MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
Aoibhin schreef:
Met vergeten pareltjes bedoel je dan vooral nummers waar je nooit meer wat van hoort? Of gewoon ondergewaardeerd?

Ik wil weer alle nummers van dit jaar bespreken en dan van het betreffende land een nummer kiezen dat niet persé mijn favoriet is, maar die ik recentelijk herontdekt heb of toch ook wel mooi vind (maar waar niemand het meer over heeft bijvoorbeeld). Nummers die we de vorige jaren in dit topic er ook niet bij pakten.

Ik lees dat Erika nipt de televote won van Aksel maar dat de jury voor Aksel ging. Zelfs als Erika er niet bij had gezeten was dit nog een rare keus. Maar de zanger zal wel groot zijn in Finland ofzo.

Denemarken heeft het leukste nummer van ze in jaren, maar dat zegt meer over de afgelopen jaren dan over dit nummer. Denemarken is het land waar ik de laatste jaren zo ongeveer het allerminst mee heb met de ene tenenkrommende inzending na de andere. Vergeleken bij ellende als Lighthouse X, Rasmussen en Leonora vind ik dit nog wel meevallen. Miischien halen ze de top 30 in mijn lijstje wel!

Denemarken valt mij ook nog wel mee, Zweden vind ik mwoah. Nu Portugal nog en mijn lijstje kan weer aangevuld en opgeschud worden.

Dit jaar geen grote topfavoriet lijkt het wel. Het kan echt alle kanten op.

Kijk dan: het Songfestival heeft zoiets toch ook nodig, zeker in een jaar met meer dan genoeg serieuze inzendingen (waar ik een groot voorstander van ben). Finland, Finland, Finland toch.

aERodynamIC schreef:
(quote)

Ik wil weer alle nummers van dit jaar bespreken en dan van het betreffende land een nummer kiezen dat niet persé mijn favoriet is, maar die ik recentelijk herontdekt heb of toch ook wel mooi vind (maar waar niemand het meer over heeft bijvoorbeeld). Nummers die we de vorige jaren in dit topic er ook niet bij pakten.

Ah, op die manier! Snap wat je bedoelt. En er schieten me dan al gelijk een paar te binnen! Leuk om weer iets anders te doen inderdaad, want elkaars favorieten kennen we nu wel

Ondanks dat Jeangu het niet zo geweldig doet bij de bookmakers (die zetten toch niet in op het organiserende land: te veel risico) en in de polls ook niet, denk ik toch dat het wel eens een dark horse kan zijn.

Er zijn veel donkere, kwalitatieve ballads dit jaar maar Jeangu is de enige die me echt raakt (en dat vond ik pas na een paar draaibeurten). Als de staging echt weet te pakken denk ik dat het best wel eens hoger kan eindigen dan nu iedereen denkt. In het oostblok zie ik nu ook vloggers die vorig jaar niks met Duncan hadden dat nu wel hebben met Jeangu (en dat vind ik erg verrassend).

aERodynamIC schreef:
Ondanks dat Jeangu het niet zo geweldig doet bij de bookmakers (die zetten toch niet in op het organiserende land: te veel risico) en in de polls ook niet, denk ik toch dat het wel eens een dark horse kan zijn.

Er zijn veel donkere, kwalitatieve ballads dit jaar maar Jeangu is de enige die me echt raakt (en dat vond ik pas na een paar draaibeurten). Als de staging echt weet te pakken denk ik dat het best wel eens hoger kan eindigen dan nu iedereen denkt. In het oostblok zie ik nu ook vloggers die vorig jaar niks met Duncan hadden dat nu wel hebben met Jeangu (en dat vind ik erg verrassend).

Eens. Maar ik denk inderdaad dat ook heel veel van de staging en van de startpositie af gaat hangen. Bij Duncan had ik dat idee een stuk minder, maar Arcade was ook een toegankelijker nummer.

Sowieso zie ik Jeangu niet winnen. Maar top 10 zou echt mooi zijn, en zit er zeker in. Zeker met de nogal matige line-up dit jaar springt hij er echt positief uit en sowieso vind ik Grow ook niet echt heel veel lijken op de andere ballads dit jaar.

Ik hoop nog steeds op een plekje ergens onderin de top 10. Ik denk ook dat het maximaal haalbare is. Bookmakerplekje is trouwens niet eens onaardig. We staan 13e.

We krijgen nog Portugal vandaag.
En volgens mij moeten morgen of overmorgen dan San Marino (middernacht zondag op maandag sluit de stemming), Rusland, Azerbeidzjan, Malta en Noord Macedonie. Want is maandag niet de deadline?

Malta stuurt trouwens de winnares van Junior Eurovisie Songfestival 2015. Dat klonk toen zo:

Vorig jaar was ze ook al backingvocaliste bij Michaela.

En daar is dan ook Portugal:

Weer een ballad, maar zeker niet de minste van het stel.
PS: de jury koos voor iets veel excentriekers, maar dat nummer was voorlaatste bij de televote: dit

1. Litouwen
2. IJsland
3. Nederland
4. Australië
5. Slovenië
6. Israël
7. Bulgarije
8. Zwitserland
9. België
10. Roemenië

11. Italië
12. Duitsland
13. Denemarken
14. Noorwegen
15. Oekraïne
16. Portugal
17. Albanië
18. Tsjechië
19. Zweden
20. Finland

21. Kroatië
22. Polen
23. Spanje
24. Verenigd Koninkrijk
25. Griekenland
26. Oostenrijk
27. Servië
28. Estland
29. Armenië
30. Moldavië

31. Wit-Rusland
32. Ierland
33. Cyprus
34. Georgië
35. Letland
36. Frankrijk

In het kader van Finland vanavond. Gekke keuzes in Nederlandse nationale finale deel 1: 1982

In 1982 werd dezelfde formule gebruikt als in het jaar dat Teach-in won. Drie liedjes en drie uitvoerende artiesten. En alledrie zongen ze alledrie de liedjes. Eerst werd het beste liedje gekozen en dan de uitvoerende. De liedjes waren Pierement, Fantasy Island en Jij en ik. De uitvoerenden: Bonnie St, Claire, Bill van Dijk en The Millionaires:

Dit kozen we (nou ja, we, het was een jury met onder andere Getty van Teach In, Ben Cramer, Ivo Niehe en Anita Meyer):

De keuze leidde tot boegeroep vanuit het publiek:

Het kreeg wel een opfrisbeurt voordat het op het songfestival gestuurd werd, met een licht synthpop-sausje en een veel nadrukkelijker ritme. En veel een veel modernere presentatie. We voelden het al aankomen.

Maar Bill van Dijk is geen popzanger met zijn nasale theatrale geluid en het liedje blijft ook niet echt hangen zonder dat je iets van de tekst begrijp. Bij een poll op het forum van ESCYounited over alle Nederlandse inzendingen ooit eindigde dit vorig jaar zelfs helemaal onderaan. Beetje hard, want we hebben toch wel erger gestuurd.

Wat hadden we moeten sturen? Nou, zeker niet een van de drie uivoeringen van het truttige liedje Pierement. Maar wel Fantasy Island. Het optreden van Bonnie St Clare is wat beter, maar het arrangement van The Millionaires is beter, dus die kies ik:

Nicole was in 1982 onverslaanbaar, maar dit had tweede of derde kunnen worden. Bill van Dijk werd 16e. Van de 18. Met 8 punten.

In Nederland werd dit een kleine hit en dat is vrij zeldzaam bij verliezende liedjes in op het Nationaal Songfestival. Een jaar later was het zelfs een top 5 hit in de UK toen Tight Fit het opnam:

Ik maak er misschien nog een kleine serie van. Er zijn zeker meer voorbeelden, zoals 1968, 1983, 2004 en 2011 (tenminste dat vind ik ; ) )

Martial
starbright boy schreef:

PS: de jury koos voor iets veel excentriekers, maar dat nummer was voorlaatste bij de televote: dit

Had een betere keuze geweest, maar ja zodra het publiek weer mee mag stemmen en daar weet Nederland alles van gaat het vaak de verkeerde kant op, zo ook met Portugal dat niet verder gaat komen dan de halve finale nu.
Wel de credits aan Portugal dat altijd in hun eigen taal zingt.

En zonder verkleedpartij ziet het er toch veel beter uit en is dit een gemiste kans voor Portugal door dit niet te kiezen.

In tegenstelling tot eerdere berichten toch al vast een top 36 van mijn kant. En ik heb Nederland op 1 gezet. Mijn gevoel is tot nu toe dat het een minder jaar is dan 2019. Zelfs als de laatste vijf nummers allemaal knallers zijn. Maar zeker de eerste 7 vind ik echt fijne inzendingen.

1. Nederland
2. Zwitserland
3. Litouwen
4. Duitsland
5. Roemenië
6. Bulgarije
7. IJsland
8. Oekraïne
9. België
10. Denemarken
11. Israël
12. Portugal
13. Griekenland
14. Verenigd Koninkrijk
15. Australië
16. Noorwegen
17. Letland
18. Cyprus
19. Tsjechië
20. Zweden
21. Italië
22. Ierland
23. Spanje
24. Slovenië
25. Armenië
26. Finland
27. Oostenrijk
28. Wit-Rusland
29. Albanië
30. Polen
31. Georgië
32. Servië
33. Estland
34. Kroatië
35. Moldavië
36. Frankrijk

Noord-Macedonië:

Weer eentje in de categorie 'wel aardig'. Het wil dit jaar echt niet lukken. De dreiging van het niet doorgaan en nummers die wat grijs zijn allemaal. Rotterdam treft het niet

1. Litouwen
2. IJsland
3. Nederland
4. Australië
5. Slovenië
6. Israël
7. Bulgarije
8. Zwitserland
9. België
10. Roemenië

11. Italië
12. Duitsland
13. Denemarken
14. Noorwegen
15. Oekraïne
16. Portugal
17. Albanië
18. Tsjechië
19. Zweden
20. Finland

21. Noord Macedonië
22. Kroatië
23. Polen
24. Spanje
25. Verenigd Koninkrijk
26. Griekenland
27. Oostenrijk
28. Servië
29. Estland
30. Armenië

31. Moldavië
32. Wit-Rusland
33. Ierland
34. Cyprus
35. Georgië
36. Letland
37. Frankrijk

Te kleurloos inderdaad, er zal veel uit de kast moeten worden gehaald om dit in de finale te krijgen.

1. Nederland
2. Zwitserland
3. Litouwen
4. Duitsland
5. Roemenië
6. Bulgarije
7. IJsland
8. Oekraïne
9. België
10. Denemarken
11. Israël
12. Portugal
13. Griekenland
14. Verenigd Koninkrijk
15. Australië
16. Noorwegen
17. Letland
18. Cyprus
19. Tsjechië
20. Zweden
21. Italië
22. Ierland
23. Spanje
24. Noord-Macedonië
25. Slovenië
26. Armenië
27. Finland
28. Oostenrijk
29. Wit-Rusland
30. Albanië
31. Polen
32. Georgië
33, Servië
34. Estland
35. Kroatië
36. Moldavië
37. Frankrijk

AfroJack als top act.... dussssssssss

San Marino stuurt een nummer die ik misschien wel als hun beste kan bestempelen. Supergoed is het nu ook weer niet, maar ik kan er wel van genieten en dat was bij hun vorige bijdrages wel anders.

En Malta:

1. Litouwen
2. IJsland
3. Nederland
4. Australië
5. Slovenië
6. Israël
7. Bulgarije
8. Zwitserland
9. België
10. Roemenië

11. Italië
12. Duitsland
13. Denemarken
14. Noorwegen
15. Oekraïne
16. Portugal
17. Albanië
18. Tsjechië
19. San Marino
20. Zweden

21. Finland
22. Malta
23. Noord Macedonië
24. Kroatië
25. Polen
26. Spanje
27. Verenigd Koninkrijk
28. Griekenland
29. Oostenrijk
30. Servië

31. Armenië
32. Estland
33. Moldavië
34. Wit-Rusland
35. Cyprus
36. Ierland
37. Georgië
38. Letland
39. Frankrijk

Andere nieuwtjes na vandaag nu de delegaties in Rotterdam waren:

– Het album met de 41 nummers verschijnt op 17 april. De digitale release is waarschijnlijk een week eerder.
– De Albanese inzending heet nu Fall from the sky. Onduidelijk is nog of het nummer ook in het Engels wordt gezongen of dat er alleen een Engelstalige titel aan het nummer is gegeven.
– De Nationale Munt heeft een herdenkingsmunt uitgebracht ter ere van 65 jaar Eurovisie Songfestival.
– DJ Afrojack zal de intervalact verzorgen tijdens de finale op 16 mei samen met een 65-koppig orkest en een gospelkoor.
– Ook de Tsjechen hebben geschaafd aan hun inzending. De vernieuwde versie van Kemama gaat dinsdagavond om 19u in première via YouTube.
– Jeangu Macrooy zal als 23e aan de start verschijnen in de finale.

Dat laatste is voor dat nummer wel gunstig uiteraard. Ik hoor ook steeds meer dat het nummer tijd nodig heeft waardoor mensen het meer en meer goed gaan vinden. Zelf heb ik dat ook.

Ik ga volgend weekend starten met m'n jaarlijkse bespreking van alle nummers en hoop dat er zoveel mogelijk mensen aanhaken met hun meningen.

Vanaf vandaag wil ik ook elke dag een jaar behandelen en dan gewoon in chronologische volgorde. Het is immers een extra feestjaar voor ons land, dus een beetje extra aandacht kan geen kwaad.

Wat feitjes, weetjes en een nummer wat een beetje verloren lijkt, geen klassieker is geworden maar wat ik persoonlijk toch best tof vind of pas weer herontdekt heb.

1956

-Het allereerste festival welke gehouden werd in Zwitserland. Het land dat ook de allereerste winst behaalde in de vorm van Refrain van Lys Assia.
-Er deden zeven landen mee met elk twee liedjes en alleen de winnaar werd aan het einde bekend gemaakt.
-Er zijn geen beelden gemaakt van deze uitzending.
-Nederland en België waren aanwezig bij deze zeven landen en behoren daarmee tot de oudste deelnemers van het festival. Zwitserland, Frankrijk, Italië, Duitsland en Luxemburg waren de andere vijf.

Het nummer dat mij uit dat jaar toch wel is bijgebleven is dat van Michèle Arnaud met Ne Crois Pas. Uiteraard naast de winnaar en de Nederlandse bijdrages.

Mochten jullie ook jullie 'vergeten nummer' willen plaatsen? Graag!

Deze Michele Arnoud is wel een mooie ja, Vooral vanwege de speelsheid en haar mooie donkere stem die prettig imperfect is, Ik kies Dany Dauberson met Il Est Lá,, een van de Franse inzendingen. omdat dit klinkt als een nummer dat opgevoerd wordt in een nachtclub met een bedenkelijke reputatie. Diep in de nacht en er omheen vinden dingen plaats die het daglicht niet kunnen verdragen. Heb deze ondergewaardeerd in mijn Franse lijstje vorig jaar. Fijn expressief en sfeervol.

Ah mooi starbright boy: tussen die twee moest ik kiezen. Heerlijk nummer ook.

Ik hoop dat meer mensen met hun favorieten gaan komen elk jaar. Aiobhin vast wel toch?!

De stemmers bij San Marino hebben voor het plattere nummer van de twee keuzes gekozen en dat is wel verstandig, want het is ook het meest kansrijke nummer. En zoveel gunfactor als Serhat vorig jaar hebben ze niet. Behoorlijk fout en daar hebben we er dit jaar niet zoveel van. Jammer dat ze in de eerste helft heeft geloot. Kan zeker er gewoon doorheen glippen. Hiermee is de tweede halve finale volledig.

Destiny gaat met dit vrij kleurloze en nogal overgeproduceerde nummer niet nog eens winnen. Ze heeft een enorme strot en dat levert jurystemmen op, genoeg voor de finale, dat wel. Maar het valt me niet bepaald mee.

1. Nederland
2. Zwitserland
3. Litouwen
4. Duitsland
5. Roemenië
6. Bulgarije
7. IJsland
8. Oekraïne
9. België
10. Denemarken
11. Israël
12. Portugal
13. Griekenland
14. Verenigd Koninkrijk
15. Australië
16. Noorwegen
17. Letland
18. Cyprus
19. Tsjechië
20. Zweden
21. Italië
22. San Marino
23. Ierland
24. Spanje
25. Noord-Macedonië
26. Slovenië
27. Malta
28. Armenië
29. Finland
30. Oostenrijk
31. Wit-Rusland
32. Albanië
33. Polen
34. Georgië
35, Servië
36. Estland
37. Kroatië
38. Moldavië
39. Frankrijk

Na een tijdje afwisselend Litouwen en IJsland te hebben gehad heeft Bulgarije inmiddels de eerste plek overgenomen bij de bookmakers. Daar zakt Oekraine steeds verder weg en staat nu pas op 28. Zou dit dan het eerste jaar worden dat ze zich niet kwalificeren?

Overigens zie ik de kansen dat het Songfestival op normale manier doorgaat toch steeds kleiner worden.

Daarbij beginnen de eerste 'problemen' zich nu te manifesteren: zo kon Israel geen postcard opnemen in Nederland vanwege een reisverbod (ze hebben er leuke ideeën voor met ogen die openen). En daar gaan we al....

En over de winstkansen van Jeangu die als 23e moet optreden in de finale:

De startnummers van de winnaars van het Songfestival sinds 2015:

2015: #10
2016: #21
2017: #11
2018: #22
2019: #12
2020: # ...

Het zou toch wel heel toevallig zijn

Ik word heen en weer geslingerd tussen optimisme en pessimisme. Maar sinds dat brabantbericht wat ik hier quote ben ik meer opgeschoven naar pessimisme.

aERodynamIC schreef:
San Marino stuurt een nummer die ik misschien wel als hun beste kan bestempelen. Supergoed is het nu ook weer niet, maar ik kan er wel van genieten en dat was bij hun vorige bijdrages wel anders.

(embed)

Fijn dat San Marino het Songfestival eindelijk serieus begint te nemen. Het zou zelfs voor zo'n klein land wel een beetje genant worden om voor de derde keer met Serhat aan de proppen te komen die wel een geestige indruk heeft achtergelaten, maar niet veel toevoegde aan de kwaliteit van het festival.

Ik weet niet in hoeverre dit al in eerdere edities is gevraagd, maar ik ben wel benieuwd welke editie regelmatige bezoekers van dit eurovisie forum als de beste editie van het Songfestival durven te bestempelen? Ik ben vrij kort geleden begonnen met het actief kijken van het Songfestival, namelijk in 2012 in Baku met een oppermachtig Loreen, maar ik kan mij herinneren dat de algemene opinie het niveau destijds matig vond. Voor mij zou ik (terugkijkend op alle edities vanaf pak en beet 2010) 2015 willen kiezen als een erg sterk jaar, met landen die met experimentele inzendingen aankwamen zoals Letland of België. Met uiteindelijk in Måns Zelmerlöw een winnaar die als artiest een gewaardeerde positie heeft ingenomen in het Eurovisie universum. Daarnaast kan ik mij erg sterke optredens herinneren van Estland, Georgië, Cyprus, Noorwegen en Australië. Begrijpelijk dat Nederland destijds met een middle of the road nummer van Trijntje Oosterhuis niet door ging naar de finale. Vorig jaar vond ik ook zeer vermakelijk en lag het niveau bij tijd en wijlen best hoog, al had de vermakelijkheid ook veel te maken met het ongemak en de organisatie die aan alle kanten rommelde. Madonna die niet kon zingen, Israel die een Palestijnse vlag toonde, ongemakkelijke interviews met artiesten etc. Ik ben 'bang' dat Rotterdam hier voldoende van heeft geleerd om het festival zonder al te veel rafelrandjes te organiseren.

Ik heb zelf erg goede herinneringen aan het Songfestival van 2018, maar dat kan ook komen doordat ik dat jaar trouwde en onze huwelijksplaylist vol stond met songfestivalliedjes. Vond het sowieso een sterk jaar met veel uitstekende nummers: Cyprus, Italië, Tsjechië, Zweden, Albanië, Litouwen, Bulgarije, Ierland, en Hongarije als ultiem dark horse; mijn vrouw was destijds een groot liefhebber van Oostenrijk. Dat Israël won was sowieso een leuke bijkomstigheid voor onze Israëlische getuige.

Ben weer aangehaakt met het Songfestival in 2013. Als ik mijn ogen gauw over de liedjes laat glijden, dan kom ik tot de volgende top 5:

1. Lissabon 2018
2. Wenen 2015
3. Stockholm 2016
4. Tel Aviv 2019
5. Kiev 2017

Mijn favoriete Songfestival is ook 2015 (sinds ik ben gaan kijken in 2003). Ik had dit laatst nog een keer teruggekeken en verbaasde me haast om het ene na het andere goede nummer. In de finale had ik echt wel 20 nummers die van mij allemaal wel mochten winnen. Ik heb zelf echt meerdere persoonlijke favorieten uit dat jaar zoals Noorwegen, Italië, België, Estland, Israël, Roemenië, en dan vergeet ik er vast nog een paar zo uit het hoofd. Hopelijk wordt dat jaar no een keer geëvenaard
En dan kwamen wij met Why-y-y-y-y aanzetten

Karl schreef:
Ik heb zelf erg goede herinneringen aan het Songfestival van 2018, maar dat kan ook komen doordat ik dat jaar trouwde en onze huwelijksplaylist vol stond met songfestivalliedjes. Vond het sowieso een sterk jaar met veel uitstekende nummers: Cyprus, Italië, Tsjechië, Zweden, Albanië, Litouwen, Bulgarije, Ierland, en Hongarije als ultiem dark horse; mijn vrouw was destijds een groot liefhebber van Oostenrijk. Dat Israël won was sowieso een leuke bijkomstigheid voor onze Israëlische getuige.

Ben weer aangehaakt met het Songfestival in 2013. Als ik mijn ogen gauw over de liedjes laat glijden, dan kom ik tot de volgende top 5:

1. Lissabon 2018
2. Wenen 2015
3. Stockholm 2016
4. Tel Aviv 2019
5. Kiev 2017

Wat leuk, en snap dat het dan inderdaad een bijzonder jaar voor je is!

Als ik ooit ga trouwen dan wil ik ook een ESF-playlist

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:55 uur

geplaatst: vandaag om 15:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.