirit In The Sky - Keiinno
#69 Chameleon - Michela
En in de tiplijst van de single top 100 vinden we nog:
#2 Friend Of A Friend - Lake Malawi
#8 Replay - Tamta
#19 La Venda - Miki Nunez
#28 Truth - Chingiz

6 in de top 100, 4 in de tiplijst. Vorig jaar was dat 4 in de top en 4 in de tiplijst (al stond er niks hoger dan nummer 40). In 2017 waren het er ook 6 in de toplijst en 5 in de tiplijst.

Dooorgaans is volgende week bijna alles al weer weg. Voor Mahmood zit er misschien meer in en Duncan Laurence blijft dit jaar natuurlijk ook nog wel even.

'Soldi' schijnt wel op de radio gedraaid te worden. Hoop dat er een hit in zit. Heerlijk nummer.

Ik draai de Eurovisie CD nog best veel. Ik vind 2019 echt een goed jaar. Ook de 13 in een dozijn nummers als 'Like It', 'Chameleon', 'She Got Me' of 'Replay' kan ik prima hebben. Hopelijk motiveert dit mij om volgend jaar wat eerder aan te haken dan een paar dagen voor het festival.

geplaatst:
NewYorkCityLight schreef:
(quote)

'Soldi' schijnt wel op de radio gedraaid te worden. Hoop dat er een hit in zit. Heerlijk nummer.

Ik draai de Eurovisie CD nog best veel. Ik vind 2019 echt een goed jaar. Ook de 13 in een dozijn nummers als 'Like It', 'Chameleon', 'She Got Me' of 'Replay' kan ik prima hebben. Hopelijk motiveert dit mij om volgend jaar wat eerder aan te haken dan een paar dagen voor het festival.

Waar de rest van de inzendingen nu onderuit duikelen in Spotify (gemiddeld -15 posities) stijgt Mahmood nog vandaag zelfs een plekje omhoog naar #16. Lijkt lekker te gaan zo een week na de finale!

geplaatst:
catdog schreef:
(quote)

Waar de rest van de inzendingen nu onderuit duikelen in Spotify (gemiddeld -15 posities) stijgt Mahmood nog vandaag zelfs een plekje omhoog naar #16. Lijkt lekker te gaan zo een week na de finale!

Als ik kijk staat 'ie op #70.

geplaatst:
Da's wereldwijd denk ik? Robin heeft het over Nederland.

geplaatst:
Aha.

geplaatst:
NewYorkCityLight schreef:
Hopelijk motiveert dit mij om volgend jaar wat eerder aan te haken dan een paar dagen voor het festival.

Zou leuk zijn, de voorpret hier is elk jaar weer een gezellige tijd.

geplaatst:
Portugal heeft de Barbara Dex Award gewonnen. Vind dat echt niet terecht.

geplaatst:
Arrie schreef:
Portugal heeft de Barbara Dex Award gewonnen. Vind dat echt niet terecht.

Nee, ik vond het zelfs wel passen bij hem. In tegenstelling tot andere pakjes die ik voorbij zag komen.

Sowieso onterecht verguisd en of onbegrepen dit jaar.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:36 uur

geplaatst: vandaag om 04:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.