menu

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
geplaatst:
11. Rusland - Little Big

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=L_dWvTCdDQ4

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

De Russen lieten nogal op zich wachten met hun inzending. Het was het laatste land dat hun nummer bekend maakte: Uno werd het van de band Little Big.
Toen bekend werd dat Little Big Rusland zou vertegenwoordigen ontplofte het Eurovisie internet. De band is bekend, gaf in het najaar nog een concert in De Melkweg waar het publiek uit z'n dak ging, ze zijn populair bij TicToc en enorm bekend in eigen land.

Ineens verschijnen bij de YouTube clips van alle landen alleen nog maar Russische commentaren. De Russen namen de boel over zeg maar.
En daar zit een beetje het venijn: de Russen zijn er enorm op gebrand te winnen en die derde plaats vorig jaar viel ze vies tegen. Ze kunnen het ook niet nalaten om alles en iedereen af te fakkelen en hun eigen inzending op te hemelen, dat is al een aantal jaar zo.
Nu was het land ervan overtuigd dat de winst naar Little Big zou gaan. We zullen het nooit weten.

Ik denk zeker dat Rusland kans maakte op de winst. Ze doen het regelmatig goed op het festival (eerste in 2008, drie keer een tweede plaats en en vier keer de vijfde plaats en dat terwijl ze sinds 1994 pas meedoen).
De populariteit van de band zou zeker helpen.

Alleen is het nummer ook wel heel erg infantiel en moet het hebben van de gimmick. Barbiegirl van Aqua kan toch ook echt niet (meer)?!
Maar ik moet het toegeven: het is een guilty pleasure. Ik wil het telkens weer horen, terwijl mijn partner dan vraagt of het alstublieft uitkan. Love-hate..... en niet zo'n beetje ook.

Dat soort uitgesproken nummers scoren altijd. Maar misschien dat de jury's ze op tijd de nek om hadden weten te draaien. Want winnen? Nou nee, daar zou ik niet heel blij mee zijn en niet alleen vanwege het land maar toch het nummer, daar geniet ik stiekem, gniffelend wel van als ik alleen thuis ben

1. Nederland
2. Litouwen
3. Australië
4. Italië
5. Duitsland
6. Rusland
7. Spanje
8. Verenigd Koninkrijk
9. Noord-Macedonië
10. Ierland

11. Frankrijk

geplaatst:
1967:

Noorwegen: Kirsti Sparboe - Dukkeman

https://www.youtube.com/watch?v=Y7I__FNMevk

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Dit jaar stuurde Noorwegen een oude bekende; Kirsti deed namelijk ook in 1965 al mee en werd toen 13e met Karusell. Hoewel ik Dukkeman zelf een veel fijner nummer vind, eindigde Kirsti dit keer een plek lager. Ze zingt over hoe het leven is als een marionet hangend aan een touwtje dat elk moment kan knappen; een metafoor waar een ander nummer dit jaar een stuk succesvoller mee was.

1968:

Frankrijk: Isabelle Aubret - La source

https://www.youtube.com/watch?v=t4rlmiBkuKg

Frankrijk stuurde een oud-winnaar in 1968; Isabelle won in 1962 al met het nummer Un premier amour. Ook dit keer deed ze het niet onverdienstelijk met een 4e plaats. Dit nummer hing altijd een beetje in mijn subtop, maar ben ik veel meer gaan waarderen door de jaren heen. Ik vind La source mooier dan haar winnende nummer.

geplaatst:
11. Rusland: Little Big - Uno

Toen Rusland bekendmaakte dat Little Big naar het Songfestival zou gaan, waren ze gelijk het gesprek van de dag. Zelf had ik nog nooit van de band gehoord, maar een rondje Youtube liet me zien/horen in wat voor richting ik de inzending zou kunnen schatten. Flink in de guilty pleasure hoek dus.

Het was vervolgens nog lang wachten, maar toen was daar toch Uno, en het was precies wat ik ervan verwacht had. Een deel van mij vindt dit vreselijk en een ander deel vindt het heel leuk. Fout op een leuke manier en dat is sowieso echt altijd fijn om in de line-up te hebben en wat we dit jaar nog wel misten. Ik betrap mezelf erop dat ik deze nog wel eens luister, en me dan na afloop zit af te vragen waarom nou eigenlijk ook alweer.

Of Rusland met Uno had gewonnen betwijfel ik. Een televote magneet zou het zeker zijn worden (al zullen ze in de categorie catchy-nummer-met-gek-dansje wel in het vaarwater van Litouwen en IJsland hebben gezeten), maar de jury's had ik er niet gauw zo massaal voor zien gaan. Maar met een goede staging - en daar zijn de Russen vaak wel heel goed in - had ik dit wel als een zekerheidje voor de top 10 gezien.

Top 41:

1. Nederland
2. Litouwen
3. Italië
4. Rusland
5. Duitsland
6. Australië
7. Spanje
8. Noord-Macedonië
9. Verenigd Koninkrijk
10. Ierland

11. Frankrijk

geplaatst:
aERodynamIC schreef:

Dit nummer uit België is toch een juweeltje? Volgens mij kent niemand het nog.

(embed)

Ik was die echt helemaal vergeten, maar mooi inderdaad! Tof om zo vergeten nummers toch weer te herontdekken.

geplaatst:
11. Rusland: Little Big - Uno

Zoals Aoibhin al schrijft had dit behoorlijk in het vaarwater van Litouwen en IJsland kunnen gaan zitten. Daarbij vind ik deze van Rusland duidelijk de meest guilty van deze drie pleasures. Verreweg het goedkoopste liedje en daardoor inderdaad geen jury-favoriet. Ik ben ook erg benieuwd hoe de zangpartijen live geklonken zouden hebben, want ik weet niet of die rare stemmetjes goed gaan overkomen.

Sowieso een érg leuke inzending - ik heb weer met een big smile naar de clip zitten kijken - die het balladfestival dit jaar goed kon gebruiken. Top 10 was een zekerheidje, top 5 had me niet verbaasd, maar winnen zat er niet in.

1. Ierland
2. Litouwen
3. Duitsland
4. Australië
5. Italië
6. Rusland
7. Spanje
8. Noord-Macedonië
9. Nederland
10. Verenigd Koninkrijk
11. Frankrijk

geplaatst:
1969:

-een raar jaar met vier winnaars: Frankrijk (Frida Boccara met Un jour, un enfant), Verenigd Koninkrijk (Lulu met Boom bang-a-bang), Nederland (Lenny Kuhr met De troubadour) en gastland Spanje (Salomé met Vivo cantando).
-Spanje is het eerste land dat voor het eerst twee keer achter elkaar heeft gewonnen
-België eindigt op een gedeeld 7e plaats (Louis Neefs - Jennifer Jennings)
-Loting bepaalde dat Nederland het in 1970 zou mogen organiseren

Guilty pleasures, ik heb er een hoop. Is dit er dan misschien eentje? Het nummer uit Duitsland blijft goed hangen bij mij.

https://www.youtube.com/watch?v=6tvMWASrMrc

geplaatst:
12. Slovenië: Ana Soklič - Voda

https://www.youtube.com/watch?v=weLeotNwexg

De revamp:

https://www.youtube.com/watch?v=JOdI-gFrYaQ

Slovenië heeft nog nooit gewonnen sinds hun eerste deelname in 1993. In 1995 en 2001 werden ze 7e en dat is de hoogste score.
Of Ana dat verbeterd zou hebben? Ik vrees van niet. Het nummer sloeg totaal niet aan bij de fans en ook de bookmakers hadden er weinig vertrouwen in.
Toen de revamp bekend werd in de week dat het Songfestival gecanceld werd stegen ze iets. Maar dat maakt nu allemaal niks meer uit.

Ik voel me een beetje alleen staan in mijn liefde voor dit nummer en de revamp heeft het alleen maar beter gemaakt. Elk jaar zitten ze erbij: van die nummers die niemand begrijpt of leuk vindt en waar ik dol op ben. Voda is dat dit jaar. Ik vrees dat ze de finale niet gehaald zou hebben en dat had ik erg gevonden, daar ik kaarten had voor de generale repetitie van de finale.

Slovenië heeft die eer trouwens vaker gekregen van mij: ik ben nog steeds gek op Stop van Omar Naber uit 2005 (haalde de finale niet) en Verjamem van Eva Boto in 2012 (haalde de finale ook niet).

1. Nederland
2. Litouwen
3. Slovenië
4. Australië
5. Italië
6. Duitsland
7. Rusland
8. Spanje
9. Verenigd Koninkrijk
10. Noord-Macedonië

11. Ierland
12. Frankrijk

geplaatst:
1969:

Portugal: Simone de Oliveira - Desfolhada Portuguesa

https://www.youtube.com/watch?v=_XkGlejI98s

In het jaar met de vier winnaars stuurde Portugal een ode aan hun eigen land. Erg veel heeft het niet geholpen, want Simone werd een-na-laatste met dit nummer dat ik zelf wel erg kan waarderen. Wellicht heeft de startpositie vlak na Frida Boccara niet erg geholpen.

geplaatst:

Slovenië, een land dat zo vaak wordt ondergewaardeerd op het Songfestival. Ook vorig jaar kwamen ze weer met een prachtige inzending, die wat mij betreft ook wel wat hoger had mogen eindigen.

Het nummer van dit jaar kon ik meteen al wel waarderen en de stem van de zangeres vind ik bijzonder op een positieve manier, maar ik vond iets ook wel heel erg missen. In de nationale finale kreeg ik een beetje een demo-gevoel. Alsof het niet helemaal af was. En dat weerhield me ervan het echt goed te vinden.

De revamp vind ik echter heel erg geslaagd. De nieuwe instrumentatie en productie heeft het allemaal een stuk meer body gegeven en Slovenië is hierdoor ook op mijn lijstje gestegen (het enigszins in hetzelfde vaarwater zittende Albanië is dan weer keihard mijn top 10 gekelderd; zal er ook wel iets mee te maken hebben). Voor de hogere plekken had het denk ik niet meegedaan, maar toch denk ik dat dit best wel een soort dark horse had kunnen worden.

Top 41:

1. Nederland
2. Litouwen
3. Italië
4. Rusland
5. Slovenië
6. Duitsland
7. Australië
8. Spanje
9. Noord-Macedonië
10. Verenigd Koninkrijk

11. Ierland
12. Frankrijk

geplaatst:

Slovenië heb ik hoog zitten de laatste jaren en ik houd best van Balkan-ballads, maar die lage stem van haar is het niet voor mij. Toegegeven: het nummer is wel wat aan het groeien. Ik heb dit jaar geen odds van de bookmakers gezien, dus ik lees nu bij Eric dat Voda er niet goed voorstond. Toch had dit best de finale kunnen halen, want dit soort powerballads met uithalen kunnen live al snel érg indrukwekkend zijn. En Ana kan het absoluut live zo te horen. Eenmaal in die finale zou ze snel uitgespeeld zijn geweest.

Ja, dit is echt een groeiertje. Op dit moment middenmoot, maar wie weet wat er nog gebeurt de komende tijd.

1. Ierland
2. Litouwen
3. Duitsland
4. Australië
5. Italië
6. Slovenië
7. Rusland
8. Spanje
9. Noord-Macedonië
10. Nederland
11. Verenigd Koninkrijk
12. Frankrijk

geplaatst:
1970:

-in mijn geboortejaar werd het Songfestival in Amsterdam gehouden
-het was de dunste bezetting ooit sinds 1959: vijf landen bleven weg uit protest vanwege het feit dat in 1969 vier landen als winnaar werden uitgeroepen
-Nederland werd 7e (Waterman van de zussen Hearts of Soul, een groep, maar dat mocht in die jaren niet dus werd het tijdelijk Patricia and Hearts of Soul)
-België werd gedeeld 8e (Jean Vallée met Viens l'oublier)
-Ierland won voor de eerste keer: Dana met All KInds of Everything

Mijn keuze in dit magere jaar? Uit eigen land. Niet een verkeerd nummer, maar wordt niet gezien als klassieker uit Nederland.

https://www.youtube.com/watch?v=Hx54yQGRYS8

geplaatst:
13. Wit-Rusland: VAL - Da Vidna

https://www.youtube.com/watch?v=F0wfxz5zq04

In 2004 was Wit-Rusland er voor het eerst bij met een zesde plaats in 2007 als beste resultaat tot nu toe. Echt scoren deden ze maar zelden.

Zou dat dit jaar anders zijn geweest? Bij de bookmakers stonden ze op de een na laatste plaats (Slovenië nog daaronder) en ook in diverse polls stond dit nummer telkens onderin.

Ik denk ook niet dat de finale er in had gezeten en daarmee was het land nog wel even het sufferdje van het festival gebleken. Echt heel slecht is het niet, ze proberen hip te wezen, maar dat lukt niet echt. Het is wat dreinerig, maar ik kan er verder wel naar luisteren. Typisch zo'n inzending die je niet lang bij gaat blijven. Was een mooi plasmoment geweest.

1. Nederland
2. Litouwen
3. Slovenië
4. Australië
5. Italië
6. Duitsland
7. Rusland
8. Spanje
9. Verenigd Koninkrijk
10. Noord-Macedonië

11. Ierland
12. Wit-Rusland
13. Frankrijk

geplaatst:
Gelukkig komt de cd van dit jaar gewoon uit, alleen iets later (8 mei):

Eurovision Song Contest - shop.eurovision.tv

geplaatst:
1971:

-Monaco won het Songfestival met Un banc, un arbre, une rue van Séverine (die nooit in het land geweest was)
-Malta debuteerde dit jaar
Saskia en Serge werden gedeeld 6e met het schitterende Tijd
-België gedeeld 14e (Lily Castel & Jacques Raymond - Goeiemorgen, morgen)
-de jurering werd weer veranderd: van elk land 2 juryleden. Eén jurylid moest jonger dan 25 jaar zijn, het andere jurylid moest ouder zijn en elk van hen gaf 1 t/m 5 punten (in totaal dus 10)

Ik heb altijd wel een zwak voor Portugal, zo ook voor dit vergeten pareltje van Tonicha (dat 9e werd):

https://www.youtube.com/watch?v=YMPF88rtrbk

geplaatst:
14. Zweden: The Mamas - Move

https://www.youtube.com/watch?v=7EpSBDPlZn4

Vorig jaar waren The Mamas de achtergrondzangeressen van John Lundvik en konden daar volop stralen. Het leverde ze dit jaar de winst op in eigen land, winst die in Zweden gewoon heel groots is. Hun voorrondes zijn zo mogelijk nog populairder dan het Songfestival zelf.

Hoe zuur voor ze dat de Zweedse omroep gelijk na het cancelen liet weten dat The Mamas niet doorgeschoven worden naar volgend jaar. Ongetwijfeld omdat ze niet af willen van hun eigen voorrondes, maar het zal ze niet heel slecht uitkomen daar The Mamas een middenmoot inzending bleek te zijn in de polls en bij de bookmakers.

Ik vind het nummer niet onaardig, maar zoals ik zo vaak bij Zweden heb: het is het ook niet net voor mij. Altijd veilig, altijd een allemansvriend en ik ben, net als meer fans, een beetje Zweden-moe denk ik.
Niks mis met dit nummer, maar mij iets te onopvallend.

1. Nederland
2. Litouwen
3. Slovenië
4. Australië
5. Italië
6. Duitsland
7. Rusland
8. Zweden
9. Spanje
10. Verenigd Koninkrijk

11. Noord-Macedonië
12. Ierland
13. Wit-Rusland
14. Frankrijk

geplaatst:
aERodynamIC schreef:
1970:

Mijn keuze in dit magere jaar?

Ja wat is een mager jaar?
Heb jij wel eens een Songfestivaljaar meegemaakt waar alle nummers raak waren?

Over 1970 gesproken ik heb altijd wel een zwak gehad en nog steeds eigenlijk voor Gwendolyne van Julio Iglesias in schitterend blauw pak en een wereldster in wording en met live orkest

https://www.youtube.com/watch?v=ChvTMWYplAk

geplaatst:
Martial schreef:
Ja wat is een mager jaar?

Waar ik naar refereer: een jaar met slechts 12 deelnemers

geplaatst:
1972:

-Vicky Leandros wint voor Luxemburg met Après toi
-Nederland deed mee om de winst, maar werd 4e (Sandra & Andres - Als het om de liefde gaat)
-België eindigde 17e van de 18 landen (Serge & Christine Ghisoland - A la folie ou pas du tout)
-Israël zou debuteren, maar was te laat met inschrijven

Bij de oude festivals is het altijd weer een beetje nieuw wat ik hoor als het elk jaar voorbij komt, maar er zijn van die nummers die wel goed blijven hangen zoals deze uit Joegoslavië. Ze werd 9e, had van mij hoger mogen zijn (winnen zelfs).

https://www.youtube.com/watch?v=NblMS6AJHi4

geplaatst:
aERodynamIC schreef:
[i]Bij de bookmakers stonden ze op de een na laatste plaats (Slovenië nog daaronder) en ook in diverse polls stond dit nummer telkens onderin.
Slovenië laatste bij de bookmakers? Hou op! Dat kan niet. Ik heb niets van de bookmakers gezien, dus ik ben totaal verrast.

Weet iemand of de odds op deze site nog een beetje kloppend zijn? Of zijn ze flink veranderd sinds bekend is dat het Songfestival niet doorgaat? Odds Eurovision Song Contest 2020 - eurovisionworld.com

geplaatst:
15. Azerbeidzjan: Efendi - Cleopatra

https://www.youtube.com/watch?v=I0VzBCvO1Wk

Azerbeidzjan doet het altijd goed op het Songfestival sinds hun debuut in 2008. De eerste zes jaar standaard top 10 met een winst in 2011, een tweede plaats in 2013 en een derde plaats in 2009.
En vanaf 2014 werd die top 10 niet meer gehaald met in 2018 zelfs voor het eerst geen finaleplaats. Vorig jaar stond het land als vanouds weer in de top 10 en ik denk dat dat dit jaar ook best had kunnen gebeuren.

Het lied werd bij bekendmaking niet door iedereen even goed ontvangen: te plastic, te niet-serieus, té songfestival en iets wat we vaker gehoord hebben daar. Maar de bookmakers hielden het op een 9e plaats en in diverse polls stond het ongeveer op dezelfde plaats.

En ik? In het jaar met meer serieuze muziek valt dit op in positieve zin. Ik merk dat als ik de nummers van dit jaar opzet ik deze nooit skip, het volume harder gaat en ik besef dat dit soort nummers nu juist mijn welkome afwisseling op mijn muzikale menu zijn.
Guilty pleasure? Nee, want dan moet je het meer in de categorie van Rusland's Little Big gooien. Dit is een beetje categorie Ruslana, Emelie de Forest of Helena Paparizou: vrolijk, niet aan de hand pop. Misschien net een slag minder om net als deze dames te kunnen winnen, maar toch heerlijk!

1. Nederland
2. Litouwen
3. Slovenië
4. Azerbeidzjan
5. Australië
6. Italië
7. Duitsland
8. Rusland
9. Zweden
10. Spanje

11. Verenigd Koninkrijk
12. Noord-Macedonië
13. Ierland
14. Wit-Rusland
15. Frankrijk

geplaatst:
stoepkrijt schreef:
Weet iemand of de odds op deze site nog een beetje kloppend zijn? Of zijn ze flink veranderd sinds bekend is dat het Songfestival niet doorgaat?

Zoals het er met grote letters staat: The odds will not be updated

geplaatst:
aERodynamIC schreef:
(quote)

Zoals het er met grote letters staat: The odds will not be updated
Snap ik, die letters waren me opgevallen. Maar klopt dit een beetje met de stand van net voordat het festival werd gecanceld?

geplaatst:
stoepkrijt schreef:
Snap ik, die letters waren me opgevallen. Maar klopt dit een beetje met de stand van net voordat het festival werd gecanceld?

Ja, dit was een redelijk stabiele stand. IJsland stond ook wel even op 1 en Litouwen daarvoor. Ik had Rusland ook verwacht bij uitkomen, maar dat is nooit het geval geweest.

Vorig jaar met Duncan was het iets meer uitgetekend. Duncan stond er beter voor als de te kloppen winnaar, nu waren de verschillen minimaal. Maar dat had nog kunnen veranderen uiteraard.

geplaatst:
Die ranking op die site ziet er best logisch uit op hoofdlijnen. Er staan altijd wel wat landen tussen op een plaats die moeilijk te begrijpen is, dat heb je ieder jaar. In dit geval verbaas ik me vooral over de laatste plaats voor Slovenië.

geplaatst:
13. Wit-Rusland: VAL - Da Vidna

Dit liedje is het op alle vlakken net niet. Het refrein net niet catchy genoeg, de wendingen net iets te voorspelbaar, de beats net iets te goedkoop en de danspasjes net iets te lullig. Slecht vind ik dit niet per se, maar met allemaal krappe voldoendes schop je het niet ver. Zeker niet tot de finale.

14. Zweden: The Mamas - Move

Jarenlang wist Zweden precies de juiste popsong in te sturen, zo'n liedje dat perfect past bij de tijdgeest en de smaak van toen. De laatste jaren werd dat echter steeds voorspelbaarder. Misschien gooien ze het daarom bewust over ene andere boeg. Dat deden ze vorig jaar eigenlijk al en dit liedje van The Mama's duikt nog iets dieper de gospel/soul-hoek in. Niet mijn ding en bovendien een nogal goedkoop popliedje met een zeer slap refrein. Moeilijk voor te stellen dat dit Melodifestivalen wint.
Als ik drie zangeressen vocal harmony wil horen doen luister ik wel naar O'G3NE.

15. Azerbeidzjan: Efendi - Cleopatra

Een verfrissende popsong met een beetje en gekke twist. Van de ene kant vind ik het wel een boeiend liedje, van de andere kant spreekt de sound me gewoon niet aan. En het woordje 'Cleopatra' komt echt op een véél te vervelende manier haar strot uit. Een beetje haat-liefde dit, dat zal bij het grote publiek ook zo zijn geweest. De succeskansen van Azerbeidzjan vind ik daarom moeilijk in te schatten, maar het linkerrijtje lijkt me zeker reëel.

1. Ierland
2. Litouwen
3. Duitsland
4. Australië
5. Italië
6. Slovenië
7. Rusland
8. Spanje
9. Noord-Macedonië
10. Nederland

11. Azerbeidzjan
12. Zweden
13. Wit-Rusland
14 Verenigd Koninkrijk
15. Frankrijk

geplaatst:
Mijn lijst is even wat opgefrist. Het VK laat de laatste plaatsen achter zich, Duitsland zakt iets weg, Slovenië nestelt zich definitief in de subtop en Ierland behoudt gewoon de eerste plaats (voor zolang het duurt).

1. Ierland
2. Australië
3. Italië
4. Litouwen
5. Slovenië
6. Duitsland
7. Spanje
8. Rusland
9. Noord-Macedonië
10. Verenigd Koninkrijk

11. Nederland
12. Zweden
13. Azerbeidzjan
14. Wit-Rusland
15. Frankrijk

geplaatst:
13: Wit-Rusland: VAL – Da Vidna

Elk jaar kijk ik gek genoeg uit naar de Wit-Russische voorronde, want wat komt daar toch vaak voor een weirde zooi voorbij in een vage studio ergens inclusief auditanten met nummer-plakplaatjes alsof ze auditie komen doen voor Idols. Heerlijk vermaak.

Het nummer wat eruit is komen rollen was een van de betere van de selectie, maar inderdaad wel heel erg meh en inderdaad op elk gebied gewoon net-niet. Het is niet vreselijk om naar te luisteren, ik stoor me er niet aan, maar op alle vlakken schiet het ook tekort om memorabel te zijn. Ik denk dan ook niet dat we dit in de finale hadden teruggezien.

14. Zweden: The Mamas – Move

Ik begin al sinds een paar jaar een beetje Melodifestivalen-moe te worden. Ik kijk het nog steeds met plezier, maar merk dat ik veel andere voorrondes inmiddels interessanter begin te vinden qua muziek en Zweden toch dit jaar ook weer een beetje een matige line-up had.

The Mamas had ik zelf niet als winnaars voorspeld, maar vond ik op zich wel nog een van de betere acts. Het nummer is best leuk, feel-good, en ligt in de lijn van vorig jaar. Toch mis ik ook weer iets hier en kan er niet heel erg goed mijn vinger op leggen. Wellicht toch weer iets te gelikt en gladgestreken, een probleempje dat ik al een paar jaar heb met de Zweedse inzendingen. Hopen dan maar dat volgend jaar er een wat frissere wind gaat waaien in Melodifestivalen, want het staat al vast dat Zweden weer op zoek gaat naar een nieuwe inzending.

15. Azerbeidzjan: Efendi – Cleopatra

Nog een land dat ik vaak op een niet erg positieve manier veel te gelikte inzendingen vind hebben. Azerbeidzjan scoort bij mij zelden laag wegens slimme en goed in het gehoor liggende nummers, maar ik kan ook weinig inzendingen opnoemen die mij echt persoonlijk wat deden.

Dit jaar weet ik het niet zo goed. Ik word een beetje heen-en-weer gesleurd met deze inzending. Ik wist na de eerste luisterbeurt niet zo goed wat ik ervan moest vinden; vond het best leuk en zeker ook opvallend in de line-up, maar moest er ook even aan wennen. Na meerdere luisterbeurten ging ik het steeds meer waarderen en steeg Cleopatra steeds meer op mijn lijstje. Inmiddels begin ik het juist weer wat meer zat te worden; een inzending die bij mij dus nogal schommelt. Ik ben wel benieuwd wat ze hiermee op het podium hadden gedaan qua staging, maar helaas zullen we dat nooit weten.

Top 41:

1. Nederland
2. Litouwen
3. Italië
4. Rusland
5. Slovenië
6. Duitsland
7. Australië
8. Azerbeidzjan
9. Zweden
10. Spanje

11. Noord-Macedonië
12. Verenigd Koninkrijk
13. Ierland
14. Wit-Rusland
15. Frankrijk

geplaatst:
Een leuk initiatief, met een slecht resultaat voor Nederland:

Eurovision Home Contest: And the winner is Lithuania! - ESCToday.com

Toch wel wat verrassingen te bespeuren. Verder natuurlijk niet representatief (Bulgarije niet eens in de finale???).

geplaatst:
1970:

Duitsland: Katja Ebstein - Wunder gibt es immer wieder

https://www.youtube.com/watch?v=smhpdO-2glM

Driemaal ging Katja Ebstein voor Duitsland naar het Songfestival en alledrie de keren scoorde ze goed. Met deze eerste poging werd ze derde, maar is wellicht de minst bekende van haar inzendingen.

1971:

Noorwegen: Hanne Krogh - Lykken er

https://www.youtube.com/watch?v=tELNBuDYcN8

Als helft van de Bobbysocks zou ze veertien jaar later winnen met La Det Swinge, maar deze totaal vergeten eerste Songfestival-inzending van een destijds pas 15-jarige Hanne Krogh vind ik zelf ook leuk.

1972:

Ierland: Sandie Jones - Ceol An Ghrá

https://www.youtube.com/watch?v=DJzhQz4V2CU

In een jaar met weinig uitschieters valt dit lievige liedje in het Iers (de enige keer dat deze taal op het Songfestival te horen was) mij positief op. Geheel vergeten en met een 15e plek ook destijds niet heel succesvol.

geplaatst:
aERodynamIC schreef:
Een leuk initiatief, met een slecht resultaat voor Nederland:

Eurovision Home Contest: And the winner is Lithuania! - ESCToday.com

Toch wel wat verrassingen te bespeuren. Verder natuurlijk niet representatief (Bulgarije niet eens in de finale???).

Inderdaad wel wat opvallende resultaten! Deze landen zouden dan volgens deze stemming de finale niet hebben gehaald:

Semi 1:
Australië
Wit-Rusland
Ierland
Slovenië
België
Kroatië
Oekraïne

Semi 2:
Tsjechië
Moldavië
San Marino
Servië
Bulgarije
Denemarken
Finland
Portugal

Waarvan Bulgarije dan inderdaad de opvallendste is. Maar ook landen als Australië, Oekraïne en Denemarken had ik wel in de finale gezien.

Waarbij in de finalestand me ook de (relatief) hoge posities van Malta, Georgië, Letland en Frankrijk me opvallen. Dat waren nou niet echt liedjes die erg op de voorgrond stonden de afgelopen tijd, of breed gedragen leken te worden bij fans. IJsland dan weer verrassend laag.
Maar goed, zulk soort fanpolls laten altijd een heel niet-representatief beeld zien; zijn ook maar weinig die ook echt daar aan meestemmen.

Litouwen had ik dan inderdaad wel als enorme kanshebber gezien voor de winst. Alleen denk ik dat het nooit met zo'n groot verschil zou zijn gebeurd.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:28 uur

geplaatst: vandaag om 07:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.