MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
Aoibhin schreef:
Misschien volg ik dat ook gewoon wel veel meer dan anderen, maar zoiets steekt dan gewoon alsnog.

Oh geloof maar dat het niet-fans weinig boeit hoor, en de gemiddelde kijker (ook de Nederlandse) zal wel kunnen leven met dat B-plan.

De grote liefhebbers die er zo naar verlangd hebben houden zich hier mee bezig. Dat is maar een handjevol in vergelijk met de kijkers die het Songfestival elk jaar trekt. Ja, Rotterdam heeft enorme pech, leuk voor het land dat dit jaar gaat winnen. Mogen die er mee aan de slag voor 2021.

Echt, uitstel lijkt me gewoon niet haalbaar (of dat nu najaar of volgend jaar mei gaat worden), de optie zoals nu naar buiten komt klinkt het meest logisch, hoe erg dat ook is voor Rotterdam en die grote fans.

Onweerwolf
Aoibhin schreef:
(quote)

We hebben het over het ESF. Dat gaat echt ineens helemaal niet meer door als er een latere datum moet komen, dus afstel kan ik me niet voorstellen. Het is de grootste muziekshow ter wereld. Dat gaat hoe dan ook door, ook al moet het later.

Ik geloof er helemaal niets van dat ze het nu nog in het najaar kunnen proppen of er volgend jaar 2 gaan doen. Dus als het nu in mei niet door gaat op enige wijze dan weet ik wel vrij zeker dat het helemaal niet doorgaat.

aERodynamIC schreef:
(quote)

Er zijn voor mij al concerten afgelast (waaronder Salvador Sobral, over Songfestival gesproken). Dit gebeurt vaker en is nooit leuk, maar ach.... het is nu eenmaal zo. Het Songfestival is iets waar ik altijd zo vurig op hoopte en het geeft de winst gewoon een zeer nare bijsmaak. Daarbij heb ik ook het gevoel dat Duncan inmiddels al een vergeten niet echt ter zake doende winnaar is. Velen zijn hem al vergeten. Hij was niet de winnaar bij de televoters en niet bij de vakjuries. Veel fans miepen daar nog steeds over ('not the true winner').

En dat ze hem zijn vergeten? Daar werkt ie zelf hard aan mee. Hij pakt zijn momentum niet echt. Al met al winst met een zurig randje op deze manier.

Wat betreft Duncan stoort dat me ook wel heel erg. Ik vind hem een goede artiest met heel fijne nummers. Heb hem vorig jaar juli nog live gezien in Paradiso (was jij ook toen; we wisten alleen niet dat we er allebei tegelijk waren ) en vond hem echt een geweldige artiest.

Maar al maanden is het van 'I'm *insert random stad in de wereld* writing new songs!!!* en er komt maar geen album. Ik vergeet hem zelf ook al een beetje En als het ESF dan ook nog niet doorgaat in Rotterdam zoals de bedoeling was, dan blijft er wel echt een zuur randje aan de winst hangen inderdaad.

Dat van "not the true winner" vind ik wel een beetje nonsens. De regels zijn nou eenmaal zo dat televote en jury samen de winnaar bepalen. De winst was nipt, maar het was gewoon verdiend. Er is geen fraude aan te pas gekomen of gesjoemel voor zover we weten, dus 'unfair winner' is niet terecht.

Ik heb Duncan zelfs twee keer live gezien (na Paradiso ook in Den Haag). Ik snap echt niet waarom het zo gaat, nu ook weer dat verplaatsen van die Ziggo show die ik sowieso nooit gesnapt heb.

Ik ben het ook niet eens met die kritieken hoor: alleen is het nu zichtbaar. Vroeger was het gewoon punten geven en wie de meeste heeft wint. Dat is nu ook zo, maar nu praten we over een winnaar bij de vakjury en een winnaar bij televoting.

Dat mogen ze van mij aanpassen. Alles bij elkaar optellen en hup vertalen naar de uitslag. Maar, iets met transparantie en zo.

Maar goed, de winst van Duncan verwatert dus een beetje op deze manier. Over Netta hoor je mensen nog wel praten. Bij Duncan is het al snel: wie? Oh ja dat is waar ook en daar komt dan nu dit debacle bovenop...... maakt het niet leuker zo.

Ik zit gewoon in een mineur stemming als het over het Songfestival gaat op dit moment. Dat zal vast ook niet gaan verbeteren met alles wat nog komt ben ik bang
De euforie na het behalen van de winst is in rap tempo aan het verdampen bij mij merk ik.

Maar wat vinden we eigenlijk van Rusland en wat zijn hun kansen? Zul je zien dat ze winnen dit jaar en dat we volgend jaar zonder problemen een show uit Moskou gaan krijgen.....

Onweerwolf schreef:
(quote)

Ik geloof er helemaal niets van dat ze het nu nog in het najaar kunnen proppen of er volgend jaar 2 gaan doen. Dus als het nu in mei niet door gaat op enige wijze dan weet ik wel vrij zeker dat het helemaal niet doorgaat.

Niet volgend jaar 2! Dat sowieso niet. Maar gewoon in 2020 helemaal geen ESF en dan in mei 2021 zoals het oorspronkelijk van plan was. Dan maar een jaartje geen ESF, kan ik zelf best mee leven als het uiteindelijk maar gebeurt op een manier zoals een ESF georganiseerd hoort te worden.

Onweerwolf
ik kan jullie verzekeren dat de winst van Duncan in mijn top 250 aller tijden zeker niet verwaterd is of vergeten zal worden hoor. Samen met Oekraïne 2004, Servië 2007 & Oostenrijk 2014 behoort hij tot de beste winnaars van deze eeuw wat mij betreft.

aERodynamIC schreef:

Maar wat vinden we eigenlijk van Rusland en wat zijn hun kansen? Zul je zien dat ze winnen dit jaar en dat we volgend jaar zonder problemen een show uit Moskou gaan krijgen.....

Rusland is natuurlijk een land wat je wellicht weinig gunt maar daar kan de songfestivaldelegatie uit dat land weinig aan doen.

Onweerwolf
Aoibhin schreef:
(quote)

Niet volgend jaar 2! Dat sowieso niet. Maar gewoon in 2020 helemaal geen ESF en dan in mei 2021 zoals het oorspronkelijk van plan was. Dan maar een jaartje geen ESF, kan ik zelf best mee leven als het uiteindelijk maar gebeurt op een manier zoals een ESF georganiseerd hoort te worden.

Dan is er dus sprake van afstel en niet van uitstel. Wat mij betreft moet dat worden voorkomen als het kan worden voorkomen. Een digital version only lijkt mij dan gewoon een goed alternatief. Dat is echt veel beter dan niets.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Dan is er dus sprake van afstel en niet van uitstel. Wat mij betreft moet dat worden voorkomen als het kan worden voorkomen. Een digital version only lijkt mij dan gewoon een goed alternatief. Dat is echt veel beter dan niets.

Hoezo is dat afstel? Als het gewoon doorgaat maar dan op een later tijdstip dan is het gewoon uitstel. Afstel wordt het pas als het nooit doorgaat.

Als het doorgaat via dat plan B dan is het halfbakken werk om dan pas volgend jaar weer een echt ESF te hebben.

Onweerwolf
Aoibhin schreef:
(quote)

Hoezo is dat afstel? Als het gewoon doorgaat maar dan op een later tijdstip dan is het gewoon uitstel. Afstel wordt het pas als het nooit doorgaat.

Je stelt voor om in 2020 helemaal geen ESC te doen. Dat is afstel, geen uitstel.

aERodynamIC schreef:
Ik heb Duncan zelfs twee keer live gezien (na Paradiso ook in Den Haag). Ik snap echt niet waarom het zo gaat, nu ook weer dat verplaatsen van die Ziggo show die ik sowieso nooit gesnapt heb.

Ik ben het ook niet eens met die kritieken hoor: alleen is het nu zichtbaar. Vroeger was het gewoon punten geven en wie de meeste heeft wint. Dat is nu ook zo, maar nu praten we over een winnaar bij de vakjury en een winnaar bij televoting.

Zijn single Love Don't Hate It vind ik echt prima, maar kwam ook weer op zo'n raar moment uit. Dat iedereen hem haast weer vergeten was en toen weer van 'oh ja, ben er nog!'. En in vergelijking met de nummers die hij al had liggen vind ik het wel magertjes. Together We Run, The Woods, etc. gaan we nooit officiële releases van krijgen ben ik bang.

aERodynamIC schreef:

Dat mogen ze van mij aanpassen. Alles bij elkaar optellen en hup vertalen naar de uitslag. Maar, iets met transparantie en zo.

Wat mij betreft keert het systeem van voor 2016 terug waarbij gewoon de 1 t/m 12 punten per land bekend worden gemaakt als gemiddelde van jury en televote. Een van de redenen dat het anders moest was inderdaad schijnbaar dat het dan zo niet-transparant was. Maar.. alles komt toch binnen no time online te staan En dan wordt het ook meteen via social media verspreid. De split results zijn héél makkelijk te vinden voor iedereen die daar dan interesse in heeft.

aERodynamIC schreef:
Maar goed, de winst van Duncan verwatert dus een beetje op deze manier. Over Netta hoor je mensen nog wel praten. Bij Duncan is het al snel: wie? Oh ja dat is waar ook en daar komt dan nu dit debacle bovenop...... maakt het niet leuker zo.

Ik zit gewoon in een mineur stemming als het over het Songfestival gaat op dit moment. Dat zal vast ook niet gaan verbeteren met alles wat nog komt ben ik bang
De euforie na het behalen van de winst is in rap tempo aan het verdampen bij mij merk ik.

Over de winst van Netta hoor ik niet zoveel mensen hoor Die is ook wel echt aardig vergeten.

Maar als je het echt puur per eigen land bekijkt wel. Duncan is zelfs hier al echt helemaal niet relevant meer. Er zijn veel momenten dat ik zelf zoiets heb van 'oh ja, die is er ook nog...' terwijl ik een mega-ESF-fan ben en Duncan als artiest heel goed vindt. En dat zegt niet veel goeds.... Dat zelfs de fans je gewoon vergeten.

En ja de euforie is hier in heel veel opzichten ook wel weg ja.... Jammer genoeg. Een ESF hier in deze omstandigheden zal gewoon geen feestje zijn.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Je stelt voor om in 2020 helemaal geen ESC te doen. Dat is afstel, geen uitstel.

Nee, dat is simpelweg uitstel naar 2021.

Stel dat het uitgesteld wordt naar 2021, en dan dus met de huidige liedjes, zou dat uitmaken voor de kansen? Hebben groeinummers dan meer kans?

Onweerwolf
Aoibhin schreef:
(quote)

Nee, dat is simpelweg uitstel naar 2021.

Afstel. Je wilt het volledige jaar 2020 weggooien. En de enige reden die je daarvoor hebt is omdat je per se wilt dat het eerstvolgende ESC in jouw land is. Prima dat dat belangrijk voor je is maar stop met het verdraaien van de feiten. Als we de keuze hebben tussen Plan B en jouw keuze en we volgen jouw keuze dan boor je mij en anderen een festival door de neus want het kan mij echt geen reet boeien of het nou in Nederland of ergens anders is.

Ik ben begonnen aan nummers per jaar en wilde dat tot aan het Songfestival gaan doen vanwege het toch wel bijzondere jaar voor ons land. Heerlijke voorpret.

Maar die voorpret is er gewoon niet meer bij mij merk ik en de zin om verder te gaan met dit toch omvangrijke project is weg.

Morgen ga ik wel van start met de inzendingen van dit jaar. Ik ga er vanuit dat het dit jaar gewoon doorgaat en denk hierbij aan plan B zoals al naar buiten gekomen. Daarom is de jaarlijkse bespreking nog steeds wel relevant, maar ook daar heb ik wat gemengde gevoelens bij.

Sorry voor degenen die het leuk vonden om jaar voor jaar voorbij te zien komen (waren er überhaupt wel liefhebbers voor?!).

Onweerwolf schreef:
(quote)

Afstel. Je wilt het volledige jaar 2020 weggooien. En de enige reden die je daarvoor hebt is omdat je per se wilt dat het eerstvolgende ESC in jouw land is. Prima dat dat belangrijk voor je is maar stop met het verdraaien van de feiten. Als we de keuze hebben tussen Plan B en jouw keuze en we volgen jouw keuze dan boor je mij en anderen een festival door de neus want het kan mij echt geen reet boeien of het nou in Nederland of ergens aders is.

Nee het volledige jaar 2020 naar 2021 halen. Alleen het jaartal is dan anders. Afstel is het volledig cancelen en dat is het in dat geval gewoon niet.

Maar goed, we zijn het er gewoon echt niet over eens. Ieder zo hun voorkeuren. Plan B zou voor míj en ook weer anderen (want ben niet de enige met die voorkeur) voelen als het festival door de neus boren, want persoonlijk vind ik niet dat je dat een festival kan noemen.

Onweerwolf
Aoibhin schreef:
(quote)

Nee het volledige jaar 2020 naar 2021 halen.

Dus afstel van 2020 want in 2021 hadden we al een ESC gepland.

Aoibhin schreef:
Maar goed, we zijn het er gewoon echt niet over eens. Ieder zo hun voorkeuren. Plan B zou voor míj en ook weer anderen (want ben niet de enige met die voorkeur) voelen als het festival door de neus boren, want persoonlijk vind ik niet dat je dat een festival kan noemen.

Het staat je natuurlijk vrij om zo'n plan B te negeren als je vindt dat dat niet voldoet aan jouw eisen van wat een ESC moet zijn, dat is je goed recht. Maar op die manier heeft in ieder geval een deel van de fans nog wel een festival.

aERodynamIC schreef:
Ik ben begonnen aan nummers per jaar en wilde dat tot aan het Songfestival gaan doen vanwege het toch wel bijzondere jaar voor ons land. Heerlijke voorpret.

Maar die voorpret is er gewoon niet meer bij mij merk ik en de zin om verder te gaan met dit toch omvangrijke project is weg.

Morgen ga ik wel van start met de inzendingen van dit jaar. Ik ga er vanuit dat het dit jaar gewoon doorgaat en denk hierbij aan plan B zoals al naar buiten gekomen. Daarom is de jaarlijkse bespreking nog steeds wel relevant, maar ook daar heb ik wat gemengde gevoelens bij.

Sorry voor degenen die het leuk vonden om jaar voor jaar voorbij te zien komen (waren er überhaupt wel liefhebbers voor?!).

Snap het wel hoor. Misschien later hervatten als de teleurstelling wat is weggeëbd? Vond het zelf wel leuk namelijk om zo terug te duiken in de geschiedenis, maar er was misschien ook niet zoveel animo voor.

Hoe dan ook zin in de jaarlijkse bespreking van de nummers. Dat blijft altijd een heerlijk jaarlijks hoogtepunt in dit topic De nummers zijn er toch dus in wat voor versie het Songfestival doorgaat; die kunnen we in ieder geval gewoon bespreken.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Dus afstel van 2020 want in 2021 hadden we al een ESC gepland.

(quote)

Het staat je natuurlijk vrij om zo'n plan B te negeren als je vindt dat dat niet voldoet aan jouw eisen van wat een ESC moet zijn, dat is je goed recht. Maar op die manier heeft in ieder geval een deel van de fans nog wel een festival.

Er is helemaal niks gepland in 2021. Dan zou je ook kunnen stellen dat het Songfestival in 2045 al "gepland is". Er is juist al maandenlang van alles gepland voor de editie in Rotterdam die met Plan B organisatorisch de prullenbak in kan maar met uitstel naar een latere datum wel door kan gaan.

En ik negeer toch helemaal niks? Het plan heeft gewoon niet mijn voorkeur. Net als dat er vast ook voorstanders van zijn, omdat iedereen het evenement anders beleefd en weer andere zaken er belangrijk aan vindt. Daar mag ik me toch gewoon over uiten? Dat is geen eisen stellen of persoonlijk mensen een festival af willen pakken, dat is gewoon een mening uitspreken op een forum. Niet zo persoonlijk opvatten

Onweerwolf
Aoibhin schreef:
(quote)

Er is helemaal niks gepland in 2021. Dan zou je ook kunnen stellen dat het Songfestival in 2045 al "gepland is". Er is juist al maandenlang van alles gepland voor de editie in Rotterdam die met Plan B organisatorisch de prullenbak in kan maar met uitstel naar een latere datum wel door kan gaan.

Jaja, dus dan gaan we volgens jou de 2021 editie in 2022 houden, 2022 in 2023, etc.? En dan doen we vervolgens in de toekomst net alsof we altijd een jaar achterlopen zodat we kunnen pretenderen dat er geen jaar is overgeslagen? Vreemde zienswijze.

En ik negeer toch helemaal niks? Het plan heeft gewoon niet mijn voorkeur. Net als dat er vast ook voorstanders van zijn, omdat iedereen het evenement anders beleefd en weer andere zaken er belangrijk aan vindt. Daar mag ik me toch gewoon over uiten? Dat is geen eisen stellen of persoonlijk mensen een festival af willen pakken, dat is gewoon een mening uitspreken op een forum. Niet zo persoonlijk opvatten

Dit is geen reactie op wat ik schrijf. Ik stelde dat je het kunt negeren niet dat je dat doet of moet doen.

Aoibhin schreef:
Snap het wel hoor. Misschien later hervatten als de teleurstelling wat is weggeëbd? Vond het zelf wel leuk namelijk om zo terug te duiken in de geschiedenis, maar er was misschien ook niet zoveel animo voor.

Het was voor mij enorme voorpret, maar die voel ik gewoon niet meer. Nu is het alleen nog maar: gaat het door, hoe gaat het door, wanneer gaat het door enzovoort. Dat is geen voorpret. Het extra feestelijke gevoel omdat het in Nederland is ervaar ik ook niet meer.

Misschien als ik straks verplicht thuis moet gaan zitten dat ik het alsnog oppak uit verveling...

Morgen gewoon wel dit jaar.

Onweerwolf
Ik ga nu toch maar mijn wandeling maken en alles beluisteren maar inderdaad ook met weinig zin. Het zelf scoren en beoordelen van de nummers is voor mij een belangrijk en constitutief onderdeel van het ESC. Nu voelt het een beetje alsof ik mijn tijd verdoe want ik vermoed dat als het helemaal niet doorgaat dat we dan volgend jaar in ieder geval voor een deel andere nummers gaan krijgen.

Ik denk overigens nog steeds dat het inderdaad helemaal niet doorgaat in 2020, ook niet het genoemde Plan B. Hoewel ik daar zelf wel voorstander van zou zijn.

Overigens ben ik ook enorm geïrriteerd omdat ik al 3 dagen op rij geen fatsoenlijk brood heb kunnen kopen, maar dat terzijde.

Onweerwolf schreef:
Overigens ben ik ook enorm geïrriteerd omdat ik al 3 dagen op rij geen fatsoenlijk brood heb kunnen kopen, maar dat terzijde.

Wel pleepapier?

Onweerwolf
aERodynamIC schreef:
(quote)

Wel pleepapier?

Dat had niet gekund als ik dat nodig zou hebben gehad maar ik koop 1x in de zoveel tijd zo'n 36pack van Page als dat in de aanbieding is en daar heb ik nog een driekwart vol pak van.

Wel normale magere yoghurt moeten vervangen door yoghurt met een fruitsmaakje en de geplande stamppot andijvie gaat ook niet door.

Aoibhin zit er iets meer in, maar het klopt toch als ik zeg dat uit zeer betrouwbare bron (namelijk Sietse Bakker) is vernomen dat plan B naar de prullenbak kan gaan omdat dat niet klopt.

Eigenlijk had ik bedacht dat ik me zo rond deze tijd eens op het Songfestival 2020 zou gaan storten en zou gaan 'inluisteren'. Met het corona-nieuws van de laatste tijd (en als ik hier de laatste berichten even snel scan) zou het zomaar kunnen dat het hele festival niet doorgaat. Dan heeft inluisteren weinig zin meer. Van de andere kant gun ik mezelf mijn jaarlijkse Songfestival-vibe. Zeker nu het in Nederland moet plaatsvinden wil ik daar toch wel meekrijgen. Grote kans dus dat ik mede komende tijd tóch op de inzendingen van 2020 ga storten.

Onweerwolf
aERodynamIC schreef:
Aoibhin zit er iets meer in, maar het klopt toch als ik zeg dat uit zeer betrouwbare bron (namelijk Sietse Bakker) is vernomen dat plan B naar de prullenbak kan gaan omdat dat niet klopt.

Dat verbaast mij niet en het was ook wel een wat vaag verhaal van de Sloveense omroep.

https://www.mupload.nl/img/h4zjyy54x574c.png

'Open up for Rotterdam'

Hoe spannend was 'ons' Songfestivaljaar 2019. Zodra het nummer van Duncan Laurence 'Arcade' bekend werd ontstond er een enorm positieve vibe in Nederland. Menigeen begon het Songfestival (opnieuw) te omarmen, maar vanaf dat moment ging het snel. Duncan steeg linea recta naar nummer 1 bij de bookmakers en in zeer veel polls. Er werd vol lof gesproken over onze inzending en Nederland zou na 44 jaar wel weer eens kunnen gaan winnen. Wie had dat gedacht? Tot 2013 waren we het sufferdje van het festival.

Niet eerder dook ik zo vol in de voorpret als in 2019, en niet eerder was het zo spannend. De halve finales waren voor het eerst niet zo zenuwslopend, dat was kat in het bakkie, maar zouden we dan echt gaan winnen? Dat bleek toch lastiger dan we dachten. Helemaal niet de grote favoriet bij de jury's (Duncan werd derde) en Noorwegen bleek de publiekslieveling (Duncan werd daar tweede). Maar Nederland won door brede waardering!

Voor mij echt één van de grootste wensen ooit die in vervulling kwam: meemaken om het Songfestival te winnen. Iets waar ik nog steeds heel blij mee ben en dan ook met een nummer dat ik nog steeds echt prachtig vind.

En ja, toen was het niet voorbij. Er kwam een stedenstrijd. Rotterdam is een stad voor mij om de hoek (15 minuten metro en ik ben in hartje centrum) en ik zit daar wekelijks. Echt wel 'mijn stad' ook al woon ik in een randgemeente. Dat die stad het uiteindelijk mocht gaan organiseren was geweldig. Vervolgens is het gelukt om kaarten te scoren voor de generale repetite op zaterdag (de laatste familyshow), dus mijn geluk kon niet op.

En toen was daar dat virus dat alles in de wereld plat legde......

Wat voor gevolgen dat gaat hebben voor het Songfestival op moment van schrijven weten we niet. Maar dat er enorm donkere wolken boven hangen is wel duidelijk.
Toch wil ik niet afwijken van mijn jaarlijkse traditie om rond dit moment te starten met besprekingen van alle inzendingen. We horen wel wat er gaat gebeuren straks. De nummers zijn bekend dus laat de voorpret dan toch maar beginnen voor zover ons dat nog een beetje lukt met al onze gemengde gevoelens daarbij.

Ik start met de grote vijf en de winnaar van vorig jaar, Nederland.

1. Nederland: Jeangu Macrooy - Grow

Nederland is verzekerd van een finaleplaats. Dit jaar geen spanning of we wel uit een envelop komen. Maar is dat wel zo'n voordeel? Organiserende landen scoren de laatste jaren niet best, maar ze sturen ook niet het beste dat ze in huis hebben. Toch mis je ook een stukje herkenning die halve finalisten al wel hebben.
Voor Grow van Jeangu zou dat wel eens een gemis kunnen zijn. Het nummer is niet bepaald makkelijk, in de oren van velen zelfs saai. En als het eenmaal op gang komt is het al weer afgelopen.

Zelf vond ik het gelijk al mooi, maar ook wat vreemd. Net als iedereen was ik verbaasd over het afgekapte slot. En het bleek een nummer dat tijd nodig had om te groeien. Dat deed het ook, en inmiddels raakt en pakt het me. Maar dat gaat voor die avond niet voldoende zijn vrees ik. Met een schitterende staging kunnen we hopen op een Common Linnetje, maar nog een keer winnen zie ik niet gebeuren. Hoeft ook niet.

Nederland kan trots zijn op deze eigenzinnige inzending met een zanger die met zijn stem harten weet te raken zoals Duncan dat ook kon.

In mijn persoonlijke lijstje scoort hij in elk geval hoog.

Wat vinden jullie van onze inzending dit jaar?

Top 41:

1. Nederland

Martial
Ik heb er geen al te hoge verwachtingen van eerlijk gezegd, maar ik laat me graag verrassen mocht dat niet zo zijn in de finale.

Het nummer heeft sowieso meerdere luisterbeurten nodig vind ik en het is best een lastig nummer om in te komen en kent een opvallend slot, pats boem over en aangezien de meeste het nummer op de finaleavond voor het eerst horen vraag ik me af of het de televoters weet te bereiken om te stemmen op dit nummer?

Van mij had Nederland met wat luchtigers mogen komen aangezien het toch al in de finale staat, maar ja …

In vind trouwens er geen 1 nummer uit springen waarvan ik denk dit is nu de absolute winnaar en blijf 2020 een vrij mager jaar vinden,

Onweerwolf
Ik heb gisteren dus alles blind geluisterd en weet niet welk nummer bij welk land hoort. Ik heb wel een vermoeden welk nummer van Nederland was en dat was een nummer dat ik an sich wel goed vond klinken maar ook vrij saai vond verder. Het type nummer dat met een goede performance wel hoog in het rechterrijtje zou kunnen eindigen.

Qua er uit springen; het enige nummer waarvan ik direct vond dat het eruit sprong was een nummer dat ging over 'Diamonds' gezongen door een vrouw, erg modern, onderkoeld en heel erg knallend. Beetje Beyonce/Rihanna (al heb ik weinig verstand van die poprichting dus dat zijn general referenties). Dat nummer is mijn eerste winstvoorspelling op dit moment al is het wel een type nummer dat nog niet eerder heeft gescoord op het ESC. Ik vond het ook persoonlijk een erg lekker nummer.

Als 2e een Italiaans gezongen ballad (door een man). Ik weet niet zeker of het de Italiaanse inzending is maar het was een extreem stereotype Italo inzending die ik echter voor dat genre wel zeer bovengemiddeld sterk vond.

Verder viel het me op dat we dit jaar weinig overetnische of circusachtige klanken hebben en wel aardig wat zuchtmeisjes en Fuego klonen.

Ik vond het niveau wel redelijk verder, ik heb slechts 2 echt slechte nummers gehoord, een lullig oubollig soulliedje met handclaps dat vermoedelijk uit Litouwen, UK, Zwitserland of Oostenrijk komt of uit Denemarken of België op een slechte dag en een vrij walgelijk carnaval liedje uit Spanje of Portugal vermoedelijk.

Martial schreef:
In vind trouwens er geen 1 nummer uit springen waarvan ik denk dit is nu de absolute winnaar en blijf 2020 een vrij mager jaar vinden,

Dat riep ik ook wel lang: mager jaar. Maar ik denk daar nu anders over. Ik denk dat het kwalitatief helemaal niet zo mager is. Alleen is het wel zo dat de nummers behoorlijk in elkaars vaarwater zitten, zowel de trage nummers als de uptempo nummers (inclusief opvallende dansjes). En daar zit het probleem denk ik: het is een grote brei van zeer degelijke nummers.

Juist de grappige dingen blijven het langst hangen en was het nu niet zo dat we wilden dat het serieuzer werd. Ik merk dat ik hier een dubbel gevoel over krijg. Songfestival was altijd een soort ontsnapping aan de serieuze, vaak depressieve muziek waar ik gek op ben. Waarom vind ik een nummer uit de Finse voorronde zo leuk dat totaal over de top is en waardoor ik vaak te horen krijg dat mensen mij niet snappen dat ik het Songfestival leuk vind.

Ik ga die gekke dingen bijna missen. Zeg ik dat? Ja blijkbaar. Toch best een opvallend besef merk ik. Nu is het allemaal niet erg onderscheidend meer en ja dan valt bijvoorbeeld een Rusland ineens op. Vind ik dat goed? Ehm nee. Vind ik het stiekem leuk en draai ik het makkelijk. Ehm ja.

Dit soort serieuzere liedjes zoek ik wel elders op, daarvoor heb ik het Songfestival niet nodig. Heel dubbel allemaal

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:36 uur

geplaatst: vandaag om 17:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.