MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
1956

Wat een leuk idee van je aERodynamIC! Ik heb zelf niet veel favorieten uit de heel vroege jaren, dus het begin gaat even lastig worden

Maar naast de eerdere twee genoemde nummers vind ik deze van de twee Italiaanse bijdrages ook nog prima. Was destijds de hekkensluiter van de avond:

Het 'gerucht' gaat dat deze destijds als tweede is geëindigd, al is het nooit bewezen:

Daar heb ik dan weer een stuk minder mee

En hier is Azerbeidzjan (die opeens willen scoren bij de LGBT gemeenschap...trash waar ik toch wel even aan toe was eerlijk gezegd):

En de revamp van Albanië (helaas in het Engels nu):

Nu alleen Rusland nog en er komen nog wat revamps aan begreep ik.

1. Litouwen
2. IJsland
3. Nederland
4. Australië
5. Bulgarije
6. Slovenië
7. Israël
8. Zwitserland
9. België
10. Roemenië

11. Italië
12. Duitsland
13. Denemarken
14. Noorwegen
15. Oekraïne
16. Portugal
17. Tsjechië
18. San Marino
19. Zweden
20. Finland

21. Azerbeidzjan
22. Malta
23. Albanië
24. Noord Macedonië
25. Kroatië
26. Polen
27. Spanje
28. Verenigd Koninkrijk
29. Griekenland
30. Oostenrijk

31. Servië
32. Armenië
33. Estland
34. Moldavië
35. Wit-Rusland
36. Cyprus
37. Ierland
38. Georgië
39. Letland
40. Frankrijk

En ook Roemenië heeft een revamp:

Aoibhin schreef:
Wat een leuk idee van je aERodynamIC! Ik heb zelf niet veel favorieten uit de heel vroege jaren, dus het begin gaat even lastig worden

Het gaat ook niet helemaal om favorieten, die hebben we voorgaande jaren al gepost. Het gaat me vooral om herontdekkingen van nummers die wat vergeten zijn en waarvan je denkt: 'toch eigenlijk best leuk of goed', terwijl ze niet echt in je favorieten lijstje staan. Ook leuk voor mensen die niet echt thuis zijn in het festival en alleen de grote klassiekers kennen (gewonnen of niet).

1957:

-het tweede festival welke in Duitsland gehouden werd.
-de eerste overwinning voor Nederland: Corry Brokken won met Net Als Toen.
-elk land had tien juryleden, die elk 1 punt aan een liedje gaven. Anders dan vorig jaar was stemmen op het eigen land niet meer toegestaan.
-ook nu vooral nog een radioprogramma.

Dit jaar niet echt nummers die me achteraf nog echt zijn gaan opvallen. Ik vind dit lieve liedje uit Frankrijk wel schattig (doet denken aan die oude Disney-klassiekers):

1957:

Het nummer dat me het meest opvalt uit 1957 (naast natuurlijk Net Als Toen) is de eerste Deense bijdrage. Birthe Wilke en Gustav Winckler zongen een duet dat ze op het eind bezegelden met een passionele zoen. Het behaalde uiteindelijk de 3e plek.

Mooie Aoibhin, net als gisteren bij starbright boy had ik deze ook kunnen plaatsen. Die zoen aan het einde valt me nu pas op (ik kende alleen de geluidsopname en zie nu voor het eerst de beelden).

En ook Tsjechië heeft net de revamp gereleased:

Martial
aERodynamIC schreef:

Ik hoor ook steeds meer dat het nummer tijd nodig heeft waardoor mensen het meer en meer goed gaan vinden. Zelf heb ik dat ook.

Ja en dit is nu het 'grote' probleem van Nederland dit jaar dat het meerdere luisterbeurten nodig heeft.

Het grootste gedeelte zal dit nummer pas op Songfestivalavond voor de 1e keer horen en ja of het dan blijft hangen en op veel televoters kan rekenen?

Ik denk zelf van niet en verwacht ik een Ingrossootje qua punten van de televoters, al hoop ik het tegendeel natuurlijk.

Voor mij had Nederland met wat "luchtigers" mogen komen dit jaar wetende dat je toch al in de finale staat, maar ja ……
Zelf verwacht ik dat Macrooy gaat eindigen tussen plaats 10 - 20

Denk ik ook Martial: ik vrees dezelfde eindstand als jij: ergens tussen 10 en 20.

Er is nu ook geen herkenning vanuit de halve finale en dat gaat het nummer nekken, misschien met een weergaloze staging... maar daar zou het niet van afhankelijk moeten zijn. Arcade was een nummer dat wel gelijk kon raken.

Baku 2021? Ik sluit het niet uit. Ontzettend slim liedje (en een hele stevige guilty pleasure hier). Odds voor het land gaan van 16 naar nummer 9.

Revamps. Ik vind ze maar zelden een vooruitgang, ook nu weer niet.

De Roemeense revamp maakt het wat toegankelijker en wat geproduceerder. Ik vind het lichte achteruitgang in vergelijking met de oude versie. Bij de Tsjechische inzending is het probleem wat groter. Ook hier is een poging gedaan het iets laagdrempeliger te maken. Maar in mijn horen klinkt het nu vooral als een chaos met veel te veel elementen. De oude was soberder werkte beter. Albanië viel dit jaar al niet mee en dat wordt er in het Engels niet beter op.

1. Nederland
2. Zwitserland
3. Litouwen
4. Duitsland
5. Bulgarije
6. IJsland
7. Roemenië
8. Azerbeidzjan
9. België
10. Denemarken
11. Oekraine
12. Israël
13. Portugal
14. Griekenland
15. Verenigd Koninkrijk
16. Australië
17. Noorwegen
18. Letland
19. Cyprus
20. Zweden
21. Italië
22. San Marino
23. Ierland
24. Tsjechië
25. Spanje
26. Noord-Macedonië
27. Slovenië
28. Malta
29. Armenië
30. Finland
31. Oostenrijk
32. Wit-Rusland
33. Polen
34. Georgië
35. Abanië
36, Servië
37. Estland
38. Kroatië
39. Moldavië
40. Frankrijk

Voor 1957 had ik Denemarken ook in gedachten, maar nu die al geweest is twijfel ik tussen twee. Telefon Telefon, de Duitse inzending, mede omdat de zangeres daar een telefoon gebruikt, het prilste begin van staging. Maar ik kies voor de Belgen. Vooral omdat Straatdeuntje zo lief en onschuldig klinkt. En vanwege het fluitje natuurlijk.

Heerlijk om die beelden voorbij te zien komen en weer eens wat andere nummers dan gebruikelijk.

Azerbeidzjan begint bij mij ook een guilty pleasure te worden, we hebben dat soort nummers als afwisseling hard nodig dit jaar.

Ik ben na een paar luisterbeurten ook groot fan van Azerbeidzjan geworden. Ik moet het nog maar live zien, maar de uitstraling van de zangeres gecombineerd met wel veel solide elementen waar ik niet op al teveel fouten kan betrappen geeft mij een hele prettige vibe. Eerlijk gezegd komt dit nummer wel in mijn top 5 wandelen.

1958:

-Het derde festival dat plaatsvond in Hilversum.
-Tien deelnemende landen waarvan Frankrijk won (André Claveau met Dors Mon Amour).
-Zweden debuteert, het Verenigd Koninkrijk was er niet bij.
- Nederland werd gedeeld 9e met Heel de Wereld van Corry Brokken, België eindigde op een gedeelde 5e plaats met Ma Petite Chatte van Fud Leclerc
-Domenico Modugno scoort een grote hit met Nel Blu Dipinto di Blu (Volare).

Ik ga nu voor Giorgio van Lys Assia. Iedereen kent haar overwinning op het eerste festival nog wel, maar deze lijkt wat vergeten te zijn en is eigenlijk net zo leuk.

1958:

Dit jaar was het debuutjaar van Zweden. Ze stuurden Alice Babs met Lilla Stjärna, waarin ze gestoken in traditionele klederdracht een ster aan de hemel bezong. Het begin van het nummer werd gevuld met 50 seconden la la la-en (was Spanje 1968 dus toch al niet heel origineel meer mee ). Met een 4e plek begon de Zweedse Songfestivalloopbaan al voorzichtig goed.

aERodynamIC ik vind Giorgio ook een van de leukste nummers van dat jaar, en doet inderdaad sowieso niet onder voor Refrain.

Vandaag nieuw corona-nieuws. Alle evenementen met meer dan 100 personen gaan niet door t/m 31 maart. Dat wordt dus helaas geen Salvador concert meer. EIC op 4 april kan nog wel doorgaan, maar kans zit erin dat de maatregelen worden verlengd.

En het Songfestival; tja, het is nog twee maanden, maar op een gegeven moment moet er toch wel uitsluitsel komen of en in hoeverre het doorgaat dit jaar. Uitstellen of het laten doorgaan maar dan zonder publiek zijn dan nog opties. Dat laatste hoop ik echt zeker niet; niet alleen omdat het dan heel jammer is voor de fans, maar het komt ook zo treurig over op beeld (net als de Deense nationale finale afgelopen weekend).

Aoibhin schreef:
Dat wordt dus helaas geen Salvador concert meer.

Ja, en daar baal ik wel van.

En het Songfestival; tja, het is nog twee maanden, maar op een gegeven moment moet er toch wel uitsluitsel komen of en in hoeverre het doorgaat dit jaar. Uitstellen of het laten doorgaan maar dan zonder publiek zijn dan nog opties. Dat laatste hoop ik echt zeker niet; niet alleen omdat het dan heel jammer is voor de fans, maar het komt ook zo treurig over op beeld (net als de Deense nationale finale afgelopen weekend).

Ik zie het zeker niet doorgaan, dus de vraag is wat ze gaan doen.

Zonder publiek is niks, maar ook vreselijk voor ons fans met kaarten. Is het in Nederland, heb je nog niks. Ook de feesten zullen dan niet doorgaan.

Hoe erg ook: dan maar uitstellen naar volgend jaar of het najaar of zo.

aERodynamIC schreef:
(quote)

Ja, en daar baal ik wel van.

Ik ook Keek er echt heel erg naar uit, maar het is niet anders. Hopelijk komt hij dan later nog wel een keer weer in Nederland.

aERodynamIC schreef:
(quote)

Ik zie het zeker niet doorgaan, dus de vraag is wat ze gaan doen.

Zonder publiek is niks, maar ook vreselijk voor ons fans met kaarten. Is het in Nederland, heb je nog niks. Ook de feesten zullen dan niet doorgaan.

Hoe erg ook: dan maar uitstellen naar volgend jaar of het najaar of zo.

Precies. Zonder publiek krijg je gewoon een van de meest lege (letterlijk) en afstandelijke edities in jaren. En dat zou juist zo zonde zijn gezien het thema en dat de organisatie het zo goed aanpakt met de fans erbij betrekken, evenementen, etc. En inderdaad ook heel lullig voor de Nederlandse fans vooral ook met kaarten. Is het ESF éindelijk een keer hier, mag niemand erheen.

Uitstellen vind ik zelf ook de beste optie nu. In het najaar of naar 2021 overhevelen. In zo'n geval blijven de tickets ook gewoon geldig (stond ook in de kleine lettertjes), dus dat scheelt al.

Gelukkig kunnen we hier gewoon door met

1959:

-Nederland wint voor de eerste keer met Een Beetje van Teddy Scholten
-Er doen 11 landen mee: Monaco debuteert
-België eindigt op een gedeelde 6e plaats (Bob Benny - Hou Toch van Mij)
-Domenico Modugno levert een hit af met Piove (Ciao, ciao bambina)

Ik kies voor Jean Philippe met Oui, Oui, Oui uit Frankrijk (werd derde).

1959

Dit jaar was de tweede keer dat Domenico Modugno op het Songfestivalpodium stond. Een jaar eerder bracht hij nog Nel blu dipinto di blu (beter bekend als Volare), wat nog altijd een van de grootste hits is die het Songfestival ooit heeft voortgebracht. En het werd toen 'slechts' derde. Deze Piove was minder succesvol met een 6e plek, destijds in een veld van 11 deelnemers de middenmoot. Maar alsnog een prima nummer.

Little Big gaat met Uno naar het Songfestival.

Niet mijn kopje thee, misschien wordt het dat nog. De video is wel leuk (zal het posten zodra het officieel online staat).

Nu alvast audio:

1. Litouwen
2. IJsland
3. Nederland
4. Australië
5. Bulgarije
6. Azerbeidzjan
7. Slovenië
8. Israël
9. Zwitserland
10. België

11. Roemenië
12. Italië
13. Duitsland
14. Denemarken
15. Noorwegen
16. Oekraïne
17. Portugal
18. Tsjechië
19. San Marino
20. Zweden

21. Malta
22. Albanië
23. Finland
24. Noord Macedonië
25. Kroatië
26. Polen
27. Spanje
28. Verenigd Koninkrijk
29. Rusland
30. Griekenland

31. Oostenrijk
32. Servië
33. Armenië
34. Estland
35. Moldavië
36. Wit-Rusland
37. Cyprus
38. Ierland
39. Georgië
40. Letland

41. Frankrijk

In de eerste week van april beslissen ze over het lot van het Songfestival. Nou, dan weet je het wel

Rusland, de video:

Ik wil meelezen maar Aoibhin heeft weer eens een filmpje met autoplay gepost

Poek schreef:
Ik wil meelezen maar Aoibhin heeft weer eens een filmpje met autoplay gepost

Apart, ik heb nergens last van.

Haha, hier een interessante en eclectische mashup van de revamp van Alcohol You en Little Big

starbright boy schreef:
Bij de Tsjechische inzending is het probleem wat groter. Ook hier is een poging gedaan het iets laagdrempeliger te maken. Maar in mijn horen klinkt het nu vooral als een chaos met veel te veel elementen. De oude was soberder werkte beter.
Vind het zelf wel tof dat ze in de mix de instrumentatie naar voren hebben getrokken, vnl met dat prominente gitaarriedeltje. Toch lijkt het niet drempelverlagend te werken: de revamp wordt online idd niet zo positief ontvangen, als te chaotisch en overgeproduceerd.

Onweerwolf
aERodynamIC schreef:
(quote)

Apart, ik heb nergens last van.

Hier wel.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Hier wel.

Ik doe in ieder geval niets expres. Dus kan iemand me dan even uitleggen hoe ik het voortaan anders moet doen? Want ik wil absoluut niet dat mensen het topic zo niet goed meer kunnen volgen.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:33 uur

geplaatst: vandaag om 23:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.