menu

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
geplaatst:
De man die achtste werd dit jaar en een slecht verliezer bleek (over Duncan Laurence: “The song was good, but the staging was weak. I think our performance was better.”), doet nu zelf een poging om Arcade te coveren.

Roept u maar......

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=zmebAaVF8vo

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

De dame is Elina die uitkwam voor Estland in 2018.

geplaatst:
Amsterdam gaat het niet worden volgend jaar:

Privacy settings - ad.nl

Hopelijk dan toch echt Rotterdam

geplaatst:
Graag in Rotterdam. Lijkt me echt leuk om een keer in my hometown te hebben. In de race zijn naast Rotterdam nu nog Arnhem (die overeen moet komen om Vitesse twee maanden uit het Gelredome te gooien, verder wel wat twijfels infrastructuur), Utrecht (waar het gemeentebestuur niet erg enthousiast lijkt, kans lijkt groot dat zij de volgende zijn die afhaken), Maastricht (veel inzet, maar MECC blijft een zaal met twijfels) of Den Bosch (ook hier: infrastrctuur, hotelkamers zou weleens een dingetje kunnen worden denk ik). Rotterdam heeft ook nog genoeg te doen, maar de lijkt echt wel heel duidelijk koploper. Internetenquetes zijn niet al te betrouwbaar maar het AD/Rotterdam had er laatst een waarin gevraagd werd of de gemeente de portemonnee moest trekken voor het songfestival. 89% ja was de uitslag. Zegt toch ook wel iets denk ik. Er zijn ook genoeg ideeën in de stad. En genoeg locaties voor allerlei side-events. De bedoeling is schijnbaar dat het ook nog eens langer feest is omdat het de 65e editie van het songfestival is. Lijkt alsof daar ook nog iets mee gedaan gaat worden (gokje: tentoonstelling in de Kunsthal als Rotterdam het gaat worden?)

Het afhaken van Amsterdam verbaast me wel een beetje en dan vooral de reden. Al weten we niet wat er achter de schermen gebeurd is. Ik denk dat het feit dat formule 1 in Zandvoort waarschijnlijk een week eerder zit, de voetbalcompetitie in zijn beslissende fase zit, Sail als een van de grootste Amsterdamse evenementen er in 2020 ook weer is en Amsterdam liever iets minder toeristen heeft dan meer ook wel een rol heeft gespeeld.

En Chingiz bevestigt vooral wat ik al dacht. Een vrij matige zanger die op het songfestival gedragen werd door een flinke basis aan achtergrondzang. Hier is het in het laag is het wel ok, maar als hij de hoogte ingaat loopt hij snel tegen de grenzen van zijn stem aan zullen we maar zeggen. En dan hebben we het nog niet over het suffe arrangement gehad. Heb betere covers gehoord.

geplaatst:
Het schijnt Maastricht te gaan worden.

geplaatst:
Poles Apart schreef:

De geruchten zeggen het ja. Afwachten maar (en dan zou Giel toch gelijk krijgen).

Vanavond Duncan in Paradiso gezien: ongelooflijk goed. Hoe soepel hij met zijn stem om gaat. Ik had hem al hoog zitten als artiest, maar de waardering is alleen maar toegenomen.

Zeer fijn optreden.

dix
geplaatst:
Poles Apart schreef:

Klopt. AndrÄ— Rieux heeft al een partytent toegezegd.

geplaatst:
Ach ja, de ene dag zeggen "insiders" in de krant dat het Maastricht wordt, de andere dag zie ik weer iemand op TV die wel heel erg zeker lijkt te weten dat het Rotterdam gaat worden. Denk dat het allemaal onderdeel van de lobby is eerlijk gezegd.

Heb zelf de indruk dat de campagne van Maastricht heel erg moet uitstralen dat ze het al binnen hebben, opdrachtje van een reclamebureau denk ik. Verder heel veel nadruk op het Europese karakter van Maastricht, al is dat vooral het verdrag van Maastricht en het songfestival koppelen aan de EU kan voor EBU juist ook weleens te politiek aanvoelen. Ik denk dat ze juist blij zijn dat het in een politiek onomstreden land is dit jaar. En de EU zelf is dat juist weer niet. Had die ongenode gast vorig jaar tijdens het Britse optreden ook niet iets te melden over Brexit? Ook aan Rotterdam kun je zien dat daar ook reclamemensen bij betrokken zijn en die proberen heel erg nadrukkelijk in te spelen op waar ze gevoelig voor lijken te zijn bij EBU (diversiteit, jong, inclusief). Utrecht lijkt een project van een paar liefhebbers in de gemeente samen met de Jaarbeurs zonder dat de gemeente ook maar een moment echt zin heeft gehad. De Bossche campagne komt op mij nogal houtje-touwtje over, een beetje zoals we de songfestival inzendingen 10 jaar terug aanpakten en in wat ik van Arnhem heb gezien zit niet zo heel veel lijn maar die koppelen het aan 75 jaar bevrijding.

Twee steden over. Maar de NOS zegt pas volgende week welke. Zou een stunt zijn als Rotterdam òf Maastricht al af zouden vallen, maar Arnhem zou volgens mij ook nog best kunnen. Al schijnen "ingeweiden" te zeggen dat het Maastricht vs. Rotterdam gaat zijn. Den Bosch en Utrecht lijken volkomen kansloos in elk geval, volgens mij voldoen ze beiden niet aan de eisen.

Schijnt zo te werken dat de NPO een voorkeur bij EBU neerlegt en (in dit geval) één alternatief en dat de EBU de knoop (na een bezoek aan beide steden) doorhakt, rekening houdend met de voorkeur van de NPO. Maar volgende week gaat de NOS dus alleen zeggen welke twee steden door zijn en niet waar hun voorkeur ligt.

geplaatst:
Het lijkt wel of die stedenstrijd ook elk jaar belangrijker wordt of in elk geval meer in de spotlights terecht komt.

Op deze manier hou je het Songfestival wel het hele jaar levendig

Nu Nederland heeft gewonnen lijkt het Songfestival populairder dan ooit. Voorheen werd er laatdunkend over gedaan en nu is het behoorlijk populair, zeker ook onder jongeren.
Alleen al het enthousiasme in die steden (uiteraard zien ze ook flink wat euro-tekens die het oplevert).

Ook op deze site zag je dat langzaam ontstaan. Toch het 'Anouk-effect' denk ik en Duncan maakt het helemaal af uiteraard.

geplaatst:
Heb ook weleens het idee gehoord dat die aandacht voor de stedenstrijd er gekomen is om het songfestival langer levendig te houden. Dat zou best een bewuste keuze kunnen zijn. Veel van de jongere en veel van de fanatiekere fans volgen het ook via wiwibloggs en andere sites en die willen graag content buiten het seizoen. Volgens mij werd er vroeger gewoon intern overlegd en hoorde je ergens in januari waar het gehouden werd. Terwijl wat ze nu doen een miniversie van de Olympische Spelen stedentoewijzing lijkt te zijn soms.

Anouk verdient inderdaad een standbeeld voor eurovisiefans zoals ons. Zonder haar was die ommekeer er niet gekomen. En zeker niet zo snel en zo consequent. Eerst 8 jaar geklungel zonder finale en daarna 8 jaar met 7 keer finale. Het verschil is echt bizar groot. En veel meer mensen die het leuk vinden.

geplaatst:
starbright boy schreef:
En veel meer mensen die het leuk vinden.

Vooral bij de jongere generatie is het enorm gaan leven. Mijn leerlingen (7-9 jaar) waren helemaal into het Songfestival. Ze mochten lang opblijven van hun ouders, en ik moest gelijk denken aan mijn eigen jeugd waar 'wij' dat ook allemaal mochten. Je had het er de volgende dag dan nog over. Dat was nu ook het geval en dat kwam niet eens door mij

Bij het concert van Duncan waren opvallend veel jongeren aanwezig. Dan kan je zeggen dat het allemaal bakvissen waren, maar die kunnen ook idolaat worden van een andere artiest die niks met het Songfestival te maken heeft, dus dat is het niet. En hoe vaak ik nu al niet gehoord heb van mensen dat ze in 2020 erbij willen zijn.......... en zoals gezegd ook op deze site zie je wel een ommekeer de laatste paar jaar. Het is niet alleen maar een heel klein clubje dat zich doorlopend moet verweren tegen de zogenaamde liefhebbers van echte muziek zoals ooit het geval was.

Hopelijk houden we dit vast. Moet mogelijk zijn, want je ziet dat alle landen het nu veel serieuzer nemen gezien de keuzes voor de nummers die ze maken. De idioterie is er een beetje vanaf en er wordt toch wel gezocht naar de betere popnummers.

En nu maar hopen dat Rotterdam het gaat worden. Zou voor mij super zijn om het dan zo dicht bij huis mee te kunnen maken, en dan hoef ik niet eens kaarten te scoren om erbij te kunnen zijn, de sfeer in de stad lijkt me dan al leuk genoeg

geplaatst:
Even iets heel anders; is het iemand wel eens opgevallen dat het lijkt alsof de Nederlandse inzending van 1965 een rechtstreekse reactie lijkt op die van 1964? De tekst van Anneke Grönloh's 'Jij Bent Mijn Leven' is knap stompzinnig en de tekst van ''t Is Genoeg" van Conny Vandenbos staat er inhoudelijk echt volledig haaks op. Anneke laat haar vent bewust over haar heen lopen terwijl Conny hem er uit schopt. In historische context van het feminisme dat in de 60's zeker actueel was vind ik dit mooi om te zien.

https://www.youtube.com/watch?v=mT51r1Up21A

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

https://www.youtube.com/watch?v=biu20ms4udc

geplaatst:
Onweerwolf Ja, vooral dit jaar toen ik een nieuw NL-lijstje maakte viel me dat echt op. Gronloh's nummer kon toen volgens mij al niet bij iedereen. Kan me niet voorstellen dat er niet een hoop mensen waren die zich eraan stoorden. Vandenbos kwam trouwens een jaar later met een vergelijkbaar maar veel beter nummer, het geweldige "Ik ben gelukkig zonder jou", waarvan de tekst werd geschreven door Hanny Meijer en dat is de moeder van Frits Spits. Ik vind het nummer fantastisch triomfantelijk.

https://www.youtube.com/watch?v=97zOFvfypNc

Een ander opmerkelijk feit is dat de tekst van 'T is Genoeg geschreven werd door Karel Prior. Dat was tevens de producent van het nationaal songfestival. Dat was natuurlijk niet helemaal zuiver dus stond het officieel op de meisjesnaam van zijn vrouw. Daarmee wordt het vermoeden wel sterker dat het een bewuste reactie op het nummer van vorig jaar was en dat Prior zich daar aan had geërgerd.

geplaatst:
Ja, 'Ik Ben Gelukkig Zonder Jou' is fantastisch. Op dat nummer klinkt ze als de vrouwelijke Boudewijn De Groot en ook muzikaal gezien had het meer dan uitstekend in zijn oeuvre gepast. Een van de beste Nederlandstalige songs ooit.

Dat van Karel Prior wist ik niet. Ik had juist wel even gekeken wie de teksten voor de nummers hadden geschreven en kwam dus inderdaad bij zijn vrouw uit. Interessant!

geplaatst:
Ik zie het ook wel gebeuren hoor... krijgt die vervelende Beelen toch gelijk.

Leuk voor Duitsland en België

geplaatst:
Alleen Rotterdam en Maastricht nog in race voor Songfestival | NOS

De naam van het artikel zegt genoeg.

Ik zou het persoonlijk erg leuk vinden als het ESF naar mijn woonplaats Maastricht komt.

geplaatst:
Niet verrassend dus. En ik denk dat we er nu wel vanuit kunnen gaan dat het Maastricht gaat worden, gezien de voorkeur van de EBU.

Porcupine Head schreef:
En de Nederlandse inzending 'Arcade' is voor het eerst te horen geweest. Wel leuk, maar dit gaat niet aanslaan bij het songfestivalpubliek, denk ik.

Maastricht mag het niet worden, want daar roepen ze blijkbaar rare dingen

geplaatst:
Ik vind het wel jammer als het naar Maastricht gaat. Alsnog ver reizen voor mij en meer concurrentie vanuit België en Duitsland om de kaartjes.

geplaatst:
NewYorkCityLight schreef:
Ik vind het wel jammer als het naar Maastricht gaat. Alsnog ver reizen voor mij en meer concurrentie vanuit België en Duitsland om de kaartjes.

Dat vind ik ook (en dan zet ik mijn persoonlijke voorkeur even buitenspel), daarbij willen veel buitenlanders naar Amsterdam. Mag je wat van vinden, maar ik snap het wel. Dan is die stad vanuit Rotterdam een stuk makkelijker te bereiken, en laten we Schiphol niet uit het oog verliezen.

Het schijnt zelfs voor noorderlingen gunstiger te zijn qua afstand als het in Rotterdam wordt gehouden. Bovendien lijkt het me wel zo slim om Nederland volledig te laten profiteren van alles wat ze er nu in moeten gaan stoppen, i.p.v. Duitsland en België flink mee te laten genieten (iets met lusten en lasten).

Daarbij: op tv merk je niet veel van in welke stad het gehouden gaat worden. De naam staat wel vermeld in alle promo (cd/dvd/logo etc.) en het is vooral voor de aanwezige fans belangrijk (en daar heeft ieder z'n eigen voorkeur).

Toch denk ik dat ze lekker dwars willen doen en mee willen gaan in de kritiek 'altijd maar die randstad'. Prima, maar of je daar dan dit Songfestival voor in moet zetten na 44 jaar daarop te hebben moeten wachten?!

Hoe dan ook: moest ik mijn centen erop in gaan zetten dan doe ik dat op Maastricht (waar ik persoonlijk vurig hoop op Rotterdam).

NPO positief over songfestivallocatie Maastricht: Privacy settings - ad.nl

geplaatst:
aERodynamIC schreef:

Hoe dan ook: moest ik mijn centen erop in gaan zetten dan doe ik dat op Maastricht (waar ik persoonlijk vurig hoop op Rotterdam).

Ben er ook bang voor. Maar goed, dat die locatie voor mij minder de voorkeur heeft zal de pret niet mogen drukken. Ik ga alsnog proberen erbij te zijn .

geplaatst:
Ik zou het eigenlijk ook leuker vinden als het Eurovision 2020, The Netherlands gaat worden. Helaas hebben ze dat nooit zo gedaan, maar van mij mag het. Het gaat toch om het land dat gewonnen heeft?!

geplaatst:
Ongelooflijk, maar dit nummer verveelt me nog steeds niet. Ook deze versie is schitterend!

https://www.youtube.com/watch?v=LEibQkljoiA

Op 30 augustus wordt bekend welke stad het gaat worden: Maastricht of Rotterdam.

Opvallend, want het zou half augustus al bekend worden.

https://www.youtube.com/watch?v=4MKAf6YX_7M

Wordt dit de toekomst van de muziek? Leuke bekende hits in een blender gooien en een algoritme er een soort mega mash-up van laten maken?

Gast
geplaatst: vandaag om 14:32 uur

geplaatst: vandaag om 14:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.