MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
Poek schreef:
Nog niet geluisterd, maar kan interessant zijn:

Russia sends punk-pop-rave band Little Big to Rotterdam.

Concurrentie voor IJsland en Litouwen wellicht? Zeer interessante keuze.

Dit is een ouder nummer van ze. Ze stonden in 2014 al op Lowlands en ook in zalen als De Melkweg, Doornroosje en Paradiso.... en zijn heel bekend in Rusland (ook wel bekend om hun onderbroekenlol zoals het nummer Big Dick)

Dit jaar is het Monty Python's The Ministry of Silly Walks lijkt het wel

En hoe Little Big in de Melkweg was?

Zo dus

Georgië:

Die tekst is beroerd, de uitspraak ook. Middle of the road rock. Niet mijn ding.

1. Litouwen
2. Australië
3. Slovenië
4. Italië
5. België
6. Roemenië
7. Duitsland
8. Noorwegen
9. Oekraïne
10. Albanië

11. IJsland
12. Tsjechië
13. Kroatië
14. Polen
15. Spanje
16. Verenigd Koninkrijk
17. Griekenland
18. Servië
19. Estland
20. Armenië

21. Moldavië
22. Wit-Rusland
23. Georgië
24. Frankrijk
25. Letland

En we hebben Israël:

1. Litouwen
2. Australië
3. Slovenië
4. Israël
5. Italië
6. België
7. Roemenië
8. Duitsland
9. Noorwegen
10. Oekraïne

11. Albanië
12. IJsland
13. Tsjechië
14. Kroatië
15. Polen
16. Spanje
17. Verenigd Koninkrijk
18. Griekenland
19. Servië
20. Estland

21. Armenië
22. Moldavië
23. Wit-Rusland
24. Georgië
25. Frankrijk
26. Letland

Derde plaats, denk ik.

ohmusica
Een lied uit duizenden een gospel/soul balled. Begint heel sober en ontvouwt zich gaandeweg. Lijkt heel goed te passen bij Jeangu Macrooy, een persoonlijk lied.

Uitstekend uitstekend uitstekend.

Zeker niet slecht, maar wellicht wat te vlak (weinig opzienbarend) om echt te blijven hangen bij het publiek.

Zwitserland:

Hmmm, ik krijg een beetje een ‘voor-het-zingen-de-kerk-uitgaan-gevoel’ bij de inzending van Jeangu Macrooy. Het nummer bouwt mooi op, maar op het moment dat er een climax lijkt aan te komen, wordt het nummer ineens abrupt afgebroken. Ik weet het nog niet zo met dit nummer. Lijkt een typisch lied wat nog moet groeien, en dat zijn vaak liedjes die op het ESF met 2-0 achter staan. Dit wordt geen winst, denk ik.

Ik heb het nummer van Jeangu een paar keer beluisterd, maar het doet me echt helemaal niets. Ik vind het zelfs enigszins pretentieus en onoprecht overkomen. Z'n stem vind ik ook niet echt mooi en de melodie van het nummer evenmin. Daarnaast vraag ik me ook af: waar moeten de televotes vandaan komen? Welk land zou hierop/hiervoor stemmen? Volgens mij wordt dit een flop.

Verder vind ik dit een heel slecht jaar. Er zijn tot op heden slechts drie nummers die ik vrijwillig zou opzetten, dat zijn die van Litouwen (leuke visuele gimmick en catchy refrein), Roemenië (eigentijds en minimalistisch) en Armenië. Dat nummer van Armenië is echt zó slecht dat het gewoon leuk is. Echt zo'n typisch zoutloos Europees mokkel die denkt dat ze helemaal "ghetto 'n hood" is.

Italië vond ik aanvankelijk ook wel aardig, maar ben er inmiddels alweer op uitgekeken. Er waren veel betere nummers in Sanremo dit jaar.

Porcupine Head schreef:
Het nummer bouwt mooi op, maar op het moment dat er een climax lijkt aan te komen, wordt het nummer ineens abrupt afgebroken..

Ik heb hetzelfde gevoel. Vind het nummer best prima en het bouwde lekker op.... naar iets dat uiteindelijk niet komt en afgekapt wordt, vanwege de 3 minuten regel. Zonde. Ik luister nu naar een halve song heb ik het idee. Nee, ik had er erg veel vertrouwen in bij Jeangu, maar dat is toch een beetje negatief uitgevallen.

Hendrik68
Ik vind het een prima nummer. Inderdaad wel een heel subiet einde, dat mogen ze nog wel even bijschaven. Verder geen idee waar dit heen gaat. Als Duncan met zo'n B-nummer kan winnen kan iedereen winnen. Jeangu dus ook.

Ik heb hier echt helemaal niets mee. Ik kan me niet voorstellen dat je zoiets schrijft en dan denkt ''Ja dit is echt heel goed''. Laat staan dat je denkt ''Dit ga ik opnemen''. ''Misschien wil ik hier wel mee proberen naar het songfestival te gaan''. En dan wordt het nog uitgekozen ook.

De uitvoering zal vast heel mooi zijn maar ik voorspel een hele grote flop.

Nu ook in uitstekende kwaliteit beluisterd. Het is allemaal wel erg slow dit jaar en onverwachte, abrupte eindes zijn blijkbaar in.

Bij Arcade had ik gelijk al een wow-gevoel, dat heb ik hier niet. The Common Linnets moesten ook groeien dus ik schrijf Jeangu niet af, maar in een jaar waar het allemaal hetzelfde tempo is gaat hij de winst niet pakken en misschien een middenmoter blijken te zijn. Daarbij heeft hij de pech gelijk in de finale te staan, wat altijd een nadeel is. Mensen hebben niet zo iets van 'dat is dat mooie nummer dat we van de week al hoorden'.
En, hoe hard ook: de handjes gaan niet snel op elkaar in het oostblok voor donkere artiesten is in het verleden al gebleken.
Het kan alle kanten op met dit nummer. De staging zal wederom belangrijk gaan worden.

Zwitserland past precies in dit verhaal trouwens.

Het schiet nu op, maar ik vind het allemaal nog erg magertjes. Jammer dat dat nu net in Nederland zo is.

1. Litouwen
2. Australië
3. Slovenië
4. Israël
5. Italië
6. België
7. Nederland
8. Roemenië
9. Duitsland
10. Zwitserland

11. Noorwegen
12. Oekraïne
13. Albanië
14. IJsland
15. Tsjechië
16. Kroatië
17. Polen
18. Spanje
19. Verenigd Koninkrijk
20. Griekenland

21. Servië
22. Estland
23. Armenië
24. Moldavië
25. Wit-Rusland
26. Georgië
27. Frankrijk
28. Letland

We staan momenteel rond plek 15 bij de bookmakers.

Aoibhin, is het bewust dat je de filmpjes plaatst met autoplay aan?

Het zit 'em in de titel. Begint toch wel een beetje te landen hier.

Ik vind m in ieder geval erg mooi

Toevallig had ik vanavond een album van José James opgezet, en ik krijg er eenzelfde vibe bij als dit nummer, wat niet verkeerd is.

Bij OOr zijn ze nogal enthousiast:
'Grow' van Jeangu Macrooy is eigenlijk te goed voor het Songfestival (track review) | OOR

Ik ben behoorlijk enthousiast eigenlijk. Niet dat ik meteen denk dat dit gaat winnen, dat zie ik echt niet voor me, maar mijn belangrijkste doel, niet bij de laatste vijf hebben we met gemak binnen. Ik vind het een erg interessant nummer. Gospelachtig (maar dan niet van het by-numbers soort als Cesar Sampson of John Lundvik). Mooie, vrij sobere instrumentale opbouw. Moest wennen aan het abrupte einde. Eurovisieliedjes zijn sowieso vrij kort, maar ik vind het na een paar keer horen eigenlijk wel bij de tekst van het nummer horen. De jury gaat hier sowieso wel voor vallen. Sterker nog: Ik denk dat we daar hoog gaan eindigen, top 5 zit er wellicht wel in. Bij de televote wordt het een stuk lastiger. Hoewel heel anders denk ik dat er wellicht weer in een score a la O'Gene uit zou kunnen rollen. En dan hoop ik op net iets beter, zodat we de top 10 halen.

Zwitserland heeft het meest naar Arcade geluisterd. Niet dat het een kopie is maar het is wel een beetje verwant. Interessant nummer waar ik ook nog niet op uitgeluisterd ben. Als het live goed is gaat dit met gemak de finale halen. Zeker met die hoge noten op het einde (hij moet ze wel halen natuurlijk).

Ik ben denk iets te streng geweest voor de UK. Niet dat dit de doorbraak is die ze nodig hebben (linkerrijtje zie ik niet voor me), maar het nummer groeit hier wel een beetje.

De ook een beetje Nederlandse Griekse inzending is een heel matig liedje dat heel hard zijn best doet om de top 40 sound van deze dagen te creeëren, maar het klinkt vooral als een kopie van een kopie van een kopie van een kopie van een kopie. Maar de finale gaat ze wel halen denk ik.

Servie is vervelend, maar binnen de fans van Eurovisie zijn er absoluut mensen die dit tot een van hun favorieten gaan rekenen. Maar de finale gaat het niet halen.

Voor Georgie sluit ik me aan bij Aerodynamic.

De kansen voor Duitsland nemen naarmate er meer meer nummers bekend zijn. Er is vooralsnog een gebrek aan dit soort up temponummers en ik blijf deze heel sterk vinden. Litouwen doet het heel goed in allerlei lijstjes en vind ik zelf ook nog leuk. Veel minder mijn ding, maar Noorwegen zie ik ook erg ver komen, iets wat zowel de jury als het publiek op gaat eten. Drie nummers voor de top 5 in de eindstand. Ook IJsland krijgt veel aandacht, maar die zie ik eerder terecht komen waar ze met Hatari ook stonden.

Vind trouwens de structuur heel mooi en apart en de tekst is heel universeel en direct. Denk dat mensen Engels spreken dat zal pakken. Voor wat betreft de staging hoop ik dat een ding uit de clip overeind blijft: het bevrijdende einde, dat is belangrijk.

Ik ben trouwens al weer zo erg in een Eurovisiestemming dat ik Spaanstalige reactievideo's kijk terwijl ik nauwelijks Spaans versta. 2019 all over again

Poek schreef:
We staan momenteel rond plek 15 bij de bookmakers.

Aoibhin, is het bewust dat je de filmpjes plaatst met autoplay aan?

Hoe bedoel je precies?

Nou, dit:

Aoibhin schreef:
Zwitserland:

/watch?v=O9GAfFHZE-E?hd=1&autoplay=1&fs=1

Als autoplay aanstaat gaat ie automatisch afspelen, dat is niet fijn.

Poek schreef:
Nou, dit:

(quote)

Als autoplay aanstaat gaat ie automatisch afspelen, dat is niet fijn.

Wat gek, dat heb ik hier zelf niet! Kan me voorstellen dat het irritant is.

Ligt er misschien ook aan dat die van Zwitserland in eerste instantie een livestream was.

Nederland:

Ik vind het zelf echt een prachtig en goed nummer, vooral de opbouw vind ik heel erg fijn. Aan het abrupte einde moest ik even wennen, maar dat groeit ( ) hier ook steeds meer. Ik ben heel blij dat we ook als gastland gewoon weer voor een kwalitatief goede inzending zijn gegaan. Hopelijk blijft de 'vloek' van de afgelopen jaren om als gastland slecht te scoren ons en Jeangu dit jaar bespaard.

Ik zie het wel meer als een jurylied dan als een televote-magneet, maar als hier echt een passende staging bij komt die het verhaal van de lyrics goed laat overkomen (en dit jaar zitten we er als gastland natuurlijk dicht op wat allemaal wel en niet kan in Ahoy) dan kan dit nog wel voor een verrassing zorgen. Nog een keer winnen zie ik zeker niet gebeuren, maar vooralsnog voorspel ik een vergelijkbaar resultaat als Douwe Bob/OG3NE.

En we gaan verder met Ierland:

En Oostenrijk:

1. Litouwen
2. Australië
3. Slovenië
4. Nederland
5. Israël
6. België
7. Zwitserland
8. IJsland
9. Italië
10. Roemenië

11. Duitsland
12. Noorwegen
13. Oekraïne
14. Albanië
15. Tsjechië
16. Kroatië
17. Polen
18. Spanje
19. Verenigd Koninkrijk
20. Griekenland

21. Oostenrijk
22. Servië
23. Estland
24. Armenië
25. Moldavië
26. Wit-Rusland
27. Ierland
28. Georgië
29. Frankrijk
30. Letland

Ierland wil echt niet meer winnen geloof ik. Ze heeft het liedje zelf geschreven. Maar in mijn oren klinkt het als een van de liedjes die pakweg door de Katy Perry's en Pink's van deze wereld aan de lopende band worden afgewezen. Hebben we weer eens up-tempo, dan is het dit.

Ook Oostenrijk doet me vooralsnog erg weinig. Het lijkt vooral bedoelt als een showcase voor de verschillende stemkleuren (al dan niet met autotune),van de zanger maar daardoor vind ik het een behoorlijk onsamenhangend nummer. Met een tot vervelens toe herhalend refreinzinnetje, En de schaar moet erin, want iets te lang.

Grow blijft groeien. Er is een kans dat dit weleens het eerste jaar in een paar decennia kan worden dat "ons" liedje mijn favoriet is. Vind het veel beter dan gehoopt, Ik ga pas aan een lijstje schaven als alles bekend is.

Leuke uitzending van DWDD over het songfestival (met op het einde Grow live). En geen Gerard Joling!

Poek schreef:
Leuke uitzending van DWDD over het songfestival (met op het einde Grow live). En geen Gerard Joling!

Wow, wow, wow... dit kwam binnen. Hoe mooi was dat live!

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:46 uur

geplaatst: vandaag om 20:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.