MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
Onweerwolf
Ik schat Nederland vooralsnog in rond de 20e plek dus wellicht dat we er nog wel iets boven komen. Ik lijk iets milder te zijn over deze inzending dan de meeste mensen.

Jaar nummer 5 (2009) geen finale was te danken aan De Toppers met Shine. Dat zagen velen al van ver aankomen. Het was gewoon geen goed nummer, en blijkbaar waren ze zelf ook niet zo tevreden, want het nummer kreeg op het laatst nog een revamp. De lichtjes in de pakken werkten niet en moesten vervangen worden en daarom maar een lichtje in de handpalmen. Nederland werd in de tweede halve finale 17e van de 19 landen.

En we raakten er aan gewend. In 2010 ging Sieneke met Ik Ben Verliefd (Sha-La-Lie). De voorronde was chaos en Pierre Kartner moest beslissen wie er mocht gaan omdat er een gelijkstand was. 'Ik kan het niet' zei Pierre, en dat ging zo even door om ten slotte 'Doe dan Sieneke maar' te roepen.
Sieneke werd 14e van de 17 landen in de tweede halve finale. Ze mocht weer terug naar huis met haar draaiorgel en Nederland werd het lachertje van het festival.

Of we ervan geleerd hadden in 2011? Welnee, de Volendammer palingsound moest gaan. De 3J's zongen Never Alone. Het ontbrak aan een goede staging en de juiste uitstraling van de mannen en de zang was niet sterk. Europa zag het helemaal niet zitten en de 3J's eindigde als laatste (19e) in alweer de tweede halve finale. Nederland bleef al 7 jaar op rij steken in de halve finale en de populariteit van het Songfestival was lager dan ooit.

NL-top:

1. Ruth Jacott - Vrede (1993)
2. Edsilia Rombley - Hemel en Aarde (1998)
3. Lenny Kuhr - de Troubadour (1969)
4. Michelle - Out on My Own (2001)
5. Heddy Lester - De Mallemolen (1977)
6. Marlayne - One Good Reason (1999)
7. Maribelle - Ik Hou van Jou (1984)
8. Bernadette - Sing Me a Song (1983)
9. Justine Pelmelay - Blijf Zoals Je Bent (1989)
10. Maywood - Ik Wil Alles Met Je Delen (1990)

11. Teach-In - Ding-A-Dong (1975)
12. Maggie MacNeal - Amsterdam (1980)
13. Saskia en Serge - Tijd (1971)
14. Frizzle Sizzle - Alles Heeft een Ritme (1986)
15. Linda Wagenmakers - No Goodbyes (2000)
16. Marcha - Rechtop in de Wind (1987)
17. Mouth and MacNeal - I See a Star (1974)
18. Annie Palmen - Een Speeldoos (1963)
19. Humphrey Campbell - Wijs Me de Weg (1992)
20. Gerard Joling - Shangri-La (1988)

21. Esther Hart - One More Night (2003)
22. Maxine en Franklin Brown - De Eerste Keer (1996)
23. Edsilia Rombley - On Top of the World (2007)
24. Teddy Scholten - Een Beetje (1959)
25. Sandra & Andres - Als het Om de Liefde Gaat (1972)
26. Xandra - Colorado (1979)
27. Willeke Alberti - Waar Is de Zon? (1994)
28. De Spelbrekers - Katinka (1962)
29. Harmony - 't Is OK (1978)
30. Hearts of Soul - Waterman (1970)

31. Sandra Reemer - The Party's Over Now (1976)
32. Ben Cramer - De Oude Muzikant (1973)
33. Corry Brokken - Net Als Toen (1957)
34. Hind - Your Heart Belongs to Me (2008)
35. Re-Union - Without You (2004)
36. Conny Vandenbos - 'T Is Genoeg (1965)
37. Anneke Grönloh - Jij Bent Mijn Leven (1964)
38. Glennis Grace - My Impossible Dream (2005)
39. Corry Brokken - Voorgoed Voorbij (1956)
40. Milly Scott - Fernando en Filippo (1966)

41. Ronnie Tober - Morgen (1968)
42. Corry Brokken - Heel de Wereld (1958)
43. Treble - Amambanda (2006)
44. Mrs. Einstein - Niemand Heeft Nog Tijd (1997)
45. Linda Williams - Het Is een Wonder (1981)
46. Thérèse Steinmetz - Ring-Dinge-Ding (1968)
47. Bill van Dijk - Jij en Ik (1982)
48. Greetje Kaufeld - Wat een Dag (1961)
49. Jetty Paerl - De Vogels van Holland (1956)
50. Rudi Carrell - Wat een Geluk (1960)
51. 3 J's - Never Alone (2011)
52. Sieneke - Ik Ben Verliefd (Sha-La-Lie) (2010)
53. De Toppers - Shine (2009)

Een groot aantal landen heeft hun eerste repetitie er inmiddels opzitten. Veel valt er nog niet af te leiden aan de onduidelijke clipjes gefilmd van achteruit de zaal, maar wat voorbarige conclusies trekken kan natuurlijk altijd.

Artiesten kunnen natuurlijk toevallig een slechte dag hebben, maar de vocale performance van Polen en Roemenië vallen toch vies tegen. Dit was niet zomaar een of twee valse noten, maar Rafal en Roxen lijken gewoon tegen de beperkingen van hun eigen stem aan te lopen. Van beide vind ik het jammer, maar alleen van Polen had ik het ingecalculeerd. Ook Estland, Ierland en Israël klonken niet direct overtuigend, maar die serveer ik zeker nog niet af op zo'n kort en niet representatief fragmentje.

Ik moet verder eerlijk bekennen dat de niemendalletjes van Cyprus en Kroatië best lekker uit de verf komen, zowel qua zang als staging.

Ik heb dit jaar nog niets gehoord of gelezen. Als er eigenzinnige nummers zijn zoals 'Origo' (Hongarije), 'Suus' (Albanië), 'Nova Deca' (Servië) of 'Ktheju Tokës' (Albanië), die laatste met die prachtige vrouw, houd ik me alvast aanbevolen. Heb de laatste jaren een enorm zwak voor die nummers gehad.

Onweerwolf
NewYorkCityLight schreef:
Ik heb dit jaar nog niets gehoord of gelezen. Als er eigenzinnige nummers zijn zoals 'Origo' (Hongarije), 'Suus' (Albanië), 'Nova Deca' (Servië) of 'Ktheju Tokës' (Albanië), die laatste met die prachtige vrouw, houd ik me alvast aanbevolen. Heb de laatste jaren een enorm zwak voor die nummers gehad.

Dan kom je er wat bekaaid af dit jaar, al zit Albanië zeker weer in dat straatje. En wellicht vind je Oekraïne ook wel wat maar dat is wel wat extremer.

Oekraïne en misschien IJsland?

Onweerwolf
En dan komen we nu echt bij het dieptepunt van de Nederlandse inzendingen; 2009-2011

Met die vreselijk Toppers met een wanstaltig liedje + performance. Tokkie-muziek pur sang. En dan Sieneke, die door die gore Vader Abraham, daar is 'ie weer, ergens van een camping werd getrokken om een kutliedje te zingen begeleid door het meest vervelende instrument aller tijden, een draaiorgel. Dan was het inteelt-groepje uit Volendam nog het minst slechte van deze drie met een matig nummer dat vervolgens extreem slecht werd gebracht, want die gast kan dus echt niet live zingen, en dan ook nog een 'gitarist' met een zonnebril op. Totaal niet begrepen dat het ESC podium iets anders is dan het marktplein tijdens de jaarlijkse braderie van Schubbekutteveen. Flikker toch op.

Gelukkig was dit het dieptepunt, dus hierna wordt het beter.

NL-top:

01. [1990] Maywood - Ik Wil Alles Met Je Delen
02. [1994] Willeke Alberti - Waar Is De Zon?
03. [1988] Gerard Joling - Shangri-La
04. [1969] Lenny Kuhr - De Troubadour
05. [1989] Justine Pelmelay - Blijf Zoals Je Bent
06. [1975] Teach-In - Ding-A-Dong
07. [1980] Maggie MacNeal - Amsterdam
08. [1993] Ruth Jacott - Vrede
09. [1987] Marcha - Rechtop In De Wind
10. [1979] Xandra - Colorado

11. [1962] De Spelbrekers - Katinka
12. [1998] Edsilia Rombley - Hemel En Aarde
13. [1992] Humphrey Campbell - Wijs Me De Weg
14. [1977] Heddy Lester - De Mallemolen
15. [1999] Marlayne - One Good Reason
16. [1971] Saskia & Serge - De Tijd
17. [1974] Mouth & MacNeal - I See A Star
18. [2008] Hind - Your Heart Belongs To Me
19. [2001] Michelle - Out On My Own
20. [2006] Treble - Amanbanda

21. [1983] Bernadette - Sing Me A Song
22. [1986] Frizzle Sizzle - Alles Heeft Een Ritme
23. [1984] Maribelle - Ik Hou Van Jou
24. [2003] Esther Hart - One More Night
25. [1963] Annie Palmen - Een Speeldoos
26. [1959] Teddy Scholten - Een Beetje
27. [1965] Conny Vandenbos - Het Is Genoeg
28. [1957] Corry Brokken - Net Als Toen
29. [1956] Corry Brokken - Voorgoed Voorbij
30. [1956] Jetty Paerl - De Vogels Van Holland

31. [1978] Harmony - 't Is Ok
32. [1967] Thérèse Steinmetz - Ring-Dinge-Ding
33. [1966] Milly Scott - Fernando En Philippo
34. [1958] Corry Brokken - Heel De Wereld
35. [2000] Linda Wagenmakers - No Goodbyes
36. [1970] Hearts Of Soul - Waterman
37. [1973] Ben Cramer - De Oude Muzikant
38. [1964] Anneke Grönloh - Jij Bent Mijn Leven
39. [1976] Sandra Reemer - The Party's Over
40. [2005] Glennis Grace - My Impossible Dream

41. [2011] 3JS - Never Alone
42. [1972] Sandra & Andres - Als Het Om De Liefde Gaat
43. [1968] Ronnie Tober - Morgen
44. [2007] Edsilia Rombley - On Top Of The World
45. [2004] Re-Union - Without You
46. [1981] Linda Williams - Het Is Een Wonder
47. [1960] Rudi Carrell - Wat Een Geluk
48. [1982] Bill Van Dijk - Jij En Ik
49. [1961] Greetje Kauffeld - Wat Een Dag
50. [1997] Mrs. Einstein - Niemand Heeft Nog Tijd

51. [2009] De Toppers - Shine
52. [1996] Maxine & Franklin Brown - De Eerste Keer
53. [2010] Sieneke - Ik Ben Verliefd (Sha-La-Lie)

Even over die teksten die overal hangen in Rotterdam. Volgens mij zijn dat de winnaars (misschien wel allemaal, maar wel vrij veel) en een aantal Nederlandse inzendingen maar pakweg Anneke Gronloh (Ik weet dat je liegt en dat je me bedriegt maar ik aanvaard het want jij bent mijn leven) en Linda Williams (Ik had ook geen ervaring nog, zelfs integendeel. Altijd vallen en weer opstaan zonder commentaar.
En in stilte knoopte ik de eindjes aan elkaar) heb ik nog niet gezien. Zijn die er? Ik zag wel leven zonder liefde uit Shangri La terwijl ik daar was gegaan voor de maffe openingszinnen (n een nacht van neon en de geur van schralend bier. Staat daar een kamerscherm van rijstpapier) Maar het gaan natuurlijk om meezingbaarheid.En niet om gekkigheid.

Hier begon ik vorig jaar een serietje mee, maar ik brak het af toen we niet doorgingen. Ik kom hieronder met deel 2: 1983
starbright boy schreef:
In het kader van Finland vanavond. Gekke keuzes in Nederlandse nationale finale deel 1: 1982

In 1982 werd dezelfde formule gebruikt als in het jaar dat Teach-in won. Drie liedjes en drie uitvoerende artiesten. En alledrie zongen ze alledrie de liedjes. Eerst werd het beste liedje gekozen en dan de uitvoerende. De liedjes waren Pierement, Fantasy Island en Jij en ik. De uitvoerenden: Bonnie St, Claire, Bill van Dijk en The Millionaires:

Dit kozen we (nou ja, we, het was een jury met onder andere Getty van Teach In, Ben Cramer, Ivo Niehe en Anita Meyer):
(embed)

De keuze leidde tot boegeroep vanuit het publiek:
(embed)

Het kreeg wel een opfrisbeurt voordat het op het songfestival gestuurd werd, met een licht synthpop-sausje en een veel nadrukkelijker ritme. En veel een veel modernere presentatie. We voelden het al aankomen.
(embed)
Maar Bill van Dijk is geen popzanger met zijn nasale theatrale geluid en het liedje blijft ook niet echt hangen zonder dat je iets van de tekst begrijp. Bij een poll op het forum van ESCYounited over alle Nederlandse inzendingen ooit eindigde dit vorig jaar zelfs helemaal onderaan. Beetje hard, want we hebben toch wel erger gestuurd.

Wat hadden we moeten sturen? Nou, zeker niet een van de drie uivoeringen van het truttige liedje Pierement. Maar wel Fantasy Island. Het optreden van Bonnie St Clare is wat beter, maar het arrangement van The Millionaires is beter, dus die kies ik:
(embed)
Nicole was in 1982 onverslaanbaar, maar dit had tweede of derde kunnen worden. Bill van Dijk werd 16e. Van de 18. Met 8 punten.

In Nederland werd dit een kleine hit en dat is vrij zeldzaam bij verliezende liedjes in op het Nationaal Songfestival. Een jaar later was het zelfs een top 5 hit in de UK toen Tight Fit het opnam:
(embed)

Ik maak er misschien nog een kleine serie van. Er zijn zeker meer voorbeelden, zoals 1968, 1983, 2004 en 2011 (tenminste dat vind ik ; ) )

Gekke keuzes in de Nederlandse nationale finale deel 2: 1983

In die tijden was het blijkbaar al lastig om bekendere namen te verleiden tot een deelname. De formule was niet nieuw (bijvoorbeeld ook gebruikt in 1981). 5 Kandidaten met elk twee liedjes. 10 in totaal dus. Ivo Niehe was weer vaak wat kleinerende presentator die zich te goed leek te voelen voor dit programma. Het begon een damesduo dat er een beetje uitzag als een cliche lesbisch paar met een butch en een femme in het matig gezongen Rendez-Vous. Een onopvallend liedje met wat Franse woordjes in de tekst. Het duo heette Mistique en voor en na de nationale finale hoorden we er niets meer van. Het totaal onopvallende zesde liedje Op Zo'n Dag was ook van hun. Het soort liedje waar drie minuten al lang duren. Ze werden achtste en tiende.

Het tweede, derde, zevende en achtste liedje daar kom ik zo op terug. Het vierde en negende liedje was weer van een damesduo, een Friese tweeling nog wel, genaamd Deuce. De liedjes klinken alsof de componist van middelbare leeftijd nog altijd in 1972 leeft maar tamelijk wanhopig naar hippe thema's (het liedje Computer Games) of een paar hippe woorden zoekt (Stopwatch). Deuce werd zesde en negende.

Music Hall was een van de twee grotere groepen. Het is nogal een bijeengeraapt zootje waar zowel iemand in zat uit Hanny en de Rekels als iemand uit Herman Brood & His Wild Romance. Het resultaat is Stop die Show. Catchy maar niet op de goede manier en het andere liedje was Voulez Vous Danser en was al niet sterker, maar zat net als double date jaren later vol met hoofdsteden. Toch deed deze groep het veel beter met een derde en vierde plek.

De winnaar was Bernadette. Een volstrekt onbekende zangeres wiens hoge piepstem acquired taste was. Bernadette zong in de Damrakkertjes en onder andere in die hoedanigheid de tune van Swiebertje. Soms was een heel verantwoorde, maar saaie ballad en werd gedeeld zesde. maar met het vlottere liedje over een betere wereld Sing Me a Song won ze. Ze wil op vrede op aarde.

De enige kandidaten met wat bekendheid waren het door de altijd bloedcommercieel denkende Hans van Hemert gelanceerde (de man achter Luv' en Mouth and Macneal, beide met veel internationaal succes) Vulcano. Vulcano had namelijk in 1981 een hitje gehad met het engelstalige Superman.
En had bovendien de broer van Angela Groothuizen van de Dolly Dots in de groep.

Dat groepje had gestoken in roze outfits een soort jaren '80 update gehad, het tweede liedje was net als Superman een liedje dat al bekend klinkt als Je het voor het eerst hoort. Het werd vijfde:

Maar wat we hadden moeten kiezen is Een beetje van dit. Een gek liedje, dat al campy was voor het woord bestond. Ik denk serieus dat het minstens top 3 was geworden.

Maar Nederland koos de stem die niet iedereen kon hebben boven de songschrijver die bewezen had wereldhits te kunnen scoren. Nadat winnaar van vorig jaar Nicole haar nieuwe Nederlandse single had uitgevoerd kreeg Bernadette had één punt meer dan Vulcano. In een jurering per provincie.

Bernadette probeerde een zangcarrière op te bouwen maar eindigde in de VS waar ze een pannenkoekenrestaurant exploiteerde. Sing Me a Song haalde de zevende pek en kwam tot 28 in de top 40. Vulcano had daar een top 10 hit. Vulcano deed in 1984 weer mee maar werd weer tweede (na Maribelle ditmaal) met het minder sterke 1 2 3. Vulcanolid Suzanne Venneker dook later wel op in Mrs Einstein waarmee ze alsnog op het songfestival uitkwam. Zonder veel succes.

Hebben jullie de repetitie van VICTORIA gezien? Ook al was het maar een klein stukje, ik had kippenvel! Winnaar???

Onweerwolf
Ik begin nu toch weer te twijfelen. Frankrijk of misschien dan toch IJsland? Ik heb eigenlijk wel een heel goed gevoel bij IJsland. Van alle kanshebbers is dat in ieder geval de meest originele inzending en in een jaar zonder duidelijke topfavoriet zou dat misschien wel eens de doorslag kunnen geven samen met de leuke act die ze waarschijnlijk gaan neerzetten.

Alles inmiddels minimaal twee keer gehoord, en dat is ongebruikelijk voor mijn doen. Normaal gesproken komen de nummers pas bij de halve finale op me af (op een enkeling na). Mijn favorieten/opvallendheden:

- Litouwen met The Roop, die in 2021 misschien wel nóg beter voor de dag komt dan in 2020 met On Fire.
Pittige dance/disco met een goede staging. Komt lekker en energiek over. Mag van mij winnen.
- Ook Duitsland met zijn Jendrik mag er zijn met die spannende wending in dat nummer. Beetje afwachten hoe dat er live gaat uitzien.
- Dan is er het lekkere Technicolour van de Australische Montaigne, interessante zang ook.
- Frankrijk heeft een goede inzending, totaal niet afgestemd op het festival, maar ik verwacht een Sobral-effect, dus hoge score.
- Zweden is altijd degelijk, maar dit is hun minste inzending sinds tijden.
- Polen klinkt als lekkere, beetje foute electropop, ook weer even afwachten hoe dat gaat overkomen.
- Maps van de Ierse Lesley Roy is jammer genoeg een forse achteruitgang na het briljante The Story of My Life. Echt van honderd naar nul zo ongeveer.
- Oekraïnes Go_A heeft nog steeds interessante etnische pop, maar net wat minder dan vorig jaar.
- Gjon's Tears is een sterke inzending, maar ik word er niet wild van. Wel een zekere artistieke waarde, beetje Duncannig (maar niet zo opzichtig als bij de Spaanse inzending).
- Normaal gesproken zit ik niet zo op rock te wachten bij Eurovisie, maar Italië laat zien dat het wél kan werken (in tegenstelling tot Finland).
- Georgië biedt een heel aardige ballad, een van de mooiere dit jaar.
- Malta's Je Me Casse is lekker, hoewel het qua stijl wat opgaat in de massa, overigens met een sterke emancipatieboodschap.
- Onze Jeangu heeft een beter nummer dan vorig jaar, vind het wel aardig. Ook al met een goede boodschap.
- IJsland was vorig jaar meesterlijk en had kunnen winnen, nu is het iets minder, maar het gaat nog. Vind de lullige/sympathieke act nog altijd een asset van ze, dus ook weer even afwachten hoe dat er live uit gaat zien.
- Hooverphonics inzending is mijns inziens een goed geschreven nummer, maar ben er niet zeker van of het voor Eurovisie gaat werken. Voor mij is het goed.
- Cyprus biedt met El Diablo een van de betere up-tempo popnummers, hoe Lady Gaga-achtig het ook is.

Emile93 schreef:
Hebben jullie de repetitie van VICTORIA gezien? Ook al was het maar een klein stukje, ik had kippenvel! Winnaar???
Wel gezien, geen kippenvel. Fraaie staging en prima gezongen, maar op plaat klinkt haar stem veel breekbaarder en dat is wat me het meeste aanspreekt aan dit liedje.

Ik ben sowieso geen groot van van dit nummer trouwens, misschien speelt dat ook nog een rolletje.

Emile93 schreef:

Die werd juist neergesabeld door de aanwezigen door: zong niet goed.

Onweerwolf schreef:
Ik begin nu toch weer te twijfelen. Frankrijk of misschien dan toch IJsland? Ik heb eigenlijk wel een heel goed gevoel bij IJsland. Van alle kanshebbers is dat in ieder geval de meest originele inzending en in een jaar zonder duidelijke topfavoriet zou dat misschien wel eens de doorslag kunnen geven samen met de leuke act die ze waarschijnlijk gaan neerzetten.

Ik hoop het wel. Gjon's Tears had een opvallende act zag ik net, maar ik weet het nog niet. Malta viel tegen, juist door de aankleding en IJsland is gewoon apart. Ik zou het zo te gek vinden eigenlijk.

Benieuwd wat Italië gaat doen, want ook zo'n net niet top 3 bij bookmakers en polls, maar valt wel op. Alleen staan de Italianen niet bekend om een goede staging helaas.

Ondanks dat in de studioversies Italië heel licht favoriet is bij mij hoop ik op winst voor IJsland, en niet zo'n beetje ook.

aERodynamIC schreef:
(quote)

Die werd juist neergesabeld door de aanwezigen door: zong niet goed.

Ik zag juist in filmpjes dat ze haar juist heel goed vonden? :O

En toen was het 2012. Nederland had er helemaal geen zin meer in na 7 nederlagen, maar toch kwam er een nationale finale. Een vreselijke finale. Slechts 2 nummers vielen mij op: Chocolate van Rafaella en You and Me van Joan Franka. Ik vond het allebei niet werelds, maar deze twee zag ik nog enigszins zitten. Mijn voorkeur ging uit naar Joan. De act van Rafaella in jarretels was iets too much en het liedje toch net wat te licht.
Alleen toen bleef de tooi van Joan in Baku: dat was niet uit te leggen aan de kijkers (hoe leuk haar verhaaltje ook klonk.... nu zou ze er niet eens meer mee weg komen vrees ik), maar nog veel erger vond ik die idiote nepmuzikanten er omheen, weer de tooi en dan met zo'n jurk die er totaal niet bij stond. Joan was zenuwachtig, zong af en toe vals en loensde in de camera. Een liedje dat ik nog wel kon waarderen werd ter plekke de nek omgedraaid en het is nooit meer helemaal goedgekomen helaas. We zaten alweer in de tweede halve finale en werden 15e van de 18 landen. Ik gunde haar meer, maar het was verdiend. Nederland was hiermee definitief het slechtst scorende Eurovisie-land uit die periode geworden.

En toen was daar Anouk die in 2013 riep: ik heb een killersong en ik ga. Iedereen stond versteld. En we weten hoe het ging. Bij de uitslag was nog maar 1 envelop over en de spanning was ondraaglijk. Achteraf bleek dat ze het expres zo gedaan hadden. Arme Anouk om dit zo te doen, maar de kentering was een feit. Nederland werd zesde in de eerste halve finale en negende in de finale.
Ik denk dat ze hoger had kunnen eindigen als de staging wat meer aandacht had gekregen: weg met de wapperende vlaggetjes! Maar dat we in de finale stonden was al een feest en sinds dit jaar werd Nederland serieus genomen en ging zelfs behoren tot de beter scorende landen. Wie had dat gedacht na die 8 jaar halve finale.

Omdat Anouk haar nek uitstak waren ineens meer artiesten geïnteresseerd, waaronder Ilse de Lange en Waylon die mee wilden doen. Net als Anouk kreeg het duo de vrije hand en ze presenteerden Calm after the Storm. Het werd heel lauw ontvangen, de presentatie in DWDD was dan ook niet flitsend. Bookmakers en polls konden er weinig van maken verder en het bleek een grijze muis. Tot aan de repetities, toen veranderde alles. De staging was geweldig en de chemie tussen de twee bijzonder (hoe ver konden we er naast zitten bleek later). The Common Linnets werden tweede na Conchita Wurst, maar scoorde wel de grootste Songfestival hit sinds tijden in Europa. Nederland was terug en hoe!

NL-top:

3. The Common Linnets - Calm after the Storm (2014)
4. Anouk - Birds (2013)
5. Lenny Kuhr - de Troubadour (1969)
6. Michelle - Out on My Own (2001)
7. Heddy Lester - De Mallemolen (1977)
8. Marlayne - One Good Reason (1999)
9. Maribelle - Ik Hou van Jou (1984)
10. Bernadette - Sing Me a Song (1983)

11. Justine Pelmelay - Blijf Zoals Je Bent (1989)
12. Maywood - Ik Wil Alles Met Je Delen (1990)
13. Teach-In - Ding-A-Dong (1975)
14. Maggie MacNeal - Amsterdam (1980)
15. Saskia en Serge - Tijd (1971)
16. Frizzle Sizzle - Alles Heeft een Ritme (1986)
17. Linda Wagenmakers - No Goodbyes (2000)
18. Marcha - Rechtop in de Wind (1987)
19. Mouth and MacNeal - I See a Star (1974)
20. Annie Palmen - Een Speeldoos (1963)

21. Humphrey Campbell - Wijs Me de Weg (1992)
22. Gerard Joling - Shangri-La (1988)
23. Esther Hart - One More Night (2003)
24. Maxine en Franklin Brown - De Eerste Keer (1996)
25. Edsilia Rombley - On Top of the World (2007)
26. Teddy Scholten - Een Beetje (1959)
27. Sandra & Andres - Als het Om de Liefde Gaat (1972)
28. Xandra - Colorado (1979)
29. Willeke Alberti - Waar Is de Zon? (1994)
30. De Spelbrekers - Katinka (1962)

31. Harmony - 't Is OK (1978)
32. Hearts of Soul - Waterman (1970)
33. Sandra Reemer - The Party's Over Now (1976)
34. Ben Cramer - De Oude Muzikant (1973)
35. Corry Brokken - Net Als Toen (1957)
36. Hind - Your Heart Belongs to Me (2008)
37. Joan Franka - You and Me (2012)
38. Re-Union - Without You (2004)
39. Conny Vandenbos - 'T Is Genoeg (1965)
40. Anneke Grönloh - Jij Bent Mijn Leven (1964)

41. Glennis Grace - My Impossible Dream (2005)
42. Corry Brokken - Voorgoed Voorbij (1956)
43. Milly Scott - Fernando en Filippo (1966)
44. Ronnie Tober - Morgen (1968)
45. Corry Brokken - Heel de Wereld (1958)
46. Treble - Amambanda (2006)
47. Mrs. Einstein - Niemand Heeft Nog Tijd (1997)
48. Linda Williams - Het Is een Wonder (1981)
49. Thérèse Steinmetz - Ring-Dinge-Ding (1968)
50. Bill van Dijk - Jij en Ik (1982)

51. Greetje Kaufeld - Wat een Dag (1961)
52. Jetty Paerl - De Vogels van Holland (1956)
53. Rudi Carrell - Wat een Geluk (1960)
54. 3 J's - Never Alone (2011)
55. Sieneke - Ik Ben Verliefd (Sha-La-Lie) (2010)
56. De Toppers - Shine (2009)

Emile93 schreef:
(quote)

Ik zag juist in filmpjes dat ze haar juist heel goed vonden? :O

Ik ben in de war met Roxen

De top zoals in de Vara-gids gemeld (ik heb zelf niet gestemd)

1- DUNCAN LAURENCE - ARCADE (2019)
2- THE COMMON LINNETS - Calm after the storm (2014)
3- ANOUK - Birds (2013)
4- RUTH JACOTT - Vrede (1993)
5- LENNY KUHR - De troubadour (1969)
6- EDSILIA ROMBLEY - Hemel en aarde (1998)
7- TEACH-IN - Ding-a-dong (1975)
8- MAGGIE MACNEAL - Amsterdam (1980)
9- DOUWE BOB - Slowdown (2016)
10- CORRY BROKKEN - Net als toen (1957)
11- MOUTH & MACNEAL - I see a star (1974)
12- MARIBELLE - Ik hou van jou (1984)
13- HEDDY LESTER - De mallemolen (1977)
14- TEDDY SCHOLTEN - 'n Beetje (1959)
15- WILLEKE ALBERTI - Waar is de zon (1994)
16- SANDRA & ANDRES - Als het om de liefde gaat (1972)
17- O’G3NE - Lights and shadows (2017)
18- MAXINE & FRANKLIN BROWN - De eerste keer (1996)
19- CONNY VANDENBOS - 't Is genoeg (1965)
20- ESTHER HART - One more night (2003)
21- WAYLON - Outlaw in 'em (2018)
22- SANDRA REEMER - The party's over now (1976)
23- DE SPELBREKERS - Katinka (1962)
24- MARLAYNE - One good reason (1999)
25- JUSTINE PELMELAY - Blijf zoals je bent (1989)
26- MAYWOOD - Ik wil alles met je delen (1990)
27- GERARD JOLING - Shangri-la (1988)
28- MARCHA - Rechtop in de wind (1987)
29- HEARTS OF SOUL - Waterman (1970)
30- FRIZZLE SIZZLE - Alles heeft een ritme (1986)
31- EDSILIA ROMBLEY - On top of the world (2007)
32- RUDI CARRELL - Wat een geluk (1960)
33- GLENNIS GRACE - My impossible dream (2005)
34- GREETJE KAUFFELD - Wat een dag (1961)
35- MILLY SCOTT - Fernando en Filippo (1966)
36- 3JS - Never alone (2011)
37- TRIJNTJE OOSTERHUIS - Walk along (2015)
38- ANNEKE GRÖNLOH - Jij bent mijn leven (1964)
39- HUMPHREY CAMPBELL - Wijs me de weg (1992)
40- BEN CRAMER - De oude muzikant (1973)
41- MICHELLE - Out on my own (2001)
42- SASKIA & SERGE - Tijd (1971)
43- LINDA WAGENMAKERS - No goodbyes (2000)
44- XANDRA - Colorado (1979)
45- BERNADETTE - Sing me a song (1983)
46- CORRY BROKKEN - Voorgoed voorbij (1956)
47- RE-UNION - Without you (2004)
48- JETTY PAERL - De vogels van Holland (1956)
49- CORRY BROKKEN - Heel de wereld (1958)
50- SIENEKE - Ik ben verliefd (sha-la-lie) (2010)
51- DE TOPPERS - Shine (2009)
52- ANNIE PALMEN - Een speeldoos (1963)
53- HIND - Your heart belongs to me (2008)
54- BILL VAN DIJK - Jij en ik (1982)
55- THÉRÈSE STEINMETZ - Ring-dinge-ding (1967)
56- JOAN FRANKA - You and me (2012)
57- LINDA WILLIAMS - Het is een wonder (1981)
58- RONNIE TOBER - Morgen (1968)
59- HARMONY - 't Is O.K. (1978)
60- MRS. EINSTEIN - Niemand heeft nog tijd (1997)
61- TREBLE - Amambanda (2006)

Onweerwolf
Joan Franka, wat mij betreft, veruit, de meest onderschatte Nederlandse inzending. Het ontbrak puur aan goede begeleiding om Joan te helpen waardoor de act en performance nogal in het water vielen, helaas. Het liedje zelf echter vind ik meer dan fantastisch. Ze was gewoon zenuwachtig, er was gedoe over haar tooi, jong en onzeker en niemand kon het ESC nog een fuck schelen. Het is eigenlijk bijna sneu dat haar lieve liedje werd misbruikt want het verdiende zoveel beter. Ik was en blijf fan van "You and Me".

Anouk dan, ook een zeer behoorlijke inzending. Al blijf ik er bij dat ze nog beter had gekund want ik heb Anouk sowieso wel hoog zitten en binnen haar oeuvre is Birds toch geen hoogvlieger (huhuh). Wel iemand die serieus werd genomen als artiest en ze heeft daardoor bijgedragen aan een herwaardering van het ESC in Nederland en daar moeten we haar dankbaar voor zijn.

Twee jaar na de meest onderschatte inzending krijgen we de meest overschatte inzending. Toen en nu snap ik absoluut niet waarom iedereen hier mee weg loopt en waarom het tweede werd. Dit is gewoon saaie, inhoudsloze supergenerieke meuk. Als de Common Linnets hadden gewonnen dan had ik echt een flinke kater gehad, gelukkig stak Conchita daar een stukje voor, die heeft in haar kleine teennagels meer talent dan die vervelende Ilse en nog veel vervelender Waylon.

NL-top:

02. [2012] Joan Franka - You And Me
03. [1994] Willeke Alberti - Waar Is De Zon?
04. [1988] Gerard Joling - Shangri-La
05. [1969] Lenny Kuhr - De Troubadour
06. [1989] Justine Pelmelay - Blijf Zoals Je Bent
07. [2013] Anouk - Birds
08. [1975] Teach-In - Ding-A-Dong
09. [1980] Maggie MacNeal - Amsterdam
10. [1993] Ruth Jacott - Vrede

11. [1987] Marcha - Rechtop In De Wind
12. [1979] Xandra - Colorado
13. [1962] De Spelbrekers - Katinka
14. [1998] Edsilia Rombley - Hemel En Aarde
15. [1992] Humphrey Campbell - Wijs Me De Weg
16. [1977] Heddy Lester - De Mallemolen
17. [1999] Marlayne - One Good Reason
18. [1971] Saskia & Serge - De Tijd
19. [1974] Mouth & MacNeal - I See A Star
20. [2008] Hind - Your Heart Belongs To Me

21. [2001] Michelle - Out On My Own
22. [2006] Treble - Amanbanda
23. [1983] Bernadette - Sing Me A Song
24. [1986] Frizzle Sizzle - Alles Heeft Een Ritme
25. [1984] Maribelle - Ik Hou Van Jou
26. [2003] Esther Hart - One More Night
27. [1963] Annie Palmen - Een Speeldoos
28. [1959] Teddy Scholten - Een Beetje
29. [1965] Conny Vandenbos - Het Is Genoeg
30. [1957] Corry Brokken - Net Als Toen

31. [1956] Corry Brokken - Voorgoed Voorbij
32. [1956] Jetty Paerl - De Vogels Van Holland
33. [1978] Harmony - 't Is Ok
34. [1967] Thérèse Steinmetz - Ring-Dinge-Ding
35. [1966] Milly Scott - Fernando En Philippo
36. [1958] Corry Brokken - Heel De Wereld
37. [2000] Linda Wagenmakers - No Goodbyes
38. [1970] Hearts Of Soul - Waterman
39. [1973] Ben Cramer - De Oude Muzikant
40. [1964] Anneke Grönloh - Jij Bent Mijn Leven

41. [1976] Sandra Reemer - The Party's Over
42. [2005] Glennis Grace - My Impossible Dream
43. [2011] 3JS - Never Alone
44. [2014] The Common Linnets - Calm After The Storm
45. [1972] Sandra & Andres - Als Het Om De Liefde Gaat
46. [1968] Ronnie Tober - Morgen
47. [2007] Edsilia Rombley - On Top Of The World
48. [2004] Re-Union - Without You
49. [1981] Linda Williams - Het Is Een Wonder
50. [1960] Rudi Carrell - Wat Een Geluk

51. [1982] Bill Van Dijk - Jij En Ik
52. [1961] Greetje Kauffeld - Wat Een Dag
53. [1997] Mrs. Einstein - Niemand Heeft Nog Tijd
54. [2009] De Toppers - Shine
55. [1996] Maxine & Franklin Brown - De Eerste Keer
56. [2010] Sieneke - Ik Ben Verliefd (Sha-La-Lie)

Nou, ik heb echt nog helemaal niks gehoord behalve de Nederlandse inzending en volgens mij her en der wel wat flarden van de Belgische... Ik laat me gewoon lekker verrassen

Onweerwolf schreef:
55. [1996] Maxine & Franklin Brown - De Eerste Keer

Ben jij nou helemaal betoeterd!

Onweerwolf
Marty McFly schreef:
(quote)

Ben jij nou helemaal betoeterd!

Ja sorry, deze inzending klinkt voor mij als een kruising tussen een smartlap en de tune van een foute jaren '90 Tros comedy serie. Ik trek dit absoluut niet.

Zo, dacht Anouk in 2015, ik heb nog een nummer voor mijn vriendin Trijntje. Trijntje die echt nooit mee zou doen, maar dat lag nu ineens anders.
Zo mooi als Anouk voor ons land het Songfestival gered heeft in 2013, zo hoog kun je je wenkbrauwen optrekken over Walk Along. Waaai-aaaiii-aaaiiii stuur je dit nummer?
Het deed het niet goed in polls en bij bookmakers dus dacht Trijntje te gaan repeteren met een opvallende scheur-jurk en vervolgens ging het nergens anders meer over. Dan maar in een hobbezak op het podium. Kortom: na 2 jaar euforie waren we terug bij af. Nederland werd 14e van de 16 in de eerste halve finale. Trijntje had achteraf een excuus: een week voor vertrek kwam ze erachter dat ze zwanger was. Ik vrees voor haar dat dit weinig invloed had op dit gedrocht van een nummer.

Maar toen ging Douwe Bob in 2016 met Slow Down. Een makkelijk nummer dat ik iets hoger ingeschat had, maar uiteindelijk op de 11e plaats eindigde (5e in de eerste halve finale). Opvallend was de seconden-lange stilte in het nummer, speciaal ingebouwd voor het optreden.

In 2017 gingen de zussen OG3NE met een lied van papa. Daar was wel wat over te doen, maar goed. De meiden kunnen zingen, dat viel op, alleen het nummer was in mijn ogen nogal lichtgewicht. Europa had er een beter gevoel bij, waardoor ze in de 2e halve finale vierde werden en in de finale net als Douwe Bob 11e. De dames zelf zijn er nog steeds verbolgen over bleek in een interview. Beetje flauw, maar goed, veel Songfestivalfans hebben het nummer nog steeds hoog zitten en dat is opmerkelijk omdat de televoters ervoor zorgden dat het nummer uiteindelijk de top 10 niet haalde. Ik zelf wat minder. Wel een beladen optreden voor de meiden, gezien de ziekte van hun moeder, en dat kwam er aan het einde ook uit.

NL-top:

3. The Common Linnets - Calm after the Storm (2014)
4. Anouk - Birds (2013)
5. Lenny Kuhr - de Troubadour (1969)
6. Michelle - Out on My Own (2001)
7. Heddy Lester - De Mallemolen (1977)
8. Marlayne - One Good Reason (1999)
9. Maribelle - Ik Hou van Jou (1984)
10. Bernadette - Sing Me a Song (1983)

11. Justine Pelmelay - Blijf Zoals Je Bent (1989)
12. Maywood - Ik Wil Alles Met Je Delen (1990)
13. Douwe Bob - Slow Down (2016)
14. Teach-In - Ding-A-Dong (1975)
15. Maggie MacNeal - Amsterdam (1980)
16. Saskia en Serge - Tijd (1971)
17. Frizzle Sizzle - Alles Heeft een Ritme (1986)
18. Linda Wagenmakers - No Goodbyes (2000)
19. Marcha - Rechtop in de Wind (1987)
20. Mouth and MacNeal - I See a Star (1974)

21. Annie Palmen - Een Speeldoos (1963)
22. Humphrey Campbell - Wijs Me de Weg (1992)
23. Gerard Joling - Shangri-La (1988)
24. Esther Hart - One More Night (2003)
25. Maxine en Franklin Brown - De Eerste Keer (1996)
26. Edsilia Rombley - On Top of the World (2007)
27. Teddy Scholten - Een Beetje (1959)
28. Sandra & Andres - Als het Om de Liefde Gaat (1972)
29. Xandra - Colorado (1979)
30. Willeke Alberti - Waar Is de Zon? (1994)

31. De Spelbrekers - Katinka (1962)
32. Harmony - 't Is OK (1978)
33. Hearts of Soul - Waterman (1970)
34. Sandra Reemer - The Party's Over Now (1976)
35. Ben Cramer - De Oude Muzikant (1973)
36. Corry Brokken - Net Als Toen (1957)
37. Hind - Your Heart Belongs to Me (2008)
38. OG3NE - Lights and Shadows (2017)
39. Joan Franka - You and Me (2012)
40. Re-Union - Without You (2004)

41. Conny Vandenbos - 'T Is Genoeg (1965)
42. Anneke Grönloh - Jij Bent Mijn Leven (1964)
43. Glennis Grace - My Impossible Dream (2005)
44. Corry Brokken - Voorgoed Voorbij (1956)
45. Milly Scott - Fernando en Filippo (1966)
46. Ronnie Tober - Morgen (1968)
47. Corry Brokken - Heel de Wereld (1958)
48. Treble - Amambanda (2006)
49. Mrs. Einstein - Niemand Heeft Nog Tijd (1997)
50. Trijntje Oosterhuis - Walk Along (2015)

51. Linda Williams - Het Is een Wonder (1981)
52. Thérèse Steinmetz - Ring-Dinge-Ding (1968)
53. Bill van Dijk - Jij en Ik (1982)
54. Greetje Kaufeld - Wat een Dag (1961)
55. Jetty Paerl - De Vogels van Holland (1956)
56. Rudi Carrell - Wat een Geluk (1960)
57. 3 J's - Never Alone (2011)
58 . Sieneke - Ik Ben Verliefd (Sha-La-Lie) (2010)
59. De Toppers - Shine (2009)

Onweerwolf
Ik doe de laatste 5 vandaag allemaal wegens een lang weekend weg.

Walk Along van Trijntje vond ik eigenlijk best wel een aardige oorwurm en ze is ook best een begaafde zangeres. Helaas heeft ze het charisma van een drol en dat broekpak was werkelijk te gênant voor woorden.

Douwe Bob had ook wel een redelijk nummer, al moet ik zeggen dat ik het al een beetje vergeten ben omdat het wel erg middle of the road was.

OG3NE vind ik allemaal veel te zoet en drakerig met dat jankverhaal over hun vader oid. Ik hou daar niet van. Maar toegegeven; ze deden het live een stuk beter dan menig concurrent.

Waylon solo, in het begin vond ik helemaal niets. Meneer de plastic posercowboy kwam met een nummer dat helemaal past bij z'n zelfgecreëerde imago. Uiteindelijk begon het naarmate ik het vaker hoorde wel wat te groeien en live was het ook niet slecht en ergens ook wel een originele inzending. In ieder geval beter dan z'n duet met Ilse.

En dan tenslotte Duncan. Ik wist het na één keer beluisteren van alle nummers al wel; dit ging hem worden. De X-Factor spatte er voor mij gewoon vanaf. Uitstekend nummer. De uitvoering was goed maar niet fabelachtig maar het nummer is gewoon echt van wereldniveau. Voorlopig nog tweede in mijn aller tijden lijst maar Arcade komt heel dicht bij Ik Wil Alles Met Je Delen in de buurt en wellicht rijpt 'ie er in de komende jaren nog wel overheen.

Voorspelling voor Birth of a New Age volgend jaar: ergens tussen de 20 en 30.

NL-top:

02. [2019] Duncan Laurence - Arcade
03. [2012] Joan Franka - You And Me
04. [1994] Willeke Alberti - Waar Is De Zon?
05. [1988] Gerard Joling - Shangri-La
06. [1969] Lenny Kuhr - De Troubadour
07. [1989] Justine Pelmelay - Blijf Zoals Je Bent
08. [2013] Anouk - Birds
09. [1975] Teach-In - Ding-A-Dong
10. [1980] Maggie MacNeal - Amsterdam

11. [1993] Ruth Jacott - Vrede
12. [1987] Marcha - Rechtop In De Wind
13. [1979] Xandra - Colorado
14. [1962] De Spelbrekers - Katinka
15. [1998] Edsilia Rombley - Hemel En Aarde
16. [1992] Humphrey Campbell - Wijs Me De Weg
17. [1977] Heddy Lester - De Mallemolen
18. [1999] Marlayne - One Good Reason
19. [1971] Saskia & Serge - De Tijd
20. [1974] Mouth & MacNeal - I See A Star

21. [2015] Trijntje Oosterhuis - Walk Along
22. [2008] Hind - Your Heart Belongs To Me
23. [2001] Michelle - Out On My Own
24. [2016] Douwe Bob - Slow Down
25. [2006] Treble - Amanbanda
26. [1983] Bernadette - Sing Me A Song
27. [2018] Waylon - Outlaw In 'Em
28. [1986] Frizzle Sizzle - Alles Heeft Een Ritme
29. [1984] Maribelle - Ik Hou Van Jou
30. [2003] Esther Hart - One More Night

31. [1963] Annie Palmen - Een Speeldoos
32. [1959] Teddy Scholten - Een Beetje
33. [1965] Conny Vandenbos - Het Is Genoeg
34. [1957] Corry Brokken - Net Als Toen
35. [1956] Corry Brokken - Voorgoed Voorbij
36. [1956] Jetty Paerl - De Vogels Van Holland
37. [1978] Harmony - 't Is Ok
38. [2017] O'G3NE - Lights And Shadows
39. [1967] Thérèse Steinmetz - Ring-Dinge-Ding
40. [1966] Milly Scott - Fernando En Philippo

41. [1958] Corry Brokken - Heel De Wereld
42. [2000] Linda Wagenmakers - No Goodbyes
43. [1970] Hearts Of Soul - Waterman
44. [1973] Ben Cramer - De Oude Muzikant
45. [1964] Anneke Grönloh - Jij Bent Mijn Leven
46. [1976] Sandra Reemer - The Party's Over
47. [2005] Glennis Grace - My Impossible Dream
48. [2011] 3JS - Never Alone
49. [2014] The Common Linnets - Calm After The Storm
50. [1972] Sandra & Andres - Als Het Om De Liefde Gaat

51. [1968] Ronnie Tober - Morgen
52. [2007] Edsilia Rombley - On Top Of The World
53. [2004] Re-Union - Without You
54. [1981] Linda Williams - Het Is Een Wonder
55. [1960] Rudi Carrell - Wat Een Geluk
56. [1982] Bill Van Dijk - Jij En Ik
57. [1961] Greetje Kauffeld - Wat Een Dag
58. [1997] Mrs. Einstein - Niemand Heeft Nog Tijd
59. [2009] De Toppers - Shine
60. [1996] Maxine & Franklin Brown - De Eerste Keer

61. [2010] Sieneke - Ik Ben Verliefd (Sha-La-Lie)

Volgens jaar België doen?

Verrassend Onweerwolf: ik wist niet dat jij Duncan ook zo hoog hebt zitten. In de Songfestival KO verloor hij gelijk al in ronde 1 van Heddy Lester.

In principe zou ik dit sowieso per land willen doen hierna, maar denk dat het dan te veel een één-tweetje gaat worden (wat ik wel jammer vind, maar als er verder geen animo voor is). Maar je kent het wel: jij? Songfestival? Dat kan toch niet met jouw muzieksmaak

Onweerwolf
Duncan kwam vorig jaar al nieuw binnen in mijn aller tijden top 250 op #29 en gaat dit jaar vast en zeker doorstijgen. Je leest het over 10 dagen.

aERodynamIC schreef:
Verrassend Onweerwolf: ik wist niet dat jij Duncan ook zo hoog hebt zitten. In de Songfestival KO verloor hij gelijk al in ronde 1 van Heddy Lester.

In principe zou ik dit sowieso per land willen doen hierna, maar denk dat het dan te veel een één-tweetje gaat worden (wat ik wel jammer vind, maar als er verder geen animo voor is). Maar je kent het wel: jij? Songfestival? Dat kan toch niet met jouw muzieksmaak

Hier is er ook zeker animo hoor!

Ik vind het heel jammer dat ik dit jaar wat minder mee heb kunnen doen. Er is zoveel gaande met het Songfestival en te volgen, daarnaast speelt er persoonlijk gedoe en heb ik sinds een tijdje en baan die veel van me vergt.

De tweede ronde repetities is gestart en die geven al een veel beter beeld bij wat we straks live kunnen verwachten, qua act, maar zeker ook qua zang.

Het tweede clipje van Ierland belooft weinig goeds. Klinkt erg matig, de staging vind ik flauw en niet origineel en ze moeten even wat nieuwe stukjes tape op het podium plakken, zodat ze beter in het midden kan gaan staan. Haar uitstraling vind ik ook nogal agressief of zo, ik weet niet zo goed wat het is.

die gast uit Zweden zingt niet vals, maar hij klinkt wel steeds alsof hij op het randje zit. Dat is blijkbaar gewoon zijn stem (ook in de studioversie namelijk), maar als ik jurylid zou zijn zou ik toch serieus mijn wenkbrauwen fronsen.

Helaas valt ook Roxen weer tegen. Ze kan het live gewoon niet, zonde. Toch denk ik dat ze nog steeds de finale kan halen, maar dan puur op de kwaliteit van het liedje.

Maar er is ook positief nieuws! Litouwen komt goed uit de verf en stijgt in mijn achting en ook Kroatië en Cyprus komen goed over en ga ik zowaar allebei best leuk vinden!

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:15 uur

geplaatst: vandaag om 05:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.