menu

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
geplaatst:
En dan gaan we door met 2020. De halve finales. De landen waren al ingedeeld voor de 1e of 2e halve finale en ook of ze in de eerste of tweede helft moesten optreden. Meestal volgt eind maart, begin april de loting voor de definitieve startplaats. Die gaat nu dus niet meer komen. Toch volg ik de halve finales en pak ik eerst de deelnemers van de eerste en dan tweede helft.

7. Australië: Montaigne - Don't Break Me

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=gr-wWxu4974

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Al in 1983 begon Australië met het uitzenden van het Songfestival, maar wegens de ligging van het land konden ze niet deelnemen aan het Songfestival.
Het festival is ongekend populair en toen in 2015 het Songfestival de 60e editie beleefde werd er een eenmalige uitzondering gemaakt, waardoor ze gelijk in de finale stonden. Dat leverde Australië gelijk al een 5e plaats op. Later in 2015 werd bekend dat ze ook in 2016 mee mochten doen, maar dan wel eerst nog een halve finale. Dami Im scoorde toen een tweede plaats en het land bleef meedoen. In 2017 een 9e plaats, in 2018 een 20e en vorig jaar gewoon weer top 10 (9e).

Ik denk niet dat Montaigne dit jaar hoog zou scoren. Live oogt het rommelig en is de zang niet je van het. Maar als studionummer vind ik het nog steeds erg leuk, en aangezien ik studioversies gebruik om tot een top 41 te komen scheelt dat gelijk enorm. Op de finale avond zelf beoordeel ik altijd wel het totaalpakket en dat geeft soms verrassingen. Ik was benieuwd hoe Montaigne het er vanaf zou brengen. Zou Australië misschien de finale missen voor de eerste keer? We zullen het nooit weten helaas.
Kwalitatief vin dik het een meer dan uitstekend popnummer en dan probeer ik die rare act maar even uit mijn hoofd te zetten.

1. Nederland
2. Australië
3. Italië
4. Duitsland
5. Spanje
6. Verenigd Koninkrijk
7. Frankrijk

geplaatst:
aERodynamIC schreef:
Sneu voor Bulgarije. Litouwen en IJsland die grote kans maakten om voor de eerste keer het festival te winnen.
Volgend jaar gaan er zeker landen zijn die iets insturen in de stijl van Bulgarije, IJsland of Litouwen dit jaar. Zul je net zien dat een van die copycats gaat winnen, nog zuurder.

geplaatst:
Slovenië heb ik hoog zitten de laatste jaren. Sebi van vorig jaar was grandioos, maar ook de jaren daarvoor hebben ze geregeld leuke inzendingen gehad zoals van Lea Sirk en Tinkara Kovac (die met haar dwarsfluit). Eigenlijk vind ik hun liedjes altijd wel aardig tot goed, ook als ze door de meeste mensen hooguit tot de grauwe middenmoot worden gerekend. Zo'n zelfde zwak heb ik overigens voor Kroatië, hoewel die wat consistenter zijn in de kwaliteit die ze leveren.

Maar Slovenië dus: Het liedje van dit jaar doet me eigenlijk niet zoveel. Haar stem staat me ook tegen, veel te laag en gewoon niet mooi.

geplaatst:
Aha, 'to revamp' is een werkwoord. Ik kon niet uitstaan dat ik het woord zo vaak voorbij zie komen, maar niet weet wat het betekent of waar het vandaan komt. Opgelost!

geplaatst:

De afgelopen jaren stuurt Australië prima nummers in; de een wat beter dan de andere en niet altijd mijn smaak, maar je kunt wel zeggen dan het land het Songfestival echt prima aanpakt en serieus neemt. Ook hun voorronde (die ze dit jaar voor de tweede keer hielden) vond ik dit jaar wederom een van de kwalitatief betere van het jaar.

Ik had van tevoren niets geluisterd en liet me verrassen in de nationale finale. Montaigne zat ergens aan het einde van de show. En ja, ik vond het meteen al wel een prima nummer, maar wat werd ik zenuwachtig van die staging en die act; zang was ook wat matig. Dus was niet meteen echt heel erg enthousiast na de winst.

Toen zocht ik de studioversie op en toen viel het kwartje uiteindelijk wel; gewoon een fijn nummer. Ik ben ook wel benieuwd hoe ze dit uiteindelijk naar het grote podium hadden vertaald; het zal altijd een raadsel blijven of ze die vermoeiende act de deur uit hadden gedaan. Moet wel zeggen dat dit nummer bij mij een houdbaarheidsdatum heeft overschreden. Ik merk dat ik deze vaak skip in playlists van 2020, terwijl ik het nummer op zich gewoon prima vind. Maar mede daardoor is Australië in de loop der maanden wat in mijn lijstje gezakt.

Top 41:

1. Nederland
2. Italië
3. Duitsland
4. Australië
5. Spanje
6. Verenigd Koninkrijk
7. Frankrijk

geplaatst:
Aoibhin schreef:
Moet wel zeggen dat dit nummer bij mij een houdbaarheidsdatum heeft overschreden. Ik merk dat ik deze vaak skip in playlists van 2020, terwijl ik het nummer op zich gewoon prima vind.

Grappig, dit herken ik wel.

We zitten toch wel erg vaak op 1 lijn wat het Songfestival betreft. Hoe jammer dat we niet kunnen meeten bij Salvador. Begrijp ik nu dat het helemaal gecanceld is? Zoiets zag ik bij bij de FB-event pagina.

geplaatst:
aERodynamIC schreef:
(quote)

Grappig, dit herken ik wel.

We zitten toch wel erg vaak op 1 lijn wat het Songfestival betreft. Hoe jammer dat we niet kunnen meeten bij Salvador. Begrijp ik nu dat het helemaal gecanceld is? Zoiets zag ik bij bij de FB-event pagina.

Ja inderdaad En dat is zeker heel jammer...

Dat het helemaal gecanceld was had ik nog niet meegekregen Maar zat er ergens ook wel in, want zie maar eens een tour helemaal te verplaatsen... Echt zo zuur, het was vandaag geweest. Echt drie jaar gewacht tot hij eens naar Nederland zou komen Gaat zeker nog wel eens gebeuren, maar wie weet hoe lang we weer moeten wachten...

geplaatst:
Even weer twee jaren in één!

1963:

Monaco: Françoise Hardy - L'amour s'en va

https://www.youtube.com/watch?v=YgoaMzC3W18

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Voor dit jaar ga ik naar Monaco. Françoise Hardy werd uiteindelijk 5e met L'amour s'en va. De winnaar van het jaar is een van mijn alltime favorieten, maar dit nummer kan ik ook zeer waarderen.

1964:

Duitsland: Nora Nova - Man gewöhnt sich so schnell an das Schöne

https://www.youtube.com/watch?v=xFFiqaB30t8

Het duurde nog tot 2005 voor Bulgarije zou toetreden tot het Songfestival, maar in 1964 stuurde Duitsland al de eerste Bulgaarse artiest. Met Man gewöhnt sich so schnell an das Schöne werd Nora Nova gedeeld laatste, maar één verdienste kan ze op haar naam zetten: het lied houdt nog altijd het record van de langste songtitel ooit op het Songfestival, met 34 letters.

geplaatst:
Huh? Ik heb helemaal over Françoise Hardy heen gekeken, maar dat is wel een bekende en past niet echt in de opzet (zo, ik heb me er uit gekletst).

geplaatst:
aERodynamIC schreef:
Huh? Ik heb helemaal over Françoise Hardy heen gekeken, maar dat is wel een bekende en past niet echt in de opzet (zo, ik heb me er uit gekletst).

Zij is zelf een bekende naam, maar deze inzending kom ik echt nooit tegen in ieders toplijstje tegen of überhaupt in Songfestival-compilaties, dus ik vond dat hij best kon

aERodynamIC schreef:
Hoe gaaf is dit. Vandaag is het exact 50 jaar geleden dat het Songfestival in Amsterdam plaatsvond.

Toen het Songfestival nog echt en puur was en met legendarische puntentelling

https://www.youtube.com/watch?v=8xmnd3uiK_Y

https://www.youtube.com/watch?v=Kvo8pzEyxF4

1965:

-het jaar waar France Gall voor Luxemburg won voor de tweede keer en nu met het legendarische nummer Poupée de cire, poupée de son
- Ierland debuteerde
-Zweden had een nummer in het Engels waardoor de regel aangepast werd naar nummers gezongen in eigen taal
- België werd gedeeld vijftiende (en laatste) met nul punten (Liz Marke - Als het weer lente is)
-Nederland eindigde op de 11e plaats (Conny Vandenbos - 't Is genoeg)

Mijn keuze voor dit jaar valt op Duitsland. Het was lastig kiezen, want dit jaar behoorlijk wat leuke nummers die nu niemand meer kent.

https://www.youtube.com/watch?v=7fNKL8aEUDg

8. Ierland: Lesley Roy - Story of My Life

https://www.youtube.com/watch?v=HLgE0Ayl5Hc

Lesley noemt nog even Puppet on a String in haar nummer. Of ze zelf met de winst ervandoor zou zijn gegaan dit jaar? Dat lijkt me niet.

Ierland, de grootmacht op het Songfestival. Ierland dat met Johnny Logan mag spreken van een zeer bijzondere deelnemer. Ierland dat de weg weg raakte in de nieuwe eeuw en dan maar de schuld aan andere landen gaf en een kalkoen uit protest stuurde. Ierland dat zich sinds 2014 niet meer door de halve finales heen wist te komen (uitzondering in 2018, maar toen 16e werd in de finale). Ierland oh Ierland.

Dit jaar zou Lesley Roy gaan met een hip popnummertje. Hip? Of toch wel wat gedateerd inmiddels? In elk geval niet mijn smaak. Misschien dat wat pubermeisjes hierop zouden zijn gaan stemmen, maar ik vrees dat ook dit jaar die finale niet zo zeker zou zijn geweest.
Of Lesley volgend jaar namens Ierland gaat is nu nog niet bekend, maar wel dat Ierland er in 2021 gewoon bij is. Mocht ze gaan, dan hoop ik op heel wat beters dan dit nummer.

1. Nederland
2. Australië
3. Italië
4. Duitsland
5. Spanje
6. Verenigd Koninkrijk
7. Ierland
8. Frankrijk

Als de experts voor mij zeggen dat de studioversie beter is moet ik die maar even beluisteren.

[luisterpauze]

Deze versie klinkt inderdaad een stuk beter (verfijnder en toonvaster) dan de live-uitvoering. Vreemd dat ze die wel als officiële video hebben gekozen, want die keuze maakt het land toch zelf neem ik aan? Vreemde keuze in dit geval, maar goed. Prima popsong, Australië tapt eigenlijk bijna altijd uit dat vaatje, waarmee ik niet wil zeggen dat het standaard of voorspelbaar is. Tikje tegendraads en alternatief zelfs, Don't Break Me mag er absoluut zijn. Door de inderdaad rommelige en vreemde act en de wankele live-zang betwijfel ik of dit weer een top 10-plaats voor Australië had opgeleverd, maar de finale zat er dik in.

Bijna ieder jaar heb ik wel een favoriet liedje dat verder door bijna iedereen wordt uitgekotst. Misschien is dat dit jaar wel Ierland. Ik vind 'm namelijk superleuk, maar weet dat dit een grote flop zou zijn geworden op het festival. Dit soort meezingbare poprock is wel aan mij besteed, maar werkt eigenlijk nooit op het ESC. Dat nét iets te gepolijste Brits/Ierse sausje eroverheen levert ook geen pluspunten op. Ik had hier tijdens de halve finale extra van genoten, omdat ik wist dat het meteen Lesley's laatste optreden zou zijn geweest.

1. Ierland
2. Duitsland
3. Australië
4. Italië
5. Spanje
6. Nederland
7. Verenigd Koninkrijk
8. Frankrijk

(Ik heb al wat gehusseld in mijn lijstje. Zal dat nog wel vaker gaan doen de komende tijd, want ik hoor ieder liedje nu pas voor de tweede keer.)

aERodynamIC schreef:
Dit jaar zou Lesley Roy gaan met een hip popnummertje. Hip? Of toch wel wat gedateerd inmiddels?
Haal dat vraagteken maar weg. Dit is inderdaad ontzettend 2005.

stoepkrijt schreef:
(Ik heb al wat gehusseld in mijn lijstje. Zal dat nog wel vaker gaan doen de komende tijd, want ik hoor ieder liedje nu pas voor de tweede keer.)

Maar dat doe ik ook hoor als ik dat nodig vind. Pas als de top 41 rond is laat ik het er bij (en dan nog... jaren later veranderen er ook nog steeds posities).

Ook Ierland weet al jaren niet meer hoe het nou eigenlijk moet op het Songfestival. Enkel met de pogingen van Jedward (2011 en 2012) en van Ryan O'Shaughnessy (2016) wisten ze überhaupt de top 20 te halen, áls de finale al werd gehaald. Het roer moet dus aardig om, en hopelijk zou dat komen na het absolute dieptepunt vorig jaar; roemloos laatste van álle inzendingen.

Maar mocht het Songfestival door zijn gegaan, dan betwijfel ik of Lesley Roy hier met deze gedateerde Katy Perry-reject verandering in had gebracht. Het valt wel op in de line-up en in het begin was dit nummer ook wel een guilty pleasure van me, maar zeker naar meerdere luisterbeurten vind ik het inmiddels erg irritant allemaal geworden. Lesley is trouwens ook voor 2021 bevestigd als artiest.

Top 41:

1. Nederland
2. Italië
3. Duitsland
4. Australië
5. Spanje
6. Verenigd Koninkrijk
7. Ierland
8. Frankrijk

1965

Spanje: Conchita Bautista - ¡Qué bueno, qué bueno!

https://www.youtube.com/watch?v=V9TbIw45Gec

Het jaar 1965; het was de tweede keer dat Conchita Bautista aantrad voor Spanje (aERodynamIC plaatste haar eerste poging hier al een paar dagen geleden). Dit keer werd ze gedeeld laatste met geen enkele punt, wat mij betreft onterecht.

1966:

-18 landen doen mee en Oostenrijk wint: Udo Jürgens met Merci, Chérie.
-België wordt gedeeld vierde (Tonia - Un peu de poivre, un peu de sel): een sterk nummer vind ik
-Nederland wordt 15e: Milly Scott met Fernando en Filippo, ze is de eerste 'zwarte' artiest op het Songfestival.

Ik heb altijd een zwak gehad voor dit nummer van Åse Kleveland uit Noorwegen. Kent iemand het nog? Nee, hoog tijd dan!

https://www.youtube.com/watch?v=hS1-YJtovaI

Nummer van Åse Kleveland is een van mijn favorieten uit de "vroege jaren". Echt een mooi nummer; helaas hoor je er inderdaad nu nooit meer iemand over.

9. Litouwen: The Roop - On Fire

https://www.youtube.com/watch?v=FxPm-Wz8qpY

Een nummer dat vrij vroeg bekend werd gemaakt en gelijk een favoriet onder de fans werd, en ook bij de bookmakers deed The Roop het goed. Zou Litouwen dan eindelijk gaan winnen?

Ik denk dat die kans groot was. Het is een aanstekelijk nummer met een opvallend dansje. Ik had het Litouwen zeker gegund, maar helaas. The Roop wil zelf heel graag meedoen volgend jaar, maar officieel is dat nog niet bekend.

Bij mij eigenlijk al de tijd op nummer 1, maar ik merk ook dat de uiterste houdbaarheid al in zicht komt. Misschien toch een geval 'te vroeg gepiekt'? Of The Roop straks nog steeds op mijn eerste plaats staat valt te betwijfelen. Nederland heeft Litouwen voor mij al voorbij weten te gaan, maar op eigen land mag niet gestemd worden natuurlijk

1. Nederland
2. Litouwen
3. Australië
4. Italië
5. Duitsland
6. Spanje
7. Verenigd Koninkrijk
8. Ierland
9. Frankrijk

Litouwen is een land dat nooit écht heeft gevlamd op het Songfestival (pun not even intended). Hier en daar best een prima inzending, maar over het algemeen was het vaak nogal matigjes en bleven de goede resultaten dan ook uit. Dit jaar leek daar eindelijk verandering in te komen met On Fire van The Roop.

Ik vond het zelf ook meteen al een geweldig nummer. Aanstekelijk, opvallend met dat dansje erbij, muzikaal ook prima in orde. Het nummer was gelijk al een fanfavoriet en was - voor de cancellatie van het Songfestival dit jaar - een van de favorieten voor de eindzege. Hoe zuur dan ook dat uitgerekend in het jaar dat ze (i.m.o. dan) met hun beste inzending komen en misschien wel hadden gewonnen, deze inzending nu de prullenbak in kan (in ieder geval voor Songfestival deelname).

Het is nog niet duidelijk wat Litouwen volgend jaar gaat doen; of hun nationale finale zal terugkeren en daar een nieuwe winnaar uit zal komen rollen, of dat The Roop de kans krijgt om ook volgend jaar namens Litouwen deel te nemen. Dat moet dan helaas wel met een ander nummer, maar mochten ze nog geïnteresseerd zijn, dan ben ik benieuwd waar ze mee gaan komen.

Top 41:

1. Nederland
2. Litouwen
3. Italië
4. Duitsland
5. Australië
6. Spanje
7. Verenigd Koninkrijk
8. Ierland
9. Frankrijk

1966

Joegoslavië: Berta Ambrož - Brez besed

https://www.youtube.com/watch?v=_5BLw8baVl0

Voor dit jaar ga ik door naar Joegoslavië. Berta Ambrož trad aan met het nummer Brez besed en haalde er een gedeeld 7e plaats mee, samen met Spanje. Dat land zou in 1973 een grote Songfestival klassieker hebben met Eres tu en de weinige keren dat dit verder totaal vergeten Joegoslavische nummer nog eens wordt genoemd, is in relatie tot dat nummer. De melodie zou namelijk erg op elkaar lijken. Zelf vind ik dat je het ook wel een beetje kan horen in de coupletten.

Was me nog nooit opgevallen, maar verdomd!

Dat dit een favoriet voor de eindzege was verbaast me Ja, het is een aanstekelijk liedje en de act is opvallend en leuk, maar ik vind het geheel nogal kneuterig en simpel. De zang, het vreselijke accent en de compositie, geen van allen per se van een hoog niveau of kwaliteit met een hoofdletter K. Ik kan me er niets bij voorstellen dat een liedje als dit meedoet om de knikkers.
Van de andere kant: die derde plek voor Sunstroke Project in 2017 (met ook zo'n feelgood-liedje) had ik ook niet zien aankomen en dit nummer van The Roop heeft dan nog wel wat meer om het lijf.

De kansen van Litouwen schat ik dus lager in dan de rest van Europa, neemt niet weg dat ik het een fijn liedje vind. Niet hoogdravend, maar leuk op veel verschillende manieren.

1. Ierland
2. Litouwen
3. Duitsland
4. Australië
5. Italië
6. Spanje
7. Nederland
8. Verenigd Koninkrijk
9. Frankrijk

Kijk nou, Litouwen gewoon op een tweede plek! Ik vind 'm toch leuker dan ik dacht.

1967:

-Sandie Shaw wint voor het Verenigd Koninkrijk met Puppet on a String (zelf vond ze het een vreselijk lied)
-Nederland werd gedeeld veertiende (Thérèse Steinmet - Ring-dinge-ding)
-België eindigt 7e (Louis Neefs - Ik Heb Zorgen)
-de beroemde Wiener Sängerknaben zorgen voor de interval act
-Eduardo Nascimento was de eerste zwarte mannelijke artiest die meedeed (hij was geboren in Angola)

Voor mij is Vicky Leandros met L'Amour Est Bleu één van de mooiste inzendingen ooit, maar die is te bekend om nu te plaatsen en daarom kies ik voor Portugal, zou zo in een Tarantino film voor kunnen komen Wat een heerlijk nummer is dit en volgens mij kent niemand het meer. De zanger overleed 22 november 2019.

https://www.youtube.com/watch?v=9ttguvQmqTw

10. Noord-Macedonië: Vasil - YOU

https://www.youtube.com/watch?v=xPZumQQExQc

Vorig jaar wist Noord-Macedonië geheel onverwacht de jurystemmen voor zich te winnen. Verrassend, want er werd op dat vlak veel van Nederland verwacht die daar op de derde plaats eindigde.
Aan Vasil de taak om dit kunstje te herhalen en nu dan graag ook met meer stemmen van de televoters.

Het nummer zou inderdaad beter kunnen vallen bij de televoters, maar ik denk niet dat Vasil het kunstje herhaald zou hebben bij de jury's.
Er was wat kritiek op de video waar de homoseksuele Vasil innig danst met een dame. Gezeur natuurlijk.

Ik heb niet heel veel aan te merken op dit nummer, maar elke keer als ik het hoor lijkt het nieuw te zijn voor mij. En dan moet ik ook even kijken uit welk land het komt. Dat is geen goed teken: dat is echt ene oor in en andere uit, en dat terwijl ik het helemaal geen vervelend nummer vind. Het is echt te veel een grijze muis. Misschien schrok het land vorig jaar dat de winst ineens mogelijk was. Nu maar even niet. Nou dat gaat ook niet gebeuren en of we Vasil volgend jaar gaan zien is nu nog niet bekend.

1. Nederland
2. Litouwen
3. Australië
4. Italië
5. Duitsland
6. Spanje
7. Verenigd Koninkrijk
8. Noord-Macedonië
9. Ierland
10. Frankrijk

Helemaal hip dit natuurlijk. Fijn zwoel sfeertje ook. Die hadden ze vast ook op het podium over willen brengen, hoogstwaarschijnlijk door twee mensen op het podium de clip te laten nadansen. Of trap ik met die voorspelling iets teveel een open deur in? Grote verrassingen verwacht ik in ieder geval niet, het liedje zelf is namelijk ook vrij middle-of-the-road. Ik vind 'm best lekker, maar iets te monotoon om op te vallen. Finale was mogelijk geweest, maar dan kantje boord.

1. Ierland
2. Litouwen
3. Duitsland
4. Australië
5. Italië
6. Spanje
7. Noord-Macedonië
8. Nederland
9. Verenigd Koninkrijk
10. Frankrijk

Vorig jaar scoorde Noord-Macedonië hun hoogste positie ooit, met name vanwege de winst bij de jury's. Ik zag die winst niet aankomen, maar leuk voor het land dat er een keer een succesje was.

Dat succes zag ik dit jaar niet herhaald worden, al vind ik YOU zelf wel een prettig liedje. Ik ben het alleen helemaal eens met wat aERodynamIC en stoepkrijt hierboven al hebben gezegd; het is prima, maar ook nogal middle-of-the-road en je vergeet ook zo weer dat het bestaat. Op het Songfestival is dat vaak nogal een gevaarlijke positie, want een liedje dat iedereen 'wel aardig' vindt, daar gaat ook niemand op stemmen. Maar goed, wie weet mag Vasil volgend jaar nog een poging wagen.

Top 41:

1. Nederland
2. Litouwen
3. Italië
4. Duitsland
5. Australië
6. Spanje
7. Noord-Macedonië
8. Verenigd Koninkrijk
9. Ierland
10. Frankrijk

1968:

-een bijzondere winnaar uit Spanje: generaal Franco wilde dat het nummer niet in het Catalaans vertolkt werd, zanger Joan Manuel Serrat deed het toch en dat pikte Franco niet dus moest Massiel het doen in het Spaans, en ze won (de originele versie is nog gewoon te vinden op YouTube)
-Nederland eindigde samen met Finland met 1 punt onderaan (Ronnie Tober - Morgen)
-België werd gedeeld 7e (Claude Lombard - Quand tu reviendras)

Dit nummer uit België is toch een juweeltje? Volgens mij kent niemand het nog.

https://www.youtube.com/watch?v=fqk8ZOvluhw

Gast
geplaatst: vandaag om 19:25 uur

geplaatst: vandaag om 19:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.