MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
En dan die boze reacties richting Nederland weer. Volgend jaar moet het in Litouwen plaatsvinden. Tuurlijk

(nu denk ik sowieso dat we 2021 ook wel kunnen vergeten, maar dat is weer een andere discussie)

aERodynamIC schreef:
En dan die boze reacties richting Nederland weer. Volgend jaar moet het in Litouwen plaatsvinden. Tuurlijk

(nu denk ik sowieso dat we 2021 ook wel kunnen vergeten, maar dat is weer een andere discussie)

Ja echt jammer blijft dat... Het afgelaste Songfestival heeft niets met de Nederlandse organisatie te maken, maar enkele gekkies blijven hen toch de schuld geven. Gewoon negeren. De meeste mensen zien de situatie wel gewoon goed in.

En ja, daar ben ik eigenlijk ook wel een beetje bang voor. Wie weet hoe lang corona nog blijft hangen, en we hebben met meer dan 40 landen te maken. Zo'n jaar gaat snel voorbij, en met alle voorbereidingen die al moeten worden getroffen maanden van tevoren terwijl het probleem nog niet is opgelost is ook weer zo'n risico.

Vooralsnog denk ik dat het in 2021 gewoon door gaat, maar helemaal gerust ben ik er ook niet op...

aERodynamIC schreef:
Een leuk initiatief, met een slecht resultaat voor Nederland:

Eurovision Home Contest: And the winner is Lithuania! - ESCToday.com

Toch wel wat verrassingen te bespeuren. Verder natuurlijk niet representatief (Bulgarije niet eens in de finale???).
Leuk initiatief inderdaad! De uitslag is waarschijnlijk verre van representatief, maar dat mag de pret niet drukken.

Of Litouwen gewonnen zou hebben? Ik weet het niet. Ik vind On Fire pas leuk sinds ik de studioversie heb gehoord, de live-uitvoering tijdens de nationale voorronde maakte nauwelijks indruk op me.

1973:

- Luxemburg wint met Tu te reconnaîtras van Anne-Marie David en daarmee is Luxemburg na Spanje het tweede land dat twee jaar achtereen wint, sowieso is dit de 4e winst voor het land
-Spanje scoort een grote songfestival hit met Eres tú van Mocedades
-Cliff Richard keert terug met Power to all our friends en wint weer niet
-België eindigt op de laatste plaats (17e) met Baby, baby van Nicole & Hugo
-Nederland wordt 14e (Ben Cramer met De Oude Muzikant)

Dit jaar heb ik niet heel veel nummers die me echt iets doen en welke ook onbekend zijn gebleven, deze uit Monaco vind ik nog wel aardig. Winnaar Luxemburg en Spanje daarentegen zijn en blijven ook voor mij klassiekers.

16. België: Hooverphonic - Release Me

Toen bekend werd dat Hooverphonic België zou vertegenwoordigen was ik gelijk enthousiast, maar ik besefte ineens wel dat ik deze band alleen tot aan Jackie Cane uit 2002 volgde en daarna niet meer.

En toen kwam het nummer uit en was ik lichtlijk teleurgesteld. Ja, het is een mooi nummer, maar niet de klapper waar ik op hoopte. Iets te simpel, iets te repeterend.
Uiteindelijk bleef het nummer in dit deelnemersveld overeind en volgend jaar zijn ze er weer bij, misschien met een nummer dat het net even wat beter doet, want 17e bij de bookmakers is niet echt een klapper. In diverse polls zweeft het nummer meestal ook tussen de 12e en 20e plaats.

Nederland zakt een beetje...

Top 41:

1. Litouwen
2. Slovenië
3. Nederland
4. Azerbeidzjan
5. Australië
6. Italië
7. België
8. Duitsland
9. Rusland
10. Zweden

11. Spanje
12. Verenigd Koninkrijk
13. Noord-Macedonië
14. Ierland
15. Wit-Rusland
16. Frankrijk

De zangeres heeft best een fijn stemgeluid, zacht en een beetje hees. Het liedje zelf vind ik saai. Vrij eentonig (de titel wordt echt véél te vaak herhaald, het refrein zit er ramvol mee) en melodieus ook gewoon niet interessant. Voor België is het een zegen dat het festival dit jaar niet doorgaat, zo hoeven ze niet mee te maken hoe Hooverphonic sneuvelt in de halve finale.

1. Ierland
2. Australië
3. Italië
4. Litouwen
5. Slovenië
6. Duitsland
7. Spanje
8. Rusland
9. Noord-Macedonië
10. Verenigd Koninkrijk

11. Nederland
12. Zweden
13. Azerbeidzjan
14. Wit-Rusland
15. België
16. Frankrijk

1973:

Israël: Ilanit - Ey Sham

Dit jaar zijn vooral de top-3 liedjes klassiekers geworden. Het debuut van Israël greep toen net naast een podiumplaats, maar heb ik ook altijd zeer kunnen waarderen.

Ik was al vanaf de bekendmaking van Hooverphonic als Belgische inzending gelijk heel benieuwd naar het nummer. Eerder werkte Hooverphonic al mee aan het nummer van Sennek (2017), wat een van mijn favorieten was dat jaar, maar jammer genoeg om zeep werd geholpen met het live optreden.

En toen was daar Release Me en ik vond het gelijk al een heel prettig liedje. Geen klapper, niet iets wat mee had gedaan om de prijzen, maar wel heel erg binnen mijn eigen persoonlijke straatje. Ik vind het nog altijd een fijn nummer, maar hoop dat Hooverphonic voor volgend jaar een nummer selecteert dat wat kansrijker is, want ik betwijfel of Release Me wel de finale had gehaald.

Top 41:

1. Nederland
2. Litouwen
3. Italië
4. Rusland
5. België
6. Slovenië
7. Duitsland
8. Australië
9. Azerbeidzjan
10. Zweden

11. Spanje
12. Noord-Macedonië
13. Verenigd Koninkrijk
14. Ierland
15. Wit-Rusland
16. Frankrijk

1974:

-de bekendste winnaars aller tijden: ABBA
-Griekenland deed voor het eerst mee
-Nederland scoort één van zijn grootste successen met een tweede plaats voor Mouth & MacNeal met I See a Star
-België gedeelde 9e plaats (Jacques Hustin - Fleur de liberté)

En daar was ze weer: Gigliola Cinquetti maar nu met Si. Veel minder bekend dan haar winnende nummer, maar minstens net zo mooi, of misschien wel mooier.

17. Cyprus: Sandro - Running

En de 12 punten van Griekenland gaan dit jaar niet naar Cyprus.... tja, ook alleen maar omdat dit nummer niet opgevoerd gaat worden, anders waren die 12 punten wel weer verzekerd.

Maar goed ook, want Running is weer zon nikserig onopvallend nummer waar je niks op tegen kunt hebben, maar wat ook niet echt weet op te vallen. Ook typisch zo'n nummer waarvan niet te voorspellen valt of het de finale zou halen ja of nee, en als dat het wel doet dan weet je dat het geen potten gaat breken. Doet het bij mij dus ook niet. Sorry Sandro.

Top 41:

1. Litouwen
2. Nederland
3. Slovenië
4. Azerbeidzjan
5. Australië
6. Italië
7. België
8. Duitsland
9. Rusland
10. Zweden

11. Cyprus
12. Spanje
13. Verenigd Koninkrijk
14. Noord-Macedonië
15. Ierland
16. Wit-Rusland
17. Frankrijk

Leuk initiatief. Ik ben benieuwd hoe ze het daadwerkelijk willen gaan inkleden, maar de suggesties die ik tot nu toe lees lijken me beste aardig. Wat mij betreft mogen ze veel aandacht schenken aan de inzendingen van dit jaar, maar ik gok dat dat redelijk beperkt zal blijven.

Onweerwolf
Tsja, dan hadden ze dus net zo goed wel het Songfestival gewoon digitaal kunnen doen.

1975:

-Turkije debuteert en wordt laatste (19e)
-Nederland wint voor de 4e keer met Ding-a-Dong van Teach In
-België eindigt 15e (Ann Christy - Gelukkig zijn)
-The Shados worden onverwacht 2e, maarr scoren wel een hit met Let Me Be the One

Grappig, ik kende langer een veel rustiger versie van dit nummer uit Israel. Totaal vergeten nummer kijkt me.

18. Israël: Eden Alene - Feker Libi

Ik heb wel een zwak voor de inzendingen uit Israël en dat is dit jaar al niet anders met dit tropische nummer.
Ik word hier zo ongelooflijk blij van en ik had het leuk gevonden als ze hoog zou eindigen. Of dat echt zou gebeuren vind ik moeilijk inschatten. Soortgelijke nummers uit voorgaande jaren vielen qua score toch wel wat tegen. Bij de bookmakers waren ze niet zo onder de indruk en ook in de polls breekt het geen potten.
Nou, dan bouw ik lekker mijn eigen feestje. Alleen waarom zing ik toch telkens 'fucker'

Top 41:

1. Litouwen
2. Nederland
3. Slovenië
4. Azerbeidzjan
5. Israël
6. Australië
7. Italië
8. België
9. Duitsland
10. Rusland

11. Zweden
12. Cyprus
13. Spanje
14. Verenigd Koninkrijk
15. Noord-Macedonië
16. Ierland
17. Wit-Rusland
18. Frankrijk

1976:

-Liechtenstein had mee willen doen maar was geen lid van de EBU en dan houdt het op.
-Het Verenigd Koninkrijk won: Brotherhood of Man - Save Your Kisses for Me
-België 8e (Pierre Rapsat met Judy et cie)
-Nederland daarachter op een 9e plaats (Sandra Reemer met The Party's Over)

Afdeling guilty pleasures wellicht? Ik vind deze inzending uit Griekenland leuk. Het werd geen hit zoals sommige andere nummers uit deze editie.

19. Kroatië: Damir Kedžo - Divlji Vjetre

Tja, Kroatië. Een land met inzendingen waar ik enorm van geniet zoals in 1996, 1998, 1999 of 2013), maar ook met misperen zoals bijvoorbeeld in 2017.
Toch slaat de balans de goede kant op.

Dit jaar heb ik dat iets minder. Heerlijk dat het gezongen wordt in eigen taal, maar ik mis net een beetje de magie van wat het had kunnen hebben. Wellicht wat te degelijk allemaal en daar komt ie weer: iets te flets, te kleurloos. Hier krijg je geen hekel aan, maar het raakt ook niet.

Misschien met de hakken over de halve finale sloot maar dan in de finale ergens onderaan eindigend. Helaas zullen we het nooit weten. Het is nog niet bekend of we Damir in 2021 terug gaan zien tijdens het Songfestival.

Top 41:

1. Litouwen
2. Nederland
3. Slovenië
4. Azerbeidzjan
5. Israël
6. Australië
7. Italië
8. België
9. Duitsland
10. Rusland

11. Zweden
12. Kroatië
13. Cyprus
14. Spanje
15. Verenigd Koninkrijk
16. Noord-Macedonië
17. Ierland
18. Wit-Rusland
19. Frankrijk

17. Cyprus: Sandro – Running

Elk jaar is er wel zo’n nummer waarvan ik telkens vergeet dat het überhaupt meedoet en dan in een playlist ineens zoiets heb van ‘oh ja, die is er ook nog’. Dit jaar heeft Cyprus die eer.

Het is zeker niet slecht, maar zo compleet onopvallend. Een nummer wat in geen enkel opzicht boven het maaiveld uitsteekt en daardoor inderdaad makkelijk vergeten wordt. Ik denk dan ook niet dat Sandro veel kans op een finaleplek had gemaakt.

18. Israël: Eden Alene – Feker libi

Israël scoort vaak goed met dansbare en opzwepende nummers en dit jaar wilden ze die trend graag voortzetten. Achter Feker libi zit een dreamteam dat ook verantwoordelijk was voor o.a. Golden Boy en Toy, en die invloed hoor je hier inderdaad ok duidelijk in terug.

Ik vind het best een leuk nummer, maar wel de light versie van die eerder genoemde nummers. Allemaal net even wat minder aanstekelijk. Het nummer gaat ook net even wat te lang door voor mijn gevoel. Maar nog steeds een vrolijk nummer wat in deze line-up er zeker uit springt.

Voor veel Kroatische nummers heb ik wel een zwak en dit jaar zouden ze zijn gekomen met een nummer in de stijl waar ik erg van hou; serieuze ballad, vleugje Balkan, eigen taal.

Maar Divlji Vjetre weet inderdaad niet echt te raken. aERodynamIC zegt het eigenlijk perfect: het mist de magie van wat het had kunnen hebben. Het luistert toch meer als een soort demo waar later nog een revamp overheen had gemoeten, want nu is het niet meer dan aardig en daar kom je op het festival vaak niet zo ver mee.

Top 41:

1. Nederland
2. Litouwen
3. Italië
4. Rusland
5. België
6. Slovenië
7. Duitsland
8. Australië
9. Azerbeidzjan
10. Israël

11. Zweden
12. Spanje
13. Noord-Macedonië
14. Verenigd Koninkrijk
15. Kroatië
16. Ierland
17. Cyprus
18. Wit-Rusland
19. Frankrijk

1977:

-18 deelnemers en Marie Myriam wint met L'Oiseau et l'Enfant, voor mij één van de allerbeste inzendingen ooit op het Songfestival (top 3 in mijn lijst)
-Nederland doet met met het fraaie nummer van Heddy Lester de Mallemolen, maar eindigt op een 12e plaats
-België doet het beter met een 7e plaats (Dream Express - A million in one, two, three)

Volgens mij een favoriet van Paul de Leeuw. Niet echt een Songfestival hit geworden, misschien iets te flauw? Ik blijf toch een zwak houden voor Finse inzendingen.

20. Malta: Destiny - All of my love

Malta had het makkelijk om altijd in het Engels te kunnen zingen, maar won nog nooit. In 2002 en 2005 werd het land tweede.
Dit jaar sturen ze Destiny. Ze zingt lekker hoor, catchy clip erbij en het komt swingend over, maar net als bij Cyprus is het er eentje die toch wat te veel langs me heen gaat. Ja, ik vind het lekker, maar ben het zo weer vergeten. Ik denk niet dat winst er in had gezeten dit jaar, alhoewel de bookmakers een top 10 notering voorspelden en ook in de polls wist ze dat wel te halen. Misschien mis ik dan toch iets.

Top 41:

1. Litouwen
2. Nederland
3. Slovenië
4. Azerbeidzjan
5. Israël
6. Australië
7. Italië
8. België
9. Duitsland
10. Rusland

11. Malta
12. Zweden
13. Kroatië
14. Cyprus
15. Spanje
16. Verenigd Koninkrijk
17. Noord-Macedonië
18. Ierland
19. Wit-Rusland
20. Frankrijk

20. Malta: Destiny - All of My Love

En ook Malta kan zich dit jaar voegen bij een lange reeks nummers die ik best aardig vind, maar ook niet enorm veel mee heb verder. Daarvan vind ik All of My Love wel in de betere helft zitten, maar echt beklijven doet het niet. Finale had er wel in gezeten, maar ik denk dat de bookmaker voorspellingen iets te optimistisch waren.

Top 41:

1. Nederland
2. Litouwen
3. Italië
4. Rusland
5. België
6. Slovenië
7. Duitsland
8. Australië
9. Azerbeidzjan
10. Israël

11. Zweden
12. Malta
13. Spanje
14. Noord-Macedonië
15. Verenigd Koninkrijk
16. Kroatië
17. Ierland
18. Cyprus
19. Wit-Rusland
20. Frankrijk

1978:

-Israël won voor de eerste keer: Izhar Cohen & The Alpha Beta met A-ba-ni-bi
-Nederland stuurde Harmony met I'ts Okay en werd 13e
-België scoorde goed met een 2e plaats: Jean Vallée - L'amour ça fait chanter la vie
-Er deden 20 landen mee

Ik leerde ze ooit kennen met M'innamoro di te, maar ze deden al eerder mee op het Songfestival.

21. Noorwegen: Ulrikke - Attention

Zingen kan ze die Ulrikke. Wel met een standaard Songfestival ballade. En toch is me dat in de loop der tijd steeds beter gaan bevallen. Ik denk ook dat ze best ver had kunnen komen. De bookmakers dachten net geen top 10, maar mij zou het niet verbazen als dat wel gelukt zou zijn.
De Noorse omroep gaf haar een finaleplek voor komend jaar, maar daar wil ze niet aan beginnen. Ik denk dat de teleurstelling enorm is voor haar. Ik kan het me voorstellen. Ik denk dat 2021, mocht het doorgaan, een raar jaar zal worden waar we artiesten van dit jaar terug gaan zien et toch voor hen waarschijnlijk tweederangs nummers. Of dat ook zo gaat zijn moet blijken. En ja, we zullen landen niet terug zien keren ben ik bang en we gaan nieuwe artiesten zijn. Jammer dat juist Rotterdam zulke jaren Songfestival jaren op z'n bordje krijgt.
En Ulrikke? Ondanks de clichés vind ik het goed te pruimen.

Top 41:

1. Litouwen
2. Nederland
3. Slovenië
4. Azerbeidzjan
5. Israël
6. Australië
7. Italië
8. België
9. Duitsland
10. Noorwegen

11. Rusland
12. Malta
13. Zweden
14. Kroatië
15. Cyprus
16. Spanje
17. Verenigd Koninkrijk
18. Noord-Macedonië
19. Ierland
20. Wit-Rusland

21. Frankrijk

Ik heb even wat in te halen. Maar eens snel aan beginnen dan:

17. Cyprus: Sandro - Running

Sandro, scheer dat snorretje af, want dit ziet er niet uit. Het liedje is aardig, maar niet opzienbarend. Op een gegeven moment hoor ik een lekkere drop en daarna alleen wat beats. Precies dáár heb je een catchy refreintje nodig en dat is er niet. Dit gaat zo niet echt werken, maar dat hoeft gelukkig voor Cyprus ook niet meer.

18. Israël: Eden Alene - Feker Libi

Dit ligt helemáál niet in mijn straatje. De manier van zingen en de feestelijke luchtigheid liggen mij niet. Origineel vind ik het wel en ik sluit niet uit dat dit nog een (kleine) guilty pleasure van me kan worden, maar voorlopig vind ik er weinig aan. Fleurt het festival wel lekker op en had daardoor best goede papieren gehad voor een leuke prestatie. Misschien wel randje top 10.

Het refrein vind ik sterk: krachtig en met fijne zanglijnen. De rest vind ik 'mwah'. Het is te snel voor een ballad, niet emotioneel genoeg om me te raken en ook net niet bombastisch genoeg. Het nummer ligt me wel, maar had beter gekund..

20. Malta: Destiny - All of My Love

Mevrouw stelt zich een beetje aan, dramaqueen die ze is. Niet alleen haar articulatie, maar ook haar hele présence in de clip staat me niet aan. Toch moet ik toegeven dat het refreintje best wel lekker is. De eerste drie keer dan, daarna is het mooi geweest. Nu ik het liedje voor de tweede keer hoor begin ik de hoge positie bij de bookies wel te snappen, maar als ik het voor het zeggen had zou de top 10 er niet inzitten.

1. Ierland
2. Australië
3. Italië
4. Litouwen
5. Slovenië
6. Duitsland
7. Spanje
8. Rusland
9. Noord-Macedonië
10. Malta

11. Verenigd Koninkrijk
12. Nederland
13. Kroatië
14. Zweden
15. Cyprus
16. Israël
17. Azerbeidzjan
18. Wit-Rusland
19. België
20. Frankrijk

Vandaag was Eurovision In Concert geweest als het door was gegaan. Echt zo'n raar idee dat ik nu anders gewoon in AFAS had gestaan met mijn ESF-vrienden van de 2020 inzendingen te genieten

1979:

-Israël won voor de tweede keer achter elkaar, nu met Hallelujah van Gali Atari & Milk & Honey
-België eindigde gedeeld laatste (Micha Marah met Hey nana)
Nederland werd 12e: Xandra - Colorado

Epida deed later nog een keer mee voor Cyprus met Tora Zo, hier haar bijdrage voor Griekenland uit 1979

22. Oekraïne: Go_A - Solovey

Dit jaar zouden de etnische klanken uit Oekraïne gekomen zijn. Dat kan altijd twee kanten op gaan. Vaak pakt het minder uit (zoals Polen vorig jaar). De staging moet goed zijn of er moet een gimmick aanwezig zijn. Aangezien Oekraïne altijd wel scoort, zou ik niet raar staan te kijken als ze de finale zouden halen. Maar een monsterscore zoals vaker? Nee, daar is dit te expliciet voor vrees ik. De bookmakers hadden er sowieso geen vertrouwen in.

Zelf hou ik hier altijd wel van. Het maakt het festival nu net even leuker.

Top 41:

1. Litouwen
2. Nederland
3. Slovenië
4. Azerbeidzjan
5. Israël
6. Australië
7. Italië
8. België
9. Duitsland
10. Noorwegen

11. Rusland
12. Oekraïne
13. Malta
14. Zweden
15. Kroatië
16. Cyprus
17. Spanje
18. Verenigd Koninkrijk
19. Noord-Macedonië
20. Ierland

21. Wit-Rusland
22. Frankrijk

1980:

-de laatste keer dat Nederland het Songfestival georganiseerd heeft (Israel die het had moeten doen trok zich terug vanwege een nationale rouwdag)
-Johnny Logan won voor de eerste keer met What's Another Year. De tweede overwinning voor Ierland.
-Nederland werd 5e met Amsterdam door Maggie MacNeal
-België werd 17e (Telex met Euro-vision)

Het eerste jaar dat ik echt gekeken heb naar het Songfestival. Een nummer dat me wel is bijgebleven komt uit Noorwegen, geen enorme favo van mij of zo, maar toch een opmerkelijke bijdrage: kennen we die kale Noor uit 2019 nog? Nou er was al een Sami op het podium. Echt scoren deed het niet met een 16e plaats uit 19.

23. Roemenië: Roxen - Alcohol You

Een nummer dat het goed deed bij de bookmakers en ook in polls. Al voordat de nationale plaatsvond waren de verwachtingen hoog gespannen.

Wel terecht denk ik. Alcohol You is een heerlijk sfeervol nummer, alleen is haar uitspraak niet best en dat haalt wel wat van de charme weg voor mij. Roemenië heeft nog nooit gewonnen. Zou dat met dit nummer mogelijk zijn geweest? Ze was niet kansloos en een top 10 notering zou er in moeten zitten. Het hangt ervan af hoe het live gebracht zou zijn. We zullen het nooit weten.

Top 41:

1. Nederland
2. Litouwen
3. Slovenië
4. Azerbeidzjan
5. Israël
6. Australië
7. Italië
8. Roemenië
9. België
10. Duitsland

11. Noorwegen
12. Rusland
13. Oekraïne
14. Malta
15. Zweden
16. Kroatië
17. Cyprus
18. Spanje
19. Verenigd Koninkrijk
20. Noord-Macedonië

21. Ierland
22. Wit-Rusland
23. Frankrijk

1981:

Geen hit, maar ik heb altijd wel een zwak voor dit lied uit Noorwegen gehad. Het ziet er wel tuttig uit nu ik dit zo terug zie en het werd laatste.

-Het Verenigd Koninkrijk won: zou het komen door de rokjes-act van Bucks Fizz? In elk geval werd Making Your Mind Up wel een hit
-Cyprus deed voor het eerst mee en drie keer raden van wie ze 12 punten kregen....
-Linda Williams werd met Het Is Een Wonder 9e voor Nederland
België eindigde dertiende (Emly Star met Samson)

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:43 uur

geplaatst: vandaag om 06:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.